Waarde auto na volledig herstellen schade

Gepost door Sonja 9496075 
Hallo allemaal,

Ik ben een leek in de Autowereld. Dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik ben achterop een andere auto gereden omdat deze plots remde, ik weet het, eigen schuld had ik beter moeten opletten.
Nu heb ik een forse schade aan de voorzijde van mijn auto, vandaag bij de schade expert geweest. Ze gaan het repareren, het valt net onder de grens van Total los (dagwaarde is €11000, reparatie rond de €7000). Het is een Citroën C3 uit 2017 welke net 40000 heeft reden. Ergens fijn dat ze het kunnen herstellen, het is gewoon een erkend bedrijf via de verzekering. Echter, ik ben iemand die elke 2 jaar ongeveer een nieuwere auto koop omdat ik graag een nieuwere auto rijd. Is mijn auto nu straks minder waar na een herstelde schade bij inruilen? Welk verschil in waarde moet ik dan aan denken? Had ik het anders moeten of kunnen aanpakken?

Hopelijk hebben jullie een idee, dank!

Groetjes Sonja
Sonja 9496075
Hallo allemaal,

Ik ben een leek in de Autowereld. Dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik ben achterop een andere auto gereden omdat deze plots remde, ik weet het, eigen schuld had ik beter moeten opletten.
Nu heb ik een forse schade aan de voorzijde van mijn auto, vandaag bij de schade expert geweest. Ze gaan het repareren, het valt net onder de grens van Total los (dagwaarde is €11000, reparatie rond de €7000). Het is een Citroën C3 uit 2017 welke net 40000 heeft reden. Ergens fijn dat ze het kunnen herstellen, het is gewoon een erkend bedrijf via de verzekering. Echter, ik ben iemand die elke 2 jaar ongeveer een nieuwere auto koop omdat ik graag een nieuwere auto rijd. Is mijn auto nu straks minder waar na een herstelde schade bij inruilen? Welk verschil in waarde moet ik dan aan denken? Had ik het anders moeten of kunnen aanpakken?

Hopelijk hebben jullie een idee, dank!

Groetjes Sonja

Nee. Als je de auto gewoon volledig netjes laat repareren bij een erkend schadebedrijf met volledige garantie dan is de auto geen cent minder waard geworden. Dus gewoon laten maken, doorrijden en inruilen wanneer je het toch al van plan was, gaat geen invloed hebben.
Jazeker wel! Schadeverleden van elke auto is op te zoeken, en deze klapper heeft beslist invloed op de marktwaarde van de auto.

Onlangs is een bezitter van een Audi door de rechter nog in het gelijk gesteld:

"De eigenaar van een exclusieve Audi RS6 wordt in 2018 buiten zijn schuld aangereden. De schade bedraagt 35 duizend euro, die door zijn cascoverzekeraar wordt uitbetaald. Al is de auto goed hersteld, toch wil de eigenaar niet langer in de auto blijven rijden. Als hij de auto wil inruilen, wordt hij geconfronteerd met een waardeverlies als gevolg van de herstelde schade. De eigenaar schakelt taxatie- en expertisebureau Bolsenbroek en Partners in om de waardevermindering te begroten. Mede op basis van marktonderzoek komt Bolsenbroek uit op een waardevermindering van 12.500 euro waarvoor de veroorzaker aansprakelijk wordt gesteld.
Bolsenbroek vraagt aanvullend 12.500 euro van Aon, de verzekeraar van de veroorzaker, maar die weigert het aanvullende bedrag uit te keren en schakelt expertisebureau CED in voor het begroten van de waardevermindering. CED komt op een bedrag uit van 4.500 euro en maakt dat bedrag over. De eigenaar van de Audi zet de vordering door middels een dagvaarding en kort geding. De kantonrechter besliste onlangs dat CED de waardevermindering van 4.500 euro onvoldoende heeft onderbouwd en stelt de Audi-eigenaar van de Audi in het gelijk: Aon moet aanvullend 8 duizend euro overmaken."
Epicuri
Jazeker wel! Schadeverleden van elke auto is op te zoeken, en deze klapper heeft beslist invloed op de marktwaarde van de auto.

Onlangs is een bezitter van een Audi door de rechter nog in het gelijk gesteld:

"De eigenaar van een exclusieve Audi RS6 wordt in 2018 buiten zijn schuld aangereden. De schade bedraagt 35 duizend euro, die door zijn cascoverzekeraar wordt uitbetaald. Al is de auto goed hersteld, toch wil de eigenaar niet langer in de auto blijven rijden. Als hij de auto wil inruilen, wordt hij geconfronteerd met een waardeverlies als gevolg van de herstelde schade. De eigenaar schakelt taxatie- en expertisebureau Bolsenbroek en Partners in om de waardevermindering te begroten. Mede op basis van marktonderzoek komt Bolsenbroek uit op een waardevermindering van 12.500 euro waarvoor de veroorzaker aansprakelijk wordt gesteld.
Bolsenbroek vraagt aanvullend 12.500 euro van Aon, de verzekeraar van de veroorzaker, maar die weigert het aanvullende bedrag uit te keren en schakelt expertisebureau CED in voor het begroten van de waardevermindering. CED komt op een bedrag uit van 4.500 euro en maakt dat bedrag over. De eigenaar van de Audi zet de vordering door middels een dagvaarding en kort geding. De kantonrechter besliste onlangs dat CED de waardevermindering van 4.500 euro onvoldoende heeft onderbouwd en stelt de Audi-eigenaar van de Audi in het gelijk: Aon moet aanvullend 8 duizend euro overmaken."

Dus deze eigenaar heeft er gelijk een C3 bijgekocht?
Je hebt het wel goed aangepakt, daar is niks mis mee.
Als de schade goed is gerepareerd is er technisch niets aan de hand, maar is het meer een psychologisch effect dat het een auto is met een schadeverleden.
Als men er bij inruil naar vraagt moet je het niet verzwijgen, een dealer kan het zo nakijken.
En je hebt wel kans dat een dealer bij inruil zal proberen er misbruik van te maken, het is immers altijd de gewoonte om een inruilprijs zo laag mogelijk te houden.
Laat je daardoor echter niet intimideren en houdt voet bij stuk dat het technisch niets uitmaakt.
Een dealer zal het tenslotte bij verkoop aan de volgende klant waarschijnlijk ook niet vermelden.
Epicuri
Jazeker wel! Schadeverleden van elke auto is op te zoeken

Onzin. Wordt helemaal niet bijgehouden. Alleen in de zeldzame gevallen van WOK.
Draai het eens om, zou jij een auto kopen die aanzienlijke schade heeft gehad, terwijl je exact dezelfde voor het eveneens hetzelfde bedrag kunt kopen?
Ik persoonlijk niet.
BMW 530d M
Draai het eens om, zou jij een auto kopen die aanzienlijke schade heeft gehad, terwijl je exact dezelfde voor het eveneens hetzelfde bedrag kunt kopen?
Ik persoonlijk niet.

En hoe denk jij te kunnen weten dat een auto schade gehad heeft? Precies, dat kan je niet.
Total Loss
BMW 530d M
Ik persoonlijk niet.

En hoe denk jij te kunnen weten dat een auto schade gehad heeft? Precies, dat kan je niet.

Zeker wel, kost wat moeite, maar als een auto een flinke klapper heeft meegemaakt, vind je dat zeker terug.
Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dat geen invloed op de waarde heeft.
Dan bedoel ik niet een keer een nieuw voorscherm, bumper of een deur die vervangen is, maar serieuze schade. Schade aan delen die je niet zomaar kunt vervangen.
Dat blijven zwakke delen, waar later vaak ook roest problemen ontstaan.

Dat ik mijn MX5 kocht (6 maanden oud op dat moment), bleek deze achteraf ook schade te hebben gehad. Was slechts lichte schade, langs een paaltje geschampt met het voorscherm, maar de gehele zijkant is daarvoor overgespoten vanwege de kleur.
Als ik dat geweten ad op dat moment, had ik die auto niet gekocht.
Puur psychologisch, mankeert niets aan die auto, maar het is dat je het weet, dat je auto van 6 maand al voor 40% overgepoten is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2020 08:22 door marcel21674.
@marcel
Je heb geen meerprijs betaald omdat de laklaag nieuwer is dan de rest van de auto begrijp ik? Lucky bastard winking smiley
Die nieuwe laklaag met stofdeeltjes, spuitnevel, randjes langs de raamrubbers die ook net niet helemaal matcht? Een jonge auto die voor een groot deel is overgespoten zou ik ook laten staan. Kwaliteit van schadeherstel is vaak bedroevend.
Kristian
Die nieuwe laklaag met stofdeeltjes, spuitnevel, randjes langs de raamrubbers die ook net niet helemaal matcht? Een jonge auto die voor een groot deel is overgespoten zou ik ook laten staan. Kwaliteit van schadeherstel is vaak bedroevend.
Als het zo beroerd was geweest dan had Marcel die auto sowieso wel laten staan denk ik. Uitgangspunt in de vraagstelling is wat mij betreft dat de auto volledig wordt hersteld, niet halfgebakken.
Kristian

Dan moet je dat wel kunnen zien als leek. Ik zie het in ieder geval niet. Ook bij inruilen heb ik de verkopers er nooit over gehoord.
Leon in zn Fiesta
Kristian
Als het zo beroerd was geweest dan had Marcel die auto sowieso wel laten staan denk ik. Uitgangspunt in de vraagstelling is wat mij betreft dat de auto volledig wordt hersteld, niet halfgebakken.

Ik xal niet zeggen dat het beroerd gedaan is. Je verwacht het niet bij een 6 maanden oude auto, dus schenk je er ook geen aandacht aan, maar je ziet het echt wel.
Doffe velsrandjes randjes op het voorscherm, beetje sinasappelig langs het raamrubber van de deur.
Als je het niet weet, zie je het niet zo gauw. Ik kwam er ook achter door een stukje afplaktape met rode verf, wat ik vond bij het wassen.
Je geeft zelf aan dat je elke 2 jaar voor iets nieuwer gaat.
En voor die 7.000 EUR herstelkosten is het blijkbaar wel een serieuze klapper geweest!

Dan zou ik de wagen zelf niet laten herstellen hebben.
Deal sluiten met garage dat die het wrak overneemt, geld van de verzekeraar incassseren en opleggen voor iets nieuws.
Geen gezaag over restschade, geen gezeur over waardevermindering, geen subjectief gevoel dat de wagen na herstel toch net iets minder leuk rijdt.
British Racing Green
Je geeft zelf aan dat je elke 2 jaar voor iets nieuwer gaat.
En voor die 7.000 EUR herstelkosten is het blijkbaar wel een serieuze klapper geweest!

Dan zou ik de wagen zelf niet laten herstellen hebben.
Deal sluiten met garage dat die het wrak overneemt, geld van de verzekeraar incassseren en opleggen voor iets nieuws.
Geen gezaag over restschade, geen gezeur over waardevermindering, geen subjectief gevoel dat de wagen na herstel toch net iets minder leuk rijdt.

Zo werkt het niet. Auto was niet Total Loss. Dus zou je schadebedrag laten uitkeren en wrak verkopen kom je een gegarandeerd een stuk lager uit dan de dagwaarde, die op zich ook al lager is dan de inruilwaarde. Oftewel, kost je duizenden.
Heb je al geïnformeerd bij de dealer wat je auto 'beschadigd' waard is bij inruil op een nieuwere C3?
Een andere optie is de wagen laten herstellen bij/via de garage waar je hem t.z.t. toch weer gaan inruilen voor een nieuwe(re). Vraag hen nog eens expliciet of de schade later nog invloed kan hebben op de inruilwaarde, of dat hij weer zo goed zal zijn als vóór de aanrijding. Dit laatste zullen ze natuurlijk beamen.

Als ze dan bij inruil zeggen dat hij schade heeft gehad en dat dat de inruilprijs drukt, kun je hen eraan herinneren dat zij verantwoordelijk waren voor het herstel destijds, en dat ze toch achter hun goede werk moeten staan en hebben gegarandeerd dat dat de waarde niet beïnvloedt.
Nu is het wachten op iemand die voorstelt om even een paar verschillende schadebedrijven langs te rijden voor verschillende prijsopgaven. nut smiley
Bedankt voor alle reacties! Vandaag contact gehad met mijn eigen garage waar de C3 is gekocht. Deze heeft weer contact gehad met het schade herstel bedrijf.
Hij belde om te vertellen dat er inderdaad forse schade is maar dat het niet in grote, mechanische schade gaat. Daarnaast wordt de auto hersteld bij een professioneel bedrijf met garantie op het herstel. Worden van de autodealer: als je over een tijdje je auto komt inruilen is deze na herstel van de schade gewoon hetzelfde waard als voor de schade.
Sonja 9496075
Bedankt voor alle reacties! Vandaag contact gehad met mijn eigen garage waar de C3 is gekocht. Deze heeft weer contact gehad met het schade herstel bedrijf.
Hij belde om te vertellen dat er inderdaad forse schade is maar dat het niet in grote, mechanische schade gaat. Daarnaast wordt de auto hersteld bij een professioneel bedrijf met garantie op het herstel. Worden van de autodealer: als je over een tijdje je auto komt inruilen is deze na herstel van de schade gewoon hetzelfde waard als voor de schade.

Een andere mogelijkheid is om de auto met schade te verkopen, via een opkoper of de bekende websites.
Het kan interessant zijn om met "lege handen" naar de dealer te gaan voor een nieuwe.

Schade herstel blijf je zien, spuitnevel die op plaatsen komt waar je niet of nauwelijks kunt afplakken. Kleurverschil, sinaasappelhuid, stof, niet strak, of tijdelijk strak, waar je later ziet de de plamuur ingezakt is.
Binnenkanten van balken, schermdelen waar de lak gebarsten is, wat je niet kunt zien, het kan daar gaan roesten.
Ik ben wel van mening dat het de waarde kán verminderen omdat, zodra mensen het weten of zien, er minder gegadigden zijn. Voor dezelfde prijs koop je nu eenmaal liever een auto zonder schadeverleden. Dat zit toch tussen de oren. Tot je er op en gegeven moment achterkomt dat bijna elke auto ooit weleens schade heeft gehad.
Twix
Tot je er op en gegeven moment achterkomt dat bijna elke auto ooit weleens schade heeft gehad.

Op een gegeven moment is de dagwaarde ook zo laag, dat schade idd. geen invloed meer zal hebben.
British Racing Green

Kapotte led koplampen >= 1000 euro per stuk, camera, radar etc tikt allemaal snel aan
Het gaat om een Citroën C3, die zal wel halogeenlicht hebben en een telefoonhouder t.b.v. de navigatie.
Zelfs in goedkope autootjes zit dat tegenwoordig toch allemaal?
Pas een huur cliootje gehad, en daar zat dat ook op
Total Loss
BMW 530d M
Ik persoonlijk niet.

Dat kun jij niet voor mij beoordelen.

Gezien het schade bedrag icm een C3 is het een flinke schade.
Een nieuwe heldere onbeschadige lichtunit tov één die kms heeft gemaakt, sinasappel, spuitnevel, afplaknaden in wielkasten of dorpels, nieuwe zwarte rubbers, verschil in naden etc etc. Waarbij ik mij ook aansluit bij alle suggesties die hierboven door anderen ook genoemd zijn en kan sommige punten uit ervaring bevestiging, helaas.

Of het iedereen opvalt? Vast niet, maar zoals hierboven aangegeven, als je goed kijkt zie altijd wel wat (sporen) duidt op schadeherstel.

Ik het overigens graag willen weten indien ik deze auto zou kopen, dat er een schade van 7k op of aan heeft gezeten. Dan kijk ik toch echt even verder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2020 02:31 door BMW 530d M.
.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2020 06:34 door Nissan GTR R34.
BMW 530d M
Total Loss
BMW 530d M
Ik persoonlijk niet.

Een nieuwe heldere onbeschadige lichtunit tov één die kms heeft gemaakt, sinasappel, spuitnevel, afplaknaden in wielkasten of dorpels, nieuwe zwarte rubbers, verschil in naden etc etc. Waarbij ik mij ook aansluit bij alle suggesties die hierboven door anderen ook genoemd zijn en kan sommige punten uit ervaring bevestiging, helaas.

Of het iedereen opvalt? Vast niet, maar zoals hierboven aangegeven, als je goed kijkt zie altijd wel wat (sporen) duidt op schadeherstel.

Ik het overigens graag willen weten indien ik deze auto zou kopen, dat er een schade van 7k op of aan heeft gezeten. Dan kijk ik toch echt even verder.

Het ging over het bijhouden van schade in een database of iets dergelijks. Dat sommigen fysiek ter plekke bij een auto schade kunnen ontdekken geloof ik heus al zal een hoop dingen die je opnoemt toch echt liggen aan de schadehersteller, misschien een beter schadebedrijf uitzoeken voortaan? Al met al kan een gemiddeld mens niet met een kenteken of chassisnummer achterhalen of een auto schade gehad heeft, ook ter plekke ziet bijna niemand het, zeker niet bij vrij nieuwe auto's waar zoals in dit geval gewoon een nieuwe neus opgezet wordt ( appeltje eitje schade/ABC'tje ). Gaat niemand iets aan zien.
Total Loss
BMW 530d M
Total Loss
BMW 530d M
Ik persoonlijk niet.

Het ging over het bijhouden van schade in een database of iets dergelijks. Dat sommigen fysiek ter plekke bij een auto schade kunnen ontdekken geloof ik heus al zal een hoop dingen die je opnoemt toch echt liggen aan de schadehersteller, misschien een beter schadebedrijf uitzoeken voortaan? Al met al kan een gemiddeld mens niet met een kenteken of chassisnummer achterhalen of een auto schade gehad heeft, ook ter plekke ziet bijna niemand het, zeker niet bij vrij nieuwe auto's waar zoals in dit geval gewoon een nieuwe neus opgezet wordt ( appeltje eitje schade/ABC'tje ). Gaat niemand iets aan zien.

Als er aan de auto gespoten is, kun je dit aan de onderkant zien, daar zie je spuitnevel.
Waar dit vroeger gecamoufleerd werd met tectyl is dit tegenwoordig niet meer mogelijk omdat er geen antiroestbehandeling meer toegepast wordt.
Sonja 9496075

Ik weet niet hoe lang je je auto al rijdt, maar misschien is het te overwegen, naar aanleiding van het bovenstaande, de auto nu in te ruilen, voor een nieuwere, dan heb je misschien een beter gevoel.
Gullwing
Zelfs in goedkope autootjes zit dat tegenwoordig toch allemaal?
Pas een huur cliootje gehad, en daar zat dat ook op

Zal wel om deze generatie C3 gaan:

[www.autoweek.nl]

Hebben vanaf 2e maand 2018 noodrem assistentie aan bord (dus radar) etc.
Xenon/Led nog niet.

Maar goed, het is een hoge neus met diverse lampunits, kost allemaal geld. Afgebroken wielophanging misschien.. kost ook weer knaken, portier dat klem zit.. hatsikidé.
7 mille is echt niks tegenwoordig.
Het ging over het bijhouden van schade in een database of iets dergelijks.

vraagje : gebeurt dat ook niet bij duurdere auto's zeg het segment Bentley , Rolls Royce , Ferrari ? Ik kan me zo voorstellen dat je daar geen onderdelen kunt bestellen zonder een chassisnummer ??
Ik heb begin van dit jaar mijn auto ingeruild, (fiesta st180) daar heeft men 2 keer een kras opgezet en eenmaal schampte ik zelf langs een muurtje,
allemaal keurig hersteld, maar ik dacht laat ik het gewoon netjes melden. Voor ik het wilde zeggen was de garage al op de hoogte,
dit soort dingen worden allemaal geregistreerd tegenwoordig, ook of de auto zijn beurtjes heeft gehad.

Persoonlijk had ik overwogen de auto met schade meteen in te ruilen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.