A
Anoniem
Guest
Goede avond samen,
Vandaag publiceerde Mazda dan eindelijk de verbruiks- en uitstootcijfers van de SkyActiv-X motor. De bron met het volledige overzicht van de cijfers zijn hier te vinden.
Leuk allemaal, echter ontstond er direct verwarring bij veel personen (inclusief mijzelf) over de gebruikte meetmethode. Het NEDC verbruik/uitstoot wordt namelijk genoemd en gebruikt in plaats van de welbekende WLTP cyclus.
Het viel me echter op dat dit NEDC verbruik niet gemeten is met de testcyclus, maar teruggerekend is vanuit de WLTP resultaten via de zogenaamde "Implementation Regulation (EU) 1153 / 2017".
Welnu, dat klonk me vreemd in de oren..We zijn al lang en breed op WLTP overgegaan, wat moeten we nog met die ouderwetse NEDC?
Een kort bezoekje aan verschillende websites van andere autofabrikanten leert echter dat de WLTP helemaal niet gebruikt wordt om het verbruik aan te geven.
De Volkswagen Golf (zie prijslijst) en Toyota Corolla zijn hier mooie voorbeelden van. Ik citeer uit de Toyota prijslijst:
Kan iemand mij vertellen waarom dit mag en wanneer we dan wél eindelijk écht eens naar WLTP overgaan?
Om op de Mazda terug te komen... Blijkbaar is het getal '4.3 L/100 km' & '96 g/km' inderdaad hetgeen wat we moeten vergelijken met de cijfers van de concurrentie.
Vandaag publiceerde Mazda dan eindelijk de verbruiks- en uitstootcijfers van de SkyActiv-X motor. De bron met het volledige overzicht van de cijfers zijn hier te vinden.
Leuk allemaal, echter ontstond er direct verwarring bij veel personen (inclusief mijzelf) over de gebruikte meetmethode. Het NEDC verbruik/uitstoot wordt namelijk genoemd en gebruikt in plaats van de welbekende WLTP cyclus.
Het viel me echter op dat dit NEDC verbruik niet gemeten is met de testcyclus, maar teruggerekend is vanuit de WLTP resultaten via de zogenaamde "Implementation Regulation (EU) 1153 / 2017".
Welnu, dat klonk me vreemd in de oren..We zijn al lang en breed op WLTP overgegaan, wat moeten we nog met die ouderwetse NEDC?
Een kort bezoekje aan verschillende websites van andere autofabrikanten leert echter dat de WLTP helemaal niet gebruikt wordt om het verbruik aan te geven.
De Volkswagen Golf (zie prijslijst) en Toyota Corolla zijn hier mooie voorbeelden van. Ik citeer uit de Toyota prijslijst:
De hier getoonde CO2- en brandstofverbruikscijfers zijn op basis van de nieuwe WLTP test methodiek
teruggerekend naar NEDC test methodiek (Correlated NEDC). Voor meer informatie: www.wltp-info.nl
Kan iemand mij vertellen waarom dit mag en wanneer we dan wél eindelijk écht eens naar WLTP overgaan?
Om op de Mazda terug te komen... Blijkbaar is het getal '4.3 L/100 km' & '96 g/km' inderdaad hetgeen wat we moeten vergelijken met de cijfers van de concurrentie.