Okay, de auto refereert naar de 512 raceauto, maar ook naar de jaren ‘70 en ‘80 308 en BB. Laat ik die nou een van de zwakste momenten in de Ferrari geschiedenis vinden.
De luchthapper op de flank met zwarte streep vind ik gezocht. Beetje Audi R8. De voorkant vind ik veel te spits waar niks van Ferrari in doorschemert. De achterkant met flapjes, dingetjes én inkepingen zal functioneel zijn (wat Ferrari’s altijd waren), alleen combineerde Pinninfarina datbaltijd met stijl en klasse. De eigen design afdeling van Ferrari is wat mij betreft de richting kwijt. Het is druk, gezocht en verouderd snel.
De 12cilindri vind ik dan nog wel fraai met de ronde heuplijn, deze 849TR heeft dan weer een hoekige doos rond de achterbanden.
Ook het interieur verdiend aandacht. Nergens echte klasse, beetje een PlayStation-gevoel. Van die onhandige aanraakschermpjes op het stuur en hetzelfde interieur/dashboard van andere auto’s.
Daarnaast is te lezen dat Ferrari’s tegenwoordig erg hard afschrijven en dat potentiële kopers steeds meer afhaken doordat ze de mindere auto’s pushen bij potentiële verzamelaars.
Door de nadruk op aandeelhouderswaardeverhoging, verwachting zwaar weer voor dit merk dat ik vroeger altijd met bewondering en verlangen uitsprak.