Hoe hoog moeten de benzineprijzen zijn? Tot de Nederlandse automobilist, zijn auto laat staan?

EVV zei:
Zunigrijje zei:
Barri zei:
Dat 'meen je dit nu echt' vraag ik me af bij ongeveer elke zin. Jij zit echt op een andere planeet lijkt het wel.
Op welke planeet zitten jullie dan? Ik hoor niks anders, dan dat de vrouw het maar met een Aygo moet doen: terwijl de man een dikke BMW heeft o_O

Wij wonen trouwens in de stad: ookal is iedere stad, in Nederland naar internationale maatstaven een dorp :LOL:
Mijn vrouw kiest gewoon zelf wat voor auto ze rijdt. En betaald hem ook zelf. En als ze geen rijbewijs zou hebben gehad, had ik geprobeerd haar te overtuigen dat ze er eentje zou halen. Uiteindelijk is dat een vorm van vrijheid.

Ik weet niet over welk gedeelte van Duitsland het het hebt met betrekking tot moeilijk doen als het slecht Duits spreekt, de regio die ik ken vinden ze het alleen maar mooi als je als Nederlander toch mee best doet om Duits te spreken.

Wat betreft het eerste. Wij gooien alles op de hoop. Het is ons geld zeg maar.

Het laatste....overal heb je hufters.

Ik zou met €10 per liter nog de auto pakken. Hoogstwaarschijnlijk ga je dan niet meer snuffelen voor een V8 en eerder naar een EV. Plezierritjes zullen minder popular worden dan carpoolen, maar stel dat je 3000km zo maakt, 240 liter, €2400.

Erg pittig maar het zijn ook 120 ritjes van 25km fietsen (in donker, regen en kou). Of een half uurtje deur tot deur in plaats van 2 uur (met 2 kinderen) in het OV (dat waarschijnlijk duurder is met z'n drieen!!)
En in een Prius of plugin kan het misschien wel voor de helft.

In principe mogen de benzineprijzen nog wel wat verder oplopen voordat ik echt overweeg minder te gaan rijden. Korte stukjes tot een kilometer loop ik ook nu al, afstanden tussen 1 en 15 kilometer hoef ik in principe nooit af te leggen. Privé rijd ik minstens 2.000 tot ongeveer 3.000 km per maand. Ik ben best een liefhebber en de autohobby mag me geld kosten, maar heb wel een Excel-sheet met globaal de kosten van beide auto's en het omslagpunt. Ik houd van enig inzicht in m'n uitgaven.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de hoge brandstofprijs wel een rol speelt bij 't bepalen van het moment waarop ik mijn LPG-auto en E98-auto (cabrio) ga omwisselen. De komende tijd blijft het matig weer, dan rijd ik liever rond tegen € 0,65/l en 1 op 8,5 dan voor € 1,80/l met 1 op 12,5. Ook al zou het verschil in MRB (€ 370/kw vs € 150/kw) daar behoorlijk voor compenseren, gas tanken voelt op dit moment best goed.

Omrijden voor brandstof doe ik niet, inmiddels ken ik op m'n vaste routes de voordelige stations. Moet ik ergens anders tanken, dan zoek ik via de DirectLease Tankservice-app naar 't voordeligste adres op mijn route. (Veel) meer betalen voor iets wat precies het zelfde is en doet dan elders, dat hoeft voor mij ook weer niet.

@Zunigrijje De vraag stellen is ook zelf de vraag beantwoorden

Waar ligt voor jou de grens?
Je bent geen autoliefhebber en je wilt zo min mogelijk uitgeven aan je vervoerskosten.
Alles draait bij jou om het verbruik en de totale kosten die je kwijt bent aan de auto, dus ik ben benieuwd.

V0RQ zei:
Ik zou met €10 per liter nog de auto pakken. Hoogstwaarschijnlijk ga je dan niet meer snuffelen voor een V8 en eerder naar een EV. Plezierritjes zullen minder popular worden dan carpoolen, maar stel dat je 3000km zo maakt, 240 liter, €2400.
Ik denk dat je hier (voor velen) de kern van de zaak te pakken hebt. 'De auto laten staan' is m.i. ook geen goede vraagstelling, hier moet dan feitelijk 'de benzineauto laten staan' komen te staan. Maar dan kom je waarschijnlijk op een conclusie uit die al sinds mensenheugenis bestaat: als de benzine te duur wordt voor de veelrijder, dan gaat'ie op zoek naar wat anders. Diesel en/of LPG was lange tijd een mooi alternatief (vanuit kostenoogpunt), dat zal nu meer richting elektrisch gaan (of waterstof, of wat de markt ook gaat verzinnen). Ik heb mijn Fiesta nu een jaar of twee, op het moment van aanschaf heb ik wel heel even aan een EV gedacht maar ik kon voor mijzelf geen passend model bedenken. Dus toch maar een benzineauto gekozen, met op dat moment al de gedachte dat dit wellicht mijn laatste benzineverbrander is. De ontwikkeling van de EV lijkt ook steeds sneller te gaan, er komen steeds meer alternatieven. Dat versterkt die gedachte alleen maar.

"Laten staan" dekt de lading ook niet helemaal vind ik. Laat je hem vaker staan of zet je hem direct op marktplaats wanneer de benzine boven de 2 Euro komt? Zit nogal een verschil tussen beide opties natuurlijk. En is verkopen wel een realistisch idee? Als brandstof echt naar 10 Euro gaat en heel het land zet simultaan z'n (benzine)auto te koop, wat doet dat qua afschrijving? Jouw knappe bolide van 20k is nu opeens geen klap meer waard dus inruilen/verkopen kost meer dan die paar liter benzine. En zelfs al zou iedereen massaal autoloos gaan, al die mensen moeten zich toch verplaatsen dus gaat het OV overuren moeten draaien maar zelfs nu met ruim 8 miljoen auto's in het land kunnen ze het al niet aan.

Ik blijf erbij, brandstof gaat nooit zo duur worden dat mensen het niet meer kunnen/willen betalen totdat iedereen in een EV zit en ze een goede manier hebben gevonden om deze optimaal te belasten.

Als het zo duur blijft pakken we vaker een van de Suzuki's (1 op 15) ipv de BMW's (1 op 10)

Omdat er veel thuisgewerkt wordt valt de schade sowieso wel mee .

Het gaspedaal gaat niet minder diep.

Zadelsnuiver zei:
Als brandstof echt naar 10 Euro gaat en heel het land zet simultaan z'n (benzine)auto te koop, wat doet dat qua afschrijving? Jouw knappe bolide van 20k is nu opeens geen klap meer waard dus inruilen/verkopen kost meer dan die paar liter benzine. En zelfs al zou iedereen massaal autoloos gaan, al die mensen moeten zich toch verplaatsen dus gaat het OV overuren moeten draaien maar zelfs nu met ruim 8 miljoen auto's in het land kunnen ze het al niet aan.

Ik blijf erbij, brandstof gaat nooit zo duur worden dat mensen het niet meer kunnen/willen betalen totdat iedereen in een EV zit en ze een goede manier hebben gevonden om deze optimaal te belasten.

In 1973 was er de oliecrisis. In minder dan een jaar tijd verdubbelde de prijs van benzine.

Het gevolg was dat een dikke Amerikaanse auto met dorstige V8 in een klap nauwelijks nog iets waard was. De waarde van zo'n gasguzzler daalde naar praktisch nul. Een vriend van mij ruilde toen zijn oude, roestige, BL Mini tegen een AMC Matador met scheepsmotor onder die enorme lap staal.
Die Mini kon letterlijk op de motorkap parkeren.

Mensen zochten naar vrekkig zuinig. Een Kever (ong. 1 op 13) was al te dorstig. Heel veel dorstige auto's werden ingeruild en zuinig was een toverwoord.

Maar we waren al snel aan 2,50 gulden/liter gewend terwijl we voor de oliecrisis al zeurden over meer dan een gulden per liter.

Nu hadden we toen ook sterke inflatie dus feitelijk was de prijsstijging minder heftig dan de cijfers deden denken.

Ik verwacht dat mensen straks hetzelfde gaan reageren als de prijzen weer snel gaan stijgen. Maar tegenwoordig zijn er accu-auto's te koop als alternatief voor de benzineverbrander.
Dus, straks staat de hele straat in de rij bij de dealer voor een accubak. En wat doet dat met de laadpunten in de straat en de stroom die het wijknet moet gaan leveren?

Ik zou maar vast krachtstroom voor thuis aanvragen, dan kan je hem misschien met een verlengsnoertje uit de meterkast opladen. Want die enkele laadpaal heeft straks een nummertjesautomaat voor wie er aan de beurt is.

Krachtstroom heb ik al thuis bij de carport, dat hebben ze met de bouw van het huis alvast goed bekeken (y) nu alleen die EV nog :p

Daarom heb ik een lpg-installatie laten inbouwen, om het autorijden betaalbaar te houden. Als je elke week (10 jaar terug al) €50,- in je tank moet gooien, dat is niet grappig meer. En nu is het gewoon een kwestie van rijden, tank leeg, hopla gewoon vullen en ik lach er ook nog bij.

rke zei:
Zadelsnuiver zei:
Als brandstof echt naar 10 Euro gaat en heel het land zet simultaan z'n (benzine)auto te koop, wat doet dat qua afschrijving? Jouw knappe bolide van 20k is nu opeens geen klap meer waard dus inruilen/verkopen kost meer dan die paar liter benzine. En zelfs al zou iedereen massaal autoloos gaan, al die mensen moeten zich toch verplaatsen dus gaat het OV overuren moeten draaien maar zelfs nu met ruim 8 miljoen auto's in het land kunnen ze het al niet aan.

In 1973 was er de oliecrisis. In minder dan een jaar tijd verdubbelde de prijs van benzine.

Ook een ordinaire hackaanval zoals vorige week in de US zorgde al voor paniek.

Goh, best veel forummers die denigrerend doen naar een autistisch persoon maar er zelf helemaal niks van snappen. De verzorgingsstaat hoort niet te bepalen wat iemand wel en niet doet met zijn leven mbt consumeren. De verzorgingsstaat kan prima functioneren zonder mensen uit te melken op een liter benzine. De verzorgingsstaat hoort niet te functioneren dankzij het innen van boetebedragen. Een liefhebber ben je niet als je graag leeggeroofd wordt. De grens van het fatsoenlijke vwb de brandstofprijs is al lang geleden overschreden. Ik ben blij dat ik in Duitsland kan tanken, maar ook daar is het niet goedkoop. Ik betaal omdat ik zodra de motor aan gaat bijna vergeet hoe duur het wel niet is vanwege het plezier dat het me geeft. Maar als ik het niet zo leuk vond had ik nu ook geen auto want dit gaat allemaal veel te ver met de belastingen. Ik vind het bijna net zo erg als met erf belasting waarbij je heel je leven voor je kinderen werkt, daar een aantal keer belasting over betaalt en zij dan weer flink belasting moeten betalen over hetgeen wat in principe al van hun was. Maar ja, je moet dit doen want "de uitkeringen moeten ergens van worden betaald" en je moet er maar dankbaar voor zijn". Het is heel slecht met ons gesteld als dat inmiddels de publieke opinie is, al helemaal op forums over auto's. Vooral doorgaan met denigrerend doen tegen anderen zou ik zeggen. ...

Pero zei:
Ik vind het bijna net zo erg als met erf belasting waarbij je heel je leven voor je kinderen werkt, daar een aantal keer belasting over betaalt en zij dan weer flink belasting moeten betalen over hetgeen wat in principe al van hun was. Maar ja, je moet dit doen want "de uitkeringen moeten ergens van worden betaald" en je moet er maar dankbaar voor zijn". Het is heel slecht met ons gesteld als dat inmiddels de publieke opinie is, al helemaal op forums over auto's.
Er gaan juist stemmen op om de erfbelasting te verhogen, en wel omdat dat de ongelijkheid in de maatschappij verkleint (niet om uitkeringen te bekostigen). Het maakt gewoon te veel uit voor je kansen in de maatschappij of je in een rijk gezin of in een arm gezin wordt geboren, en op de lange termijn is het in ieders belang dat verschil te verkleinen.

louisz zei:
Pero zei:
Ik vind het bijna net zo erg als met erf belasting waarbij je heel je leven voor je kinderen werkt, daar een aantal keer belasting over betaalt en zij dan weer flink belasting moeten betalen over hetgeen wat in principe al van hun was. Maar ja, je moet dit doen want "de uitkeringen moeten ergens van worden betaald" en je moet er maar dankbaar voor zijn". Het is heel slecht met ons gesteld als dat inmiddels de publieke opinie is, al helemaal op forums over auto's.
Er gaan juist stemmen op om de erfbelasting te verhogen, en wel omdat dat de ongelijkheid in de maatschappij verkleint (niet om uitkeringen te bekostigen). Het maakt gewoon te veel uit voor je kansen in de maatschappij of je in een rijk gezin of in een arm gezin wordt geboren, en op de lange termijn is het in ieders belang dat verschil te verkleinen.

Zullen we dan eerst eens beginnen met de Monarchie af te schaffen? Of kun je mij vertellen hoe ik koning van Nederland kan worden? Gelijke kansen mijn reet.
Hoe jouw kansen in deze wereld zich ontwikkelen ligt aan hoe goed je scoort als 12 jarige op je SITO toets, of je nou rijk of arm bent maakt geen zak uit.
Dit soort communistisch geneuzel is precies de reden waarom ik al jaren niet meer in Nederland woon (y)

Zadelsnuiver zei:
Zullen we dan eerst eens beginnen met de Monarchie af te schaffen? Of kun je mij vertellen hoe ik koning van Nederland kan worden? Gelijke kansen mijn reet.
Ik ga er maar vanuit dat dit als een retorische vraag is bedoeld.
Zadelsnuiver zei:
Hoe jouw kansen in deze wereld zich ontwikkelen ligt aan hoe goed je scoort als 12 jarige op je SITO toets, of je nou rijk of arm bent maakt geen zak uit.
Ik signaleer alleen maar wat ik in de krant lees hoor. Maar je voorbeeld is wel goed want als ik het goed heb begrepen scoren armen op alle fronten lager dan rijken, ook op de CITO toets, waar je dat eigenlijk niet zou verwachten). Belangrijker (mijn vorige post was incompleet) is dat het vooral gaat om vermogen: welvaart verdienen met arbeid wordt steeds lastiger en welvaart opbouwen met vermogen steeds makkelijker. Dat maakt het moeilijker voor mensen om op te klimmen in de maatschappij (tenzij ze uit een vermogende familie komen) en dat is maatschappelijk ongewenst.
Zadelsnuiver zei:
Dit soort communistisch geneuzel is precies de reden waarom ik al jaren niet meer in Nederland woon (y)
Je woont nu in de VS? Want alleen daar wordt iets zoals ik schreef 'communistisch' genoemd lijkt het.

louisz zei:
Pero zei:

Oh, ik wist niet dat de meeste Nederlanders zo rijk zijn. Voor het gros geldt dat ze voor een doorsnee ouderlijk huis even twee jaarsalarissen moeten dokken voor de belasting, terwijl er al dubbel belasting op is betaald. Het is recht praten wat krom is, net zoals de buitenproportionele accijnzen op benzine. Het heeft niks te maken met communistisch geneuzel zoals Zadelsnuiver zegt want in die landen was alles al van de staat en als je iets kreeg konden je kinderen er in vele gevallen verder gebruik van maken zonder extra belastingen en waren de belastingen over het algemeen erg laag om verschillende redenen. Wat er hier gebeurt is erg om vele andere redenen.
En wat Haarr zegt vind ik heel erg eng. Als ik als ouder iets wil nalaten voor mijn alles, dan vind ik het niet normaal dat mijn kind wellicht in onzekerheid moet leven of het wel iets kan betalen waar ik jarenlang me voor in het zweet heb gewerkt. Er gaan ook veel mensen heel onverwacht dood en dan is heel veel voor niks geweest. Zoals gezegd, gelijke kansen m'n reet.
Ik zie met dit onderwerp over de benzineprijzen hier heel veel gelijkenissen met vele andere zaken in dit land die niet kloppen. Goed thema Zuinigrijje!

Om niet te veel af te dwalen: je ziet veel gefocus op wat niet zou kloppen in dit land en daarmee praat je jezelf m.i. alleen maar de put in. Want er staat veel goeds tegenover. Zou je willen ruilen met iemand in een ander land? Zo ja, weet je zeker dat dat niet het spreekwoordelijke groenere gras van de buren is, en zo ja, waarom ga je daar dan niet heen? En zo niet, moet je dan niet constateren dat het hier welbeschouwd eigenlijk helemaal niet zo slecht geregeld is?

Zadelsnuiver zei:
louisz zei:
Pero zei:

Je wordt verbannen naar Finland als je CITO verkeerd schrijft?
Verder heb je met jouw geneuzel geen gelijk, in praktijk hangt je kans van slagen wel degelijk af van je thuissituatie en daar is het beschikbare geld voor een groot deel verantwoordelijk voor.

R W xxx zei:
Zadelsnuiver zei:
louisz zei:
Pero zei:

Je wordt verbannen naar Finland als je CITO verkeerd schrijft?
Verder heb je met jouw geneuzel geen gelijk, in praktijk hangt je kans van slagen wel degelijk af van je thuissituatie en daar is het beschikbare geld voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Ah CITO, goed man!
Heb je ook cijfers uit de praktijk die jouw stelling kunnen onderbouwen?
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn vorige uitspraak over arm/rijk misschien terug moet nemen want wat Louisz schreef over welvaart opbouwen is waar, alhoewel ik nog steeds denk dat het sterk afhankelijk is van karakter. 30 kinderen in één klas, rijk, arm en modaal bij elkaar, ze hebben allemaal dezelfde kans om hun best te doen. Dezelfde leraar, dezelfde boeken en pennen, waarom zou het dan uitmaken hoeveel geld er bij de ouders op de bankrekening staat?

En wat ik in mijn vorige post wilde zeggen maar niet aan toe kwam; gelijke kansen zijn goed en moeten gehandhaafd worden, maar mensen de erfenis afpakken en verdelen onder de armen is gelijkheid in uitkomst en dat is 100% tekstboek communisme 1-on-1.

Dezelfde leraar, dezelfde boeken en pennen, waarom zou het dan uitmaken hoeveel geld er bij de ouders op de bankrekening staat?

Als je vader CEO is van een (groot) bedrijf en jij mag het na zijn pensioen overnemen (en je er de hersenen voor hebt) dan heb je al een streepje voor. En zo niet, dan hebben ze vaak goeie connecties waar je als kind uiteindelijk terecht kan komen.

De eerste 5 jaar van de opvoeding zijn in hoge mate bepalend..... Hoe ontwikkelt een kind zich. Wie worden zijn/haar vrienden, wat is de "norm" voor het kind. Beide extremen (arm-rijk) hebben het risico dat het kind opgroeit in een omgeving waarbij het de normen en waarden aan neemt die best destructief kunnen zijn. Papa slaat mama in elkaar, dus dan mag dat. (Hierbij maakt het inkomen nl niet uit). In een klas heb je de "armoedzaaiers" en de "over het paard getilde". Beide krijgen hun eigen netwerk om in hun eigen beleving "succesvol" te zijn.

Zadelsnuiver zei:
(...) alhoewel ik nog steeds denk dat het sterk afhankelijk is van karakter. 30 kinderen in één klas, rijk, arm en modaal bij elkaar, ze hebben allemaal dezelfde kans om hun best te doen. Dezelfde leraar, dezelfde boeken en pennen, waarom zou het dan uitmaken hoeveel geld er bij de ouders op de bankrekening staat?

Dit is in de praktijk helaas niet helemaal waar. Ik heb een ex die bijles gaf aan middelbare scholieren, de woningen waar hij langs ging waren zonder uitzondering kasten van huizen. Ouders met ruim voldoende geld, die het zich konden veroorloven om extra les voor hun kinderen te "kopen" om ze daarmee op het gewenste niveau te houden.

Uiteraard zijn hier uitzonderingen in, maar veel geld beschikbaar hebben maakt het in de basis makkelijker om je kind beter te laten scoren. Privé-aandacht en daardoor resulaten die net goed genoeg zijn om een bepaald niveau te blijven doen bijvoorbeeld.

MCW zei:
Dezelfde leraar, dezelfde boeken en pennen, waarom zou het dan uitmaken hoeveel geld er bij de ouders op de bankrekening staat?

Als je vader CEO is van een (groot) bedrijf en jij mag het na zijn pensioen overnemen (en je er de hersenen voor hebt) dan heb je al een streepje voor. En zo niet, dan hebben ze vaak goeie connecties waar je als kind uiteindelijk terecht kan komen.

Dus als Jantje uit een arm gezin een beetje dom blijkt te zijn, moeten we als maatschappij er dan voor zorgen dat hij toch net zo veel gaat verdienen als pientere Boudewijn uit een rijk gezin? Of moeten we ervoor zorgen dat Boudewijn vanaf zijn afstuderen zorgvuldig tot op het bot belast gaat worden zodat hij zijn centjes eerlijk moet delen met iedereen?
Ik kan je vertellen dat uit die twee opties waarschijnlijk de laatste de meest praktisch haalbare is. Helaas beperk je daarmee vrij belangrijke zaken zoals innovatie, concurrentie en economische groei. Het is puur communisme en het beloont luiheid. Waarom zou ik nog hard werken als mijn geld toch afgepakt gaat worden?

Wat een uitersten zeg. Je kan toch ook iets meer belasting vragen aan de rijken zodat de armen iets minder arm zijn en dus minder criminaliteit en achterstand en daardoor hopelijk bv ook minder obese en dus minder zorgkosten voor de staat? Je ziet duidelijk alleen in problemen en niet in oplossingen. :rolleyes: Er staat nergens dat een rijken zich scheel moet betalen zodat de armen ook rijk kan worden.

Probeer het boek Fantoomgroei eens. We (de Nederlanders) zijn tig maal zo rijk als in 1950, alleen de (school) klassen zijn groter geworden, de zorg is achteruit gegaan.... Het netto besteedbare inkomen van de onderlaag van de bevolking is gelijk gebleven. Waar zit nu die rijkdom? (nee, ik stem niet links)

MCW zei:
Wat een uitersten zeg. Je kan toch ook iets meer belasting vragen aan de rijken zodat de armen iets minder arm zijn en dus minder criminaliteit en achterstand en daardoor hopelijk bv ook minder obese en dus minder zorgkosten voor de staat? Je ziet duidelijk alleen in problemen en niet in oplossingen. :rolleyes: Er staat nergens dat een rijken zich scheel moet betalen zodat de armen ook rijk kan worden.

Íets meer belasting, en dan nog íets meer, en dan nog meer.. weet je wat? We pakken gewoon alles af en verdelen het eerlijk onder alle burgers (y)
Door arme mensen geld te geven los je criminaliteit niet op en maak je ze ook niet minder dik, dat is puur opvoeding, 100%. Ga mij nou niet vertellen dat ik niet in oplossingen denk, ik heb de oplossing maar die wil je niet horen. Ik zou je willen adviseren om "12 rules of life" van Jordan B. Peterson te lezen als je wilt weten wat écht de oplossing is (y)

Zadelsnuiver zei:
Dus als Jantje uit een arm gezin een beetje dom blijkt te zijn, moeten we als maatschappij er dan voor zorgen dat hij toch net zo veel gaat verdienen als pientere Boudewijn uit een rijk gezin? Of moeten we ervoor zorgen dat Boudewijn vanaf zijn afstuderen zorgvuldig tot op het bot belast gaat worden zodat hij zijn centjes eerlijk moet delen met iedereen?
Niemand stelt dat iedereen evenveel moet overhouden/krijgen als een ander, of dat je iemand die meer verdient kapot moet belasten totdat ook hij op minimumloon zit. Daarmee trek je het toch in het ridicule. Maar een beetje solidariteit zou op zijn plaats zijn. Gelukkig hebben we dat in NL in de vorm van bijvoorbeeld zorg-en huurtoeslagen en een progressief belastingstelsel.

Stel even: arme Jantje en rijke Boudewijn van hierboven zijn even slim. Boudewijn gaat na zijn studie naar de universiteit, zijn ouders betalen de studiekosten en zijn kamer. Jantjes ouders hebben deze mogelijkheid niet, hoewel Jantje de uni prima aan zou kunnen. Jantje moet dus voor tienduizenden euro's lenen bij ome Duo. Gevolg: hij kan na zijn opleiding door zijn studieschuld veel minder lenen om een huis te kopen. Is dus gedwongen te gaan huren en daarmee elke maand geld 'weg te smijten'. Terwijl Boudewijn heel die hypotheek niet nodig heeft, het geld prima van zijn ouders kan lenen (of krijgen...) en dus goedkoop een eigen woning heeft én ook nog eens geen studieschuld. Ja, dán kun je best vermogen (verder) opbouwen.

Afkomst is zo ontzettend bepalend voor je kansen in het leven.

Edit, wat ik hiermee probeer te zeggen in relatie met de posts hierboven -- het is helemaal niet verkeerd om, als je het financieel makkelijker hebt, iets meer af te dragen en zo mensen te helpen die een minder welvarende start in hun leven kennen dan jij.

Zadelsnuiver zei:
MCW zei:

Íets meer belasting, en dan nog íets meer, en dan nog meer.. weet je wat? We pakken gewoon alles af en verdelen het eerlijk onder alle burgers (y)

Jezus man. Je doet gewoon precies hetzelfde wat je ervoor doet. Sterk overdrijven.

Door arme mensen geld te geven los je criminaliteit niet op en maak je ze ook niet minder dik, dat is puur opvoeding, 100%.

De criminaliteit kan gevoelig dalen als we er in slagen het aantal gezinnen waar de kinderen worden verwaarloosd of mishandeld te verminderen. Aangezien verwaarlozing en mishandeling in sterke mate in verband staan met armoede zou armoedebestrijding voorrang moeten hebben. Landen waar meeste criminaliteit is is doorgaans minder ontwikkeld en zijn er minder kansen.

Topictitel kan beter veranderd worden in erfbelasting, ik mis Anne-Fleur en Chayenne nog in dit topic....

Timo zei:
Afkomst is zo ontzettend bepalend voor je kansen in het leven.

Gel#l.
Kansen liggen er voor iedereen overal, je moet alleen niet te lui / te dom/ te bang / te naïef zijn om die kansen ook eens werkelijk op te willen pakken en te gaan (en blijven) benutten.... dat heeft grotendeels met je eigen persoonlijke mentaliteit en instelling uit te staan en zo goed als niets met je afkomst en/of scholing.
Ik kom uit een simpel arbeidersgezin, ik ben ook met helemaal niets begonnen en heb geen school fatsoenlijk afgemaakt dankzij m'n stronteigenwijze gedrag, maar heb van jongs af aan m'n handjes wel altijd laten wapperen in vele branches, de oogjes voor de handel ondertussen goed open gehouden en de winsten weer terug geïnvesteerd in uiteenlopende dingen, en ben uiteindelijk maar fulltime ondernemer geworden omdat ik door al m'n bezigheden totaal geen tijd meer over had voor een baantje in loondienst.
Ik ben nu 54 en kan stoppen met werken als ik dat wil, ik zou me alleen geen raad weten met die enorme zee van tijd die ik dan opeens over houdt.

MCW zei:
Zadelsnuiver zei:
MCW zei:

Jezus man. Je doet gewoon precies hetzelfde wat je ervoor doet. Sterk overdrijven.

Door arme mensen geld te geven los je criminaliteit niet op en maak je ze ook niet minder dik, dat is puur opvoeding, 100%.

De criminaliteit kan gevoelig dalen als we er in slagen het aantal gezinnen waar de kinderen worden verwaarloosd of mishandeld te verminderen. Aangezien verwaarlozing en mishandeling in sterke mate in verband staan met armoede zou armoedebestrijding voorrang moeten hebben. Landen waar meeste criminaliteit is is doorgaans minder ontwikkeld en zijn er minder kansen.

Wat kwam eerder, de kip of het ei? Draai het eens om, waarom zijn die landen onderontwikkeld? Kan het iets te maken hebben met mentaliteit misschien?
Zolang ik al leef worden er miljarden gestuurd naar derde wereldlanden en nog steeds zitten ze daar in de penarie, geld lost het probleem niet op! Je moet zorgen dat je je eigen leven op orde hebt, een voorbeeld zijn voor je eigen sociale cirkel waar men naar op kan kijken. En dan heb ik het niet over geld maar over normen en waarden. Geloof me ik heb mensen in mijn familie die het voor zichzelf goedpraten dat ze stelen, dealen en bedriegen omdat ze zo zielig zijn en geen andere keuze hebben. Nonsens! Ik heb exact dezelfde kansen gehad als mijn neef, maar ik heb net met mijn 3 kinderen een uur heerlijk in mijn jacuzzi gezeten en straks ga ik nog even lekker in de sauna van mijn eigen gloednieuwe huis en hij zit in de gevangenis. Ik kwam naar Finland met niks, ja een paar honderd euro op m'n bankrekening. Geen werk, geen diploma, sprak de taal niet en geen contacten of netwerk waar ik op kon bouwen. Ik was en ben een buitenlander en heb me eigen 13 jaar aan een stuk de t*ring gewerkt om te zijn waar ik nu ben.
Misschien klinkt dat verwaand maar ik kom uit de slechtste achterbuurt die je je maar kunt bedenken dus als ik het kan, kon mijn neef het ook. Het enige verschil tussen hem en mij is opvoeding en mentaliteit.

Niet voor de laaghangende vruchten gaan of smoesjes verzinnen waarom het allemaal zo moeilijk is en maar baden in je ongeluk en anderen de schuld geven. Gewoon schouders eronder en hopen voor het beste. Lukt het niet dan probeer je het nog een keer, en nog een keer net zo lang tot het lukt of je er aan ten onder gaat.

Sorry dat ik hier zo fel op reageer, hierna zal ik stoppen. Het is gewoon frustrerend wanneer ik hier lees dat mensen écht geloven dat gelijkheid in uitkomst een oplossing is, terwijl het in werkelijkheid een vernietigend concept is.

Het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.

Verkijk je overigens niet op hoe verwrongen een geest kan zijn. Iemand kan een totaal ander idee van goed en fout hebben.

Zadelsnuiver zei:
Wat kwam eerder, de kip of het ei? Draai het eens om, waarom zijn die landen onderontwikkeld? Kan het iets te maken hebben met mentaliteit misschien?
Zou dat wellicht iets te maken kunnen hebben met tientallen jaren kolonisatie, waardoor ze die kans eerder nooit echt gehad hebben? ;)

Oké, ik trek me ook terug uit dit topic. Ik kan hier best fanatiek in worden, maar dan met een hele andere bril op. En hoe interessant ik ieders invalshoeken vind, dit is wellicht niet het forum voor stevige politieke discussies :D

Timo zei:
Zadelsnuiver zei:
Zou dat wellicht iets te maken kunnen hebben met tientallen jaren kolonisatie, waardoor ze die kans eerder nooit echt gehad hebben? ;)

Zo is dat op veel plekken inderdaad. We namen het over, onderdrukte de bevolking om het vervolgens in een grote zooi achter te laten. Alleen vergeten we dat voor het gemak vaak maar even.

Vind dat persoonlijke ervaringen ook wel erg makkelijk als leidraad worden gebruikt. Je hebt veel zelf in de hand maar als je ouders geld hebben heb je wel doorgaans meer kansen. Ook kunnen er andere factoren zijn waardoor het niet lukt om hogerop te komen.

MCW zei:
Timo zei:
Zadelsnuiver zei:

Zo is dat op veel plekken inderdaad. We namen het over, onderdrukte de bevolking om het vervolgens in een grote zooi achter te laten. Alleen vergeten we dat voor het gemak vaak maar even.

Vind dat persoonlijke ervaringen ook wel erg makkelijk als leidraad worden gebruikt. Je hebt veel zelf in de hand maar als je ouders geld hebben heb je wel doorgaans meer kansen. Ook kunnen er andere factoren zijn waardoor het niet lukt om hogerop te komen.

Ook daar kun je zeggen: mentaliteit. We komen allemaal van dezelfde groep Homo Sapiens die zo'n 200.000 jaar geleden in Afrika ontstond. Zo'n 35.000 jaar geleden verscheen de eerste Homo Sapiens in Europa. De Afrikaanse Sapiens had Dus zo'n 165.000 jaar voorsprong op de Europese maar toch ontwikkelde de Europese HS zich veel sneller. Waarom? Mentaliteit. Vergeet niet, Afrika was toen groen en in Europa zaten we middenin de ijstijd dus geografisch gezien had de Europese HS een achterstand. Toch ontwikkelden ze zich tot een volk dat schepen, dorpen, steden en kastelen bouwde en de hele wereld begon te verkennen. En hoe kan het dat een handjevol uitgehongerde en schurfterige zeelui hele landen en volksstammen hebben kunnen onderwerpen? Wederom mentaliteit. Verdienden die inheemse volkeren dit? Nee natuurlijk niet maar als je zo'n 200.000 jaar op dezelfde plek blijft zitten zonder jezelf te ontwikkelen of je eigen eiland te verlaten geeft dat ook wel aan dat ze het allemaal wel best vonden.

Maargoed ik ging stoppen :eek:

Ja laten we ééuwen van ontwikkeling maar afschuiven op mentaliteit.. :T

louisz zei:
Om niet te veel af te dwalen: je ziet veel gefocus op wat niet zou kloppen in dit land en daarmee praat je jezelf m.i. alleen maar de put in. Want er staat veel goeds tegenover. Zou je willen ruilen met iemand in een ander land? Zo ja, weet je zeker dat dat niet het spreekwoordelijke groenere gras van de buren is, en zo ja, waarom ga je daar dan niet heen? En zo niet, moet je dan niet constateren dat het hier welbeschouwd eigenlijk helemaal niet zo slecht geregeld is?

Drogredenen. Als iets goed of minder slecht dan elders is geregeld betekent het niet dat we maar als schaapjes alles moeten slikken en onze kritische blik weg moeten doen. Hierdoor zijn de afgelopen 20 jaar vele mensen de vernieling in geholpen. Ouderen krijgen financieel zware klappen, de belasting fraudeert erop los, belastingen worden constant verhoogd, er wordt steeds meer bepaald hoe iemand zijn leven moet inrichten, men wordt steeds meer gevolgd en zo kunnen we nog even doorgaan. Niks kan meervoudige belasting en het onredelijk opdrijven van benzineprijzen goedpraten. Dat een prijs van iets minder of ongeveer evenveel is als de belasting die erop wordt geheven is waanzin. Maar als ik zie hoe sommige mensen hier tegen het meervoudige betalen van belasting aankijken en graag zien dat de overheid alle eigendommen flink belast door zelfs letterlijk de portemonnee van overledenen leeg te roven gaan we hier over lijken heen voor andermans centen. En vwb de benzineprijs blijft Nederland doorgaan met het opdrijven van de prijs en zelfs op Autoweek blijken best wat mensen dat normaal te vinden alleen maar omdat zij dat wel kunnen betalen of omdat een hobby wel geld mag kosten.

Is trouwens afgelopen jaar wat verlaagd vwb de inkomstenbelasting. Marginaal, dat dan weer wel. De overheid heeft veel uitgaven en alles zal wel betaald moeten worden.

Ouderen krijgen financieel zware klappen

:confused: Verreweg de meeste 65-plussers van nu zitten er financieel veel warmer bij dan de senioren twintig jaar geleden. Ze hebben meer eigen vermogen en hebben maandelijks hogere inkomsten dan toen, omdat ze vaker een eigen huis hebben en een beter pensioen opbouwden. Het aandeel arme ouderen daalde de afgelopen twintig jaar ,,spectaculair'' van 20 procent tot minder dan 4 procent. https://www.ad.nl/economie/arme-oudere-sterft-uit-meeste-65-plussers-hebben-het-financieel-goed~a0a97c0c/ Bericht uit 2017 maar heb sowieso niet het idee dat zij het nou zo zwaar hebben. Zij zijn opgegroeid dat bv een huis krijgen veel makkelijker was.

Haha grapjas :D

Belasting betalen is an sich natuurlijk geen slechte zaak, we maken met zijn allen gebruik van de voorzieningen in het land en dat moet betaald worden, logisch.
En eerlijk is eerlijk, ik heb liever het Poldermodel dan het Angelsaksisch model.
Waar het fout gaat is wanneer er maar simpel wordt gedacht de rijken maar meer moeten betalen om alle gaten op te vullen. Dat is een lapmiddel en geen duurzame oplossing. Op de lange termijn zelfs schadelijk voor de economie.

Stoppen Bobby, stoppen nu..

Pero zei:
louisz zei:
Drogredenen. Als iets goed of minder slecht dan elders is geregeld betekent het niet dat we maar als schaapjes alles moeten slikken en onze kritische blik weg moeten doen. Hierdoor zijn de afgelopen 20 jaar vele mensen de vernieling in geholpen. Ouderen krijgen financieel zware klappen, de belasting fraudeert erop los, belastingen worden constant verhoogd, er wordt steeds meer bepaald hoe iemand zijn leven moet inrichten, men wordt steeds meer gevolgd en zo kunnen we nog even doorgaan. Niks kan meervoudige belasting en het onredelijk opdrijven van benzineprijzen goedpraten. Dat een prijs van iets minder of ongeveer evenveel is als de belasting die erop wordt geheven is waanzin. Maar als ik zie hoe sommige mensen hier tegen het meervoudige betalen van belasting aankijken en graag zien dat de overheid alle eigendommen flink belast door zelfs letterlijk de portemonnee van overledenen leeg te roven gaan we hier over lijken heen voor andermans centen. En vwb de benzineprijs blijft Nederland doorgaan met het opdrijven van de prijs en zelfs op Autoweek blijken best wat mensen dat normaal te vinden alleen maar omdat zij dat wel kunnen betalen of omdat een hobby wel geld mag kosten.
Geen drogreden. Het is onmogelijk dat in complexe maatschappijen altijd alles goed gaat, en belangen nooit strijden. Wij lossen dat hier op een manier op waar we over het algemeen best tevreden kunnen zijn. Dat moet je wel willen zien natuurlijk, en daartoe lijk jij niet bereid.

Zadelsnuiver zei:
Haha grapjas :D

Belasting betalen is an sich natuurlijk geen slechte zaak, we maken met zijn allen gebruik van de voorzieningen in het land en dat moet betaald worden, logisch.
En eerlijk is eerlijk, ik heb liever het Poldermodel dan het Angelsaksisch model.
Waar het fout gaat is wanneer er maar simpel wordt gedacht de rijken maar meer moeten betalen om alle gaten op te vullen. Dat is een lapmiddel en geen duurzame oplossing. Op de lange termijn zelfs schadelijk voor de economie.

Ik ben toch wel benieuwd naar je bron. Zo makkelijk kan je zo'n stelling hier niet poneren. En zeker niet in een topic over benzineprijzen!

MCW zei:
Ouderen krijgen financieel zware klappen

:confused: Verreweg de meeste 65-plussers van nu zitten er financieel veel warmer bij dan de senioren twintig jaar geleden. Ze hebben meer eigen vermogen en hebben maandelijks hogere inkomsten dan toen, omdat ze vaker een eigen huis hebben en een beter pensioen opbouwden. Het aandeel arme ouderen daalde de afgelopen twintig jaar ,,spectaculair'' van 20 procent tot minder dan 4 procent. https://www.ad.nl/economie/arme-oudere-sterft-uit-meeste-65-plussers-hebben-het-financieel-goed~a0a97c0c/ Bericht uit 2017 maar heb sowieso niet het idee dat zij het nou zo zwaar hebben. Zij zijn opgegroeid dat bv een huis krijgen veel makkelijker was.

U heeft ideeën, maar ik zie het gebeuren. Ouderen worden overal gekort de afgelopen paar jaar en het loopt sinds 2015 best uit de hand daarmee. Om iemand die zijn hele leven gewerkt heeft om mede voor zijn kinderen iets op te bouwen dingen achteraf nogmaals af te nemen terwijl ze door pensioenfondsen jaar in jaar zijn uit genaaid zijn is morbide. Iets wat je opbouwt wordt gedeeltelijk gewoon van je afgenomen. De salarissen voor werkend Nederland zijn mooi gestegen. De prijzen van vele dingen ook. Maar de ouderen merken echt helemaal niks van de stijgende inkomsten. Die worden flink getroffen door alles wat duurder wordt en dat terwijl hun bezit ook nog alles behalve zeker is. Maar daar merkt de gemiddelde Nederlander met een goede baan niks van natuurlijk, totdat het ouderlijk huis even afgekocht moet worden. En dan tikken de belastingen en accijnzen flink aan als je het al kunt betalen zonder alles te verkopen. Leuke vooruitzichten voor mij ook later met mijn kinderen.

Terug
Bovenaan