De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Omdat Ford in principe een Amerikaans merk is en ondanks dat Ford Europe als een apart merk gezien kan worden, het net als Opel niet als de nationale trots wordt gezien. En dat bladen als AutoBild, AMS en AutoZeitung/AutoReview totaal niet objectief zijn mag toch geen verrassing heten? Ik zie ook geen reden waarom de ADAC wel als maatstaf genomen zou moeten worden, trouwens: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=6899&n=0. Eén van de grootste kritiekpunten van de Duitse tests vind ik de scoretabellen en wat niet op aannames is gebaseerd, maar gewoon feitelijk zo is, is dat prijsverschillen totaal geen invloed hebben op de einduitslag. Een prijsverschil van 5-10% maakt misschien 0,1 - 1% van het totale aantal punten uit.
 
verkoopcijfers oktober 2009

VW weer terug op 1 :D. Zowel in maand als jaaroverzicht!

Merken
1 2 Volkswagen 3.415 10,10% 2.974 8,85%
2 1 Toyota 3.108 9,19% 3.087 9,19%
3 6 Renault 2.953 8,74% 2.053 6,11%
4 - 4 Ford 2.827 8,36% 2.699 8,03%
5 - 5 Opel 2.473 7,32% 2.412 7,18%
6 3 Peugeot 2.297 6,80% 2.857 8,50%
7 9 Citroen 1.698 5,02% 1.600 4,76%
8 7 Fiat 1.425 4,22% 1.994 5,93%
9 8 BMW 1.409 4,17% 1.932 5,75%
10 11 Volvo 1.398 4,14% 1.222 3,64%

Modellen
1 2 Volkswagen Golf 1.053 3,12% 967 2,88%
2 19 Volkswagen Polo 975 2,88% 500 1,49%
3 1 Toyota Prius 897 2,65% 1.234 3,67%
4 5 Peugeot 107 875 2,59% 806 2,40%
5 29 Toyota Aygo 874 2,59% 385 1,15%
6 10 Ford Fiesta 847 2,51% 694 2,07%
7 12 Suzuki Alto 845 2,50% 644 1,92%
8 16 Renault Twingo 785 2,32% 600 1,79%
9 6 Opel Corsa 690 2,04% 758 2,26%
10 18 Renault Scénic 690 2,04% 501 1,49%
 
De Polo is inmiddels dus aardig op gang! Renault heeft ook een goede maand gehad. Deze maand zijn de 308 en 3008 volgens mij weer bij elkaar opgeteld, vaag hoor.
 
Wat AW met BMW X Series (sinds juni) bedoelt is me onduidelijk, het is niet de som van de 3, 5 en 6. Maar wat dan wel?

Code:
[hr][b]     0   100.0%      216    V     Totaal[/b]
     1    36.1%       78    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    11.1%       24    V     Ford Transit
     3    10.2%       22    V     Volkswagen Transporter
     4     9.7%       21    V     Renault Trafic
     5     7.4%       16    V     Fiat Ducato
     6     6.5%       14    V     Volkswagen Crafter
     7     4.6%       10    V     Opel Vivaro
     8     4.2%        9    V     Mercedes-Benz Vito
     9     2.3%        5    V     Citroen Jumper
    10     1.9%        4    V     Peugeot Boxer
    11     1.9%        4    V     Fiat Scudo
    12     1.4%        3    V     Renault Master
    13     1.4%        3    V     Citroen Jumpy
    14     0.9%        2    V     Mercedes-Benz Viano
    15     0.5%        1    V     Volkswagen California
[hr][b]     0   100.0%      271   T3     Totaal[/b]
     1    19.6%       53   T3     Volvo XC90
     2    18.8%       51   T3     BMW X5
     3    16.6%       45   T3     Lexus RX
     4     8.9%       24   T3     Mazda Cx-9
     5     7.4%       20   T3     Land Rover Range Rover
     6     5.9%       16   T3     Mazda CX-7
     7     4.4%       12   T3     Jeep Grand Cherokee
     8     4.1%       11   T3     Audi Q7
     9     3.3%        9   T3     Porsche Cayenne
    10     3.3%        9   T3     Mercedes-Benz M-klasse
    11     3.3%        9   T3     Land Rover Discovery
    12     1.5%        4   T3     BMW X6
    13     1.1%        3   T3     Jeep Commander
    14     0.7%        2   T3     Volkswagen Touareg
    15     0.4%        1   T3     Mitsubishi Pajero
    16     0.4%        1   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    17     0.4%        1   T3     Infiniti Fx
[hr][b]     0   100.0%     1230   T2     Totaal[/b]
     1    17.0%      209   T2     Volvo XC60
     2    12.3%      151   T2     Volkswagen Tiguan
     3    12.3%      151   T2     Toyota RAV4
     4     9.4%      116   T2     Audi Q5
     5     6.8%       84   T2     Kia Sportage
     6     6.7%       82   T2     Hyundai Tucson
     7     4.6%       57   T2     Kia Sorento
     8     4.5%       55   T2     Honda CR-V
     9     3.9%       48   T2     Ford Kuga
    10     2.4%       30   T2     Suzuki Grand Vitara
    11     2.3%       28   T2     Mitsubishi Outlander
    12     2.2%       27   T2     Mercedes-Benz GLK
    13     2.0%       25   T2     Subaru Forester
    14     1.8%       22   T2     Hyundai Santa Fe
    15     1.7%       21   T2     Peugeot 4007
    16     1.5%       18   T2     Nissan X-Trail
    17     1.5%       18   T2     Citroen C-crosser
    18     1.3%       16   T2     Opel Antara
    19     1.3%       16   T2     Jeep Cherokee
    20     1.1%       14   T2     Jeep Patriot
    21     1.1%       13   T2     Chevrolet Captiva
    22     1.0%       12   T2     Land Rover Freelander
    23     0.4%        5   T2     Dodge Nitro
    24     0.2%        3   T2     Jeep Compass
    25     0.2%        2   T2     Jeep Wrangler
    26     0.2%        2   T2     Infiniti Ex
    27     0.1%        1   T2     Renault Koleos
    28     0.1%        1   T2     Nissan Pathfinder
    29     0.1%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    30     0.1%        1   T2     Land Rover Defender
    31     0.1%        1   T2     BMW X3
[hr][b]     0   100.0%      355   T1     Totaal[/b]
     1    30.7%      109   T1     Suzuki SX4
     2    30.1%      107   T1     Kia Soul
     3    20.6%       73   T1     Toyota Urban Cruiser
     4     7.9%       28   T1     Skoda Yeti
     5     5.6%       20   T1     Fiat Sedici
     6     4.2%       15   T1     Daihatsu Terios
     7     0.8%        3   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      274   P3     Totaal[/b]
     1    20.1%       55   P3     Ford S-MAX
     2    16.4%       45   P3     Seat Alhambra
     3    14.6%       40   P3     Renault Espace
     4    13.1%       36   P3     Dodge Journey
     5    12.4%       34   P3     Ford Galaxy
     6     9.1%       25   P3     Chrysler Voyager
     7     5.8%       16   P3     Mitsubishi Grandis
     8     3.6%       10   P3     Peugeot 807
     9     1.8%        5   P3     Volkswagen Sharan
    10     1.8%        5   P3     Citroen C8
    11     1.1%        3   P3     Hyundai Trajet
[hr][b]     0   100.0%     2995   P2     Totaal[/b]
     1    23.0%      690   P2     Renault Scenic
     2    17.7%      529   P2     Peugeot 3008
     3     9.4%      283   P2     Citroen C4 Picasso
     4     9.2%      276   P2     Volkswagen Golf Plus
     5     8.4%      251   P2     Opel Zafira
     6     6.7%      202   P2     Volkswagen Touran
     7     6.6%      198   P2     Ford C-MAX
     8     5.2%      155   P2     Toyota Verso
     9     4.1%      123   P2     Seat Altea
    10     4.1%      123   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    11     1.8%       53   P2     Mazda 5
    12     1.7%       51   P2     Kia Carens
    13     1.3%       38   P2     Citroen Xsara Picasso
    14     0.6%       19   P2     Toyota Corolla Verso
    15     0.1%        2   P2     Chrysler PT Cruiser
    16     0.1%        2   P2     Chevrolet HHR
[hr][b]     0   100.0%     1242   P1     Totaal[/b]
     1    22.9%      285   P1     Nissan Note
     2    21.7%      269   P1     Citroen C3 Picasso
     3    17.0%      211   P1     Opel Meriva
     4    14.3%      177   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5    10.5%      131   P1     Renault Modus
     6    10.1%      126   P1     Ford Fusion
     7     1.8%       22   P1     Hyundai Matrix
     8     0.7%        9   P1     Skoda Roomster
     9     0.6%        8   P1     Lancia Musa
    10     0.3%        4   P1     Peugeot 1007
[hr][b]     0   100.0%      296    L     Totaal[/b]
     1    26.7%       79    L     Citroen Berlingo
     2    25.7%       76    L     Renault Kangoo
     3    16.6%       49    L     Peugeot Partner
     4    12.8%       38    L     Volkswagen Caddy
     5     7.1%       21    L     Citroen Nemo
     6     5.1%       15    L     Fiat Doblo
     7     4.4%       13    L     Opel Combo
     8     1.7%        5    L     Fiat Fiorino
[hr][b]     0   100.0%      156    K     Totaal[/b]
     1    51.3%       80    K     Toyota Iq
     2    48.7%       76    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%       18    H     Totaal[/b]
     1    38.9%        7    H     Porsche 911
     2    38.9%        7    H     Nissan GT-R
     3     5.6%        1    H     Lotus Elise
     4     5.6%        1    H     Ferrari 430
     5     5.6%        1    H     Bentley Continental GT
     6     5.6%        1    H     Aston Martin DB9
[hr][b]     0   100.0%       47    G     Totaal[/b]
     1    42.6%       20    G     BMW Z4
     2    17.0%        8    G     Audi TT
     3    12.8%        6    G     Mercedes-Benz SLK
     4     8.5%        4    G     Mazda MX-5
     5     4.3%        2    G     Porsche Boxster
     6     4.3%        2    G     Opel GT
     7     4.3%        2    G     Nissan 370z
     8     2.1%        1    G     Porsche Cayman
     9     2.1%        1    G     Lotus Exige
    10     2.1%        1    G     Daihatsu Copen
[hr][b]     0   100.0%       69    F     Totaal[/b]
     1    34.8%       24    F     BMW 7-serie
     2    24.6%       17    F     Porsche Panamera
     3    14.5%       10    F     Mercedes-Benz S-klasse
     4    11.6%        8    F     Audi A8
     5     4.3%        3    F     Volkswagen Phaeton
     6     4.3%        3    F     Lexus LS
     7     2.9%        2    F     Jaguar XJ
     8     1.4%        1    F     Mercedes-Benz Panamera
     9     1.4%        1    F     Daimler Daimler
[hr][b]     0   100.0%     1038    E     Totaal[/b]
     1    36.1%      375    E     Volvo V70
     2    20.6%      214    E     Audi A6
     3    19.4%      201    E     BMW 5-serie
     4    12.7%      132    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     5.2%       54    E     Volvo S80
     6     2.1%       22    E     Chrysler 300C
     7     2.0%       21    E     Jaguar XF
     8     0.3%        3    E     Saab 9-5
     9     0.3%        3    E     Renault Vel Satis
    10     0.3%        3    E     Lexus GS
    11     0.3%        3    E     Citroen C6
    12     0.2%        2    E     Toyota Camry
    13     0.2%        2    E     Peugeot 607
    14     0.1%        1    E     Hyundai Grandeur
    15     0.1%        1    E     Cadillac CTS
    16     0.1%        1    E     BMW 6-serie
[hr][b]     0   100.0%     4071    D     Totaal[/b]
     1    13.4%      544    D     BMW 3-serie
     2    11.3%      461    D     Volkswagen Passat
     3    10.0%      407    D     Audi A4
     4     9.8%      398    D     Volvo V50
     5     9.4%      384    D     Opel Insignia
     6     7.9%      322    D     Ford Mondeo
     7     5.6%      226    D     Citroen C5
     8     5.5%      222    D     Mercedes-Benz C-klasse
     9     5.4%      221    D     Toyota Avensis
    10     2.8%      112    D     Renault Laguna
    11     2.7%      109    D     Audi A5
    12     2.4%       96    D     Skoda Superb
    13     2.1%       85    D     Seat Exeo
    14     1.6%       65    D     Mazda 6
    15     1.5%       61    D     Volvo S60
    16     1.2%       48    D     Honda Accord
    17     1.2%       47    D     Alfa Romeo 159
    18     1.1%       46    D     Volvo S40
    19     0.9%       37    D     Peugeot 407
    20     0.9%       35    D     Saab 9-3
    21     0.8%       33    D     Subaru Legacy
    22     0.7%       30    D     Volvo C70
    23     0.6%       26    D     Dodge Avenger
    24     0.2%        9    D     Mercedes-Benz CLC
    25     0.2%        9    D     Lexus IS
    26     0.2%        8    D     Fiat Croma
    27     0.2%        7    D     Chrysler Sebring
    28     0.1%        6    D     Opel Vectra
    29     0.1%        5    D     Chevrolet Epica
    30     0.1%        5    D     Alfa Romeo Brera
    31     0.1%        4    D     Hyundai Sonata
    32     0.0%        2    D     Jaguar X-type
    33     0.0%        1    D     Infiniti G
[hr][b]     0   100.0%     6950    C     Totaal[/b]
     1    15.2%     1053    C     Volkswagen Golf
     2    12.9%      897    C     Toyota Prius
     3     9.0%      628    C     Ford Focus
     4     7.3%      510    C     Renault Megane
     5     7.0%      486    C     Nissan Qashqai
     6     6.1%      426    C     Opel Astra
     7     5.8%      406    C     BMW 1-serie
     8     4.7%      327    C     Skoda Octavia
     9     4.6%      318    C     Audi A3
    10     4.2%      289    C     Honda Civic
    11     4.0%      280    C     Honda Insight
    12     3.7%      259    C     Kia Ceed
    13     2.5%      172    C     Volvo C30
    14     1.9%      134    C     Fiat Bravo
    15     1.6%      112    C     Hyundai i30
    16     1.6%      111    C     Toyota Auris
    17     1.5%      106    C     Citroen C4
    18     1.3%       93    C     Seat Leon
    19     1.0%       67    C     Volkswagen Scirocco
    20     0.9%       66    C     Mazda 3
    21     0.6%       43    C     Lancia Delta
    22     0.5%       38    C     Chevrolet Cruze
    23     0.5%       37    C     Mitsubishi Lancer
    24     0.4%       31    C     Volkswagen Jetta
    25     0.2%       17    C     Dodge Caliber
    26     0.2%       13    C     Volkswagen Eos
    27     0.1%       10    C     Toyota Corolla
    28     0.1%        7    C     Alfa Romeo 147
    29     0.1%        5    C     Chevrolet Nubira
    30     0.1%        4    C     Volkswagen New Beetle
    31     0.0%        3    C     Subaru Impreza
    32     0.0%        2    C     Alfa Romeo GT
[hr][b]     0   100.0%     7141    B     Totaal[/b]
     1    13.7%      975    B     Volkswagen Polo
     2    11.9%      847    B     Ford Fiesta
     3     9.7%      690    B     Opel Corsa
     4     8.1%      581    B     Renault Clio
     5     7.2%      515    B     Toyota Yaris
     6     6.7%      478    B     Peugeot 207
     7     5.1%      367    B     Seat Ibiza
     8     4.5%      319    B     Mini Mini
     9     4.0%      288    B     Peugeot 206
    10     3.9%      276    B     Skoda Fabia
    11     3.9%      275    B     Suzuki Swift
    12     3.1%      224    B     Mitsubishi Colt
    13     3.1%      220    B     Hyundai i20
    14     2.7%      190    B     Fiat Punto
    15     2.6%      183    B     Dacia Sandero
    16     1.5%      110    B     Alfa Romeo Mito
    17     1.3%       91    B     Daihatsu Sirion
    18     1.2%       86    B     Dacia Logan
    19     0.9%       66    B     Honda Jazz
    20     0.9%       62    B     Citroen C3
    21     0.8%       60    B     Kia Rio
    22     0.8%       59    B     Mazda 2
    23     0.8%       56    B     Nissan Micra
    24     0.7%       49    B     Chevrolet Aveo
    25     0.2%       16    B     Hyundai Accent
    26     0.2%       15    B     Subaru Justy
    27     0.2%       11    B     Citroen C2
    28     0.1%       10    B     Hyundai Getz
    29     0.1%        7    B     Opel Tigra
    30     0.1%        7    B     Daihatsu Materia
    31     0.1%        5    B     Lancia Ypsilon
    32     0.0%        3    B     Lada Kalina
[hr][b]     0   100.0%     7270    A     Totaal[/b]
     1    12.0%      875    A     Peugeot 107
     2    12.0%      874    A     Toyota Aygo
     3    11.6%      845    A     Suzuki Alto
     4    10.8%      785    A     Renault Twingo
     5     8.3%      602    A     Fiat Panda
     6     7.8%      569    A     Citroen C1
     7     7.5%      545    A     Ford Ka
     8     6.3%      457    A     Opel Agila
     9     5.9%      431    A     Fiat 500
    10     5.6%      409    A     Nissan Pixo
    11     3.4%      244    A     Hyundai i10
    12     2.1%      151    A     Chevrolet Matiz
    13     2.1%      150    A     Daihatsu Cuore
    14     2.0%      144    A     Kia Picanto
    15     1.3%       97    A     Volkswagen Fox
    16     1.1%       77    A     Suzuki Splash
    17     0.2%       15    A     Daihatsu Trevis
 
Waarom Autoweek sinds vorige maand de 3008 en 308 bij elkaar optelt is ook een raadsel. Ik vind dat de verkopen van de Insignia nogal snel ingezakt zijn. De oudere Passat doet het nog steeds erg goed.
 
Nederlandse autoverkoop: -14,5 procent
autoweek.nl

De autoverkopen in Nederland liggen nog 14,5 procent lager dan in oktober 2008.
De Bovag, RAI Vereniging en het RDC melden dat er in oktober 2009 35.805 nieuwe auto’s zijn verkocht. Vorig jaar waren dat er in die maand nog 41.875 en dat betekent een min van 14,5 procent. Toch ligt de daling onder het gemiddelde van dit jaar. Tot en met oktober zijn er dit jaar namelijk 23,9 procent minder auto’s verkocht dan in 2008. Het aantal blijft in de eerste tien maanden steken op 352.1344 stuks, waar dat er in 2008 462.938 waren.
Het bestverkochte merk in oktober is Volkswagen met 3.470 stuks. Ford is tweede met 3.234 auto’s en Toyota staat derde met 3.181 stuks. De nummers vier en vijf zijn Renault (3.131 exemplaren) en Peugeot (2.567 stuks).
Het meest populaire model was in oktober 2009 de nieuwe Volkswagen Polo. Daarvan werden 998 exemplaren op kenteken gezet. De Ford Fiesta is tweede met 945 exemplaren en de Peugeot 107 is derde met 941 stuks. De Prius is met een verkoopaantal van 912 gedaald naar de vierde plaats en de VW Golf maakt met 912 verkochte exemplaren de topvijf vol.

6fea83292f91afb84bd35b29936b33f1.jpg


Apart, de cijfers en posities zijn anders dan hier op de site staat. :confused:
 
Verkoopcijfers in oktober 2009 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/verkoopstatistieken/personenautoverkopen-oktober-2009.aspx:

Infiniti +++
Lada + 200,0%
Nissan + 81,2%
Honda + 29,9%
Fiat + 23,0%
Lexus + 20,0%
BMW + 12,9%
Kia + 12,9%
Suzuki + 9,9%
Mini + 8,3%
Mazda + 3,1%
Alfa Romeo + 1,7%
Toyota + 1,6%
Dodge - 1,2%
Renault - 1,6%
Land Rover - 4,4%
Mercedes-Benz - 8,5%
Citroën - 11,6%
Volvo - 13,0%
Ford - 13,9%
Totale verkopen personenauto's - 14,5%
smart - 15,1%
Skoda - 18,6%
Lancia - 20,3%
Chrysler - 24,2%
Peugeot - 25,2%
Porsche - 25,8%
Opel - 27,4%
Jeep - 28,8%
Volkswagen - 30,2%
Chevrolet - 32,4%
Jaguar - 32,6%
Dacia - 35,9%
Audi - 37,5%
Mitsubishi - 52,3%
Hyundai - 42,2%
Seat - 43,0%
Subaru - 45,4%
Daihatsu - 45,5%
Saab - 74,3%
Cadillac - 83,3%


Er lijken nu al duidelijke tekenen voor te zijn dat mijn voorspelling dat Nissan één van de winnaars van 2010 gaat worden, gaat uitkomen: het is veruit de sterkste stijger onder de volumemerken. Ex-Kroymansmerken Kia en Alfa Romeo lijken nu definitief uit het dal te zijn, wat niet gezegd kan worden van Jaguar en Saab (en Cadillac, maar daarvan is de import beëindigd). Aanhoudend goede resultaten ook voor Honda en Toyota, terwijl merken die het tot voor kort nog beroerd deden; Lexus (dankzij de RX 450h), Renault (actiemaand?) en Land Rover (goed aangeslagen facelifts en zuinigere en goedkopere TD4_e motor), uit het dal zijn geklommen. Mitsubishi, Dacia en Chevrolet zijn typische actiemerken die daardoor zeer wisselvallig scoren, terwijl Subaru en Hyundai ondanks nieuwe modellen maar niet uit het dal kunnen komen, hetzelfde geldt voor Opel. Daihatsu importeert al zijn modellen uit Japan en heeft daardoor veel meer dan alle andere Japanse merken last van de dure yen. Een andere grote verliezer is de VAG-groep, waarvan alle merken harder daalden dan het gemiddelde. Audi doet het over de afgelopen maanden gezien structureel slecht, misschien door negatieve publiciteit omtrent productiefouten van het onderstel? Ook Seat doet het problematisch.
 
verkoopcijfers november 2009

Verkoopcijfer november 2009:

Merken:
1 4 Renault 3.007 10,97% 3.128 8,83%
2 3 Ford 2.857 10,42% 3.157 8,92%
3 2 Toyota 2.255 8,22% 3.187 9,00%
4 6 Opel 2.254 8,22% 2.522 7,12%
5 1 Volkswagen 2.100 7,66% 3.474 9,81%
6 5 Peugeot 1.995 7,27% 2.548 7,20%
7 - 7 Citroen 1.503 5,48% 1.758 4,96%
8 11 Suzuki 1.229 4,48% 1.391 3,93%
9 8 Fiat 1.219 4,45% 1.610 4,55%
10 - 10 Volvo

Modellen:
1 4 Ford Fiesta 1.412 5,15% 914 2,58%
2 5 Toyota Aygo 858 3,13% 911 2,57%
3 - 3 Peugeot 107 811 2,96% 932 2,63%
4 15 Citroen C1 797 2,91% 597 1,69%
5 14 Renault Clio 762 2,78% 610 1,72%
6 7 Suzuki Alto 742 2,71% 879 2,48%
7 17 Renault Mégane 709 2,59% 537 1,52%
8 11 Opel Corsa 663 2,42% 703 1,99%
9 8 Renault Twingo 631 2,30% 836 2,36%
10 1 Volkswagen Golf

Verkoopcijfers 2009:

1 - 1 Volkswagen
2 5 Toyota
3 2 Ford
4 - 4 Peugeot
5 3 Opel
6 - 6 Renault
7 - 7 Citroen
8 - 8 Fiat
9 10 Audi
10 11 Volvo
 
Ok plaatsen maarrrrrrrrrr.....

Code:
B       Kia Venga
L       Peugeot Bipper
V       Volkswagen Kombi
T2      BMW X 1
P3      Peugeot 5008
??      BMW X Series
 
Code:
[hr][b]     0   100.0%      126    V     Totaal[/b]
     1    41.3%       52    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    15.1%       19    V     Volkswagen Transporter
     3    11.9%       15    V     Ford Transit
     4     8.7%       11    V     Volkswagen Crafter
     5     6.3%        8    V     Mercedes-Benz Vito
     6     4.8%        6    V     Citroen Jumper
     7     4.0%        5    V     Volkswagen Kombi
     8     1.6%        2    V     Volkswagen California
     9     1.6%        2    V     Fiat Scudo
    10     1.6%        2    V     Citroen Jumpy
    11     0.8%        1    V     Toyota Hi-Ace
    12     0.8%        1    V     Renault Trafic
    13     0.8%        1    V     Renault Master
    14     0.8%        1    V     Mercedes-Benz Viano
[hr][b]     0   100.0%      134   T3     Totaal[/b]
     1    20.1%       27   T3     Volvo XC90
     2    20.1%       27   T3     Lexus RX
     3    11.2%       15   T3     Mazda Cx-9
     4     9.0%       12   T3     Jeep Grand Cherokee
     5     6.7%        9   T3     BMW X5
     6     5.2%        7   T3     Land Rover Range Rover
     7     4.5%        6   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     8     3.7%        5   T3     Volkswagen Touareg
     9     3.7%        5   T3     BMW X6
    10     3.0%        4   T3     Mazda CX-7
    11     3.0%        4   T3     Audi Q7
    12     2.2%        3   T3     Toyota Land Cruiser
    13     2.2%        3   T3     Land Rover Discovery
    14     1.5%        2   T3     Porsche Cayenne
    15     0.7%        1   T3     Nissan Murano
    16     0.7%        1   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    17     0.7%        1   T3     Mercedes-Benz GL
    18     0.7%        1   T3     Jeep Commander
    19     0.7%        1   T3     Infiniti Fx
[hr][b]     0   100.0%      896   T2     Totaal[/b]
     1    12.9%      116   T2     Volvo XC60
     2    11.5%      103   T2     Kia Sportage
     3    11.0%       99   T2     Volkswagen Tiguan
     4     8.6%       77   T2     Toyota RAV4
     5     8.4%       75   T2     Audi Q5
     6     8.1%       73   T2     Hyundai Tucson
     7     6.4%       57   T2     Kia Sorento
     8     4.5%       40   T2     Honda CR-V
     9     3.8%       34   T2     Suzuki Grand Vitara
    10     3.2%       29   T2     Mitsubishi Outlander
    11     3.1%       28   T2     Subaru Forester
    12     2.9%       26   T2     Ford Kuga
    13     2.5%       22   T2     BMW X 1
    14     2.0%       18   T2     Chevrolet Captiva
    15     1.6%       14   T2     Mercedes-Benz GLK
    16     1.5%       13   T2     Hyundai Santa Fe
    17     1.3%       12   T2     Land Rover Freelander
    18     1.2%       11   T2     Peugeot 4007
    19     1.1%       10   T2     Opel Antara
    20     0.9%        8   T2     Nissan X-Trail
    21     0.9%        8   T2     Jeep Cherokee
    22     0.9%        8   T2     Citroen C-crosser
    23     0.6%        5   T2     Jeep Patriot
    24     0.4%        4   T2     Jeep Compass
    25     0.3%        3   T2     Renault Koleos
    26     0.2%        2   T2     Jeep Wrangler
    27     0.1%        1   T2     Land Rover Defender
[hr][b]     0   100.0%      303   T1     Totaal[/b]
     1    35.0%      106   T1     Suzuki SX4
     2    28.4%       86   T1     Kia Soul
     3    13.5%       41   T1     Toyota Urban Cruiser
     4     9.6%       29   T1     Fiat Sedici
     5     7.6%       23   T1     Skoda Yeti
     6     4.3%       13   T1     Daihatsu Terios
     7     1.7%        5   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      258   P3     Totaal[/b]
     1    27.9%       72   P3     Renault Espace
     2    21.3%       55   P3     Ford S-MAX
     3    11.6%       30   P3     Peugeot 5008
     4    10.9%       28   P3     Seat Alhambra
     5    10.1%       26   P3     Dodge Journey
     6     7.0%       18   P3     Ford Galaxy
     7     5.0%       13   P3     Mitsubishi Grandis
     8     3.1%        8   P3     Chrysler Voyager
     9     1.6%        4   P3     Volkswagen Sharan
    10     0.8%        2   P3     Lancia Phedra
    11     0.4%        1   P3     Peugeot 807
    12     0.4%        1   P3     Hyundai Trajet
[hr][b]     0   100.0%     1971   P2     Totaal[/b]
     1    26.5%      522   P2     Renault Scenic
     2    12.2%      240   P2     Opel Zafira
     3    11.8%      233   P2     Citroen C4 Picasso
     4    10.2%      201   P2     Peugeot 3008
     5     7.2%      142   P2     Ford C-MAX
     6     6.7%      132   P2     Seat Altea
     7     5.8%      114   P2     Volkswagen Touran
     8     5.5%      109   P2     Volkswagen Golf Plus
     9     4.5%       88   P2     Toyota Verso
    10     3.1%       62   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    11     2.6%       51   P2     Mazda 5
    12     1.6%       32   P2     Kia Carens
    13     1.2%       23   P2     Toyota Corolla Verso
    14     0.8%       16   P2     Citroen Xsara Picasso
    15     0.2%        3   P2     Honda FR-V
    16     0.1%        1   P2     Seat Toledo
    17     0.1%        1   P2     Chrysler PT Cruiser
    18     0.1%        1   P2     Chevrolet Tacuma
[hr][b]     0   100.0%      812   P1     Totaal[/b]
     1    32.6%      265   P1     Opel Meriva
     2    17.0%      138   P1     Nissan Note
     3    14.2%      115   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4    11.5%       93   P1     Renault Modus
     5     9.6%       78   P1     Citroen C3 Picasso
     6     8.0%       65   P1     Ford Fusion
     7     4.7%       38   P1     Hyundai Matrix
     8     1.1%        9   P1     Skoda Roomster
     9     0.9%        7   P1     Lancia Musa
    10     0.5%        4   P1     Peugeot 1007
[hr][b]     0   100.0%      267    L     Totaal[/b]
     1    33.3%       89    L     Renault Kangoo
     2    15.7%       42    L     Peugeot Partner
     3    13.1%       35    L     Citroen Nemo
     4    10.9%       29    L     Citroen Berlingo
     5     9.4%       25    L     Volkswagen Caddy
     6     9.0%       24    L     Fiat Doblo
     7     4.1%       11    L     Opel Combo
     8     2.6%        7    L     Fiat Fiorino
     9     1.9%        5    L     Peugeot Bipper
[hr][b]     0   100.0%       73    K     Totaal[/b]
     1    63.0%       46    K     Toyota Iq
     2    37.0%       27    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%        4    H     Totaal[/b]
     1    75.0%        3    H     Porsche 911
     2    25.0%        1    H     Nissan GT-R
[hr][b]     0   100.0%       27    G     Totaal[/b]
     1    25.9%        7    G     BMW Z4
     2    22.2%        6    G     Opel GT
     3    18.5%        5    G     Audi TT
     4     7.4%        2    G     Mazda MX-5
     5     7.4%        2    G     Hyundai Coupe
     6     7.4%        2    G     Alfa Romeo Spider
     7     3.7%        1    G     Porsche Cayman
     8     3.7%        1    G     Mercedes-Benz SLK
     9     3.7%        1    G     Ford Mustang
[hr][b]     0   100.0%       18    F     Totaal[/b]
     1    33.3%        6    F     BMW 7-serie
     2    27.8%        5    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3    11.1%        2    F     Maserati Quattroporte
     4    11.1%        2    F     Audi A8
     5     5.6%        1    F     Volkswagen Phaeton
     6     5.6%        1    F     Porsche Panamera
     7     5.6%        1    F     Jaguar XJ
[hr][b]     0   100.0%      681    E     Totaal[/b]
     1    35.8%      244    E     Volvo V70
     2    23.2%      158    E     Audi A6
     3    17.2%      117    E     BMW 5-serie
     4    12.2%       83    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     5.1%       35    E     Volvo S80
     6     2.2%       15    E     Chrysler 300C
     7     1.6%       11    E     Jaguar XF
     8     1.2%        8    E     Saab 9-5
     9     0.4%        3    E     Lexus GS
    10     0.3%        2    E     Renault Vel Satis
    11     0.3%        2    E     Hyundai Grandeur
    12     0.3%        2    E     Citroen C6
    13     0.1%        1    E     Mercedes-Benz CLS
[hr][b]     0   100.0%     2619    D     Totaal[/b]
     1    10.7%      281    D     Ford Mondeo
     2    10.5%      274    D     Volkswagen Passat
     3    10.3%      269    D     Audi A4
     4     9.9%      260    D     Opel Insignia
     5     7.5%      197    D     BMW 3-serie
     6     7.4%      195    D     Volvo V50
     7     5.9%      154    D     Citroen C5
     8     5.3%      140    D     Toyota Avensis
     9     4.7%      122    D     Renault Laguna
    10     3.5%       92    D     Mercedes-Benz C-klasse
    11     3.2%       83    D     Volvo S60
    12     2.6%       69    D     Audi A5
    13     2.4%       62    D     Mazda 6
    14     2.3%       59    D     Volvo S40
    15     1.9%       51    D     Skoda Superb
    16     1.6%       43    D     Seat Exeo
    17     1.5%       40    D     Chrysler Sebring
    18     1.5%       39    D     Peugeot 407
    19     1.3%       35    D     Alfa Romeo 159
    20     1.3%       33    D     Honda Accord
    21     1.0%       25    D     Saab 9-3
    22     0.9%       23    D     Volvo C70
    23     0.8%       20    D     Opel Vectra
    24     0.5%       14    D     Subaru Legacy
    25     0.5%       13    D     Dodge Avenger
    26     0.3%        8    D     Lexus IS
    27     0.2%        4    D     Fiat Croma
    28     0.2%        4    D     Chevrolet Epica
    29     0.1%        3    D     Hyundai Sonata
    30     0.1%        2    D     Mercedes-Benz CLC
    31     0.1%        2    D     Jaguar X-type
    32     0.1%        2    D     Cadillac BLS
    33     0.0%        1    D     Alfa Romeo Brera
[hr][b]     0   100.0%     5135    C     Totaal[/b]
     1    13.8%      709    C     Renault Megane
     2    12.2%      626    C     Volkswagen Golf
     3     8.5%      438    C     Opel Astra
     4     8.2%      421    C     Ford Focus
     5     8.1%      415    C     Toyota Prius
     6     6.9%      356    C     Nissan Qashqai
     7     5.2%      266    C     Audi A3
     8     4.3%      223    C     Peugeot 308
     9     4.1%      208    C     BMW 1-serie
    10     3.8%      193    C     Kia Ceed
    11     3.4%      176    C     Skoda Octavia
    12     3.1%      160    C     Honda Insight
    13     2.7%      140    C     Honda Civic
    14     2.4%      124    C     Hyundai i30
    15     2.1%      108    C     Toyota Auris
    16     1.9%       98    C     Volvo C30
    17     1.7%       86    C     Seat Leon
    18     1.2%       63    C     Mazda 3
    19     1.2%       63    C     Fiat Bravo
    20     0.9%       48    C     Citroen C4
    21     0.8%       39    C     Volkswagen Scirocco
    22     0.7%       35    C     Dodge Caliber
    23     0.6%       32    C     Chevrolet Cruze
    24     0.5%       28    C     Lancia Delta
    25     0.5%       26    C     Mitsubishi Lancer
    26     0.5%       24    C     Volkswagen Jetta
    27     0.2%        9    C     Toyota Corolla
    28     0.1%        7    C     Volkswagen Eos
    29     0.1%        5    C     Subaru Impreza
    30     0.1%        3    C     Chevrolet Nubira
    31     0.0%        2    C     Chevrolet Lacetti
    32     0.0%        2    C     Alfa Romeo GT
    33     0.0%        2    C     Alfa Romeo 147
[hr][b]     0   100.0%     7309    B     Totaal[/b]
     1    19.3%     1412    B     Ford Fiesta
     2    10.4%      762    B     Renault Clio
     3     9.1%      663    B     Opel Corsa
     4     7.8%      571    B     Volkswagen Polo
     5     6.1%      446    B     Toyota Yaris
     6     5.8%      422    B     Seat Ibiza
     7     5.5%      405    B     Peugeot 207
     8     5.4%      398    B     Dacia Sandero
     9     3.3%      242    B     Suzuki Swift
    10     3.3%      238    B     Dacia Logan
    11     3.1%      223    B     Peugeot 206
    12     2.7%      197    B     Hyundai i20
    13     2.6%      190    B     Fiat Punto
    14     2.5%      186    B     Skoda Fabia
    15     2.2%      164    B     Mini Mini
    16     1.9%      136    B     Mitsubishi Colt
    17     1.8%      131    B     Daihatsu Sirion
    18     1.4%      105    B     Alfa Romeo Mito
    19     1.2%       86    B     Nissan Micra
    20     1.1%       78    B     Citroen C3
    21     0.7%       48    B     Chevrolet Aveo
    22     0.6%       46    B     Mazda 2
    23     0.6%       46    B     Honda Jazz
    24     0.4%       32    B     Kia Rio
    25     0.2%       17    B     Citroen C2
    26     0.2%       16    B     Hyundai Accent
    27     0.2%       14    B     Lancia Ypsilon
    28     0.2%       11    B     Hyundai Getz
    29     0.1%       10    B     Subaru Justy
    30     0.1%        5    B     Opel Tigra
    31     0.1%        4    B     Kia Venga
    32     0.1%        4    B     Daihatsu Materia
    33     0.0%        1    B     Chevrolet Kalos
[hr][b]     0   100.0%     6719    A     Totaal[/b]
     1    12.8%      858    A     Toyota Aygo
     2    12.1%      811    A     Peugeot 107
     3    11.9%      797    A     Citroen C1
     4    11.0%      742    A     Suzuki Alto
     5     9.4%      631    A     Renault Twingo
     6     8.2%      550    A     Fiat Panda
     7     6.3%      421    A     Ford Ka
     8     5.2%      350    A     Fiat 500
     9     5.0%      336    A     Opel Agila
    10     4.4%      293    A     Hyundai i10
    11     3.8%      254    A     Nissan Pixo
    12     2.8%      187    A     Daihatsu Cuore
    13     2.5%      165    A     Volkswagen Fox
    14     2.2%      145    A     Chevrolet Matiz
    15     1.5%      100    A     Suzuki Splash
    16     1.0%       70    A     Kia Picanto
    17     0.1%        9    A     Daihatsu Trevis
 
Maar ik blijf met die 70 BMW X-series in mijn maag zitten.
 
Zou eerder T2 zijn. Ik zie dat de X3 deze maand niet opgenomen is. Dan denk je misschien dat de X-series de X3 is, maar als je dan naar oktober kijkt isstaan daar zowel de X3 als de X-Series.. :confused:
 
Als Toyota nog wat wil, zouden ze nog wel eens voor een stuntje kunnen zorgen door VW van eerste plek af te duwen. Verschil tussen VW en Toyota is maar 37 auto's (36.944 vs 36.907). Zou wel aardig zijn als Toyota nog wat zo doen (net toen VW de markt kocht in laatste dagen van Dec en daarmee de hegemonie van Opel na vele, vele jaren op laatste dag doorbrak)

Zelfs Ford kan met het kopen van de markt op laatste dagen nog wat doen (35.931), maar gat is waarschijnlijk iets te groot (alhoewel het Ford-team niet te beroerd is voor een goede actie..)
 
Volgens de cijfers op deze site is het verschil tussen Toyota en VW 114 auto's. Ben benieuwd wat het gaat worden.
 
B Kia Venga Doe maar P1
L Peugeot Bipper Goed, hoewel de Fiorino/Nemo/Bipper kleiner zijn dan de rest
V Volkswagen Kombi Zal inderdaad wel een T5-variant zijn
T2 BMW X 1 Goed zo!
P3 Peugeot 5008 Doe maar P2, de auto is gebaseerd op de Citroën Grand C4 Picasso en is zeg maar de 7-persoonsversie van de 3008
?? BMW X Series Aan het einde van het jaar komen we er wel achter wat AutoWeek bedoelt

Gelukkig heeft AutoWeek de cijfers van de 308 en 3008 nu gescheiden!
 
In de (wat meer) volumemarkt scoort VAG weer goed. En dat met de wat oudere modellen van A3 en A6 (+Passat).
 
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.
 
feyokoopmans zei:
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.

Renult had extreem sterke bonus campagne lopen die afliep in Nov. Let maar eens op hoeveel van deze auto's nu nog bij de dealers staan te wachten op een echte klant...
 
Verkoopcijfers in november 2009 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/~/media/RaiAssociation/Files/Communicatie%20en%20PR/Autoverkopen/2009/20091203%20november%202009.ashx:

Cadillac + 100%
Dacia + 76,7%
Porsche + 66,7%
Suzuki + 53,8%
Land Rover + 30,4%
Fiat + 23,5%
Kia + 11,2%
Toyota + 14,9%
Opel + 13,0%
Citroën + 9,8%
Renault + 6,9%
Ford + 6,6%
BMW + 4,0%
Lexus + 2,6%
Nissan - 5,3%
Totale verkopen personenauto's - 7,1%
Peugeot - 8,9%
Honda - 10,5%
Mini - 12,4%
Hyundai - 13,8%
Volvo - 17,1%
Mercedes-Benz - 17,5%
Skoda - 28,0%
Subaru - 31,3%
Jaguar - 31,8%
Mazda - 33,5%
Alfa Romeo - 33,6%
smart - 35,7%
Chevrolet - 35,8%
Audi - 36,1%
Lancia - 36,3%
Volkswagen - 36,9%
Seat - 37,8%
Mitsubishi - 38,8%
Chrysler - 40,0%
Daihatsu - 51,4%
Jeep - 63,5%
Dodge - 64,5%
Infiniti - 66,7%
Saab - 70,8%


In een steeds minder dalende markt moeten de VAG-merken opnieuw zware verliezen noteren: zowel Volkswagen, Audi, Seat als Skoda deden het de afgelopen maanden beroerd. Er heeft echter een omslag plaatsgevonden bij Opel, die de eerste groeicijfers van dit jaar wist te noteren. Verder herstellende merken zijn Renault (Mégane, Clio - hoewel de verkoopcijfers van de Koleos de afgelopen maanden tot stilstand zijn gekomen!), Fiat (Panda, 500), BMW, Dacia, Kia (Cee'd, Soul, Sorento), Land Rover (facelifts voor Discovery/Range Rover Sport/Range Rover) en Suzuki (Alto) die er een aantal maanden terug nog aanzienlijk minder positief voor stonden. Toyota en Citroën (wellicht wat zorgwekkende afhankelijkheid van C1) continueren met goede verkoopcijfers. Een omslag in negatieve zin heeft er plaatsgevonden bij Honda, dat wat marktaandeel moest inleveren de afgelopen maand. Dit lijkt vooral te liggen aan de ingezakte populariteit van de Civic Hybrid, die last lijkt te hebben van de Prius en steeds meer op stoom gerakende Insight. Nog altijd in de problemen zitten Daihatsu (dure yen), Chrysler/Dodge/Jeep (deed het t/m oktober niet eens zo slecht, misschien onduidelijkheid over merkenbeleid in Europa?), Mitsubishi (verouderd modellengamma, actiemerk) en Chevrolet (idem - Cruze is niet aangeslagen).
 
GPS_wegkwijt zei:
feyokoopmans zei:
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.

Renult had extreem sterke bonus campagne lopen die afliep in Nov. Let maar eens op hoeveel van deze auto's nu nog bij de dealers staan te wachten op een echte klant...


En inderdaad, zoiets dacht ik al ;-))
 
GPS_wegkwijt zei:
Als Toyota nog wat wil, zouden ze nog wel eens voor een stuntje kunnen zorgen door VW van eerste plek af te duwen. Verschil tussen VW en Toyota is maar 37 auto's (36.944 vs 36.907). Zou wel aardig zijn als Toyota nog wat zo doen (net toen VW de markt kocht in laatste dagen van Dec en daarmee de hegemonie van Opel na vele, vele jaren op laatste dag doorbrak)

Zelfs Ford kan met het kopen van de markt op laatste dagen nog wat doen (35.931), maar gat is waarschijnlijk iets te groot (alhoewel het Ford-team niet te beroerd is voor een goede actie..)

Voor een paar eurootjes wil mijn vader zijn Aygo wel op 31-12-2009 af laten leveren ipv in 2010.

Nog een paar mensen zoeken en ze staan op 1. Ik zou het Toyota wel een keer gunnen. Ik vind het knap hoe je met van sommige type de lelijkste modellen ooit (bv Avensis) toch zo veel auto's kan verkopen. Eigenlijk alleen de Aygo vind ik geslaagd, de rest van het gamma droevig.
 
Ik denk alleen dat het niet werkt. Zowel VW als Toyota zal er alles aan doen om op de eerste plaats te eindigen.
 
quote
Volkswagen - 36,9%
unquote

Daar kijk ik van op, ik dacht dat Volkswagen alleen maar pluste? (Nieuwe Golf en Polo, Passat Blue Motion).
 
Mach1 zei:
Ik denk alleen dat het niet werkt. Zowel VW als Toyota zal er alles aan doen om op de eerste plaats te eindigen.
VW heeft zijn feestje al gehad, het verbannen van Opel van de eerste plaats was een verademing. Nu is Toyota voor de competitie aan de beurt, dat houdt het wegen beeld verschillend.

Leuk voor de consument, een titanenstrijd tussen twee zeer rijke importeurs.
 
Ik ook. Is het percentage tov november vorig jaar? Of over het gehele jaar tot nu toe? Verbaas me over wel meer van die cijfers. Deze cijfers geven wel alleen het percentage daling of stijging in aantallen aan.
 
aras zei:
Mach1 zei:
Ik denk alleen dat het niet werkt. Zowel VW als Toyota zal er alles aan doen om op de eerste plaats te eindigen.
VW heeft zijn feestje al gehad, het verbannen van Opel van de eerste plaats was een verademing. Nu is Toyota voor de competitie aan de beurt, dat houdt het wegen beeld verschillend.

Leuk voor de consument, een titanenstrijd tussen twee zeer rijke importeurs.

Ik gun het Toyota ook van harte.
 
speedtouch zei:
Daar kijk ik van op, ik dacht dat Volkswagen alleen maar pluste? (Nieuwe Golf en Polo, Passat Blue Motion).

Maar Volkswagen doet het de laatste tijd dus niet best. Dit zijn de cijfers van de afgelopen 6 maanden:

Juni: - 46,4%
Juli: - 29,1%
Augustus: - 30,0%
September: 24,1%
Oktober: -30,2%
November: -36,9%

Problematischer gaat het echter met Audi en Seat.
Ik ben benieuwd of er acties uit de kast worden gehaald door Volkswagen en Toyota om de nieuwe nummer één van Nederland te worden. Zonder acties zal Toyota de nummer één worden vermoed ik, aangezien Volkswagen een typisch leasemerk is (volgens mij stond Volkswagen maar op nummer 6 wat betreft privé aangeschafte auto's) en leaserijders aan het einde van het jaar hun aanschaf uitstellen naar het volgende jaar.
Weet iemand trouwens welk merk er vóór 37 jaar lang Opel het meest populaire automerk van Nederland was? Daf, Ford?
 
feyokoopmans zei:
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.

DUITSE Renault verkopen in November: +60%!!
Dat zijn dus serieuze aantallen.
In 3 dagen verkoopt Renault Duitsland wat Renault NL in een maand afzet.
 
GPS_wegkwijt zei:
feyokoopmans zei:
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.

Renult had extreem sterke bonus campagne lopen die afliep in Nov. Let maar eens op hoeveel van deze auto's nu nog bij de dealers staan te wachten op een echte klant...


Maar ook in Duitsland en Frankrijk draaide Renault topmaanden:
DUITSE Renault verkopen in November: +60%!!
Dat zijn dus serieuze aantallen.
In 3 dagen verkoopt Renault Duitsland wat Renault NL in een maand afzet.

Frankrijk: +50%.
Nog gigantischere aantallen.
Ergo, Renault pikt weer op.
 
BMW X series ... zijn dat niet de Xi modellen van de 3 / 5 serie? De vierwielaangedreven variant van deze serie dus?
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Weet iemand trouwens welk merk er vóór 37 jaar lang Opel het meest populaire automerk van Nederland was? Daf, Ford?

Voor Opel was, meende ik, VW met de Kever het bestverkochte merk/model, en voor WO II lagen de zaken geheel anders, toen was de top 3 ( ik ga even uit van de cijfers van 1936):

1. Ford
2. Citroen
3. Chevrolet

Mocht je er behoefte aan hebben, dan kan ik ook uit elk vooroorlogs jaar een top 20 samenstellen.
 
Uit elk vooroorlogs jaar is misschien wat teveel gevraagd, maar ik ben wel benieuwd naar één of enkele jaren (y)
 
feyokoopmans zei:
GPS_wegkwijt zei:
feyokoopmans zei:
Renault weer eens nummer 1. 10% marktaandeel. 4 bij de eerste 13. 3 in de top 10. Leuk.

Renult had extreem sterke bonus campagne lopen die afliep in Nov. Let maar eens op hoeveel van deze auto's nu nog bij de dealers staan te wachten op een echte klant...


Maar ook in Duitsland en Frankrijk draaide Renault topmaanden:
DUITSE Renault verkopen in November: +60%!!
Dat zijn dus serieuze aantallen.
In 3 dagen verkoopt Renault Duitsland wat Renault NL in een maand afzet.

Frankrijk: +50%.
Nog gigantischere aantallen.
Ergo, Renault pikt weer aan.

Aanvulling: Ook in Engeland en Spanje mega November verkoopstijgingen voor de Regie: + 170% (!!!) en + 55%
Knap uitgekiend ;-))
 
speedtouch zei:
quote
Volkswagen - 36,9%
unquote

Daar kijk ik van op, ik dacht dat Volkswagen alleen maar pluste? (Nieuwe Golf en Polo, Passat Blue Motion).

VW is veel lease en leasemaatschappijen willen na 15de geen auto meer op naam hebben. Je zult zien dat de start in het nieuwe jaar van VW weer sterk is (opgehouden kentekenregistraties voor lease)
 
Als mensen echt denken dat Renault met hetzelfde produkt aanbod in een keer zoveel beter gaat verkopen (dus niet een geleidelijke ontwikkeling) dan hebben ze het 'spelletje'nog niet door. Renault in Europa heeft de buidel open getrokken voor een sterke eindsprint en in NL,maar ook andere landen leiden dit soort (volume target) bonussen er toe dat er kortstondige plussen worden genoteerd. Pas als dit maand na maand in de cijfers te zien is dan kan men spreken over een structurele betere verkoop. Met een extra 1000- 1500 euro voor alle auto's zet de dealer die extra auto's op kenteken om zijn target te halen en zijn bonus te scoren en dan verkoopt hij deze auto wel aan de particulier in een eindejaarsactie met een flinke korting (of ergens in 2010).
 
Renault doet ook flink mee aan het slooppremievoordeeldumpcircus, dus de verkoopstijgingen komen vermoedelijk vooral op conto van de Twingo en Clio.
 
GPS_wegkwijt zei:
Als mensen echt denken dat Renault met hetzelfde produkt aanbod in een keer zoveel beter gaat verkopen (dus niet een geleidelijke ontwikkeling) dan hebben ze het 'spelletje'nog niet door. Renault in Europa heeft de buidel open getrokken voor een sterke eindsprint en in NL,maar ook andere landen leiden dit soort (volume target) bonussen er toe dat er kortstondige plussen worden genoteerd. Pas als dit maand na maand in de cijfers te zien is dan kan men spreken over een structurele betere verkoop. Met een extra 1000- 1500 euro voor alle auto's zet de dealer die extra auto's op kenteken om zijn target te halen en zijn bonus te scoren en dan verkoopt hij deze auto wel aan de particulier in een eindejaarsactie met een flinke korting (of ergens in 2010).

Om deze hele theorie alleen aan Renault op te hangen gaat mij te ver.
Om te beginnen doen ALLE merken aan 'acties', al dan niet slooppremie gestuurd.
Renault's dochter Dacia is in Duitsland en Fr een ware slooppremiekampioen gebleken

Renault stijgt al sinds Augustus in ALLE grote Eu markten.
Verder de vaststelling dat Renault vanaf Oktober 2008 hardere klappen kreeg dan, bv, VW en Ford ~ dan is een grote(-re) volume groei eerder te realiseren dan bij merken die naar verhouding minder hard waren gedaald.
Waarschijnlijker is dat de verkoop v/d Megane/Scenic reeks aantrekt en dat de Clio een grotere bijdrage levert sinds de 'facelift'.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Uit elk vooroorlogs jaar is misschien wat teveel gevraagd, maar ik ben wel benieuwd naar één of enkele jaren (y)

Goed, dan zal ik een paar opzoeken uit de jaren 20 en 30 en uit de 19e eeuw, toen Benz absolute heer en meester was in de autoverkopen. Ik post de cijfers wel in het Vooroorlogsche Automobieltopic.
 
Ik kan me niet voorstellen dat Renault grote aantallen geregistreerde auto's onverkocht heeft staan. Ik ben 2 weken geleden met een vriendin op pad geweest om haar Clio uit 2000 in te ruillen. Bij drie verschillende dealers geweest en die hadden alledrie geen onverkochte Clio's of Twingo's met nieuw kenteken staan en boden geen premie om 'm nu nog af te nemen. De extra premie van 1000 euro extra krijg je alleen bij inruil van een auto die binnen de slooppremieregeling valt. Je kan wel kiezen uit 3 jaar garantie/gratis onderhoud/goedkope lening of 1.000 extra inruil. Wel gaan de prijzen van de Clio per 1 januari iets omhoog. Uiteindelijk heeft ze een nieuwe Clio gekocht en besloten 'm meteen af te nemen. Ze gaat met deze ook weer een jaar of 8 sturen dus dan maakt dat niet meer uit.

Nieuwprijs van nog 14 mille totaal voor een 1.2 75pk (standaard TomTom, elec.ramen, CV met ab etc) met extra metaallak, airco en veiligheidspakket (oa gordijnbags) en 3 jaar garantie is behoorlijk scherp. Ik snap wel dat ie lekker verkoopt.
 
BMdoubleyou zei:
Ik kan me niet voorstellen dat Renault grote aantallen geregistreerde auto's onverkocht heeft staan. Ik ben 2 weken geleden met een vriendin op pad geweest om haar Clio uit 2000 in te ruillen. Bij drie verschillende dealers geweest en die hadden alledrie geen onverkochte Clio's of Twingo's met nieuw kenteken staan en boden geen premie om 'm nu nog af te nemen. De extra premie van 1000 euro extra krijg je alleen bij inruil van een auto die binnen de slooppremieregeling valt. Je kan wel kiezen uit 3 jaar garantie/gratis onderhoud/goedkope lening of 1.000 extra inruil. Wel gaan de prijzen van de Clio per 1 januari iets omhoog. Uiteindelijk heeft ze een nieuwe Clio gekocht en besloten 'm meteen af te nemen. Ze gaat met deze ook weer een jaar of 8 sturen dus dan maakt dat niet meer uit.

Nieuwprijs van nog 14 mille totaal voor een 1.2 75pk (standaard TomTom, elec.ramen, CV met ab etc) met extra metaallak, airco en veiligheidspakket (oa gordijnbags) en 3 jaar garantie is behoorlijk scherp. Ik snap wel dat ie lekker verkoopt.

Mooi verhaal, succes met jullie aanwinst. Al 'wint' de nieuwe Polo momenteel alle vergelijktesten in zijn klasse, de Clio eindigt regelmatig als zeer goeie tweede. Het prima onderstel/volwassen rijgedrag, comfort, veiligheid en ruimte wordt geroemd.
 
Terug
Bovenaan