Een phev of toch nog een keer benzine? Graag advies

Sanne de B

Startmotor
Goedemorgen allen,

De titel zegt het al. Ik heb een financiële meevaller gehad waardoor ik een andere auto kan kopen, maar enorm ben gaan twijfelen door al het aanbod en de berichten online. De feiten: ik heb een vw polo waar de Volvo dealer 14000 inruil voor geeft. Ik wil al heel lang een Volvo XC 40 ( vind dit een mooie auto) en ik heb nu een XC 40 T5 phev gezien, maar ben gaan twijfelen. Daarom graag jullie advies . Mijn budget is tussen 35.000 en 40.000 ( incl mijn auto die ik inruil, een vw polo R-Line met 80 km op de teller)
Ik rij ca 18.000 km per jaar. Woon-werkverkeer is 7 km, ( wat ik ook regelmatig fiets, maar niet met slecht weer) redelijk wat kortere stukken in en rond het dorp, maar ook wel een aantal keer per maand afstanden van 80 km ( ca 40 km en retour) en ik wil een kleine caravan erachter kunnen hangen. Ik zit afwisselend met 3 (grotere) kinderen in de auto.

Door de actieradius en mogelijk verbruik ben ik gaan twijfelen aan de Volvo en gaan kijken naar o.a. BMW x1 , Toyota en een Skoda phev. En na nog meer gelezen te hebben, of ik toch nog niet een keer voor een volledige benzine auto moet gaan. Daarom heel graag jullie adviezen.

Afgaande op de ritten die je maakt, is een PHEV wel handig. Veel korte ritten vind een verbrandingsmotor ( benzine en diesel) niet fijn. Elektroaandrijving is juist zeer geschikt voor korte ritten en veel stop & go werk. En de enkele keren dat je lange stukken rijd, gebruik je de benzinemotor van de PHEV.

Wel is het handig om te weten, dat een PHEV eigenlijk alleen loont, als je thuis kunt laden. Alleen de nieuwste PHEV modellen hebben een snellaadfunctie, die de mogelijkheid biedt om in een half uur te laden, aan en openbare snelllader. Maar de meeste PHEV hebben die mogelijkheid niet en kunnen maar met max 3,5 kw laden. Dus die moeten bij lege batterij 3 tot 5 uur laden ,

Zelf rijd ik een Skoda Octavia PHEV, en kan thuis laden aan een gewoon stopcontact. Buiten de snelwegen rijd ik 100% elektrisch. Op de snelweg rijd ik op benzine. Het levert een gemiddeld verbruik op van 2 tot 2½ liter per 100 km. oftewel tussen 1 op 40 en 1 op 50. Gemiddeld laad ik 2 uur per dag de batterij bij 's avonds bij thuiskomst. .

Grote vraag idd of je thuis kan laden, als je thuis niet kan laden kun je ook voor een hev gaan ipv een phev. Renault, Nissan, Mitsubishi en Dacia timmeren ook met leuke hybride modellen aan de weg. Alfa (niet alle)en Jeep hebben ook nog hybride modellen die buiten de huidige stellantis techniek vallen.

Ik zou absoluut met volle zekerheid voor benzine gaan. Neem een lekker sterke motor ivm caravan.
1. Geen extra complexe techniek
2. Volledige (bagage)ruimte in een lichtere auto
3. Geen gedoetjes met kabels, opritten, palen en passen
4. Je rijdt te weinig om goed te besparen op brandstof
5. Korte ritjes elektrisch doen klinkt leuk en efficient, maar een benzinewagen valt niet spontaan uit elkaar als je maar 7km naar je werk rijdt.
6. Financieel zit je blijkbaar lekker ruim. Een paar honderd euro besparen met zonnepanelen en PHEV is altijd leuk praten op de borrel, maar dan moet je niet beginnen met €30-40k voor een auto uitgeven (en 5k voor panelen en 2k voor een laadpaal)

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor de antwoorden! Waarom niet volledig elektrisch is ook een gevoels kwestie. Lang wilde ik niet aan een auto wat maar iets met elektrisch had en nu begin ik er langzaam aan te wennen. Daarom om mijn keuze voor phev. Om zo eerst nog een tussenstap te maken. Ik heb geen laadpaal thuis, maar die kan wel gerealiseerd worden. Zonnepanelen heb ik al wel.

Financieel is het ruim inderdaad. Maar wat ik al zei, ik heb een hele mooie meevaller gekregen en heb de keuze gemaakt om dit uit te geven aan een auto. Alleen heb ik er helaas zeer weinig verstand van . Daarom ben ik blij met alle adviezen.

Een phev in het stopcontact heb ik ook aan gedacht. Waarom ik twijfel is ook inderdaad de complexe techniek. Dus twijfels voor en 'tegen' elektrisch .

Laatst bewerkt:
Een phev in het stopcontact heb ik ook aan gedacht. Waarom ik twijfel is ook inderdaad de complexe techniek. Dus twijfels voor en 'tegen' elektrisch .
De techniek van een PHEV is niet complex, maar wel uitgebreid. En ik kan niet voor anderen spreken, maar mijn PHEV doet het sinds dag 1 (29-6-2024) 100% onberispelijk, foutloos en storingsvrij. Tijdens de eerste jaarbeurt, is de auto uitgelezen, en ook toen was niets te vinden. O DTC's in het geheugen. Gewoon 5x per week thuis stekkeren, en 1x per 2 maanden een liter of 25 benzine tanken. Ook kan ik na 15 maanden nog geen enkele merkbare batterij degradatie vaststellen. Het bereik nog steeds conform de WLTP opgave.

De techniek van een PHEV is niet complex, maar wel uitgebreid. En ik kan niet voor anderen spreken, maar mijn PHEV doet het sinds dag 1 (29-6-2024) 100% onberispelijk, foutloos en storingsvrij. Tijdens de eerste jaarbeurt, is de auto uitgelezen, en ook toen was niets te vinden. O DTC's in het geheugen. Gewoon 5x per week thuis stekkeren, en 1x per 2 maanden een liter of 25 benzine tanken. Ook kan ik na 15 maanden nog geen enkele merkbare batterij degradatie vaststellen. Het bereik nog steeds conform de WLTP opgave.
Dat is goed om te horen! Welke PHEV heb jij?

Een EV kan ook aan het stopcontact alleen duurt dat bij een XC40 voor een volle accu bes lang. Maar voor €1250 heb je wel een goede laadpaal thuis.
Ik zou een PHEV echt overslaan en gelijk voor een BEV gaan.

Binnen dit budget is er veel te kiezen. Kijk anders eens bij een grote occasion dealer welke modellen aanspreken.

Ik zou aanraden om ook een proefrit te maken met een volledig elektrische auto.
Dat rijdt vaak bijzonder prettig en ontspannen. Waarschijnlijk wil je dan geen benzine of plug in hybride auto meer.

Kijk dan ook naar andere modellen die Volvo Xc40/ EC 40 is al een wat ouder model , en de ontwikkelingen gaan snel. Er zijn veel elektrische alternatieven zoals de Renault Scenic, Skoda Elroq, Kia EV3, Tesla Model 3/ Model Y , Peugeot E 3008 etc.

Ik zou zelf niet snel een plug-in hybride kiezen, alles is immers dubbel uitgevoerd.
En ze zijn behoorlijk zwaar. Dan zou ik eerder de gewone Hybride of benzine variant kiezen. Daar zijn ook veel keuzes mogelijk.

Op caravantrekker.nl kun je eenvoudig vergelijken welke combinatie auto/ caravan goed gaat werken.

Ik gooi een knuppel tussen de kippen; ratio vs emotie
Ik lees:
Éénmalige meevaller ( 40.000-14.000= 26.000); dekt deze ook de hogere kosten voor onderhoud, wegenbelasting, verzekering?
Polo en caravan, trekt de polo nu ook een caravan of is de caravan ook een wens?
Polo en 3 grote kinderen, dat is ws krap. Schaf je een grotere auto aan voor het vervoer van de kinderen en zou je er mee kunnen leven als het potje op is/de nieuwe auto weer vervangen moet worden, je weer naar een kleinere auto gaat?

Het beste is een benzine auto.
Een ev heeft bij het trekken van een caravan een hele kleine actieradius . Dus veel laden. Bovendien is de actieradius in de winter beperkt. De mrb wordt ook niet mals.
Een phev is nu minder aantrekkelijk: ze zijn zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto: zwaardere accu, elektromotor, aandrijving etc. Dus betaal je meer mrb. Het voordeel door rijden op elektrisch is dus heel klein.
Bovendien zowel laden als benzinetanken.

Bij een plug-inn hybride zal ik geen laadpaal voor aanschaffen, gewoon normaal aan de stekker. Voordeel is dat je hem in de winter al lekker kan voorverwarmen. Met zonnepanelen op je dak is een phev ideaal als terug leveren niet meer loont.

Binnen dit budget is er veel te kiezen. Kijk anders eens bij een grote occasion dealer welke modellen aanspreken.

Ik zou aanraden om ook een proefrit te maken met een volledig elektrische auto.
Dat rijdt vaak bijzonder prettig en ontspannen. Waarschijnlijk wil je dan geen benzine of plug in hybride auto meer.

Kijk dan ook naar andere modellen die Volvo Xc40/ EC 40 is al een wat ouder model , en de ontwikkelingen gaan snel. Er zijn veel elektrische alternatieven zoals de Renault Scenic, Skoda Elroq, Kia EV3, Tesla Model 3/ Model Y , Peugeot E 3008 etc.

Ik zou zelf niet snel een plug-in hybride kiezen, alles is immers dubbel uitgevoerd.
En ze zijn behoorlijk zwaar. Dan zou ik eerder de gewone Hybride of benzine variant kiezen. Daar zijn ook veel keuzes mogelijk.

Op caravantrekker.nl kun je eenvoudig vergelijken welke combinatie auto/ caravan goed gaat werken.
Dit is zeker iets om te proberen. Ik ga aankomende week naar een dealer waar ze meerdere modellen hebben om zo watmeer informatie te krijgen. Dank voor je uitgebreide toelichting!

• Leuk
Waarderingen: ak2
Elektrische auto's worden steeds beter en als je nog even de tijd hebt lijkt mij de gloednieuwe Toyota C-HR+ een geschikte optie dan kun je de PHEV overslaan!

Ik gooi een knuppel tussen de kippen; ratio vs emotie
Ik lees:
Éénmalige meevaller ( 40.000-14.000= 26.000); dekt deze ook de hogere kosten voor onderhoud, wegenbelasting, verzekering?
Polo en caravan, trekt de polo nu ook een caravan of is de caravan ook een wens?
Polo en 3 grote kinderen, dat is ws krap. Schaf je een grotere auto aan voor het vervoer van de kinderen en zou je er mee kunnen leven als het potje op is/de nieuwe auto weer vervangen moet worden, je weer naar een kleinere auto gaat?
De caravan is inderdaad een wens. Ik heb geen trekhaak onder mijn polo en het is een 1.0.
Het gaat mij zeker meer kosten per maand, daar heb je gelijk in. Maar het kan.

En ik vind het zeker niet erg om over zoveel jaar weer een wat kleinere auto te gaan rijden. Niet omdat het potje op is, maar omdat er dan waarschijnlijk kinderen uit huis zijn. Voor nu wil ik wat groter en een sterkere motor én omdat het nu kan. En qua onderhoud is ook een reden waarom ik een wat nieuwere wil, om te voorkomen dat er grote kosten kunnen ontstaan. Ondanks je dit niet altijd van te voren kan zeggen natuurlijk. Daar ben ik mij zeker bewust van.

Een EV kan ook aan het stopcontact alleen duurt dat bij een XC40 voor een volle accu bes lang. Maar voor €1250 heb je wel een goede laadpaal thuis.
Ik zou een PHEV echt overslaan en gelijk voor een BEV gaan.
Dat scheelt al wel. Ik zag bedragen vanaf 2000 staan.

Elektrische auto's worden steeds beter en als je nog even de tijd hebt lijkt mij de gloednieuwe Toyota C-HR+ een geschikte optie dan kun je de PHEV overslaan!

Is hier dan niet heel veel afschrijving bij een nieuwe? Ik heb er zeker aan gedacht hoor, alleen lees ik dan ook de verhalen waarbij het wordt afgeraden vanwege de afschrijving.

Is hier dan niet heel veel afschrijving bij een nieuwe? Ik heb er zeker aan gedacht hoor, alleen lees ik dan ook de verhalen waarbij het wordt afgeraden vanwege de afschrijving.
Naarmate EV's beter uitontwikkeld zijn verwacht ik een steeds lagere afschrijving en deze Toyota heeft 10 jaar garantie! Maar je kunt ook voor een voordelig voorraadmodel of bijna nieuwe EV gaan!

Naarmate EV's beter uitontwikkeld zijn verwacht ik een steeds lagere afschrijving en deze Toyota heeft 10 jaar garantie! Maar je kunt ook voor een voordelig voorraadmodel of bijna nieuwe EV gaan!
Die garantie is ook wel een ding wat ik heel prettig vind.

Grote vraag idd of je thuis kan laden, als je thuis niet kan laden kun je ook voor een hev gaan ipv een phev. Renault, Nissan, Mitsubishi en Dacia timmeren ook met leuke hybride modellen aan de weg. Alfa (niet alle)en Jeep hebben ook nog hybride modellen die buiten de huidige stellantis techniek vallen.
Er zijn best wel veel locaties waar je een PHEV kunt laden. Ik zou het niet direct afschrijven als je niet thuis kunt laden. Wij kunnen op het werk laden, je kunt bij bijna iedere winkelcentrum laden (als je klaar bent met boodschappen doen heb je al weet bijgeladen wat je verbruikt voor die rit) en mogelijk kan het ook gewoon in de straat thuis. Als dat allemaal niet kan is een HEV natuurlijk een optie maar PHEV alleen als je thuis kunt laden is te beperkt denk ik.

De caravan is een wens als in je hebt geen caravan nu?

Op basis van jouw jaarlijkse kms, moet je bij een PHEV eigenlijk bijna elke dag laden, daar moet je zin in hebben, anders heeft het geen nut om een PHEV aan te schaffen. Op lange afstanden heb je amper voordeel en je sleept extra gewicht mee en verliest kofferruimte, dan kun je dus beter gewoon een benzine auto kopen, want zo zuinig is het met een PHEV nou ook allemaal weer niet.

Met een EV hoef je in principe maar 1 keer in de week te laden, dat biedt wat meer comfort, maar een caravan trekken moet je willen (of niet). Dus als de caravan er moet komen, dan beter geen EV, is mijn mening. Als de caravan er niet komt, dan wel een EV.

Ik was er eerst van overtuigd dat mijn volgende auto nog gewoon een benzine auto zou worden. Ik heb nu echter een PHEV besteld omdat deze, vanwege BPM voordeel, goedkoper is dan een benzinevariant met de helft van het vermogen en daarmee ook nog veel zuiniger is. Volledig elektrisch is het voor mij nog niet vanwege de range en de tijd die nog is om weer vol te laden.

Een nieuwe schrijft altijd flink af. 3 kinderen en een caravan dat lijkt me geen handige combinatie met een C-HR+.

Overigens bang zijn voor onderhoudskosten van de Polo is doorgaans geen goede reden om een andere auto te kopen. Een auto van 30-40k schrijft makkelijk €15000 af over drie jaar, de Polo iets van €7000, dus je hebt €8000 extra kosten aan de nieuwe/jongere auto. Naast de normale zaken als olie, banden en remmen die je bij een nieuwe auto ook moet vervangen zal je zulke bedragen nooit kwijt zijn als je in de Polo blijft rijden.

Er zijn geen voordelen van een PHEV tov benzine:
- het rijdt niet goedkoper, verbruik kan zelfs hoger liggen (minder zuinig op benzine)
- wordt duurder in MRB
- zwaarder, dus minder prettig
- er kan meer aan kapot gaan
- vaak lever je in qua bagageruimte (maar ik weet niet of dat met Volvo ook zo is)

Je bent niet van de EV, maar ga toch maar eens een proefritje maken...
Vraag eens aan de Volvo dealer of je ze alle 3 kunt proberen: benzine, PHEV en EV.
Immers, je wilt waarde voor je geld en waarde... dat is een een prettig rijdende auto. En kijk niet 5% kostenverschil volgens een excel-sheet.

Dat scheelt al wel. Ik zag bedragen vanaf 2000 staan.
Een goed laadpunt heb je voor €700 (bijvoorbeeld een Easee, Pulsar of Peblar). Installeren kost een paar honderd, afhankelijk van het werk. En voor het mooie laat je de meterkast ook naar drie fasen omzetten, dat komt er dan nog bij.
Je hebt geen verrekening nodig, en het kan gewoon een 'domme' laadpaal zijn. Als ie maar stroom geeft :)

Er zijn best wel veel locaties waar je een PHEV kunt laden. Ik zou het niet direct afschrijven als je niet thuis kunt laden. Wij kunnen op het werk laden, je kunt bij bijna iedere winkelcentrum laden (als je klaar bent met boodschappen doen heb je al weet bijgeladen wat je verbruikt voor die rit) en mogelijk kan het ook gewoon in de straat thuis. Als dat allemaal niet kan is een HEV natuurlijk een optie maar PHEV alleen als je thuis kunt laden is te beperkt denk ik.
Ik kan inderdaad wel vlakbij mijn huis laden.

De caravan is een wens als in je hebt geen caravan nu?

Op basis van jouw jaarlijkse kms, moet je bij een PHEV eigenlijk bijna elke dag laden, daar moet je zin in hebben, anders heeft het geen nut om een PHEV aan te schaffen. Op lange afstanden heb je amper voordeel en je sleept extra gewicht mee en verliest kofferruimte, dan kun je dus beter gewoon een benzine auto kopen, want zo zuinig is het met een PHEV nou ook allemaal weer niet.

Met een EV hoef je in principe maar 1 keer in de week te laden, dat biedt wat meer comfort, maar een caravan trekken moet je willen (of niet). Dus als de caravan er moet komen, dan beter geen EV, is mijn mening. Als de caravan er niet komt, dan wel een EV.
Ik heb inderdaad nu geen caravan, maar wil er inderdaad wel één. Daarom hou ik er wel alvast rekening mee bij een andere auto.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog niet zo lang geleden het verschrikkelijk zou vinden bij de gedachte om elke dag te moeten laden. Nu is het ook wel weer zo dat het slechts een kwestie van wennen is ( hoop ik)

Ik heb in ieder geval wel besloten om de Volvo die ik echt graag wilde even links te laten liggen om zo tot een meer neutraal besluit te kunnen komen.

Ik was er eerst van overtuigd dat mijn volgende auto nog gewoon een benzine auto zou worden. Ik heb nu echter een PHEV besteld omdat deze, vanwege BPM voordeel, goedkoper is dan een benzinevariant met de helft van het vermogen en daarmee ook nog veel zuiniger is. Volledig elektrisch is het voor mij nog niet vanwege de range en de tijd die nog is om weer vol te laden.
En welke heb je nu besteld?

Een nieuwe schrijft altijd flink af. 3 kinderen en een caravan dat lijkt me geen handige combinatie met een C-HR+.

Overigens bang zijn voor onderhoudskosten van de Polo is doorgaans geen goede reden om een andere auto te kopen. Een auto van 30-40k schrijft makkelijk €15000 af over drie jaar, de Polo iets van €7000, dus je hebt €8000 extra kosten aan de nieuwe/jongere auto. Naast de normale zaken als olie, banden en remmen die je bij een nieuwe auto ook moet vervangen zal je zulke bedragen nooit kwijt zijn als je in de Polo blijft rijden.
Het is ook dat ik nu de kans krijg om een andere auto te kopen. En als ik dan een auto kan kopen die ik echt heel graag wil, dan pak ik graag die kans. Maar niet zomaar natuurlijk en daarom nu mijn hulpvraag om niet lukraak wat te kopen waar ik straks spijt van heb.

Er zijn geen voordelen van een PHEV tov benzine:
- het rijdt niet goedkoper, verbruik kan zelfs hoger liggen (minder zuinig op benzine)
- wordt duurder in MRB
- zwaarder, dus minder prettig
- er kan meer aan kapot gaan
- vaak lever je in qua bagageruimte (maar ik weet niet of dat met Volvo ook zo is)

Je bent niet van de EV, maar ga toch maar eens een proefritje maken...
Vraag eens aan de Volvo dealer of je ze alle 3 kunt proberen: benzine, PHEV en EV.
Immers, je wilt waarde voor je geld en waarde... dat is een een prettig rijdende auto. En kijk niet 5% kostenverschil volgens een excel-sheet.
Ik ben vanmiddag naar een algemene garage geweest waar ze veel verschillende merken verkopen ( om zo een wat breder beeld te krijgen) en daar waren ze laaiend enthousiast over Phev voor particulieren. Van alle auto's die ik nu heb bekeken, heeft Volvo wel een behoorlijke kofferbak ruimte. Met als kanttekening dat ik nog geen Skoda heb gezien .

Een goed laadpunt heb je voor €700 (bijvoorbeeld een Easee, Pulsar of Peblar). Installeren kost een paar honderd, afhankelijk van het werk. En voor het mooie laat je de meterkast ook naar drie fasen omzetten, dat komt er dan nog bij.
Je hebt geen verrekening nodig, en het kan gewoon een 'domme' laadpaal zijn. Als ie maar stroom geeft :)
Wat bijzonder dat de verschillen zo groot zijn.

Ik ben vanmiddag naar een algemene garage geweest waar ze veel verschillende merken verkopen ( om zo een wat breder beeld te krijgen) en daar waren ze laaiend enthousiast over Phev voor particulieren. Van alle auto's die ik nu heb bekeken, heeft Volvo wel een behoorlijke kofferbak ruimte. Met als kanttekening dat ik nog geen Skoda heb gezien .
Het zijn verkopers...die denken maar aan 1 ding: verkopen wat ze op voorraad hebben.
Hebben ze ook rationele argumenten? Hebben ze een voorbeeldberekening?
Ik was vorig jaar in de KIA-garage en die adviseerde om geen PHEV te nemen maar een hybrid. Reden: ondanks dat de PHEV maar 1500 euro duurder is, krijg je dat bedrag er nooit uit. Op de vraag of de PHEV betrouwbaar is, herhaalde hij die zin...

Ik ben wat goedgelovig zo nu en dan... Op een andere vraag die ik stelde over gebruik van een bepaalde auto, keek ze online. En had geen berekening idd. Ik heb vanmiddag verschillende auto's met haar bekeken en besproken, en de auto waar ze het meest enthousiast over was, én ook aan familie had verkocht was een hyundai kona. Een hybrid en geen phev. En een Toyota. Op zich een leuke bak, alleen een te kleine kofferbak.

Ik ben wat goedgelovig zo nu en dan... Op een andere vraag die ik stelde over gebruik van een bepaalde auto, keek ze online. En had geen berekening idd. Ik heb vanmiddag verschillende auto's met haar bekeken en besproken, en de auto waar ze het meest enthousiast over was, én ook aan familie had verkocht was een hyundai kona. Een hybrid en geen phev. En een Toyota. Op zich een leuke bak, alleen een te kleine kofferbak.
Vergelijk die Kona maar met een Kona EV. Ik heb ook die overstap gemaakt van een Niro Hybride(vergelijkbaar met Kona) naar een Kona EV. Wat was die hybride sloom!! Ik heb geen moment terug verlangd naar de Hybride, maar ik heb dan ook geen caravan.

Het is ook dat ik nu de kans krijg om een andere auto te kopen. En als ik dan een auto kan kopen die ik echt heel graag wil, dan pak ik graag die kans. Maar niet zomaar natuurlijk en daarom nu mijn hulpvraag om niet lukraak wat te kopen waar ik straks spijt van heb.
Wel grappig, als je de kans krijgt een auto te kopen die je heel graag wil dan moet je dat zeker doen. Alleen lijk je nog helemaal geen auto op het oog te hebben. Of is het meer het gevoel van een mooiere/nieuwere auto te rijden?

Eens met de voorgangers: verkopers kan je helaas niet volledig serieus nemen. De markt is overspoelt met PHEV, het is een interessant truukje om het verbruik omlaag te krijgen, maar daarbij komen wat nadelen die voor de fabrikanten en verkopers niet van toepassing zijn (extra kosten buiten garantie, laadpaal, kabels aansluiten, kleinere bagageruimte, zwaardere auto, meer MRB )

Vergeet ook niet dat een jonge PHEV overzichtelijk is. Straks moet je hem echter weer verkopen en die eigenaar zit dan bijna gegarandeerd met een dure accu die vervangen moet gaan worden.

Terug
Bovenaan