Ik was blij dat ik van deze auto af was…

Golf IV VR5 10 klepper, helaas moeten wegdoen i.v.m lekke koppakking en speling op de krukas waardoor ik 3x stil kwam te staan met een kapotte krukaspositisensor...
Als 'ie goed reed dan was het genieten, de Golf 3 variant die ik daarvoor in de plaats kocht was zo betrouwbaar als een oude labrador, wel veel achterstallig onderhoud (roest, distributieriem, versnellingsbak van een Golf 2, koppeling + kabel en schokdempers) moeten wegwerken, maar ruim 250.000 KM mee gereden...

Hier de Omega. Ieder jaar bij de dealer een rekening waar ik een een hele dikke Benz van had kunnen rijden en dan waarschijnlijk nog geld over had gehouden. Laatste nota voor de vakantie was €4.000 en na 350 km gestrand in Luxemburg. Nooit weer Opel.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf erg slechte ervaringen met een Ford Courier 1.8 diesel. Slecht starten in de kou, roesten als een malle en oude parkeergarages met steile uitritten waren bijna niet uit te komen vanwege gebrek aan power. Heb een keer gehad dat ik tot twee keer toe 'm weer achteruit naar beneden heb moeten laten rollen omdat hij halverwege de helling smoorde. Laatste poging was plankgas met koppeling in, koppeling op laten komen en toen lukte het net tot boven aan toe. Gelukkig was het een rustige garage met geen achteropkomend verkeer.

Volvo V70 2.4 van 2004. Destijds aangeschaft omdat iedereen in mijn omgeving mij zo'n auto aanraadde. Zou niet stuk te krijgen zijn. Nou, dat heb ik geweten. Zo'n beetje alles wat stuk kon gaan ging stuk. Ding zoop ook enorm olie. Te wijten aan een defecte carterventilatie. Die laten vervangen maar hielp niet veel. Verschillende keren met deze auto stil komen te staan. Oa. door defecte gasklep, een opgeblazen aircopomp waardoor de multiriem eraf liep. Andere mankementen een totale uitval van het dashboard, de zogenaamde DIM. Allerlei weigerende elektronica zoals ramen, centrale vergrendeling en verlichting. Op het laatst kreeg ik op de A1 te maken met plotseling wegvallende oliedruk waardoor het blok in de soep liep. Bleek te zijn veroorzaakt door krom trekkende olieringen in het oliecarter. Volgens de Volvo fora ook een zwak punt van deze 5 cilinder motor. Daarna snel verkocht aan een handelaar en weg ermee.
Daarna overgegaan op een Mazda 6 2.0 TS sportbreak omdat het een Japanse auto betreft en deze zouden volgens de ANWB en verschillende autosites dus super betrouwbaar moeten zijn. Nou, dat heb ik geweten. Bij nog geen 1,4 ton werd het olieverbruik zo hoog dat mijn garage mij adviseerde het hele blok te vervangen wat duizenden euro's ging kosten. Deze dus ook maar snel weer verkocht. Dit keer voor een VW Golf 1,4 tsi uit 2015. Jullie weten wel, de auto die je door anti VAG ''autoliefhebbers'' ten zeerste wordt afgeraden vanwege de zogenaamde slechte kwaliteit.
Maar ja, hij reed zo lekker dus de gok maar genomen. En wat denken jullie? Dit is mijn meest betrouwbare auto tot nu toe. Rijdt probleemloos van beurt naar beurt. 0,0 olieverbruik. Nu na meer dan 2 ton ziet het interieur er nog uit om door een ringetje te halen. Niks rammelt of klappert en alles voelt aan als nieuw. Deze blijft dus nog wel even.

Mijn V70 T5. Heeft me bakken met geld gekost aan (preventief) onderhoud, maar ik heb nooit kunnen wennen aan die Girltronic-bak. Vreselijk traag en niet passend bij de vijfcilinder. Het zat heerlijk, maar verder was 't ruk.

De eigenaar na me heeft wel goed geprofiteerd van al mijn investeringen, want die heeft 'm acht jaar later nog steeds...

Misschien ook wel leuk om erbij te vertellen wat eraan mankeerde?
Die oudere E21's hadden wel hun kwaaltjes.... Draagarm bussen, voetpakking carburateur, thermostaat, alarmlicht schakelaar, stoelframe, pookknop, hardyschijf etc Echt BMW, preventief onderhoud erg belangrijk!

Echt slechte auto's heb ik nooit gehad. Niet in de zin van "blij dat ik er van af ben" Wel een paar minder goede die ik op het juiste moment heb ingeruild. Een Suzuki Swift 1.3 GL uit 1989 die ik 2 jaar heb gehad en met nipt 2 ton op de teller heb ingeruild met een onheilspellend rammelend geluid uit de motor (lagers of misschien de nokkenassen / klepstoters?) en ook door roest aangevreten randen langs de deuren en motorkap en boven de voorruit. Die auto was toen 9 jaar oud.

Een Mazda 2 uit 2003 die ik tussen 2014 en 2018 heb gehad was de minst Japans / Aziatische auto die ik heb gehad want technisch gewoon een Ford Fusion. Opzich een fijne praktische prima en volwassen rijdende auto maar wel met aan aantal kleine en vreemde mankementen die ik daarvoor en ook daarna met geen enkele andere auto heb gehad, waaronder een losgeschoten schakelstang (verbinding tussen pook en bak) een gebroken veer van het koppelingspedaal, een gescheurde vacuumslang waardoor hij stationair opeens heel veel toeren maakte, een lek koelvloeistof reservoir en een gare en zoemende stuurbekrachtigingspomp. Met ruim 260.000 km ingeruild met een lekke uitlaat, tikkende stabilisatorstangen en een aantal bovengenoemde mankementen. De motor begon ook steeds meer olie te verbruiken. Edit: en dan vergeet ik nog de hoge uitstoot bij de laatste 2 APK's. Even heel goed en hoog in de toeren warm rijden en hij viel nipt binnen de grenzen. (defecte lambdasonde of katalysator) Motormanagement lampje brandde geregeld maar niet continu.

Laatst bewerkt:
Leuk topic! Ik heb eigenlijk van alle auto's maar één grote teleurstelling gehad. Dat was een in '98 of '99 jong gebruikt gekochte Volkswagen Lupo 1.0, redelijk basic in een mooie kleur blauwmetallic en leuke (accessoire) lichtmetalen wielen erop. Het dashboard met tellers in twee kokers en de blauwe cijfers met rode naaldjes zoals het merk in die tijd had vond ik super mooi. Ik had niet veel ruimte nodig dus dat was allemaal okay. Mijn destijds vriendin nu vrouw vond het ook beter als ik een premium auto had (anders dan de Fiats die ik daarvoor had). MAAARRRR. De auto had een olielek. Chronisch. Ik zag het op de (stoeptegels) parkeerplaats van het appartement waar ik destijds woonde (ik huurde de parkeerplaats, dus had steeds dezelfde en was de enige gebruiker). Bij de Volkswagendealer naar laten kijken, carter schoon laten spuiten: ze konden niets vinden. Verhuisd naar een andere plaats, het bleef me achtervolgen. Midden 2000 na regelmatig bijvullen, toch iets zoeken, nog niets gevonden. Bijkomend nadeel: een bruine oliepeilstok is gewoon NIET HANDIG (in het algemeen). En als je voor een kleine beurt (waar je op zou moeten kunnen blijven wachten) in de omgeving Utrecht in die tijd maanden van te voren een afspraak moest maken was dat een ander ding. Ik reed op een gegeven moment op de A2 bij Breukelen en de auto hield even kort in. Besloot bij tankstation Haarrijn een half litertje olie erbij te gooien (ik was vlak voor de oprit); dan had het in ieder geval iets meer en dat zou nooit te veel kunnen worden. Immers; ik had enkele dagen later een afspraak bij een plaatselijke garage voor een kleine beurt (dat kon wel binnen 14 dagen). Toen ik de auto van die beurt ophaalde, was het commentaar van de garagist: "Nou, je hebt wel geluk gehad, er kwamen maar een paar druppels olie uit." Ik was dus door het oog van de naald gekropen. Die auto heb ik toen op zeer korte termijn ingeruild...
Het is in de tijd dat ik dia's maakte of digitale foto's die inmiddels verloren zijn gegaan, dus helaas: geen plaatje...

Ja, dat ervaarde ik ook met de Panda. Peilstok precies dezelfde kleur als verse motorolie.
Dat was me met mijn Panda's (beide 45's met de 1.000 FIRE motor) eigenlijk nooit in negatieve zin opgevallen, ze waren geloof ik blank staal (of zo iets) met een inkeping die min- en maxniveau aangaf. Bij de Lupo wel. Die had geloof ik niet de inkeping maar lijntjes die slecht zichtbaar waren. Misschien was dat het. Affijn, decennia geleden...

Dat was me met mijn Panda's (beide 45's met de 1.000 FIRE motor) eigenlijk nooit in negatieve zin opgevallen, ze waren geloof ik blank staal (of zo iets) met een inkeping die min- en maxniveau aangaf. Bij de Lupo wel. Die had geloof ik niet de inkeping maar lijntjes die slecht zichtbaar waren. Misschien was dat het. Affijn, decennia geleden...
In mijn geval ging het om de Panda 312 waarover ik op de vorige pagina heb geschreven. Die had een kunststof peilstok (aan de olievuldop vast) met dus de verkeerde kleur. De oer-Panda zal allicht nog een ouderwetse metalen peilstok hebben gehad.

Nee, een handbak.

Ik weet overigens wel wat voor een automaat dat is in de Megane -en ook in bijna alle Renaults momenteel- een bijzonder systeem wat gaat schakelen als het niet moet en andersom. :ROFLMAO:
Dat klopt als een bierverkoper in een Mercedes.

De 45 en de 34. Dat waren nog eens tijden.

Dat waren nog eens tijden.
En dan klagen mensen nu als er geen panoramadak is dat open kan, B&O stereo, zelfdimmende binnenspiegel, 'maar' een 15" scherm of een elektrische achterklep die dichtgaat als je ernaar wijst (bij wijze van spreken). Echt, als je kijkt naar een basic uitvoering van welke auto van nu ook, dan horen veel opties die 'noodzakelijk' zijn eigenlijk tot de spiegeltjes en kraaltjes.

De Tesla Model 3 en model X.
Bij beide auto's vooral vanwege ghostbreaking en matige kwaliteit. Model 3 had veel last van wind dat tussen de rubbers en de ruit zelf blies en wat een verschrikkelijk irritant fluiten gaf. Panelen die slecht op elkaar aansloten. matige stoelen. Vond het interieur sowieso niks, maar das persoonlijk.
Model x, na 80K, kats versleten aandrijfassen, was niet meer normaal mee te rijden. Aandrijving voor en achter ging bij vlot optrekken niet altijd synchroon, waardoor het net voelde of er eerst een speling weggewerkt moest worden.
Spontaan gesprongen voorruit.

En dan klagen mensen nu als er geen panoramadak is dat open kan, B&O stereo, zelfdimmende binnenspiegel, 'maar' een 15" scherm of een elektrische achterklep die dichtgaat als je ernaar wijst (bij wijze van spreken). Echt, als je kijkt naar een basic uitvoering van welke auto van nu ook, dan horen veel opties die 'noodzakelijk' zijn eigenlijk tot de spiegeltjes en kraaltjes.
Zelfs de asbak was een optie op die dikke rubberen rand

Zelfs de asbak was een optie op die dikke rubberen rand
Was die echt niet standaard? Staat me niet meer bij. De rechterbuitenspiegel heb ik geloof ik wel nog apart aan moeten vinken (noemen) bij de bestelling, iets van 250 gulden meen ik. En radiovoorbereiding. Dan kreeg je een console en twee speakerblokjes.

Was die echt niet standaard? Staat me niet meer bij. De rechterbuitenspiegel heb ik geloof ik wel nog apart aan moeten vinken (noemen) bij de bestelling, iets van 250 gulden meen ik. En radiovoorbereiding. Dan kreeg je een console en twee speakerblokjes.
ik dacht wel dat het een optie was. En inderdaad radiovoorbereiding en die spiegel. Wij hadden een full option 45 :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
In die tijd kocht je een radio naar eigen keuze voor meerdere opeenvolgende auto's. Liet je dan overbouwen. Wat een tijd...

En roesten dat die deuren deden. 3 jaar oud en volledig doorgeroest. Onder fabrieksgarantie vervangen maar moesten wel de overzet kosten betalen.

Echt, als je kijkt naar een basic uitvoering van welke auto van nu ook
Alle veiligheidszaken zijn EU verplichting. Maar veel opties zijn over de tijd van de optielijst naar standaard gegaan omdat het domweg goedkoper in de productie is om het te monteren dan het bieden van een keuze. Daarnaast zit het ook (in ieder geval ten dele) verwerkt in de prijs, auto's zijn de afgelopen 15 jaar flink in prijs gestegen, ook als je inflatie in ogenschouw neemt.

En dan klagen mensen nu als er geen panoramadak is dat open kan
En volledig terecht als dat bij de vorige modelgeneratie wel kon.
Ik ken mensen die heel merkentrouw waren aan BMW, de 5 touring in het bijzonder. De huidige generatie laten ze nu of straks volledig links liggen omdat de auto duurder is en er bepaalde zaken missen. Panoramadak dat niet meer open kan, achterruit niet meer apart te openen, bovenzijde rugleuning niet meer apart te verstellen op de comfortstoelen en dan nog de absolute kaalslag op het dashboard.

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk, het was een 1000i.e.!
De Panda's (en Uno's) 45 met 999cc motoren zijn FIRE's, de oudere Panda's 45 met 903cc zijn geen FIRE's, die blokken stammen nog uit de tijd van de 850... De Panda 1000 i.e. heeft dus een FIRE motor.

Ik heb een Giulietta 1.6 JTDm gehad, dat was niet zo'n beste. Als showroommodel gekocht met nul km, stond nog maar net op kenteken. Vanaf het begin al razende geluiden uit de airco gehad en de compressor is onder garantie vervangen, heeft even geholpen. Na een half jaar ermee gestrand op vakantie in Montenegro, na ongeveer twee jaar heeft er altijd een lichte trilling in de auto gezeten, soms was het even over. Bij 80000km liep de motor onregelmatig na het starten, achteraf vermoedelijk een verstuiver. Flink wat van dat reinigingsspul in de tank gegooid en toen was het even over. Een paar duizend kilometer later begon het weer en bij 90000km begon de koppeling te slippen (wat ook door de tuning zou kunnen komen), toen heb ik hem maar ingeruild.

Moet wel zeggen dat het wel een fijne auto was om mee te rijden. De diesel had lekker veel koppel, fijne handbak, lekkere stoelen en je zou het misschien niet verwachten, maar hij was heel comfortabel, terwijl hij ook goed op de weg lag. Maar ik heb nooit zin in auto's met gedoe, dus toch wel blij dat ik hem na ruim 3 jaar weggedaan heb.

En volledig terecht als dat bij de vorige modelgeneratie wel kon.
Ik ken mensen die heel merkentrouw waren aan BMW, de 5 touring in het bijzonder. De huidige generatie laten ze nu of straks volledig links liggen omdat de auto duurder is en er bepaalde zaken missen. Panoramadak dat niet meer open kan, achterruit niet meer apart te openen, bovenzijde rugleuning niet meer apart te verstellen op de comfortstoelen en dan nog de absolute kaalslag op het dashboard.
Ja, check! :D
Ik ga 'm binnenkort proefrijden, zodat ik daarna waarschijnlijk weet dat ie definitief van de lijst kan.

Terug
Bovenaan