Advies Mini Cabrio

BRG

Wegverkenner
Met een tweede kleinkind en een derde hond op komst, denk ik eraan om de MX-5 in te ruilen voor een cabrio met achterbank.
Het blijft een autootje voor erbij, dus die leuke A4 2.4 V6 die ik intussen vond, is niet meteen wat ik beoog.

Na even doordenken, kom ik automatisch steeds bij de Mini Cabrio terecht als enig mogelijk alternatief.
Wenslijstje:
- benzine
- niet het model met de uitstekende chromen rolbeugels achterop (1e model)
- leder interieur (dat bruin oogt wel heel chique)
- automaat (met 2 Volvo's automaat op de oprit gaan we in onze funauto niet schakelen)
- qua bouwjaar (2011) en kilometers (75.000) er niet teveel op achteruit gaan t.o.v. de Mazda

Inzake kleurencombinatie (goud/bruin) is dit er een die bij mevr. BRG zou kunnen passeren.
Letterlijk : "Eens iets anders dan zwart, wit of grijs".

640x480.jpg

640x480.jpg

Vragen:
1. Is het uberhaupt verstandig om een MX-5 in te ruilen voor een Mini?
2. Wat zijn de aandachtspunten bij een Mini?
3. Mini & automaat?
4. Mini & degelijkheid/duurzaamheid?

Ik zou de tweede generatie met de THP motor ook laten staan, ja het zou zijn opgelost maar ik vertrouw dat niet. alleen ben ik bang dat het nieuwe model nog niet binnen budget past. Wat sommige dingen betreft is het niet verstandig om de MX5 in te ruilen voor een Mini, maar je hebt dan wel 4 stoelen maar verwacht daar ook niet al te veel van.
Maar het probleem is ook dat er weinig keuze is voor 4 personen cabrio en automaat zonder de hoofdprijs te betalen.

Een Opel cascade is denk ik weer te groot en zwaar?

Audi a3 zit je bij een automaat gelijk vast aan de 1.8 tsi en 2.0 tsi

Denk dat een A4 cabrio goede optie is, weet niet hoe de multi tronic bij die generatie is. Het dashboard uit de exeo staat hem in elk geval goed ;) een 1.8 twintig klepper is denk ik fijner.

die leuke A4 2.4 V6 die ik intussen vond, is niet meteen wat ik beoog.

Auto encyclopedie zei:
Denk dat een A4 cabrio goede optie is, weet niet hoe de multi tronic bij die generatie is.

Ik denk dat BRG echt een fun auto wil. Dan is de mini we echt een leuk ding. wat ik mij herinner van de achterbank is dat je er alleen kan zitten met geamputeerde benen. Ik zou daar wel even op letten
En dan is een MX5 RWD die je nu hebt toch wel leuker nog dan een mini. Zou je dat op willen geven voor het knullige haast onbruikbare achterbankje?

Mooie vooruitzichten voor jullie & een leuke zoektocht in het verschiet!

Voor mij is de sleutelvraag : in hoeverre hecht je belang aan achterwielaandrijving en het fantastische rijplezier van een MX-5? Nu staan Mini's uiteraard ook niet bepaald bekend als slechtrijdende auto's

Hier een paar jaar een Mini R56 Cooper S voor de deur gehad (van mijn vriendin). Wel met het nieuwere N18 blok (184 pk). Rijdt superstrak en de motor is qua karakter heel prettig in combinatie met de handbak. Over het algemeen geen goedkope auto qua onderhoud, maar motorisch nooit echt problemen gehad. Achterbank nooit gebruikt voor personen want het is eigenlijk gewoon een tweezitter. In jouw geval zou ik naar iets met iets meer ruimte achterin kijken want ik denk dat je je aan de Mini gaat ergeren. Wij hadden er eentje met club-leder en dat voegt echt wat toe qua beleving in het anders niet echt kwalitatief hoogstaande interieur.

basvijn zei:
Lang niet zo strak als de Mini maar wel 4 zitplaatsen: Lancia Flavia

Neen, dank u.
Een aantal jaren geleden vond je ze nog nagelnieuw vrijwel "te geef" bij Fiatdealers die hun winkeldochter echt wel de showroom uit wilden.
Altijd op een veto van mevrouw BRG gestoten!

Mijn zus heeft het laatste model Mini cabrio in dat vuilniszakkengrijs (Moonwalk grey) met caramelbruin leren interieur. De auto is voorzien van de 1,5 3 cilinder met 136pk met automaat. Het lijkt allemaal heel hard te gaan, maar dat komt doordat het motorgeluid via de speakers wordt versterkt. Het blokje voldoet, maar is net aan. Zelf zou ik dan toch naar een Cooper S zoeken.

vertmaori zei:
Mijn zus heeft het laatste model Mini cabrio in dat vuilniszakkengrijs (Moonwalk grey) met caramelbruin leren interieur. De auto is voorzien van de 1,5 3 cilinder met 136pk met automaat. Het lijkt allemaal heel hard te gaan, maar dat komt doordat het motorgeluid via de speakers wordt versterkt. Het blokje voldoet, maar is net aan. Zelf zou ik dan toch naar een Cooper S zoeken.
Ik heb een gewone Cooper met handbak en geen motorgeluid via de speakers, maar de 1.5 is meer dan genoeg. Natuurlijk is een 2.0 leuker maar niet noodzakelijk, daarbij wordt het een Cabrio en geen circuit auto.

Ik snap dat je het leuke met het aangename zoveel mogelijk probeert te combineren maar ben bang dat het in dit geval echt niet gaat lukken.
Mini met achterbank voegt volgens mij echt niets toe, daar ga je de 2 kleinkinderen echt niet prettig laten zitten, zeker niet als de baby nog in een stoeltje zou moeten, laat staan de 3 honden, zelfde verhaal. Je kan uiteraard een keertje gaan passen met kleine C in haar stoeltje/op haar stoelverhoger maar ik denk dat het echt simpelweg de keuze blijft, doorrijden met de 2 persoon MX-5 of een echte volwassen 4-zits cabrio kopen zoals een Cascada, 3-serie, C70 etc zodat alles en iedereen fatsoenlijk mee kan. Of gewoon 4 auto's, dat kan natuurlijk ook. :);)

Dan kom ik weer uit op een Wrangler.
Maar zo'n schuit die 1 op 4 zuipt kan ik voor mezelf echt niet verantwoorden in een tijd van klimaatopwarming... (alhoewel, wie spreekt daar nog over in deze COVID-tijden).

Barri zei:
Maar hoeveel kilometers rij je er mee, dan maakt dat toch ook weer wat minder uit?

Dat totaal verbruik maakt idd geen verschil op die paar kilometers per jaar.
En als ik me in NL domicilieer zal zelfs de rijtaks en verzekering meevallen voor zo'n monster.
Maar ongeacht de gereden kilometers, vind ik dergelijk verbruik niet meer van deze tijd.

British Racing Green zei:
Dan kom ik weer uit op een Wrangler.
Maar zo'n schuit die 1 op 4 zuipt kan ik voor mezelf echt niet verantwoorden in een tijd van klimaatopwarming... (alhoewel, wie spreekt daar nog over in deze COVID-tijden).

zoiets dan maar? Fun is het zeker (y):T

Barri zei:

In Abarth-uitvoering?
Maar ik vertrouw die automaat voor geen haar.
Daarbij, da's geen "echte" cabrio, net als bij een DS3 blijven de zijkanten gesloten.

Ik lees er waarschijnlijk finaal over heen, maar wat is het budget eigenlijk? Kunnen we uitgaan van de 11/12k zoals de Mini in de openingspost?

Zadelsnuiver zei:
Ik lees er waarschijnlijk finaal over heen, maar wat is het budget eigenlijk? Kunnen we uitgaan van de 11/12k zoals de Mini in de openingspost?

11/12k zit ik wellicht met gesloten beurs t.o.v. de roadster.
Maar desnoods kan er wel nog iets bovenop.
Mijn default zoekopdracht loopt op Mini, cabrio, 17.500 EUR, benzine, automaat, max 100.000 km, interieur leder.

Toevallig ook 2009...

Mini BRG

640x480.jpg

De VW Beetle zou ook nog kunnen, maar dan zit je wel met de 1.2/1.4 TSI en DSG. Ik weet niet zo goed of ik het aan zou durven.

Zadelsnuiver zei:
De VW Beetle zou ook nog kunnen, maar dan zit je wel met de 1.2/1.4 TSI en DSG. Ik weet niet zo goed of ik het aan zou durven.

Maar dat geldt toch ook voor Mini motoren uit bepaalde jaren?

Sorry BRG, ik heb die Mini Cabrio altijd een enorme truttenschudder gevonden (zie wat erin rijdt!) en gewoon lelijk, itt tot een MX-5. Je bent een oud gediende hier op de site, dus je weet ook wel over de minder bekende gave cabrio's.

speedtouch zei:
Zadelsnuiver zei:

Maar dat geldt toch ook voor Mini motoren uit bepaalde jaren?
Alleen de THP de gewone 1.6 is wel goed/beter.

De automaten van voor 2014/2015 hebben wel flink wat kuren gekend. Ik ken meerdere bedrijven die leven van de revisie van Mini-automaten.

De Mazda MX5 staat bekend als heel betrouwbaar, en is gewoon een erg leuke cabrio.

Bij de Mini ga je denk ik inleveren op betrouwbaarheid. In de bouwjaren waarin je zoekt waren er vooral problemen met de motor, zoals oprekkende distributieketting, olieverbruik en vervuiling. Hoe hoger het vermogen hoe meer problemen. Met name de 1.6 THP motor in de Cooper S was berucht.

Ook al zijn het misschien geen echte cabriolets, de Citroen DS3 en Fiat 500 lijken mij dan aardige opties.

Heb de perfecte Mini's gevonden:

Cabrio benzine automaat
Laatste model (grote achterlichten) dus met betrouwbare motor

Bezie dat interieur van die groene!!!
Cooper cabrio BRG

640x480.jpg

Met als leuk alternatief

Leuke combo van buten- en binnenkleur
Flashy Cooper C cabrio

640x480.jpg

Wil gerust wel "iets" opleggen bovenop de Mazda, maar deze bedragen kan ik eigenlijk moeilijk voor mezelf verantwoorden voor een speelgoedje dat amper 2.000 km/jaar zal rijden. Al komen die bovenstaande autootjes binnen 2 tot maximum 3 jaar wel volop binnen budget ;)
Dus niks overhaasten...

Dit type Mini is een stuk betrouwbaarder dan de series ervoor. Dat bruine interieur heeft mijn zus ook. De tweede vind ik qua kleur leuker, zie je niet op elke hoek van de straat. Zoals eerder gezegd is de motor voldoende, niet meer dan dat in mijn ogen. Maar voor 2.000km per jaar is het prima.

De automaten zijn niet probleemloos en de motoren in de Mini zijn eigenlijk allemaal een ramp.
Het is een gigantisch goed verdienmodel wat BMW heeft neergezet en ik vind het ook verschrikkelijk leuke karretjes, als ze maar enigzins goed waren had
ik er al 1 gekocht voor er bij, maar je gaat qua onderhoudskosten minimaal x3 tov. je Mazda.
En ik ben best wat gewend, rijd al 9 jaar Landrover ;)

Dan beter een Opel Cascada 1.4t vrij probleemloos, de automaat is wat hakerig maar wel bullitproof en je kunt er heel fatsoenlijk met 2 kids in.
Wel veel meer op comfort afgestemd dan de mini, maar open rijden met een Cascada doe je ook nog met 100km p/h. Met een mini moet de kap echt wel dicht boven de 80

Dutchneon zei:
De automaten zijn niet probleemloos en de motoren in de Mini zijn eigenlijk allemaal een ramp.
Het is een gigantisch goed verdienmodel wat BMW heeft neergezet en ik vind het ook verschrikkelijk leuke karretjes, als ze maar enigzins goed waren had
ik er al 1 gekocht voor er bij, maar je gaat qua onderhoudskosten minimaal x3 tov. je Mazda.

Dan beter een Opel Cascada 1.4t vrij probleemloos, de automaat is wat hakerig maar wel bullitproof en je kunt er heel fatsoenlijk met 2 kids in.
Wel veel meer op comfort afgestemd dan de mini, maar open rijden met een Cascada doe je ook nog met 100km p/h. Met een mini moet de kap echt wel dicht boven de 80

Nooit geweten dat de cascade automaat er ook met een 1.4 is/was

Dutchneon zei:

De huidige generatie is betrouwbaar en van de vorige generatie de turboloze 1.6 ook, de Cascada 1.4 is nooit in Nederland geleverd met automaat.

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de 1.4 automaat, alleen de 1.6 automaat. Is ook wel een stukje leuker met 170pk de 1.4 is best tam.

De huidige generatie kun je nog niet veel over zeggen, de meesten hebben nog maar net 50.000km gereden.
Maar in ieder geval niet de cooper s met 1.6 turbo inderdaad, dat is vragen om veel ellende (overmatig olieverbruik, distributieketting ellende, kapotte zuigers, interne vervuiling )

Of zoiets? :)

British Racing Green zei:
Toen ik 7 jaar was (herinner mijn vorige nick ph1963) wist ik heel goed met welke wagen ik later als ik groot was zou rijden.
Dat was dezelfde wagen als de fotograaf in de hoofdstraat van onze stad:
Een witte Giulia met rood interieur.

En dus dus maar gericht gaan zoeken, waarbij ik een schitterende blauwe en groene negeer want het moest destijds in mijn gedachten een witte zijn!!!

640x480.jpg

[size=x-large]Alfa Romeo Giulia 1300 TI[/size]

640x480.jpg

€ 14.999,-
01/1970

640x480.jpg

Restaurata 10 anni fa, tutta originale con documenti dellepoca.

640x480.jpg

640x480.jpg

Sinds een paar maanden een MINI cabrio op de oprit, erg leuke auto!
2e generatie Cooper (2010), gekocht met 201000 km erop, origineel uit Duitsland. Keurig afgestempeld boekje, alle beurten netjes uitgevoerd.

Blokje kan echt wel wat hebben, zolang er maar goed onderhoud is uitgevoerd. Lust wel een slokje olie, zo'n 1 liter per 2000 km, is een product eigenschap.
Dus regelmatig olie peilen en bijvullen. Blok zit ook in heel veel Peugeots en Citroens.
De distributieketting is minder problematisch als die bij de Cooper S.

Wij hebben een handgeschakelde 6 bak en wat een fun autootje is het.
We hebben hem sinds Februari en inmiddels er ruim 5000 km mee gereden (sinds april ook een nieuwe Volvo V60 met alles erop en eraan. Hier nu 1500 km mee gereden, maar als het zonnetje schijnt pak ik liever de MINI)

IMG_2696.jpg

Afgelopen week laten 3cm verlagen, smoelt net wat lekkerder.
Achterbank is ok, kinderen kunnen mee maar het houdt niet over.

Hier nog veel meer foto's: https://www.jvfotografie.eu/portfolio-items/new-mini-cooper-cabriolet/
New Mini Forum: https://www.newminiclub.nl/forum/

Ziet er prima onderhouden uit! Best veel kilometers voor een cabrio, maar de teller zal wel niet teruggedraaid zijn.

Ik vind de suggestie van Jay DoubleYou veruit de leukste. :D

Kleinkinderen achterin zo'n Mini vouwen wordt snel oud verwacht ik.

Terug
Bovenaan