Reservewiel thuislaten of niet?

Ik zou het gewoon niet doen. Op vakantie gooi ik juist de thuiskomer eruit en een volwaardig reservewiel er in. Het laatste was je wil is extra gedoe omdat je zo zuinig bent geweest om het reservewiel thuis te laten, om minder gewicht te hebben of om je piepers kwijt te kunnen op vakantie.

Meenemen - mijn BMW 3 Touring F31 had het niet, wel zo een plakset.

Extra wiel gekocht (neemt veel plaats!) om een grote roadtrip te maken via de kleine Franse D-baantjes.
VrijdagAV een lekke band richting het Zuiden = vastzitten tot maandag of terug naar NL gesleept worden.
Was 70€, uiteraard geen lekke band op die 3.000km en weer verpatst voor 50€.

<edit> controleer de bandenspanning van dat wiel eens in de 3/4 maand.

Waarom zou je een volwaardig reservewiel meenemen op vakantie?
Meeste auto's hebben geen reservewiel meer, maar zo'n "plaksetje" met pomp.
Ik zie mezelf geen band verwisselen, daarvoor zou ik altijd pechhulp inschakelen.
In de voorwaarden staat ook geen verplichting om een band mee te nemen, wel recht op hulp bij lekke band.

Mijn vraag zit 'em niet zozeer in het ongemak, maar vooral in de eventuele afwikkeling daarna en de wel/niet verplichting om die band in je auto te hebben als deze fabriek-af erin zit.
Collega van me was op vakantie met een Multivan. Geen reservewiel, alle garagebedrijven dicht, lastige bandenmaat. Heeft hem twee extra overnachtingen en een hoop gezeik gekost.
Ik heb wel een reservewiel bij me (en een kruissleutel), maar ik denk dat ik geen krik in de auto heb liggen. Maar met een hulpdienst heb ik in 5 a 10 minuten het wiel gewisseld en kan ik door. Zonder wiel kan je echt niks. Een prop kan soms, maar je zal net zien dat het net een niet-reparabele schade is (scheur in de wang, klapband, dat soort dingen).

Als de auto een speciaal compartiment voor het reservewiel heeft, zou ik deze er gewoon in laten. Het gewicht ga je niet merken en de extra opslagruimte die je ermee creëert gaat ook niet het verschil maken tussen wel of geen extra reistas meenemen.

Inderdaad, ooit voorgehad op roadtrip met meerdere auto's.
Op een 50 tal km voorbij de Duits-Tsjechische grens iemand lek gereden op zaterdagavond. En geen reservewiel bij en er zat een hele scheur in de wang van de band door te lang blijven door te rijden. De bedoeling was om zondag met zijn allen naar Praag te rijden.

Verzekering gebeld die je 24/24 - 7/7 bijstand beloven om erachter te komen dat niemand in Tsjechië bereid was om op zaterdagavond/zondag je te komen helpen, laat staan een band te vinden.

Wij met zen allen naar Praag, de persoon in kwestie is Maandag tegen 10u naar de garage gesleept om daar te constateren dat de bandenmaat niet op voorhand was en besteld moest worden (nochtans is een Audi A3 geen uitzonderlijke auto).
Resultaat: tegen dinsdagmiddag werden er 2 (want ja anders zit je met 2 verschillende types band op 1 as en dat wou de garage niet) veel te dure banden geleverd en kon hij de reis verder zetten. De rest van de groep had in die tijd 2 dagen Praag achter de rug en was opweg naar Krakau (Polen).

Met een simpel reservewiel was dit in geen tijd opgelost.

Ik zie mezelf geen band verwisselen.

Nochtans een nuttige vaardigheid. Mijn grootvader zei ons altijd dat je niet met een auto mag rijden voordat je een wiel kan wisselen.

Laat hem erin en leer hoe je moet wisselen. Ook doordeweeks kan je in het hoogseizoen lang wachten op hulp terwijl je met 30 minuten weer op pad kan zijn.

<edit> controleer de bandenspanning van dat wiel eens in de 3/4 maand.
Een 12v compressortje is ook ideaal om te hebben. Voor de luie mensen onder ons (zoals ik) die geen zin hebben de bandenspanning telkens te controleren.

Houd er wel rekening mee dat je auto misschien niet zomaar 'opgekrikt' kan of mag worden. Veel moderne auto's moeten de brug op voor een wielen wissel. Dan heb je vrij weinig aan een zwaar reservewiel in je achterbak.

En om dan
Houd er wel rekening mee dat je auto misschien niet zomaar 'opgekrikt' kan of mag worden. Veel moderne auto's moeten de brug op voor een wielen wissel. Dan heb je vrij weinig aan een zwaar reservewiel in je achterbak.
Nog nooit van gehoord, welke auto's zijn dat?

Een screenshot uit een manual, in dit geval een Mini EV:
IMG-5849.jpg

Misschien een tip de gebruiksaanwijzing van jullie eigen auto's ook eens door te nemen

Ik kijk iedere week naar een vlog van een chauffeur bij Logicx die defecte auto's voor de ANWB uit het buitenland repatrieert. Ik ben steeds weer verbaasd hoeveel auto's uit het (verre) buitenland naar Nederland gebracht worden alleen omdat de auto een lekke band heeft en de berijder met vervangend vervoer verder kan. Ik heb dan liever een reservewiel bij me zodat ik na een kwartietje prutsen weer verder kan.

Aan de andere kant is zonder zorgen vervangend vervoer krijgen ook wat waard, hoef je niet gevaarlijk langs de snelweg een wiel te vervangen en achteraf compleet onder het vuil/smeer verder te gaan.

Ik kijk iedere week naar een vlog van een chauffeur bij Logicx die defecte auto's voor de ANWB uit het buitenland repatrieert. Ik ben steeds weer verbaasd hoeveel auto's uit het (verre) buitenland naar Nederland gebracht worden alleen omdat de auto een lekke band heeft en de berijder met vervangend vervoer verder kan. Ik heb dan liever een reservewiel bij me zodat ik na een kwartietje prutsen weer verder kan.
Als je daarvoor al vervangend vervoer krijgt, dan wordt vervangend vervoer echt véél te duur voor iedereen. Absurd.

Hoe doe jij het zonder vies te worden? Meeste mensen hebben geen handschoenenset of overall in de auto liggen lijkt me

Als je daarvoor al vervangend vervoer krijgt, dan wordt vervangend vervoer echt véél te duur voor iedereen. Absurd.
Hoe vaak heb je nog lekke banden? Ik heb nu zo'n 37 jaar eigen auto's en pas 1 keer een lekke band gehad. 27 jaar geleden (ik weet het omdat het de dag was nadat mijn zoon was geboren en ik naar het ziekenhuis wilde gaan waar vrouw en zoon waren). Daarna nooit meer een lekke band gehad. Het zou dus zomaar kunnen dat een vervangende auto goedkoper is dan voor een voorraad banden zorgen "in den vreemde".

Gemiddeld ongeveer 1x in de 5 jaar een lekke band gehad.... het vervangen van een wiel is een 10 minuten werk, mits je reservewiel niet onder de auto hangt. Verder voorheen altijd momentsleutel met passende dop en kort verlengstuk en een paar werkhandschoenen in de auto's liggen. De Tesla heeft geen reservewiel. meer....

Hoe vaak heb je nog lekke banden?
Dit jaar 1 - exact een week geleden, in 2024 0, in 2023 1 (ofja mijn vrouw had toch een lekke band)
In 2022? Ben ik de tel kwijt, kwam toen vaak op een bouwplaats met nogal slordige werklui.

Hoe doe jij het zonder vies te worden? Meeste mensen hebben geen handschoenenset of overall in de auto liggen lijkt me
Nochtans is bijna elke auto voorzien van een handschoenkastje ;)
Als je goed gehurkt kan zitten en je hebt handschoenen aan blijf je proper.
Heb je net als ik slechte achillespezen? Dan neem je 1 van de matten uit je auto - vaak moet die van de koffer er al uit om aan het reservewiel te kunnen en leg je die onder je knieën.
Vorige week had ik geen handschoenen bij, maar dankzij een flesje handgel waren mijn handen toch proper achteraf.
Sta je in de gietende regen in een modderige berm? Dan is het dik balen :D

Dit jaar 1 - exact een week geleden, in 2024 0, in 2023 1 (ofja mijn vrouw had toch een lekke band)
In 2022? Ben ik de tel kwijt, kwam toen vaak op een bouwplaats met nogal slordige werklui.

Nochtans is bijna elke auto voorzien van een handschoenkastje ;)
Als je goed gehurkt kan zitten en je hebt handschoenen aan blijf je proper.
Heb je net als ik slechte achillespezen? Dan neem je 1 van de matten uit je auto - vaak moet die van de koffer er al uit om aan het reservewiel te kunnen en leg je die onder je knieën.
Vorige week had ik geen handschoenen bij, maar dankzij een flesje handgel waren mijn handen toch proper achteraf.
Sta je in de gietende regen in een modderige berm? Dan is het dik balen :D

Handschoenen voor de kou, ja. Niet om monteurtje mee te spelen :)

Ik denk dat je taalgebruik verder nogal vreemd of Vlaams is, je bedoelt denk ik kofferbak, een koffer met matten heeft al helemaal bijna niemand.

Beter om de troep heenrijden, om zo vies worden te voorkomen :)

Vlamingen wat uitlachen, komaan. Beter wat tijd steken in een minder onnozele profielfoto.

Veel auto’s tegenwoordig hebben 18” of grotere wielen; op je auto gemonteerd lijkt het best OK qua formaat, maar eens je het in je handen hebt, schrik je van én het volume en vooral het gewicht.

Waarom zou je in godsnaam je reservewiel eruit laten? Vertrouw maar niet teveel op die compressortoestanden en herstelkits. Een wiel veranderen is zo gedaan. Pak 20 minuten als je ook nog wat rommel uit de koffer moet weghalen. Met die compressor ben je even lang bezig en, ik spreek niet voor anderen, maar mijn ervaringen daarmee zijn niet goed. Pechhulp? Hoe lang moet je daar op wachten? Een uur en langer is geen uitzondering. Het gewicht dat je kan besparen ga je nergens in merken. De ruimtebesparing ook niet. Je gaat er mijn inziens geen profijt mee doen. Mijn huidige auto heeft geen reservewiel. Dat is zonder twijfel een van de grootste minpunten. Je zal maar ergens op vakantie of daguitstap een halve dag staan wachten tot de wegenhulp je terug de baan op krijgt ipv eens goed te vloeken en een kwartier later al terug op weg te zijn...

Ach, niet zo overdrijven. Denk dat er meer geen dan wel een reservewiel in de auto hebben.

@Niseko: Onnozele opmerking, zeker van iemand die een vloermat of iets anders oninteressants als foto heeft. Practice what you preach.

Als het om de ruimte te doen is, kijk dan eens of je je reservewiel op zn kop kunt leggen.
In mijn auto heb ik het volwaardige reservewiel er ook zo in liggen. Op die manier kun je nog best veel spullen kwijt in het reservewiel zelf, waar je ook nog redelijk makkelijk bij kunt.

Wanneer heb je nou nog lekke banden? In mijn geval grofweg iedere 150.000km wel een keer. 1x een lek gestoken band in de wang en 1x een keer op een snelweg een klapband zonder vluchtstrook waar ik veilig kon staan. Dus toen nog bijna een kilometer doorgetokkeld totdat ik veilig aan de kant kon. Van die band en de velg was echt vrijwel niets meer over, maar ik stond in ieders geval veilig.
"om de rommel heen rijden" wat is dat voor een trollenopmerking? Ga eens auto rijden in de echte wereld ipv op de playstation...

Vervangend vervoer voor een lekke band vind ik echt ver gaan. Nou begrijp ik waarom mn ANWB lidmaatschap zo duur is.

Wie een beetje voorbereid is, kan een wiel wisselen binnen 10 minuten zonder daar ontzettend vuil van te worden.
Voor in het gras heb ik nog een plankje bij mn krik liggen, anders zakt die krik meteen weg. En wie bang is voor vuile handen, kan altijd 2 dunne handschoenen bij zn krik leggen.

Die tip van een vloermat of een kofferbakmat om met je knieen op te zitten vind ik een hele goede! Zelf heb ik altijd een stuk karton bij mn reservewiel liggen. Daar zit ik ook op als ik de kentekenplaat van een aanhanger (de)monteer, de aanhangerstekker bevestig of los haal, of in de winter mn schaatsen aan trek naast het ven waar ik graag schaats.

Handschoenen voor de kou, ja. Niet om monteurtje mee te spelen :)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen het vuil - want hoe dikwijls hangt je wiel nu effectief vol modder? Meestal is het om wat stof te doen

Ik denk dat je taalgebruik verder nogal vreemd of Vlaams is, je bedoelt denk ik kofferbak, een koffer met matten heeft al helemaal bijna niemand.
Italiaanse Vlaming die buiten zijn bestelling bij de pizzeria bijna geen woord Italiaans spreekt;). Kleinzoon van een mijnwerker - stereotypering toegestaan.

Kofferbak klinkt dan weer zo een raar - oud woord, doet mij denken aan de 'bagageruimte' van Donald Duck's 313.

Overigens kan je op de website van Dacia gewoon lezen dat de Bigster een KOFFERvolume van 667L heeft dus dialect zal het ook wel niet wezen.

Matten? Aangezien er websites als automatten.nl bestaan veronderstel ik dat het een woord is dat gewoon in NL gebruikt wordt. En matten liggen wat mij betreft aan de voeten van elke zitplaats in de auto, meestal ook in de koffer(bak)/bagageruimte. Dus meerdere matten in de auto - 1 mat in de koffer(bak).

Oeps, je weet niet wat Niseko is? Oei..... Dat had ik nu niet verwacht van zo'n sterke, intelligente YMCA fan.
De ene is een liefhebber van sportieve Mazda's en/of Japanse bergen, de andere van kruiwagens ;)

Wat dat laatste betreft ben ik overigens uiterst tevreden van mijn Ferrari-rode 4Tecx met anti-lek wiel, bij zo een kruiwagen is een reservewiel meepakken wel een pain in the a** :devilish:

Houdt iedereen met zo'n plaksetje/PUR-bus er even rekening mee dat:
- Dit een tijdelijke oplossing is, je creëert een thuiskomertje die je vervolgens in de container kan gooien omdat zo'n band niet meer bruikbaar/herstelbaar is;
- Die spuitbuisjes ook een houdbaarheidsdatum hebben.

Ik heb om die reden voor beide auto's thuis juist een reservewiel aangeschaft. Mijn Focus heeft helaas geen ruimte voor een volwaardig wiel, dus daar is het toch maar een thuiskomertje geworden.

Collega van me was op vakantie met een Multivan. Geen reservewiel, alle garagebedrijven dicht, lastige bandenmaat. Heeft hem twee extra overnachtingen en een hoop gezeik gekost.
Ik heb wel een reservewiel bij me (en een kruissleutel), maar ik denk dat ik geen krik in de auto heb liggen. Maar met een hulpdienst heb ik in 5 a 10 minuten het wiel gewisseld en kan ik door. Zonder wiel kan je echt niks. Een prop kan soms, maar je zal net zien dat het net een niet-reparabele schade is (scheur in de wang, klapband, dat soort dingen).
Dat heeft mijn werkgever ook eens gehad. Sta je dan aan de andere kant van Nederland. En los van wat de verzekering je uitkeert, het is een hoop gedoe en het komt altijd ongelegen. En als je dan niet wil wisselen zelf, dan bel je alsnog de pechhulp. Maar dan heb je in ieder geval de juiste band bij je.

Niet alleen in het twents, hier in regio Tilburg noemen we de bagareuimte van een stationwagon ook weleens zo.
Brabanders en Tukkers combineren sowieso vrij goed over het algemeen is mijn ervaring, toch een beetje dezelfde inslag. Maar deze overeenkomst kende ik nog niet :p

Terug
Bovenaan