Audi A5 / S5 en Avant | Vanaf € 54.990

1. 3-serie
2. A5
3. C-klasse

Interieur valt tegen qua materialen. Die panelen met allerlei knoppen op stuur en portier vind ik echt zo'n afknapper. Feitelijk één knop, dus heel paneel beweegt mee. Zie je helaas steeds vaker.

Heb de A5 nog maar één keer gezien. Vond het wat tegenvallen. Oogt wat 'gesmolten'

Interieur valt tegen qua materialen. Die panelen met allerlei knoppen op stuur en portier vind ik echt zo'n afknapper. Feitelijk één knop, dus heel paneel beweegt mee. Zie je helaas steeds vaker.
Ach ja, in de Porsche Panamera van x jaar geleden zat dat ook al, leek niemand echt over te vallen. Maar het lijkt me ook niet echt prettig te bedienen.

Wat ik vooral niet mooi vind aan het nieuwe Audi-interieur (niet slechts A5, ze stoppen het in al hun nieuwe modellen), is de "klokkenwinkel", of beter gezegd het ontbreken daarvan. In plaats daarvan een soort game-achtige weergave van je eigen auto en evt omringend verkeer... Is dat voor mensen die niet naar buiten willen kijken tijdens het rijden?

Aan weerszijden -als ik het goed zie- niet 1 maar 2 keer een indicator voor het toerental, ook al zo curieus. Maar vooral is er heel veel ruimte voor allerhande metagegevens die eigenlijk niet rechtstreeks relevant zijn voor het rijden. Ik vind het erg onrustig en onoverzichtelijk overkomen, maar ik mis ook totaal het functionalisme waarvan ik dacht dat Audi het altijd hoog in het vaandel had.

Naamloos.jpg

Ongetwijfeld kan het verregaand naar eigen voorkeuren ingericht worden, maar in de filmpjes zie ik tot dusver enkel deze weergave voorbij komen.

Audi geeft het zelf ook toe (en belooft meteen beterschap in de toekomst, al zal daar een hogere kost tegenover staan wss) :
Audi Admits Its Interior Quality Is Worse Now

Iets waar niet alleen Audi op bezuinigd heeft, trouwens.

Audi geeft het zelf ook toe (en belooft meteen beterschap in de toekomst, al zal daar een hogere kost tegenover staan wss) :
Audi Admits Its Interior Quality Is Worse Now

Iets waar niet alleen Audi op bezuinigd heeft, trouwens.
Interessant artikel, maar in het licht van recente reviews van bijvoorbeeld de nieuwe X3 lijkt deze opmerking mij niet helemaal te kloppen:

"BMW, on the other hand, bottomed out at the beginning of the 2010s with the then-new 3 Series (F30) and has improved since then."

Niet bijzonder, maar best een nette auto.

Zo te zien worden bij Audi (net als bij BMW) ook geen schuifdaken meer geleverd…
Mijn vorige auto had een schuifdak en ik heb het 1 keer gebruikt, eigenlijk alleen omdat het er op zat. Maar ik vond het veel te veel geluid om met opengeschoven dak te rijden. En om af te koelen is het niet meer nodig. En als het nu het echte cabriogevoel zou geven, ok. Maar dat is ook niet het geval.

Ik vond de A5 al meteen een erg mooie auto, onderstaande reviewers zijn ronduit enthousiast over de rijeigenschappen, wegligging en balans in de auto. Cornelis Kit van AW is wat minder positief, blijft vooral hangen op de matige praktische kanten van de Avant.

Als de Nederlandse Driftkoning enthousiast is weet je het wel, prima auto, maar de prijzen...

Gut, wat gaat de tijd toch vaak hard. Ik liep tegen verschillende A5's aan in NYC en het duurde toch even voor ik de auto herkende. Ik dacht: aha, die is nu net op de markt, maar blijkbaar werd de auto al anderhalf jaar (!) geleden geïntroduceerd? Ik heb ze in mijn eigen omgeving echter nog niet gezien. Ik veronderstel dat je ze in Nederland al vrij geregeld ziet?

Ik zie m met enige regelmaat, vooral de Avant. Mooie auto, jammer dat ie kennelijk alleen maar in van die grauwe uitvoeringen verkocht mag worden. Afgaand op de reviews op AutoWeek is de betrouwbaarheid echt dramatisch. Al zie je dat ook terug bij A6 en Q6 e-tron. Het is echt een grote shitstorm aan foutmeldingen en storingen bij die auto's als ik de reviews mag geloven.

Ik heb er 1 sinds 2,5 maand. Tot nu toe is het een drama. Staat nu voor de vierde keer bij de garage en dit keer een hele week. Ben me al aan het voorbereiden om er vanaf te komen via de rechtsbijstandsverzekering.

Steeds foutmeldingen, niet werkende systemen en storingslampjes. De dagen dat de auto het wel doet is het een hele fijne auto maar tot nu toe zijn er maar 6 aansluitende dagen geweest dat ik zonder problemen kon rijden...

Het lijkt alsof het een prototype is wat helemaal niet af is...

Ik heb er nu een, de instap hybrid, inmidels 6.000 km verder en nog geen problemen. Wel eens dat al die Europees opgelegde meuk even kortstond aangeeft niet te functioneren, maar dat verdwijnt en daarna werkt het gewoon. Gelukkig niet in de mate en omvang zoals ik hier lees en in somme reviews. Wat raar is, de software etc. is toch overal gelijk zou je zeggen.

Ik tel mijn zegeningen dus maar. Verder heel fijne auto en met plezier onderweg. Overigens, niet in het grijs of donker :D

@Roy R Jij hebt een rode, toch? Prachtig!
En kan t zijn dat jij al die assistentiesystemen gewoon gelijk uitzet? En gebruik jij bijvoorbeeld de app van de auto, en de on board infotainment? Of liever Android auto of Apple CarPlay? Bij mijn Skoda gebruik ik niks van het on board infotainment (afgezien van de voertuiginstellingen), enkel Android auto, en ook Skoda Connect en gebruikersprofiel in de auto gebruik ik niet. Lane Assist gaat iedere rit meteen uit.
Ik heb de indruk dat dit sterk bijdraagt aan mijn tevredenheid over de auto. Maar ik weet niet of je bij een Audi A5 er ook voor kunt kiezen om dergelijke systemen links te laten liggen...?

Ik heb er nu een, de instap hybrid, inmidels 6.000 km verder en nog geen problemen. Wel eens dat al die Europees opgelegde meuk even kortstond aangeeft niet te functioneren, maar dat verdwijnt en daarna werkt het gewoon. Gelukkig niet in de mate en omvang zoals ik hier lees en in somme reviews. Wat raar is, de software etc. is toch overal gelijk zou je zeggen.

Ik tel mijn zegeningen dus maar. Verder heel fijne auto en met plezier onderweg. Overigens, niet in het grijs of donker :D
Het probleem zou best eens in een van de "hulp" systemen kunnen zitten die in een van de tech pakketten zitten. Welke variant van dit pakket heb jij in de auto? Tech/ Tech Plus/ Tech Pro of nog een andere versie?

Terug
Bovenaan