Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

Leuk om weer over je wagenpark te kunnen lezen. Spreekt mij nog elke keer aan als ik het teruglees. Mooie toevoeging, de Jaguar. Heb zelf naast de Italianen ook wel wat met Jaguar en Aston Martin. Veel plezier ermee!

Wat betreft de Maserati Grecale kan ik je ook begrijpen. Daarbij voel ik vanaf het begin eigenlijk hetzelfde. Wat vind je van de Levante? Daar heb ik persoonlijk meer mee als het geen GranTurismo/Cabrio, QP of Ghibli zou worden…
 
Wat leuk om te lezen @Jay DoubleYou
Dat is is een mooi compliment. Ik heb exact hetzelfde: Jag & AM zijn prachtige merken met veel heritage. Wat meer gericht op luxe en comfort dan Italianen, maar daarom juist een heerlijke toevoeging/afwisseling.

De Levante heb ik ook gereden. Dat is echt een ultieme reismobiel. Zo ongekend comfortabel, rustig en fijn. Echter, het is ook weer wat gedateerd. De auto voelt ouder aan in het interieur dan de Stelvio... Het is wel een heerlijke cruiser, waar mijn vrouw direct op verliefd werd. Maar goed, we hebben nu de Jag en raadt eens: die voelt eigenlijk exact hetzelfde als de Levante. De rijbeleving komt echt enorm overeen. Prachtig motorgeluid, maar op de achtergrond, etc. De Levante voelde wel veel meer Maserati dan de Grecale. Die laatste voelt gewoon als een Alfa aan. Ik heb ook gereden met de Quattroporte Trofeo, maar die is simpelweg te groot + geen AWD. En dat vind ik voor wintersport wel fijn.
Ik merk dat ik de Stelvio nog niet zat ben, dus wellicht houden...? Of wachten op de nieuwe Stelvio dit jaar?

@BofkontZ4
Gaan we doen. Ik waarschuw je wel: dit vind jij heel erg fijn haha! Comfort en sportiviteit ineen!

Ondertussen is de auto in Nederland aangekomen:

20250129-120723.jpg
 
Dat is een mooie auto "voor erbij"! Jou kennende zal je er met het verstrijken van de tijd ook nog wel wat aan wijzigen, dus ik ben benieuwd :) Veel plezier met de Jaaaaagggggg!
 
Lekker doorrijden met de Stelvio toch? Zonder de boomer uit te willen hangen staat niet elke vernieuwing nog automatisch voor verbetering. En zo'n Levante vind ik eerlijk gezegd maar lelijk, een dure Hyundai ix35 om te zien.

Verder, mooi om te zien dat je nog meer werk hebt gemaakt van je hobby en dat het je de mogelijkheid geeft om nog meer leuks aan te schaffen. Zo'n XKR is een machtige machine die ontzag inboezemt, in mijn beleving kan hij zelfs uitgesproken gevaarlijk zijn. Ik kan me nog wel een momentje herinneren op een natte A7...
 
Ontzettend gave aanvulling op het wagenpark en leuk om je Italiaanse avonturen te zien!
ik heb een voorliefde voor dat land en ik zou er dit jaar graag weer op vakantie gaan.
Nog even uitvechten met vrouwlief ;)

Le Marche of Piemont heeft dan mijn voorkeur; als we richting Piemont gaan, dan wordt 't waarschijnlijk met de SLK :cool:
 
Ik vind een Stelvio Q toch echt wel een stukje gaver dan een Maserati Levante of Grecale, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. De Maserati's hebben niet echt een "eigen" design naar mijn idee, daar had wel meer in gezeten. De Alfa heeft meer karakter, maar als je zegt dat je in een Maserati rijdt, maak je waarschijnlijk meer indruk.
 
@Nico GTR
Dank je wel Nico! Het is veelal hard werken, maar doordat passie en hobby worden gecombineerd voelt het vaak als een feestje.

@PauseBreak
Alleen Android Auto en de facelift (led) achterlichten. Verder blijft die waarschijnlijk zoals die is. Meer dan snel genoeg en volledig naar wens.

@Elco
Ik denk dat de Stelvio inderdaad nog wel even blijft. Volgens mij zijn we nu op het omslagpunt dat nieuwe auto's veelal minder goed zijn dan de voorgangers. De Levante vind ik overigens zelf wel erg knap, al is de juiste uitvoering wel van belang. Het interieur is alleen wel echt een teleurstelling.
De Jag moet ik echt nog gaan ervaren. Ik heb alleen een proefrit gemaakt, in vochtig nat weer zonder hem echt flink op de staart te trappen. Ben dus benieuwd naar hoe die dag-tot-dag gaat bevallen. Maar met 4.2 SC V8, fijne ZF bak, goede stoelen en zitpositie en dakje open denk ik dat dat weinig tot de verbeelding overlaat :p

@Sanoma
Wat gaaf! Hoe mooi de Marken ook op veel plekken is, het haalt het wat mij betreft nooit aan Piemonte. Piemonte heeft de oude rijkdom, geweldige keuken, zoveel historie en veel verschillende landschappen. Met de SLK door Piemonte is zalig!
Als je wat tips nodig hebt t.z.t. dan moet je het maar laten weten. Gezien ik er door het huis en werk heel veel ben ken ik ondertussen erg veel fijne plekken. We organiseren dit jaar ook nog een auto tour, die 2 dagen door Piemonte heen gaat.

@BofkontZ4
Absoluut. Nu nog even geduld voordat die voor de deur staat.

@Quadrifoglio Verde
Het gaat mij niet om wat anderen denken, of hoe imposant de auto is. Het gaat mij om rijplezier en affectie met de auto. Dat biedt de Stelvio voor mij simpelweg veel meer dan de Grecale. De Levante komt dan gek genoeg, terwijl het een heel andere auto is, veel dichterbij. Alleen dat interieur....
 
Klein updatetje. De 4C gaat aankomende week weer mee naar Italie voor een mooie weektour die we zelf organiseren. Ik wissel de Jag en de 4C een beetje af. Beide bij huis is iets teveel van het goede. Bij de Jag trouwens voor veel te veel geld Android Auto draadloos ingebouwd op het originele scherm. Maar, onmisbaar. Helaas nog geen echt goede foto, maar even een klein plaatje toegevoegd. Jag is verder al snel de favoriet van mijn vrouw aan het worden. En terecht, wat een weelde van een auto. Snel, comfortabel, stil, karakter ongelooflijk stijlvol. Heurlijk ding!
Afgelopen weekend met de Stelvio Q naar Parijs geweest. Ik blijf iedere keer sprakeloos van de kwaliteit van deze auto. Wat is en blijft die goed zeg! Had ik al gezegd dat het nooit meer beter wordt?

De Fiat zit in de lease. Die moet nog tot februari volgend jaar. Waarschijnlijk nemen we hem daarna over. Hij wordt veel gebruikt door onze werknemers. Tegelijkertijd ook een enorm fijne auto. Vermoed dus dat we hem privé overnemen. Handig voor de ritten rondom huis/kantoor gezien die in de stad enorm zuinig is. We zijn net de 80.000km gepasseerd na 2,5 jaar. Daarmee waren de bandjes wel op, dus er zijn nieuwe GY Supersport banden onder gegaan. Lekker sportief :ROFLMAO:. Verder absoluut foutloos. Wat een fijne auto!
Overigens staan alle auto's deze maand op nieuwe banden:
Jaguar XKR - Yokohama V107
Stelvio Q - Yokohama V107
Alfa 4C - Bridgestone Potenza Sport
500X - GoodYear Supersport

Brengt wel de vraag naar voren wat te doen met de Stelvio... Die vraag blijft maar ronddwalen, nu op mijn tripje naar Parijs de 130.000km ben gepasseerd. Maar goed, rijdt nog als nieuw. Paar leuke foto's:







Schermafbeelding-2025-06-05-142610.png


 
Laatst bewerkt:
Brengt wel de vraag naar voren wat te doen met de Stelvio... Die vraag blijft maar ronddwalen, nu op mijn tripje naar Parijs de 130.000km ben gepasseerd. Maar goed, rijdt nog als nieuw.

Tsja ... Móet je er iets mee of wíl je er iets mee? Volgens mij kan die auto moeiteloos en met speels gemak de 3 ton wel aan. Wil je er iets anders voor rijden, dan wordt het denk ik wel een wat lastig verhaal want een auto waar je zo'n goede band mee hebt als jij met de Stelvio vind je niet gauw weer.
 
Brengt wel de vraag naar voren wat te doen met de Stelvio... Die vraag blijft maar ronddwalen, nu op mijn tripje naar Parijs de 130.000km ben gepasseerd.
Als het qua inruilprijs weinig uitmaakt zou ik nog even doorrijden, maar als inruilen voor de 2 ton een beter idee is zou ik dat doen. Misschien is er in de aanloop naar het nieuwe model nog wel een leuke aanbieding…?
 
@Elco

De Jag moet ik echt nog gaan ervaren. Ik heb alleen een proefrit gemaakt, in vochtig nat weer zonder hem echt flink op de staart te trappen. Ben dus benieuwd naar hoe die dag-tot-dag gaat bevallen. Maar met 4.2 SC V8, fijne ZF bak, goede stoelen en zitpositie en dakje open denk ik dat dat weinig tot de verbeelding overlaat :p
Even een stukje nuance van mij, de auto in mijn hoofd is de wildere XKR-S. Dat ding is echt abnormaal. Afgelopen maand een tijdje met een XKR als de jouwe gereden, die is zoals je zelf zegt 'meer dan snel genoeg' zonder dat enge randje en daarmee veruit de betere auto. Moest zelf even aan de auto wennen, maar ik begrijp waarom jij en je vrouw hem zo fijn vinden. Vooral de automaat is echt heel goed.

Wat de Stelvio betreft - kriebelt het emotioneel of probeer je een rationele keuze te maken?
 
Ik heb een tijdje geleden in deze Jag XKR mogen rijden van vrijeusername, wat een geniale machine.
Zo comfortabel, en die motor! echt bijzonder snel! sturen gaat geweldig en die ZF automaat is altijd bij de les.
Ja echt een geweldige auto! ik zou er zelf wel heel blij van kunnen worden.
De 4C heb ik ook al diverse malen mogen rijden, maar ik zou echt voor de Jag gaan.
Zal ook wel een leeftijdsdingetje zijn haha.
 
Laatst bewerkt:
Als de Stelvio bevalt, zou ik 'm lekker houden! Of inruilen op 1 met een ander kleurtje; heb je toch weer iets 'nieuws' op de oprit.
 
Tsja ... Móet je er iets mee of wíl je er iets mee? Volgens mij kan die auto moeiteloos en met speels gemak de 3 ton wel aan. Wil je er iets anders voor rijden, dan wordt het denk ik wel een wat lastig verhaal want een auto waar je zo'n goede band mee hebt als jij met de Stelvio vind je niet gauw weer.
Moeten is een groot woord, maar ik zit op zo'n kantelpunt. Hij wordt dit jaar 7 jaar oud, 130.000km op de teller. Levert nu qua dagwaarde ongeveer 50.000 euro op. Wel zo'n moment om nog redelijk waardevol afscheid te nemen. Plus, auto staat op prive en ik rij bijna alleen maar zakelijk. Idee is om de Fiat prive over te nemen voor de korte ritten rondom huis en de Stelvio/nieuwe auto alleen nog maar zakelijk in te zetten.
Als het qua inruilprijs weinig uitmaakt zou ik nog even doorrijden, maar als inruilen voor de 2 ton een beter idee is zou ik dat doen. Misschien is er in de aanloop naar het nieuwe model nog wel een leuke aanbieding…?
Ik vind het nieuwe model van buiten fantastisch (nieuwe koplampen vind ik een enorme opwaardering), maar het interieur is wel serieus achterhaalt en alle frivoliteit is eruit gehaald. Geen gekleurde stiksels meer, alles alleen nog maar zwart, zwart, zwart, geen alcantara meer. Dus je zit eigenlijk in een minder mooi interieur dan de huidige.
Met een nieuwe auto krijg je natuurlijk wel zo'n GSR plingel ding.
Weet je ook vanaf welk bouwjaar dat is? Ik zit wat rond te kijken naar 2022/2023 auto's. Model laat ik nog maar even in het midden, omdat ik mijn keuze nog niet definitief heb gemaakt.
Even een stukje nuance van mij, de auto in mijn hoofd is de wildere XKR-S. Dat ding is echt abnormaal. Afgelopen maand een tijdje met een XKR als de jouwe gereden, die is zoals je zelf zegt 'meer dan snel genoeg' zonder dat enge randje en daarmee veruit de betere auto. Moest zelf even aan de auto wennen, maar ik begrijp waarom jij en je vrouw hem zo fijn vinden. Vooral de automaat is echt heel goed.

Wat de Stelvio betreft - kriebelt het emotioneel of probeer je een rationele keuze te maken?
De automaat is inderdaad echt heel goed. Typische ZF bak. Zeer herkenbaar van de Stelvio, maar dan met meer koppelomvormer. Tot 50 kun je gewoon op constant 1800 toeren bereiken, waardoor het bijna als een CVT aanvoelt af en toe. Boterzacht! Ook het omgaan met slecht wegdek is echt indrukwekkend. Vaak denk ik, als ik net te hard op een richel af kom: shit!! Maar dan ga je er overheen en denk je: was er eigenlijk wel wat? Ontzettend fijne auto.
Hele mooie Jaaaaagg!
Dank!
Ik heb een tijdje geleden in deze Jag XKR mogen rijden van vrijeusername, wat een geniale machine.
Zo comfortabel, en die motor! echt bijzonder snel! sturen gaat geweldig en die ZF automaat is altijd bij de les.
Ja echt een geweldige auto! ik zou er zelf wel heel blij van kunnen worden.
De 4C heb ik ook al diverse malen mogen rijden, maar ik zou echt voor de Jag gaan.
Zal ook wel een leeftijdsdingetje zijn haha.
Het ligt er maar aan waarvoor he? Vorige week 4000km gereden met de 4C naar midden Italië en dat is enerzijds een opoffering, maar anderzijds een unieke ervaring. Het is giga beleving, versus een heerlijke GT. Cliché, maar je moet ze beide hebben haha!
Reed jij van de week over de N18 met de Stelvio toevallig? Zo ja, dan ben je gespot :)
Klopt! Ik heb je dan gemist!
Als de Stelvio bevalt, zou ik 'm lekker houden! Of inruilen op 1 met een ander kleurtje; heb je toch weer iets 'nieuws' op de oprit.
Er komt misschien wat beweging aan het front. Even afwachten, maar het zou maar zo kunnen dat er nog voor de zomer wat gaat gebeuren... Maar of het een Stelvio is... ;)
 
Ik vind het nieuwe model van buiten fantastisch (nieuwe koplampen vind ik een enorme opwaardering), maar het interieur is wel serieus achterhaalt en alle frivoliteit is eruit gehaald. Geen gekleurde stiksels meer, alles alleen nog maar zwart, zwart, zwart, geen alcantara meer. Dus je zit eigenlijk in een minder mooi interieur dan de huidige.
En dat is juist waar je het meest tegenaan kijkt. Doorrijden snap ik dan zeker. ;)

Er komt misschien wat beweging aan het front. Even afwachten, maar het zou maar zo kunnen dat er nog voor de zomer wat gaat gebeuren... Maar of het een Stelvio is... ;)
Komt er dan toch een ‘Drietand’ ? :p
 
Zo zeg! Ik weet nog dat je voor jezelf begon en de Giulietta weg deed voor een vijfdehands Ypsilon. Maar zo te zien gaan de zaken erg goed! 4C erbij kunnen zetten en dan nu een Maserati en daarnaast onlangs een nieuwe 600 gekocht. Heel netjes!
 
Zo zeg! Ik weet nog dat je voor jezelf begon en de Giulietta weg deed voor een vijfdehands Ypsilon. Maar zo te zien gaan de zaken erg goed! 4C erbij kunnen zetten en dan nu een Maserati en daarnaast onlangs een nieuwe 600 gekocht. Heel netjes!
Vergeet de Jag niet
Ik kan absoluut niet klagen uiteraard. Er staat veel energie tegenover, maar blij met hoe het gaat.
Dit is wel bijzonder. De eerste Maserati!
 
De manier waarop de vierwielaangedreven Performance-SUV uit de startblokken schiet is spectaculair: accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,8 seconden en de topsnelheid van 285 km/h maakt al helemaal gehakt van de elektrische + hybrideversies.

Ik ben niet zo thuis in Maserati's, maar het blijft altijd een mooie keuze. Ook een mooie SUV! (y)
 
Ik kan me niet voorstellen dat een keuring van zo'n jonge auto echt schokkende zaken aan het licht brengt, dus ik feliciteer je alvast voorzichtig met deze mooie nieuwe aanschaf. In tegenstelling tot de Levante vind ik de Grecale wel een mooi ding, waar je ongetwijfeld veel plezier van gaat hebben. Deze heeft toch die bijzondere V6 met voorkamerontsteking?
 
De post zijn niet meer zo makkelijk te quoten als voorheen, maar heb toch een poging gedaan…
Er komt misschien wat beweging aan het front. Even afwachten, maar het zou maar zo kunnen dat er nog voor de zomer wat gaat gebeuren... Maar of het een Stelvio is... ;)
Komt er dan toch een ‘Drietand’ ? :p

Na mijn opmerking bleef het akelig stil, maar dan nu toch dit… :ROFLMAO:
En dan kan het heel snel gaan. Vanmorgen akkoord gegeven (onder voorbehoud van aankoopkeuring) van onderstaande beauty (al kunnen meningen verschillen uiteraard). Als de aankoopkeuring achter de rug is, zal ik even wat meer info delen (Maserati Grecale Trofeo), al kan ik enig enthousiasme niet onderdrukken om een eerste plaatje te delen:

20250714-151031.png

Die kwam er dus! Gave keuze! Als het kan, waarom niet? (y)
 
De manier waarop de vierwielaangedreven Performance-SUV uit de startblokken schiet is spectaculair: accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,8 seconden en de topsnelheid van 285 km/h maakt al helemaal gehakt van de elektrische + hybrideversies.

Ik ben niet zo thuis in Maserati's, maar het blijft altijd een mooie keuze. Ook een mooie SUV! (y)
Thanks! T.o.v. de Stelvio heeft de Grecale ook Launch Control. Het is een zeer capabele auto inderdaad. Op YouTube zijn meerdere Autobahn test te vinden die indruk maken.

Bliksem, das een gaf apparaat :oops: hopelijk valt de keuring positief uit!
Thanks. Precies wat ik dacht toen ik er op af liep. Het is echt iets zeer speciaals om te zien.

De post zijn niet meer zo makkelijk te quoten als voorheen, maar heb toch een poging gedaan…


Na mijn opmerking bleef het akelig stil, maar dan nu toch dit… :ROFLMAO:


Die kwam er dus! Gave keuze! Als het kan, waarom niet? (y)
Ja, bij mij werkt het zo: als ik er over nadenk, duurt het nooit lang meer. Eenmaal in gedachten betekent ook relatief snel op de oprit. Voor mij de enige logische keuze.

Wat een gaaf ding!
Thanks Nico. Dat is het zeker!

Dit maakt het nog gaver: kleine sneak peak van het interieur:
20250714-151117.jpg
 
Mooie auto, maar eigenlijk vind ik de Stelvio Q nog gaver, maar dat zal met mijn Alfa afwijking te maken hebben

Het is denk ik ook wel moeilijk om een goede opvolger te vinden voor een Stelvio Q als je wat anders wilt, je rijdt al in een topauto.
 
Als het dan toch iets anders moet zijn dan vind ik deze Maserati wel een hele goede kandidaat hoor. Indrukwekkende auto om te zien. Ben benieuwd of deze je zo goed bevalt als de Stelvio deed.
 
En dan kan het heel snel gaan. Vanmorgen akkoord gegeven (onder voorbehoud van aankoopkeuring) van onderstaande beauty (al kunnen meningen verschillen uiteraard). Als de aankoopkeuring achter de rug is, zal ik even wat meer info delen (Maserati Grecale Trofeo), al kan ik enig enthousiasme niet onderdrukken om een eerste plaatje te delen:

20250714-151031.png
Echt een gaaf model die je nog maar weinig ziet. De matzwarte/grijze kleur maakt het wat mij betreft wel aan de foute kant, maar dat is smaak natuurlijk. ;)

Heel veel plezier ermee gewenst!
 
Oh wauw fantastisch! Prachtig inderdaad, rood leer kan deze auto zo goed hebben.
Jazeker. Plus dat het ietwat donkerrood is, wat het niet heel erg opvallend maakt.
Mooie auto, maar eigenlijk vind ik de Stelvio Q nog gaver, maar dat zal met mijn Alfa afwijking te maken hebben

Het is denk ik ook wel moeilijk om een goede opvolger te vinden voor een Stelvio Q als je wat anders wilt, je rijdt al in een topauto.
Snap ik en terechte opmerking. Ik heb er heel lang over moeten doen om een nieuwe Stelvio uit mijn gedachten te zetten. Qua looks klopt een Stelvio Q gewoon 100%. Echter het interieur kan echt niet meer.
Het interieur en de luchtvering op de Grecale is zo'n enorme update, dat de auto's niet eens in de buurt van dezelfde klasse zitten. Dat gaf snel de doorslag. Verder krijg je zoveel updates t.o.v. de Alfa. Head up display, stoelverkoeling, sfeerverlichting, etc. etc.

Als het dan toch iets anders moet zijn dan vind ik deze Maserati wel een hele goede kandidaat hoor. Indrukwekkende auto om te zien. Ben benieuwd of deze je zo goed bevalt als de Stelvio deed.
Daar ben ik ook benieuwd naar. De Stelvio was oprecht geweldig, maar wel met veel kleine missers. Vaak piepende remmen, slecht infotainment, krakende interieurdelen, etc. Al het andere maakte het volledig goed, maar toch. Het geluid en de emotie is overweldigend. De Grecale heeft dat nog steeds in grote mate, maar zo speciaal als een Q zonder opf wordt het niet.

Echt een gaaf model die je nog maar weinig ziet. De matzwarte/grijze kleur maakt het wat mij betreft wel aan de foute kant, maar dat is smaak natuurlijk. ;)

Heel veel plezier ermee gewenst!
Ik vind het juist erg chique, maar snap het wel. Wat ik al zei: een auto die meningen zal doen verdelen. Dank je wel! Ik denk dat die waanzinnig gaat bevallen. Alleen super zorgvuldig met de lak zijn (en dus parkeren, gebruik, etc.)
 
Terug
Bovenaan