Aankoop advies voor een sportieve maar zuinige auto

NPerf

Net ingestapt
Beste Autoweek bezoekers.

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe auto die ik met mijn vader kan delen (hatchbak). Jammer genoeg kan ik geen twee auto's op ons adres zetten (Ik woon namelijk in de al te drukke Amsterdam). Wij bezitten nu VW Polotje, 3 deurs, uit 2003 met "maar" 64 pk. Voor de rest wel een zuinige verder alleen mist t absoluut een zesde versnelling (100 km/h 3500/4000 toeren bij het rijden van 110 km/h) en mist de auto nogal wat power. Wel genoeg voor mijn vader, maar voor mij is het absoluut een negatief ding.

Mijn vader is meer weg van de duitse auto"s, vooral de Volkswagens. Pfff je zou eens moeten weten hoe hij positief is over de Volkswagens. Daar heb ik rekening mee gehouden en ben ik uitgekomen op een Golf of weer een Polo maar uit 2011. Zelf ben ik iemand die weleens van een stoplicht sprintjes houdt en dus houdt van een beetje kracht in de motor.

Alleen lees ik op het internet dat de TSI varianten nogal onbetrouwbaar zijn i.v.m de distributiekettingen die weleens/vaak uitrekken, en dat weer kan zorgen voor een dure grap waar niemand op zit te wachten. Klopt het dat de Golf/Polo's weer zijn overgestapt naar de oude vertrouwde distributieriemen. Zo ja, vanaf welke bouwjaar is dat?

Verder kwam ik ook aan stuiten op de Opel Astra 1.4 Turbo met maar liefst 120/140 pk. Alleen daar heb ik nog mijn twijfels over.

Kunnen jullie mij eventuele tips of alternatieven geven voor het aanschaffen voor een nieuwe auto?

Lijst met wat de auto nodig heeft:
- Budget 7000/8000
- Het liefst Duits
- Zuinig (liefst boven de 1:16)
- Hatchbak
- 5 deurs.
- Benzine
- Handgeschakeld
- Max 90.000/100.000 km

Alvast bedankt!
 
Bij de Golf 7 die in Nederland in 2013 op de markt kwam gebruikte VW weer distributieriemen. Deze motoren zijn wel beter maar zeker niet probleemloos. Gezien het budget lijkt het mij geen goede optie, je winkelt immers helemaal onder in de markt.

Zijn voorganger de Golf 6 staat bekend om de zeer matige kwaliteit, VW heeft gewoon teveel op deze auto bezuinigd. Ook een Polo uit deze jaren is af te raden, bij vrijwel elk onderzoek hoorde de auto kwalitatief tot de slechtste auto's in het B segment. De facelift Polo de 6C die in 2014 op de markt kwam is duidelijk beter, neem dan een 1.0 TSI.

Gezien het budget en wensen zou ik aanraden om naar een Ford Fiesta te kijken. Of kijk anders naar de Ford Focus 3 vanaf 2010, 1 op 16 lijkt mij bij een Focus niet heel realistisch, je woont in een drukke stad.

De Opel Astra van deze generatie is mooi gemaakt, maar wel vrij zwaar, je hebt dus relatief veel vermogen nodig om hard te gaan. De auto kent t.o.v. de concurentie wel relatief veel storingen.

Mijn tip is om ook te kijken naar modellen die niet Duits zijn, die zijn vaak opvallend betaalbaar, en vaak technisch beter.
 
de 1.4 tsi met 122 pk is volgens mij redelijk klachtenvrij.

Bij de opel 1.4 turbo verdient de 6 bak aandacht.

sportief is smaakverboden , de auto's die jij noemt zijn niet heel sportief.

Ik had gehoopt dat ik mooie skoda rapid voor je kon vinden binnen je budget, maar helaas allemaal 1.2
 
ak2 zei:
Bij de Golf 7 die in Nederland in 2013 op de markt kwam gebruikte VW weer distributieriemen. Deze motoren zijn wel beter maar zeker niet probleemloos. Gezien het budget lijkt het mij geen goede optie, je winkelt immers helemaal onder in de markt.

Zijn voorganger de Golf 6 staat bekend om de zeer matige kwaliteit, VW heeft gewoon teveel op deze auto bezuinigd. Ook een Polo uit deze jaren is af te raden, bij vrijwel elk onderzoek hoorde de auto kwalitatief tot de slechtste auto's in het B segment. De facelift Polo de 6C die in 2014 op de markt kwam is duidelijk beter, neem dan een 1.0 TSI.

Gezien het budget en wensen zou ik aanraden om naar een Ford Fiesta te kijken. Of kijk anders naar de Ford Focus 3 vanaf 2010, 1 op 16 lijkt mij bij een Focus niet heel realistisch, je woont in een drukke stad.

De Opel Astra van deze generatie is mooi gemaakt, maar wel vrij zwaar, je hebt dus relatief veel vermogen nodig om hard te gaan. De auto kent t.o.v. de concurentie wel relatief veel kleine storingen.

Mijn tip is om ook te kijken naar modellen te kijken die niet Duits zijn, die zijn vaak opvallend betaalbaar en vaak technisch beter.

Jammer genoeg is mijn vader iets te koppig met het bekijken naar andere auto's . Ik zal hem proberen over te halen. Dankuwel voor u informatie!
 
Bij Duits, hatchback en sportief denk ik aan een BMW 1 serie, als 116 en 118 uit 2009 te vinden voor het budget.
De genoemde Astra vond ik sloom aanvoelen met zijn 140pk. Maar dat heeft ook de maken wat je gewend ben, maar vanuit een Polo met 64pk is het een stap vooruit. De Golf ook wel eens gereden. Rijd goed maar is niet sportief.
 
JM GP zei:
Bij Duits, hatchback en sportief denk ik aan een BMW 1 serie, als 116 en 118 uit 2009 te vinden voor het budget.
De genoemde Astra vond ik sloom aanvoelen met zijn 140pk. Maar dat heeft ook de maken wat je gewend ben, maar vanuit een Polo met 64pk is het een stap vooruit. De Golf ook wel eens gereden. Rijd goed maar is niet sportief.

Bevat deze bmw ook een distributieketting. Heb een naar gevoel over de distributieketting ;(
 
https://www.autoscout24.nl/lst/volkswagen/scirocco?sort=price&desc=0&fuel=B&ustate=N%2CU&powerto=92&powerfrom=88&powertype=hp&cy=NL&priceto=8000&atype=C
 
De eisen van ts zijn aan de hoge kant gelet op het budget. Als je een VAG wilt, ga je er voor dit geld waarschijnlijk een vinden uit de periode dat de kettingproblemen nog niet waren opgelost. Een Ford Fiesta Mk7 1.6 lijkt me ook wel een leuke optie, maar geen zesbak en een verbruik van 1:16 kan je vergeten. Wel een sportieve auto.

Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1551740491-ford-fiesta-1-6-titanium-bovag.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Als het gewoon een zuinige auto moet zijn voor je pa zou ik een Yaris 1.0 nemen.
 
De Astra 1.4 Turbo heb ik gehad. Mijn advies? Niet aan beginnen. Ik heb er heel veel problemen mee gehad.
Lees hier mijn review mocht je daar tijd voor hebben: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-astra-j-sport-14-turbo-2011/

Als je gecharmeerd bent van het model dan zou je de 1.6 non-turbo kunnen overwegen. Hoewel die niet bijster snel is is die wel veel betrouwbaarder. Maar het zijn wel zware auto's, ik betaalde er 55 euro per maand MRB voor (Noord-Brabant).

Als het dan al perse Duits moet zijn, en sportief, dan zou ik naar de BMW 1-serie gaan kijken. Of zoals hierboven gezegd de Polo 1.0, al is daar niet veel sportiefs aan te beleven. :)
 
Ipv de astra kun je ook voor de cruze gaan, dat is dan op papier een koraan, maar deelt techniek en onderstel met de astra, ook hier voor de 1.6 of 1.8 gaan. Je rijd dan relatief nieuw voor weinig. Ze staan voor bodem prijzen te koop en de garages willen er heel graag van af. Het loont wel om hem af te rijden!

Bouwjaar 2012

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze/hatchback?bmax=2012&bmin=2012&pmax=8000&srt=df-a
 
Bobslee zei:
De Astra 1.4 Turbo heb ik gehad. Mijn advies? Niet aan beginnen. Ik heb er heel veel problemen mee gehad.
Lees hier mijn review mocht je daar tijd voor hebben: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-astra-j-sport-14-turbo-2011/

Als je gecharmeerd bent van het model dan zou je de 1.6 non-turbo kunnen overwegen. Hoewel die niet bijster snel is is die wel veel betrouwbaarder. Maar het zijn wel zware auto's, ik betaalde er 55 euro per maand MRB voor (Noord-Brabant).

Als het dan al perse Duits moet zijn, en sportief, dan zou ik naar de BMW 1-serie gaan kijken. Of zoals hierboven gezegd de Polo 1.0, al is daar niet veel sportiefs aan te beleven. :)

Heb zojuist je review gelezen. Jammer van je vertraging in de vakantie. Dat wil natuurlijk niemand hebben...
Hoe dan ook, voor wat ik net heb gelezen lijkt het mij verstandiger om geen Astra te halen MET turbo. Te veel problemen binnen 50.000 km...

Dankjewel!
 
N 4995734 zei:
Bobslee zei:
De Astra 1.4 Turbo heb ik gehad. Mijn advies? Niet aan beginnen. Ik heb er heel veel problemen mee gehad.
Lees hier mijn review mocht je daar tijd voor hebben: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-astra-j-sport-14-turbo-2011/

Als je gecharmeerd bent van het model dan zou je de 1.6 non-turbo kunnen overwegen. Hoewel die niet bijster snel is is die wel veel betrouwbaarder. Maar het zijn wel zware auto's, ik betaalde er 55 euro per maand MRB voor (Noord-Brabant).

Als het dan al perse Duits moet zijn, en sportief, dan zou ik naar de BMW 1-serie gaan kijken. Of zoals hierboven gezegd de Polo 1.0, al is daar niet veel sportiefs aan te beleven. :)

Heb zojuist je review gelezen. Jammer van je vertraging in de vakantie. Dat wil natuurlijk niemand hebben...
Hoe dan ook, voor wat ik net heb gelezen lijkt het mij verstandiger om geen Astra te halen MET turbo. Te veel problemen binnen 50.000 km...

Dankjewel!

Inderdaad. Heb er ook over gesproken met een merkspecialist. Die gaf ook aan dat hij een 1.6 non-turbo blind in durft te kopen, maar een 1.4 turbo begint hij liever niet aan.

De 1.6 non-turbo heeft ook een andere versnellingsbak (niet de M32) dus dat scheelt ook al een hoop ellende.
 
Bobslee zei:
N 4995734 zei:
Bobslee zei:
De Astra 1.4 Turbo heb ik gehad. Mijn advies? Niet aan beginnen. Ik heb er heel veel problemen mee gehad.
Lees hier mijn review mocht je daar tijd voor hebben: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-astra-j-sport-14-turbo-2011/

Als je gecharmeerd bent van het model dan zou je de 1.6 non-turbo kunnen overwegen. Hoewel die niet bijster snel is is die wel veel betrouwbaarder. Maar het zijn wel zware auto's, ik betaalde er 55 euro per maand MRB voor (Noord-Brabant).

Als het dan al perse Duits moet zijn, en sportief, dan zou ik naar de BMW 1-serie gaan kijken. Of zoals hierboven gezegd de Polo 1.0, al is daar niet veel sportiefs aan te beleven. :)

Heb zojuist je review gelezen. Jammer van je vertraging in de vakantie. Dat wil natuurlijk niemand hebben...
Hoe dan ook, voor wat ik net heb gelezen lijkt het mij verstandiger om geen Astra te halen MET turbo. Te veel problemen binnen 50.000 km...

Dankjewel!

Inderdaad. Heb er ook over gesproken met een merkspecialist. Die gaf ook aan dat hij een 1.6 non-turbo blind in durft te kopen, maar een 1.4 turbo begint hij liever niet aan.

De 1.6 non-turbo heeft ook een andere versnellingsbak (niet de M32) dus dat scheelt ook al een hoop ellende.

Heeft de 1.6 non-turbo ook een beetje pit, of valt het tegen? Heb wel liever een auto die een beetje tegen een auto kan concurreren bij een stoplicht sprintje...
 
Zat zelf ook te denken aan een audi a3. Maar vind het zelf toch iets te duur voor een auto als deze.
 
N 4995734 zei:
Heeft de 1.6 non-turbo ook een beetje pit, of valt het tegen? Heb wel liever een auto die een beetje tegen een auto kan concurreren bij een stoplicht sprintje...

Een Astra J is een comfortabele auto, geen snelle of sportieve auto. Zeker niet met de 1.6 zonder turbo. Dat een Astra zwaar is, draag natuurlijk ook niet bij.

Persoonlijk zou ik zoeken naar een lichte auto rond de 1000 kg met minimaal 100 pk.
 
Mechanix zei:
N 4995734 zei:
Heeft de 1.6 non-turbo ook een beetje pit, of valt het tegen? Heb wel liever een auto die een beetje tegen een auto kan concurreren bij een stoplicht sprintje...

Een Astra J is een comfortabele auto, geen snelle of sportieve auto. Zeker niet met de 1.6 zonder turbo. Dat een Astra zwaar is, draag natuurlijk ook niet bij.

Persoonlijk zou ik zoeken naar een lichte auto rond de 1000 kg met minimaal 100 pk.

Dan ga je voor de 1.8, alleen ben je dan aangewezen op de cruze.

Maar als je tot 950 kg gaat is de forfour een leuke rappe auto.
 
N 4995734 zei:
Heeft de 1.6 non-turbo ook een beetje pit, of valt het tegen? Heb wel liever een auto die een beetje tegen een auto kan concurreren bij een stoplicht sprintje...

0-100km/h doet ie ongeveer 11 seconden over. Dus langzaam istie niet, maar je gaat er ook niet veel sprintjes mee winnen.

Je zou wel eens naar zijn voorganger kunnen kijken, de Astra H, en dan als OPC uitvoering (240pk)

https://www.autowereld.nl/opel/astra/2-0-t-cosmo-opc-241-pk-navigatie-arden-blue-33304582/details.html (import)

https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-48934378 (geen echte OPC kleur)

https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-48504070 (hoge KM stand)

https://www.autowereld.nl/opel/astra-gtc/2-0-t-enjoy-airco-electrische-ramen-216-echte-pks-33409744/foto.html (import en is geen echte OPC maar heeft wel een 2.0T blok)


edit: dit voldoet alleen niet aan je 5-deurs eisen en zuinig zal het ook niet zijn. Maar het is maar een idee natuurlijk. :)
 
Bobslee zei:
N 4995734 zei:
Heeft de 1.6 non-turbo ook een beetje pit, of valt het tegen? Heb wel liever een auto die een beetje tegen een auto kan concurreren bij een stoplicht sprintje...

0-100km/h doet ie ongeveer 11 seconden over. Dus langzaam istie niet, maar je gaat er ook niet veel sprintjes mee winnen.

Je zou wel eens naar zijn voorganger kunnen kijken, de Astra H, en dan als OPC uitvoering (240pk)

https://www.autowereld.nl/opel/astra/2-0-t-cosmo-opc-241-pk-navigatie-arden-blue-33304582/details.html (import)

https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-48934378 (geen echte OPC kleur)

https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-48504070 (hoge KM stand)

https://www.autowereld.nl/opel/astra-gtc/2-0-t-enjoy-airco-electrische-ramen-216-echte-pks-33409744/foto.html (import en is geen echte OPC maar heeft wel een 2.0T blok)


edit: dit voldoet alleen niet aan je 5-deurs eisen en zuinig zal het ook niet zijn. Maar het is maar een idee natuurlijk. :)

Hahaha dankje!
Het zijn zeker geinige auto's om er mee in te rijden, maar ik denk dat voor mij zelf 120/140pk al genoeg is. Althans dat hoop ik..
De colt's zijn ook geinige auto's waarmee je de patsere GTI'S huilend acherlaat..
Alleen ben ik toch opzoek naar een beetje auto die er een beetje "normaal uit ziet"
 
N 4995734 zei:
Wat vinden jullie van de 1 serie?

De BMW 1 is populair en hierdoor een erg dure occasion, binnen je budget en gewenste kilometerstand staat vrijwel niets te koop. Of met schade of met een vage historie. En je koopt een relatief oude auto,
de kans op een miskoop/ matige auto/ auto met terug gedraaide kilometerstand is best groot.
 
Als het toch perse een Duitse auto moet worden zou ik voor de eerder genoemde Fiesta of Focus gaan, sportief uitziende auto's, lichter dan Opel en over het algemeen betrouwbaarder dan een VW/Seat uit die tijd.
 
N 4995734 zei:
Seat leon 1.4 tsi 2014, kunnen jullie me daar wat over vertellen?

Alvast dank!

Dit model is wel beter dan zijn voorganger, net zoals de al besproken broer Golf 7.
Alleen was dat bij de Leon ook wel heel hard nodig. In de Reabilty Index scoort de Seat Leon 166 op betrouwbaarheid ( verschillende modellen) wat heel slecht is, en had hele hoge reparatiekosten . (Hoe lager het index getal hoe beter, 100 is gemiddeld )

Ter vergelijking de Ford Fiesta scoort 29, de Ford Focus 56. Seat hoorde bij verschillende onderzoeken slecht op betrouwbaarheid. In de Reabilty Index staat van de automerken Ford op 7, VW op 25 en Seat op 26. De Reability Index is samengesteld door een Engelse garantie verzekeraar.

Ik vind het verder wel een leuke auto.
 
Zit zelf ook te twijfelen om een Fiesta rond de bouwjaar 2013 aan te schaffen met 100 pk, en als alles mee zit het te gaan chippen naar 145 pk.
Alleen de 3 cilinder houdt mij lichtelijk tegen. Had liever een 4 cilininder..

Is er iemand die mij kan overtuigen wb een 3 cilinder?
 
Nee. Ga er eens mee rijden en beslis dan wat jij er van vind. Wij kunnen het hier de hemel in prijzen maar als jij 't niks vind heeft dat allemaal geen zin. :)
 
N 4995734 zei:
Zit zelf ook te twijfelen om een Fiesta rond de bouwjaar 2013 aan te schaffen met 100 pk, en als alles mee zit het te gaan chippen naar 145 pk.
Alleen de 3 cilinder houdt mij lichtelijk tegen. Had liever een 4 cilininder..

Is er iemand die mij kan overtuigen wb een 3 cilinder?

De 1.0 ecoboost is een prima motor. Je moet hem gewoon eens uitproberen. 100 pk is in principe al genoeg voor een Fiesta. De 5-bak is eigenlijk niet bedoeld voor 145 pk en de eerste ecoboosts wilden nog weleens wat problemen hebben met de koelslangen, dit is meestal onder garantie verholpen.

Als je geen driecilinder wil, kan je ook nog voor de 1.6 met 125 pk gaan. Dan heb je geen turbo, wel een vierde cilinder.
 
speedtouch zei:
Waarom dat chippen, kun je toch beter een auto zoeken met meer vermogen?

Dat dus, je moet nog een auto aanschaffen en vind het vermogen al te krap. Gewoon een krachtigere versie nemen.
 
N 4995734 zei:
Zit zelf ook te twijfelen om een Fiesta rond de bouwjaar 2013 aan te schaffen met 100 pk, en als alles mee zit het te gaan chippen naar 145 pk.
Alleen de 3 cilinder houdt mij lichtelijk tegen. Had liever een 4 cilininder..

Is er iemand die mij kan overtuigen wb een 3 cilinder?
De 3 cilinder rijdt prima, weet ik uit eigen ervaring.
Vooral in hoge toeren klinkt het best aardig! Ga eens proefrijden.
Maar de 100pk tunen: niet doen, de 5-bak kan de koppel niet aan. Kijk maar op fiesta forum. Kies dan de 6-bak met 125pk. Die is wel goed te tunen, want die bak zit ook in de 150+ fords.
En op de snelweg doe je 1:19 gemiddeld met een Ecoboost. Kun je vergeten met de 1.6 4 cilinder.
Ik ben nooit een bericht tegengekomen van en 3 cilinder Ecoboost die in de soep is gelopen. Behalve dan die 100pk die gechipt is. Of waarbij verkeerde olie is gebruikt.
 
1:16 kan je vergeten met deze eisen. Een C-segmenter met 140 pk zal rond de 1:14 verbruiken bij rustig gebruik. In de stad en wat meer doorrijden zit je eerder rond de 1:13.
 
Terug
Bovenaan