Emile 1086855
Net ingestapt
Onder invloed van Europese regels probeert de auto-industrie hun CO2uitstoot naar beneden te krijgen. Nu vooral via elektrische auto's en hybriden, maar een aantal jaren geleden vooral door directe injectie toe te passen bij benzinemotoren: de TSI van Volkswagen, de drie cilinders van Ford, enzovoort. Die zijn erg zuinig, dus een lage CO2, maar door de hogere interne verbranding is de NOx uitstoot veel hoger dan bij atmosferische benzinemotor. Maar daar keek de Europese regelgeving nog niet naar, (de NO X grens was voor een benzinemotor behoorlijk hoog) dus voor de autofabrikanten was het probleem opgelost. Toekomstige regelgeving gaat hier wellicht verandering in brengen (euro7 is behoorlijk streng).
Maar weet dus, dat als je een schone (gebruikte) auto wilt kopen, dat ZUINIG niet altijd gelijk staat aan SCHOON. Dan is een Volkswagen Golf of Peugeot 308/ Ford Focus daarmee dus in het nadeel ten opzichte van een hybrideToyota Corolla of Mazda 3. En een Ford Fiésta/Volkswagen Polo/Renault Clio is in het nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld een Mazda 2/Toyota yaris 1.0 of hybride. Het rijdt natuurlijk wel erg fijn, zo'n directe injectie met turbo, dat wel…
Maar weet dus, dat als je een schone (gebruikte) auto wilt kopen, dat ZUINIG niet altijd gelijk staat aan SCHOON. Dan is een Volkswagen Golf of Peugeot 308/ Ford Focus daarmee dus in het nadeel ten opzichte van een hybrideToyota Corolla of Mazda 3. En een Ford Fiésta/Volkswagen Polo/Renault Clio is in het nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld een Mazda 2/Toyota yaris 1.0 of hybride. Het rijdt natuurlijk wel erg fijn, zo'n directe injectie met turbo, dat wel…