Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
Moderator
Collega van me was op vakantie met een Multivan. Geen reservewiel, alle garagebedrijven dicht, lastige bandenmaat. Heeft hem twee extra overnachtingen en een hoop gezeik gekost.Waarom zou je een volwaardig reservewiel meenemen op vakantie?
Meeste auto's hebben geen reservewiel meer, maar zo'n "plaksetje" met pomp.
Ik zie mezelf geen band verwisselen, daarvoor zou ik altijd pechhulp inschakelen.
In de voorwaarden staat ook geen verplichting om een band mee te nemen, wel recht op hulp bij lekke band.
Mijn vraag zit 'em niet zozeer in het ongemak, maar vooral in de eventuele afwikkeling daarna en de wel/niet verplichting om die band in je auto te hebben als deze fabriek-af erin zit.
Ik zie mezelf geen band verwisselen.
Een 12v compressortje is ook ideaal om te hebben. Voor de luie mensen onder ons (zoals ik) die geen zin hebben de bandenspanning telkens te controleren.<edit> controleer de bandenspanning van dat wiel eens in de 3/4 maand.
Nog nooit van gehoord, welke auto's zijn dat?Houd er wel rekening mee dat je auto misschien niet zomaar 'opgekrikt' kan of mag worden. Veel moderne auto's moeten de brug op voor een wielen wissel. Dan heb je vrij weinig aan een zwaar reservewiel in je achterbak.
oh werkelijk? plaats eens een link dan?Zo ongeveer alle EV's al, om er maar een 'paar' te noemen.
Zoals gemeld, Mini EV. Cooper SE. Maar is maar een voorbeeld.Welk merk en type is dit?
Moderator
Als je daarvoor al vervangend vervoer krijgt, dan wordt vervangend vervoer echt véél te duur voor iedereen. Absurd.Ik kijk iedere week naar een vlog van een chauffeur bij Logicx die defecte auto's voor de ANWB uit het buitenland repatrieert. Ik ben steeds weer verbaasd hoeveel auto's uit het (verre) buitenland naar Nederland gebracht worden alleen omdat de auto een lekke band heeft en de berijder met vervangend vervoer verder kan. Ik heb dan liever een reservewiel bij me zodat ik na een kwartietje prutsen weer verder kan.
Hoe vervang jij een band waardoor je na afloop onder het vuil zit?Aan de andere kant is zonder zorgen vervangend vervoer krijgen ook wat waard, hoef je niet gevaarlijk langs de snelweg een wiel te vervangen en achteraf compleet onder het vuil/smeer verder te gaan.
Hoe vaak heb je nog lekke banden? Ik heb nu zo'n 37 jaar eigen auto's en pas 1 keer een lekke band gehad. 27 jaar geleden (ik weet het omdat het de dag was nadat mijn zoon was geboren en ik naar het ziekenhuis wilde gaan waar vrouw en zoon waren). Daarna nooit meer een lekke band gehad. Het zou dus zomaar kunnen dat een vervangende auto goedkoper is dan voor een voorraad banden zorgen "in den vreemde".Als je daarvoor al vervangend vervoer krijgt, dan wordt vervangend vervoer echt véél te duur voor iedereen. Absurd.
Dit jaar 1 - exact een week geleden, in 2024 0, in 2023 1 (ofja mijn vrouw had toch een lekke band)Hoe vaak heb je nog lekke banden?
Nochtans is bijna elke auto voorzien van een handschoenkastjeHoe doe jij het zonder vies te worden? Meeste mensen hebben geen handschoenenset of overall in de auto liggen lijkt me
Dit jaar 1 - exact een week geleden, in 2024 0, in 2023 1 (ofja mijn vrouw had toch een lekke band)
In 2022? Ben ik de tel kwijt, kwam toen vaak op een bouwplaats met nogal slordige werklui.
Nochtans is bijna elke auto voorzien van een handschoenkastje
Als je goed gehurkt kan zitten en je hebt handschoenen aan blijf je proper.
Heb je net als ik slechte achillespezen? Dan neem je 1 van de matten uit je auto - vaak moet die van de koffer er al uit om aan het reservewiel te kunnen en leg je die onder je knieën.
Vorige week had ik geen handschoenen bij, maar dankzij een flesje handgel waren mijn handen toch proper achteraf.
Sta je in de gietende regen in een modderige berm? Dan is het dik balen![]()
Oeps, je weet niet wat Niseko is? Oei..... Dat had ik nu niet verwacht van zo'n sterke, intelligente YMCA fan.@Niseko: Onnozele opmerking, zeker van iemand die een vloermat of iets anders oninteressants als foto heeft. Practice what you preach.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen het vuil - want hoe dikwijls hangt je wiel nu effectief vol modder? Meestal is het om wat stof te doenHandschoenen voor de kou, ja. Niet om monteurtje mee te spelen![]()
Italiaanse Vlaming die buiten zijn bestelling bij de pizzeria bijna geen woord Italiaans spreektIk denk dat je taalgebruik verder nogal vreemd of Vlaams is, je bedoelt denk ik kofferbak, een koffer met matten heeft al helemaal bijna niemand.
De ene is een liefhebber van sportieve Mazda's en/of Japanse bergen, de andere van kruiwagensOeps, je weet niet wat Niseko is? Oei..... Dat had ik nu niet verwacht van zo'n sterke, intelligente YMCA fan.
Dat heeft mijn werkgever ook eens gehad. Sta je dan aan de andere kant van Nederland. En los van wat de verzekering je uitkeert, het is een hoop gedoe en het komt altijd ongelegen. En als je dan niet wil wisselen zelf, dan bel je alsnog de pechhulp. Maar dan heb je in ieder geval de juiste band bij je.Collega van me was op vakantie met een Multivan. Geen reservewiel, alle garagebedrijven dicht, lastige bandenmaat. Heeft hem twee extra overnachtingen en een hoop gezeik gekost.
Ik heb wel een reservewiel bij me (en een kruissleutel), maar ik denk dat ik geen krik in de auto heb liggen. Maar met een hulpdienst heb ik in 5 a 10 minuten het wiel gewisseld en kan ik door. Zonder wiel kan je echt niks. Een prop kan soms, maar je zal net zien dat het net een niet-reparabele schade is (scheur in de wang, klapband, dat soort dingen).
Het kan gekker. In Twente noemen we zo'n ding ook wel de kattebak.Kofferbak klinkt dan weer zo een raar - oud woord, doet mij denken aan de 'bagageruimte' van Donald Duck's 313.
Ik ken de kattebak alleen van Kevers.Het kan gekker. In Twente noemen we zo'n ding ook wel de kattebak.![]()
Niet alleen in het twents, hier in regio Tilburg noemen we de bagareuimte van een stationwagon ook weleens zo.Het kan gekker. In Twente noemen we zo'n ding ook wel de kattebak.![]()
Brabanders en Tukkers combineren sowieso vrij goed over het algemeen is mijn ervaring, toch een beetje dezelfde inslag. Maar deze overeenkomst kende ik nog nietNiet alleen in het twents, hier in regio Tilburg noemen we de bagareuimte van een stationwagon ook weleens zo.