Aanschaf B/C segment occasion [automaat] [benzine of hybride] [~ €5000,-]

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Ik ben op zoek naar een B of C segment occasion rond de €5000,-. Budget is enigszins rekbaar, maar mag ook lager uitvallen. Ik heb al veel op het forum gekeken, maar ik heb toch wat specifieke wensen en hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Situatie:

Soort auto
B of C segment. Hatchback. Kind op komst, dus 5 deurs leek ons wel handig ivm kinderzitje e.d. Uiterlijk niet heel relevant, maar bij een gelijkwaardige keuze gaat de voorkeur zeker uit naar de minst saaie variant met het betere rijgedrag.

Gebruik
Er gaat niet extreem veel mee gereden worden, vermoedelijk 5000 - 10.000 km per jaar. Vakanties, weekendjes weg, ritje naar de ouders, etc.

Benzine of Hybride
Hybride lijkt me aantrekkelijk betreft het verbruik. Aan de andere kant; met de geplande jaarlijkse kilometers is het verschil met een benzine wellicht te verwaarlozen. Gekeken naar de Auris, Yaris, Prius, Insight (laatste twee wel vrij forse autos). Naast het zuinige verbruik lijken ze ook erg betrouwbaar allemaal. Nog weinig inzicht in welke benzine auto's hier goed tegenover kunnen staan.

Automaat
Het MOET een automaat zijn. Mn vriendin is als de dood voor hellingproef. Krijg dit er echt niet uit. Begrijp dat het verbruik wat hoger ligt bij automaten, maar vind het lastig inschatten hoe zwaar ik dat moet meewegen. Onderhoud is wel een punt. Heb weinig inzicht in betrouwbare varianten, zou hier graag goeie tips/adviezen over krijgen :)

Alvast dank voor jullie input!
 
Een hybride is altijd een automaat en die zijn niet minder zuinig. Zo sla je een aantal vliegen in een klap. Je budget is wel krap voor een nette hybride, volgens mij zit je dan eigenlijk gelijk aan een Prius vast. Voordeel is dat je zelf weinig rijdt en van de Toyota hybrides is dat ze lang mee gaan. Een auto met behoorlijk wat km op de teller is dus geen probleem.
 
De meerprijs die je betaalt voor een hybride (hogere aanschafprijs en hogere MRB door hoger gewicht) ga je er met je kilometers waarschijnlijk niet uitrijden.
Persoonlijk zou ik verbruik helemaal niet interessant vinden met zoveel KM's per jaar. Is echt tientjeswerk op jaarbasis.
Daarnaast ga je met jouw budget uitkomen bij modellen met hoge KM standen. Hoeft geen probleem te zijn (Toyota en Honda maken prima auto's) maar dat betekend vaak ook dat slijtagedelen versleten zijn.

Hoewel niet de meest spannende auto zou dit een mooie zijn voor jullie

https://www.autowereld.nl/skoda/fabia-combi/1-4-16v-elegance-automaat-dealer-onderhouden-32906918/details.html

Bied best wat ruimte voor de kleine met zijn/haar spullen. Dit exemplaar claimt dealeronderhouden te zijn, dat is nooit verkeerd natuurlijk.

Met deze heb je wat meer auto, het rijdt een stuk leuker en ziet er (vind ik) wat leuker uit.

https://www.autowereld.nl/ford/fiesta/1-6-16v-futura-airco-elek-ramen-trekhaak-33216839/details.html

Bied wel wat minder ruimte in de kofferbak.

Tot slot nog een echte C segmenter

https://www.autowereld.nl/opel/astra/1-8-enjoy-automaat-32718044/details.html

Dan heb je veel auto voor je geld, alleen betaal je dan wel iets meer MRB maar je kunt er wel jaren mee vooruit.
 
Daan, een hybride (met het budget dat je aangeeft) en de kilometers die je denkt te gaan maken wordt niet echt voordeliger... Een fatsoenlijke B-segment hybride (Yaris of Honda Jazz) ga je niet vinden voor rond de € 5000,-
Wel kun je, bij bijvoorbeeld zoiets (van 1e eigenaar) rekenen op betrouwbaarheid en zuinig rijden. https://www.autowereld.nl/toyota/prius/1-5-vvt-i-tech-ed-1e-eigenaar-nap-navi-camera-33258614/details.html

toyota-prius-1-5-vvt-i-tech-ed-1e-eigenaar-nap-navi-camera.jpg


Maar... wat je bespaart aan brandstof wordt gecompenseerd door hogere wegenbelasting/verzekering vergeleken met een B-segmenter op benzine. Daar wordt het weer een klus om eentje met een echte automaat (geen semi) te vinden.
Bijvoorbeeld zoiets met CVT. Ruim, praktisch, betrouwbaar en zuinig: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming-33337178/details.html

honda-jazz-1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming.jpg
 
Dank voor de reacties! Ik denk inderdaad dat een B-segment benzine het meest voordelig zal zijn.

Toevallig (of niet) net ook bij de Honda Jazz uitgekomen. Deze onder andere: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-exclusive-automaat-klimaa-panaramadak-pdc-dealer-oh-33406899/details.html

Nog suggesties om naast de Jazz te leggen? Dus in het B-segment, met redelijk zuinig verbruik en goeie automaat?
 
Je zou ook eens naar de Opel Meriva kunnen kijken, al is die wel een stuk zwaarder en dus duurder in de MRB.
 
Een leuke Daihatsu Sirion2
https://www.autospijker.nl/product/daihatsu-sirion-2-1-3-16v-comfort/

23364422-1.jpg
 
Daan 7494784 zei:
Dank voor de reacties! Ik denk inderdaad dat een B-segment benzine het meest voordelig zal zijn.

Toevallig (of niet) net ook bij de Honda Jazz uitgekomen. Deze onder andere: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-exclusive-automaat-klimaa-panaramadak-pdc-dealer-oh-33406899/details.html

Nog suggesties om naast de Jazz te leggen? Dus in het B-segment, met redelijk zuinig verbruik en goeie automaat?

Zal ik niet doen die heeft een semi automaat, na de facelift kreeg die een cvt, de voorganger had ook cvt, dat is emwel goed
 
Auto encyclopedie zei:
Daan 7494784 zei:
Dank voor de reacties! Ik denk inderdaad dat een B-segment benzine het meest voordelig zal zijn.

Toevallig (of niet) net ook bij de Honda Jazz uitgekomen. Deze onder andere: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-exclusive-automaat-klimaa-panaramadak-pdc-dealer-oh-33406899/details.html

Nog suggesties om naast de Jazz te leggen? Dus in het B-segment, met redelijk zuinig verbruik en goeie automaat?

Zal ik niet doen die heeft een semi automaat, na de facelift kreeg die een cvt, de voorganger had ook cvt, dat is emwel goed

Even een tip voor Daan. Let op de pook in beide foto's.
Foto 1 en 2: laten staan (semi-automaat).
0-27e4c777-4470-4383-bce9-704d25ad2172.jpg


0-d72469c5-ad13-44f0-bb01-a7ca0f68ba82.jpg


Foto 3 en 4: go for it (CVT).
0-36c8fd96-01e6-4ae7-a2f1-e966afc8b52f.jpg


honda-jazz-1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming.jpg


Nog een waarschuwing: heel veel van deze auto's zijn geïmporteerd.
Als er geadverteerd wordt zónder kenteken weet je genoeg. Wél een kenteken? Hier https://ovi.rdw.nl/ het kenteken ingeven en bij "Vervaldata en historie" datum eerste toelating en datum eerste afgifte Nederland vergelijken. Gelijk: Nederlandse auto. Datum eerste afgifte Nederland later: import.
Tevens kun je checken of de tellerstand logisch is.
 
In de prijsklasse tot € 5000,00 vind je erg weinig hybrides.

Auto's die die je wel in redelijke aantallen vindt binnen het budget, niet al te oud, en met een automaat zijn de Renault Clio, Opel Corsa en Renault Megane. De 1.6 16V met traditionele automaat is een solide aandrijflijn.
 
Wederom dank voor de reacties!

Vraag betreft de automaat. Ik kom wel achter de verschillen (https://www.anwb.nl/experts/auto/95/welke-automaat), maar wat is het bezwaar verder van een semi-automaat?

Waarom raden jullie een niet-CVT af? Is dat vooral betrouwbaarheid en dus mogelijke hoge reparatiekosten, of ook verbruik? En hoe weet ik ik wat wel deugdelijke automaten zijn, (los van CVT)?
 
Bij een semi-automaat moet je zelf schakelen zonder het koppelen/ontkoppelen, of je hebt semi automaten waarbij een paar actuatoren voor jou schakelen. Het is fysiek nog steeds een handbak alleen doet een robot met een computertje het schakelwerk voor jou. Semi-automaten zijn langzaam met schakelen, zeker bij een vlotte rijstijl ga je je daar aan storen. Daarnaast zijn ze (geld niet voor elk merk/type) wat complexer en onbetrouwbaarder.

Een CVT is een relatief eenvoudig stuk techniek en daardoor ook heel betrouwbaar. Een CVT kiest zelf een optimaal toerengebied en blijft daar in hangen, op die manier profiteer je optimaal van je vermogen. Wel rijdt het heel anders, persoonlijk moest ik er best even aan wennen want de motor blijft als het ware hangen op 4500 toeren bij plankgas (of 5000 toeren op hogere snelheden)
 
Vergeten te zeggen, maar een honda jazz van na de facelift met cvt ga je niet vinden in jouw budget, dan wordt het een jazz van het oude model.

Een semi is ook hinderlijk bij dagelijkse dingen. Je remt af voor en in een bocht, en je geeft weer wat gas,en moet de semi automaat eerst koppelen. Je rolt af op een rotonde en jé wil nog even voor een andere auto er op en de semi automaat gaat weer koppelen enz enz. De semi automaat is makkelijk te herkennen, heeft namelijk geen p-stand, let op bij Citroën de cactus heeft namelijk elektronische handrem

De 4 traps automaten zijn wel betrouwbaar, maar al het voordeel van een zuinige auto verdwijnt in de tank, de rode Sirion van hierboven doet normaal 1 op 18 maar bi de automaat 1 op 14. Bij 400 kilometer is je tank al zo goed als leeg. Ik sta er om de 5 dagen mee bij de pomp.

@daan dooit ons hier in de arm te nemen kom jij nooit met de verkeerde automaat thuis op papier, dus maak je daar geen zorgen over. Het. Is namelijk best wel ingewikkeld bij de Swift heeft de 1.3 een semi en een 1.5 een 4 traps. Je komt er ook achter dat auto's met een semi automaat voor bodum prijzen te koop staan. Dus zie je een automaat die te mooi is om waar te zijn dan is het een semi automaat
 
@daan het voordeligste is voor jouw om voor een mpv achtig auto te gaan zoals de Honda Jazz (cvt) Nissan Note (4traps) Renault Grand modius( 4 traps) dit zijn stuk voor stuk auto's die compact van buiten zijn en ruim van binnen en de Honda is ook nog heel slim ingedeeld met achterstoelen die zo ingeklapt kunnen worden in de delen dat je een vlakke laadvloer hebt.

Mogelijke alternatieven is import dus zie het als voorbeeld

mercedes a-klasse

+ heeft cvt automaat
- zwaar in wegenbelasting
-veel import net zoals dit voorbeeld.
even rekening houden met de zit positie is hoge instap, maar zit als een lage auto

0-4ba91bef-281d-4e6c-9022-ad482813c752.jpg


Of zijn grotere zwaardere broer wat neer komt op een verlengde a-klasse dus zelfde eigenschappen import , zit positie

ook Import
Mercedes b-klasse

0-06a3f32c-db59-4c0c-a2d7-1f9f343160bf.jpg


Nissan note

NISSAN-Note-1-6-16V-AUTOMAAT-Tekna-1.jpg


iets boven je budget, maar staat wel bij dealer en geen import

ook nog een budget tip, deze auto lijkt op een sedan, maar het is een liftback , is een auto uit het c-segment , maar gewicht van een auto uit het b-segment.

Let op heeft geen airco , en rijdt op 98 , 4 traps automaat

Oer betrouwbaar, weinige kilometers gereden

Daihatsu aplause

0-53f331fd-2989-4b31-b414-ece127efc224.jpg


0-7ce5cc18-51da-459e-950b-a0a6394be766.jpg
 
Goeie suggesties!

Ik kom deze tegen, wat onder het budget en een CVT: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html

Verder wordt er (heel) voorzichting gekeken naar handgeschakeld. Aanbod is toch wel significant groter en de prijzen voor vergelijkbare auto's een stuk lager.
 
Daan 7494784 zei:
Goeie suggesties!

Ik kom deze tegen, wat onder het budget en een CVT: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html

Verder wordt er (heel) voorzichting gekeken naar handgeschakeld. Aanbod is toch wel significant groter en de prijzen voor vergelijkbare auto's een stuk lager.
Klopt, er zijn meer mensen die een automaat wíllen maar het aanbod is beperkt, er waren minder mensen die de meer prijs van een automaat wilden betalen.
 
Daan 7494784 zei:
Goeie suggesties!

Ik kom deze tegen, wat onder het budget en een CVT: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html

Verder wordt er (heel) voorzichting gekeken naar handgeschakeld. Aanbod is toch wel significant groter en de prijzen voor vergelijkbare auto's een stuk lager.

Is de eis dat het een automaat moet zijn enkel vanwege de hellingproef? Er bestaat ook zoiets als hill start assist bij handgeschakelde auto's. Zodra de auto een helling detecteert houdt ie zelf de rem er nog 3 seconden erop wanneer jij de rem los laat.
Of de Honda Jazz dat heeft met jouw budget weet ik niet .
Van deze weet ik toevallig dat ie 't heeft
https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=3753193

maar er zullen er vast nog meer zijn die het hebben
 
Beetje flauw, maar als je vriendin een rijbewijs heeft dan hoeft ze geen hellingproef meer te doen :cool:
 
Daan 7494784 zei:
Goeie suggesties!

Ik kom deze tegen, wat onder het budget en een CVT: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html

Verder wordt er (heel) voorzichting gekeken naar handgeschakeld. Aanbod is toch wel significant groter en de prijzen voor vergelijkbare auto's een stuk lager.

Maar dat is het wel waard, als je vriendin geen pedaalridder is , wil een versnellingsbak ook wel stuk gaan.
 
@Bobslee Goeie suggestie, gaat o.a. om wegrijden op een helling. Was op zoek naar dergelijke assistentie bij handgeschakelde auto's, dat bestaat dus. Maargoed, gaat verder ook om vermindering van algehele stress tijdens het rijden ;). Nieuwe rijlessen zouden ook wonderen kunnen doen. Mevrouw is het daar ook wel mee eens dus er zijn wel wat opties voor handgeschakeld.

Los daarvan is een automaat nog steeds wel erg de voorkeur.

Was dus benieuwd wat jullie hiervan vinden van deze Honda Jazz: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html
 
Daan 7494784 zei:
@Bobslee Goeie suggestie, gaat o.a. om wegrijden op een helling. Was op zoek naar dergelijke assistentie bij handgeschakelde auto's, dat bestaat dus. Maargoed, gaat verder ook om vermindering van algehele stress tijdens het rijden ;). Nieuwe rijlessen zouden ook wonderen kunnen doen. Mevrouw is het daar ook wel mee eens dus er zijn wel wat opties voor handgeschakeld.

Los daarvan is een automaat nog steeds wel erg de voorkeur.

Was dus benieuwd wat jullie hiervan vinden van deze Honda Jazz: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.html

Dat is de generatie Jazz die je moet hebben in jouw budget, ik zal zeggen struin het internet af waar de nieuwste te koop staat. En ook al staat die voor jou aan de andere kant van het land ga er voor. Naast de nieuwste kijk ook of km stand klopt en of de uitvoering je aanstaat.

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-clima/11385290

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming/11399317 met parrot en stoelverwarming
 
Auto encyclopedie zei:
Dat is de generatie Jazz die je moet hebben in jouw budget, ik zal zeggen struin het internet af waar de nieuwste te koop staat. En ook al staat die voor jou aan de andere kant van het land ga er voor. Naast de nieuwste kijk ook of km stand klopt en of de uitvoering je aanstaat.

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-clima/11385290

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming/11399317 met parrot en stoelverwarming

De eerste is een overduidelijke Duitse import en de tweede stond hier al:
Jazzik zei:
Bijvoorbeeld zoiets met CVT. Ruim, praktisch, betrouwbaar en zuinig: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming-33337178/details.html

honda-jazz-1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming.jpg
 
Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:
Dat is de generatie Jazz die je moet hebben in jouw budget, ik zal zeggen struin het internet af waar de nieuwste te koop staat. En ook al staat die voor jou aan de andere kant van het land ga er voor. Naast de nieuwste kijk ook of km stand klopt en of de uitvoering je aanstaat.

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-clima/11385290

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/honda/jazz-14-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming/11399317 met parrot en stoelverwarming

De eerste is een overduidelijke Duitse import en de tweede stond hier al:
Jazzik zei:
Bijvoorbeeld zoiets met CVT. Ruim, praktisch, betrouwbaar en zuinig: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming-33337178/details.html

honda-jazz-1-4-ls-automaat-airco-5-deurs-parrot-stoelverwarming.jpg

Dan mag jij hierbij met de eer strijken (y)
 
Top! Die Jazz met Parrot en stoelverwarming is volgens mij erg vergelijkbaar met https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.htmlmaar, maar wel bijna 2000 euro duurder.

Plan is om voor die laatste te gaan kijken. Nog tips om extra op te letten?

Sowieso erg veel dank voor alle input, tips en adviezen (y)
 
Daan 7494784 zei:
Top! Die Jazz met Parrot en stoelverwarming is volgens mij erg vergelijkbaar met https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.htmlmaar, maar wel bijna 2000 euro duurder.

Plan is om voor die laatste te gaan kijken. Nog tips om extra op te letten?

Sowieso erg veel dank voor alle input, tips en adviezen (y)

Die zwarte lijkt weinig mis mee, afgezien van de nodige krassen. Let op of de CVT vloeiend werkt, zonder schokken. Even kijken naar roest (onderzijde deuren, achterklep, felsranden, en wielkasten.
Succes!
 
Daan 7494784 zei:
Top! Die Jazz met Parrot en stoelverwarming is volgens mij erg vergelijkbaar met https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/m1555151632-honda-jazz-1-4-cvt-2006-zwart-automaat-1ste-eigenaar.htmlmaar, maar wel bijna 2000 euro duurder.

Plan is om voor die laatste te gaan kijken. Nog tips om extra op te letten?

Sowieso erg veel dank voor alle input, tips en adviezen (y)

Goed gevonden, lijkt idd weinig mis mee
 
Terug
Bovenaan