Tips voor (het aanschaffen van) goedkope brikken

Drie spotgoedkope auto's: voor welke kies jij?


  • Totaal aantal stemmers
    302
  • Opiniepeiling gesloten .
420 zei:
- Lancia Ypsilon: het vorige model vanaf 1997, daarvan heb er al genoeg voor onder de €1000 te koop zien staan. Modern ogend, vrij licht en zuinig.
- Fiat Punto: 'the poor man's Ypsilon' zeg maar. ;)
- Fiat Bravo / Brava: veel waar voor je geld (ruim en best luxe) en de licht gemotoriseerde versies zijn onder de 1050kg en behoorlijk zuinig.

Verder kunnen natuurlijk de Uno's en Tipo's ook vermeld worden.

:)
 
Hoe betrouwbaar is dat eigenlijk, een circa 13 jaar oude Punto? Als iemand met mooie statistiekjes komt of hier verder wordt bevestigd dat ´ie betrouwbaar is, zet ik hem erin, maar nu twijfel ik een beetje. Liever geen onbetrouwbare auto´s in de lijst namelijk...
 
Een Punto is net zo betrouwbaar als een betrouwbare Peugeot 405. Dat betekent dat er van alles stuk kan gaan, wat bij een echt betrouwbare auto niet stuk zou gaan.
Sommigen hebben geluk en komen die defecten niet tegen, en noemen de auto daarom betrouwbaar. Maar ik zou liever voor een (Japanse) auto gaan waar die defecten nooit voorkomen.
 
Heb een 98 punto gehad een 60 sx met de 60 pk 1.2 motor, pittig ding. Bij aanschaf werd de koppakking gemaakt (bekend kwaaltje).

Verder in de stad een goede auto. Op de snelweg drama. Erg lichte besturing! Ook slechte lichtopbrengst vd koplampen.


Gr Chris
 
Ben nu op zoek naar een auto, 1000 tot 1750 euro. Mijn huidige honda civic aerodeck is bijna verkocht.

Ga misschien kijken naar een goede Renault 19 16v uit 1994.. 1750 euro en met de prijs is nog wat te doen. Zelf denk ik 1250 euro!

Hoor jullie al denken.... Nee niet doen! Maar voor 1250 kun je nu eenmaal niet de hoofdprijs krijgen en lees opzich wel goede verhalen hier bij de reviews.

Distributieriem word eventueel gedaan.



https://www.philipsenautos.nl/
 
MusketieR zei:
500,- van de prijs af! (droom verder)

waarom niet? Ik heb een keer 1500 van de prijs afgekregen, was 5000. Uiteindelijk auto niet gekocht omdat ik wat tussen kwam helaas.
 
M43 zei:
Ben nu op zoek naar een auto, 1000 tot 1750 euro. Mijn huidige honda civic aerodeck is bijna verkocht.

Ga misschien kijken naar een goede Renault 19 16v uit 1994.. 1750 euro en met de prijs is nog wat te doen. Zelf denk ik 1250 euro!

Een Civic Aerodeck (zeer gewaardeerde auto) inruilen op een ouderwetse brik als een Renault 19?
Volgens mij zou je dan geld toe moeten krijgen ipv. bij moeten betalen.
Heb ik iets gemist?
 
Daarbij vind ik 1750,- voor een Renault 19 uit 1994 veel te veel. Ter referentie: ik heb in januari een Ford Escort met 140k km gekocht voor 1950,- Niet de goedkoopste maar wel met nieuwe apk, drie maanden garantie, nieuwe accu en nieuwe banden. Voor de rest is die redelijk uitgerust bijvoorbeeld radio/cd-speler, airco en voorruitverwarming. Minpunt is wel de uiterlijke staat, maar technisch is die goed en daar draait het om.
 
Ik mis in deze discussie de Honda Civic type EG 1991-1996 entype daarvoor.
Mijn eerste auto was een Civic 1.3DX 3deurs (EG) de auto gescoord voor 875euro
Ik als arme student zijnde :D wilde een betrouwbare auto met een laag gewicht 940kilo en die ook nog een beetje snel en zuinig is.

De Civic voldeed hier ruimschoots aan, de hierbovengenoemde 1.3 haalde binnen 11sec de 100km en tijdens het jaar dat ik erin heb gereden had ik een verbruik van ongeveer 7,1l/100km ondanks mijn sportieve rijstijl..
Binnen het jaar geen onderhoud gehad(op APK en olie na) en ook de restwaarde van dit model is goed(voor 750 euro mét schade) ingeruild op een relatief goedkope Alfa 156.

Tip ga voor de niet gesjonniede versies met lichte motoren 1.3 of 1.5, de sedan is nog meer studenten bak, maar is iets schaarser.
 
Ik ben op zoek naar een enorm goedkope auto. Met goedkoop bedoel ik goedkoop in alle opzichten: aanschaf, verzekering (via ouders? :D), wegenbelasting en onderhoud. In de eerste post staat dat de VW Polo van ongeveer 1990 zeer betrouwbaar is. Ik heb een Polo sedan zien staan voor ongeveer €300. Is dat een beetje een nette prijs? Hoeveel zou onderhoud mij per jaar kosten, ervanuitgaande dat dit een betrouwbaar model is? Verder sta ik open voor suggesties. Mijn budget is enorm laag: €500 is al aan de hoge kant.
 
---GT--- zei:
Een Punto is net zo betrouwbaar als een betrouwbare Peugeot 405. Dat betekent dat er van alles stuk kan gaan, wat bij een echt betrouwbare auto niet stuk zou gaan.
Sommigen hebben geluk en komen die defecten niet tegen, en noemen de auto daarom betrouwbaar. Maar ik zou liever voor een (Japanse) auto gaan waar die defecten nooit voorkomen.

zeg nooit nooit. heb namelijk met mijn mazda 323F uit 1995 met 135.000 op de teller véél meer problemen gehad dan de alfa romeo 33 uit 1992 en met ruim 190.000 op de teller (voor 275,- gekocht). deze alfa heeft me nooit laten staan, totaal niets aan onderhoud gedaan maar wilde maar niet kapot. overigens ben ik toch van mening dat de 33 niet in het rijtje thuis hoort want ik had gewoon mazzel. Juist dit is nodig bij een auto in deze prijsklasses. ook een jappanner kan kapot. Overigens merk ik wel dat mensen met een jappaner zich eerder schamen ofzo bij problemen en dit graag afdoen als 'dit kan de beste gebeuren' of gewoon helemaal niet over de problemen van hun auto's praten. Daarmee wil ik nog niet ontkennen dat jappen ook in mijn beleving betrouwbaarder zijn dan bijvoorbeeld franse of italiaanse auto's. Bepaalde merken/modellen trekken bepaalde mensen aan. mensen die vaak ook weer een bepaalde rijstijl hebben. om even 2 extremen naast elkaar te zetten:
een Suzuki Wagon R+ trekt een heel ander volk aan dan bijvoorbeeld een Honda CRX. Dit zie je ook bij bepaalde merken/modellen. een model dat snelle rijders aantrekt zal waarschijnlijk al vrij snel als onbetrouwbaar worden aangeduid door de vele problemen die de bestuurders (door hun eigen rijgedrag) ondervinden. terwijl dat ene oude vrouwtje die ook zo'n auto rijd zich afvraagt waar dat vandaan komt omdat ze nóóit problemen met haar auto heeft. ik heb het natuurlijk aangedikt maar het is denk ik duidelijk wat ik bedoel. het lijstje wat er op aanrade van --GT-- is ingezet lijkt mij in ieder geval de goedkoopste vorm van auto rijden.
 
Ik mis hier één van de meest populaire auto's in dit segment. De fiat cinquecento (sporting?). Relatief zuinig (1 op 16 sport en 1 op 18 normaal) en betrouwbaar. Sportief. Licht (goedkoop in wegenbelasting). Erg wendbaar (enorm kleine draaicirkel). Relatief veel beenruimte. Oncomfortabel.
 
Overigens is de eerste type Megane uitermate betrouwbaar. Genoeg Megane's te vinden met 4 ton op de teller zonder vreemde onderhoudskosten.
 
ThmsDRR zei:
Ik mis hier één van de meest populaire auto's in dit segment. De fiat cinquecento (sporting?). Relatief zuinig (1 op 16 sport en 1 op 18 normaal) en betrouwbaar. Sportief. Licht (goedkoop in wegenbelasting). Erg wendbaar (enorm kleine draaicirkel). Relatief veel beenruimte. Oncomfortabel.

Ik heb bijna 3 jaar in een Cinquecento gereden van 1998 (0.9 SX). Inderdaad zuinig en in de wegenbelasting en verzekering best goedkoop. Op zich was dit autootje best wel comfortabel.

Het grote minpunt betreft wel de reparatiegevoeligheid. Punten die ik in die drie jaar heb gehad zijn (buiten de normale onderhoudskosten zoals olie, APK en banden):
-achter nieuwe draagarmen
-ankerplaten van de trommelremmen achter, omdat die steeds begonnen aan te lopen
-nieuwe koplampen omdat de reflectors los lieten.

Dit zijn allemaal specifiek zwakke punten van de Cinquecento. Daarnaast staan ook bekend als zwakke punten de koppakking en de brandstoftank, wat ook niet de goedkoopste reparaties zijn.

Een Cinquecento is een leuk, markant gelijn autootje, het is echter niet de goedkoopste auto om in te rijden.
 
---GT--- zei:
Mach1 Schreef:

> Een vijfbak is zeker wel leverbaar op een Polo 2.
> Vriend van mij heeft een Polo 1.4 diesel met
> vijfbak!

Die vijfbak zal wel bij de dieselmotor horen. Dezelfde 1.4D in de Seat Terra heeft ook een vijfbak.
De benzinemodellen hebben geen vijfbak.

ook de benzine motoren zijn er met 5bak. (1.3) zelf net een polo aangeschaft uit 1986. 1.3 (1.0 is me echt te traag) en 5bak. het is trouwens een sedan (2deurs, zeg maar de opvolger van de derby en classic). Ik wilde toch weer gewoon een goedkoop gebakkie erbij waar ik lekker mee bezig kan gaan. (daarnaast is het met 2 italianen natuurlijk nooit een overbodige luxe om er een oude oerdegelijke duitser bij te hebben ;):p ) eerst dacht ik dat ik weer voor een 33 wilde gaan maar dat is het toch niet geworden.
 
Dag mensen, ik vertoon me nu voor het eerst op het forum, maar misschien kennen jullie me een beetje van mijn comments op de nieuwsberichten op de AW site.

Ik ben op zoek naar een tweedehands auto, maar dit topic dekt voor mij de lading niet helemaal, omdat ik op zoek ben naar een vakantie-auto. Samen met drie vrienden ga ik deze zomer twee weken naar Oekraïne en we willen met een auto gaan, zo goedkoop mogelijk. Uiteraard moet de auto wel betrouwbaar zijn voor zolang de vakantie duurt, en de apk nog niet verlopen.

Verdere eisen:

- Een prijs van hooguit 500 - 600 euro
- Hij moet het 1800 km heen en terug (3600 km) uithouden zonder gezeur, daarna mag hij van mij uit elkaar vallen.
- Het moet een diesel stationwagon (eventueel sedan) zijn uit het C-segment. Liefst rond de 1000 kilo vanwege de belasting.
- Roest en andere optische lelijkheden maken helemaal niets uit.
- We willen de auto het liefst zo laat mogelijk kopen zodat we minder belasting hoeven te betalen.

Mijn vragen:

- Hoe kom je het beste aan een dergelijke auto? Ik kan internet wel afstruinen maar ik heb het idee dat het aanbod een stuk groter is dan de hoeveelheid auto's die op internet zijn te vinden.
- Waarom zijn er in deze prijsklasse zoveel Ford Escorts en Opel Astra's te vinden die voldoen aan mijn eisen? Zit er een addertje onder het gras?
- Weet iemand nog ergens een geschikte Volvo 440 staan voor dit budget?
- Tips?

Als ik hiervoor beter een ander topic had kunnen maken wil ik dat alsnog wel doen, tenzij een moderator dat even voor me wil regelen. In elk geval alvast bedankt voor jullie tips/medewerking.
 
Dit niet iets?:
of01_0006120031.jpg

https://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=180916990&o_id=6120031&p_type_lijst=RL

Uit de tijd dat Peugeot nog goede auto's en diesels maakte.
Daarnaast erg comfortabel (ook niet onbelangrijk in het Oostblok) en ruim!
 
Met hoeveel personen ga je? Vergis je namelijk niet in de hoeveelheid bagage:

Zweden%20-%20050.jpg


:p

Op zich is zo'n 405 ook wel OK, al zou ik voor een Break als deze gaan.


- Waarom zijn er in deze prijsklasse zoveel Ford Escorts en Opel Astra's te vinden die voldoen aan mijn eisen? Zit er een addertje onder het gras?
Er zijn er zoveel dat je ze aan de straatstenen niet kwijtraakt, dus dan maar voor een weggeefprijs.

- Weet iemand nog ergens een geschikte Volvo 440 staan voor dit budget?
Waarom een 440? Geen bijzondere (Renault) dieselmotoren, niet extreem ruim, geen sedan (da's de 460) en geen station.
Een 740 op gas, zie die foto hierboven :p
 
MusketieR zei:
Dit niet iets?:
https://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=180916990&o_id=6120031&p_type_lijst=RL

Uit de tijd dat Peugeot nog goede auto's en diesels maakte.
Daarnaast erg comfortabel (ook niet onbelangrijk in het Oostblok) en ruim!

Een 405 is zeker één van de auto's die we overwegen.



De Student zei:
Met hoeveel personen ga je? Vergis je namelijk niet in de hoeveelheid bagage


:p

Op zich is zo'n 405 ook wel OK, al zou ik voor een Break als deze gaan.


- Waarom zijn er in deze prijsklasse zoveel Ford Escorts en Opel Astra's te vinden die voldoen aan mijn eisen? Zit er een addertje onder het gras?
Er zijn er zoveel dat je ze aan de straatstenen niet kwijtraakt, dus dan maar voor een weggeefprijs.

- Weet iemand nog ergens een geschikte Volvo 440 staan voor dit budget?
Waarom een 440? Geen bijzondere (Renault) dieselmotoren, niet extreem ruim, geen sedan (da's de 460) en geen station.
Een 740 op gas, zie die foto hierboven :p

Een Volvo 440 is vrij groot voor een hatchback, vandaar dat ik de eis sedan/station in dit geval laat varen. Maar ik heb me niet heel erg in de 440 verdiept moet ik zeggen. Een Vectra vind ik weer wat te groot. Een 460 behoort ook tot de mogelijkheden. Wat betreft bagage maak ik mij niet zoveel zorgen, omdat we maar met zijn vieren gaan, ik weet niet wat we nodig hebben behalve weekendtassen en misschien slaapzakken. En een tas met eten natuurlijk.

Is LPG geen probleem in sommige landen? In Nederland zijn LPG-pompstations nog gemakkelijk te vinden en in Zweden dan ook neem ik aan, maar ik weet niet hoe dat in Polen en Oekraïne zit.
 
Ik ben de Seat Ibiza nog niet tegengekomen.
Kzie toch vrij veel Ibiza's tussen de 1000 en 1500 euro met minder dan 200.000 op de teller.
Ikzelf vind t wel n leuk autotje om te zien, is het aan te raden zoiets aan te schaffen?

seat%20ibiza%20zij%2095.JPG
 
De Ibiza is de leukere ruimere en goedkopere VW Polo.
Onderdelen zijn overal verkrijgbaar en motorisch zeer betrouwbaar, dus daar kun je je geen buil aan vallen. Zeker een overweging waard.

Peugeot 405 zou ik niet doen. Ik heb er eentje gekocht met Afrikaanse klanten in het achterhoofd. Men had gezegd dat de 405 erg populair zou zijn bij de export. Maar zelfs met nieuwe APK is er nog geen cent op geboden. De sloop bood uiteindelijk 75 euro meer dan de Marktplaats-klanten. De 405 takelde in een jaar tijd ook meer af dan elke andere auto die ik heb gehad.
Na een half jaar had ik een halve 405 in mijn schuur staan qua afgevallen onderdelen en na een jaar begon de koppakking te lekken. Dat was nadat de uitlaat van 2 helften weer 1 uitlaat was gemaakt.

Escort of Astra? Een 20 jaar oudere VW is beter. Men gaat liever fietsen dan hopen dat de Astra of Escort wil rijden. Heb ik het nog niet eens over de roest.
 
Bedankt

maar inmiddels is het probleem opgelost. We gaan toch maar met de bus. Het is nogal riskant om in een auto van 500 euro naar een land als Oekraïne te rijden met alleen maar onervaren bestuurders. Het zou wel kunnen lukken, maar als er iets mis gaat zouden we wel een enorm probleem hebben, en dat willen we niet. :)
 
@GT
De Astra van mijn opa doet het anders nog perfect en dat is ook geen jonkie. Het is dat mijn opa nog auto rijd anders had ik hem zo overgekocht van hem.

En vergeet de KIA Pride niet. Ben hem nog niet tegen gekomen of heb er overheen gelezen.

800px-Kia_Pride_silver_vl.jpg

Hij ziet er misschien niet zo goed uit, maar wel lekker goedkoop en gemaakt t/m 2000 voor 1tje uit 2000 als je beetje zoekt kan je ze voor ongeveer 1000€ krijgen soms zelf nog minder en dan hebben ze minder als een ton op de teller.
 
Die kia is officieel een mazda 121 uit de jaren 80. nadat mazda een nieuw model had (bolhoed) heeft kia deze auto in licentie gebouwd de motor is dacht ik ook mazda maar weet ik niet zeker.
 
106accent zei:
Renault 19.

Kost een drol en rijd goed.

Redelijk betrouwbaar en niet duur in gebruik. Roest hebben ze bij mijn weten ook niet echt last van.

Toch wel, een keer een pijnlijke elleboog overgehouden aan een schokbreker die door de achterbank heen kwam. Moet er bij vermelden, auto was erbarmelijk slecht onderhouden.
 
Echt goedkoop in de vaste lasten is ie niet, maar de Volvo 740 is wel oer- en oerdegelijk. Rij er nu zelf al twee jaar in eentje (265.000 km) en heb er nog geen echte kosten aan gehad. Ben nu op zoek naar een 740 of 940 met airco (en automaat). Heb de motorrubbers vervangen (niet echt nodig), remblokken vervangen voor en achter (wel nodig) het rubber van de kofferbak (was ook niet nodig, lekte langs de afdichtingen van de achterlichten, die heb ik dichtgekit), de thermostaatkraan van de kachelradiateur vervangen en ik heb de versnellingsbakolie en de aftapplug vervangen (allebei wel echt nodig). Verder niets in twee jaar (rij er ook niet veel mee, is de 2e auto). Vorig jaar nog uitgeleend aan iemand die naar Denemarken moest. Ook probleemloos doorstaan (een lampje in het instrumentenbord losgetrild). Dit jaar 60 euro voor de apk met nieuwe bougies en remmen schoonblazen en 60 euro voor een middenarmsteun met bekerhouders. Vorig jaar verder alleen nog 50 euro voor de apk. Wegenbelasting is 50 euro per maand, Oldtimerverzekering is 86 euro per jaar. Verbruik op de snelweg gemiddeld 1:11. Binnen de stad aanzienlijk lager. Ook in de aanschaf kosten ze geen drol. De mijne kostte 900 euro en die gaat binnenkort voor 250 euro weer naar m'n zwager. De afschrijving is dus ook redelijk nihil.
Ik had overigens ook jaren geleden een Renault 19 gekocht voor 250 euro. Zag er niet uit door de deuken, maar hij had pas 129.000 km gelopen en nu 5 jaar later rijdt ie nog steeds. Zou geen nieuwe Renault kopen, maar zo'n oude 19 is top.
 
Doppert zei:
Echt goedkoop in de vaste lasten is ie niet, maar de Volvo 740 is wel oer- en oerdegelijk. Rij er nu zelf al twee jaar in eentje (265.000 km) en heb er nog geen echte kosten aan gehad. Ben nu op zoek naar een 740 of 940 met airco (en automaat). Heb de motorrubbers vervangen (niet echt nodig), remblokken vervangen voor en achter (wel nodig) het rubber van de kofferbak (was ook niet nodig, lekte langs de afdichtingen van de achterlichten, die heb ik dichtgekit), de thermostaatkraan van de kachelradiateur vervangen en ik heb de versnellingsbakolie en de aftapplug vervangen (allebei wel echt nodig). Verder niets in twee jaar (rij er ook niet veel mee, is de 2e auto). Vorig jaar nog uitgeleend aan iemand die naar Denemarken moest. Ook probleemloos doorstaan (een lampje in het instrumentenbord losgetrild). Dit jaar 60 euro voor de apk met nieuwe bougies en remmen schoonblazen en 60 euro voor een middenarmsteun met bekerhouders. Vorig jaar verder alleen nog 50 euro voor de apk. Wegenbelasting is 50 euro per maand, Oldtimerverzekering is 86 euro per jaar. Verbruik op de snelweg gemiddeld 1:11. Binnen de stad aanzienlijk lager. Ook in de aanschaf kosten ze geen drol. De mijne kostte 900 euro en die gaat binnenkort voor 250 euro weer naar m'n zwager. De afschrijving is dus ook redelijk nihil.
Ik had overigens ook jaren geleden een Renault 19 gekocht voor 250 euro. Zag er niet uit door de deuken, maar hij had pas 129.000 km gelopen en nu 5 jaar later rijdt ie nog steeds. Zou geen nieuwe Renault kopen, maar zo'n oude 19 is top.

Ze zijn extreem goedkoop in gebruik wanneer je veel kilometers draait. Ik heb nu meer dan twee ton in 3 jaar gereden met mijn 940 op LPG en heb een kilometerprijs van iets onder de 9 cent (0,0887 euro) incl. Hij staat nu op 460.000. Voor iemand die een bedrijfszekere auto zoekt voor veel kilometers en weinig geld is dit zeker een aanrader. Als je weinig kilometers draait zijn de vaste lasten van deze auto te hoog. De onderdelen zijn goedkoop en 4 cilinderblokken zijn onverwoestbaar. Wel heb ik ook extreem lage onderhoudskosten omdat ik veel lange afstanden rijdt (200km+)
 
Nu ik bijna een jaar mijn rijbewijs heb, en ik eigenlijk amper meer brommer rijd zit ik te denken om een leuk klein autootje te kopen.

Mijn keuze gaat tussen een Nissan Micra 1.0, Citroen ax 1.0 , Peugeot 205 1.0, Seat marbella, Daihatsu cuore

Volgens mij is de nissan het betrouwbaarst (als ik zo rond lees op forums), maar nou is ook mijn vraag hoeveel geld moet ik per maand opzij zetten voor zo'n autootje kwa onderhoud?, En wat zijn de zwakke plekken van deze auto's?
 
JelmerF zei:
Nu ik bijna een jaar mijn rijbewijs heb, en ik eigenlijk amper meer brommer rijd zit ik te denken om een leuk klein autootje te kopen.

Mijn keuze gaat tussen een Nissan Micra 1.0, Citroen ax 1.0 , Peugeot 205 1.0, Seat marbella, Daihatsu cuore

Volgens mij is de nissan het betrouwbaarst (als ik zo rond lees op forums), maar nou is ook mijn vraag hoeveel geld moet ik per maand opzij zetten voor zo'n autootje kwa onderhoud?, En wat zijn de zwakke plekken van deze auto's?

Als je een goede uitzoekt kan je best zo'n 15000 km rijden zonder onderhoud. Je kunt niet zeggen hoeveel je aan onderhoud kwijt bent. Een kwestie van geluk en pech. Tip: koop bij een particulier als je weinig budget hebt. In de handel betaal je meer en heb je net zoveel risico want garantie geven ze niet op auto's onder de 500 euro.
 
---GT--- zei:
Mach1 Schreef:

> Een vijfbak is zeker wel leverbaar op een Polo 2.
> Vriend van mij heeft een Polo 1.4 diesel met
> vijfbak!

Die vijfbak zal wel bij de dieselmotor horen. Dezelfde 1.4D in de Seat Terra heeft ook een vijfbak.
De benzinemodellen hebben geen vijfbak.
Jawel. Was gewoon een optie, ik heb pas nog in een 1.3 coupé van '92 gereden, gewoon met 5-bak.

Corsa B, let op (zoals met alle kleinere Opels) uit welke fabriek ze komen. Uit Duitsland roest stukken minder dan uit België, Engeland of Spanje. Ik heb Corsa's van '00 gezien met flink wat laswerk.
 
Citroën ZX, de 1.4 (peugeot motor) 3-deurs (phaseII), weegt 940kg, lekker zuinig, (1 op 14-15), niet de 1.6 motor nemen (is een voormalig BX-motor, minder betrouwbaar), redelijk ruim (ruimer dan een AX), (passief) meesturende achteras, wel op tijd de distributieriem vervangen....
Stukken goedkoper dan een peug 306 (en lelijker), maar feitelijk dezelfde auto.
 
@JelmerF: Waarom geen AX 1.4? Dat rijdt als een kart! :)
En de ZX: dan is de 2.0 Volcane ook een stuk leuker!
 
Kwil dus ook een goedkope auto.

Kzit op dit moment achter een Skoda Felicia 1.6 GLX Combi aan. Kleur Rood metallic.
105000 km
bj: 1997

Ziet er strak uit, al lijken de mistlampen voor weg te zijn gehaald.. Kost minder dan €1000 en denk dat het een leuke goedkope bak voor mij is.

Geen no-claim, dus verzekering kan prijzig worden. maar hier is ie maar €321 per jaar.. Ben 22 en heb nu 4 jaar rijbewijs zonder auto hebben gehad.
belasting komt op €266

Echt veel goedkoper kan ik nie gaan denk ik als ik een beetje comfort en grootte wil behouden met lage onderhoudskosten.
 
Een Felicia is heel goedkoop, maar het kan stuk. Alleen de motor is van VW, de rest is gewoon ouderwets Skoda.
Maar de alternatieven (Nexia, 440, Rover 200) kunnen ook stuk.
Wil je betrouwbaar, dan kom je vaak bij kleinere auto's uit. Een gulden middenweg is een VW Golf II. Die is ruim, toch compact van buiten, licht, onverwoestbaar en niet onzuiniger dan een grotere auto. Een Golf II benzine valt meestal in dezelfde gewichtscategorie als een Alto en een Swift. Waarom dan klein rijden als groter ook kan?
 
En de Golf 2 is dan wel heel wat ouder, en een goede Golf 2 vinden kan lastig zijn dankzij Sjonnies..

De Felicia heeft gewoon een perfect gewicht van 943 kg en is niet te oud.
De Nexia vind ik zelf niks.
De 440 is leuk, maar zien er vaak slecht onderhouden uit door de roestende achter wielkasten. Desondanks staat ie wel op een lijstje wat ik leuk vind.
De Rover 200.. Tsja, het is Rover.. Ondanks dat ze samenwerkten met Honda weet ik 't gewoon niet met die auto's..

Ik vond toevallig op marktplaats nog een Baleno op LPG. Leek me ook wel leuk. Ik zie voorlopig nog wel even tot ik de perfecte auto heb gevonden. Iig, even afwachten wat er met de Felicia en mijn bod gebeurt. Als ik 'm voor mijn huidige bod kan meenemen voel ik me spekkoper :). <700.
 
Gaiajohan zei:
En de Golf 2 is dan wel heel wat ouder, en een goede Golf 2 vinden kan lastig zijn dankzij Sjonnies..

De Felicia heeft gewoon een perfect gewicht van 943 kg en is niet te oud.
De Nexia vind ik zelf niks.
De 440 is leuk, maar zien er vaak slecht onderhouden uit door de roestende achter wielkasten. Desondanks staat ie wel op een lijstje wat ik leuk vind.
De Rover 200.. Tsja, het is Rover.. Ondanks dat ze samenwerkten met Honda weet ik 't gewoon niet met die auto's..

Ik vond toevallig op marktplaats nog een Baleno op LPG. Leek me ook wel leuk. Ik zie voorlopig nog wel even tot ik de perfecte auto heb gevonden. Iig, even afwachten wat er met de Felicia en mijn bod gebeurt. Als ik 'm voor mijn huidige bod kan meenemen voel ik me spekkoper :). <700.

Leeftijd zegt niets bij een auto. Vaak is ouder beter dan jonger, zo van: 'vroeger bouwden ze nog echte auto's'.
Qua Golf II is er zoveel aanbod dat er nog genoeg originele exemplaren zijn met een redelijke km-stand die voor weinig weg kunnen (want veel aanbod houdt de prijzen laag; iedereen wil minstens een Golf III terwijl de II veel beter is).
Hij is ook nog een stuk lichter en ruimer dan een Felicia.
De Nexia, 440 en 200 heb ik genoemd als auto's die niemand wil hebben. Nou ja, de 440 wel, maar die is tot de laatste facelift net zo onbetrouwbaar als de andere paria's. Volgens AW had de 440 pas bij de laatste facelift met de 850-neus de vele nadelen opgelost.

De Baleno is een goede auto als je van weke vering houdt.
 
---GT--- zei:
Leeftijd zegt niets bij een auto. Vaak is ouder beter dan jonger, zo van: 'vroeger bouwden ze nog echte auto's'.
Qua Golf II is er zoveel aanbod dat er nog genoeg originele exemplaren zijn met een redelijke km-stand die voor weinig weg kunnen (want veel aanbod houdt de prijzen laag; iedereen wil minstens een Golf III terwijl de II veel beter is).
Hij is ook nog een stuk lichter en ruimer dan een Felicia.
De Nexia, 440 en 200 heb ik genoemd als auto's die niemand wil hebben. Nou ja, de 440 wel, maar die is tot de laatste facelift net zo onbetrouwbaar als de andere paria's. Volgens AW had de 440 pas bij de laatste facelift met de 850-neus de vele nadelen opgelost.

De Baleno is een goede auto als je van weke vering houdt.
De Baleno wordt het dus niet. Ik hou van straffe vering.

Heb toch eventjes gezocht naar een Rover 200 en vaak zien ze er best goed onderhouden uit terwijl ze niks kosten. Misschien eens een proefritje maken dan...

Ik vind de 440 van vóór de 850-neus ook niet mooi trouwens ;).

Ik kijk t nog even aan :)
 
Niet verder kijken naar een Rover. Ookal is het voor 95% een Honda; op die laatste 5% loop je leeg.

Kijk gewoon naar welke auto's werkelijk goed zijn en zoek daar de goedkoopste van uit. Dus niet naar een probleemauto waar je geluk mee zou kunnen hebben.

Liever een Golf uit 1983 dan een Escort uit 1996. Liever een Starlet uit 1989 dan een Corsa uit 1997. Dat soort gevallen. De betere auto mag best een stuk ouder zijn. Je wilt tenslotte een rijdende auto en niet een nieuw stuk schroot.
 
Mja laatste twee revisies Escort zijn drama. Net zoals de Fiesta van de jaren '90 ook niet kon tippen aan de Fiesta's van de jaren '80. Maragoed, dan schrap ik de Rover ook.

In ieder geval, áls ik bij die Felicia ga kijken neem ik mijn zwager even mee, aangezien die in een garage werkt zal ie meer vinden dan ik als er iets mis is.
 
Je snapt in ieder geval wat ik bedoel en je hebt kennis van zaken.

Dus veel geluk met die Felicia, ookal zou ik zoiets niet kopen. Liever een bekendere auto met een betere reputatie. Dat scheelt al bij de aankoop van onderdelen. Waar vind je onderdelen voor een Felicia? Voor een oude VW kun je uitgebreid gaan shoppen op een sloperij en kun je nog kiezen tussen diverse uitvoeringen of dessins.
 
Felicia's staan hier 5km vandaan ook op de sloop Dus onderdelen zijn wel aanwezig.

Ik wil bovendien nog even weten of die Felicia ook stuurbekrachtiging heeft.. Bovendien zijn de bumpers niet in kleur meegespoten, dus als ik een botsinkje krijg ofzo is dat ook geen drama :)

https://link.marktplaats.nl/295991261
 
Je hebt je zinnen gezet op een Felicia. Dan kan ik niet veel meer dan je er plezier mee wensen.

Ik hoop voor je dat die onderdelen op de sloop er over 6 maanden ook nog liggen, mocht je ze nodig hebben.
Sommige mensen zijn nogal opruimerig.
 
950 euro klinkt goedkoop voor een auto uit 1997. Maar dat is het niet. Voor dat geld kun je de wereld aan Peugeots, Mazda's, VW's, Nissans en dergelijke kopen die groter, beter, of betrouwbaarder zijn. Wil je een lichte auto, dan kom je bij een pré 1990 VW uit, of een Suzuki.
Wat maakt 1983, 1991, of 1997 nou uit? Het gaat om de auto. Een perfecte auto uit 1987 is toch beter dan een twijfelachtig exemplaar uit 1997?
 
Ik wil dan ook niet die 950 euro ervoor neerleggen. ;)

Daarnaast eerst testen en daarna zien we wel verder. Wil bovendien ook weten waarom de mistlampen verwijderd zijn.. Heb ook even door de myreviews op autoweek gelezen adt zag er allemaal best redelijk uit. Mja voor dat geld kan je idd ook Peugeot 309 krijgen. Vind ik zelf ook een leuke auto om mee te beginnen. Ook licht en best groot.

Eigenlijk wil ik een Sierra 2.3 Ghia automaat van de eerste serie. (Nostalgische gevoelens vanwege vroeger). Die vallen buiten mijn budget als je een goede wil.

Zoals gezegd ik zie het allemaal wel aan wat er op me af komt en wat voor leuks ik vind ;). Voorlopig heb ik gewoon op de Felicia geboden, wat niet betekent dat ik 'm neem :).
 
zelf ben ik ook student, heb veel auto's gehad! bmw's, fiesta diesel en na een golf 4 96kw tdi highline automaat van 2003 rijd ik nu met alle lol in een golf mk2 1.6 DIESEL.

erg spijt eigenlijk dat ik mijn fiesta niet meer heb, toen ik hem kocht d8 ik dat ik een suppersnelle had gekocht, ( net zoveel inhoud als mijn bmw 318IS coupe ) totdat ik bij het wegrijden opmerkte dat het een diesel was :p,

Fiesta 1.8 Diesel,

Zijn voor relatief weinig te koop,
supper zuinig ( als ik een week lang aleen maar trapte reed ik 1 op 17!!! ) als ik men best deed voor een zuinigheid record reed ik bijna 1 op 20!
opmerkelijk klein verschil dus in het verbruik! idiaaal voor de zware rechter voeten onder ons,

onderdelen zijn goed te vinden, fiesta's zijn overal op de sloop. en de 1.8 diesel heeft in meerdere fords dienst gedaan.

Nadelen zijn tog wel dat ie inmens traag is, vol gas om verkeer bij te houden!
en de wegenbelasting licht vrij hoog door zijn gewicht,

Wel een heerlijke auto om mee te rijden, zelf had ik een van 1998 donkerblauw mettalic met origineel lichtmetaal! was een geinige auto ook om te zien, reed er vakker mee als men bmw! ( ook wegens de kosten als je rijd.. ) 1 op 10 op benzine of 1 op 20 op diesel maakt een redelijk verschil.

Nu rijd ik in een 1991 volkswagen golf 1.6 D 54 pk.

Supper zuinig! van 50 euro 1000 km rijden,

Onderdelen zijn spot en spot goedkoop! zowel technies als onderdelen voor de leuk, De sloop staat vol met die auto's dus onderdelen in overvloed

Onverwoestbare motor! draaien kilometerstanden waarvan we dachten dat ze aleen door vrachtwagens gehaald werden,

Goed te verzekeren! Wegenbelasting is een 50 euro in de maand, dat heb je snel uit tegenover een benzine die meer vebruikt!

Niet erg snelle auto, tot de 80 is het wel goed mee komen, daarboven gebeurt er nog maar weinig!

Vermijd de versies met turbo.. die lopen nog wel een stuk en dat wil je liever niet
 
Ik vind die 1 op 20 dan nog tegenvallen met die Fiesta..

Met een Ibiza 1.9d deed ik 1:20 zonder al te veel moeite, en ook met een Focus stationwagon 1.8 TDDI 90pk krijg ik 't voormekaar.
 
Terug
Bovenaan