Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ja, die drukte moet ik ook altijd wel aan wennen als ik een keer richting het midden/westen moet.
Soms een beetje tactisch plannen of een extra stop.

Onze garage is door de vorige bewoner gestoffeerd, geïsoleerd en de wanden voorzien van glasvliesbehang. Dat oogt ook al netjes, eens in de zoveel tijd moet ik die wel even weer ordenen maar gaat ook goed. Is in principe meer een extra kamer dan een schuur/garage.
Dat zou ik ook nog graag willen: onze garage waait nu aan alle kanten door en overal waterplekken (dak is ook erg simpel/goedkoop afgewerkt en de zolder durf ik daardoor niet te gebruiken; geen idee hoe sterk de OSB-platen zijn.

Scheelt ook weer, kan ik wat langer sparen voor de beoogde opvolger.
Ah, wat gaat dat worden? X5? :p

Ik bewaarde ook altijd de verpakkingen de duurdere aankopen; daar ben ik al mee gestopt.

dozen playmobiel, duplo, maar ook de mega doos van de televisie en andere dingen. alles werd bewaard (en is nu dus weggegooid) Ik wil die zooi niet meer.

Makkelijk voor de 2e leg....

zeker, als het echt zover komt, dan koop ik die 'zooi' wel weer terug :p

Tot en met Harderwijk is het prima te doen maar vanaf Amersfoort / Leusden begint de ellende...Wat een verschrikkelijke mierenhoop daar en Nederland is dan echt te vol hoor...

inderdaad, tot en met Apeldoorn gaat het prima voor ons. maar daarna zodra de veluwe stopt richting amersfoort word het echt heel druk en altijd file. Moest laatst naar leiden heen, man wat een mierenhoop, files en drukte. ben blij dat ik er niet woon. Heb ook schoonfamilie in Dordrecht en schoonzus in Amsterdam. maar dat plannen we vaak op een zondag, dan is het prima te doen.

Dat zou ik ook nog graag willen: onze garage waait nu aan alle kanten door en overal waterplekken (dak is ook erg simpel/goedkoop afgewerkt en de zolder durf ik daardoor niet te gebruiken; geen idee hoe sterk de OSB-platen zijn.

hier gewoon inpandig. Heb alles ook mooi wit gemaakt en goede verlichting. zit zelfs centrale verwarming in. De garage is hier altijd ook wel netjes en incidenteel staat er zelfs een auto in. Nu staat het helemaal vol zooi vanuit zolder en zondag komen daar nog 14 zonnepanelen bij

Wij bewaarden dat vroeger ook, maar sinds we verhuisd zijn, inmiddels ook al bijna 5 jaar geleden zijn we daar een stuk beter in geworden. Beiden willen we niet dat het weer volgroeid met zaken die nooit meer nodig zijn, we zijn dus zeker van de weggooi/weggeef.

Hier een goed weekend gehad, L. ging het hele weekend bij een vriendinnetje logeren en K en ik hadden een lang weekend Limburg geboekt met zijn 2én, vrijdagavond in Valkenburg gaan eten, zaterdag in Maastricht vertoefd, wat toch ook een heerlijke stad is en zondag hadden we een elektrische scooter gehuurd en zijn we de hele dag aan het rijden geweest in het gebied tussen Maastricht en Heerlen. Erg mooi, veel door de natuur, langs oude kastelen en andere bezienswaardigheden. Aanrader! Af en toe even een terrasje en wat eten en weer door :).

Mogguh,

Lekker Jimmy om er zo even samen tussenuit te zijn. Limburg, en dan zeker rond Maastricht is een erg mooie omgeving. We hebben er 3 jaar geleden op een camping gestaan (die het jaar ervoor overstroomd was).
Ik vond Maastricht ook erg mooi, gezellige winkelstraatjes en veel oude panden. Een stad met historie.

@ Rommel: Sommige dozen bewaar ik wel, vooral van grotere producten waar je niet snel even een nieuwe doos omheen kunt doen. Denk aan bijv. een TV. Ik zet wel altijd op de doos tot wanneer de garantie is, daarna gaat de doos meestal weg. Kleinere zaken die je in geval van garantieaanspraak prima in een andere doos kunt doen gaan weg.

En ja, ook wij hebben die "babyhoek" op zolder. Spullen die je niet meer gebruikt.
Voor nu prima, we hebben van B haar kant nog zicht op neefjes/nichtjes dus altijd leuk dan iets in huis te hebben als ze komen spelen.

Zow, wat ben ik gisteren geschrokken van de Renault Clio. Over het algemeen ben ik best fan van het design van Renault, maar van de Clio schrok ik echt. Wat altijd een best elegant model was, is nu heel bonkig geworden. Het had zo een dacia kunnen zijn. o_O En dan die zwarte koplampen, en achterlichten in 2 gedeelten......nee, ik vind hem echt mislukt.

Interieur ziet er wel weer strak uit met de schermen, al vallen daar de enorme hendels aan het stuur weer op. Daar had renault altijd al een patent op, en ben er nog nooit fan van geweest. Naja, gaan zien wat de verkoopcijfers doen.

@ Bouw: We zijn weer mooi gevorderd met de bouw, afgelopen weekend de egalisatievloer gestort. Man, dat was nog best aanpoten, en ook nog zwaar werk. Telkens met zakken van 25kg mortel aan het slepen, en dan zachtjes omkiepen in een hoge speciebak. Kon het 's avonds goed vernemen in de rug.
Maargoed, resultaat is een mooie strakke ondervloer. Morgen komen de noppenplaten, die donderdag en vrijdag worden gelegd. Dan volgende week het leidingwerk/installatiewerk en eind volgende week betondekvloer erin.

Dan is het nadien nog kwestie van nieuwe egalisatievloer erop en PVC lijmen. Zoals het er nu naar uit ziet kunnen we over 2,5 week weer in de woning. :cool:

Laatst bewerkt:
Klinkt lekker Jimmy...!

Hier is het effe aanpoten...deadlines werk, start studie wat best veel werk is, zieke dochter thuis, vrijwilligerswerk, enz...

Komt vast goed..:)

@ruud: puist werk zeg. Doe je dit in je vrije uurtjes naast je werk? Lijkt me ook pittig met een jong gezin en je werk.

Of wordt het vooral door anderen (lees aannemer) gedaan?

Die Clio is inderdaad schrikken!
Wij zijn bezig aan een groot rondje Frankrijk en naast de vele Franse merken zie je ook bijzonder veel Dacia's. In Zwitserland overigens ook al. Echt een succesmerk!
Als je een Kia ziet is het meestal een Nederlander :)

Kia is het nieuwe Opel in Nederland..heel veel Astra K rijders die aan een andere auto toe zijn, stappen in een Kia...:)

Volgens mij had ik hier ook eerder geschreven dat ik ook in Duitsland ontzettend veel Dacias zag...

Ik vind die Clio van buiten ook totaal geen Renault uitstralen...meer een Mazda...

Hier zaterdag veel zooi naar beneden in de kelder gebracht , 2 rondjes milieustraat, 2 rondes kringloop en weer een auto vol oud papier. toch praktisch zo'n 5 serie met alles plat.

zondag de zonnepanelen er af gehaald, dat viel echt tegen. naast dat het bloedheet was op dak zijn die panelen onbenullig, je staat niet recht en ongemakkelijk. wat een gedoe , maar ze zijn er alle 14 af. (en ook al verkocht)

Zoals het er nu naar uit ziet kunnen we over 2,5 week weer in de woning.

We hebben het zelfde klusje gedaan ruud, dus ik weet hoe het is. Het resultaat word straks wel heel erg mooi. Ik had wel toen 3 weken vrij genomen om veel dingen zelf te doen, want naast het werk er bij en de weekenden is geen doen.

en eind volgende week betondekvloer erin.

Wij moesten vervolgens nog weken wachten totdat de vloer helemaal uitgehard was. je kon er wel op lopen, maar er kon geen vloer op gelegd worden omdat eerst al het vocht er uit moest. Dat is bij jullie niet zo?

Zow, wat ben ik gisteren geschrokken van de Renault Clio. Over het algemeen ben ik best fan van het design van Renault, maar van de Clio schrok ik echt. Wat altijd een best elegant model was, is nu heel bonkig geworden. Het had zo een dacia kunnen zijn.

zo op een eerste foto vond ik hem wel mooi, maar inderdaad nu ik alle exterieur details heb gezien is het echt wel een afknapper. Niets renault of clio aan. Maar komt ook omdat de huidige generatie eigenlijk een heel mooi ding is, zeker als initiale.

Kia is het nieuwe Opel in Nederland..heel veel Astra K rijders die aan een andere auto toe zijn, stappen in een Kia...:)

toen wij (20 jaar geleden) opel en kia naast elkaar voerden in 1 showroom deed opel er nogal arrogant over. KIA zei; wacht maar , wij komen wel. 5 jaar daarna (15 jaar geleden dus) vond opel het niet meer zo leuk, toen al liepen veel mensen over naar KIA en begon opel er heel moeilijk over te doen. en kia kreeg ook wat noten op te zang met merkbeleving bla bla. En kijk waar ze nu staan.
ik begrijp helemaal waarom ze zo succesvol zijn, rationeel gezien niets mis mee. kwalitatief goed. rijd prima. precies de doelgroep van opel

zondag de zonnepanelen er af gehaald, dat viel echt tegen. naast dat het bloedheet was op dak zijn die panelen onbenullig, je staat niet recht en ongemakkelijk. wat een gedoe , maar ze zijn er alle 14 af. (en ook al verkocht)
Oef, dat geloof ik graag Joost. En het zijn kwa formaat ook nog eens enorm onhandige dingen. Toch fijn dat het gelukt is, je laat een compleet nieuwe installatie aanleggen? Ben je dan ook al voorbereid op het wegvallen van het salderen in 2027? Dat heet, slimme meterkast en evt. thuisaccu?

Wij moesten vervolgens nog weken wachten totdat de vloer helemaal uitgehard was. je kon er wel op lopen, maar er kon geen vloer op gelegd worden omdat eerst al het vocht er uit moest. Dat is bij jullie niet zo?
Gelukkig niet, het unieke van het Bekotec-schluter systeem wat wij krijgen, is dat ze maar 1,5cm dekking op de noppen (van de noppenplaat) hoeven te hebben. Dat waar een reguliere betonvloer 7-10cm dik is, zitten wij maar aan 1,5-2,5cm beton. Dat scheelt enorm in droogtijd, en er is bijna geen stookprotocol. We mogen straks één week niet stoken na storten, en daarna onbegrensd.

@ruud: puist werk zeg. Doe je dit in je vrije uurtjes naast je werk? Lijkt me ook pittig met een jong gezin en je werk.
Het meeste hebben we nu in de vrije uurtjes naast het werk gedaan. Scheelt dat B momenteel "werkloos" thuis is, en ik de vrijdag al een papa-dag heb. Dus daardoor al wat meer klustijd. Daarnaast ook enkele dagen vrij genomen, een drie weken vrij zoals Joost had zit er bij ons op het werk niet in helaas.

Het is nu te doen, gezien resultaat echt mooi wordt en de planning goed in elkaar valt. Maar we kijken wel uit naar het einde..

k begrijp helemaal waarom ze zo succesvol zijn, rationeel gezien niets mis mee. kwalitatief goed. rijd prima. precies de doelgroep van opel
Jeps, precies wat Opel vroeger was. Je ziet nu het succes van Kia en Skoda. Wat dat betreft heeft Opel binnen Stellantis geluk gehad dat ze gebruik konden maken van de elektrische platforms, maar verder heeft het hen weinig gebracht.
Kwaliteit / betrouwbaarheid is gedaald (al was de 1.2T van opel in de Astra K ook een ramp...), interieurruimte in de modellen is matig (astra/corsa), bijzonder motorenpallet (geen gewone sterkere benzine motor voor bijv caravan) en persoonlijk vind ik ze ook weinig sprekend meer. Toonbeeld is de Grandland, ik vind het echt een mega-saaie auto om te zien.

Ik kijk nog wel eens met een schuin oog naar een Insignia of Grandland A Hybrid als opvolger van de Astra. Maar kans dat een opvolger straks buiten de Opel-familie wordt gevonden is heel groot.

Lekker zo'n uitstapje Jimmy!
Zuid Limburg is ook echt een heerlijke omgeving.

@ Ruud, goed bezig met de verbouwing. Dat drogen vind ik ook kort. Wij moesten met alleen een korte egalisatielaag voor de nieuwe PVC vloer al enkele dagen drogen. Was ook flink vochtig in huis, de druppels hingen nog aan het zolderraam!

@ Rob, welke studie ga je starten?

toen wij (20 jaar geleden) opel en kia naast elkaar voerden in 1 showroom deed opel er nogal arrogant over. KIA zei; wacht maar , wij komen wel. 5 jaar daarna (15 jaar geleden dus) vond opel het niet meer zo leuk, toen al liepen veel mensen over naar KIA en begon opel er heel moeilijk over te doen. en kia kreeg ook wat noten op te zang met merkbeleving bla bla. En kijk waar ze nu staan.
ik begrijp helemaal waarom ze zo succesvol zijn, rationeel gezien niets mis mee. kwalitatief goed. rijd prima. precies de doelgroep van opel

Heb het hier de afgelopen jaren ook al meermaals geroepen, jaren terug ook al. Kia en Hyundai zijn erg goed bezig. Prijs/kwaliteit al tijden goed. Prijs kruipt wel omhoog, maar de kwaliteit ook.

De traditionele Europese merkenwet zich al jaren zorgen maken, er gaan er nog wel een paar sneuvelen de komende jaren vermoed ik.

Toch fijn dat het gelukt is, je laat een compleet nieuwe installatie aanleggen? Ben je dan ook al voorbereid op het wegvallen van het salderen in 2027? Dat heet, slimme meterkast en evt. thuisaccu?

Komt inderdaad een nieuw systeem voor terug. PV Panelen zijn momenteel bizar goedkoop door overschot op de wereldmarkt. Mijn oude panelen zijn 15 jaar oud en een 'domme' omvormer. nieuwe word slim en kan ik inderdaad sturen waar ik de stroom naar toe wil laten gaan. maar ook deel van de panelen zelf deels automatisch laten afschakelen ik niet terug wil leveren, maar juist wel weer alles gebruiken als ik de auto aan het laden ben. Daarnaast wil ik over naar een 3-fase systeem om zo de opgewekte stroom beter te kunnen verdelen over het huis. Ik ga wel een warmwater boiler plaatsen van 200 liter als 'accu'. dus alles wat meer word opgewekt word water mee verwarmd voor de badkamer. Dat kost een keer 500 tot 800 euro en bespaart veel gas.

Thuisaccu ga ik wel de nodige voorbereidingen voor treffen, maar ik ga niets aanschaffen nu. Met een goede accu (dus niet zo'n plug & play AC stopcontact thuis accu) kan het nog niet uit. Eerst onze wispelturige overheid afwachten tot het salderen weg valt. Enige reden voor een accu nu is als backup als de stroom uit valt , en we dus gewoon door draaien, met name dat de pompen het blijven doen in de kelder. Ook daar worden de voorbereidingen qua kabels al wel voor getrokken. maar denk dat ik nog even wacht.

Ik ga het wel allemaal zelf aanleggen, ik heb zoveel cowboys gezien. heel wat gepruts. Bij mijn ouders dachten het ook degelijk via essent te doen. maar die besteden het ook uit en kwamen een paar 'beunhazen' uit groningen. het lag er op, maar daar was ook alles mee gezegd. zag er niet uit en de nodige problemen. Als ik het zelf doe kost het wat meer tijd, maar is het tenminste wel netjes en goed afgewerkt

De traditionele Europese merkenwet zich al jaren zorgen maken, er gaan er nog wel een paar sneuvelen de komende jaren vermoed ik.

precies, dit kan niet langer goed gaan. en sommige chinezen zijn ook gewoon heel erg goed tegenwoordig. Los van of je chinees wil rijden is daar rationeel ook weinig op aan te merken bij steeds meer modellen.

Probleem kan zijn dat je brandverzekeraar in de kleine lettertjes eist dat er een gecertificeerd bedrijf eea aangelegd heeft, anders geen dekking....... Lees het even na!

Probleem kan zijn dat je brandverzekeraar in de kleine lettertjes eist dat er een gecertificeerd bedrijf eea aangelegd heeft, anders geen dekking....... Lees het even na!
klopt, sommige verzekeraars eisen zelf een onafhankelijke keuring. (snap ik wel als je ziet hoe sommige 'erkende' bedrijven dit hebben aangelegd). mijn verzekeraar heeft geen specifieke eisen op dat gebied, had ik al gechecked. misschien als zo'n keuring de wereld niet kost dat ik dat zelf wel regel inderdaad om daar sowieso geen gezeur mee te hebben

EDIT; scope 12 keuring voor PV panelen kost tussen de 400 en 800 euro bij een woonhuis. dat vind ik dan wel weer serieus geld voor iets wat mijn verzekeraar niet verplicht

Je zit goed in de materie Joost!
Had het er afgelopen weekend ook nog weer met vrienden over. Panelen, (hybride) warmtepompen, accu's. Het interesseert mij echt geen r**t merk ik.

Ik weet wat ik nu elke maand betaal. Daarvoor zitten we niet in de kou. De paar panelen die op het dak liggen drukken de kotsen wat en ik vind het prima. Gaat het maandelijkse bedrag naar het dubbele? Vervelend, maar ook dat overleven we wel.
Flink investeren heeft andersom ook geen nut, want als mijn maandbedrag door de helft gaat of zelfs naar nul dan ben ik ook nog jaren bezig om de investering terug te verdienen. Ik ben er dus niet mee bezig.

Gaat de CV ketel kapot? Dan lijkt mij een hybride warmtepomp wel wat. Schijnt plug&play te zijn en werkt goed met de vloerverwarming.

Gisterenavond de wintervelgen plus banden opgehaald. Keurig nette set. Op twee velgen een klein krasje, waarschijnlijk een keer iets geraakt in de opslag. Zit in de lak en is er niet door. Kan ik prima mee leven.
Twee banden zijn meer dan prima, twee banden kunnen nog minstens een winter misschien wel twee mee. Erg benieuwd hoe het gaat staan onder mijn auto, zal wel even wennen zijn 18" ipv 20".

Verder vooral als autoliefhebbers staan kletsen. Zo'n zescilinder M340i klinkt ook heerlijk met koude start, maar een 330i doet ook aardig mee bij een koude start.
Ben er wel over uit dat zo'n zescilinder absoluut tof is, maar dat deze er bij mij (in een 3-serie) niet gaat komen. Je hebt gewoon exact dezelfde auto, alleen met een ander blok en daar heb ik de meerprijs niet voor over.

Nu is meer vermogen altijd goed, maar ik vind de 330i eigenlijk wel een hele mooie sweetspot qua prestaties.

Je zit goed in de materie Joost!
Had het er afgelopen weekend ook nog weer met vrienden over. Panelen, (hybride) warmtepompen, accu's. Het interesseert mij echt geen r**t merk ik.

ik ga er ook niet zo op los als sommige nerds, :p maar wij verbruiken gewoon veel stroom en wil dat het liefst duurzaam opwekken. een investering die je het liefst ook op den duur terugverdient. Zeker als je het zelf aanlegt is het spul snel terugverdient (jaartje of 3 / 4). Maar dan moet je er een beetje inzitten en keuzes maken. Aanleggen is complex als je het goed wil doen, (en dus duur als je het laat doen), maar dat kan ik zelf. Maar wil er vooral ook niet al te veel mee bezig zijn. eenmaal geïnstalleerd wil ik er niet naar om kijken en geautomatiseerd zijn hoe alles verdeeld word. Geen gedoe. Daarom kies ik ook voor een solaredge systeem. niet goedkoop maar werkt gebruiksvriendelijk. En niet zoals sommige nerds eigen systemen bouwen en programmeren en weet ik wat ze allemaal doen. geen zin in.

Heb ook gewoon nog een traditionele CV ketel (8 jaar oud), die verbruikt heel weinig gas en dat vind ik prima. zolang die het doet, doet ie het. en hoop ook dat die die het nog zeker een 10+ jaar gaat doet. warmtepompen ben ik dus ook niet in thuis, maar met dat beetje gasverbruik van ons huis kan zo'n investering er nooit uit om de CV ketel voortijdig te vervangen door iets van een hybride warmtepomp.

Verder vooral als autoliefhebbers staan kletsen. Zo'n zescilinder M340i klinkt ook heerlijk met koude start, maar een 330i doet ook aardig mee bij een koude start.

als je ee 330i hebt snap ik wel dat je niet over wil, maar zo'n 340i is wel echt een snoepje. ze vragen er ook bizarre bedragen voor zag ik. Nee, rationeel gezien is het hem dat nooit waard natuurlijk :p

Ik heb er wel respect voor dat je alles zelf aan legt Joost. Volgens mij had je de meterkast destijds ook al zelf gemoderniseerd, maar zo'n heel systeem aanleggen vind ik wel wat.

Ik zit er ook wel naar te kijken om de meterkast volgend jaar smart in te richten. Vooral jammer om bijv. overdag de auto met meer vermogen op te laden als wat er wordt opgewekt, om daarna weer terug te leveren.
Accu zit ik ook naar te kijken, ook om inderdaad bij stroomuitval de pompen te laten draaien..... vaders heeft een Marstek Venus 5Kw accu gekocht. Was best betaalbaar en helpt hem goed om al wat te salderen.
Kosten rond de 1100 euro, dan kun je bij minder goed week terugleverkosten besparen en hebt een back-up voor de pompen.

Vraag me wel eens af of een aggregaatje niet handiger is (stroomuitval). Met 10kW kom je tegenwoordig, als het druilerig weer is, ook niet erg ver....

Vraag me wel eens af of een aggregaatje niet handiger is (stroomuitval). Met 10kW kom je tegenwoordig, als het druilerig weer is, ook niet erg ver....
dan moet je wel net thuis zijn. en zo'n accu betaald zich op den duur wel terug, al is de terugverdientijd voor mij te lang nog.
Marstek Venus 5Kw accu gekocht. Was best betaalbaar en helpt hem goed om al wat te salderen.

die zijn inderdaad gunstig. nadeel is dat zonnepanelen gelijkstroom opwekken (DC), de omvormer zet dat om in wisselstroom (AC) voor thuis gebruik. daar aan altijd verliezen mee gemoeid. Ga je het opslaan in een thuisaccu dan word het weer omgezet in DC met de nodige verliezen. ga je de stroom er weer uit halen gaat er weer wat efficiency verloren als het weer naar AC word omgezet. Ga je de auto laden dan gaat het weer naar DC. Idealiter zet je de batterij aan de omvormer van de zonnepanelen om zo DC stroom in een DC accu om te zetten.
ander nadeel van zo'n stopcontact accu is dat hij alleen maar stroom terug kan leveren op de fase waar het stopcontact op zit. al het andere in huis wat op een andere fase zit kun je dan niet gebruiken.

Wij hebben 3 jaar geleden ons huis uit 1926 verbouwd en zijn van het gas af: was een interessante reis, maar bevalt in de basis prima.
Af en toe last van een wispelturige warmtepomp; is het water ineens niet echt warm. Half uur later niks aan de hand.
We hadden een meterkast met 3 groepen en nu heb ik er iets van 20.
Heb destijds gelijk extra groepen voor airco, aanbouw, extra groep garage, laadpaal, etc laten aanleggen. Ik wil tzt nog wel graag een thuisaccu omdat we nu zo van het net afhankelijk zijn, maar dan wil ik wel een fatsoenlijke unit waar ik ook gewoon een stekker in kan steken om zelf wat te kunnen bepalen hoe ik die opgeslagen elektriciteit gebruik.

Ik ben geen nerd, maar vind de materie absoluut interessant.
Maar de simpele basis is: isolatie, tochtdicht & ventilatie. En vanuit daar verder.

@ Ruud: lekker bezig! En mooi dat het einde in zicht komt, kun je straks genieten van een heerlijk warme vloer ;)

@ Jimmy: Heerlijk zo'n uitje... Maastricht is mijn favoriete Nederlandse stad, dus daar ben ik al erg vaak geweest.
Een aantal jaren geleden toch maar eens zo'n stadswandeling gedaan en verrek; ontdek je ineens allemaal andere plekken. Super leuk.
Dus zo'n scootertocht vind ik ook een goed idee; ga ik onthouden ;)

@ Richard: Leuk om zo wat te kunnen vergelijken en soms is genoeg ook genoeg. Sterker is leuk, maar daar staan dan ook weer hogere kosten tegenover... is dat het dan waard?

Ik ben totaal niet thuis in die materie.
Wij hebben zonnepanelen en een zonnecollector gekoppeld aan een warm water boiler.
Wordt netjes onderhouden, maar is wel al 15 jaar oud, dus je merkt dat de techniek inmiddels veel verder is.

@Gerwin, ja echt een aanrader! ik heb de stad zelf niet gezien op de scooter, enkel buitenaf en de omliggende dorpjes :). Scooter hadden we gehuurd in Valkenburg.

@Ruud, goed bezig! Knap dat je daar naast werk en gezin nog tijd en energie voor hebt!

@Richard, een 340i voegt zoals je zelf zegt niet veel toe op wat je nu hebt, is wel lekker, maar ook dat went weer snel.

waarbij het verschil in aanschaf tussen een 530i of 540i niet heel groot is, is dat bij een 330i en 340i wel het geval, dat is wel opvallend. als je niet al te gekke wensen hebt dan kun je voor onder de 30K een 540i vinden met redelijke kilometerstanden zoals deze of deze een 340i (oke, 2 jaar jonger) ga je moeilijk vinden onder de 45.000 en gaat al heel rap naar de 50-60K beetje leuk uitgevoerd. bizarre bedragen

Laatst bewerkt:
Interessante posts over je thuis installatie Joost!
Ik vind het ook wel interessant maar ga er net wat minder ver in.
Half november komen ze de aansluiting pas omzetten naar 3 fasen.
Ga dan een 3 fase laadpunt ophangen. En dan gewoon laden met 10A, op twee fasen want de Citigo kan maar op 2. Gaat dan snel genoeg en alles is dan klaar voor een 'zwaardere' EV.
Misschien nog eens drie zonnepanelen aan de andere kant onder de dakkapel, dan wek ik sochtends ook wat op wat het verbruik dan dekt. De opwek curve wordt dan wat vlakker.
Ketel is begin dit jaar vervangen, ik zie al wel dat dat ook wel scheelt. En de afgelopen jaren ook nieuwe ruiten, kozijnen en vloer (isolatie en vloerverwarming). Dus al met al toch iets energie efficiënter geworden.

@ Richard: Leuk om zo wat te kunnen vergelijken en soms is genoeg ook genoeg. Sterker is leuk, maar daar staan dan ook weer hogere kosten tegenover... is dat het dan waard?

Afgezien van de kosten. Als ik iets anders koop, dan wil ik niet alsnog tegen hetzelfde dashboard aan kijken bijvoorbeeld. Ook een van de redenen waarom ik van de 4-serie naar de nieuwe 3-serie ben gegaan en niet actief gezocht heb naar een 5-serie, dat dashboard vond ik gewoon teveel hetzelfde als de 4GC die ik had.

@Richard, een 340i voegt zoals je zelf zegt niet veel toe op wat je nu hebt, is wel lekker, maar ook dat went weer snel.

Waar ik met de 4-serie in Duitsland wel eens het gevoel had dat de 184pk tegenviel, heb ik dat met de 258pk van de 330i niet.
184pk is ook zat voor alledaags gebruik, maar het is toch irritant als in Duitsland een Passat TDI vol op het gas gaat, je zelf iets trager reageert en het dan niet bij kunt benen. Nu kan ik eigenlijk alles wel bij benen en kun je ook nog wel eens een ander verrassen, toch leuk.

Belangrijker is natuurlijk dagelijks gebruik. De 420i was daarin prima, maar schakelde ook veel om het lekker vlot te houden. Even inhalen op een 80 weg? Iets teveel gas en hij ging gelijk twee verzetten terug. Dat gaat soepel, maar het hoeft niet.
De 330i heeft meer koppel en gebruikt dat ook veel beter, ik rijd dat ding echt als een diesel en dat is heerlijk. Denk dat ik, afgezien van het invoegen op een 100 weg, op mijn woon/werk route niet boven de 2000rpm kom.

Dat is wel heerlijk natuurlijk, voldoende vermogen ter beschikking maar toch "lekker lui" kunnen rijden.
mijn zwager rijdt ook een 330i, sedan dan weliswaar, maar is ook uitermate tevreden.

Het is ook maar net wat je gewend bent. Wij zijn net terug van een rondje van 4500km en daarbij viel mij juist op de m'n Golf zo lekker trekt, ook heuvel op. Ongeveer 165pk en 300Nm. Qua prestaties verslaat ie een Golf 3 VR6 en m'n vorige auto's waren allemaal minder krachtig. Dus dit vond ik al heerlijk, en pure luxe! :)

Herken wel wat richard zegt, 184PK in een 5 serie was ook wat mager. Prima, maar niet meer dan dat. Nu met +/- 270PK heerlijk rap. schandalig rap soms. enige nadeel nu is nog dat hij regelmatig rond de 1000 rpm zit met 50km/h en 80 km/h. dat voel je toch iets. Dat is softwarematig op te lossen en de recensies zijn lovend (XHP) maar kost ook weer een 350-450 euro.

ik ga er ook niet zo op los als sommige nerds, :p (...) investering er nooit uit om de CV ketel voortijdig te vervangen door iets van een hybride warmtepomp.
Het is wel herkenbaar...
Er zijn zoveel mensen die er mega diep induiken. Ikzelf heb wel wat duurzaamheidskeuzes gemaakt, ook om te proberen. Zo heb ik vorig jaar een Hybride warmtepomp geplaatst, maar die had ik tweedehands gekocht van iemand die overgestapt is op een full electric. Scheelde 75% in aankoop (en omdat ik daarvoor maar 400 kuub gas verbruikte was het anders nooit rendabel geweest). Daarnaast zonnepanelen (maar maximaal 1000 kWh/jaar, ivm bomen) en de nodige isolatiemaatregelen.
Echter heb ik in de woonkamer nog voorzetramen (bij drie ramen zou ik er wel hr+ glas in kunnen zetten, maar met roeden is dat weer duur) en monumentenglas voor in de voorgevel is al helemaal onbetaalbaar. Dat haal ik er nooit uit...

Ik ben benieuwd hoe die warmtepomp zich gaat gedragen. Ik heb hem nu als 'solo' ingesteld, maar indien het echt koud wordt kan ik de cv-ketel laten bijspringen... Aldoende leert men!

Ik overpeins wel een warmtepomp, maar dan eentje die de warmte uit het riviertje achter het huis haalt. Water is altijd minimaal 4 graden warm en dat levert een veel hoger rendement. Warmtewisselaar onder de steiger op 1 meter diepte leggen. Maar de huidige gas CV ketel mag nog even mee.

ander nadeel van zo'n stopcontact accu is dat hij alleen maar stroom terug kan leveren op de fase waar het stopcontact op zit.
Eens Joost, genoemde Accu kun je middels een eigen groep toevoegen in de meterkast en kan die het huis van elektriciteit voorzien.

Maar eens, je hebt meermaals verliezen door de DC/AC omvormers. Het is helaas nog niet anders.

Heb destijds gelijk extra groepen voor airco, aanbouw, extra groep garage, laadpaal, etc laten aanleggen
Ah kijk, vooruitziende blik. Dan heb je nu een fors aantal groepen, maar zoals je zegt is het ook nodig.

@Ruud, goed bezig! Knap dat je daar naast werk en gezin nog tijd en energie voor hebt!
Heb ook weinig keuze. Compleet uit handen geven was al haast niet te doen, bedrijven en aannemers hebben keuze zat uit klussen. Nemen dan liever een minder complexe opdracht aan. Heb heel veel geluk een ZZP'er te hebben die ons echt wil "helpen". Dus het is dit, nog jaren blijven zitten in wat we hadden.

Ach, over 4 weken zijn we uit 't werk als het goed is :)

at is softwarematig op te lossen en de recensies zijn lovend (XHP) maar kost ook weer een 350-450 euro.
Dat zijn toch ook nog serieuze bedragen voor een soft-ware update...

Maar eens, je hebt meermaals verliezen door de DC/AC omvormers. Het is helaas nog niet anders.

alternatief is de accu op de omvormer van de zonnepanelen aansluiten, van DC naar DC.

Eens Joost, genoemde Accu kun je middels een eigen groep toevoegen in de meterkast en kan die het huis van elektriciteit voorzien.

voor een huis met 1-fase aansluiting gaat die vlieger inderdaad op, maar huizen met 3-fase aansluiting is zo'n plug en play thuisbatterij niet wat.

die groep zit dan op 1 fase. de accu kan alleen op die fase terug leveren. zet je een oven, lamp of TV aan die op een andere fase zit, dan kan hij die stroom niet gebruiken. nu met salderen maakt het wat minder uit. maar als dat er af gaat dan heb je weinig meer aan zo'n 1-fase accu. zit je accu vol maar zet je een gebruiker aan op een andere fase, dan trek je alsnog stroom uit het stroomnet. Met een 3-fase aansluiting/meterkast is zo'n 1-fase plug and play accu gewoon niet wat (financieel gezien), zeker niet zodra salderen er af gaat.

Laatst bewerkt:
Kleine update mbt. de EV lease auto, aangezien mijn auto als 1e aan de eindtermijn zit en er onlangs een collega weg is gegaan die reeds een EV reed wordt deze auto nu naar mij doorgeschoven. Niet helemaal blij mee, had me al wel ingesteld op een eigen keuze. Maar als laatste bijgekomen is dat een beetje de regel hier. Het is een MG5 station EV. Niet echt mijn model auto, ben ook wel benieuwd hoe dat verder rijdt enzo maargoed.
Een nieuwe, zelf uit te kiezen auto laat nog even op zich wachten, voorlopig rijd ik straks dus MG.

op mijn shortlist stonden, voor de nieuwsgierige lezer: Mégane, Scenic en de Elroq.

Laatst bewerkt:
Ondanks mijn bovenmatige interesse in EV's :giggle: , moest ik deze auto echt even opzoeken.

OTQxNmVhMWZhZDI4MTY0ZDJlNmMvZGlvLzIxNzEzNTU4NC9maXQtd2lkdGgvODAw

Kan me niet heugen dat ik die ooit heb zien rijden. Kan me voorstellen dat je liever wat anders reed. Dit is niet het toonbeeld van elegantie (is ie ook te verlagen? Lijkt wel of ie zweeft?) en qua raffinement lijkt het ook niet een van de beste. Maar jah....een gegeven paard...Hoop wel dat je een wat leuk kleurtje krijgt maar gezien lease ben ik bang van niet. Gelukkig heb je de Mini nog..:)

Hij is zwart... Gelukkig maar :) de Mégane staat ook vrij hoog, dus dat zorgt toch voor goede terrein eigenschappen.

Nee rijden er ook niet veel van, ook niet, zoals je zegt elegant maargoed ik begrijp wel dat je geen nieuwe auto laat bestellen en deze op de parking laten staan. Zeker niet bij iemand die pas ene paar maanden in dienst is.
Maar hij schuift door zodra er iemand nieuws wordt aangenomen die in aanmerking komt voor een bedrijfsauto.

Jammer Jimmy, iets zelf uitzoeken is wel leuker. Maar heb ook begrip voor de overweging van het bedrijf.
Zo hebben wij het ook gehad. Monteur in dienst genomen, met eis voor eigen bus met gereedschap. Gezien het een goede monteur was hebben we ermee ingestemd. Gloednieuwe Transporter gekocht, laten inrichten met materiaal.
En na 2 maand was de monteur weg, bus bleef leeg achter....en is verkocht met nauwelijks 5.000km op de klok.

Dus ja, snap dat als ze een auto met contract hebben ze hem liever niet wegdoen.

op mijn shortlist stonden, voor de nieuwsgierige lezer: Mégane, Scenic en de Elroq.
Begrijpelijke shortlist. Allemaal leuke modellen en bieden best veel waar voor het geld.

Sterkte (1 week huurauto MG EHS gereden voordat ik de Tesla kon ophalen, ik vond het veelal "net niet". en een hoop "Net Niet's bij elkaar is niet best)

Ik ga het avontuur positief tegemoet Pietzoveel, maar ik heb ook hier en daar mijn bedenkingen :rolleyes:

@Ruud, ja dat is zuur, en om die reden worden "auto's die over zijn" eerst opgemaakt, wat ik ook niet meer dan normaal vind. Zal vast rijden, even wennen aan het EV en laden, maar als ik dan zelf iets kan kiezen zal het alleen maar beter zijn :cool:

alternatief is de accu op de omvormer van de zonnepanelen aansluiten, van DC naar DC.

voor een huis met 1-fase aansluiting gaat die vlieger inderdaad op, maar huizen met 3-fase aansluiting is zo'n plug en play thuisbatterij niet wat.

die groep zit dan op 1 fase. de accu kan alleen op die fase terug leveren. zet je een oven, lamp of TV aan die op een andere fase zit, dan kan hij die stroom niet gebruiken. nu met salderen maakt het wat minder uit. maar als dat er af gaat dan heb je weinig meer aan zo'n 1-fase accu. zit je accu vol maar zet je een gebruiker aan op een andere fase, dan trek je alsnog stroom uit het stroomnet. Met een 3-fase aansluiting/meterkast is zo'n 1-fase plug and play accu gewoon niet wat (financieel gezien), zeker niet zodra salderen er af gaat.
Zo werkt het niet. Als je 1000W op fase één gebruikt en je accu zit op fase twee, gaat die gewoon 1000W terug leveren aan het net. Je meter streept die tegen elkaar weg. Je verbruik is op dat moment gewoon 0W.
Je hebt immers ook niet per fase een telwerk maar maar één voor het totaal van alle fases.

Je ziet ze vooral met Kwantum bestickering.
Zou ook niet mijn keus zijn.
Ik begrijp niet dat het iemands keus zou zijn ;) Maargoed, bijtelling is maar 16% want 2024, nog even profiteren van "voordelig" rijden :)

Dit weekend zijn mijn dames een weekendje weg, ik ga vanavond met oude collega's een hapje eten en morgen en zondag staan eigenlijk volledig in het teken van auto en motor :) Rijden, wassen, kijken voor iets nieuws/anders op 2 wieler vlak.

Laatst bewerkt:
Zo werkt het niet. Als je 1000W op fase één gebruikt en je accu zit op fase twee, gaat die gewoon 1000W terug leveren aan het net. Je meter streept die tegen elkaar weg. Je verbruik is op dat moment gewoon 0W.
Je hebt immers ook niet per fase een telwerk maar maar één voor het totaal van alle fases.

dat zeg ik ook, dat is precies wat het salderen is. dat tegen elkaar wegstrepen

[ ...nu met salderen maakt het wat minder uit. maar ...]

maar over 15 maand is het salderen er af, en dan heb je maar heel beperkt wat aan aan een stopcontact accu in een 3-fase huishouden, dan haal je gewoon stroom uit het netwerk over de tellers terwijl de accu vol zit. Daarom vind ik die stopcontact accu's niet wat.

Laatst bewerkt:
dat zeg ik ook, dat is precies wat het salderen is. dat tegen elkaar wegstrepen

[ ...nu met salderen maakt het wat minder uit. maar ...]

maar over 15 maand is het salderen er af, en dan heb je maar heel beperkt wat aan aan een stopcontact accu in een 3-fase huishouden, dan haal je gewoon stroom uit het netwerk over de tellers terwijl de accu vol zit. Daarom vind ik die stopcontact accu's niet wat.
Salderen is iets wat je energiemaatschappij voor je doet. Je geeft immers je jaarlijkse verbruik en opwek door, dan streep je leverancier dat tegen elkaar weg.
Bij verschillen tussen fases doet je meter dat, uiteindelijk heb je ook niet per fase een telwerk maar gewoon twee gecombineerd, eentje voor afname en eentje voor terug geleverd. Anders had je er zes moeten hebben.
Uiteindelijk zou je anders ook al met alleen een driefase omvormer zonder accu dit probleem al hebben. Als je omvormer 3000W levert, levert die per fase 1000W. Als je op twee fase 500W af neemt en op de derde 2000W meet je meter gewoon 0, niet 1000 terug geleverd en 2000 afgenomen.

Ik vind dit een briljant idee voor de energieleveranciers! Per fase afrekenen. De techniek zit al in je slimme meterkast. En per fase een teruglever boete. "We zullen jullie consumenten krijgen!"

• Leuk
Waarderingen: EVV
Ik vind dit een briljant idee voor de energieleveranciers! Per fase afrekenen. De techniek zit al in je slimme meterkast. En per fase een teruglever boete. "We zullen jullie consumenten krijgen!"
Breng ze nu niet op ideeën, ik zie ze er voor aan… Gelukkig is dit wettelijk vast gelegd maar goed, dat was salderen ook…

wist niet dat de meter intern ook kan 'salderen' tussen fases. (y) in dat geval zou het wel kunnen inderdaad.

tjah , overheid. we gaan het zien. ben benieuwd met welke regeltjes ze nu weer gaan aankomen , maar ben met name nog meer benieuwd naar de subsidies (en of er überhaupt binnen afzienbare tijd een (stabiel) kabinet komt)

@Ruud, ja dat is zuur, en om die reden worden "auto's die over zijn" eerst opgemaakt, wat ik ook niet meer dan normaal vind. Zal vast rijden, even wennen aan het EV en laden, maar als ik dan zelf iets kan kiezen zal het alleen maar beter zijn :cool:

is hier ook altijd zo, je krijgt het afdankertje van de voorganger. ergens ook wel logisch. behalve een keer een XC90 diesel, daar konden ze wel van begrijpen dat die opvolger de bijtelling daar niet van wilde dragen.

Wel lekker veel bodemvrijheid zo'n MG, die kan hier zo de garage in de hellingbaan af zonder de bodem te raken :LOL:maar wel lekker goedkoop in de bijtelling. hoe lang loopt dit contract nog dan?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EVV
Zuur inderdaad Jimmy dat je de prima Megane moet inleveren voor zo'n MG....

Is wat voor en tegen zo'n regeling te zeggen. Een lease auto houdt je op deze manier niet gebonden aan je werkgever. Ik zou nooit een contract tekenen waarbij je verplicht wordt om je lease contract af te kopen of mee te nemen als je ontslag neemt. Als je naar een andere werkgever gaat waarbij je ook een lease auto krijgt is dat vaak wel te regelen, contract afkopen kan prijzig zijn.

Ik had destijds een manager die het contract van een paar maanden oude 3-serie GT mocht afkopen. Serieus geld...

@Joost, het contract loopt tot half 2028, maar de auto schuift door naar de volgende zodra er een nieuwe collega komt die recht heeft op een bedrijfsauto. Dit omdat ik net besproken had om een nieuwe auto samen te stellen. Hier is ook geen overname/afkoop regeling. Maar dat houdt wel in dat je dus, wanneer je nieuw bent de "over" auto toebedeeld krijgt.

komt vast ook wel weer goed, zo kan ik wennen aan EV en als ik dan straks zelf kan kiezen weet ik wat ik wel en niet wil.

Mogguh!

Afgelopen weekend wat mogelijke vrijwilligers'baantjes' bekeken; zowel een streekmuseum als het plaatselijke jazzfestival bezocht... allebei erg leuk!
Nu ben ik nog actief in de lokale politiek, maar volgend jaar maart sta ik lager op de lijst, dus is de kans klein dat ik dan weer een rol van betekenis ga spelen.

En historie en muziek zijn zaken die mij altijd al getrokken hebben, dus tijd om eens wat rond te kijken en te ontdekken waar mijn hart ligt.

@ Jimmy: ah, dat zijn niet de knapste wagens... maar zoals je al zegt; kun je mooi alvast het elektrisch rijden uitproberen en ontdekken wat er echt belangrijk is. Bij een volgende auto zoekt dat een stuk makkelijker.

Terug
Bovenaan