Laatste APK voor de eerste APK gekeurde wagen

Smilie

Net ingestapt
Ik kwam deze video tegen en vond het bijzonder leuk.

Eerste ooit APK gekeurde wagen krijgt zijn laatste keuring (is 50 jaar oud en geen APK verplicht meer).

Wel leuke weetje - wagen is 38 jaar lang bij dezelfde eigenaar geweest.

https://www.gelderlander.nl/video/eerste-auto-ooit-door-apk-krijgt-zijn-laatste-keuring~p170361
 
Leuk.
Mooie auto ook, en leuke garage.
Die van mij (51 jaar, pas 20 jaar bij dezelfde eigenaar) moet 1 november ook voor de keuring.
Maar voor die twee maanden laat ik 'm lekker in de schuur staan.
 
Pepe41 zei:
Leuk.
Mooie auto ook, en leuke garage.
Die van mij (51 jaar, pas 20 jaar bij dezelfde eigenaar) moet 1 november ook voor de keuring.
Maar voor die twee maanden laat ik 'm lekker in de schuur staan.

Geeft het geen goed gevoel als de auto in veilige staat is?
Ik zou wel een apkaatje laten doen, reparaties die daaruit voortkomen krijg je evengoed wel daar verandert het jaartal 2021 niets aan.
 
Monsieur Le Loure zei:
Geeft het geen goed gevoel als de auto in veilige staat is?

Correct.
Het geeft geen goed gevoel om onnodig 45 euro extra af te tikken omdat de auto in veilige staat is.
 
Hoeft er geen geldige APK op te zitten op het moment dat de auto 50 jaar wordt dan? Alsnog moet je de helft van dat bedrag uitgeven aan schorsing en mag je er niet mee rijden, zou mij die paar tientjes wel waard zijn voor een (deskundig) advies.
 
Dakloos zei:
Hoeft er geen geldige APK op te zitten op het moment dat de auto 50 jaar wordt dan?
Nee uiteraard niet.

Dakloos zei:
Alsnog moet je de helft van dat bedrag uitgeven aan schorsing en mag je er niet mee rijden.
Hoeft niet geschorst te worden. Apk mag max 2 maanden verlopen zijn; in die tijd mag je echter niet met het voertuig rijden.

Dakloos zei:
zou mij die paar tientjes wel waard zijn voor een (deskundig) advies.
Welk advies?
 
Monsieur Le Loure zei:
Geeft het geen goed gevoel als de auto in veilige staat is?
Ik zou wel een apkaatje laten doen, reparaties die daaruit voortkomen krijg je evengoed wel daar verandert het jaartal 2021 niets aan.

Beetje een rare reactie. Iemand met een auto van 50 jaar oud weet meestal precies in wat voor staat hij is. En een apk station heeft geen idee meer wat te doen met die oude auto's.

En omdat hij geen apk laat doen is het meteen een onveilige auto ofzo?

Dakloos zei:
Hoeft er geen geldige APK op te zitten op het moment dat de auto 50 jaar wordt dan? Alsnog moet je de helft van dat bedrag uitgeven aan schorsing en mag je er niet mee rijden, zou mij die paar tientjes wel waard zijn voor een (deskundig) advies.
Deskundig advies bij een auto van 50 jaar oud, heel veel succes. De persoon die in die auto rijd weet er waarschijnlijk meer vanaf dan 99% van de keuringstations.

Er is natuurlijk een reden dat de apk plicht is afgeschaft. En precies wat jullie noemen is 1 van de redenen. Apk stations hebben geen idee wat ze er mee aan moeten.
En als een auto 50 jaar oud is en nog steeds rondrijdt, word er goed voor gezorgd.
 
Nissan GTR R34 zei:
Geeft het geen goed gevoel als de auto in veilige staat is?
Ik zou wel een apkaatje laten doen, reparaties die daaruit voortkomen krijg je evengoed wel daar verandert het jaartal 2021 niets aan.

Beetje een rare reactie. Iemand met een auto van 50 jaar oud weet meestal precies in wat voor staat hij is. En een apk station heeft geen idee meer wat te doen met die oude auto's.

En omdat hij geen apk laat doen is het meteen een onveilige auto ofzo?
[/quote]

Toch kan het geen kwaad om regelmatig een ander paar ogen de auto te laten inspecteren op veiligheid. Liefde maakt blind en dat geldt ook voor oude auto's Je ziet bij klokje rond vaak genoeg mensen die hun auto helemaal prima vinden terwijl er toch soms wel behoorlijk gevaarlijke zaken aan de hand zijn. Daarnaast kunnen de meeste van ons thuis geen uitstoot testen.
 
Daarnaast kunnen de meeste van ons thuis geen uitstoot testen.

Uitstoot (CO) is bij voertuigen geproduceerd t/m 31 december 1973 geen afkeurpunt, dus dat wordt pas over 3 jaar een issue. Dat overigens losstaat van de verkeersveiligheid wat volgens mij hier vooral het punt van de discussie is.
 
R Wolters zei:
Toch kan het geen kwaad om regelmatig een ander paar ogen de auto te laten inspecteren op veiligheid. Liefde maakt blind en dat geldt ook voor oude auto's Je ziet bij klokje rond vaak genoeg mensen die hun auto helemaal prima vinden terwijl er toch soms wel behoorlijk gevaarlijke zaken aan de hand zijn. Daarnaast kunnen de meeste van ons thuis geen uitstoot testen.
Daar ben ik het wel mee eens, maar dat soort mensen rijd niet rond in zulke oude auto's. Dat zijn allemaal mensen waar het ze allemaal niet zo veel interesseert, als het ze maar van a naar b brengt.

Waarom zou je uitstoot willen testen?
 
R Wolters zei:
Toch kan het geen kwaad om regelmatig een ander paar ogen de auto te laten inspecteren op veiligheid...

Kan zeker geen kwaad, maar dan moet diegene de betreffende auto wel goed kennen en goed weten hoe het vroeger allemaal in elkaar stak.
Helaas ontbreekt die kennis tegenwoordig aardig bij de generatie keurmeesters die aanmerkelijk jonger is als de auto: het zal niet de eerste keer zijn dat ik een keurmeester bij de standaard afkeurpunten erop moet wijzen dat er op m'n '71 Jeep Wagoneer echt wel groot licht zit (is alleen voetbediend), dat de ruitenwissers echt wel goed wissen als er wat meer toeren gemaakt worden (is vacuumbediend), dat de speling op de stuurkogels echt zo hoort en met vet op druk gezet moeten worden, het gaatje in de kogelhoezen ook origineel is om het oude vet af te laten bij het doorsmeren, en de kilometerstand in miles op het keuringsrapport vermeld moet worden om te voorkomen dat de zoveelste "niet logisch"-vermelding terug gedraaid moet worden.

Daarom ben ik ook blij dat de apk voor m'n Wagoneer nu toch eindelijk verleden tijd is, op een hoop discussies/ergernis/tijd verknoeien na heeft een nieuwe APK nog nooit wat opgeleverd in de jaren dat ik die auto bezit.
De echte afkeurpunten kom ik vanzelf wel tegen (en herstel ze dan ook gelijk) bij het vaste halfjaarlijkse onderhoud, dat is dus al ruim voor die huidige 2-jaarlijkse apk.
 
Dat zijn inderdaad vooral de ervaringen. Bij auto's van meer dan 25 jaar oud kan je het heel erg goed merken dat een normale garage of keurstation er niet op is ingesteld. Er mist nu eenmaal kennis voor die enkele keer dat ze een echt oude auto treffen. Bij steekproefcontroleurs van de RDW is dit niet beter overigens. Ik heb al een onterechte afkeur bij steekproef gehad. En een in klassiekers gespecialiseerde garage zal weer niet zo snel APK's gaan doen omdat ze dan met investeringen aan de gang moeten die voor hun geen nut hebben. Dat die klassieker garage dan weer juist wel punten herkent die aandacht nodig hebben maar bij de APK er doorheen glippen heeft dan wel weer extra nut (bv niet gesmeerde stuurkogels kunnen bij een klassieker al snel zo verslijten dat ze gevaarlijk worden)

Ik heb nu uiteindelijk een compromis gevonden; mijn oude auto's gaan naar de klassieker garage en zij nemen vervolgens de auto mee naar hun buurman; een groot modern autobedrijf wat ook APK kan uitvoeren. Al direct tijdens de keuring kan er dan ingegrepen worden. Verder mix ik zelf klussen met uitbesteed zodat er ook wel eens anderen kijken naar de staat. Op mijn oude SAAB moet inclusief dit jaar nog 2x APK en dan is het klaar. Ik kijk er naar uit. Voor de rest is het voorlopig nog niet het geval alhoewel ook daar de keurmeesters niet weten wat ze ermee aan moeten.
 
Qua CO afstelling enzo... klopt inderdaad. Maar bij de getallen die klassiekers hoeven te halen is je eigen neus al nauwkeurig genoeg.

Mijn California specificatie Corvette (met EGR, multipoint injectie op basis van luchtmassa meter, secundaire luchtinjectie, 3 katalysatoren, EVAP en OBD-I) is bij import in Nederland gelijk geschakeld met de standaard auto's die in 1988 in Nederland op de weg waren. Oftewel gelijk gesteld aan auto's waarop het enige emissiesysteem een stelschroef op de carburateur was. Ik zou de Corvette niet eens zoveel kunnen laten uitstoten al zou ik het willen. En mijn oude SAAB komt uit Zweden waar toen ook al strengere emissie eisen waren. Die lacht ook om die APK norm. En de antieke LT diesel had ook geen moeite met de roetmeting. Die normen voor oude auto's zijn zo ruim dat er echt iets mis moet zijn om het niet te halen. Dus zoals ik al zei; bij de afstelling een beetje rekening houden met wat je ruikt en je zit al goed.
 
Nissan GTR R34 zei:
Dakloos zei:
Hoeft er geen geldige APK op te zitten op het moment dat de auto 50 jaar wordt dan? Alsnog moet je de helft van dat bedrag uitgeven aan schorsing en mag je er niet mee rijden, zou mij die paar tientjes wel waard zijn voor een (deskundig) advies.
Deskundig advies bij een auto van 50 jaar oud, heel veel succes. De persoon die in die auto rijd weet er waarschijnlijk meer vanaf dan 99% van de keuringstations.

Er is natuurlijk een reden dat de apk plicht is afgeschaft. En precies wat jullie noemen is 1 van de redenen. Apk stations hebben geen idee wat ze er mee aan moeten.
En als een auto 50 jaar oud is en nog steeds rondrijdt, word er goed voor gezorgd.
Dat is dus de reden dat ik deskundig tussen haakjes schreef. Eens met wat hierboven beschreven wordt met betrekking tot onterechte afkeur vanwege onvoldoende kennis van een (specifiek model) oldtimer. De bezitter van een oldtimer heeft van specifieke onderdelen van zijn of haar geliefde bolide ongetwijfeld meer kennis dan de keurmeester. Maar ik betwist dat de gemiddelde oldtimerbezitter in het algemeen meer technische voertuigkennis heeft. Zonder iemand te willen beledigen, genoeg oldtimerbezitters zijn vooral poetsers. Bovendien is een groot deel op leeftijd, die liggen niet meer zelf onder de auto en slecht een klein deel heeft de beschikking over een brug. Dan kan een roestige/poreuze leiding bijvoorbeeld best eens over het hoofd gezien worden.
 
Het grappige is natuurlijk dat het kenteken van de auto eindigt op... PK. Misschien is hij daarom destijds wel voor de publiciteit uitgekozen. Optimaal zou dan zijn geweest als het merk begonnen had met een A, maar dat is helaas niet het geval.

apk.jpg
 
Engineer2 zei:
Qua CO afstelling enzo... klopt inderdaad. Maar bij de getallen die klassiekers hoeven te halen is je eigen neus al nauwkeurig genoeg.

Laat nou CO precies niet ruikbaar zijn...

Dakloos zei:
Bovendien is een groot deel op leeftijd, die liggen niet meer zelf onder de auto

Nou, je zou ze de kost moeten geven... Onderschat ze niet, die oudjes.

@Tydelyck,

De oprichter begint wel met een A. ;)
 
Op zich stelt de APK al weinig voor in vergelijking met de omliggende landen, er wordt hier nog genoeg legaal goedgekeurd wat in Duitsland en België zondermeer afkeur zou betekenen.
Autobezitters die zonder enige vorm van interesse in auto's domweg van apk tot apk rijden heb je overal wel tussen zitten, zowel bij gewone auto's als bij oldtimers.
En de echte "die-hards" daaronder vang je ook niet met de apk-verplichting, die kopen voor een paar honderd euro wel een frisse apk of andere auto.
 
Terug
Bovenaan