Flushen/spoelen van de automaatbak, zin of onzin? (UPDATE: ZIN!)

R W xxx

Net ingestapt
Ik kwam in een discussie op een ander forum een verwijzing tegen naar een bedrijf dat de automaatbak onder druk kan spoelen en daarmee alle vloeistof incl achtergebleven rommel kan verversen. Dit zou flinke voordelen tov de reguliere verversing van de ATF hebben. Klinkt op zich logisch maar is dit ook zo? Op het Volvoforum heeft iemand er een topic over aangemaakt en die is erg enthousiast en ook op het Jeepforum is men er over te spreken maar ik kan niet goed vinden of dit van tijdelijke aard is of niet. Iemand hier iets zinnigs over te melden?

Even een sleur en pleur van de site:

[size=x-small]Automaatbak

Veel voertuigen hebben tegenwoordig een automaatbak. Door het gebruik vervuilt en verouderd de ATF olie in deze bakken. In de loop der tijd kan dit versnellingsbak problemen veroorzaken.
Waarom automaatbak ATF olie wisselen?

Veel automaatbakken hebben vanaf de fabriek een longlife ATF olie. In de praktijk geeft dit toch veel problemen welke zich uiten in slecht schakelen en functioneren van de automaatbak.

De oorzaak hiervan is de verandering van de ATF olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch) vuil (slijtage) en veroudering van de ATF olie waardoor de automaatbak componenten worden aangetast.

Ook is de slijtage van de koppelingsplaten in de koppelomvormer een belangrijke factor. Deze kleine deeltjes zwerven in de ATF olie en zetten zich af in de hele automaatbak en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten.

Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de ATF olie. Dit is te herkennen aan de zwarte kleur.

Indien de fabrikant geen ATF olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de 60 > 120.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type gebruik en belasting van de automaatbak.

Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Met de GS Power-Flush methode pakt u het probleem in de basis aan en wordt de automaatbak volledig gereinigd en alle ATF olie ververst. Deze aanpak garandeert een optimaal resultaat.
Automaatbak ATF Olie verversen

Oude ATF olie aftappen(circa 2,5 > 3 liter), automaatbak vullen met nieuwe ATF olie, motor laten lopen en ATF olie op niveau brengen.
GS Power-Flush methode

Machine wordt in de retourleiding van de automaatbak geplaatst. ATF olie circuleert via de machine en wordt rondgepompt door pomp van de automaatbak en GS Power-Flush machine. Reiniger wordt via het vuil olie reservoir van de machine toegevoegd en rondgepompt. Nieuwe ATF olie wordt in schoon olie reservoir machine klaargezet. Nieuwe olie reservoir is volledig gescheiden van de oude olie. Machine pompt de nieuwe ATF olie in de bak en pompt alle oude ATF olie in het vuil olie reservoir. Machine pompt automatische dezelfde hoeveelheid nieuwe ATF olie in de automaatbak als er oude is uitgepompt.
Voordelen GS Power-Flush

Automaatbak, koeler,evt. warmte wisselaar, koppelomvormer en leidingen worden gereinigd.
Alle ATF olie uit het systeem (bak, koeler, koppelomvormer, warmte wisselaar, leidingen) wordt ververst.
Nieuwe ATF olie zorgt voor betere smering = minder slijtage.
Nieuwe ATF olie elimineert slip waardoor minder warmte = langere levensduur ATF olie + verminderde slijtage automaatbak.
Oude vuile ATF olie blijft apart van de nieuwe en wordt niet gemixt.
Bak wordt gelijkmatig gevuld zodat geen lucht achterblijft in de automaatbak.
Vol synthetische hi-perfomance ATF olie.
Conditioner toevoeging zorgt voor extra bescherming en langere levensduur van de olie.
Er wordt exact de juiste hoeveelheid ATF olie gebruikt, dus geen extra belasting voor het milieu.
Absoluut schone werkgang zonder morsen of knoeien.[/size]
 
Volgens mij passen mensen een flush toe al de bak al minder schakelt. En dan levert het een tijdelijke verbetering op. Da's de ervaring die ik van iemand heb met een geflushte bak.

Die vloeistof zorgt ervoor dat het vuil loskomt. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat dat slecht is want dan gaat het wellicht zitten op plekken waar het echt niet moet.

Al met al is het een lapmiddel denk ik.

edit: maar voor je geest kan het misschien wel een "helende" werking geven. Placebo. Nog een edit: een gewassen auto rijdt ook altijd lekkerder..
 
Mijn geest kan prima zonder helende werkingen dmv placebo's en gewassen auto's. ;)
Als je bak mechanisch versleten is, blijft dat natuurlijk zo maar als er 'troep' in de weg zit zou dit kunnen werken, lijkt me?
 
Ik was heel kritisch vooraf. Mijn C70 T5 schakelde eigenlijk prima. Een vriend van mij - chef werkplaats bij Renault - adviseerde het wel te doen, zeker voor de “Volvo-forum” prijs. Als de bak technisch versleten is helpt het zelden voor langere duur. Als preventief middel werkt het écht. Na het flushen alle tijd genomen met één van de heren om de bak weer “in te leren” en warempel, hij schakelt gewoon nog beter dan ie deed. Ik kocht mijn C70 met 185.000 en de flush vond plaats bij 202.000 en hij staat nu op 207.000. Ik ben er dus zeker positief over en de manier waarop de heren van GS je techniek behandelen verdient ook een pluim. Foto's:

IMG_8917klein.jpg


IMG_8888klein.jpg


IMG_8922klein.jpg
 
Hey, dank voor je reactie, daar hebben we meer aan! Toffe C70 trouwens (y)
Had je inderdaad het idee dat er vervuiling meekwam die je anders er niet uit gekregen zou hebben? Mag ik vragen wat de volvoforumprijs was (evt per PM)
 
Op het bimmerportal wordt er ook positief over gesproken. Daar zou het een 530d automaat van schommelend toerental bij constant 70 op de cruise control hebben afgeholpen.
 
up! zei:

Phoe, als ik dat zo lees is dat weer een heel andere tak van sport, neigt haast naar een revisie! Ziet er wel goed uit, kan je daar met alle merken naar toe? Misschien iig een keer goed voor de cabrio maar ik was eigenlijk aan het kijken voor de Jeep ;)
 
R-W zei:
up! zei:

Phoe, als ik dat zo lees is dat weer een heel andere tak van sport, neigt haast naar een revisie! Ziet er wel goed uit, kan je daar met alle merken naar toe? Misschien iig een keer goed voor de cabrio maar ik was eigenlijk aan het kijken voor de Jeep ;)

Het is geen revisie, gewoon een grondige schoonmaakbeurt met een paar nieuwe onderdelen. Alles zeer gründlich en voor een schappelijke prijs. Wij betaalden zo'n 400-450 euro als ik het me goed herinner. Ze doen in ieder geval alle merken met een ZF automaat, waaronder vele BMW's en Audi's.
 
Bij een gewone oliewissel blijft altijd wat olie achter. Bij deze flush wordt alles ververst. Om een lang verhaal kort te maken.
 
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.
 
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
 
up! zei:
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
Wat roken ermee te maken heeft ontgaat mij, vraag is wat is de prijs?
Als bij een handgeschakelde bak de olie ook om de x kilometer vervangen moet worden waarom dan bij een automaat niet?
Ik heb ook een ''onderhoudsvrije'' automaat, als de prijs goed is waarom niet?
 
edsan zei:
up! zei:
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
Wat roken ermee te maken heeft ontgaat mij

Iets met lange termijn denken <<--->> korte termijn denken. Als je geen klachten hebt met je automaat en als dat de reden is om geen olieverversing te doen, dan is dat op de wat langere termijn wellicht niet zo verstandig. Preventief onderhoud met het oog op de wat langere termijn is soms beter dan niks doen omdat je momenteel geen klachten hebt. Is het verband nu duidelijker?
 
@R-W,

De olie die eruit kwam was diepzwart, sterke bakkie koffie, zeg maar. Er is een paar keer gespoeld tot de olie weer rood werd. Dat spoelen gebeurt ook door de auto in D en R te zetten zodat er dus inderdaad ook druk op de bak komt. Ik dacht dus ook: “Ik merk niet dus waarom zou ik?” Achteraf merk ik dus echt verschil. De hele aandrijflijn draait net iets soepeler en ook iets stiller. Daarnaast zijn de schakelmomenten iets smeuïger en houdt ie de lock-up ook iets beter vast. Normaal ging ie bij 80 in z'n 5 en als je dan iets gas bij gaf, direct terug naar de 4. Nu kun je iets meer op koppel rijden omdat ie niet direct terug naar 4 gaat maar de 5 vast houdt. Ik heb EUR 250 betaald, maar dat is gezien het werk dat is verricht en de liters olie die zijn gebruikt echt een heel schappelijke prijs. Enne, het is zeker een heel mooie C70:

IMG_6419klein.jpg


Met winter velgjes:

IMG_8632klein.jpg
 
Verversen van de automaatbak olie is van groot belang!!
Heel veel merken hebben zogenaamd een onderhoudsvrije automaat, maar dit komt in werkelijkheid neer op 2ton.
De fabrikanten van diverse automaten en specialisten raden elke 75k een oliewissel en nieuw filter en magneet voor de automaat.
Je wilt niet weten hoeveel automaten er al vroegtijdig zijn gesneuveld door niet verversen.
Al het metaalgruis wat loskomt en niet meer op de magneet komt gaat lekker door je bak heen met alle gevolgen van dien.
Mijne gaat binnenkort ook heen voor een olliewissel.

Er zijn zeer uitgebreide manieren om te bak totaal de flushen zoals deze.
https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=22286
 
up! zei:
edsan zei:
up! zei:
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
Wat roken ermee te maken heeft ontgaat mij

Iets met lange termijn denken <<--->> korte termijn denken. Als je geen klachten hebt met je automaat en als dat de reden is om geen olieverversing te doen, dan is dat op de wat langere termijn wellicht niet zo verstandig. Preventief onderhoud met het oog op de wat langere termijn is soms beter dan niks doen omdat je momenteel geen klachten hebt. Is het verband nu duidelijker?
Duidelijk, een ieder zal voor zichzelf moeten bepalen of zo'n oliewissel zinvol is.
Ik heb momenteel ca 80.000 km op de teller staan en geen klachten, wat is nu wijsheid?
Bak is onderhoudsvrij en dus niets doen of bij bv 100.000 de boel laten spoelen en verversen?
Ik ben van plan om nog wel en paar jaar met deze auto te rijden dus graag jullie adviezen.
 
edsan zei:
Bak is onderhoudsvrij en dus niets doen of bij bv 100.000 de boel laten spoelen en verversen?
Ik ben van plan om nog wel en paar jaar met deze auto te rijden dus graag jullie adviezen.

De vraag is, wie geloof je? Geloof je de fabrikant van de auto die zegt dat de bak onderhoudsvrij is, of geloof je anderen die zeggen dat de bak niet onderhoudsvrij is en iedere 100.000km gespoeld moet worden? In mijn geval zei Audi dat de bak onderhoudsvrij is, maar de fabrikant van de automaat (ZF Friedrichshafen) zei dat dat niet klopt en dat de bak elke 100.000km moet worden ververst. Ik geloof liever de bakkenfabrikant...
 
Ga eens kijken in de service-bulletins bij de grote merken :D

Als daar een dikke Duitser binnenkomt met zo een onderhouds-vrije automaat met klachten ( meestal boven de 150.000km ) dan gaat men eerst de normale stappen doorlopen. Uitlezen en kijken of er mechanische problemen zijn.

Is daar allemaal geen sprake van dan zegt dat bulletin: vervang de olie van automaat :D

Leuk voor de marketing, onderhoudsvrije automaten, dat maakt een auto op papier goedkoper in het onderhoud. Afhankelijk van de rij-omstandigheden de olie van je automaat tussen de 60.000 en 100.000km verversen is geen overbodige luxe!

Afhankelijk van kilometers en leeftijd van de olie wil jij niet de overgebleven kwaliteiten, of juist het ontbreken daarvan :p zien bij een olie-analyse van de afgetapte automaat-olie na 150.000km van zo'n dikke Duitser!

Moraal van het verhaal: Gewoon verversen! Spoelen kan, haalt vast nog wat meer vuil los maar periodiek verversen voorkomt eigenlijk bijna altijd de problemen.
 
up! zei:
edsan zei:
up! zei:
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
Wat roken ermee te maken heeft ontgaat mij

Iets met lange termijn denken <<--->> korte termijn denken. Als je geen klachten hebt met je automaat en als dat de reden is om geen olieverversing te doen, dan is dat op de wat langere termijn wellicht niet zo verstandig. Preventief onderhoud met het oog op de wat langere termijn is soms beter dan niks doen omdat je momenteel geen klachten hebt. Is het verband nu duidelijker?

Jij ververst ook je motorolie ruim voor de termijn? Je poetst je tanden ook 6x per dag? Ja, want dat is altijd beter dan 2x per dag....
 
@gearhead, is vwb de onderhoudsvrije automaten meer 'met de kennis van nu...' enz. Die onderhoudsvrije bakken zijn bij nader inzien misschien toch beter af met wel verversen.
 
Rij een Volvo S40 t5 (2005) met inmiddels bijna 180k op de teller. Toen ik bij de laatste beurt vroeg of het zinvol zou zijn de olie van de aut. bak te verversen, zij men mij: Schakelt hij dan niet goed?". Nee, hij schakelt perfekt maar ik dacht dat het wellicht nuttig zou kunnen zijn. Het argument van de Volvo-dealer was: "Als er niets mankeert, dan doen we er ook niets aan. Anders kunnen er dan wellicht problemen optreden en daar hebben we ook geen behoefte aan". Vraag me nu af, of ik bij de volgende afspraak (volgende maand) dit thema toch nog eens zal aanspreken....
 
De volvo dealer doet het niet, of wil het iig niet, lekker door een extern bedrijf laten doen met meer ervaring (y)

Edit: gelukkig is hier de automaat al vervangen bij 130.000 km...er zat geen olie meer in :T
 
gearhead zei:
up! zei:
edsan zei:
up! zei:
Piet Ssnot zei:
De vraag is: wat moet het kosten? Heb zelf geen klachten met m'n automaat met 120.000 op de teller, dus waarom zou ik honderden euro's? (klopt dit?) stoppen om m'n automaat slechts door te spoelen, want daar komt het op neer.

Tja, waarom zou je stoppen met roken als je toch nergens last van hebt? Geen klachten? Dan nergens druk om maken, en lekker op de oude voet doorgaan (y)
Wat roken ermee te maken heeft ontgaat mij

Iets met lange termijn denken <<--->> korte termijn denken. Als je geen klachten hebt met je automaat en als dat de reden is om geen olieverversing te doen, dan is dat op de wat langere termijn wellicht niet zo verstandig. Preventief onderhoud met het oog op de wat langere termijn is soms beter dan niks doen omdat je momenteel geen klachten hebt. Is het verband nu duidelijker?

Jij ververst ook je motorolie ruim voor de termijn? Je poetst je tanden ook 6x per dag? Ja, want dat is altijd beter dan 2x per dag....

Het ging me niet om verversen vóór de voorgeschreven termijn. Het punt was juist dat autofabrikanten helemaal geen termijn voorschrijven ("onderhoudsvrij" ). Bij nader inzien lijkt het verstandiger om wél een verversingstermijn aan te houden, met het oog op het voorkomen van problemen op de langere termijn. Vandaar de opmerking lange termijn denken <<-->> korte termijn denken. Zie ook de reactie van R-W.
 
Update, vanmiddag staat er een afspraak voor het spoelen van de automaat van de Jeep op het programma, ben benieuwd.
 
Was dit topic al weer vergeten, maar ik heb mijn automaat ook een paar maanden geleden laten spoelen.
Ik ben er wel tevreden over, schakelt wat zachter en soepeler, bij mij was de olie niet overdreven vies volgens GS.

Laat even weten hoe het jou vergaan is R-W.
 
We zullen het straks weten. Over het algemeen zijn de ervaringen positief en ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat eens goed doorspoelen wel gewenst is na verloop van tijd.
 
Op het Citroën-forum komt de laatste tijd ook regelmatig een topic omhoog over het flushen van de automaat van de C5/C6, louter positieve ervaringen. Ben benieuwd wat het jou gaat brengen.
 
Zo, de bak is gespoeld. Olie was niet heel erg vies, wel dunner dan de bedoeling was en er zat eigenlijk iets te weinig in. Hij is er een goed uur mee bezig geweest en het verschil is idd te merken, bak heeft flink minder weerstand, schakelen gaat soepeler, loopt mooier door de versnellingen en kennelijk moet er nog ong 500km mee gereden worden voordat het effect optimaal is. Tot nu toe een aanrader wat mij betreft.
 
Was je inderdaad € 362,95 kwijt, waarvan het grootste deel (€ 267,75) de oliekosten betrof? bron
 
€305,-, nog steeds meer dan voldoende geld maar als je bedenkt dat er bijna 10ltr ATF, een busje cleaner en een busje conditioner in gaat en dan een uur-1,5uur werk erbij, valt het wel weer mee.
 
Ik heb mijn automaat ruim een maand geleden later flushen en hij loopt sindsdien perfect.
Sinds 1,5 jaar had ik wat slip wanneer ik gas gaf in de 5e versnelling en sinds een aantal maanden ook storingsmeldingen.
Het slippen begon toen ik met mijn caravan reed maar werd de laatste tijd steeds erger ook zonder caravan.
Ik heb inmiddels 3 ton op de teller staan en de olie was nog nooit vervangen.
Deze was dan ook pik zwart.
Sinds de flush geen slip meer en geen enkele keer meer een storing gehad.
Als het aan de garage had gelegen dan was de bak al gereviseerd. €3000,-
Ik weet natuurlijk niet hoe lang hij goed blijft lopen maar ik houd jullie op de hoogte
 
Ben inmiddels ong 1500km verder en idd, het verschil is duidelijk merkbaar. Schakelen gaat weer keurig, ook als de bak nog goed koud is en het toerental is iets lager (100-200 toeren minder dan voorheen). Dat laatste resulteert helaas wel in wat vaker boven de toegestane snelheid rijden want waar je eerst op het gehoor 80-85kmh reed, is dat nu ong 95kmh, daar moet ik me nog even aan aanpassen! :D
 
Goed van je RW(y)

Flushen/verversen is van levensbelang voor een automaatbak.
Mijne is ook net vervangen, en alles gaat wat merkbaar soepeler.
 
Thx, onderhoud moet goed gebeuren imho. Denk dat de Bimmer binnenkort ook aan de beurt is, vermoed dat daar een soort pudding uit zal komen (1993, bijna 150k km) en uiteraard met de toenmalige kennis 'sealed for life' ;)
 
Beste Mensen,

Ook ik overweeg om de tiptronic van mijn A6 (4.2 V8, 240.000 km gelopen) preventief te laten flushen door GS Flush in Uden, zelfs al is het volgens het boekje niet nodig.

Ik heb geen klachten, behalve dat ik de bak wat traag vindt in het terugschakelen. Als ik het gaspedaal vloer, dan geeft-ie wel een (dubbele) kickdown, maar het lijkt of-ie eerst een halve seconde moet "nadenken". Denken jullie dat het flushen daar ook mee kan gaan helpen?
Of is dit gewoon een eigenschap van de software/inregeling (ik kan me voorstellen dat deze bak meer op "comfort" is afgesteld dan de bak in b.v. een S6 of RS6).

Alvast dank voor de eventuele adviezen.

Vriendelijke groeten,
Bas
 
@Audi A6 Avant 4.2 V8

Bij een km stand van 240k is het zeer raadzaam, de olie te laten verversen. Dit is ook het advies van ZF.

Vele BMW en Audi rijders zijn onder volle tevredenheid geholpen bij ZF in Dortmund. Ik zou je dan ook een reisje naar Dortmund adviseren, zoals @Up al geschreven heeft.

Mocht de automaat daarna nog langzaam schakelen, dan behoeft de software een kleine aanpassing.
Maar wellicht moet de gehele software van de bak worden vernieuwd. Dat heeft te maken met het feit, dat er (mogelijk) een iets andere olie in de bak komt.
(ZF Lifeguardfluid6 Plus of ZF Lifeguardfluid8)
Maar dat hoor je dan van ZF. ZF vernieuwt de software niet, daarvoor moet je naar de VAG garage.

Het officiële ZF advies:
5- , 6- und 8-Gang sowie 4HP20 Automatikgetriebe:
Die 5-, 6- und 8-Gang sowie das 4HP20 Automatikgetriebe von ZF sind mit jeweils speziell entwickelten teilsynthetischen ATF-Ölen wartungsfrei befüllt. Für die wartungsfreie Befüllung wird von normalen Betriebsbedingungen ausgegangen. Insbesondere beim Fahren mit sehr hohen Betriebstemperaturen kann eine erhöhte Alterung bzw. ein erhöhter Verschleiß der ATF-Öle auftreten.

Darum ist es empfehlenswert bei überdurchschnittlichen Betriebsbedingungen wie:
- Viel Autobahnfahrt im oberen Geschwindigkeitsbereich
- Offensive, sportliche Fahrweise
- Häufiges Fahren im Anhängerbetrieb
am Automatikgetriebe eine Ölauffrischung (Ölwechsel) zwischen 80.000 km und 120.000 km, oder 8 Jahre je nach Belastung, durchzuführen.

Zu beachten hierbei ist, daß nur das jeweils freigegebene ATF-Öl für den Ölwechsel verwendet wird und das der Ölwechsel nach den entsprechenden Vorschriften durchgeführt wird.
 
Thanks Hansyii!

Blijkbaar komen alle Audi tiptronic-bakken dus van ZF? Weer wat geleerd!

Ik heb nog wel het probleem dat een lange dag Dortmund momenteel voor mij voorlopig niet praktisch haalbaar is. Uden daarentegen wel (woont familie). Dus ik overweeg nu GS Powerflush in Uden, daar lees ik vooral op de Volvo-fora veel goede recensies over.

Audi-rijders lijken inderdaad meestal voor ZF te kiezen (zeer begrijpelijk, gezien alle toelichting hierboven).

Ik ben dus benieuwd of er ook Audi-rijders ervaring hebben opgedaan met GS Powerflush?
(deze vraag heb ik overigens ook op het Audi-forum gesteld, dus sorry als je deze vraag twee keer ziet.)

Wel weet ik al dat je bij GS moet opletten dat de bak na het flushen met de juiste spec. olie gevuld wordt; standaard is dat iets van het merk BG met onduidelijke specificaties.
Ik zal G(erry) S(lot) eens vragen of hij die ZF olie ook kan leveren.

Reacties welkom; ik zal mijn ervaringen hier ook weer delen.
Vriendelijke groeten,
Bas
 
Bas,

O.a. de tiptronic van Audi en de steptronic van BMW komen idd van ZF. Maar er zijn meer merken met deze bakken, met name de laatste 8-bak.

Zoals je op de fotoreportage hebt kunnen zien, worden er bij ZF een aantal onderdelen van de bak gereinigd, en worden er een aantal slijtagegevoelige onderdelen vernieuwd.
Alleen ZF doet dit.

Voorts worden de ZF Lifeguard Fluid 6 en ZF Lifeguard Fluid 6+ vervangen door de ZF Lifeguard Fluid 8 olie (zie verder onder).

Verder wordt ook de olie in het differentieel ververst bij ZF. Dit doet ook alleen ZF. Let Op, bij quattro zijn dit 2 differentieels!


Maar je moet er een dag voor uittrekken, zeker in de zomer, wanneer de auto een paar uur moet afkoelen.

Hier nog wat foto's van de ZF oliewissel
205784977-w988.jpg

205784976-w988.jpg

205784978-w988.jpg

205785076-w988.jpg



Audi mit ZF 6-Ganggetriebe 09L: bis Februar 2005 wurden diese Getriebe mit dem ZF Lifeguardfluid6 (braunes Öl ohne Farbstoff), Audi/ VW Oil No. G 055005 A1 / A2 / A6 befüllt.

Ab Februar 2005 Serieneinsatz des blauen Lifeguardfluid6 Plus, Audi / VW Oil No. G 055162 A1 / A2 / A6. Audi mit dem 6HP26A61Getriebe und dem W12 Motor auch das blaue Öl. Bei Getriebeproblemen mit dem 09L Getriebe wurden viele Audis mit Baujahr vor dem Februar 2005 vom braunen ZF Lifeguardfluid6 auf das blaue Lifeguardfluid6 Plus umgeölt. Dabei musste die Getriebesoftware wegen der niedrigeren Reibwerte des blauen Öls upgedatet werden und eine Adaptionsfahrt durchgeführt werden.

Ab März 2008 Serieneinsatz des grünen Lifeguardfluid8, Audi/ VW Oil No. G 060162 A1 / A2 / A6. Ab diesem Zeitpunkt wurde bei Getriebeproblemen mit dem 09L Getriebe mit dem Baujahr vor dem März 2008, auf das grüne Öl umgeölt. Da das grüne Lifeguardfluid8 Öl noch niedrigere Reibwerte als das blaue Lifeguardfluid6 Plus Öl hat, muß bei einer Ümölung von dem blauen Lifeguardfluid6 Plus Öl auf das grünen Lifeguardfluid8 Öl unbedingt eine Adaptionsfahrt durchgeführt werden. Bei einer Umölung von dem braunen Lifeguardfluid6 auf das grünen Lifeguardfluid8 Öl musste vor der notwendigen Adaptionsfahrt noch ein Softwareupdate durchgeführt werden.


edit:
de juiste transmissieolie is alleen te verkrijgen bij VAG en ZF.
vele andere bedrijven beweren wat anders.
 
R-W zei:
Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Hierover is al heel wat afgeschreven. Google maar eens op 'Tim Eckart'.
Theoretisch is dit verhaal deels waar.
Maar ik denk anderzijds, dat het handige zakenmensen zijn. De oude olie, die achter blijft, is slechts een klein gedeelte in relatie tot de nieuwe hoeveelheid, die wordt bijgevuld.
Ook het spoelen gebeurt niet met de duurste olie (ZF olie is ± € 20 per liter).
Dus ook van deze mindere olie blijft een deel achter.

Indien deze methode ontoereikend zou zijn, waarom past ZF deze dan toch toe?
Overigens zijn er werkplaatsen van ZF, waar ook op verzoek wordt gespoeld. (niet Dortmund)
 
C70 zei:
@R-W,

De olie die eruit kwam was diepzwart, sterke bakkie koffie, zeg maar. Er is een paar keer gespoeld tot de olie weer rood werd. Dat spoelen gebeurt ook door de auto in D en R te zetten zodat er dus inderdaad ook druk op de bak komt. Ik dacht dus ook: “Ik merk niet dus waarom zou ik?” Achteraf merk ik dus echt verschil. De hele aandrijflijn draait net iets soepeler en ook iets stiller. Daarnaast zijn de schakelmomenten iets smeuïger en houdt ie de lock-up ook iets beter vast. Normaal ging ie bij 80 in z'n 5 en als je dan iets gas bij gaf, direct terug naar de 4. Nu kun je iets meer op koppel rijden omdat ie niet direct terug naar 4 gaat maar de 5 vast houdt.

Uit je verhaal maak ik op, dat je niet de juiste betekenis geeft aan de lock-up. :)
 
Hansyii zei:
R-W zei:
Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Hierover is al heel wat afgeschreven. Google maar eens op 'Tim Eckart'.
Theoretisch is dit verhaal deels waar.
Maar ik denk anderzijds, dat het handige zakenmensen zijn. De oude olie, die achter blijft, is slechts een klein gedeelte in relatie tot de nieuwe hoeveelheid, die wordt bijgevuld.
Ook het spoelen gebeurt niet met de duurste olie (ZF olie is ± € 20 per liter).
Dus ook van deze mindere olie blijft een deel achter.

Indien deze methode ontoereikend zou zijn, waarom past ZF deze dan toch toe?
Overigens zijn er werkplaatsen van ZF, waar ook op verzoek wordt gespoeld. (niet Dortmund)
Als er nooit een oliewissel heeft plaatsgevonden zou ik hem niet bij GS laten spoelen. Bij ZF worden onderdelen vervangen en dat is niet zonder reden. Als je een bak gaat spoelen die nooit een oliewissel gehad heeft loop je het risico dat er vuil loskomt wat voor schade kan zorgen. Dan is alleen olie verversen een verstandigere optie.
 
Ben eigenaar van een Volvo S40 T5 Aut. met 5-bak-Geartronic en vraag hier om een advies:

Reeds bij de onderhoudsbeurt 150'000 resp. 180'000 heb ik de off. Volvo-dealer gevraagd, of het niet zinvol zou zijn om de aut.-olie te verversen.
Het antwoord was: "longlife dus niet nodig" en "we doen er eerst iets aan als er problemen zijn". En schakelen doet hij inderdaad perfekt.
Inmiddels is de km-stand 215'000 en heb me nu deze week bij een revisiebedrijf laten informeren.

De chef-werkplaats was op die dag niet aanwezig, een vakkundige medewerker gaf het advies, alleen de olie te vervangen die eruitloopt als men de automatenbakcarterstop losdraait. Dus om het geheel op te frissen en ook omdat het de eerste maal is dat de olie word ververst. Hij was een beetje bezorgd, dat bij een spoeling rommel loskomt en dat de bak daarna niet meer optimaal zou functioneren. Dat leek me zo wel een goed voorstel.
De dag erop heeft de chef-werkplaats gebeld en gezegd, dat men de bak compleet moet spoelen. Toen ik hem vertelde, wat zijn collega de dag ervoor gezegd heeft schoot hem dit in het verkeerde keelgat en beweerde, dat er geen complicaties te verwachten zijn. Tevens liet hij weten, dat de olie wel diepzwart zou zijn en de additieven in de olie ook zo niet meer kunnen werken.Dus naar het motto: "het is hoogste tijd..." Ook wil hij de auto een hele dag hebben, zijn collega noemde me ca. 3 uur werktijd. Nu ben een beetje in twijfel gekomen wie ik kan geloven......

Hier moet ik nog erbij zeggen, dat ik in het verleden reeds 3 auto's met aut. bak heb gehad. Deze zijn ook nooit ververst en ca. 250'/285'/330'000 km probleemloos gedraaid. Bij deze auto's kon ik echter nog zelf de olie peilen van de bak. de olie was nooit zwart maar steeds gewoon rood.

Hoe denken jullie erover?
 
michel1975 zei:
Hansyii zei:
R-W zei:
Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Hierover is al heel wat afgeschreven. Google maar eens op 'Tim Eckart'.
Theoretisch is dit verhaal deels waar.
Maar ik denk anderzijds, dat het handige zakenmensen zijn. De oude olie, die achter blijft, is slechts een klein gedeelte in relatie tot de nieuwe hoeveelheid, die wordt bijgevuld.
Ook het spoelen gebeurt niet met de duurste olie (ZF olie is ± € 20 per liter).
Dus ook van deze mindere olie blijft een deel achter.

Indien deze methode ontoereikend zou zijn, waarom past ZF deze dan toch toe?
Overigens zijn er werkplaatsen van ZF, waar ook op verzoek wordt gespoeld. (niet Dortmund)

Als er nooit een oliewissel heeft plaatsgevonden zou ik hem niet bij GS laten spoelen. Bij ZF worden onderdelen vervangen en dat is niet zonder reden. Als je een bak gaat spoelen die nooit een oliewissel gehad heeft loop je het risico dat er vuil loskomt wat voor schade kan zorgen. Dan is alleen olie verversen een verstandigere optie.

@Hansyii, zoals je nu quote is het net of dat mijn bewering is, is niet het geval maar een sleur/pleur van de site van GS.

@michel, als de bak nooit gespoeld is of waarvan de olie nog nooit vervangen is, is een powerflush wellicht niet de beste optie idd. Daar staat GS overigens verder buiten, hij is gewoon een van de bedrijven die gebruikt maakt van deze methode. Ik ben van mening dat je het per geval moet bekijken, de ene bak is de andere niet en voor de ene situatie is de methode van ZF prima, voor de andere waarschijnlijk stevig overdreven of sowieso geen optie. Hetzelfde geldt voor een powerflush, zeker niet altijd de beste optie maar in de gevallen wanneer wel, is het zeker aan te raden. Diff-olie vervangen is ook leuk en (vaak) verstandig maar wie doet dat, behalve de offroaders en racers (en degenen die toevallig het meepikken bij ZF)?
 
@rw54

Volgens mij is de geartronic van Aisin.
Ik denk, dat je het advies van ZF op alle bakken kan betrekken.

Een algemeen advies is niet te geven.
Gaat de auto na 15 jaar en 200k naar de sloop, of gaat hij langer mee met 400k?
Is er altijd rustig mee gereden, of heeft de bak hard moeten werken? Etc.

Uit je verhaal blijkt des te meer, dat dealers niet meer zijn toegerust op deze werkzaamheden.

Wellicht dat op een Volvo forum een advies te vinden is voor een bedrijf, dat de werkzaamheden goed uitvoert.
Ook in Aisin bakken moet een door de fabrikant goedgekeurde en vrij gegeven ATF-olie.

Ik vond het wel grappig, dat in de fotoreportage op het bimmerboard er een foto tussen zit, waarbij er een nieuwe sticker op de bak gaat, met het opschrift: Lifetime oil transmission fill.
 
Dat is idd een Aisinbak en wel of niet spoelen lijkt vooral afhankelijk van de opstelling van de dealer, de ene gelooft nog in de sealed-for-life methode maar de andere is over en neemt spoelen/verversen tegenwoordig mee in het onderhoudsprogramma. In de regel wordt er kennelijk aangehouden dat <150kkm powerflushen geen probleem is, bij hogere kmstanden hangt het erg af van het leven dat de bak gehad heeft en de huidige staat. Zwaar leven gehad en/of veel deeltjes in het filter > niet powerflushen maar handmatig spoelen.
 
RW,

Ook de olie van mijn diff is vervangen dit jaar :)
Je wilt niet weten watvoor drap eruit kwam, 16 jaar oude rommelo_O

Net als de automaatbak olie plus filter , maar dan gewoon op de ouderwetse manier.
Via de stop eruit en originele MB bak olie weer erin.
Hij schakelde gewoon goed, maar nu merkbaar ietsje soepeler.
 
Terug
Bovenaan