BMW versus Volkswagen

A

Anoniem

Guest
Beste forumbezoekers,

Volgend dilemma:
Ik ben de trotse bezitter van een BMW 125i van 2014 voorzien van een hoop toeters en bellen.
M-pakket, Professional navigatie, 18 inch velgen, lederen interieur, M-sport remmen, verkeersbordherkenning, 55000km.
Ik rij per jaar zo'n 10.000km, in het weekend gebruiken we meestal de bedrijfswagen van mijn vrouw.
Dus mijn auto is zuiver een luxebeestje om van en naar mijn werk te rijden, +/- 40km/dag.

Nu heb ik een Volkswagen Golf 7.5 GTI Performance gevonden van 2019, ook voorzien van alle toeters en bellen.
Panoramisch dak, lederen interieur, navigatie, 19 inch velgen, 25000km, parelmoerwit. En een garantie tot 2024.

Maar ik heb het moeilijk om te beslissen of ik mijn BMW wil houden of de Golf zou kopen.
Financieel kan ik het me op zich wel veroorloven. Door de verkoop van mijn BMW moet ik niet zoveel bij betalen.

Vandaar graag jullie mening.
Zou er een groot kwaliteitsverschil zijn tussen de BMW en de Volkswagen?
Welke keuze zouden jullie maken en waarom?

Alvast bedankt voor de reactie's.
Mvg.

Als je een golfje net zo fijn vind als een BMW gewoon doen. Weer wat nieuwer en garantie tot 2024

Je gevoel/verstand volgen..
Heb je al eens online gezocht naar de kwaliteit/problemen van de Golf 7 facelift?
Ik geloof dat VW met de Golf 7 facelift de kwaliteit heel behoorlijk onder controle had.

Van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving, de fanatiekelingen hier op het forum zouden je dit afraden.. Je zou inboeten op rijplezier. Dat moet jij voor jezelf uitmaken natuurlijk.

Rijplezier is relatief natuurlijk met al het file leed van tegenwoordig en een gemiddelde snelheid van amper 50 km/h.

Dirk 6999387 zei:
Rijplezier is relatief natuurlijk met al het file leed van tegenwoordig en een gemiddelde snelheid van amper 50 km/h.
Volgens mijn auto is mijn gemiddelde snelheid 93 km/u. Niet iedereen heeft de behoefte op elkaar gepakt in de randstad te wonen...

EVV zei:
Volgens mijn auto is mijn gemiddelde snelheid 93 km/u. Niet iedereen heeft de behoefte op elkaar gepakt in de randstad te wonen...

Waar woon je dan? Dan moet je wel heel dicht bij de snelweg wonen en al je bestemmingen ook naast de snelweg hebben.

Statistiek totaal niet onderbouwd maar de jaren dat ik VW's had heb ik eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad, terwijl de BMW1 van mijn zus toch vaak bij de garage stond.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een VW een allemansvriend is (alles is behoorlijk evenwichtig, er springen geen dingen in positieve of negatieve zin uit, ergonomie is heel verantwoord etc). BMW heeft wat dat betreft meer karakter en afwijkende dingen die je moet waarderen (of accepteren). Dus afhankelijk van wat je zoekt in een auto is de ene of de andere beter voor jou.

Persoonlijk zou ik voor de BMW gaan (als je het je kunt veroorloven), omdat een VW me weinig doet. Het doet wat het moet doen op een erg goede manier maar dat is het dan ook. Als het op de parkeerplaats zou staan zou ik niet blij denken "hee, die is van mij!".

Ik heb eens in een Golf 7 R gereden, deed mij helemaal niks, voelt gewoon niet speciaal om de een of andere reden. Wel een fijne comfortabele auto, erg koersvast en voelde solide aan maar ook wat klinisch wellicht. Een F20 125i heb ik nooit gereden, maar als ik het kan vergelijken met mijn vorige E87 118d dan was de laatste veel speelser dan welke Golf dan ook.

Ik zou gewoon een goede proefrit maken, misschien kun je de auto zelfs voor een weekend meekrijgen. Afhankelijk van het type rijder kan het een upgrade of een downgrade zijn.

R Wolters zei:
EVV zei:

Waar woon je dan? Dan moet je wel heel dicht bij de snelweg wonen en al je bestemmingen ook naast de snelweg hebben.
Dat klopt, ik rijd het dorp uit (2 km) en dan mag ik 100 km/u, daarna een half uur Autobahn waar ik meestal rond de 130 rijd, daarna weer 20 minuten 100 km/u. Het laatste stukje (4 km) is binnen de bebouwde kom dus weer 50. Files zijn er heel af en toe als iemand brokken maakt op de Autobahn, wat gelukkig weinig voor komt.

Monsieur Le Loure zei:
Van een BMW naar een VW is altijd een downgrade.

Lekker je BMW houden(y)

Alvast bedankt voor je reactie.

Is het echt een downgrade als je van een BMW van 2014 naar een Volkswagen van 2019 gaat?

De voordelen van de Volkswagen:
- Sportief uiterlijk (parelmoerwit, 19" velgen, verlaagd, ziet er gewoon "dik" uit)
- Virtual cockpit
- Goede geluidsinstallatie
- Ontelbare mogelijkheden qua instellingen (uitlaat, vering, rijmodi)
- Sfeerverlichting
- Panoramisch dak (alhoewel ik dat geen echt voordeel vind want ik rij zelden met het dak open)
- 245pk beschikbaar
- Recenter (2019)

De BMW daarentegen:
- Sportief? (mineralgrau, de naam zegt al genoeg, grijs, 18" velgen, wel met blauwe remklauwen)
- Eerder saaie cockpit
- Geluidsinstallatie is in orde
- Eco, comfort of sport mogelijkheden (momenteel gebruik ik eigenlijk enkel de comfort. ECO neemt alle rijplezier weg, Sport is goed voor eventjes maar gaat snel vervelen)
- Sfeerverlichting? Onbekend in 2014
- Panoramisch dak mis ik niet
- 218pk beschikbaar maar de auto is wat zwaarder, wel met achterwielaandrijving
- 6j oud

Ik ben een eerder rustige chauffeur maar ik hou ervan om wat 'power' beschikbaar te hebben.
Het is vooral het uiterlijk van dergelijke auto's dat me meer aanspreekt dan die van de basisversie. Vooral de Volkswagen vind ik in dit geval een eye-catcher.

Ik heb vooral twijfels bij de DSG-automaat.
Ondanks de positieve commentaren vind ik een automaat nog steeds traag reageren.
Ook hou ik ervan om rustig terug te schakelen wanneer het licht op rood staat, met een automaat lijkt me dit minder te zijn.
Ik denk dat ik meer controle heb met een handgeschakelde dan met een automaat.
Of vergis ik mij?

Als je niets geeft om panoramadak zou ik het zeker niet willen op een auto, vooral bij VW schijnen deze nogal vaak kapot te gaan (scheuren in het frame) en mag je rekenen op 4000 Euro om het te maken. Aan de andere kant heb je wel garantie natuurlijk.

Als je vatbaar bent voor meer gadgets en een mooier dashboard/meer flitsend uiterlijk dan kan de Golf een goede upgrade zijn voor jou. Over de DSG denk ik dat je het gewoon moet ervaren tijdens een proefrit, kan me bijna niet voorstellen dat het tegenvalt.

Als je vooral voor het uiterlijk gaat, dan heb je tegenwoordig zat schapen in wolfskleren. Dus vrij standaard gemotoriseerd, maar met de uiterlijke kenmerken van een sportief model. Het voordeel van dat soort wagens is dat ze goedkoper zijn. Als je toch een rustige rijder bent lijkt me dat prima.

DSG/handgeschakeld: Wanneer comfort belangrijk is, dan is de automaat altijd aan te raden. Mits het een goede automaat is natuurlijk, maar los van betrouwbaarheid zijn de meeste automaten tegenwoordig erg goed. Echter, in een sportieve wagen kan ik er persoonlijk niet aan wennen. In alle sportieve wagens die ik gereden heb met automaat dacht ik regelmatig 'dit zou leuker zijn met een handbak'. Maar goed, dit is zeer persoonlijk en er zijn zat mensen die daar precies het tegenovergestelde over denken. In de file heb je daarnaast ook andere prioriteiten dan op bochtige weggetjes.

Dirk 6999387 zei:
...
De BMW daarentegen:
- Sportief? (mineralgrau, de naam zegt al genoeg, grijs, ...

aha, je zoekt dus een auto die niet sportief is, maar alleen zo oogt, tja, dan is een golfje met spoiler en uitlaat geluid over de speakers voldoende (y)

Ik heb persoonlijk ook helemaal niets met VW, vind het een beetje een tokkiebak ofzo.. straalt voor mij helemaal niks uit.
Een BMW heeft voor mij veel meer, zoals eerder gezegd het gevoel "hee die is van mij".
Als jij dat niet hebt of integendeel zelfs dan lijkt het een prima 'ruil'.
Je noemde wat pluspunten van de VW op ten opzichte van de BMW. Misschien een idee om het omgekeerde ook op te schrijven?

Gullwing zei:
Dirk 6999387 zei:
...
De BMW daarentegen:
- Sportief? (mineralgrau, de naam zegt al genoeg, grijs, ...

aha, je zoekt dus een auto die niet sportief is, maar alleen zo oogt, tja, dan is een golfje met spoiler en uitlaat geluid over de speakers voldoende (y)

Euhmm sorry Gullwing, dan heb je even niet goed gelezen.
"Ik ben een eerder rustige chauffeur maar ik hou ervan om wat 'power' beschikbaar te hebben."

Een 1.000cc met 116pk en een monsterlook.... Nee, dat is het ook niet.
Ik hou van een sportief uitziende auto maar mét een gezond blok voorin.

Voor een echte upgrade zou ik toch eerder hier aan denken:

4x5y4f7b6i7o.jpg

Panoramisch dak hoeft niet te openen om een toevoeging te zijn, het geeft heel veel extra licht in het interieur.

Maar dan maak ik al teveel woorden vuil aan die Golf.

Hou alsjeblieft die BMW. Je twijfels bij die automaat in de Golf zegt wat mij betreft al genoeg. Je bent dan misschien naar eigen zeggen een rustige chauffeur maar je vindt het wel prettig om de controle te houden. Iets zegt me dan ook dat je het rij- en bochtgedrag van de BMW ook wel kunt waarderen, dit zal in die Golf totaal anders zijn.

Jouw BMW is een auto van een uitstervende soort. Of al uitgestorven eigenlijk. Een compacte hatchback met >200 pk, handbak en RWD. Welk merk heeft dat momenteel nog op de prijslijst staan überhaupt? Die VW is één al clichématigheid, zowel qua concept als qua uitvoering.

Koester die BMW.

Ik zou lekker die Bimmer houden.

Wat win je dan behalve wat display toeters?

Geen praktisch verschil, geen bezuiniging, geen stevige upgrade van 10 jaar. Geen vermogenswinst.

Wel zeer hoog diefstalrisico, twijfelachtige DSG betrouwbaarheid, suffig merk met suffe uitstraling en slecht imago én héél doorsnee model. (Leuk al die R, AMG, M, GTI, RS toestanden, maar het zit echt overal opgeplakt, niemand ziet het nog)

Ik zou ook die BMW houden. eigenlijk bovenstaande redenen gelden ook voor mij om de BMW te houden als het puur op rijplezier gaat

Leuk al die gadets, maar als je dat zo belangrijk vind, dan een 1 serie zoeken die wat jonger is waar al die zaken op zitten (y)

DeeTwee zei:
Panoramisch dak hoeft niet te openen om een toevoeging te zijn, het geeft heel veel extra licht in het interieur.

Maar dan maak ik al teveel woorden vuil aan die Golf.

Hou alsjeblieft die BMW. Je twijfels bij die automaat in de Golf zegt wat mij betreft al genoeg. Je bent dan misschien naar eigen zeggen een rustige chauffeur maar je vindt het wel prettig om de controle te houden. Iets zegt me dan ook dat je het rij- en bochtgedrag van de BMW ook wel kunt waarderen, dit zal in die Golf totaal anders zijn.

Jouw BMW is een auto van een uitstervende soort. Of al uitgestorven eigenlijk. Een compacte hatchback met >200 pk, handbak en RWD. Welk merk heeft dat momenteel nog op de prijslijst staan überhaupt? Die VW is één al clichématigheid, zowel qua concept als qua uitvoering.

Koester die BMW.

Mooi betoog! (y)

Groot deel van die positieve punten van de Golf zijn eigenlijk niet meer dan "spiegeltjes en kraaltjes", stuk voor stuk echt totaal niet boeiend of noodzakelijk voor een auto, het is geen geluidsinstallatie, lichtshow of laptop.

Je bent een 'trotse bezitter' zoals je het zelf noemt van een 125i. Was dit nog een 6 cilinder, die worden vast gewild! Misschien beter om dan toch nog maar die bezitter te blijven, dan voor een Golfje te gaan! Je maakt niet veel km's? Wat is je budget? Misschien een sportwagen?

Volgens mij is dit al het rijdperk dat BMW 4 cilinders begon te monteren in de 125i, anders was de keuze nog makkelijker geweest...:D

Allen, ik wou jullie mijn uiteindelijke keuze nog laten weten.
Ik heb besloten om toch over te gaan tot de aankoop van de VW Golf GTI Performance.

Een tweede testrit waarbij ik de focus op de automaat had gelegd heeft me overtuigd.
De auto rijdt goed, oogt en is zeer sportief en maakt een mooi geluid.
De DSG schakelt inderdaad goed en zal een meerwaarde bieden.
En, niet onbelangrijk, garantie tot 2024.

Ik begrijp de commentaren en het mooie betoog voor de BMW met zijn sterke moter gecombineerd met RWD.
Maar de recentere technologie, het jonger (en sportiever) uiterlijk en het geboden comfort hebben voor mij de doorslag gegeven.
Ik ben geen bochtenvreter dus het gebrek aan achterwielaandrijving is geen punt voor mij.

De BMW is een zeer goede en leuke auto maar voor mij persoonlijk bieden een aantal pluspunten geen direct voordeel voor mij.
Ik ben ervan overtuigd dat de Golf mij ook zeer veel rijplezier zal bezorgen.

Goede keuze!

Ben zelf BMW rijdert, maar de Golf GTI doet niets onder voor de 1 serie.
Qua interieur ruimte en vooral interieur kwaliteit durf ik zeker te zeggen dat de Golf een niveau hoger is.
Het rijgedrag van de Golf GTI is ook prima voor elkaar. Wellicht zelfs beter in balans dan de 125i, waarbij het onderstel toch niet zo goed is samengesteld.

V0RQ zei:
Gefeliciteerd! Waarom zit er zoveel garantie op eigenlijk?

De auto is afkomstig van een medewerker van Volkswagen.
Ik vermoed dat hij een extra waarborg van 5 jaar genomen heeft op de wagen. En die waarborg is overdraagbaar.

Wel typisch, je neemt een extra waarborg van 5 jaar, en doet hem dan toch relatief snel weg?
Veel succes met je aanschaf.

Gefeliciteerd met de Golf, lijkt me een fijne wagen (y)

speedtouch zei:
Wel typisch, je neemt een extra waarborg van 5 jaar, en doet hem dan toch relatief snel weg?

Ik weet niet of het bij VW ook zo werkt maar bij andere merken mogen medewerkers elk jaar of elke twee jaar een nieuwe auto bestellen en krijgen vanzelfsprekend een hoge korting. Kan dus goed zo zijn dat de auto is gekocht met als achterliggende gedachte deze na een jaar met winst te verkopen en een extra lange garantie is dan absoluut van meerwaarde :)

Een Golf is een prima auto maar komt bij lange na niet aan de rijkwaliteiten van een RWD 1-serie. Maar goed, t is maar wat je belangrijk vindt natuurlijk.

Dat de 1-serie een beter rijdende auto is, is overduidelijk, maar wellicht niet voor iederéén de beste optie. Zoals ik al eerder schreef, als je meer vatbaar bent voor een zacht dashboard en de laatste technische snufjes en minder geïnteresseerd bent in ultieme rijeigenschappen dan kan een GTI gewoon beter in je straatje passen, dat moet je ook wel kunnen respecteren vind ik (y)

Een ieder die zegt dat een 1-serie beter rijdt, heeft vast niet in beide auto’s gereden.

Dirk, als ik vragen mag.
Je geeft aan dat er door de waarde van je 125i niet zoveel bij moet? Er zit toch vast wel 15k tot 20k verschil in de waarde van de 2014 125i en 2019 Golf GTI P?

Zadelsnuiver zei:
Gefeliciteerd met de Golf, lijkt me een fijne wagen (y)

speedtouch zei:

Ik weet niet of het bij VW ook zo werkt maar bij andere merken mogen medewerkers elk jaar of elke twee jaar een nieuwe auto bestellen en krijgen vanzelfsprekend een hoge korting. Kan dus goed zo zijn dat de auto is gekocht met als achterliggende gedachte deze na een jaar met winst te verkopen en een extra lange garantie is dan absoluut van meerwaarde :)

Klinkt aannemelijk!(y)

SSander zei:
Een ieder die zegt dat een 1-serie beter rijdt, heeft vast niet in beide auto’s gereden.

Dirk, als ik vragen mag.
Je geeft aan dat er door de waarde van je 125i niet zoveel bij moet? Er zit toch vast wel 15k tot 20k verschil in de waarde van de 2014 125i en 2019 Golf GTI P?

Als ik mijn BMW kan verkopen voor de prijs die ik in gedachten heb, dan hoef ik maar 10k bij te betalen.
Mijn BMW is in topconditie. Amper 55.000km, ik ben de enige bestuurder en de auto heeft enkel dienst gedaan voor woon/werk verkeer. De staat is onberispelijk. Bovendien krijg je er 4 18" velgen met winterbanden bovenop. Ik ben een voorzichtige chauffeur en ik verzorg mijn auto tot in de puntjes. Dus de auto is zijn geld zeker waard.
Natuurlijk is de auto maar waard wat de gek er wil voor geven. Maar volgens mensen die ik geraadpleegd heb is mijn vraagprijs correct.

Dus, in die optiek denk ik niet dat ik een slechte zaak doe. Zelfs als ik mijn prijs iets moet laten zakken.

Kijk, dat is ook de reden waarom ik dit topic begon.
Ik zat (en eerlijk, ik zit nog steeds) met gemengde gevoelens.
Ik rij al meer dan 10j BMW. Een 1-serie (118d sportshatch, 118d hatch en 125i) voor mezelf en een 3-serie (2x 320d touring) als bedrijfswagen en gezinsauto voor mijn vrouw. Steeds met een M-pakket en sportieve insteek.
Ik wéét dan ook prima dat een BMW een geweldige auto is.

Maar de Golf GTI P lijkt me dat ook te zijn.
De beslissing was dus verre van gemakkelijk maar soms moet je eens een gokje wagen.

Voor mij zou het in de verste verte geen moeilijke keuze zijn.... De BMW zou altijd blijven ten opzichte van een VW. Die 6 cilinder en achterwielaandrijving zou ik het kwijt willen.

opel omega zei:
Voor mij zou het in de verste verte geen moeilijke keuze zijn.... De BMW zou altijd blijven ten opzichte van een VW. Die 6 cilinder en achterwielaandrijving zou ik het kwijt willen.

Volgens mij is een 125i een 4 cilinder. Maar goed, ook dan zou ik de BMW alsnog verkiezen boven de VW.

Dirk 6999387 zei:
SSander zei:

Dirk, als ik vragen mag.

Als ik mijn BMW kan verkopen voor de prijs die ik in gedachten heb, dan hoef ik maar 10k bij te betalen.
Mijn BMW is in topconditie. Amper 55.000km, ik ben de enige bestuurder en de auto heeft enkel dienst gedaan voor woon/werk verkeer. De staat is onberispelijk. Bovendien krijg je er 4 18" velgen met winterbanden bovenop. Ik ben een voorzichtige chauffeur en ik verzorg mijn auto tot in de puntjes. Dus de auto is zijn geld zeker waard.
Natuurlijk is de auto maar waard wat de gek er wil voor geven. Maar volgens mensen die ik geraadpleegd heb is mijn vraagprijs correct.

Dus, in die optiek denk ik niet dat ik een slechte zaak doe. Zelfs als ik mijn prijs iets moet laten zakken.

De aanschafprijs van de Golf ligt toch zeker niet onder de 35k lijkt me? Dat zou betekenen dat je voor de BMW nog zo'n 25k zou verwachten.
Lijkt mij vrij optimistisch om eerlijk te zijn. Het is een auto uit 2014, dus dat betekent dat we inmiddels een facelift en een modelwijziging verder zijn voor de 1-serie. Ik denk dat je gezien de onberispelijke staat tevreden mag zijn als je er 20k voor krijgt.

Setje velgen met winterbanden kan je overigens beter los verkopen. Dan brengt het meestal meer op dan wanneer je het met de auto mee verkoopt.

Sportbekkie zei:
Dirk 6999387 zei:
De aanschafprijs van de Golf ligt toch zeker niet onder de 35k lijkt me? Dat zou betekenen dat je voor de BMW nog zo'n 25k zou verwachten.
Lijkt mij vrij optimistisch om eerlijk te zijn. Het is een auto uit 2014, dus dat betekent dat we inmiddels een facelift en een modelwijziging verder zijn voor de 1-serie. Ik denk dat je gezien de onberispelijke staat tevreden mag zijn als je er 20k voor krijgt.

Setje velgen met winterbanden kan je overigens beter los verkopen. Dan brengt het meestal meer op dan wanneer je het met de auto mee verkoopt.

Het gaat niet om een nieuwe Golf maar wel eentje van 03/2019 met 20.000km.
Dus de prijs ligt een eind onder de 35k.
De rest van je veronderstelling klopt.

Een 125i was in 2014 als 3 of 5 deurs een 4 cilinder 2 liter met 218 pk. Veel en veel fijner dan een teruggetunede 3.0liter 6 cilinder die bijvoorbeeld in een 1-cabrio geleverd is; het klonk imposant maar er zat voor je gevoel totaal geen vermogen in zo geknepen liep ie. Dan kan je dus beter het veel lichtere 2 liter blok hebben met als bijkomende voordeel minder gewicht op de vooras.

Ik moet zeggen dat ik geen purist ben, geen adept van de heilige 6'cilinderbrul en geen fel tegenstander van FWD. Ik ben wel BMW fan, mooi merk en mooie techniek, maar ik zat pas in een nieuwe 5-serie, mwah, bij de drie had ik dat ook al. De 1 is ook nog eens krap. Als je dan wat coole displaytoeters krijgt, ACC? , automaat, 3 jaar garantie. Tja waarom niet.

De grote vraag is echter wel, wat had je kunnen doen qua upgrade aan als je nog twee jaar had doorgereden..

Ach, dat zie je dan wel weer...wie dan leeft wie dan zorgt.

Terug
Bovenaan