Luc 5706579 zei:
...
Zijn er mensen die ervaring hebben met hybride auto's? Rijden ze fijn? Rijden ze zuinig? Wat zijn de voor en nadelen eventueel die jij gemerkt hebt? Heb een aantal reviews gelezen, de meesten lijken positief te zijn.
Wanneer de kilometerstand hoog is, waar moet ik dan op letten qua vervanging etc?
Ja, die zijn er zeker: ik rijd nu zelf 2 jaar in een Auris hybride uit eind 2015 (facelift model dus). Daarvoor reden we een Volvo V70 D5, ook een dijk van een wagen met echte fauteuils erin. De Volvo was een erg dure auto om te rijden dus de Auris werd aangekocht met als voornaamste reden dat daar zeer voordelig mee te rijden is en er gewoon weinig problemen mee zijn, ik was die garage bezoeken een beetje zat.
Mijn vrouw en ik gingen er dus ook vanuit dat het van de V70 naar de Auris wel een stapje achteruit zou zijn, ja het was wel een veel nieuwere auto, maar wel een maatje kleiner, een segment goedkoper en zo'n hybride met loeiende motor wat je overal las. Niets bleek minder waar, na een paar dagen wennen (wat ik bij al mijn "nieuwe" auto's wel heb gehad) kregen we het gevoel hoe je lekker met de auto kon rijden, bijv. hebben we hem op de eco mode staan, niet omdat we perse nog zuiniger wilden rijden, nee omdat je daarmee een groter bereik van het gaspedaal binnen eco/normaal blijft en niet meteen naar power gaat. Want dat is totaal niet nodig om normaal te rijden. Eenmaal gewend aan de eCVT automaat willen we niet anders meer: altijd zonder schokken, veel stiller (minder toeren) als je eenmaal op cruise snelheid bent, zelfs minder dan onze V70 met dikke dieselmotor. En ja, als je even plankgas op een 80 km weg een tractor voorbij wilt dan hoor je de motor, en dat klinkt wat anders dan je gewend bent omdat hij meteen op het ideale toerental gaat zitten waar de motor het maximum koppel heeft en daar dus ook op kan blijven hangen. Dat is technisch superieur aan door de versnellingen heen gaan, maar het klinkt wel anders en als autoliefhebber moet ik zeggen dat bij lekker sportief rijden een ouderwetse automaat zoals de ZF die in mijn 330i zat die ik jaren terug had (nog voor de Volvo) veel leuker klinkt. Maar als je normaal met de Auris rijdt, heb je eigenlijk voor het grootste deel van de tijd dus een zeer rustige auto. Dus dat verhaal van het loeien, de meeste mensen die erover schrijven hebben zelf niet langere tijd een dergelijke auto gehad, napraten van reviews etc blijft makkelijk. En ik snap dat tijdens een korte testrit je wat sportiever rijdt en dan valt dit wat meer op. Heb je een auto langere tijd in je bezit dan ga je toch voornamelijk normaal rijden (hoop ik toch), en met onze nieuwe maximum snelheid is daar in Nederland weinig sportiefs meer aan. Als je een circuit dag gaat houden zou ik inderdaad een andere auto meenemen, maar daar voldoen de andere standaard 1.0 turbootjes net zo goed niet voor

Want feit is dat met 140 gecombineerde paarden onze Auris alles behalve traag is als we hem dan toch even in de loeistand gooien. Een collega met een Seat Leon 1.4 Turbo keek er van op toen hij een keer met me meereed en we plankgas de snelweg oprit opgingen dat dat eigenlijk toch niet heel anders ging dan met zijn eigen Leon. Dus ja, als ik eens wat door de buitenwegen mee rijd op een rustig moment kan ik er ook best lekker vlot mee rijden hoor, de auto is zeker niet traag.
Maar het is dus vooral een heerlijke cruisebak, eenmaal gewend aan deze automaat zonder versnellingen en het geniale pookje om hem te bedienen (die zit in de Prius ook) wil je niet anders meer. Qua onderhoud is het gewoon even filters en olie en gaan met die banaan. Mijn garagist (algemene dorpsgarage) waar ik het goed mee kan vinden vond het erg jammer dat de Volvo wegging, daar viel nog eens wat aan te sleutelen, van de Auris en Prius had hij er al een paar in onderhoud: waren nogal saaie bakken, olie erop en gaan...ja zoiets zoek ik nu ook zei ik hem
Dus ook als autoliefhebber kan ik zeggen dat ik gewoon erg blij ben met de Auris, om de kwaliteiten die de auto heeft, en hij stuurt en rijdt dus ook erg prettig.
Qua onderhoud zou ik 1 tip willen geven: ververs aub iedere 100K tot 150K even de eCVT olie, kost bij de dealer een euro of 90 en daarmee is de verder simpele bak eigenlijk niet meer kapot te krijgen (voor details zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58878176#58878176).
Zo, een heel verhaal om te zeggen dat wij de Auris dus gewoon een erg fijne auto vinden en we als liefhebbers dus ook heel andere auto's als o.a. een BMW 330i en Volvo V70 hebben gehad en dus wel wat vergelijkingsmateriaal hebben. Ik lees te vaak meningen over loeien en weet ik veel wat van mensen die de auto zelf nooit langdurig hebben gereden, dus bij deze een verhaal van een echte gebruiker. Ook in de reviews lees je dat verreweg de meeste mensen zeer tevreden zijn met hun Toyota hybrides.
En over het niets mogen trekken: van de Prius weet ik het niet, onze Auris mag 350kg trekken, zou je dus een klein karretje met wat afval op kunnen vervoeren, maar echt opschieten doet het niet. De nieuwere Corolla mag volgens mij 750kg trekken en de RAV4 mag 800kg als 2WD versie trekken en 1650kg als AWD versie, dus er zijn ook hybrides die wel degelijk behoorlijk kunnen trekken. Mijn schoonouders hebben de RAV4 AWD (guilty: ik heb ze in contact gebracht met die auto

) voor hun caravan en mijn schoonvader vindt die prettiger in de bergen dan de X3 3 liter die hij daarvoor had, door de 2 electro motoren heb je direct vanaf stilstand veel trekkracht.
Nog even over de Yaris hybride: daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik zou wel even een goede testrit maken in bijv. een Yaris, Prius III (eventueel II als je toch voor een voordeligere zou willen gaan) en een Auris I (want de II zal er net niet inzitten met dat budget): met veel snelweg kilometers is een wat grotere auto vaak prettiger dan een kleinere. De Prius III zou wel eens een heel comfortabele optie voor je kunnen zijn.
Ik ben benieuwd naar je mening als je wat testritten hebt gemaakt