Steenmarter

Esje

Wegverkenner
Een auto kopen waar een marter in gezeten heeft?
Vandaag gereden in een auto die aan onze wensen voldoet, enige punt…. Er heeft een marter in gezeten, er zit een systeem in dat middels geluid en stroomstoot verjaagt. Zou de geur van een marter bij een nieuw adres weer een marter aantrekken ( territorium)?

Even een flesje parfum van de Action (€1,75?) onder de motorkap leegspuiten?
Als dat het enige is…..
En het positieve is dat er dus al een systeem inzit om een volgend bezoek te voorkomen (hoop je :rolleyes:).

Heb vorig jaar in mijn toen nieuwe Ducato 2 x bezoek gehad van Steenmarter (2e keer was met slechts 224 km op de teller). Daarna ook zo'n apparaat in laten bouwen, en geen last meer van gehad.

Hoi,
Hoe heet dat apparaat en hoe duur is dat?
Ik kom ook wel eens in een buitenverblijf van mijn partner waarbij een steenmarter ook onder haar dakpannen aanwezig is, ze probeert dit tegen te gaan met z.g. ultrazone geluiden.
Ik gebruik een kippengaas rooster met toiletblok voor onder mijn motorkap.

Dat vind ik wel een dure oplossing. In mijn auto (Toyota Auris hybrid TS) zit ook een marterverjager, maar dan van 30 euro (enkel ultrasoon gepiep). Deze houdt mijn auto al 4 jaar vrij van marters. De auto van mijn vriendin staat ernaast en toen we die nog niet zo lang hadden was die al vrij snel aan de beurt zonder marterverjager, terwijl mijn auto er altijd naast staat. Dus ook de marterverjager van 30 euro doet goed z'n werk.

De auto van mijn vriendin wordt met rust gelaten sinds we op de oprit een marterverjager hebben staan (Isotronic Marterverjager). Wordt hier veel gebruikt in de straat aan het bos. Daarnaast zijn er ook buren die een rooster (lattenframe met kippengaas erover) op de plek hebben liggen waar de auto boven staat. Schijnen marters ook niet fijn te vinden. Al zou ik de voorkeur geven aan een ingebouwde marterverjager in de auto, dat helpt ook op andere locaties dan de eigen oprit. Nadeel, het trekt langzaam je 12V accu leeg, ik heb mijn hybride Toyota al meerdere keren met een powerbank moeten starten omdat de kleine 12V accu na 1-2 weken wel is leeggetrokken.

Nou, zo'n 30 euro ding werkt ook niet, tenminste niet bij mij.
Vorig jaar in mijn Renault en door Renault zo'n ding laten inbouwen.
Afgelopen maart was mijn 3 cilinder een 1-pitter geworden, marter heeft tig kabels doorgeknaagd, direct NAAST het kastje!
Alsof hij het kastje heeft gebruikt als 'muziek terwijl u werkt'... nu toch maar ouderwets een gaasrek onder de auto, en een plukje hondenhaar in een zakje (zoek maar op internet).
Geen idee of het werkt maar tot nu toe :eek:

Zou de geur van een marter bij een nieuw adres weer een marter aantrekken ( territorium)?

Ik verwacht het niet, hier ook een auto gekocht met een 'marter'systeem. De knaagschade aan het schutbordisolatie zag ik pas ná aankoop.. en dat is nog wel vervelend want het gaat los hangen nabij het uitlaatspruitstuk.. wat dus wellicht in de brand kan gaan door de warmte..?

Dat vroeg ik me ook al af bij het lezen, is er geen kans op vervelende vervolgschade op korte of lange termijn van dat geknabbel?

Dat is de afweging. Bij elke auto heb je kans dat er marterschade komt, maar is de kans groter als er al geursporen zijn ? Ik heb geïnformeerd in de buurt. Er is ooit een marter actief geweest, maar betreffende auto eigenaar had sinds geluidskastje geen problemen meer. Het systeem in de auto werkte ook niet, lege batterij:eek:. Daar gaan we wel op letten, want de auto is aangekocht. We hebben nog een x een proefrit gemaakt, kachel aangezet, onder de motorkap geroken en gezocht. Uitgebreid met verkoper onze zorgen uitgesproken, mn wat we als “leek” verder niet kunnen zien. De auto heeft dealer onderhoud gehad, prima verleden, wordt nagekeken en met garantie afgeleverd.

Een auto kopen waar een marter in gezeten heeft?
Vandaag gereden in een auto die aan onze wensen voldoet, enige punt…. Er heeft een marter in gezeten, er zit een systeem in dat middels geluid en stroomstoot verjaagt. Zou de geur van een marter bij een nieuw adres weer een marter aantrekken ( territorium)?
Ik zou me daar niet druk over maken. Als het een goede auto is, en er geen schade is.

De Steenmarter gebruikte toen mijn vrijwel nieuwe auto als voorraadkast. Terwijl die onze oude diesel niet interessant heeft gevonden. (Staan naast elkaar). Na montage van een steenmarter verjager nooit meer last gehad. Op veel mooie plekken zitten nu eenmaal veel steenmarters.

Veel plezier met de nieuwe auto.

Hoi,
Hoe heet dat apparaat en hoe duur is dat?
Ik kom ook wel eens in een buitenverblijf van mijn partner waarbij een steenmarter ook onder haar dakpannen aanwezig is, ze probeert dit tegen te gaan met z.g. ultrazone geluiden.
Ik gebruik een kippengaas rooster met toiletblok voor onder mijn motorkap.
Heet gewoon marterverjager. Tussen de 20 en 40 euro. Kun je zelf inbouwen of laten doen. We hebben dat tijdens een onderhoudsbeurt laten doen toen bleek dat een marter stukjes van de afdekkap van de motor geknabbeld had.

Ik heb van de week mijn Toyota af laten voeren wegens een doorgeknaagde kabel. Hoop geregel en lastig, maar komt goed. Vanmiddag kan ik hem ophalen.

Bij Toyota kost een Marterverjager €89 inclusief inbouw en aangesloten op de accu, geen gedoe met batterijen.

Nadeel, het trekt langzaam je 12V accu leeg, ik heb mijn hybride Toyota al meerdere keren met een powerbank moeten starten omdat de kleine 12V accu na 1-2 weken wel is leeggetrokken.
Ik heb er een van K&K die rechtstreeks op de grote accu zit, daar zou ik altijd voor gaan.

Nieuwere auto's het meest aantrekkelijk wegens "welriekende" kunststof onderdelen en kabels. Bij oudere auto's is het aantrekkelijke aroma ongeveer verdwenen. Ik heb duidelijk een marter die mijn tuin bezoekt, auto van 15 jaar jong staat buiten mét marterverschrikker. nieuwere auto kan gelukkig binnen staan.

Terug
Bovenaan