Kristian: 2003 BMW Z4 3.0i | 2017 Skoda Citigo | 2021 BMW 320e Touring

Een Ford Fiesta Mk7 met een duratec motor is ook een hele leuke en degelijke auto. Vooral in squeeze green.
Zeker, maar ook zwaarder en minder zuinig. Drie auto’s in bezit vind ik al teveel eigenlijk dus de derde mag dus lekker basic zijn.

Deze week vier dagen naar Zuid Duitsland geweest voor het werk, o.a. Stuttgart. Helaas nul vrije tijd anders had ik zeker het Porsche en Mercedes museum bezocht. Nog maar weer eens die kant op en dan meteen via München.

Als je een overdekte fiets zoekt zou ik voor zoiets gaan:

Of z’n voorganger:

Een IQ is erg duur zie ik. Deze is nog wel interessant:

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw wil liefst weer een Up!, daar zit ik zelf ook het fijnst in. Vrijdag een Citigo bekijken bij particulier. Lijkt een kanshebber. Wel wat duurder maar spul wordt nieuw niet meer verkocht dus blijven ook gewild en waardevast.

Mijn vrouw wil liefst weer een Up!, daar zit ik zelf ook het fijnst in. Vrijdag een Citigo bekijken bij particulier. Lijkt een kanshebber. Wel wat duurder maar spul wordt nieuw niet meer verkocht dus blijven ook gewild en waardevast.
Wat dan het probleem is, is dat ie nooit zo mooi en netjes gaat zijn als je vorige en je blijft toch vergelijken.

Citigo is wel leuk:

Maar ik begrijp m al: weer een nette Up kopen, de 3 verkopen en in het voorjaar kijken naar een X3. En tegen die tijd denken dat drie auto’s toch wat veel is ;)

Laatst bewerkt:
Up/Citigo rijdt echt meer dan prima en ik zit er met mijn lengte ook goed in. Vond de Aygo/Pixo wel iets degelijker overkomen.

Aygo ook heel leuk alleen geen 3-deurs. 3-serie kan ik inderdaad t.z.t. rustig verkopen met een auto erbij. Dat is zeker een voordeel.

Drie auto’s is niet ideaal nee, maar in de winter ga ik de Z4 echt niet gebruiken. Zo’n klein A-segment karretje blijft gewoon ideaal om erbij te hebben. Vaste kosten zijn ook laag.

Wil eerst close up foto’s van plaatwerk rondom de tankklep van de Citigo. Als daar al kleine roestblaasjes zichtbaar zijn een no-go.

Als het echt alleen voor de(ze) winter is, dan kijk je er teveel als autoliefhebber naar. Waarom niet op een zaterdagmiddag wat handelaren af gaan. Bandjes schoppen. Iets uitzoeken van max een paar duizend (of nog minder) met nog een jaar APK. Volgens mij ben je technisch genoeg om in te kunnen schatten dat een auto technisch goed genoeg is.

Voor een leuke Aygo (of ander klein ding) moet je toch weer grof geld betalen, vind het echt bizar wat die dingen nog moeten kosten.
Laatst nog opgezocht, de C1 die wij al 8 jaar hebben staan nu nog te koop voor ongeveer hetzelfde geld. In de tussentijd wel bijna 100.000km er bij op gezet....

Snap het ook wel, want het ding doet met gemak 1:20. Verzekering en MRB is een lachertje. Onderhoud eveneens. Setje banden rondom is maar iets duurder dan één 20" band voor de BMW. Setje remschijven plus blokken waren goedkoper dan een setje achterremblokken voor de BMW. Airco wordt nog altijd steenkoud. Zo af en toe zitten we er met zijn vieren in en dat gaat prima, toen de maxicosi nog op de voorstoel stond zat ik er zelfs wel eens achterin.

Enige tegenvaller in die 8 jaar? Ik denk dan de koppeling die we afgelopen zomer (preventief) hebben laten vervangen, maar dat kost ook de wereld niet. Goedkoper wordt autorijden echt niet. Ik vind ze alleen nog steeds veel te duur om nu tweedehands aan te schaffen :D

Toch is er weinig animo. Die van ons is enorm luxe. Zeker in vergelijking met de rest. Misschien toch teveel gelopen...

Is een Twizy te spartaans Kristian?

Upjes en Aygo's zijn belachelijk duur gebruikt. Wordt nauwelijks op afgeschreven. Als je voor een auto van bijna 10 jaar oud nog 8k moet neer tellen, gaat nergens over!

Twizy vind ik niks, moet wel een volwaardige auto zijn. De IQ die Barri liet zien zou ik prima vinden.

Leuke Upjes, ga vrijdag bij een 2017 Citigo kijken met net geen ton op de teller. En wellicht ook nog even een IQ opzoeken in de buurt.
Wat B-real aangeeft, iets echt goedkoops zoeken is ook nog een idee hoor. Ik heb alleen wel een hekel aan uitgeleefde auto’s.

Wat houden zo'n Upjes goed zijn waarde zeg. 12 jaar oud en kost nog altijd 50% van de nieuw waarde. Jammer dat VW zoiets niet meer nieuw levert.

Inderdaad Kristiaan volledig eens, zelf ook een vreselijke hekel aan uitgeleefde slecht verzorgde auto's.
Schokkend hoe veel mensen met de heilige koe omgaan :p

Inderdaad Kristiaan volledig eens, zelf ook een vreselijke hekel aan uitgeleefde slecht verzorgde auto's.
Schokkend hoe veel mensen met de heilige koe omgaan :p
Blijkbaar niet voor iedereen een heilige koe..... maar ook een ding om van A naar B te gaan en functioneel gebruikt moet kunnen worden; een gebruiksartikel. Daarom vallen sommige auto's zo mooi op!

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend een 108 bekeken. 2016, 183dkm. Scheen supernetjes te zijn. Van binnen ontzettend smerig, deukjes, krassen, Chinese bandjes van 6 jaar oud, sporen van slecht herstelde schade etc.
Eigenaar was een nette man met weinig verstand van auto's maar heeft een totaal andere beleving van een nette auto. Dat ligt absoluut ook aan hoe ik tegen auto's aan kijk, maar dat is erg lastig. De Citigo van komende vrijdag heb ik al wel een beter gevoel bij.

Ja weet ik, maar echt geen zin in. Genoeg tijd en geld zit er al in om de Z4 goed te krijgen/houden. Staat me ook al weleens tegen ondanks dat dat een hobby-object is. Oude meuk dus altijd wel wat.

Zoek wel iets met slechtere stoelen dan je BMW's, anders wil je daar niet meer in zitten.. "We gaan naar Brussel! Mooi, iedereen de Up in!"

• Haha
Waarderingen: Twix
Wat B-real aangeeft, iets echt goedkoops zoeken is ook nog een idee hoor. Ik heb alleen wel een hekel aan uitgeleefde auto’s.

Precies. Ik had destijds ook een goedkopere Pixo/Alto kunnen kopen zoals ze hier ook in de straat staan met veel meer kmters maar die zien er gewoon echt niet uit.

180k vind ik ook wel een serieuze kilometerstand voor een stadsautootje. Ze worden vaak intensief (op)gebruikt.

Veel van die categorie auto's worden natuurlijk ook ingezet voor de bestelboyz/girlz (eten of.. andere zaken ;)) en voor de uitzendbranche. Goed opletten dus.

180k vind ik ook wel een serieuze kilometerstand voor een stadsautootje. Ze worden vaak intensief (op)gebruikt.
Toch is het allemaal wel aardig slijtvast.

Ik heb laatst een wat nieuwere gereden die deed niet onder voor die van ons. Nu heeft die pas 138k op de teller en is ook veel voor langere afstanden ingezet. Mijn vrouw heeft er ook wel eens 30.000 bij gereden in een jaar. En totaal 110.000 in de afgelopen 6 jaar. Is niet eens een straf.

Alleen zijn anderen er helaas niet altijd zo zuinig op als ik zelf wil zijn. En de voorkant is echt heel laag. Die raakt de verkeersdrempels bijna nog eerder dan mijn Megane.

De Citigo vanmiddag even bekeken, niet verkeerd. Wat luxer als de Up! die we hadden. Buitenzijde, wit met wieldoppen wel erg basic. Weekend maar eens even over nadenken. Een koopje is het niet, al is de auto het wel waard ook gelet op de nieuwe Michelin all seasons, nieuwe remmen, beurt met aircoservice. Rekening van 1200 euro.

Vandaag ook weer een nieuwe video op kanaal van Carrec met als thema de conditie van de hoogvoltaccu bij EV’s en PHEV’s. Wat een gedoe met die zooi zeg. Je mag als particuliere koper echt hopen dat de boel het netjes blijft doen. Volgende wordt hier weer gewoon een benzine.

Ik ken ook maar één verhaal eigenlijk en dat is de Audi E-tron waar 2 kennissen ellende hadden met hun accu capaciteit.

Mijn leidinggevende heeft ook een etron, geen accu issues maar wel veel met de rest van de elektronica. Nieuw gekocht in 2021.

Moet zeggen dat ik met m’n egolfje nul gedoe heb gehad. Nu van 38k naar 68k gereden.

Zou een EV van >8 jaar of >120k km ook niet aandurven.

Elke auto van een aantal jaren oud zal gebreken kunnen krijgen. Het nadeel bij een EV is dat je geen preventief onderhoud aan de batterij kan doen, en dan lijkt het direct een tikkende…..

Angst moet niet regeren, hoe belangrijk is eerste lak?, hoe erg was de schade, of was het enkel steenslag aanpakken?

Helaas iets te perfectionistisch. Z4 heeft 1.500 km na vervangen luchtmassameter wederom het vervelende hikje bij accelereren. Er zijn van die momenten dat ik net als iemand die ik ken en ook een Z4 had liefst een Toyota koop.
Trekt wel weer bij hoor.

Ik had recentelijk wat problemen met, wat ik denk, condens in de benzinetank van mijn motorfiets met als gevolg zeer slecht lopen. Ik heb daarom Seafoam gemixt en nu loopt hij er prima. Valt denk ik in dezelfde categorie als Forté.

09-04615b.jpg

Vorig jaar op aanraden van Bofkont al eens een flesje Mecatech erin gekieperd. Ga ik maar weer eens doen. Zie ook geen foutmeldingen in INPA namelijk. Brandstoffilter ook nog even vervangen.
Net nog even een rondje gedaan, moest langs de bouwmarkt dus maar even een rondje om meteen. Wind in de haren, de heerlijke klanken van de 6 in lijn. Therapeutisch gewoon. ;)

Je zou eens kunnen vragen bij je vaste reparateur of ze met een rookmachine de inlaatkant op een vacuumlek kunnen controleren.

Ben zelf gisteren al bezig geweest met INPA en een bus remmenreiniger. Kon spuiten wat/waar ik wil maar geen verandering in toerental te zien op scherm. Maar wellicht dat een rooktest beter werkt hoor. DISA-klep is al gereviseerd, Vanos idem, nieuwe luchtbalg, rubber dopjes in inlaatspruitstuk, nieuwe bougies en bobines, nieuwe luchtmassameter in oem-kwaliteit, nokkenas- en krukassensor, kleppendekselpakking etc.

Wat nog een keer moet/kan is de carterventilatie, lambasondes maar dan is ook alles wel aangepakt. Kunststof kleppendeksels willen ook wel wat kromtrekken, kan theoretisch ook valse lucht veroorzaken.
Brandstofdruk nog eens checken evt. Maar rijdt verder ook gewoon goed en vlot zat naar mijn gevoel.

Vandaag ook weer een nieuwe video op kanaal van Carrec met als thema de conditie van de hoogvoltaccu bij EV’s en PHEV’s. Wat een gedoe met die zooi zeg. Je mag als particuliere koper echt hopen dat de boel het netjes blijft doen. Volgende wordt hier weer gewoon een benzine.

Wat een gedoe met die benzine auto’s zeg, met een EV nooit last van ;)

(Ben absoluut geen EVangelist maar het onderhoud stuk is wel echt fijner..)

Terug
Bovenaan