NEDC, WLTP en de SkyActiv-X

A

Anoniem

Guest
Goede avond samen,
Vandaag publiceerde Mazda dan eindelijk de verbruiks- en uitstootcijfers van de SkyActiv-X motor. De bron met het volledige overzicht van de cijfers zijn hier te vinden.

Leuk allemaal, echter ontstond er direct verwarring bij veel personen (inclusief mijzelf) over de gebruikte meetmethode. Het NEDC verbruik/uitstoot wordt namelijk genoemd en gebruikt in plaats van de welbekende WLTP cyclus.
Het viel me echter op dat dit NEDC verbruik niet gemeten is met de testcyclus, maar teruggerekend is vanuit de WLTP resultaten via de zogenaamde "Implementation Regulation (EU) 1153 / 2017".

Welnu, dat klonk me vreemd in de oren..We zijn al lang en breed op WLTP overgegaan, wat moeten we nog met die ouderwetse NEDC?
Een kort bezoekje aan verschillende websites van andere autofabrikanten leert echter dat de WLTP helemaal niet gebruikt wordt om het verbruik aan te geven.
De Volkswagen Golf (zie prijslijst) en Toyota Corolla zijn hier mooie voorbeelden van. Ik citeer uit de Toyota prijslijst:
De hier getoonde CO2- en brandstofverbruikscijfers zijn op basis van de nieuwe WLTP test methodiek
teruggerekend naar NEDC test methodiek (Correlated NEDC). Voor meer informatie: www.wltp-info.nl

Kan iemand mij vertellen waarom dit mag en wanneer we dan wél eindelijk écht eens naar WLTP overgaan?

Om op de Mazda terug te komen... Blijkbaar is het getal '4.3 L/100 km' & '96 g/km' inderdaad hetgeen wat we moeten vergelijken met de cijfers van de concurrentie. :rolleyes:

WLTP vermelden mág vanaf 2017, maar wordt verplicht rond 2020:

....
Pas vanaf 2020
Allerlei belastingen in de EU, Euro 6-eisen, en de opgelegde doelen voor gemiddeld vlootverbruik per fabrikant, zijn tot 2020 al vastgelegd op basis van NEDC-resultaten. Dat kun je niet zomaar vervangen door WLTP-resultaten, besloot de EU. In de praktijk zouden dan alle eisen strenger worden. Pas na 2020 kunnen nieuwe eisen worden ingevoerd op basis van WLTP-meting.

Omrekentool
Daarom liet de Europese Commissie het ‘Co2mpas’-simulatieprogramma ontwikkelen. Daarin stop je resultaten uit een WLTP-test, hiermee rekent het programma die om naar wat die auto in een NEDC-testcyclus zou presteren. Deze berekende uitkomst is NEDC 2.0 gedoopt. Die telt nu voor belastingheffing en vlootverbruik, bij auto’s die met het WLTP-proces zijn getest.

....

Bron: https://www.amt.nl/ondernemen/nieuws/2018/01/autos-duurder-door-wltp-test-hoe-zit-dat-10157748

Iets recenter artikel (juli 2018) van dezelfde website:
Sjoemelen autofabrikanten met de CO2-uitstoot?

Een stukje uit het lange artikel:
....

De truc: twee sets normen
Helaas voor de EU blijkt de auto-industrie weer niet van gisteren. Twee Eurocommissarissen schreven een brief aan de huidige EU-voorzitter Oostenrijk, dat er weer gesjoemeld lijkt te worden. En wel bij de volledige overgang in 2021 van NEDC naar WLTP-emissietests.

Het is ook wat met regelgeving. Nu al is de WLTP-procedure verplicht voor een nieuwe typekeuring. Maar de normen tot 2021 zijn en blijven gebaseerd op NEDC. Er is een programma CO2MPAS waarmee WLTP naar NEDC omgerekend kan worden.

Wetgeving zoals het besproken COM/676/2017 voorstel zal op WLTP zijn gebaseerd. Zo moet er in 2021 een WLTP-uitslag zijn voor elke auto, als basis voor een vlootverbruik dat in 2025 dan 15 % lager moet zijn. Maar in 2020 moet er ook een NEDC-uitslag zijn, het laatste jaar van de ‘oude’ typekeur.

Daar lijkt iets fout te gaan. WLTP-testuitslagen zouden worden opgeblazen, de basis waarop daarna bespaard moet worden. Die basis zou 5 % of nog veel meer te hoog worden opgegeven, en niet in juiste verhouding staan tot de NEDC-testuitslag voor dezelfde auto.

Conformiteit in verbruik meten?
Da’s heel gemeen. Je houdt de NEDC-meting laag, voor minder belastingen en om in NEDC het gemiddeld vlootverbruik van 95 g/km CO2 te halen. Daarnaast dien je een hoge WLTP-meting in, die nog niet dient voor belasting en vlootverbruik. Maar wel als startpunt waarop je 15 % moet bezuinigen.
Niet helemaal zo simpel, want je hoge WLTP-meting telt in 2021 wel voor belastingberekening en vlootgemiddelde. Je auto wordt eigenlijk te duur. Dus zou de hele auto-industrie samenspannen, want als ze allemaal deze truc uitvoeren levert het geen concurrentienadeel op. Alleen een strop voor de klant, dat dan wel.

En dus zou de EU, zoals ze al eerder aangaven, grote nadruk willen leggen op conformiteitsmeting. Zoals die al zal komen voor roet- en NOx-uitstoot. Willekeurig auto’s van de weg af halen en nog eens testen, of ze voldoen aan hun typekeuring certificaat. Autofabrikanten zouden om te beginnen niet meer zelf een WLTP-meting mogen uitvoeren, zelfs niet onder officieel toezicht.

Dank voor de info!
De EU houdt er erg vreemde gewoonten op na qua wetgeving rondom de wltp.

*lobby, uch...*

Waarom denk je dat VAG allerlei A-segment EV's uit de mouw schud met bijvoorbeeld de Mii Electric. Vanaf 14.000 euro te koop, en daar leggen ze echt flink geldt bij. Maar... De EV telt twee keer mee met 0 gram CO2 in de totale vlootgemiddelde. En hoe lager dat onder de EU-grens blijft, des te minder boete er betaald hoeft te worden.
Het is gewoon één grote rekensom ;)

De laatste slimme rekenaars zien zelfs heel graag grote én zware EV's zoals de EQC en E-tron, waarom? Dat scheelt onder aan de streep flink:
Waarom worden elektrische auto's niet lichter?

It's all about the money ;)

De oorspronkelijke reden om vanuit WLTP terug te kunnen rekenen naar NEDC was (behalve het vloot CO2 verhaal hierboven) ook dat er diverse landen zijn, waaronder Nederland, die een vorm van belasting aan de CO2 gekoppeld hebben. Om de overheden (lokaal en europees) om hun regelgeving en processen om te schakelen is daarom de teruggerekende NEDC waarde nog in gebruik.

Hoe gaat het met Skyactiv X intussen? Wordt die beetje verkocht? Is het echt het 7e wereldwonder....? Lijkt als een nachtkaars uitgegaan. Alle mooie marketing ten spijt....Of ik zit er naast hoor.

Joris 6091088 zei:
Hoe gaat het met Skyactiv X intussen? Wordt die beetje verkocht? Is het echt het 7e wereldwonder....? Lijkt als een nachtkaars uitgegaan. Alle mooie marketing ten spijt....Of ik zit er naast hoor.

Vanwaar die totale obsessie, gearhead?

Joris 6091088 zei:
De Sky activ X overtuigde niet echt? Door Mazda enige tijd geleden als werkelijke revolutie in de markt gezet. Je hoort er heeeeelemaaaal niets meer over, heel vaag.

Veel plezier met de Leon.

Joris 6091088 zei:
Mooie auto. Maar ook hier.......geen spoor van de "revolutionaire" Skyactiv X...

Joris 6091088 zei:
Skyactiv G? Waar o waar is toch de Skyactiv X?

Onder zijn vorige nickname(s) bleef de plaat ook al hangen.. :rolleyes:

Rutger DC zei:
Joris 6091088 zei:

Nice one DC, moet ik je nageven!

Er is niks meer over te melden. Er was veel over te melden. Dus vandaar. En zonder "antwoord" blijft de vraag komen....

In de AW test tussen de CX-30 en XC40 kwam ie prima uit de test. B-label voor 180pk sterke motor is erg goed, bijna alle concurrenten hebben C-label of hoger. Is ie zo zuinig als beloofd? Nee maar 1:15/1:16 is netjes. Hij doet het niet slechter dan de compacte turbomotoren en dat doen ze goed

Maar wat verwacht je dan, dat collega-autofabrikanten nog liggen bij te komen van deze motor en raadselachtig zoeken hoe deze achterstand ooit overbrugt kan gaan worden? Je bent verbaasd dat Mazda de motor destijds met bombarie aankondigde en de pers inging op de innovaties van de motor? Ik denk dat Mazda niet zo uniek is als je doet voorkomen. :) De motor is even geleden gelanceerd en mensen bestellen 'm nu. Heel alledaags. Ik denk dat een overgrote meerderheid in Nederland kiest voor deze motor in de 3 en CX-30, simpelweg omdat je veel vermogen extra krijgt voor maar iets meer geld (vanwege lage BPM).

Joris 6091088 zei:
Rutger DC zei:
Joris 6091088 zei:

Er is niks meer over te melden. Er was veel over te melden. Dus vandaar. En zonder "antwoord" blijft de vraag komen....

Dan ga je het "antwoord" zelf opsnorren toch?

Boppie zei:
Joris 6091088 zei:
Rutger DC zei:
Joris 6091088 zei:

Ja en dan snor je dat vergeefs op op een autoforum...En dan stel je een gerede vraag en dan volgen er alsnog geen antwoorden. Wel verwijten, lange tenen etc. Ik bedoel; geen idee", "ik weet het niet" zijn ook antwoorden he...

Maar wat verwacht je dan, dat collega-autofabrikanten nog liggen bij te komen van deze motor en raadselachtig zoeken hoe deze achterstand ooit overbrugt kan gaan worden?

:)

De motor is even geleden gelanceerd en mensen bestellen 'm nu. Heel alledaags

(y)

En dan stel je een gerede vraag en dan volgen er alsnog geen antwoorden.

Het is niet echt duidelijk wat voor antwoord je verwacht. Volgens mij wíl je heel graag horen dat het een flop is. Maar snap sowieso niet dat van alle motoren en merken die op de markt zijn zo'n obsessie hebt voor (mislukken van) de X-motor

Joris 6091088 zei:
Boppie zei:
Joris 6091088 zei:
Rutger DC zei:
Joris 6091088 zei:

Ja en dan snor je dat vergeefs op op een autoforum...En dan stel je een gerede vraag en dan volgen er alsnog geen antwoorden. Wel verwijten, lange tenen etc. Ik bedoel; geen idee", "ik weet het niet" zijn ook antwoorden he...

Geen idee, ik zou het niet weten. Google even zou ik zeggen. Niemand is jou een antwoord verplicht.

Je manier van drammend posten over de "revolutionaire" SkyActiv-X motor kwam me al bekend voor. P Klieder is back in the house :T

Even inhoudelijk dan: de motor is wél revolutionair want het is namelijk de eerste op grote schaal geproduceerde benzinemotor met zowel vonk- als compressie-ontsteking. “Mazda heeft de Skyactiv-X ook niet als high-performance motor ontwikkeld, maar als een soepele krachtbron die zuinig en stil is”, stelt Christian Schultze, topman Research & Operations van Mazda Motor Europe, in een interview met AutoRAI.nl. En uit veel tests is gebleken is dat ie idd soepel is, een mooi lineaire versnelling heeft (wat overigens niet voelt als 180pk) en je dus niet continue moet overschakelen zoals bij een compacte turbomotor. B-label, 180pk en een goed verbruik is gewoon keurig. Dus wat wil je nog meer? Als je fan van hitsige turbomotoren is het je ding niet nee

MCDubbellU zei:
Maar snap sowieso niet dat van alle motoren en merken die op de markt zijn zo'n obsessie hebt voor (mislukken van) de X-motor

Het werd als een groot ding gebracht. Revolutionair. En van alle motoren op de markt is deze met een ander principe. Dus daarom mijn interesse.

Ah het is puur en alleen interesse.. :rolleyes::) Maar goed, antwoord heb je nu dus (y) 180pk, B-label en zuinig uit een motor dat niet compact is en ook geen turbo heeft. Een prima alternatief dus met bijzondere techniek want ze zijn er immers de enige en eerste mee. Of het het allerbeste is is maar de vraag maar dat vraag je ook niet ;)

Bimmert zei:
Mooie illustratie voor 'de sfeer op het forum'. Tjonge, de man stelt gewoon een vraag.

Drie vragen, waarvan de laatste en de daaropvolgende opmerkingen nogal aan de suggestieve kant zijn. Ik verwonder me er niet over dat mensen daar geprikkeld op reageren.

Joris 6091088 zei:

MCDubbellU zei:
Ah het is puur en alleen interesse.. :rolleyes::) Maar goed, antwoord heb je nu dus (y) 180pk, B-label en zuinig uit een motor dat niet compact is en ook geen turbo heeft. Een prima alternatief dus met bijzondere techniek want ze zijn er immers de enige en eerste mee. Of het het allerbeste is is maar de vraag maar dat vraag je ook niet ;)

Geen turbo, maar wel een compressor.

Rutger DC zei:
Joris 6091088 zei:

Zo gek is vraag niet. Het werd nog niet zolang geleden overal met veel bombarie aangekondigd als het ei van Columbus.

Joris 6091088 zei:

De marketing was goed, maar technisch klopte het ook niet helemaal want zó revolutionair is de techniek niet.
Draaien op een arm-mengsel hebben meerdere automerken al toegepast.

Meten aan SkyActiv-X-motor. Werkt SPCCI techniek echt?

en

Mazda SkyActiv-X motor. SPCCI toch zonder late injectie

Niettemin blijf ik de strategie en het vasthouden aan grotere slagvolumes (iets waar meer fabrikanten weer naar toe gaan), wel geweldig vinden.

Het werd nog niet zolang geleden overal met veel bombarie aangekondigd als het ei van Columbus.

Waarom overdrijven jullie toch zo? Het is een bijzondere techniek en zou schoner en zuiniger moeten zijn dan de SkyActiv-G. Waar heeft Mazda geroepen dat dit het antwoord is op alles of bv dat alle merken dit zouden overnemen? Marketing heeft gewoon gedaan zoals ieder merk dat zou doen. Ik lees op hun website ook geen fantastverhalen ofzo: https://www.mazda.nl/over-mazda/technologie/skyactiv-x/

adinsx zei:
Joris 6091088 zei:

De marketing was goed, maar technisch klopte het ook niet helemaal want zó revolutionair is de techniek niet.

en

Niettemin blijf ik de strategie en het vasthouden aan grotere slagvolumes (iets waar meer fabrikanten weer naar toe gaan), wel geweldig vinden.

Ah, weer een manier gevonden die ouderwetse website te pluggen bij de concurrent;)

R Wolters zei:
met veel bombarie aangekondigd als het ei van Columbus.

Ik ben wel benieuwd waar dan. Heb je links?

Joop 5528328 zei:
adinsx zei:
Joris 6091088 zei:

en

Ah, weer een manier gevonden die ouderwetse website te pluggen bij de concurrent;)

AW een concurrent van een autotechnisch vakblad? o_O

Terug
Bovenaan