Twijfel tussen deze drie autos!

Gepost door Wavy 6788530 
Beste leden,

Ik ben toe aan een nieuw auto en na veel nadenken ben ik er nog niet uit. Ik heb nu wel een top 3 gemaakt en ik zou graag jullie mening hierbij willen.
Momenteel rijd ik een Renault Megane CC 1.6 van 2008. Het is een leuke auto maar niet echt meer geschikt voor waarvoor ik het gebruik.

- Auto zal het meest voor woon-werkverkeer gebruikt worden
- Ik rijd elke dag ong 60km (veel snelweg). Ik gok dat het op >20.000 km per jaar komt
- Ik ben niet iemand die elke jaar op vakantie gaat met mijn auto maar het kan wel soms gebeuren (meestal rijd ik dan naar duitsland)
- Heb geen kinderen, dus ruimte is niet het belangrijkst, maar zou wel fijn zijn om 5 mensen in te laten passen (vrienden etc).
- Mijn rijgedrag is normaal. Ik rij niet hard maar ben ook geen opa/oma op de weg.

Mijn eisen aan de auto:
- Zuinig (wil met een volle tank wel 2 (werk)weken volhouden)
- Comfortabel rijden (ook niet veel geluid)
- Weinig onderhoud en goedkoop
- Dat het niet saai eruitziet
- Goed computer scherm met multimedia (voor muziek), bellen. Airco, cruise control, automatisch verlichting etc

budget: 15k

Lijst die ik nu gemaakt heb:
1. [occasions.toyota.nl] (buiten budget maar ik denk dat de toyota wat langer meegaat)
2. [www.valleiautogroep.nl]
3. [www.hazet.nl]

Andere suggesties zijn ook welkom!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2020 17:15 door Wavy 6788530.
Ik zou, als ik jou was, proefritten gaan maken in de door jou zelf genoemde auto's om indrukken op te doen.
De C3 van de 3e generatie vind ik ook erg leuk, en staat bekend als een goede en comfortabele auto.
We hebben zelf een C3 diesel van de 2e generatie, dit is ook een goede en comfortabele auto.

De VW Polo is niet heel goedkoop en vind ik een beetje saai, de auto voldoet verder goed aan de wensen, en is ruim voor deze klasse.

De Yaris hybrid is een goede en zeer zuinige auto, en je hebt een automaat dat is ook heel prettig.

Ik zou ook de Renault Clio 5 vanaf 2019 op het lijstje zetten, het onderstel is erg goed in balans en comfortabel, en de motoren maken weinig geluid en zijn van goede kwaliteit. Je kunt deze auto ook krijgen op het voordelige lpg af fabriek.

Of kijk naar de Ford Fiesta van de 7e generatie vanaf 2018, dit is een erg goede en sportieve auto.
De Polo is de meest complete auto en rijdt ook het fijnst waarschijnlijk. De Yaris ga je de minste kosten aan hebben maar over het algemeen is het wel een ouwe lullenbak (maar je moet zelf beslissen of jou dat wat uit maakt). De C3 ziet er het leukst uit en zit ook het fijnst, wel zijn deze nogal ruw bij drempels, de achterkant klapt nogal omhoog. Maar zoek liever een C3 met de 110pk motor, die rijden zoveel fijner! De ongeblazen 1.2 met 81pk zoals in jouw gelinkte advertentie is nogal euhhh.. traag grinning smiley

Alle 3 geen onverstandige auto's, ga gewoon lekker proefrijden en kijk zelf welke jij het fijnste vind. Mijn persoonlijke voorkeur zou de C3 (met 110pk) zijn.
Oja en buiten de genoemde alternatieven van ak2 (Fiesta en Clio zijn fijne autos allebei!) is dit nog een leuk alternatief

[www.autowereld.nl]

Ook bij de 208 geldt dat je beter de 110pk kan nemen. De techniek is hetzelfde als van de C3, dus dezelfde auto in een ander jasje. Voordeel vd 208 is dat je het klimaat via knoppen kan bedienen waar het bij de C3 via het multimediasysteem moet.
Van die 3 de Yaris. Betrouwbare hybride techniek. Rijdt veel relaxter dan een 3 cilinder. Een VW met tsi zou ik heel goed kijken naar het onderhoud en of deze ook nog de beruchte tsi problemen heeft... Dan zijn de aangedragen opties leukere auto's, maar daar kom je pas achter na een proefrit.

Als je de Yaris overweegt, moet je hier ook naar kijken:
[www.autotrack.nl]
Alle 3 zijn ongeschikt om met 5 volwassen in te zitten, dan komt de Honda jazz van beretta nog het dichtste in de buurt.

Alleen een auto uit dit segment met een verschuifbare achterbank is geschikt voor 5 volwassen, alleen heb je dan nog nauwelijks bagage ruimte over. In jouw budget zou ik niet weten welke auto dat heeft. Het zijn meestal de wat hogere auto's

Als 5 personen(inclusief jezelf) vervoeren belangrijk voor je is kun je ipv de polo ook voor de skoda rapid gaan die is er zowel in een hatchback als liftback. De liftback is er ook als seat toledo.

Skoda rapid ocasion

[www.tb-occasioncenter.nl]

Deze zitten qua gewicht en verbruik bijna op het zelfde als een auto uit het b-segment, ze staan ook op het onderstel van de ibiza, fabia, polo, Audi A1.

Peugeot 308 is ook goedkoop in wegenbelasting

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2020 23:58 door Auto encyclopedie.
Zelf heb ik een uitgesproken voorkeur voor Japans, met de Yaris ben je uitstekend bediend en zit je per definitie jaaaaaren safe qua kosten en betrouwbaarheid.

Datzelfde geldt voor het voorstel van Beretta (goede kleur tteouwens!) dat weet ik uit 180.000km ervaring. En Jazz ga je mettertijd steeds meer waarderen omdat die zeer relaxed rijdt, geeft een heel ruimtelijk gevoel met dat panoramadak.wel een klap geld voor een 6 jaar oude Jazz... ik kocht de mijne (exact deze uitvoering) 5 jaar oud voor €9k van particulier...

Maaar...... die C3 is een heel leuke frisse en modernere wagen dan bv de Jazz! Die 82 pk kan overigens best met nog geen 1000kg. Niet snel, maar volstaat heus. En voor €13k een auto uit 2018! Ik zou en iets kleurrijker exemplaar zoeken, verdient de C3 wel, maar ik zou voor de C3 gaan!

Die Polo, uhh, nou ja die maar sowieso niet dus.
Tsjonge, met het verdwijnen van Jazzik had ik gehoopt dat het Honda-evangelie in dit subforum enigszins getemperd zou worden. Maar allerlei andere users hebben het stokje van hem overgenomen... nut smiley Of heeft die man voor z'n vertrek eieren gelegd?

Hoe dan ook, de obligate kritiek op die Polo is uiteraard onterecht. De nieuwe generatie TSI is prima en zo'n 1.0 is erg zuinig. Fijne auto, niet spannend. Maar dat is die Yaris uiteraard ook niet. Gewoon allebei rijden en kijken wat het beste bij je past. Kan me voorstellen dat de automaat van de Yaris fijn is als je op trajecten moet rijden die filegevoelig zijn. De C3 heeft maar 82pk, die zou ik dus niet kiezen.
Voor dit budget is er ook toch ook wel een nieuwer model jazz en dan maar geen hybride. Ik weet niet of Jazzik zijn quad daar in past.
Anonieme bezoeker
Re: Twijfel tussen deze drie autos!
28-07-2020 09:26
[offtopic]
Jammer dat in bijna ieder topic waar een keer een Honda of Toyota (hybride) aan wordt geboden mede forumgenoten het nodig vinden om daar opmerkingen over te maken. Dit zijn gewoon technisch zeer goede auto's die voor vele gebruikers prima bij hun wensen passen. Maar ze al noemen zal altijd wel leiden tot commentaar. Terwijl net zo goed in ieder topic standaard allerlei andere auto's geadviseerd worden. De kracht zit hem er toch juist in dat we elkaar kunnen aanvullen met kennis van de verschillende merken en typen? Samen een lijst voor de TS opstellen die aan de eisen voldoet, zodat de TS zelf deze auto's kan bekijken en testen en een weloverwogen keuze kan maken.
[/offtopic]

TS: Je hebt al een mooi lijstje samengesteld. En ook andere voorstellen zoals de Jazz zouden zeker prima kunnen bevallen. Van de nieuwe TSI schrijven meerdere mensen op dit forum dat die prima is, dus dat zou best zo kunnen zijn (al zijn ze nog niet zo lang op de markt), hun track-record is niet zo goed in ieder geval. Ook welke auto je het fijnste vindt rijden zul je zelf moeten ondervinden, dat is nogal persoonlijk namelijk.

Met de Yaris hybride koop je in ieder geval een super betrouwbare auto, erg zuinig en altijd met automaat: kijk even of je dat prettig vindt of juist niet. Verder kan ik me voorstellen dat je wellicht ook naar 1 maatje groter wilt kijken. Als je veel snelweg rijdt zijn die vaak wat prettiger. In het geval van Toyota zou dan een Auris hybride een optie kunnen zijn, of een Lexus CT 200h. Een Renault Megane/Peugeot 308/Focus zijn dan uiteraard ook goed om daarin mee te nemen. Medeforumers kunnen exact aangeven welke motoren je dan juist wel of niet moet hebben.

Veel succes met auto's gaan bekijken en testen!
@dreamer daar heb je een punt, maar waar begint dit verhaal bij het aandeel van mechamix of bij de laatste regel van gt86?
Als er om suggesties wordt gevraagd is iedereen inderdaad vrij om met... suggesties te komen. Bij voorbaat weet je dat de Jazz en Toyota's dan voorbij komen, maar prima toch.

Vind het wel storend als iemand écht een keuze uit 3 bijvoorbeeld wil maken dat ze dan wééér met hun 'evangelie' komen.
EWK
Als er om suggesties wordt gevraagd is iedereen inderdaad vrij om met... suggesties te komen. Bij voorbaat weet je dat de Jazz en Toyota's dan voorbij komen, maar prima toch.

Vind het wel storend als iemand écht een keuze uit 3 bijvoorbeeld wil maken dat ze dan wééér met hun 'evangelie' komen.

Onder de keuze van 3, staat toch echt andere keuzes zijn welkom. Sorry ik vraag me serieus af hoe 5 volwassenen gaan passen in 1 van de 3 keuzes. En sugestie onderbouwen is denk ik niks mis mee
EWK

Helemaal mee eens. Vooral in combinatie met het trappen richting alles van VAG. Op een gegeven moment kreeg ik via PM hulpvragen omdat iemand geinteresseerd was in een Fabia of iets dergelijks maar in zijn topic niet serieus geholpen werd. Wat is dit subforum dan nog waard?
Mechanix
EWK

Helemaal mee eens. Vooral in combinatie met het trappen richting alles van VAG. Op een gegeven moment kreeg ik via PM hulpvragen omdat iemand geinteresseerd was in een Fabia of iets dergelijks maar in zijn topic niet serieus geholpen werd. Wat is dit subforum dan nog waard?

Fabia hatchback of station? Ik had hem/haar denk ik de rapid getiptthumbs up
Ik denk dat die eis van 5 personen meer bedoeld is om in het weekend eens een klein stukje te kunnen rijden met 5 man en niet zozeer om op vakantie te gaan ofzo. Dan is zelfs een D-segment wagen nog te klein.

De meeste A segment auto's hebben maar 4 zitplaatsen (want 4 gordels) en ik gok dat dat is wat TS niet wil. Bij de meeste B segmenters wordt het krap maar je kan er heus wel 5 man kwijt en zeker voor een kort stukje is dat geen probleem. Ik heb ooit 5 volwassenen in een Corsa B 3-deurs vervoerd en dat paste ook. spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2020 10:08 door Bobslee.
Anonieme bezoeker
28-07-2020 10:08
Auto encyclopedie
@dreamer daar heb je een punt, maar waar begint dit verhaal bij het aandeel van mechamix of bij de laatste regel van gt86?

GT86 geeft zijn mening over een auto, hij speelt niet op de man door andere forum gebruikers te moeten noemen die die auto adviseren. In dit geval begint Mechanix over Jazzik en nu nieuwe mensen die het aandurven een Honda te adviseren. Wat is er mis met het adviseren van zo'n goede auto? Kijk, persoonlijk komt er hier nooit wat van VAG op de oprit, al is het maar door die zo fijne importeur die zelfs gebreken die stelselmatig voorkomen als "exemplarisch" afdoet. Maar ik ga toch geen forumgenoten persoonlijk aanvallen omdat ze een VAG aanraden? Er zitten namelijk ook best goede modellen tussen (ik ken de exacte types niet, daarom is het waardevol dat degene die dat wel doen die kennis hier kunnen delen), en op andere vlakken, zoals interieur en multimedia is een VAG (in mijn ogen) beter dan bijv. een Toyota. Het is dan aan het type vraag wat de TS stelt wat beter zal passen.

Maar ook de opmerking die je zelf nog even maakt: "Ik weet niet of Jazzik zijn quad daar in past.". Wat voegt die nou toe? De TS kent Jazzik niet, dit is puur een soort persoonlijke trap (na). Jammer, want ook Jazzik heeft hier altijd prima bijdragen geleverd.

Ook in andere topics als daar Toyota niet aanstaat wordt er meteen gesproken over "die zendelingen van Toyota". Jammer, want zo heeft iedereen zijn voorkeuren en probeer je als die passen bij het topic kenbaar te maken zodat de TS een overzicht krijgt. Persoonlijke opmerkingen helpen daar totaal niet bij.

EWK

Hoe zo weet je dan dat de Jazz en Toyota's voorbij komen? Ik zie ze alleen genoemd worden in topics waar ze wellicht voor de TS een optie zouden kunnen zijn. Er zijn meer dan genoeg topics zoals waar iemand om een busje vraagt, of een lichte 4x4 of weet ik veel wat, daar worden deze auto's echt niet in genoemd. Maar als ze relevant zijn voor een topic zou het zonde zijn als ze niet genoemd worden. Veel mensen die hier voor advies komen denken bijv. bij Toyota hybrides onterecht dat er juist veel kosten aan de accu kunnen komen, terwijl de meeste kenners hier best weten dat er niet veel betere occasions te krijgen zijn als we puur naar de techniek kijken. Dus juist dan is het goed om te informeren. Als er hier trouwens auto's veel genoemd worden zijn het de Renaults en Peugeots wel. Niet dat dat voor mij een probleem is, want als je daar de juiste modellen van pakt heb je zeker veel auto voor je geld, dus goed dat die ook genoemd worden.

Maar als je dus wat over een hybride Toyota verteld zou het in eens evangelie komen? Totale onzin natuurlijk, ik adviseer mensen gewoon op basis van eigen auto ervaring en heb echt vanalles gereden dus kan daar wel een afweging in maken, heeft niets met evangelie te maken.

Mechanix
EWK

Toch heb ik niet vaak gelezen dat er "op de persoon" wordt gespeeld als iemand VAG adviseert, het is juist het op de persoon spelen wat me begint te irriteren. Een auto mag iedereen wat van vinden. En ja, die mening kan soms best wat genuanceerder. Ik ben het met je eens dat het nogal sneu is dat mensen je een PM moeten sturen voor hulpvraag, iedereen zou normaal geholpen moeten kunnen worden. Komt er iemand met een topic die al aangeeft perse een VAG te willen om wat voor reden dan ook: dat is toch de keuze van de TS? Dan help die pesoon om te zorgen dat ze de motoren kiezen die goed zijn etc. In zo'n topic ga ik ook echt niet iemand van VAG proberen af te praten in een Toyota hybride, waarom zou ik? In een topic waar iemand twijfelt tussen wat verschillende merken zou iedereen zijn kennis zoveel mogelijk moeten delen om voor de TS een goede lijst op te bouwen, met de juiste keuze's per merk.

Hoe dan ook, jammer dat er tussen de forumers dit soort zaken tegenwoordig in bijna ieder topic naar voren komen, helpt niets voor de TS (die kent de meeste forumers niet eens dus van dit soort opmerkingen naar elkaar zou ik hoogstens denken "gezellig hier"winking smiley.

Maar laten we maar weer ontopic gaan. Deze TS heeft ondertussen aardig wat te lezen weer smiling smiley
Dreamer
Toch heb ik niet vaak gelezen dat er "op de persoon" wordt gespeeld als iemand VAG adviseert, het is juist het op de persoon spelen wat me begint te irriteren. Een auto mag iedereen wat van vinden. En ja, die mening kan soms best wat genuanceerder. Ik ben het met je eens dat het nogal sneu is dat mensen je een PM moeten sturen voor hulpvraag, iedereen zou normaal geholpen moeten kunnen worden. Komt er iemand met een topic die al aangeeft perse een VAG te willen om wat voor reden dan ook: dat is toch de keuze van de TS? Dan help die pesoon om te zorgen dat ze de motoren kiezen die goed zijn etc. In zo'n topic ga ik ook echt niet iemand van VAG proberen af te praten in een Toyota hybride, waarom zou ik? In een topic waar iemand twijfelt tussen wat verschillende merken zou iedereen zijn kennis zoveel mogelijk moeten delen om voor de TS een goede lijst op te bouwen, met de juiste keuze's per merk.

Tsja, loop al wat langer mee op dit forum, bepaald gedrag valt mij en anderen negatief op en het irriteert me. Mijn irritatie wordt nu voor jou weer een irritatie en zo is de circel weer rond. grinning smiley

Fijn dat jij in ieder geval meer open minded bent dan andere (ex)users met een sterke voorliefde voor bepaalde merken en types!thumbs up
Auto encyclopedie
EWK

Onder de keuze van 3, staat toch echt andere keuzes zijn welkom. Sorry ik vraag me serieus af hoe 5 volwassenen gaan passen in 1 van de 3 keuzes. En sugestie onderbouwen is denk ik niks mis mee

Vandaar dat ik het hier ook prima vind omdat suggesties welkom zijn winking smiley in andere situaties is het wel eens storend in mijn ogen.
Om een vergelijk te maken met iets;
-persoon a wil een keuze maken uit spaghetti, macaroni en tagliatelle.
-persoon b; je moet pizza nemen!!!

Gaat toch nergens over
@bobslee en ik in een 5 deurs colt met de achterbank op de achterste stand. Iedereen zat lang uit en gelukkig, verder niks mee qua bagage.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2020 10:39 door Auto encyclopedie.
EWK
Auto encyclopedie
EWK

Vandaar dat ik het hier ook prima vind omdat suggesties welkom zijn winking smiley in andere situaties is het wel eens storend in mijn ogen.
Om een vergelijk te maken met iets;
-persoon a wil een keuze maken uit spaghetti, macaroni en tagliatelle.
-persoon b; je moet pizza nemen!!!

Gaat toch nergens over

Vind het wel ergens over gaan, op een auto kan je behoorlijk leeglopen bij een miskoop. Ik voel me er wel verantwoordelijk voor dat een ts een juiste keuze maakt.

Maar je hebt wel gelijk, probeer het wel dicht bij ts te houden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2020 10:41 door Auto encyclopedie.
Beste leden,

Bedankt voor alle reacties!
Zoals ik al aangaf waren andere suggesties zeer welkom, dus vind het niet erg als er andere autos dan de 3 genoemd worden.
Meeste autos had ik al overwogen (behalve de Jazz) en die hadden de top 3 niet gemaakt.

Heb zelf gisteren en vandaag een proefrit gemaakt met de C3 en Toyota (Polo was verkocht, maar heb wel eens eerder in een polo gereden).
Beide auto's ongeveer hetzelfde.
De c3 vond ik wel mooier eruitzien en rijdt fijn. De 110pk is idd misschien een betere optie.
De Toyota vond ik ook wel fijn rijden, vooral omdat het automaat is. Het maakte wel veel geluid bij het gassen.

Ik ga nog een nachtje erover slapen en dan een beslissing maken
De yaris heeft een CVT automaat, een traploze. Het motortoerental wordt bepaald door hoever jij het gas in trapt. Een hele efficiente automaat maar inderdaad klinkt het geluid wel apart en dat vereist wat gewenning.

Ik heb nog twee stuks C3 110pk met automaat kunnen vinden.

[www.wensink.nl]

[www.autowereld.nl]

De EAT6 automaat is geen traploze maar gewoon een 'normale' automaat, en wel een hele prettige automaat vind ik persoonlijk.
Misschien dat je na een ritje in een van die auto's je keuze beter kan maken.
Anonieme bezoeker
28-07-2020 13:45
Voordat je de knoop doorhakt zou ik ook nog even kijken bij wat opties uit 1 segment hoger, bij veel snelweg kilometers vaak net wat prettiger. Bij de Toyota hybride eCVT automaten is het inderdaad zo dat deze afhankelijk van hoe hard je op wilt trekken op het meest optimale toerental gaan hangen. Ik heb zelf nooit in de Yaris 1.5 hybride gereden, maar ik kan me voorstellen dat bij vlot optrekken die wat meer van de motor vraagt dan bijv. de Auris met de 1.8 motor. Eenmaal op cruise snelheid aangekomen (tegenwoordig met de 100km/h op de snelweg ben je daar dus zo) zijn ze weer lekker stil omdat je dan weinig vermogen vraagt.

Een paar voorbeelden van een Auris (ik heb nu voor de hatchback gekozen, hij is er ook in station, maar dan wordt hij nog iets groter):
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

Zo vind ik zelf die laatste wel interessant: lekker jong en met wat meer kilomers op de klok: die heeft dus rond de 50K KM per jaar gereden, veel lange stukken met warme motor, weinig slijtage. Zo'n auto kun je nog vele kilometers bij zetten. Qua prijs zijn ze altijd wat voordeliger en dan is er wellicht nog wat te onderhandelen. De Auris zal ook wel wat beter geisoleerd zijn dan een Yaris en ook daardoor nog wat stiller.

En als je voor een maatje groter gaat kijken dan kijk uiteraard ook even bij een maatje groter van de andere merken, zoals bijv. een 308/Megane/Golf.
Maar TS maakt toch niet veel snelwegkilometers? In zijn openingspost zie ik dat hij 60km per dag rijdt waarvan veel snelweg.
Laten we dus zeggen dat ie enkele reis ongeveer 25km op de snelweg zit. Dat is toch niks? Moet ie daarvoor echt een segment hoger rijden met bijbehorende extra kosten? Ik rij zelf 75km enkele reis en vaak in een B segment auto, gaat ook prima!
Anonieme bezoeker
28-07-2020 17:11
Iedere dag bijna 60km zou voor mij genoeg reden zijn voor een c segmenter te gaan, en persoonlijk denk ik dat je met de Auris hybride niet heel veel duurder uit bent. 1 op 20 gemiddeld is makkelijk te doen met onze station in ieder geval. Buiten dat geeft de TS aan ook wel eens met 4 of 5 volwassenen in de auto te willen, ook dat is met een c segmenter net wat prettiger. En comfortabel (weinig geluid): ook daar zal de c segmenter net wat beter op scoren.

Het zou ook zomaar kunnen dat andere c segmenters een stuk duurder uitvallen, dat is een kwestie van in een excel even een overzichtje van de kosten maken. Ik wilde voor de TS nog even deze optie aandragen voordat knopen worden doorgehakt, altijd goed om nu even alles goed te bekijken ipv later spijt hebben. En het is natuurlijk maar een suggestie, als de TS qua maat de b segmenter al prima vindt dan fijn de knoop doorhakken!
Dreamer
Voordat je de knoop doorhakt zou ik ook nog even kijken bij wat opties uit 1 segment hoger, bij veel snelweg kilometers vaak net wat prettiger. Bij de Toyota hybride eCVT automaten is het inderdaad zo dat deze afhankelijk van hoe hard je op wilt trekken op het meest optimale toerental gaan hangen. Ik heb zelf nooit in de Yaris 1.5 hybride gereden, maar ik kan me voorstellen dat bij vlot optrekken die wat meer van de motor vraagt dan bijv. de Auris met de 1.8 motor. Eenmaal op cruise snelheid aangekomen (tegenwoordig met de 100km/h op de snelweg ben je daar dus zo) zijn ze weer lekker stil omdat je dan weinig vermogen vraagt.

Een paar voorbeelden van een Auris (ik heb nu voor de hatchback gekozen, hij is er ook in station, maar dan wordt hij nog iets groter):
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

Zo vind ik zelf die laatste wel interessant: lekker jong en met wat meer kilomers op de klok: die heeft dus rond de 50K KM per jaar gereden, veel lange stukken met warme motor, weinig slijtage. Zo'n auto kun je nog vele kilometers bij zetten. Qua prijs zijn ze altijd wat voordeliger en dan is er wellicht nog wat te onderhandelen. De Auris zal ook wel wat beter geisoleerd zijn dan een Yaris en ook daardoor nog wat stiller.

En als je voor een maatje groter gaat kijken dan kijk uiteraard ook even bij een maatje groter van de andere merken, zoals bijv. een 308/Megane/Golf.

Heb de Auris ook eerst overwogen, maar de uiterlijk spreekt me niet echt aan. De ruimte van de Yaris is voor mij genoeg. Dat met 5 mensen passen komt goed, we zijn niet de grootste
Voor de prijs dat ik voor de toyota betaal, dacht ik dat misschien even verder kan kijken en heb deze gevonden
[www.autowereld.nl]

Wat is jullie oordeel hierover tegenover de toyota?
Maar jouw budget zat toch op rond de 15.000 EUR? De getoonde Audi, daar komt nog BTW bij!
speedtouch
Maar jouw budget zat toch op rond de 15.000 EUR? De getoonde Audi, daar komt nog BTW bij!

Oops, ik zie het nu ja, en het is een plug-in hybride.
Wavy 6788530
Voor de prijs dat ik voor de toyota betaal, dacht ik dat misschien even verder kan kijken en heb deze gevonden
[www.autowereld.nl]

Wat is jullie oordeel hierover tegenover de toyota?

Erg mooie auto, lijkt me geen straf om mee op pad te zijn. Er is er laatst een in Klokje Rond geweest en die kwam vrij aardig uit de bus: [www.youtube.com]

Ik zou zo'n Audi voor aanschaf persoonlijk wel onafhankelijk laten keuren. Als er iets kapot gaat moet je in de buidel tasten.
Kun je binnen budget niet ook een nieuw model (C4) Cactus krijgen? Nog leuker dan een C3!

Off topic wil ik graag nog even vermelden dan ik 0 Polo’s gebasht heb, ik heb er gewoon niks mee en niks over te melden, dus doe ik dat ook bewust niet. En dat nota bene ik als gekend Japanner-fan een C3 de voorkeur nog geef ook! Gewoon een hartstikke leuke auto.

Lijkt me toch ik dan dan, behalve even wat toevoegend aan de geopperde Jazz, NIET met standaard Jazz/Yaris-evangelie kom en daarmee de rest poog van tafel te vegen én ook niemand poog tegen de schenen te schoppen. Kom jongens, hou het helder, er is niks aan de hand geweest in dit topic.
GT86
Kun je binnen budget niet ook een nieuw model (C4) Cactus krijgen? Nog leuker dan een C3!

Off topic wil ik graag nog even vermelden dan ik 0 Polo’s gebasht heb, ik heb er gewoon niks mee en niks over te melden, dus doe ik dat ook bewust niet. En dat nota bene ik als gekend Japanner-fan een C3 de voorkeur nog geef ook! Gewoon een hartstikke leuke auto.

Lijkt me toch ik dan dan, behalve even wat toevoegend aan de geopperde Jazz, NIET met standaard Jazz/Yaris-evangelie kom en daarmee de rest poog van tafel te vegen én ook niemand poog tegen de schenen te schoppen. Kom jongens, hou het helder, er is niks aan de hand geweest in dit topic.

Hmm wel leuke auto. Hoe zuinig zijn die C4 in vergelijking met de Toyota?
Snap die obsessie eigenlijk nooit zo met dat zuinig zijn.
Boeit echt amper bij dit soort min of meer gelijkwaardige auto's bij relatief weinig kilometers.
Snap heus dat je niet het verbruik van een dikke V6 of V8 wil hebben, dat kan al snel in de papieren lopen.

Heb je sowieso wel eens uitgerekend over wat voor minimale verschillen je het hebt op jaarbasis?
Als voorbeeldje bij 18.000 kilometer per jaar :
1 op 20 = 1.350 Euro aan brandstof per jaar
1 op 15 = 1.800 Euro aan brandstof per jaar
En dan heb ik het hier dus al over gigantische verschillen in verbruik tussen auto A en B.

Denk je niet dat kosten van onderhoud, minder geld uitgeven aan de aanschaf zelf, restwaarde, verzekering, pech, schade, etc. niet een veel groter verschil kunnen maken? Natuurlijk mag ( en moet ) je het mee laten wegen maar maak het niet groter dan het is!
Verwonder me gewoon hoeveel mensen zich hier tegenwoordig door laten lijden, wel 15k uitgeven maar daarna "moeilijk doen" over een paar tientjes per maand. Mijn persoonlijke mening uiteraard en ook niet specifiek bedoeld voor alleen dit geval en deze topic starter. winking smiley
Volgens Spritmonitor gebruikt een Citroen C4 Cactus benzine gemiddeld 5,99 liter per 100 km en de Yaris Hybrid 4,82 liter per 100 km. Beide auto's zijn dus heel zuinig.

De Citroen C4 Cactus weegt afhankelijk van de motor 940 of 995 kg. De Yaris Hybrid weegt 1060 kg. Beide auto's zijn dus zeker niet zwaar.

Neem gewoon de auto die je het meeste aanspreekt.
De ene betaal je meer wegenbelasting voor en de ander kost je iets meer aan de pomp. Die paar euro's die je per maand kan besparen op een van de 2 moeten niet de doorslag zijn, beter koop je een auto die jou het meest bevalt. Als je je nu al stoort aan de CVT van de Yaris zou ik er goed over nadenken als ik jou was.
Total Loss
Snap die obsessie eigenlijk nooit zo met dat zuinig zijn.
Boeit echt amper bij dit soort min of meer gelijkwaardige auto's bij relatief weinig kilometers.
Snap heus dat je niet het verbruik van een dikke V6 of V8 wil hebben, dat kan al snel in de papieren lopen.

Heb je sowieso wel eens uitgerekend over wat voor minimale verschillen je het hebt op jaarbasis?
Als voorbeeldje bij 18.000 kilometer per jaar :
1 op 20 = 1.350 Euro aan brandstof per jaar
1 op 15 = 1.800 Euro aan brandstof per jaar
En dan heb ik het hier dus al over gigantische verschillen in verbruik tussen auto A en B.

Denk je niet dat kosten van onderhoud, minder geld uitgeven aan de aanschaf zelf, restwaarde, verzekering, pech, schade, etc. niet een veel groter verschil kunnen maken? Natuurlijk mag ( en moet ) je het mee laten wegen maar maak het niet groter dan het is!
Verwonder me gewoon hoeveel mensen zich hier tegenwoordig door laten lijden, wel 15k uitgeven maar daarna "moeilijk doen" over een paar tientjes per maand. Mijn persoonlijke mening uiteraard en ook niet specifiek bedoeld voor alleen dit geval en deze topic starter. winking smiley

Ik snap wel dat mensen een zo zuinig mogelijke auto zoeken. Zelfs € 450 op jaarbasis is al een leuke besparing. En je komt verder op een tank benzine en je belast het milieu minder. Allemaal positief. Ik ben wel met je eens dat een hogere wegenbelasting, extra reparatie of hogere afschrijving voor de zuinige auto de besparing al teniet kan doen. Valt allemaal mee te wegen in de uiteindelijke beslissing. Onder de streep zal het elkaar allemaal niet zoveel ontlopen, welke voorgestelde auto ts ook kiest.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.