Advies opvolger V60 D4

John 9401355

Net ingestapt
Aangezien ik minder zal gaan rijden wil ik van diesel overstappen op benzine. Ik heb nu een V60 D4 uit 2014 met 180000km erop en heb de volgende eisen:
Moet 1700kg totaalgewicht kunnen trekken.
Moet een grote laadruimte hebben: stationcar voorkeur.
Handgeschakeld is prima maar geen must.
Prijsklasse max 30K

Ik denk zelf aan:
VW Passat of Skoda Superb maar ben erg huiverig voor de 1.8 en 2.0 TSI motoren en de DSG die op de meeste zit.
BMW 520 touring
Mercedes C200 T
Renault Talisman TCE 200 break (met veel twijfels)
Ford Mondeo 2.0 Wagon

Geen Volvo meer.
Zie ik iets over het hoofd?

Opties te over,

Talisman is een prima auto, weinig gekke dingen bekend, voor jou budget kun je ook nog gaan voor de 1.8 225PK versie. Nieuwe blok. volgens mij is dat ook gelijk de facelift waar het e.e..a is geupdate. voorbeeldeen BMW 520i ook prima. Maar wel totaal verschillend. (waarom geen 3 serie?) Zowel in rijden als prijs/onderhoud / value for money totaal andere auto's.

Mondeo is ook prima, C-klasse ook. Beide ook heel anders qua afwerking, rijden, value-for-money

Je hebt niet heel specifieke eisen op het trekgewicht na. Dus ga vooral eens rijden

Bij de talisman en mondeo krijg je een grote ruime auto, jong met weinig km en veel luxe. Bij een 5 serie ga je naar iets oudere modellen, zwaarder, wat meer kilometers maar je merkjt wel dat het een heel andere auto is. Een 3 serie of C-klasse is relatief duur want gewild. Ook niet ruim (wellicht ruim genoeg?), maar schrijft weer wat minder af en minder zwaar dan een 5 serie.

als je een 5 serie op de lijst hebt staan, waarom dan geen mercedes E klasse ?

Uit nieuwschierigheid, waarom geen volvo meer?

Dank je voor de suggesties. Het nieuwe blok in de Talisman was mij niet bekend.
BMW 3 niet meegenomen vanwege de kleinere ruimte. E klasse vind ik niet mooi.
De Volvo heeft mij teleurgesteld in degelijkheid/kwaliteit.

John 9401355 zei:
Aangezien ik minder zal gaan rijden wil ik van diesel overstappen op benzine. Ik heb nu een V60 D4 uit 2014 met 180000km erop en heb de volgende eisen:
Moet 1700kg totaalgewicht kunnen trekken.
Moet een grote laadruimte hebben: stationcar voorkeur.
Handgeschakeld is prima maar geen must.
Prijsklasse max 30K

Ik denk zelf aan:
VW Passat of Skoda Superb maar ben erg huiverig voor de 1.8 en 2.0 TSI motoren en de DSG die op de meeste zit.
BMW 520 touring
Mercedes C200 T
Renault Talisman TCE 200 break (met veel twijfels)
Ford Mondeo 2.0 Wagon

Geen Volvo meer.
Zie ik iets over het hoofd?

De Renault Talisman is een erg fijne, ruime en betrouwbare auto, net als bij de Ford Mondeo koop je heel veel auto en luxe voor je geld.

De BMW 520 is een mooie en fijne auto, wel kom je uit op oudere auto's met hogere kilometerstanden, je loopt vdus wel meer risico.

De Mercedes C is ook een prima keus maar wel een stuk kleiner.

Het nieuwe blok van de Talisman is inderdaad een 1.8 met 225 pk. Die is volgens mij altijd gekoppeld aan een automaat.
In tegenstelling tot de TCE 200 is dit een echt Renault blok waar de 1.6 TCE 200 een Nissan blok is.

Als ik mij niet vergis, wordt dit blok gebruikt in de RS modellen en in de Alpine.

Als je een Talisman neemt, kijk of je niet voor het geld een Initiale Paris uitvoering kunt vinden. Die heeft een prachtig Nappa lederen interieur, mooie velgen en een zeer uitgebreide uitrusting. Ik kan het weten, ik rijd zelf een Talisman Initiale Paris diesel.

John 9401355 zei:

De D4 staat als een heel betrouwbaar blok bekend, een vriend van mij heeft ook een V60 D4 gehad en die was er zeer te spreken over. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor problemen er waren?

BMW 3 niet meegenomen vanwege de kleinere ruimte.

dan kun je een C-klasse ook gelijk weg strepen, die is vrijwel net zo ruim/krap :)

uit jou lijstje zit je feitelijk met 2 keuzes, ga je voor een jongere en wat luxere auto, zoals dikke mondeo of dikke talisman. Frisse auto's, vaak super goed in de spullen wat luxe betreft. Weinig kilometers vaak in jou budget. Veel garantie misschien zelfs nog.

Of ga je voor een wat ouder premium product zoals de 5 serie. Die is wel wel een stuk duurder om te rijden en onderhouden, lang niet zo luxe als de bovenstaande auto's qua opties doorgaans, maar heeft ook een ander belangrijk voordeel als je zwaar wil trekken. De touring (station) modellen hebben standaard luchtvering op de achteras, dit houd de combinatie altijd mooi vlak. Bij de 5 serie kun je eventueel ook kijken naar de 528i, vanaf ergens in 2012 is het zelfde blok als de 520i, 4 cilinder met turbo. maar dan met iets meer vermogen.

Vin cent zei:
John 9401355 zei:

De D4 staat als een heel betrouwbaar blok bekend, een vriend van mij heeft ook een V60 D4 gehad en die was er zeer te spreken over. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor problemen er waren?

Dynamo defect bij 50000
Stoelzitting gescheurd bij 70000
Egr defect 90000
Slang turbo gescheurd 160000
Slot achterklep 80000
Middenarmsteum vergrendeling afgebroken 100000
Lak slecht bestand tegen krassen vogelpoep
OEM mat 2× doorgesleten
Logo op stuur valt er spontaan af

Lak en mat zal je zeker bij andere merken ook gebeuren.
Lak is tegenwoordig zo gevoelig dat een vogel er nog maar naar hoeft te kijken en de vogelpoep is al ingebrand. Doe je echt waar niks tegen, niet met Dacia en niet met een Rolls Royce... Eventueel je auto met een folie (PPF) laten voorzien. Dan heb je geen gezeur meer met krassen en vogelpoep. Het is wel kostbaar!
Matten zijn tegenwoordig zo dun en zo goedkoop gefabriceerd, dat het bij de meeste merken al na 40.000 km al versleten is.

Maar die zaken die onder de 100.000 km gebeurd zijn, zijn neem ik aan onder garantie vervangen? En daarna niet meer voorgekomen? Dan valt het toch allemaal reuze mee eigenlijk. Slang turbo is natuurlijk een slijtage dingetje (na 160.000 km).

Tuurlijk ga je uit van een probleemloze auto maar mij is ondertussen al lang duidelijk dat bijna geen enkel merk een probleemloze auto bouwt.

Terug
Bovenaan