Ruime en betrouwbare gezinsauto < €16.000,-

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Zoals de titel al verklapt; ik ben op zoek naar een gezinsauto in het D-segment. Ik denk dat dit een juiste keus is aangezien we pas ouders zijn geworden van een tweeling. Dus ik verwacht veel spullen mee te slepen de komende jaren zoals kinderwagen, reisbedjes en noem het maar op. Verder ben ik zo'n 1.90 meter lang en ik zit veel te krap in mijn huidige auto (Auris Hatchback). Maar ik sta altijd open voor andere opties. Ik rijd momenteel veel snelweg kilometers. Op het moment overweeg ik diesel, maar ook hier sta ik open voor andere opties.

Mijn wensenlijst:
  • Betrouwbaar, betrouwbaar, betrouwbaar, betrouwbaar... zei ik al betrouwbaar?
  • Zuinig! Minimaal 1 op 15, maar liever nog 1 op 20 of beter;
  • Trekhaak (of de mogelijkheid daar toe);
  • Enige luxe zoals: airco, navigatie en cruise-control;
  • Voldoende interieur- en kofferbakruimte;
  • Max. €12000, maar liever nog onder de €10000.
  • Diesel (? 30- a 40000km per jaar).

Mijn shortlist:
  • Renault Laguna Grand Tour;
  • Citroën Grand C4 Picasso
  • Renault Megane
  • Honda Civic Station
  • Ford Mondeo Wagon;
  • Volvo v70
  • Hyundai i40 Wagon;
  • Opel Insignia Sports Tourer.

Volgens reliability index komt de Mondeo erg sterk uit de test, maar lijkt wel duurder in onderhoud dan bijvoorbeeld de laguna. De i40 en Isignia komen niet voor in deze top 20, sterker nog de i40 en Opel in zijn geheel zijn niet terug te vinden.

Ik heb de volgende vragen / krijg graag advies over hetvolgende:
  • Welke auto komt het beste overeen met mijn wensen?
  • Hebben bovengenoemde auto's probleem jaren of motoren die ik moet vermijden?
  • Welke andere opties voorzien jullie nog?
  • Zijn er nog andere C-segment auto's die ook ruim zijn zoals bijvoorbeeld de Megane?
  • .... al het ander advies is welkom!

Ik hoor graag van jullie, bedankt :)


Update: mijn auto is totaal los gereden en ik vraag wederom om jullie advies.
 
De Opel Insignia staat inderdaad niet in de lijst. Wel de Vauxhall Insignia, aangezien Opels in de UK als Vauxhall verkocht worden. En daar wordt je niet gelukkig van als je de lijst mag geloven.
Zelf rijd ik er eentje, blijkbaar heb ik geluk, in de 140.000 km die ik ondertussen heb gereden die hele dure problemen gehad. Huidige kilometerstand is 320.000 km; dus wel eentje met ervaring.
 
Hoeveel km per jaar ga je rijden?

De Laguna 3 1.5 dci is een zuinige betrouwbare auto. 110 pk houdt echter niet over, alleen dat is wellicht niet echt een probleem voor je. De 2.0 dci is betrouwbaar, alleen minder zuinig en ook een hogere MRB door het gewicht.

I40 zou ik links laten liggen, dat is geen fijne auto, zeker met de 116 pk motor, deze is erg traag (trager dan Laguna 1.5 dci) en maakt relatief veel toeren.
 
Mocht je voor een Insignia willen gaan, zorg dan dat Je een motor kiest met meer dan 320 Nm koppel. De versies met minder hebben de beruchte m32 bak, die maximaal 320 Nm koppel aan kan. Bij sterkere motoren is een andere bak gebruikt die veel minder problemen geeft.
 
Gezien de wensen zijn de Renault Laguna en Ford Mondeo de meest voor de hand liggende opties. Bij beide auto's zou ik zelf de 2.0 liter diesel kiezen, de 2.0 van de Renault komt van Nissan en staat bekend als heel degelijk en betrouwbaar. De 2.0 van Ford komt van PSA en staat ook bekend als heel degelijk en betrouwbaar. Beide auto's zijn geschikt om heel veel kilometers mee te rijden tegen aanvaardbare kosten. Ga er gewoon mee rijden en kijk welke je het meest prettig vind.

De Opel Insignia scoort duidelijk lager op betrouwbaarheid, en is zwaar. Als je er een neemt neem dan een met minimaal 140 pk, hier zit een veel betere versnellingsbak in. De Hyundai I40 zou ik zelf niet met diesel aanraden, er zijn immers veel betere diesel keuzes in deze klasse.
 
Seat exeo 2.0 TDI, die heeft als basis een Audi A4 van 2002, dus kinderziektes zijn er uit. En heeft wel een comainrail diesel.
 
Bij Volkswagen,Skoda,Seat en Audi goed opletten bij de 2.0tdi dat je de 2.0 TDI met comainrail hebt en niet de 2.0 TDI pompverstuivers. Vooral bij de Octavia is dat lastig uitzoeken omdat bij een zelfde generatie Octavia er zowel pompverstuivers inliggen als comainrail.
 
Als ik zo jouw wensen lees denk ik dat een Prius 3 (vanaf 2010) heel goed daar op aan zou sluiten. Betrouwbaarder ga je ze niet vinden, en qua verbruik doe je makkelijk 1 op 20 of beter (Ik rij zelf nu ongeveer 1 op 25 met wat beleid) kofferbak is ruim en vlak en de achterbank is breed genoeg voor 3 kinderzitjes en volop beenruimte. Ik ben zelf ook 190 en kan prima achter mezelf zitten. Zoals gezegd hebben we 3 kinderen en een Bugaboo Donkey (aanrader, zeker voor een tweeling) past prima in de kofferbak zoals ook de luiertas en de wekelijkse boodschappen. Alleen als je af en toe iets zou moeten trekken is het een no-go want dat mag helaas niet met de Prius.

Om maar een voorbeeld te geven van de betrouwbaarheid, de mijne staat nu op 222 dkm en heeft nog de originele remschijven en blokken! Er staan een aantal goede gebruikersreviews op deze site (waaronder de mijne *hint hint*) dus bij interesse kun je daar altijd nog even je licht opsteken.
 
de honda civic sw is c-segement maar wel 1 van de grootste in zijn klasse, het model moet wel je ding zijn. Staan wel een paar diesels binnen jou budget.
 
Dank allemaal voor de vele reacties en goede tips.

Zijn de Renault Laguna 1.5 DCi 110PK en Ford Mondeo 1.6 TDCi ook goede motoren? Ik zie men hier het voornamelijk over de 2.0 versies spreken. De Insignia en i40 laat ik links liggen, gezien de negatieve reacties.

De Volvo v70 vind ik met name nog een kanshebber. Echt een fantastisch mooie auto en wat ik lees op internet ook betrouwbaar. Nog speciale dingen waar ik op moet letten? Verder zijn mijn ogen ook al eens gevallen op de Honda Civic SW, maar die staan er maar weinig te koop en gezien het een C-segment betreft heb ik hem links laten liggen. Misschien niet terecht. De Peugeot 508SW vind ik ook een mooie auto, voorheen al eens gekeken naar de 308. Maar ik zet mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid van deze auto's, terecht?

De Prius... lastig. Zoals gezegd rijd ik nu een Toyota Auris en ja ik heb er al veel plezierige kilometers mee gereden. Maar het feit dat hij niks mag trekken en niet zo ruim is als ander genoemde auto's in dit topic maakt hem toch wat minder begeerd, voor mij. Toch ben ik me bewust dat er wellicht geen andere auto zo betrouwbaar is als de Auris/Prius.

@Vin cent: tussen de 30 a 40dkm per jaar.
 
De derde generatie van de Renault Laguna (dit model dus) geldt als een erg betrouwbare auto. Bij het grote publiek wekt de naam 'Renault Laguna' negatieve associaties op doordat de tweede generatie erg slecht was, waardoor men ook bij de 3e generatie auto's wegblijft wat positieve gevolgen zou hebben voor de prijzen.

De facelift van de tweede generatie Laguna (deze) zou naar verluidt aanzienlijk minder problemen moeten hebben, het is vooral de de pre-facelift van de 2e generatie Laguna (deze) waar je met een grote boog omheen moet lopen.

Je noemt geen bouwjaren maar ik neem aan dat je voor wat betreft de Mondeo doelt op een 4e generatie model, dus deze.

Zelf heb ik een Mondeo wagon 1.6 tdci als lease-auto gereden, gekregen uit de pool met 113k km en vervolgens naar het einde van het contract gereden (~146.000 km) in ca een half jaar tijd. Ik reed er altijd grote afstanden mee (150 km enkele reis hoofdzakelijk), dat is ideaal voor een diesel en mede daardoor vermoedelijk motorisch geen enkel probleem gehad. Het blok zelf is ontwikkeld samen met PSA en ligt in miljoenen auto's, zij het in verschillende generaties en met verschillende vermogens. Ik heb er eerder mee gereden in een Volvo V40 (echter dan met een achtkleps cilinderkop, in de Mondeo heeft 'ie 16 kleppen), daar ook geen enkel probleem mee gehad.

Het blok heeft alleen weinig trekkracht onderin (< 1700 toeren), en dat is zeker icm een grote zware auto als de Mondeo vervelend. Het was altijd behoedzaam wegrijden, veel gas bij geven omdat gevoelsmatig de motor anders zomaar af kon slaan (maar mogelijk was de koppeling niet goed meer, weet niet hoe de vorige berijder ermee omging). Eenmaal rijdend verder prima maar het is wat mij betreft een te lichte motor voor de auto.

Verder vond ik het onderstel te stug, niet comfortabel. Ook de stoelen vond ik weinig bijzonder, wel een heerlijke achterbank met een lange zitting. Precies zoals je verwacht in een D-segmenter. De besturing is heel mooi, veel gevoel dankzij de 'ouderwetse' hydraulische bekrachtiging. Denk echter niet dat het lekker bochtjes pakken is ofzo. Deze auto geldt als 'rijdersauto' maar ik vind dat -iig met genoemde motorisering- op zijn minst overdreven. Op het moment dat je vlotjes een rotonde pakt glijd je toch vrij snel over de voorwielen weg. Niet vreemd, maar als ik Ford was geweest had ik de hele auto comfortabeler gemaakt. Wel is het een praktische auto, Ford denkt aan handige vakjes en dergelijke (zonnebrilhouder!), en bijvoorbeeld keyless entry werkt bij Ford ook precies zoals het moet: Gewoon ontgrendelen zodra je deurgreep vastpakt. Ruimteaanbod is ook goed natuurlijk, interieur zit ook degelijk in elkaar. Het infotainment is verschrikkelijk.

Mijn tip zou zijn om goed naar die Laguna te kijken!
 
De 1.6 TDCI diesel in de Mondeo is van PSA, het is de 2e generatie die zijn een stuk beter dan de eerste generatie. Zelf vind ik deze motor aan de kleine kant, ze moeten best hard werken in een grote Ford Mondeo. Dit is een risico als je de auto 2e hands koopt zeker als er een trekhaak achter zit. Mijn broer had een Volvo V70 D2 met de zelfde motor, en er zijn best veel dure problemen mee gehad, bij relatief lage kilometerstanden. Zoals een kapotte cilinderkop, kapot vliegwiel, kapotte koppeling. De onderdelen prijzen van een Volvo V70 zijn ook best hoog. Ik moet zeggen dat het vermogen meer dan voldoende is voor in het normale verkeer. Wel is het verbruik duidelijk hoger dan verwacht. Een ander familie lid heeft een Volvo V70 D5 dat maakt het wel een hele andere auto.

We hebben zelf een Citroen C3 met de zelfde 1.6 motor, en geen problemen, immers de motor levert minder vermogen, en heeft een makkie aan de lichte C3. Een Volvo V70 vind ik wel een hele lekkere, ruime en comfortabele kilometervreter. De Volvo V70 1.6 verbruikte ongeveer 1 op 16 de Citroen C3 1.6 1 op 21. De Volvo V70 voelt degelijk aan, en de stoelen zitten goed. Ik zou zelf zeker een grotere motor kiezen.

Bij de 1.5 DCi in de Laguna heb je eigenlijk het zelfde, de motor moet best hard werken, maar dat heb je eigenlijk niet in de gaten. De Laguna is kleiner en lichter dan de Mondeo, hierdoor valt het verbruik erg mee en heeft de motor het makkelijker. En doet deze motor het best goed in deze auto. Bij de 1.5 DCI wil bij hogere kilometerstanden nog wel eens een verstuiver kapot gaan. Reken op tussen de € 300 en € 500 afhankelijk van waar je het laat maken. Wat extra onderzoek is dus handig, dat geld bij elke reparatie, er zijn ook veel hele goede diesel/Renault specialisten. Als je een 1.5 DCI kiest, dan zou ik er een nemen zonder trekhaak, of die moet allleen voor bijvoorbeeld een fietsenrek zijn gebruikt, je ziet dit aan de slijtage van de kogel. Ik zou zelf een 2.0 DCI nemen, dit maakt het een hele andere auto. Probeer het anders gewoon uit.

Zelf heb ik een Laguna 3 op benzine en ben zeer content over de grote betrouwbaarheid en hele lage onderhoudskosten. De auto is nog steeds in onderhoud bij de Renault dealer. De auto is ook een heerlijke, comfortabele kilometervreter.
 
Duidelijk. Binnenkort maar eens wat proef rijden met de Laguna, Mondeo en V70. Maar ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de Laguna. Zijn vaak goed uitgerust voor een goede prijs. Tevens heb ik ook een Megane SW in de lease gereden en ik was daar erg over te spreken.

Om even wat occasions bij jullie te controleren; is dit, dit, dit of dit wat? Kan ik beter voor handgeschakeld gaan of zijn de automaten ook van goede kwaliteit?
 
1e: Dealer, wel een import auto, mooie uitvoering, relatief duur
2e: Ex lease, mooie uitvoering, goed geprijsd
3e: Handelaar, automaat, weinig km, kleur? goedkoop
4e. Handelaar, hogere km stand, sobere uitvoering (relatief), goedkoopst.

Mijn voorkeur zou uit deze 4 naar de 2e gaan, echter een automaat bevalt mij ook goed. Verbruik is wel hoger maar je krijgt er comfort voor terug al is de 1.5 dci aardig lui te rijden.
 
Ik zou zelf nr 1 of nr 2 kiezen, ze staan bij een dealer en lease maatschappij. Nr 1 is een import, maar ziet er mooi uit, en is een luxe uitvoering. Nr 2 is minder luxe, maar biedt wel veel auto voor het geld, en heeft een volledige onderhoudshistorie. Nr 3 en 4 staan bij een volgens google reviews niet al te best bekende handelaar, dat zou ik niet doen. Ik zag ook dat de Renault dealer in Nijkerk veel Laguna's heeft staan.
 
Beste mvelthov,

De Laguna, zeg maar nummer 2. Indien ik deze vergelijk met een c-segment zoals deze Honda Civic Tourer, dan is de
Tourer ruimer wat bagageruimte betreft, lichter in gewicht, heeft meer koppel, en meer vermogen.

Toch merkwaardig, en voornaamste, zuiniger en betrouwbaarder. Het laatste heeft te maken met goed onderhoud. Dat terzijde.

Het enige is, (wat je zei) er is niet veel keus.

Veel plezier en succes met je zoektocht.

Ps...de Civic is wel iets duurder en meer km.
 
Ja van de 4 genoemde laguna's zou ik persoonlijk voor de tweede gaan.

@ak2 bedankt voor de tip, de renault dealer in Nijkerk heeft er inderdaad verschillende staan! Deze van 8950, deze van 10950 of deze bose uitvoering van 10950

De bose uitvoering spreekt me wel heel erg aan, maar is redelijk aan de prijs. Die van 8950 euro lijkt me ook wel wat. Wat denken jullie?

@Soihon ik houd mijn ogen open voor een Honda Civic, want dat vind ik ook nog steeds wel een mooie auto en zoals je zegt erg betrouwbaar!
 
Ik zou gewoon voor een Hollands exemplaar gaan, je zoekt geen hele zeldzame auto en er staan er genoeg te koop in Nederland.
 
De Collection is best een leuke actie uitvoering met wat extra dingen t.o.v de standaard Expression uitvoering. Ik zou gewoon zelf gaan kijken, dan kun je de auto's immers met elkaar vergelijken. Van plaatjes af advies geven is toch lastig.
 
Vandaag proef gereden in deze Laguna. Wat een ruimte! De bijrijdersstoel kan helemaal naar achteren en ik houd nog ruimte over met mijn knieën op de achterbank, heerlijk! Verder zitten de stoelen fijn en de auto rijdt ook goed. De auto voelde wel wat kaal aan; geen achteruitrijcamera en het dashboard display oogde wat kaal, maar goed kwestie van smaak.

Echter merkte ik een aantal dingen op aan deze auto en wil bij jullie checken of deze normaal zijn;
  1. Het stuur trilde ietwat toen de motor stationair liep;
  2. De koppeling was erg zwaar;
  3. Het sturen, op lage snelheid, voelde ook erg zwaar aan;
  4. Het motorblok zag er erg onrustig uit: het was erg aan het trillen.
Ter vergelijking ook een Megane gereden en dat voelde op alle 4 de punten een heel stuk anders aan! Het is hem dus niet geworden, maar ik hoor graag van jullie wat dit eventueel kan zijn en of dit normaal is?
 
Het onrustig lopen van de motor en de trilling is het stuur zullen met elkaar te maken hebben, je voelt normaal geen trilling. Zelf heb ik een benzine Laguna deze koppelt en stuurt zeker niet zwaar, eigenlijk werkt het heel goed en soepel. Ik zou gewoon nog in een andere Laguna gaan proef rijden, dan kun je ook beter vergelijken, per exemplaar kan er natuurlijk wat verschil in zitten. En een Megane is wel C segment maar ook een prima optie.
 
Ik ben nog steeds zoekende naar een Laguna die voldoet aan mijn wensen. Het aanbod in Laguna's (>2014 stations) is erg beperkt. Dus ik wil mijn zoektocht wat verruimen, zodat ik niet nog jaren bezig ben :).

Zo zijn mijn ogen nog op de volgende twee auto's gevallen (mede omdat het zo dichtbij is):
Hoewel ik de Passat vrij saai vind is hij wel ruim en vooral een loei van een kofferbak. Echter vraag ik me bij dit model wel af hoe betrouwbaar hij is en of dit een sjoemel software drama auto is? Gisteren heb ik een proefritje gemaakt in de Citroen C4 en dit heeft me enorm (positief) verrast! De ruimte in de auto is heerlijk en de stoelen zitten comfortabel. Echter trek ik de betrouwbaarheid van deze auto erg in twijfel. Van wat ik op internet kon vinden heb ik heel erg gemengde ervaringen gelezen. Ook schakelt de auto niet "soepel" een bekend euvel als ik wederom internet moet geloven.

Tevens heb ik ook proefgezeten in een Mondeo en dat is ook echt een gafe bak! Maar, zoals eerder in dit topic is vermeld, doe ik er dan wel goed aan om voor een 2 liter te gaan. Welke ietswat boven mijn budget is. Of ik moet voor een ouder model gaan? Wat vinden jullie van de bovenstaande auto's en wat zijn alternatieven waar ik naar kan kijken?

PS. deze week ben ik nog van plan om naar deze en deze Laguna's te gaan kijken.
 
gewoon alles schrappen en gaan zoeken naar een honda accoord station. Maar misschien is die al voorbij gekomen, heb niet alles terug gelezen.
 
Nee die is niet voorbij gekomen. Persoonlijk vind ik de accord ook geen optie aangezien ik vrijwel alleen modellen ouder dan 2014 kan vinden. Liever koop ik een euro 5 of 6 diesel, zodat hij nog enigszins "toekomst bestendig" is?
 
Auto encyclopedie zei:
gewoon alles schrappen en gaan zoeken naar een honda accoord station. Maar misschien is die al voorbij gekomen, heb niet alles terug gelezen.

misschien moet je eerst wat lezen voordat je zomaar wat roept dan?

De topicstarter is juist goed op weg, shortlist gemaakt, enkelen weggestreept. Proefrit gemaakt en zo komt hij zeker bij een perfecte keuze die bij hem past. (y) Feitelijk zeg je dat al zijn keuzes die hij tot nu toe heeft gemaakt slecht zijn en (zonder onderbouwing) gewoon voor de honda accord moet gaan, waarvan er handgeschakeld geen enkele is die aan de wensen van de topicstarter voeldoet momenteel te koop staat. en de automaat wat ik zo snel zie maar 1 in nederland, met zeer hoge km stand waarvan het verbruik wat de topicstarter wil echt niet gaat halen. Lekker advies.

Ga dan voor een civic station. als je dan toch een honda wil aandragen (y)
 
mvelthov zei:
Ik ben nog steeds zoekende naar een Laguna die voldoet aan mijn wensen. Het aanbod in Laguna's (>2014 stations) is erg beperkt. Dus ik wil mijn zoektocht wat verruimen, zodat ik niet nog jaren bezig ben :).

Zo zijn mijn ogen nog op de volgende twee auto's gevallen (mede omdat het zo dichtbij is):
Hoewel ik de Passat vrij saai vind is hij wel ruim en vooral een loei van een kofferbak. Echter vraag ik me bij dit model wel af hoe betrouwbaar hij is en of dit een sjoemel software drama auto is? Gisteren heb ik een proefritje gemaakt in de Citroen C4 en dit heeft me enorm (positief) verrast! De ruimte in de auto is heerlijk en de stoelen zitten comfortabel. Echter trek ik de betrouwbaarheid van deze auto erg in twijfel. Van wat ik op internet kon vinden heb ik heel erg gemengde ervaringen gelezen. Ook schakelt de auto niet "soepel" een bekend euvel als ik wederom internet moet geloven.

Tevens heb ik ook proefgezeten in een Mondeo en dat is ook echt een gafe bak! Maar, zoals eerder in dit topic is vermeld, doe ik er dan wel goed aan om voor een 2 liter te gaan. Welke ietswat boven mijn budget is. Of ik moet voor een ouder model gaan? Wat vinden jullie van de bovenstaande auto's en wat zijn alternatieven waar ik naar kan kijken?

PS. deze week ben ik nog van plan om naar deze en deze Laguna's te gaan kijken.

Fijn dat je ons op de hoogte brengt van de uitgebreide en hele goede zoektocht. De Citroen C4 Grand Picasso 2 is inderdaad een erg ruime, leuke en comfortabele auto.
De auto kwam in 2013 op de markt, deze auto is van september 2014.

Deze 2.0 HDI uit september 2014 lijkt mij een hele goede koop, de Picasso 2 was veel beter dan zijn voorganger. De problemen in het begin waren vooral bij de benzine modellen of elektrisch. Het is een hele sterke en fijne motor, ik heb deze motor (136 pk) gereden in een Citroen C5. Ik heb veel In Citroens gereden de versnellingsbakken schakelen soms wat afstandelijk of hakerig, in de praktijk blijven ze normaal wel heel.

De VW Passat is ook gewoon een hele ruime en comfortabele auto. De motor met 105 pk is wel vrij klein voor in deze grote auto. De 1.6 TDI staat verder goed aangeschreven maar na de diesel update gaat de dure EGR klep wel vaker kapot. Ook gaat het dure dubbel massa vliegwiel nog wel eens kapot. Ik zou zelf een dergelijke auto zonder trekhaak kiezen als ik een 2e hands zocht.

De Laguna's zien er ook erg goed uit.

De Ford Mondeo MK5 die in 2014 op de markt kwam is ook een hele goede keus. De 1.6 TDCI met 115 pk was inmiddels goed uitontwikkeld, maar is best een kleine motor voor deze hele grote en zware auto. Ook al kun je prima meekomen met het verkeer, mijn broer had deze motor in de Volvo V70, maar de motor moet gewoon hard werken, je loopt met een 2e hands gewoon meer risico op dure problemen.

Ik zou zelf dan toch liever doorsparen voor de 2.0 TDCI met 150 pk die in 2015 kwam. Of toch maar een van de laatste exemplaren van de Mondeo MK4 kiezen, met een zwaardere motor.

Veel succes met de proefritten.
 
AsconaGT zei:
Auto encyclopedie zei:
gewoon alles schrappen en gaan zoeken naar een honda accoord station. Maar misschien is die al voorbij gekomen, heb niet alles terug gelezen.

misschien moet je eerst wat lezen voordat je zomaar wat roept dan?

De topicstarter is juist goed op weg, shortlist gemaakt, enkelen weggestreept. Proefrit gemaakt en zo komt hij zeker bij een perfecte keuze die bij hem past. (y) Feitelijk zeg je dat al zijn keuzes die hij tot nu toe heeft gemaakt slecht zijn en (zonder onderbouwing) gewoon voor de honda accord moet gaan, waarvan er handgeschakeld geen enkele is die aan de wensen van de topicstarter voeldoet momenteel te koop staat. en de automaat wat ik zo snel zie maar 1 in nederland, met zeer hoge km stand waarvan het verbruik wat de topicstarter wil echt niet gaat halen. Lekker advies.

Ga dan voor een civic station. als je dan toch een honda wil aandragen (y)

over terug lezen gesproken de civic station is al voorbij gekomen op 7 juni om 0:35
 
Ik heb idd al gezien dat de civic voorbij is gekomen. Dat is inderdaad een betere optie (y)

ipv typen dat je niet alles hebt gelezen, vervolgens ook nog 'roepen' dat alles niet goed wat anderen hier aandragen en van tafel geveegd mag worden en je voor een honda accord diesel moet gaan terwijl er geeneens aanbod is met de eisen die de topicstarter heeft :rolleyes:
 
Kia Optima: https://www.autowereld.nl/kia/optima/1-7-crdi-super-pack-alle-opties-zeer-nette-en-goede-auto-30566894/details.html
 
Wat vindt je van deze? https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/0f4b62f6-23bd-4aac-a97e-f8b46af6ae7b/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty Wel wat boven budget maar sterke motor.
 
@ak2 bedankt voor je zeer volledige reactie! De VW laat ik dan even links liggen, maar de Citroen komt zeker op mijn shortlist te staan. Is een 1.6 automaat ook wat en ben jij toevallig bekend met AdBlue problemen/storingen in deze auto? Het is nu een beetje tussen de C4 Grand Picasso en de Laguna. Gevoelsmatig denk ik dat de Citroen de komende jaren meer te bieden heeft, maar met de Laguna haal ik een technisch betere auto in huis (op reliabilityindex vind ik ook niet de 2e generatie?). Terecht?

@AsconaGT ja de Honda Civic is ook nog een kanshebber, maar ik heb helaas nog geen in de buurt te koop zien staan.

@Jazzik fijn dat je mee denkt en andere opties aandraagt! Ik zal eens wat onderzoek doen :)

@FW Ta 183 Huckebein I het klopt inderdaad dat de kofferbak van de Laguna ietswat kleiner is dan die van de Megane. Echter heb je wel meer been en zitruimte. De Megane heb ik zelf ooit in de lease gereden en dit is ook zeker mijn plan B als ik niks anders passends vind. De Megane in Breda heb ik ook zelf al even bekeken en in gezeten, mooi model!

@Freekas zeker een mooi model, met weinig KM's ook! Eerder gaf ak2 al het advies om een 2.0 liter laguna te nemen, maar tot nu toe heb ik proefritjes gereden met de 1.5 dci en dat viel niks tegen.

Voor mijn gevoel gaat het nu tussen de Citroën Grand C4 Picasso en Renault Laguna (1.5 of 2.0) en hieronder heb ik een overzichtje gemaakt:

Citroën Grand C4 Picasso
+ Comfortabel en Ruimte!
+ Voorzien van zowat alle opties (parkeersensoren voor, automatisch inparkeren etc)
+ Toekomst bestendiger met bijv. een euro 6 motor en 7-zits
- Betrouwbaarheid?
- Duurder in wegenbelasting (+144 euro per jaar t.o.v. Laguna)
- De navigatie e.d. laat zich moeilijk(er) bedienen

Renault Laguna
+ Betrouwbaar
+ Genoeg beenruimte
+ Navigatie werkt soepel en snel
- Euro 5 motor
- Niet de meest ruime kofferbak

Als ik met het hart zou moeten kopen dan zou ik voor de Picasso gaan. Maar als ik met mijn portemonnee (en wellicht hersens :D) zou moeten kopen dan is Laguna de winnaar. Wat vinden jullie?
 
Mijn ervaring met de c4 Picasso is dat het prima auto’s zijn maar betrouwbaarheid wel wat minder dan Laguna. Je moet niet gek opkijken als je een airbagstoring krijgt (gordelspanners) of bijv. Adblue storing (Ad blue pomp) wat dat betreft is de Laguna echt wel minder storingsgevoelig
 
,@mveltov de Picasso die jij gevonden heeft nog de semi automaat als je een Picasso wil moet je voor nieuwere gaan, die heeft een vol automaat. Citroen en semi automaat zal ik niet aan beginnen, daar krijg je spijt van.

Daarnaast is de Picasso die jij gevonden hebt een e-hdi das euro 5 , latere modellen hebben blue hdi.

Das gelijk wel het voordeel dat Peugeot en Citroën eerste waren met euro 6 diesels. IPV Megane kun je ook onderzoeken of de 308 iets is, die staan er ook een hoop te koop in NL
 
Laguna heeft 5 liter minder kofferruimte dan de megane die later op de markt kwam. Dat komt omdat de achterruit van de laguna vrij schuin loopt wat liters kost. De lengte van de laadvloer is wel iets groter en de ruimte op de achterbank ook ietjes. Het verschil is wel klein, daarom dat ze de talisman enorm hebben laten groeien.

Jah wat keuzes betreft; Ik ben niet objectief genoeg; ik rij toevallig zo'n laguna 3 naar alle tevredenheid (op benzine welliswaar), maar denk dat de Picasso ook zeker een prima keuze is. Komende paar jaar verwacht ik geen probleem nog met euro 5 in Nederland in de laguna. Over 10 jaar misschien wel. Maar dan is de restwaarde van de citroen ook nihil. Qua betrouwbaarheid is het altijd een beetje koffiedik kijken.
 
@Freekas juist dat is precies waar ik bang voor ben... en neem ik dat op de koop toe voor wat ik er voor terug krijg? Moeilijk...

@Auto encyclopedie dank voor je oplettende reactie! Op internet heb ik inderdaad slechte verhalen gehoord over de semi automaat bak. In mijn vorige reactie benoemde ik dit model als een kanshebber. Dat is wel gewoon hand geschakeld en euro 6, toch?

@AsconaGT ja de Laguna voelde vooral binnen ruimer aan, maar opvallend genoeg niet heel ruim in zijn kofferbak..

Ter vergelijking...
Citroen C4 Grand Picasso: 645L (700L met stoelen naar voren geschoven)
Honda Civic SW: 624L
Peugeot 308 SW: 610L
Peugeot 508 SW: 560L
Ford Mondeo SW: 549L
Renault Megane SW: 524L
Renault Laguna SW: 508L
Ford Focus SW: 476L
Toyota Auris (huidige auto): 360L
bron: https://www.autozine.nl
 
Deze getoonde C4 Grand Picasso 2.0 HDI en handbak is inderdaad een Euro 6 diesel. Volgens mij was die nog net voordat de Ad Blue kwam. Bij een automaat zou ik altijd gaan voor 2.0 HDI met Japanse Aisin 6EAT bak, en niet voor de versie met halfautomaat.

Eigenlijk is het best een lastige keus tussen een Laguna 3 en Citroen C4 Grand Picasso. De Citroen is gewoon een hele moderne auto, de Laguna was meer evolutie dan revolutie, hierdoor is de Laguna wel heel betrouwbaar. De Laguna is een lage auto en heeft gewoon een geweldige wegligging, de Grand Picasso is ruimer en zit hoger.

Aan beide auto's doe je gewoon een hele goede koop. Als je een hele moderne en relatief schone auto wil hebben, met enorm veel ruimte en comfort kies dan de Citroen. De 2.0 HDI van PSA is ook gewoon een geweldige, soepele en stille dieselmotor. Als je minder geld wil uitgeven, een degelijke auto met een erg goede wegligging en rijeigenschappen zoekt, kies dan de Renault.

(Ik probeer dit zo objectief mogelijk op te schrijven, ik heb immers al jaren tot volle tevredenheid een Laguna 3 op benzine.)
 
De 1.6 blue HDI heeft ontzettend veel koppel en vermogen, ik denk dat die ook prima voldoet met de Japanse automaat. De 1.6 blue HDI heeft behoorlijk meer koppel dan de e HDI van psa en de 1.6 TDI van vag en 1.5 DCI van Renault.
 
@ak2 ik denk dat je het perfect hebt samengevat. Het is altijd een beetje geluk hebben met hoe betrouwbaar een auto is. Maar de C4 is dan in ieder geval geen probleem auto?

Ik heb nog een andere (dealer onderhouden) C4 gezien. Deze is een jaar jonger en heeft iets minder gelopen, maar heeft geen trekhaak wel heeft het een automatische kofferbak. Het voordeel van Alphabet is wel dat deze standaard komt met 6 maanden (of 15dkm) garantie.

Nog een vraag omtrent Android Auto, is er een mogelijkheid om in de C4 android auto te krijgen d.m.v. een software update of module? Ik zie dat bij de 2017 modellen het standaard is geworden, maar dat is wel dezelfde serie als de 2014/2015?
 
mvelthov zei:
@ak2 ik denk dat je het perfect hebt samengevat. Het is altijd een beetje geluk hebben met hoe betrouwbaar een auto is. Maar de C4 is dan in ieder geval geen probleem auto?

Ik heb nog een andere (dealer onderhouden) C4 gezien. Deze is een jaar jonger en heeft iets minder gelopen, maar heeft geen trekhaak wel heeft het een automatische kofferbak. Het voordeel van Alphabet is wel dat deze standaard komt met 6 maanden (of 15dkm) garantie.

Nog een vraag omtrent Android Auto, is er een mogelijkheid om in de C4 android auto te krijgen d.m.v. een software update of module? Ik zie dat bij de 2017 modellen het standaard is geworden, maar dat is wel dezelfde serie als de 2014/2015?

Waarom een 2 liter bij de Picasso en bij een Laguna een 1.5? De Picasso is in vergeleken met zijn voorganger qua gewicht ontzettend vooruit gegaan. Ik heb ff geen feiten paraat maar denk dat de 1.6 blue HDI ook goedkoper in de wegenbelasting is dan de 2.0 HDI. Ik weet wel dat de 1.6 blue HDI later kwam, dus misschien ook niet te vinden voor je budget.
 
De Citroen C4 Picasso 2 staat zeker niet bekend als probleem auto, en was veel beter dan zijn voorganger. De basis is gewoon goed van deze auto.
 
Jay DoubleYou zei:
Bobslee zei:
Al aan een Peugeot 508SW met 2.0HDI gedacht?
Betrouwbaar en zien er goed uit.

Fijne auto's. En in de juiste uitvoering ook veel luxe.

Goed punt. Hoewel de kofferbak minder groot is dan verwacht?

Mocht ik gaan kijken / interesse hebben in een Honda Civic Tourer zijn er dan nog speciale aandachtspunten? Is de 1.6 diesel een fijne en goede motor? En als ik het goed begrijp heeft zo'n Civic een distributieketting?
 
mvelthov zei:
Jay DoubleYou zei:
Bobslee zei:
Al aan een Peugeot 508SW met 2.0HDI gedacht?
Betrouwbaar en zien er goed uit.

Fijne auto's. En in de juiste uitvoering ook veel luxe.

Goed punt. Hoewel de kofferbak minder groot is dan verwacht?

Mocht ik gaan kijken / interesse hebben in een Honda Civic Tourer zijn er dan nog speciale aandachtspunten? Is de 1.6 diesel een fijne en goede motor? [size=x-large]*[/size] En als ik het goed begrijp heeft zo'n Civic een distributieketting?

[size=x-large]*[/size] https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/honda-civic-16-i-dtec/
 
Een kleine update. Citroen nogmaals proefgereden, maar dat gaat hem toch niet worden. Het klinkt vreemd misschien: maar de auto is misschien te groot en de slechte verhalen (inclusief de verkoper) zitten mij niet lekker. Daarnaast ook nog de Honda Civic gereden en dit was heel positief! Alleen was de ruimte binnen wat beperkt. Het was allemaal krap aan. De kofferbak was wel lekker groot!

Ook heb ik proefgereden met deze Passat en die heeft nu de voorkeur. Al ben ik wel een beetje bang voor de EGR klep en de dubbel massa vliegwiel, zoals ak2 in een eerdere reactie zei. Maar verder zit de auto heerlijk, de ruimte binnen is perfect en de kofferbak is gigantisch! Het panoramadak ging ook niet meer dicht tijdens het proefritje, maar de auto krijgt nog een onderhoudsbeurt van de leasemaatschappij en dan wordt dit verholpen.

Doe ik een goede koop met een VW Passat? Ik denk dat deze tot nu toe nog het beste aan mijn wensen voldoet.
 
Nee, morgen ga ik deze in detail doornemen met het leasebedrijf. Ik zag wel dat een waterpomp al eens is vervangen. Waar moet ik opletten of naar kijken speedtouch tijdens het doornemen van de geschiedenis?
 
Terug
Bovenaan