Betrouwbare, comfortabele vlotte occasion

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een betrouwbare maar ook vlotte occasion. Dit wordt mijn eerste auto. Ik maak niet veel grote afstanden, maar zal komend jaar wel meerdere keren meer dan 600km aan een stuk moeten gaan rijden, o.a. naar Duitsland en Engeland. Mijn maximum budget is 7000 euro. Het liefst geef ik wat minder uit, maar ik vind kwaliteit en betrouwbaarheid wel belangrijk, ik wil er ook geen honderden euro's aan onderhoud aan kwijt zijn. Dit is ook de reden dat ik nog geen VW Polo heb aangeschaft. Hier lees ik namelijk niet veel goeds over. Ik heb al heel wat forums afgestruind en auto reviews bekeken, maar wilde toch zelf ook eens zo'n discussie aanmaken. Auto's zoals de Toyota Aygo, Peugeot 107 etc vind ik te klein. Ik ben op zoek naar een B-klasse hatchback met 5 deuren.
Mijn 'eisen' zijn:
- max. 7000 euro (heb er toch al een paar van tegen de 8000 bekeken maar ik vind dit toch wel erg veel, zeker als een student die haar eerste auto koopt)
- betrouwbaar
- vlot (hoeft geen 150 pk te zijn maar ik vind 60 pk wel erg weinig voor 500km op de snelweg)
- comfortabel (goede wegligging en een armsteun is ook welkom)
- handgeschakeld
- zuinig, toch wel minstens 1 op 18 op de snelwegen zou fijn zijn.
- 5-deurs
- benzine, geen diesel
- airco en cruise controle zijn een must
- het liefst niet meer dan 120-150 duizend km op de teller
- het liefst jonger dan 10 jaar (ik kijk naar 2012 en jonger)
- liever ook redelijk betaalbaar in wegenbelasting etc
- en als het mogelijk is binnen mijn budget, een auto die een beetje mooi is. Alhoewel uiterlijk niet het aller belangrijkste is.

Is het mogelijk binnen mijn budget om al deze eisen te realiseren? Ik vind het tot nu toe nog erg lastig namelijk haha. Ik heb al heel veel auto's online bekeken. Nog geen proefritten gedaan. De auto's die ik heb bekeken zijn: de VW Polo (waar ik dus veel slechts over lees) de Toyota Yaris (betrouwbaar maar vaak 60pk dus niet heel lekker op de snelweg), Renault Clio hatchback, Peugeot 208, Hyundai i20 (te regelmatig een beurt nodig), Ford Fiesta (niet mijn favoriete qua uiterlijk), Mazda 2 (lees veel slechte dingen over het rijden op gas bij deze auto), Opel Corsa, Seat Ibiza (zelfde verhaal als de VW Polo). Deze heb ik allemaal nog niet uitgesloten! Heeft iemand ervaring met deze modellen? De reden dat ik nog geen proefritjes heb gemaakt is dat ik in Zeeland woon en het aanbod hier erg klein is. Is er iets wat jullie mij nog aan kunnen raden? Ik zie de bomen door het bos niet meer. Alvast bedankt!

@MR MPG Niet erg mooi maar gaat zeker op m'n lijstje! Bedankt!

Deze auto's zijn kwalitatief hoogstaand, helaas wel wat ouder dan wat jij zoekt. Deelt techniek met de mitsubishi colt

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/smart/m1607448555-smart-forfour-1-3-2005-grijs.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Deze aveo voldoet wel aan wat je zoekt

https://www.viabovag.nl/auto/chevrolet-aveo-12-86pk-ls-ml5h4zm?channable=01a55a69640063303431356233372d373137322d343132302d396366332d656666663961326433363931eb&utm_campaign=Chevrolet-Aveo&utm_content=LISSE--1563&utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_term=Hatchback--4945

Een Juke voldoet misschien niet helemaal aan je eisen , maar is betrouwbaar , rijd erg goed , en ziet er opvallend uit , het is wat anders als een standaard B segmenter en zit goed in z’n spullen.

De Kia Rio en Suzuki Swift zijn prima opties. De Renault Clio met 0,9 TCe is ook een hele goede optie.

NVE87 zei:
Een Juke voldoet misschien niet helemaal aan je eisen , maar is betrouwbaar , rijd erg goed , en ziet er opvallend uit , het is wat anders als een standaard B segmenter en zit goed in z’n spullen.
Wat een bak-beest: in Nederland betaal je blauw aan wegenbelasting bij dit soort auto's.

srt zei:
Total Loss zei:

Niet perse, maar scheelt zeker wel gedoe :)

Definieer gedoe!? Gebruik de achterdeuren die ik ( niet bewust ) wel heb zelf echt nooit, krijg ze amper open nu zo "dichtgeplakt" zitten ze na al die tijd.
Met een gezin/kinderen/altijd veel passagiers snap ik het nog wel maar als je 9 van de 10x alleen of met zijn 2'en in de auto zit zijn die extra deuren toch geen "must have".

Ik zou kijken naar een Ford Fiesta 1.6 of 1.0 Ecoboost. Zijn ook fijne auto's op de snelweg voor langere afstanden.

Zunigrijje zei:
NVE87 zei:
Wat een bak-beest: in Nederland betaal je blauw aan wegenbelasting bij dit soort auto's.

Leeg gewicht : 1115 kg , dus maar iets zwaarder als een Corsa, en van buiten iets groter misschien , maar van binnen echt een Btje , opvallen doe je wel met zoiets.

Zunigrijje zei:
NVE87 zei:

@zuinigrijje Als het bij jou ook geen celerio is.

Total Loss zei:
srt zei:
Total Loss zei:

Niet perse, maar scheelt zeker wel gedoe :)

Definieer gedoe!? Gebruik de achterdeuren die ik ( niet bewust ) wel heb zelf echt nooit, krijg ze amper open nu zo "dichtgeplakt" zitten ze na al die tijd.

Ik rij ook bijna nooit met passagiers achter, maar gooi regelmatig iets op de achterbank. En dan zijn die achterdeuren erg handig. Kortom, ik snap best dat ts dat wil.

Mijn lijstje zou trouwens zijn:
1. Ford Fiesta 1.6 / 1.0 ecoboost
2. Renault Clio 0.9 tce
3. Peugeot 208 1.2 vti

maar gooi regelmatig iets op de achterbank.

Ook echt nog nooit gedaan, of ik leg het aan de passagierskant en als die bezet is gewoon in de daarvoor bedoelde kofferbak.
Zou echt niet weten wat ik dan de hele tijd op die achterbank zou moeten gooien dat ik daar perse extra deuren voor moet kopen. ;)
Maar ieder zijn ding hoor.

Total Loss zei:

Ook echt nog nooit gedaan, of ik leg het aan de passagierskant en als die bezet is gewoon in de daarvoor bedoelde kofferbak.
Zou echt niet weten wat ik dan de hele tijd op die achterbank zou moeten gooien dat ik daar perse extra deuren voor moet kopen. ;)

In mijn kofferbak liggen dingen die ik weinig gebruik zoals klapstoeltjes dekens en klein gereedschap of andere dingen die nog wel eens van pas kunnen komen.

Op mijn achterbank leg ik de boodschappen van de Appie

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

In mijn kofferbak liggen dingen die ik weinig gebruik zoals klapstoeltjes dekens en klein gereedschap of andere dingen die nog wel eens van pas kunnen komen.

Ik woon naast de Appie dus boodschappen komen mijn auto niet in.
En kofferbak is ( op een kleine tas met autobenodigdheden na ) volledig leeg. ;)

Total Loss zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Ik woon naast de Appie dus boodschappen komen mijn auto niet in.
En kofferbak is ( op een kleine tas met autobenodigdheden na ) volledig leeg. ;)

Ik woon ook op loop afstand bij een ah, maar daar komen mij teveel "ik heb laks aan corona" studenten, Dus ik doe tegenwoordig even de boodschappen in de provincie.

Maar Kennissen van mij wonen op 3 hoog en hebben een kleintje en geen lift , die laten standaard de kinderwagen en andere benodigdheden achter in de auto.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mijn top 4 is nu:
1. Kia Rio
2. Renault Clio
3. Peugeot 208
4. Ford Fiesta
In die volgorde.
De Kia Rio spreekt mij het meest aan. Heb alleen wel gelezen dat de accu het ineens kan begeven waardoor de auto niet start, en ook dat het verbruik in werkelijkheid veel minder zuinig is dan aangegeven. Zo hebben alle auto's natuurlijk hun mankementen, en vind ik als je dit vergelijkt met de waslijsten die je over de VW Polo voorbij ziet komen nog erg meevallen. Renault Clio en Peugeot lees ik ook gewoon wat meer slechte dingen over. Ford Fiesta heeft ook zijn gebreken. Ik weet dat uiterlijk niet belangrijk is, maar vind zowel de binnen- als buitenkant van die Ford zo lelijk. Dan vind ik het toch moeilijk om 7000 euro aan een auto uit te geven die ik lelijk vind. Wat denken jullie? Kia Rio een goede keuze?

Total Loss zei:

Ieder z'n ding inderdaad!(y) Ik ben erg blij met m'n 5-deurs na jaren een 3-deurs te hebben gehad.

srt zei:
1. Kia Rio
2. Renault Clio
3. Peugeot 208
4. Ford Fiesta
In die volgorde.
De Kia Rio spreekt mij het meest aan. Heb alleen wel gelezen dat de accu het ineens kan begeven waardoor de auto niet start, en ook dat het verbruik in werkelijkheid veel minder zuinig is dan aangegeven. Zo hebben alle auto's natuurlijk hun mankementen, en vind ik als je dit vergelijkt met de waslijsten die je over de VW Polo voorbij ziet komen nog erg meevallen. Renault Clio en Peugeot lees ik ook gewoon wat meer slechte dingen over. Ford Fiesta heeft ook zijn gebreken. Ik weet dat uiterlijk niet belangrijk is, maar vind zowel de binnen- als buitenkant van die Ford zo lelijk. Dan vind ik het toch moeilijk om 7000 euro aan een auto uit te geven die ik lelijk vind. Wat denken jullie? Kia Rio een goede keuze?

Als jij die Rio mooi vindt en lekker vindt rijden, dan maak je een prima keuze.

srt zei:
1. Kia Rio
2. Renault Clio
3. Peugeot 208
4. Ford Fiesta
In die volgorde.

De Kia Rio lijkt mij een hele goede keus, en je top 4 lijkt mij prima.

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij een garage geweest voor een gesprek over een Renault Clio 0.9 tce uit 2012 met 117000 op de teller voor €6500,-

De auto was niet ter plekke aanwezig want was op een andere locatie van hetzelfde bedrijf (Vaartland)

Ik ga er volgende week een proefrit in doen en als alles bevalt koop ik 'm ook. Met garantie van 3 maanden (700 euro, even slikken).

Heb wel een proefritje gedaan in een clio uit 2017 omdat ik nog nooit in een clio had gereden, en hij reed wel anders dan ik gewend ben. De koppeling en rem waren erg gevoelig, verder reed ie heerlijk. Het is natuurlijk een kwestie van wennen. Iemand hier ervaring met een Renault Clio hatchback uit 2012?

700 Euro voor 3 maanden? Ik vind dat wel belachelijk veel geld, kans dat je daadwerkelijk voor dat bedrag onvoorziene kosten gaat krijgen lijkt mij erg klein. Ik zou de verkoper vragen of hij de auto heel onbetrouwbaar inschat omdat hij maar 3 maanden garantie geeft.

Sowieso krijg je bij een bovag garage standaard al 6 maanden garantie op elke auto van meer dan 4.500 Euro dus ik weet niet met wat voor cowboy je nu zaken aan het doen bent maar het klinkt mij allemaal niet zo heel erg aantrekkelijk in de oren.

srt zei:
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij een garage geweest voor een gesprek over een Renault Clio 0.9 tce uit 2012 met 117000 op de teller voor €6500,-

De auto was niet ter plekke aanwezig want was op een andere locatie van hetzelfde bedrijf (Vaartland)

Ik ga er volgende week een proefrit in doen en als alles bevalt koop ik 'm ook. Met garantie van 3 maanden (700 euro, even slikken).

Heb wel een proefritje gedaan in een clio uit 2017 omdat ik nog nooit in een clio had gereden, en hij reed wel anders dan ik gewend ben. De koppeling en rem waren erg gevoelig, verder reed ie heerlijk. Het is natuurlijk een kwestie van wennen. Iemand hier ervaring met een Renault Clio hatchback uit 2012?

Een van de eerste Clio's van de 4e generatie, om zoveel voor slechts 3 maanden garantie te betalen lijkt mij zeker geen goede deal. Onder de € 10.000 vind je ook behoorlijke aantallen van het faceliftmodel uit 2017 of 2016 ( deze heeft o.a. geen ronde verstralers.)

Het faceliftmodel is mooier afgewerkt, en er zijn betere materialen gebruikt, die zou ik eerder kiezen.

Het is bij Vaartland die goede recensies heeft, het gaat om deze auto: https://www.vaartland.nl/occasion/renault/clio/0-9-tce-scorpion-edition/KH-456-K
Ik vond het ook wel erg veel geld voor 3 maanden. Het is ook nog eens zo dat stel dat ik dan een reparatie van €1000 euro hebt, ik binnen die garantie nog €300 dus 30% zelf moet betalen. Was wel even schrikken.

Mwah, geloof nu niet dat de reputatie van Vaartland zo best is, zelf zou ik er niks kopen in ieder geval, weet ook niet waarom, voelt niet goed.
Auto zelf is zo te zien ingevoerd, zou ik ook niet aan beginnen, zat auto's die wel een sluitende Nederlandse historie hebben met NAP.

Ik zou daar dus echt nooit mee akkoord gaan, wat een zwendel is dat zeg. Je moet als verkoper wel echt een heel slecht vertrouwen in je product hebben om 700 Euro te vragen voor slechts 3 maanden garantie én nog eens 30% eigen risico. Geen wonder dat ze niet bij de Bovag zitten, dit is gewoon afzetterij van de bovenste plank.

Ik zou zeggen zoek een Bovag garage, dan krijg je in deze prijsklasse netjes 6 maanden garantie zónder eigen risico en mocht er iets niet naar wens gaan dan heb je de vakorganisatie achter je staan. Bij deze Cowboy vrees ik dat je écht niets hebt om op terug te vallen mocht er iets fout gaan.

Bedankt voor jullie reacties. Ik twijfel ook wel erg over de clio want ik vond 'm heel gevoelig rijden. Ik zie mezelf er snel in stilvallen bij het wegrijden. Dit was wel in een 2017 model, dus wellicht dat die van 2012 dat minder heeft? Ik zit ondertussen stiekem wel naar polo's met Bovag garantie te kijken. Je vind ze alleen heel weinig in mijn prijsklasse met genoeg pk's. Heel veel hebben maar 60 pk en dat is te weinig. Heb er eentje gevonden met 105 pk en cruise control: https://www.viabovag.nl/auto/volkswagen-polo-12-tsi-105-pk-comfortline-airco-cruisecontrol-media-lm-15-ot04gy0 maar die zit meteen op de €7800,- dus het is en blijft lastig.

De 1.2 tsi is geen hoogvlieger kwalitatief, je bedankt ons wel keurig voor de aangeboden hulp, maar je komt toch liever met eigen voorstellen heb ik het idee

srt zei:
Ik twijfel ook wel erg over de clio want ik vond 'm heel gevoelig rijden. Ik zie mezelf er snel in stilvallen bij het wegrijden.

Dat zal toch een kwestie van wennen(leren omgaan met) zijn?

Auto encyclopedie zei:
De 1.2 tsi is geen hoogvlieger kwalitatief, je bedankt ons wel keurig voor de aangeboden hulp, maar je komt toch liever met eigen voorstellen heb ik het idee

Ik neem jullie advies om die Clio van Vaartland te laten staan en verder te zoeken? En heb auto's toegevoegd aan m'n lijstje die hier voorgesteld worden door jullie? Ik vind zelf de Renault Clio nogsteeds een goede optie maar na een proefritje ben ik gaan twijfelen vanwege de gevoeligheid van de koppeling en de rem. De Kia Rio lees ik te veel slechte dingen over op forums dus heb ik even tijdelijk afgeschreven, de Hyundai i20 die hier gestuurd is lees ik over dat het te regelmatig onderhoud nodig heeft dus twijfel ik ook over. Het liefst zou ik alle auto's die hier voorgesteld worden uittesten door een proefritje te doen maar helaas woon ik te ver weg van al die opties dus moet ik inderdaad zelf met dingen komen. Het is en blijft een auto voor mij dus kom ik logischerwijze zelf met voorstellen en ben ik benieuwd wat jullie dan weer hier van zeggen. Snapje? Als ik dan zo'n VW Polo hier stuur en jullie raden 'm af ga ik ook sneller weer verder zoeken dus daarvoor vraag ik ook jullie hulp en daarvoor heb ik dus ook deze discussie aangemaakt.

De Polo 6R vanaf 2009 kent relatief veel problemen met de motor, en was bepaald geen topper in betrouwbaarheid, kies dan liever het faceliftmodel de 6C vanaf 2014 met 1.0 TSI motor. Ze zijn wel relatief duur t.o.v. concurenten. Gezien je budget is het denk ik geen goede optie.

Bij mijn zijn klachten bekend over welke generatie i20 en vanaf de 2e generatie Rio ook en 3e generatie Rio is gewoon een prima auto

Maar misschien zit je dan op het verkeerde forum, want hier wordt de Rio 4 tot 5 x getipt.

Auto encyclopedie zei:
Bij mijn zijn klachten bekend over welke generatie i20 en vanaf de 2e generatie Rio ook en 3e generatie Rio is gewoon een prima auto

Maar misschien zit je dan op het verkeerde forum, want hier wordt de Rio 4 tot 5 x getipt.

Vanaf welk bouwjaar moet ik dan kijken?

ak2 zei:
De Polo 6R vanaf 2009 kent relatief veel problemen met de motor, en was bepaald geen topper in betrouwbaarheid, kies dan liever het faceliftmodel de 6C vanaf 2014 met 1.0 TSI motor. Ze zijn wel relatief duur t.o.v. concurenten. Gezien je budget is het denk ik geen goede optie.

Ik heb inderdaad ook gezien dat ik voor een betrouwbare polo vanaf 2014 moet kijken maar dat is idd boven mijn budget. Ik neig elke keer terug naar de polo omdat veel mensen in mijn omgeving deze hebben en ze geen problemen er mee hebben. Toch vind ik het een risico om er een aan te schaffen dus dat houd me tegen. Dan kan ik beter voor een Clio, Fiesta of Rio gaan met bovag garantie. Daar ben ik nu ook het meest naar aan het kijken. Het probleem is dat ik in Zeeland woon en proefritjes daarom erg lastig zijn. Suzuki Swift hoor ik ook veel goede dingen over maar die heeft te weinig kofferbak ruimte.

speedtouch zei:
srt zei:
Ik twijfel ook wel erg over de clio want ik vond 'm heel gevoelig rijden. Ik zie mezelf er snel in stilvallen bij het wegrijden.

Dat zal toch een kwestie van wennen(leren omgaan met) zijn?

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Het is gewoon ineens erg anders als je een Mercedes Benz C klasse uit 2006 gewend bent. Daarmee rij ik zo weg op de koppeling. Toen ik de Clio uit 2017 testte kwam ik niet van de oprit af omdat ik dus die koppeling zo ver omhoog moest doen en zoveel gas bij geven voordat de auto een keer vooruit kwam.

Heb je gelijktijdig 4 zitplaatsen en een grote kofferbak nodig? Zoniet kan de achterbank plat. Dan zou een Swift wel kunnen.

Is dit wat?
Hyundai i20
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i20-benzine-2012-49481088

haarr zei:
Heb je gelijktijdig 4 zitplaatsen en een grote kofferbak nodig? Zoniet kan de achterbank plat. Dan zou een Swift wel kunnen.

Ja eigenlijk wel. Ik ga lange afstanden rijden naar Duitsland en dan moet er bagage mee en soms ook nog een derde persoon op de achterbank.

Is dit wat?
Hyundai i20
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i20-benzine-2012-49481088

Staat toegevoegd bij m'n favorieten, thanks!

srt zei:
Auto encyclopedie zei:

Vanaf welk bouwjaar moet ik dan kijken?

Kia Rio generatie 2011-2015

Hyundai i20 2008-2014

Eventueel Kia Rio 2005-2011

Had de Aveo ook nog getipt , maar die had je tot nu toe nog genegeerd.

deze staat in Roosendaal

chevrolet Aveo

Het is een 5 deurs de deur klinken zitten bij de Stijl

76079331

Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag een Renault Clio 0.9 tce uit 2012 met 103000 km op de teller gekocht. Deze is het geworden: https://www.viabovag.nl/auto/renault-clio-tce-90pk-dynamique-navi-airco-pdc-led-lm-iq0hb0z

Bedankt allemaal voor jullie input en suggesties!

Terug
Bovenaan