IDE 7100324

Startmotor
Recent had ik bericht geplaatst over advies voor een sprotieve B segment voor rond de €20k.
We hebben wat verder nagedacht en omdat wij een eigen oprit hebben vinden we een EV eigenlijk ook enorm interessant.

Onze situatie/wensen:
  • 2 personen
  • Auto voornamelijk voor woonwerk a 350 per week
  • Vakanties worden voornamelijk gedaan met onze VW california
  • Eigen oprit voor laadpaal (nog niet geplaatst)
  • Geen zonnepanelen (veel bomen)
  • Trekhaak is een must voor fietsendrager
  • Inruil is een twingo uit 2012 waarbij de ACC en CC niet meer werken.
    • Een recente inschatting uit de handel was €1250
De volgende autos vinden we nu interessant
  • Kia e-soul 64kw
  • Hyundai Kona 64kw/39kw
  • Peugeot e208
De e208 voornamelijk vanwege de looks. Ik lees enge verhalen over de OBD maar ook dat dit nu wel opgelost is? Qua range is deze stuk minder dan de soul en kona maar opzich zou daar mee te leven zijn.

De Kia en hyundai zijn grotendeels gelijk waarbij de kia soms nog met 10 jaar garantie te vinden is. Ik kijk voornamelijk rond bouwjaar 2021 wat dus nog een 5 jaar overhoudt. Dat rekt het budget wel flink

Ook kom ik er niet uit wat slim is vwb bouwjaar/kms.
Een kona uit 2020 met 80k op de teller voor €19k
Een kona uit 2021 met 40k op de teller voor €23k.

Wat is wijsheid :)

Laatst bewerkt:
Zowel van de Kia e-Soul als van de Hyundai Kona hebben we de nodige tests en gebruikersreviews (tip: kijk bij de link van de tests naar de Praktijkerveringen, die vat de grote trend van gebruikersreviews samen). Dat geldt trouwens ook voor de 208. De e-Soul is markant en kan daardoor in aanschaf voordelig zijn maar bij latere verkoop heb je daar mogelijk weer nadeel bij. Als je een jongere 208 koopt, dan heb je van de OBD weinig last maar ook bij een ouder model gaat het om een percentage. Het was dan uiteraard wel balen als je daarbij zou zitten maar je hebt de eerste jaren nog garantie als je bij een dealer of goede verkoper koopt. Het zou voor mij geen showstopper hoeven te zijn.

e208 kan wel een trekhaak maar idd enkel voor fietsendrager wat voor ons ok is. Heb al een fietsendrager dus een trekhaak is echt een must itt iets op de klep.

De kona heeft wel licht de voorkeur

Wat zouden jullie doen qua budget?
Meer aan de onderkant en dan een oudere met hoger kms.
Dus 2020 met 100k kms? voor €21k.
Of een jongere met minder kms.
Dus 2022 en 30k kms voor €24k?

Ouder wil ik niet want geen 3 fase

Je bedoelt OBC? De problemen met de onboard charger van de 208 en broertjes?

Overweeg dynamische uurtarieven, dan kan je vaak zéér voordelig laden als er overschot is. (Als de zon schijnt of 's nachts wind waait)

Ik zou de nieuwere kiezen als je dat kunt. Die heeft het voordeel van de kleine facelift wat je kunt zien in nieuwere infotainment, een iets grotere actieradius (10%), bluetooth streaming en Android Auto (Carplay hebben beide varianten, de nieuwere - ook - Android Auto). Zie het vergelijk, de linkervariant is de nieuwe. De verschillen zijn niet zo groot maar je hebt er denk ik wel plezier van.

De facelift versie had ik nog niet eens overwogen omdat het lijstje dan wel erg kort wordt.

Tot 2022 zijn er veel te krijgen en vaak ook erg goed uitgerust. Voornamelijk de premium uitvoering met ook stoelverwarming koeling. Ik gebruik zelf overigens carplay

Deze vind ik nu bv best interessant. Niet bij de beste handelaar maar wel hier om de hoek:
Zit ook al een trekhaak op wat weer iets van 800 scheelt.
Ze hebben nu 1000korting korting bij inruil mits je het duurdere afleverpakket neemt. Dat streept dus tegen elkaar weg.

Goedkopere optie is evt deze
Hier moet dan noig een trekhaak op en evt afleverpakken wat de kosten omhoogbrengt

Mooie auto maar vind de mokka te lage range hebben. Ik kan zelf voor de deur opladen maar moet af en toe ook bijna 200km enkele reis naar de ouders. Dat wordt dan krap. Daarnaast doet het denk ik ook wel wat met de restwaarde over een jaar of 5

Als de Kona interessant is, dan zijn broertje, de Kia eNiro ook wellicht?

Ik vond de Kona zelf een stukje goedkoper overkomen in het materiaalgebruik in het interieur t.o.v. de Niro. Het uiterlijk vind ik ook minder geslaagd bij de Kona, maar da's volledig subjectief.

Opzich is de eNiro interessant. Hij is alleen weer net iets groter dan de kona/soul wat we eigenlijk met zn 2en niet nodig hebben. Ook is hij net weer wat duurder, waarschijnlijk ivm meer in trek voor gezinnen? Valt me ook tegen hoeveel er met trekhaak staan. De meerprijs incl trekhaak zou evt nog een optie kunnen zijn.

We rijden nu een twingo dus alles groter dan dat totaan maatje kona is perfect :)

Zoe is idd best interessant. Prijstechnisch ook een stuk goedjkoper. Zelfs beneden budget.
Wat zijn de addertjes itt kona?
Apple carplay vind ik bv wel belangrijk.

We rijden nu een twingo dus alles groter dan dat totaan maatje kona is perfect :)

Zoe is idd best interessant. Prijstechnisch ook een stuk goedjkoper. Zelfs beneden budget.
Ik rijd zelf een een simpele uitvoering die al wat ouder is. Geen geen AA/Carplay en zo.
Mijn broertje rijdt in een nieuwer model, heeft ook een trekhaak (enkel fietsendrager idd), carplay, stoelverwarming bijvoorbeeld. Echt prima auto voor twee personen. Je kan best veel mee in de kofferbak is mijn ervaring.

En voor €20k-25k kan je echt een goede uitvoering kopen. Zorg dat je een koopaccu hebt en de nieuwe is 52 kWh. Daarmee red je 200km wel, al is het in de winter met veel snelweg misschien wat krap, dan zal je even tot 100% moeten laden. Dat durf ik niet te zeggen, het is bij ons echt een tweede auto, vrijwel alles korte stukken en we laden enkel thuis. Kan mijn broertje wel vragen naar zijn ervaring.

Je komt de Renault Zoë tegen met koop en huur accu.

Op de Zoë ZE50 met 52 kWh accu zit in Nederland vanaf 2020 de meer gebruikelijke CCS aansluiting. ( check dit wel)
Als je alleen thuis laadt dan maakt dat niet uit.

Let er op dat de Zoë RLink 2 ( vanaf 3.3)heeft met standaard Apple CarPlay en Android Auto heeft. De Zoë ZE50 ( het laatste model) heeft dit in ieder geval.

Voor de rest is de Renault Zoë een prettige en betrouwbare auto.

De Peugeot E 208 kreeg vanaf 2023 een boordlader van een andere fabrikant ( dus niet van Mahle), zover ik weet waren toen de problemen opgelost.
De 156 pk versie is efficiënter en heeft een groter bereik.
De Peugeot kan bij een snellaadstation sneller laden dan de Zoë.

De Renault Megane E Tech electric kwam ik ook al tegen, of kijk eens naar de Citroen E C4, uit 2023 of 2024 koop je die voor scherpe prijzen, moet een hele comfortabele auto zijn.

Succes

Laatst bewerkt:
De Kona moet wel goedkoper kunnen. Ik heb zelf de Kona 39KW comfort(volledig standaard zonder navigatie maar met adaptieve CC en 3 fase laden) Die doet nu inruil 14K. Dan zal de dealer er niet veel meer voor vangen dan 18k. De Kona is wel echt een hele fijne optie. Als je de ruimte achterin niet Nodig hebt dan heeft de Niro niet echt meerwaarde. Ik heb ze beide gehad dus ik heb ze goed kunnen vergelijken ;-)

Zelf ook beetje aan het rondkijken voor een EV rond deze prijsklasse. Was aangenaam verrast door de prijzen van een jong gebruikte Jeep Avenger. Voor minder dan 25k kan je al een exemplaar uit 2023 of 2024 bemachtigen met niet te veel kilometers. Wel vaak wit dan. Verder technisch gelijk aan de e208 als ik me niet vergis. En denk ik ruimer achterin. Die ruimte vind ik, voor een volwassene, tegenvallen in de 208. Verder wel een fraai model met een mooi interieur als je het mij vraagt.

Laatst bewerkt:

Vriend van me heeft er onlangs eentje gekocht. Ik vind het een blikkerig ding met veel hard plastic en goedkoop over komen daardoor. Een 208 is dan absoluut "meer" auto qua kwaliteitsbeleving.

De Renault Megane E Tech electric kwam ik ook al tegen, of kijk eens naar de Citroen E C4, uit 2023 of 2024 koop je die voor scherpe prijzen, moet een hele comfortabele auto zijn.
Renault Megane E Tech komt rond de 25k ook in beeld en is ook model waar ik wel naar kijk omdat het model me aanspreekt. Is wel wat groter (c segment) en dus net ff langer en breder. Citroen E C4 ook met schuin ook naar gekeken. Interessant qua value for money. Vind je volgens mij ook vanaf zo'n 20k.

Vriend van me heeft er onlangs eentje gekocht. Ik vind het een blikkerig ding met veel hard plastic en goedkoop over komen daardoor. Een 208 is dan absoluut "meer" auto qua kwaliteitsbeleving.
Zoë is qua afwerking geen topper, dat klopt. Hoe dat bij andere auto's is, weet ik niet.

We zijn vanavond wezen kijken bij autosmeeing in soest. Die had zowel de kona als de soul staan. We zijn echt enorm positief verrast door de e-Soul! Voornamelijk het ruimtelijke gevoel van binnen als ook de afwerking en materialen. Het voelt allemaal een klasse hoger dan de kona. Ook de vierkante achterkant is eigenlijk erg fijn. Veel zicht naar achter. Van buiten vind ik hem er in het echt ook beter uit zien dan de kona. Minder " plastikerig" . De achterlichten blijf ik wat too much vinden maar voor de rest allemaal erg netjes.

De trekhaak is denk ik niet eens nodig omdat ik hier de fietsen wel achterin krijg met enkel het voorwielen eruit (racefietsen en MTBs etc) We gebruiken voornamelijk onze california met fietsendrager en een enkele keer de w-w auto. Voor die keer moet achterin wel kunnen vermoed ik.

De auto in soest is een import auto

Is het waardevol om een uitgebreid kentekencheck te kopen of staan evt details uit het land van import hier niet in?
Zo te zien al sinds januari te koop. Zouden jullie hem hierom laten staan?

Is het waardevol om de auto uit te zoeken met kia 10 jaar garantie?
Zoals bv deze in Aalsmeer

Kost 1000 meer. Al weet ik niet of je dan ook verplicht bent om het uitgebreide afleverpakket erbij te nemen. Lijkt me niet toch als je toch al de 10 jaar garantie hebt?

Laatst bewerkt:
Ik ben ook in deze vijver aan het vissen. Op mijn lijstje tot 25k staan nu de Megane E tech en de Citroen e-C4 met 54 kWh.
De 54 kWh accu schijnt een stuk betrouwbaarse en degelijker te zijn dan de 50 kWh variant
Heb ook proefritjes in de Kona en Kia e-niro gedaan. Beide heel degelijk, maar ook bijzonder saai. Voor mij ook principieel geen Tesla!
Citroen e-C4 lijkt voor ons de beste optie.

Je moet bij allebei zeker weten dat ze dealer onderhouden of bovag aangesloten garage onderhouden zijn voor de 10 naar garantie.
In de basis hebben ze het allebei.

We zijn vanavond wezen kijken bij autosmeeing in soest. Die had zowel de kona als de soul staan. We zijn echt enorm positief verrast door de e-Soul! Voornamelijk het ruimtelijke gevoel van binnen als ook de afwerking en materialen. Het voelt allemaal een klasse hoger dan de kona. Ook de vierkante achterkant is eigenlijk erg fijn. Veel zicht naar achter. Van buiten vind ik hem er in het echt ook beter uit zien dan de kona. Minder " plastikerig" . De achterlichten blijf ik wat too much vinden maar voor de rest allemaal erg netjes.

De trekhaak is denk ik niet eens nodig omdat ik hier de fietsen wel achterin krijg met enkel het voorwielen eruit (racefietsen en MTBs etc) We gebruiken voornamelijk onze california met fietsendrager en een enkele keer de w-w auto. Voor die keer moet achterin wel kunnen vermoed ik.
Zelf vorig jaar een e-soul uit 2020 gekocht. Ook had ik proefgereden is zowel de Kona als de E-Soul (en de Megane E-tech). De soul verraste mij toen ook enorm. Heel fijne zithouding, goed zicht en materiaal. Ook de ruimte voelde fijner aan dan de Kona (volgens mij zijn de Kona en Soul onder de motorkap gelijk). De megana viel toen snel af: claustrofobisch gevoel zowel voor- en zeker achterin). Slecht zicht naar achter en veel te groot scherm (met een bak licht dat enorm afleidt). Wat is overigens super vind aan de Soul is dat er stoelverwarming voor- en achterin zit én stoelventilatie voorin. Dat scheelt enorm is gebruik van verwarming en airco, waardoor je zuiniger rijdt. Ook reageert de dynamic cruise control van de soul het fijnst van deze drie.

Vergeten te melden dat wij ondertussen een e-soul gekocht hebben. Het is een executiveline geworden, dus met alle opties, enkel geen open dak. Ook staat de auto op 19inch zwarte velgen wat hem een enorm stoer uiterlijk geeft. Ligt daardoor ook echt veel beter op de weg dan de standaard 17inch waarmee we hebben testgereden. Enige wat ik eigenlijk mis is een memory functie voor de electrische stoel.

Wel al wat "issues" gehad. De airco deed het niet goed, dit lag aan een lek in de verdamper en is onder garantie netjes verholpen. Was een flink dure klus als je dat zelf moet betalen. Op de weg terug van de garage een ster in het raam. Dit is met hars verholpen.

Daarnaast gister het bekende 12v probleem gehad, auto deed niks meer. Ik was er al op voorbereid en heb een jumpstarter in de auto. Waren dus zo weer op weg. De oorzaak was, heel stom, een IOS widget welke de batterij status aangeeft. Deze heeft constant contact met de auto om de status op te halen. Daardoor loopt de 12v dus leeg.

Voor de rest rijdt de auto geweldig! Ideaal dat opladen voor de deur :)

Terug
Bovenaan