Betrouwbare vervanger voor A5 PHEV 2025

Dolf82

Startmotor
Allen,

Ik heb op dit moment een Audi A5 PHEV van 2025. Deze kent echter zoveel problemen dat ik aan het kijken ben naar een andere auto (en ander merk). Ik kom zelf echter niet veel verder dan een BMW 330E of een Mercedes C300E. Het betreft een privé aankoop en het budget is ongeveer 70K. Het moet er een beetje leuk uitzien en ook leuk rijden. Ruimte is niet heel erg van belang aangezien er geen kinderen mee hoeven (alleen af en toe een hond van een redelijk formaat).

Een andere Audi is geen optie. Naar wat ik lees hebben alle nieuwe Audi's op dit moment enorme problemen. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de rest van het VAG concern maar daar heb ik nog geen ervaringen over gelezen.

Volledig elektrisch had ik tot nu toe uitgesloten vanwege de onvoorspelbare restwaarde. PHEV is dan ook geen must dus benzine is ook een optie.

Heeft iemand leuke alternatieven die ook (bewezen) betrouwbaar zijn?

Dat is een flink budget en dus kun je ook een aardige wensenlijst opstellen, dus roept u maar!
Moet het nieuw zijn of mag gebruikt ook?

Wat zijn zoal de problemen met de A5?

Nee het gaat om een nieuwe auto. Lang verhaal kort: Om een aantal jaren zonder problemen te kunnen rijden in een leuke auto heb ik afgelopen september besloten om mijn A5 sportback (2019) in te ruilen en een nieuwe auto te kopen. Gezien de lage bpm op het plug in model is het toen een nieuwe A5 geworden maar deze heeft enorm veel problemen en staat nu met km stand 3700 al voor de vierde keer bij de dealer.

Problemen zijn met name niet werkende assistentiesystemen en foutmeldingen (vaak een hele kerstboom aan meldingen op het dashboard).

Wensen m.b.t. een vervanger:
Het moet een beetje lekker vooruit gaan, automaat, in elk geval ACC hebben en het moet ook nog een beetje praktisch en comfortabel zijn (voor het onpraktische deel hebben we een Audi TT). Hoeft verder geen enorme bagageruimte of enorme achterbank te hebben.

Moet het een 4deurs zijn? Want anders is een Lexus RC 300h wellicht een optie.
Ja bij voorkeur wel een beetje praktisch. Een onpraktische auto hebben we al in de vorm van een Audi TT. Als ik de Lexus bekijk is dat wat model betreft een beetje vergelijkbaar.

Ik zoek ook geen rasechte sportwagen aangezien er vooral lange ritten en woonwerk verkeer gedaan zal worden met deze auto.

uncharted-fwd-59.jpg

Een betrouwbare Subaru Uncharted of Toyota C-HR+ ?

Als je niet elektrisch wilt, dan heb je voor een sedan of stationwagon nog best wel wat keuze. Ik zou zelf de Mercedes-Benz C-klasse optie interessant vinden, maar je zou ook nog kunnen kijken naar een Volvo V60 (die je voor jouw budget in topuitvoeringen kunt krijgen). Inhakend op de Lexus hierboven, de ES300h sedan is wellicht een niet-plugin alternatief die interessant voor je kan zijn. En als je kijkt naar jong gebruikt, dan kun je ook snel rijden. Dat zal ook voor andere modellen gelden.

Die Subaru is niet zo mijn smaak (is ook een BEV). Volvo heb ik voorheen ook gehad en is goed bevallen maar een V60 is wel meer iets voor een gezin met kinderen ofzo.

De ES300H vind ik interessant, die ga ik eens nader bekijken. Bedankt voor deze tip.
Daarnaast ga ik ook een keer naar de Mercedes showroom om een keer te kijken.

een 3 serie is altijd goed natuurlijk, maar weet dat er eind dit jaar de nieuwe 3 serie op de markt komt . Voordeel is dat je een uitontwikkeld model hebt en vaak heeft BMW het laatste jaar nog wat actiemodellen of aanbiedingen naarmate die introductie dichterbij komt. Nadeel is wel dat je over een jaar al een oud model rijd, wat voor sommigen een ding kan zijn.

als het op korte termijn moet zal ik eens kijken naar de nieuwe CLA

+ kersvers model. ook gunstig voor de restwaarde
+ 193 PK CLA 200 4-matic kost 60 K, dus je kunt dan ook nog los op de optielijst als je wil
- niet de ruimste
- staat heel binnenkort bij de dealer
- kinderziektes? Levertijd?

rij impressie

nog eentje

als je een CLA 200 beetje aankleed met 360 camera, headup display, uitgebreide stoelen, burmester, amg pakketje, premium plus pakket en wat andere frutsels , dik in de opties, dan zit je wel aan de 75K

Los daarvan, ik vind die CLA net zo plomp en vormeloos als de EQE en EQS. Heb hem nu twee keer in het echt gezien en vond het echt tegenvallen.

De Mercedes CLA is natuurlijk nog erg nieuw, dat is een voordeel maar ook een nadeel, maar is wel een hele aantrekkelijke auto in dit segment.

Een goed alternatief is de Lexus ES300h , staat bekend als een betrouwbare auto.

Hier hebben we recent een 3 serie touring (G21) aangeschaft, niet nieuw maar van een van de eerste bouwjaren.
Heerlijke auto, een 330i komt niet alleen prima vooruit (dat was te verwachten) maar is op lange ritten ook nog eens heel netjes zuinig (onverwachts!).
1:18 is prima mogelijk.

Een hybride / 330e zou ik nu juist even niet doen, belastingtechnisch helemaal niet meer zo interessant, en na een aantal jaar in privé bezit zit je met accu-degradatie.

Toevallig naast de BMW hier ook een TT, een Roadster, geeft een leuke combinatie!

Ik denk dat je meer druk moet zetten op de Audi dealer (rechtsbijstand). Het oplossen van de storingen kan een speld in een hooiberg zijn, zou zelfs een los stekkertje of een defecte elco op een printplaat dat zorgt voor een waaier aan problemen. Nieuwe auto, dus wijst op een montagefout of een productiefout van een component.
Is het probleem eenmaal gevonden, dan rijdt de auto als bedoeld.

Ik denk dat je ook niet zit te wachten op 20.000 afschrijving in 6 maanden tijd vanwege 1 foutje van de fabriek.

Dit roept natuurlijk om een Toyota Corolla TS met 200 pk, mag je nog zeker 25k in de zak houden. Enfin, zonder dollen. Het moet een beetje vooruit? PK’s, topsnelheid, waar moet ik aan denken?
C300e weet ik is wat zwaarlijvig, een jonge C300 vanuit de Oosterburen waarschijnlijk leuker. BMW’s in alles met 330 i en e kwamen al langs. Een V60 T6 en zeker T8 gaat in ieder geval vooruit tot 180 en met hulp van een goede techneut (Heico) veel harder. Past ook mooi in budget en veel voorraad, rijden ook prima.
Dan toch even, als het de bedoeling is om lekker relaxed woon-werk verkeer en lange ritten mee te maken, zou ik mezelf verwennen met een heel jong gebruikte E segmenter, E300e, 530e? De rust van een dergelijke auto voel je al na enkele meters, en voel je dan ook de komende jaren iedere dag... Lexus ook prachtwagen, wel wat minder vlot, net wat je wenst.

Succes!

Een latere Porsche Macan? De 6-cilinders zijn aantrekkelijker dan de 2.0 4-cilinder, maar ook die schijnt erg prettig te rijden. Een vrij jonge S uit 2021 met 55.000km past in dat budget. ‘t Is een SUV, maar wel eentje die je eerst moet proefrijden voor je ‘m afserveert. Als je een van de latere zou vinden met goed onderhoud schijnen die best betrouwbaar te zijn.

Bedankt voor de adviezen! Porsche en Mercedes gaat misschien wat lastig worden bij vrouwlief. Een V60 vind ik teveel een familie bak en we zijn maar met 2. De BMW komt steeds terug en Lexus lijkt me ook wel aantrekkelijk. Een volledig nieuw model zonder ervaringen trek ik niet zo aan gezien mijn ervaringen met de A5.

M.b.t. de A5: Ik dacht nadat deze een jaar op de markt was dat de problemen er wel uit zouden zijn. Niets is minder waar en ik had minstens een half jaar langer moeten wachten. Ik kan deze naar verwachting vandaag weer ophalen en komende week hebben we wat lange ritten voor de boeg dus we gaan zien of de problemen verholpen zijn. Het schijnt echter dat enorm veel van deze auto's (en ook de A6/ Q6) kampen met dezelfde (software) problemen. Het is niet zozeer de bedoeling om in te ruilen na amper 4000 kilometer maar als de problemen voortduren wil ik de koop ongedaan maken op basis van non conformiteit. Daarmee zullen er her en der wel wat kosten zijn maar geen gebruikelijke afschrijving.

Dit roept natuurlijk om een Toyota Corolla TS met 200 pk, mag je nog zeker 25k in de zak houden. Enfin, zonder dollen. Het moet een beetje vooruit? PK’s, topsnelheid, waar moet ik aan denken?
C300e weet ik is wat zwaarlijvig, een jonge C300 vanuit de Oosterburen waarschijnlijk leuker. BMW’s in alles met 330 i en e kwamen al langs. Een V60 T6 en zeker T8 gaat in ieder geval vooruit tot 180 en met hulp van een goede techneut (Heico) veel harder. Past ook mooi in budget en veel voorraad, rijden ook prima.
Dan toch even, als het de bedoeling is om lekker relaxed woon-werk verkeer en lange ritten mee te maken, zou ik mezelf verwennen met een heel jong gebruikte E segmenter, E300e, 530e? De rust van een dergelijke auto voel je al na enkele meters, en voel je dan ook de komende jaren iedere dag... Lexus ook prachtwagen, wel wat minder vlot, net wat je wenst.

Succes!
De laatste auto's zaten allemaal tussen de 190 en 300 pk. Ik hoef niet zozeer te racen maar vind het belangrijk dat het lekker vooruit gaat. Topsnelheid is leuk maar niet echt van belang want dat is maar een paar keer per jaar in Duitsland. De laatste A5 (2019) had 190 pk en dat is wel een beetje het minimum voor zo'n grote auto. De huidige A5 heeft 300pk en die is naar mijn idee zeker voldoende vlot.

Het is niet zozeer de bedoeling om in te ruilen na amper 4000 kilometer maar als de problemen voortduren wil ik de koop ongedaan maken op basis van non conformiteit. Daarmee zullen er her en der wel wat kosten zijn maar geen gebruikelijke afschrijving.
Denk maar niet dat de dealer/importeur zo even het aanschafbedrag terugbetaald. Dat zijn lange juridische procedures, u bent niet de eerste die dat probeert. Het begint met een formele ingebrekestelling, dan moeten ze nog kans krijgen om het te herstellen, uiteindelijk heeft u wel kilometers 'genoten' met de auto, dus zal de afschrijving van die kilometers wel bij u liggen. De juristen van PON hebben dagelijks klanten als u in de mailbox zitten met dit soort claims en weten precies hoe ze die claims moeten pareren....ze hebben de standaard reactiebrieven op de plank liggen...
Hou in ieder geval alles bij in een logboek, zorg dat je een dossier opbouwt met alle mailverkeer, bevestig alle mondelinge afspraken schriftelijk. De bewijslast ligt 100% bij jou.

Denk maar niet dat de dealer/importeur zo even het aanschafbedrag terugbetaald. Dat zijn lange juridische procedures, u bent niet de eerste die dat probeert. Het begint met een formele ingebrekestelling, dan moeten ze nog kans krijgen om het te herstellen, uiteindelijk heeft u wel kilometers 'genoten' met de auto, dus zal de afschrijving van die kilometers wel bij u liggen. De juristen van PON hebben dagelijks klanten als u in de mailbox zitten met dit soort claims en weten precies hoe ze die claims moeten pareren....ze hebben de standaard reactiebrieven op de plank liggen...
Hou in ieder geval alles bij in een logboek, zorg dat je een dossier opbouwt met alle mailverkeer, bevestig alle mondelinge afspraken schriftelijk. De bewijslast ligt 100% bij jou.
Het gaat fout als je bij Pon gaat klagen. De verkopende partij moet je wettelijk gezien aanspreken en aanpakken, hoe ze dat daar achter de schermen regelen is niet jouw probleem.

330e is een uitstekende auto. Zeer betrouwbaar en hoop rijplezier. Heb zelf een 320e en die is ook echt probleemloos, geen enkele storing o.i.d. Bouwkwaliteit ook top.
Gewone benzine 3-serie is in verhouding stuk duurder, zeker als je een 330i wil. Qua accudegradatie heb ik zelf ook wel nodige onderzoek gedaan, dat lijkt nauwelijks een issue.

Ik zag dit bericht voorbij komen en heb speciaal hiervoor maar eens besloten om een account aan te maken. Ik herken mij goed in de situatie van Dolf82 namelijk. Vorig jaar november ben ik door een zwaar ongeluk helaas mijn geweldige Ford Mustang MachE GT kwijtgeraakt (occasion aangeschaft). Elektrisch rijden had ik nooit overwogen tot ik de kans kreeg om in die auto te rijden. Op het rijbereik na (woon-werkverkeer, 1x per week opladen, dus ach, zo slecht was het ook niet) was het een geweldige auto. Na het ongeluk ben ik weer gaan nadenken en rondkijken wat ik wilde. De GT was er op dat moment niet in mijn prijsklasse en een andere elektrische auto wilde ik niet. Toen ben ik in Dolf82 zijn situatie terecht gekomen. Ik heb mij veel, heel veel, ingelezen in de toen beschikbare hybride auto's in mijn prijsklasse. Bij de BMW-dealer om de hoek stond toen een geweldig mooie 330e van januari 2024 te koop. Hier heb ik een proefrit in gemaakt en ik was eigenlijk direct verliefd. Het reed weer heel anders dan de Mustang, maar het sportieve (logisch, 292pk gecombineerd vermogen) was niet te missen. Ik heb ook de Mercedes overwogen, maar vond dat toch een auto voor de (met alle respect) wat oudere koper. Ik rij nu zelf ruim 1 jaar in de 330e en ik heb nog 0,0 problemen ervaren na dik 25.000km. Ik rij 45% van de tijd elektrisch, hiermee red ik net de 40km heen naar mijn werk om vervolgens bijna gratis weer te laden. Terug schakel ik dan het knopje in om de energie te sparen voor de heenrit de volgende dag. De 40L tank is wat klein, maar ik hoef ondanks de 80km per dag toch maar 1x in de twee weken te tanken. Dus voor woon-werkverkeer is dit ideaal. Het mooie aan de BMW is dat je het vermogen ook niet constant hebt. Dus als je wel gewoon rustig wil rijden, dan kan dat ook heel makkelijk. De 8-traps automaat is overigens geweldig en de overgang van de elektromotor naar de benzinemotor is zeer soepel, je merkt eigenlijk niet dat deze overschakelt. Enkel in de sportstand gebruik ik de flippers omdat de automaat in sportstand zeer hoge toeren blijft maken en niet snel overschakelt bij een constante snelheid. Zo blijft het rijden overigens (voor mij dan) alleen maar leuk. Met het gecombineerde vermogen is de auto dan ook wel écht sportief.
Ik ben absoluut geen BMW fanboy (begon met 2 Fiesta's, een Focus en daarna de Mustang), maar ik kan deze auto eigenlijk alleen maar aanbevelen. De nieuw CUPRA Formentor en Terramar vind ik in de basis overigens ook prima ogende auto's, maar zijn geen sedan wat je zoekt. Een van mijn collega's heeft de Terramar en is daar heel tevreden over. Beschikt ook over voldoende vermogen en heeft een groter elektrisch bereik. CUPRA staat uiteraard ook bekend om zijn sportieve rijgedrag, maar toch vind ik het een segment dat net onder de genoemde opties ligt. De V60 sedan heb ik overigens ook naar gekeken, maar na het lezen van meerdere reviews werd ik toch niet enthousiast gezien ik ook een auto zocht die je net wat verder durft te laten gaan in de bochten. Wellicht dat de Polestar engineered uitvoering met 400+ PK nog wel een interessante optie kan zijn. Hier zijn er alleen niet veel van beschikbaar.
Zoals BVandeL aangeeft komt er een nieuwe 3-serie op de markt later dit jaar. Van de eerste foto's lijkt mij dit een mooie auto, maar smaak is bepalend. Met de huidige 3-serie weet je zeker dat er geen onverwachte problemen kunnen voorkomen daar waar deze inderdaad volledig is doorontwikkeld. Met een occasion bespaar je overigens echt een schandalige hoeveelheid geld voor een relatief nieuwe auto. Dan zou ik die 15-20K lekker in mijn zak houden.
Ik snap ook goed dat je klaar bent met de A5. Ik had voor de Mustang een Focus die na 8 maanden al met een kapotte versnellingsbak stond en ondanks dat de reparatie goed is uitgevoerd, verlies je toch snel het vertrouwen in zo'n auto. Al het gedoe met de dealer/importeur zit niemand op te wachten, dan maar snel de overstap naar een auto waar je wel blij van wordt iedere dag.

Lexus ES300h zal vast top zijn, maar is m.i. toch voor een wat “ouder” publiek bestemd en dat zal niet gauw gezegd worden van de vorige en huidige A5.

Sterkte @Dolf82 :( Helaas hoor ik heel veel over problemen met de nieuwe Audi-modellen. Ik heb in 2009 een non-conformiteit met Pon uitgevochten en gewonnen. Verdiep je wel héél erg goed in de garantievoorwaarden. Toentertijd stond daarin dat Pon de 'onafhankelijke' partij voor geschilbeslechting aanwijst. Ik heb dat meteen bestreden, want dat is een Pon-afhankelijke partij in plaats van Onafhankelijk. Uiteindelijk met CED Bergweg aan de slag gegaan en met hun rapport was het vlot afgewikkeld.
Verschil was mogelijk wel dat ik het geschil op een zakelijke auto had en dat ik in mijn bedrijf ruim 20 auto's had rijden.

Voor jouw situatie kan het behulpzaam zijn wanneer een oplossing binnen het Audi-kanaal gevonden kan worden. Bijvoorbeeld met een nagenoeg nieuwe A6 hybride van laatste bouwjaar van het vorige model. Daar staan er her en der nog wel een paar van. Pon zou die naar NL moeten kunnen halen en binnen jouw budget op NL kenteken kunnen registreren. Dan heb je een 'uitgerijpte' auto waarvan juist nauwelijks problemen bekend zijn.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...d=c4b7dca6-e2a5-eb06-b2f1-68acbf0e5c10&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...d=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...d=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&vc=Car

Allen,

Ik heb op dit moment een Audi A5 PHEV van 2025. Deze kent echter zoveel problemen dat ik aan het kijken ben naar een andere auto (en ander merk). Ik kom zelf echter niet veel verder dan een BMW 330E of een Mercedes C300E. Het betreft een privé aankoop en het budget is ongeveer 70K. Het moet er een beetje leuk uitzien en ook leuk rijden. Ruimte is niet heel erg van belang aangezien er geen kinderen mee hoeven (alleen af en toe een hond van een redelijk formaat).

Een andere Audi is geen optie. Naar wat ik lees hebben alle nieuwe Audi's op dit moment enorme problemen. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de rest van het VAG concern maar daar heb ik nog geen ervaringen over gelezen.

Volledig elektrisch had ik tot nu toe uitgesloten vanwege de onvoorspelbare restwaarde. PHEV is dan ook geen must dus benzine is ook een optie.

Onlangs (zakelijk) een nieuwe C180 Business Solution AMG aangeschaft. Aangezien je aangeeft dat PHEV geen must is, is dit wellicht ook een optie voor je. Alternatief was een Volvo V60 T6PHEV. Echter bij Mercedes een fikse korting kregen van meer dan €4.000,-, verlengde garantie (4 ipv 2 jaar) en eerste onderhoudsbeurt gratis. De auto is standaard zeer rijk uitgerust. Fiscaal €63.000,-. Ik heb nu 10.000 km gereden sinds oktober en ben tot op heden heel erg tevreden.

Ja ik heb een volledig logboek, overal foto's van en alles op papier (mail) waarin ook de verkoper bevestigd dat er duidelijk wat mis is met het voertuig.

Ik zag een vergelijkbaar geval van iemand met een Q6 die hem terug heeft kunnen geven.
Alles ligt al bij de verzekering en ik heb vooraf geïnformeerd welke stappen ik moet doorlopen zodat het juridisch klopt.

M.b.t. gebreken gemeld binnen 6 maanden (die van mij kwamen na 1 dag) moet de verkopende partij aantonen dat het product WEL conform is in plaats van andersom. Met Pon heb ik inderdaad niets te doen, het betreft de verkopende partij waarmee het uitgevochten moet worden.

Sterkte @Dolf82 :( Helaas hoor ik heel veel over problemen met de nieuwe Audi-modellen. Ik heb in 2009 een non-conformiteit met Pon uitgevochten en gewonnen. Verdiep je wel héél erg goed in de garantievoorwaarden. Toentertijd stond daarin dat Pon de 'onafhankelijke' partij voor geschilbeslechting aanwijst. Ik heb dat meteen bestreden, want dat is een Pon-afhankelijke partij in plaats van Onafhankelijk. Uiteindelijk met CED Bergweg aan de slag gegaan en met hun rapport was het vlot afgewikkeld.
Verschil was mogelijk wel dat ik het geschil op een zakelijke auto had en dat ik in mijn bedrijf ruim 20 auto's had rijden.

Voor jouw situatie kan het behulpzaam zijn wanneer een oplossing binnen het Audi-kanaal gevonden kan worden. Bijvoorbeeld met een nagenoeg nieuwe A6 hybride van laatste bouwjaar van het vorige model. Daar staan er her en der nog wel een paar van. Pon zou die naar NL moeten kunnen halen en binnen jouw budget op NL kenteken kunnen registreren. Dan heb je een 'uitgerijpte' auto waarvan juist nauwelijks problemen bekend zijn.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=431645215&action=eyeCatcher&c=EstateCar&dam=false&ft=HYBRID&isSearchRequest=true&ms=1900;10;;&od=up&pageNumber=14&ref=srp&refId=c4b7dca6-e2a5-eb06-b2f1-68acbf0e5c10&s=Car&sb=ml&searchId=c4b7dca6-e2a5-eb06-b2f1-68acbf0e5c10&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=428647037&c=EstateCar&dam=false&ft=HYBRID&isSearchRequest=true&ms=1900;10;;&od=up&pageNumber=13&ref=srp&refId=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&s=Car&sb=ml&searchId=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=441495297&action=eyeCatcher&c=EstateCar&dam=false&ft=HYBRID&isSearchRequest=true&ms=1900;10;;&od=up&pageNumber=13&ref=srp&refId=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&s=Car&sb=ml&searchId=8a5d85e0-5330-6b57-7c12-fb5a58e0b6c5&vc=Car

Bedankt, dat is nuttige info! Het zal inderdaad wel anders zijn dat ik een gewone particulier ben maar ik moet zeggen dat ik het minder erg had gevonden als het een lease auto was in plaats van deze aanschaf van mijn zuurverdiende centen.

Is het ook een optie om te kijken naar jong gebruikte, demo of voorraadmodel van de uitgaande A5 sportback? Dat model heb je al gehad en beviel volgens mij goed? Dan weet je wat je hebt!

@Volt Kap toch eens met die Toyota-lobby. En als je even de openingspost leest weet je sowieso dat TS niet naar een BEV op zoek is.

Ik kom zelf echter niet veel verder dan een BMW 330E of een Mercedes C300E.
Zo veel aanbod van niet-SUVs die leuk rijden is er ook niet meer. De Alfa Romeo Giulia is oud (en verrassend genoeg nog leverbaar!) maar de Alfa is onzuinig dus door de BPM idioot duur voor wat je nu krijgt. De Jaguar XE en Kia Stinger worden niet meer gemaakt. De Lexus IS is stokoud en niet eens meer in Europa leverbaar.

Het moet er een beetje leuk uitzien en ook leuk rijden.
Wat is 'leuk rijden'? Vooral comfortabel, vooral dynamisch?

Je schrijft dat je EV destijds had uitgesloten - is dat nog steeds zo? Anders zou je wellicht kunnen wachten op de nieuwe BMW i3/3-serie?

Het moet een beetje lekker vooruit gaan, automaat, in elk geval ACC hebben en het moet ook nog een beetje praktisch en comfortabel zijn (voor het onpraktische deel hebben we een Audi TT). Hoeft verder geen enorme bagageruimte of enorme achterbank te hebben.
De laatste auto's zaten allemaal tussen de 190 en 300 pk. Ik hoef niet zozeer te racen maar vind het belangrijk dat het lekker vooruit gaat. Topsnelheid is leuk maar niet echt van belang want dat is maar een paar keer per jaar in Duitsland. De laatste A5 (2019) had 190 pk en dat is wel een beetje het minimum voor zo'n grote auto. De huidige A5 heeft 300pk en die is naar mijn idee zeker voldoende vlot.
Met de eerder gesuggereerde Lexus ES 300h heb je weliswaar een hele betrouwbare auto maar geen auto die dynamisch is en ook duidelijk minder vlot dan je huidige Audi A5.

Wellicht toch naar een SUV kijken in de vorm van een NX 450h+? Die zijn mega betrouwbaar, de restwaarde van Lexus & Toyota is doorgaans bijzonder goed en hij is vlotter dan een ES 300h. Niet de allerruimste SUV en ook niet de sportiefste maar wellicht dat de F-Sport net dynamisch genoeg voor je is. Met een prijs net boven 72k voor een nieuwe in F-Sport uitvoering zit je netjes rondom je budget.

En als je een SUV zoals de Lexus NX zou overwegen dan kun je natuurlijk ook de BMW X3 en Mercedes-Benz GLC bekijken. Maargoed, bij de Lexus wijk je uit naar de

Of kijken voor een heel jong gebruikte auto? De 5-serie is al even op de markt en zou dus zonder kinderziektes moeten zijn. Biedt dynamiek en verfijning en is er als PHEV.

maar je zou ook nog kunnen kijken naar een Volvo V60 (die je voor jouw budget in topuitvoeringen kunt krijgen).
Volvo heb ik voorheen ook gehad en is goed bevallen maar een V60 is wel meer iets voor een gezin met kinderen ofzo.
Ben ik met je eens maar dat is zo ongeveer de enige andere D-segmenter die je als PHEV (en dus een beetje een vlotte) kunt krijgen. Misschien wel te pruimen met een R-design pakket?

Ik zou trouwens sowieso nooit gaan voor een auto die pas net op de markt is, of nog niet leverbaar. Nieuwe modellen hebben altijd kinderziektes. Als je net zo'n drama hebt gehad met die A5 wil je dat niet nog een keer, lijkt me. Dus kies een model dat minstens een jaar al geleverd wordt.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Maar, wat zijn nou je wensen eigenlijk?
- Hoeft niet te sportief te zijn, want nog een TT in bezit
- Vooral gebruik voor woon/werk en lange afstanden, dus veel comfort?
- PK's niet zozeer van belang
- Porsche, Mercedes en Volvo vallen niet helemaal in de smaak
- Gezien de ervaringen hoeft het niet perse nieuw
- BMW lijkt aanlokkelijk

Een BMW 330e zou kunnen, maar als voor comfort en lange afstanden zou ik een slag groter gaan. Een 3-serie doet dat meer dan prima, maar een slagje groter is daar nog meer voor gemaakt.

Wellicht een 530e? Die is nieuw ook wel voor dat geld te krijgen. Gebruikt is een X5 45e met comfort stoelen ook een fijne optie, de 50e zal met 70k lastig worden.
Volledig elektrisch een optie?

@Volt ... als je even de openingspost leest weet je sowieso dat TS niet naar een BEV op zoek is.

Er staat tot nu toe uitgesloten, dus het zal er een keer van kunnen komen! Naarmate EVs volwassener en betrouwbaarder worden en lang mee gaan zal de restwaarde ook beter worden.

Ik zou trouwens sowieso nooit gaan voor een auto die pas net op de markt is, of nog niet leverbaar. Nieuwe modellen hebben altijd kinderziektes. Als je net zo'n drama hebt gehad met die A5 wil je dat niet nog een keer, lijkt me. Dus kies een model dat minstens een jaar al geleverd wordt.

Exact dit!

Zag een rijtje CLA reviews voorbij komen in bovenstaande postst, daar staat ook mijn nieuwe ‘ouwe’ bij.
Ik lees dat TS wat moeite heeft om een Mercedes-Benz thuis over de bühne te krijgen. Dat kan uiteraard. Maar weet dat van het oude - en in mijn ogen prachtige- leuker dan de nieuwe nieuwe- model nog veel op voorraad staan.

Daar zitten leuke exemplaren tussen.

Zoals:
CLA SB in een kekke Manufaktur kleur

Via de MB site kan je de hele lijst makkelijk opzoeken, staan 53 te wachten op een nieuwe eigenaar.
CLA SB voorraad NL allemaal ook riante kortingen.

Een BMW 3 serie is uiteraard ook een goeie optie. Prachtige wagens, heerlijk sturen ook.

Laatst bewerkt:
Ik wist overigens dat de kleurpolitie hierover ging vallen toen ik het opschreef.
Het wachten is op die andere moderator @Barri ;)

Maar, wat zijn nou je wensen eigenlijk?
- Hoeft niet te sportief te zijn, want nog een TT in bezit
- Vooral gebruik voor woon/werk en lange afstanden, dus veel comfort?
- PK's niet zozeer van belang
- Porsche, Mercedes en Volvo vallen niet helemaal in de smaak
- Gezien de ervaringen hoeft het niet perse nieuw
- BMW lijkt aanlokkelijk

Een BMW 330e zou kunnen, maar als voor comfort en lange afstanden zou ik een slag groter gaan. Een 3-serie doet dat meer dan prima, maar een slagje groter is daar nog meer voor gemaakt.

Wellicht een 530e? Die is nieuw ook wel voor dat geld te krijgen. Gebruikt is een X5 45e met comfort stoelen ook een fijne optie, de 50e zal met 70k lastig worden.
Volledig elektrisch een optie?
Dacht dat ik het duidelijk had verwoord maar ik zal het nog een keer puntsgewijs proberen:

- Nieuwe Auto (dus geen occasion want ik wil niet de ellende van iemand anders kopen)
- Geen rasechte sportwagen
- Wel enigszins dynamisch rijgedrag (zoals bijvoorbeeld de A5 met S-line onderstel) maar moet comfortabel genoeg zijn om lange woon/ werk afstanden te rijden (600 km op een dag)
- Minstens 200pk, liever iets meer
- Max 70K
- Ik ben meer gecharmeerd van "normale" lagere auto's dan van SUV
- Geen mega gezinsbak (heb de ruimte niet nodig) maar wel praktisch (minstens 4 deurs)
- BEV mag maar dan moet deze (ook met koud weer) minimaal 600km actieradius hebben

De A5 was een jaar op de markt toen ik die bestelde (dus ik dacht daar veilig mee te zijn). Werd ook geleverd met KD2 update maar blijkbaar zit er zoveel ellende in dat het nog (lang) niet opgelost is.

Mercedes en BMW had ik al in gedachten. Daar is Lexus bijgekomen als mogelijk interessant alternatief.

Exact dit!

Zag een rijtje CLA reviews voorbij komen in bovenstaande postst, daar staat ook mijn nieuwe ‘ouwe’ bij.
Ik lees dat TS wat moeite heeft om een Mercedes-Benz thuis over de bühne te krijgen. Dat kan uiteraard. Maar weet dat van het oude - en in mijn ogen prachtige- leuker dan de nieuwe nieuwe- model nog veel op voorraad staan.

Daar zitten leuke exemplaren tussen.

Zoals:
CLA SB in een kekke Manufaktur kleur

Via de MB site kan je de hele lijst makkelijk opzoeken, staan 53 te wachten op een nieuwe eigenaar.
CLA SB voorraad NL allemaal ook riante kortingen.

Een BMW 3 serie is uiteraard ook een goeie optie. Prachtige wagens, heerlijk sturen ook.
Zo'n CLA zou misschien nog wel wat kunnen zijn. Deze vind ik er bijvoorbeeld best leuk uitzien:

CLA Blauw

• Leuk
Waarderingen: ENTE
- BEV mag maar dan moet deze (ook met koud weer) minimaal 600km actieradius hebben
Dit gaat je niet lukken, geen enkele BEV haalt 600 km met koud weer op één lading... en ook niet met gunstigere omstandigheden. Als dit een harde eis is, kan je een BEV als optie wel vergeten. Onderweg laden is geen optie tijdens die 600 km..?

Het nadeel van zo een uitlopend stockmodel is dat je vanaf dag 1 met een “oud” model rijdt en dat je hem zelf dus niet kan samenstellen. Auto kwam op de markt in 2019 en is dus al 7 jaar oud als model, hence de opvolger.

En dat “plastiek met een fancy naam” op de zetels van die blauwe moet je ding zijn. Bij mijn 3 serie moest ik kiezen tussen dat Sensatec spul bij BMW (zoon was toen 3 jaar, stof is dan geen optie) + een panoramisch dak of leer. Als cabrio rijder voor dat 1ste gekozen maar die Sensatec bekleding was iets wat ik enorm haatte aan die voor de rest excellente auto.

Zo'n CLA zou misschien nog wel wat kunnen zijn. Deze vind ik er bijvoorbeeld best leuk uitzien:

CLA Blauw

Krijg je geen spijt van. Uitgekristalliseerd verhaal. Ik heb ‘m nu sinds november en iedere dag tevreden met de keus.
Kon ‘m nog net naar eigen wens samenstellen maar die jij opgesnord hebt lijkt me een topper.

Zo te zien bijna alles aangevinkt, enkel geen Burmester maar wel de upgrade audio.

Mooie kleur ook dat Spectraal :p

Laatst bewerkt:
Het nadeel van zo een uitlopend stockmodel is dat je vanaf dag 1 met een “oud” model rijdt

Volgens mij is dat juist de reden waarom de topic starter graag z’n nieuwe auto kwijt wil.

Ik snap het overigens helemaal. Was ook altijd van ‘ik wil het allernieuwste model!!’ Totdat je realiseert dat je onbezoldigd testrijder bent van de fabrikant.

Dit is de 3e nieuwe wagen die ik heb van een uitlopend model. Helemaal top!

Terug
Bovenaan