Omoda 5 | EV v.a. € 36.290

Rutger DC

Asfaltkampioen
Chery heeft wat te vieren, want het is de eerste Chinese autofabrikant die in een jaar 200.000 auto's heeft weten te exporteren. In de eerste tien maanden exporteerde Chery 212.959 auto's, een stijging van 145,7% op jaarbasis. Chery is met name populair in Chili (6,3% marktaandeel in oktober) en Brazilië (4,0%), terwijl Chery in oktober 3,5% van de Russische markt in handen had (exclusief een aantal merken dat geen cijfers doorgeeft op maandbasis, zoals BMW en Mercedes-Benz).

Met de nieuwe Omoda 5 laat Chery de eerste auto van een nieuwe productlijn zien, die allemaal als Omoda verkocht gaan worden. Voor het wat conservatieve Chery is de vormgeving modern, toch is het ontwerp niet erg verrassend. Het ontwerp doet me denken aan de Nissan Qashqai en het front aan producten zoals de Haval Shenshou en Changan-producten. Het interieur heeft twee 12,3 inch schermen.

De nieuwe SUV is 4400 mm lang, 1830 mm breed en 1585 mm hoog; de wielbasis is 2630 mm. Als aandrijflijn heeft de Omoda 5 een 1.6 TGDI benzinemotor met een maximum vermogen van 145 kW/197 pk en 290 Nm koppel. Later volgen hybride en elektrische versies wereldwijd. Want inderdaad, de Omoda 5 is ook gericht op markten buiten China.

De Omoda 5 neemt het in eigen land en daarbuiten op tegen landgenoten als de Haval Jolion en Chitu, Changan CS35 Plus, CS55 Plus en Uni-K, Geely Binyue, BYD Yuan Plus en FAW Bestune T55.

846_635_20211120150213542790812098732.jpg


846_635_20211120150213394704645677097.jpg


846_635_20211120150213770087785880170.jpg


846_635_20211120150213572545565972009.jpg


846_635_20211120150213458265849945976.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202111/news_2063286_1.html

41e3-35bf28125de1334168ed052151644101.jpg


228e-d72a0799af38fe8b4245c6d786569dce.jpg


d52b-b3a71650429230d99d27eb761355bd5c.jpg


143d-c20d4788c4cbe16b248815dfbe3334f4.jpg


bf44-f2645a7143b2c1cca1ddb3e2f27f2c42.jpg


dc91-009c5f0e1d0c1d30ac7614c799191ecd.jpg


61f5-62745d60d2c3d13c81529c10536fe604.jpg


0a62-7439c803d6792a18adf966ae1e62e00c.jpg


a3a8-b54f7f755e07ab7f38487f53bb284afd.jpg


9ba0-ba870aa36018d0f7c180ba379aad9a82.jpg


Bron: https://auto.sina.com.cn/review/shipai/2021-11-19/detail-iktzscyy6606576.shtml
 
Laatst bewerkt:
Chery maakt zich klaar voor een Europese introductie. De auto is al naar Euro NCAP gestuurd voor een botsproef, waar de auto vijf sterren haalde.

https://www.youtube.com/watch?v=bPES3LeOt78

[size=medium]Chery to launch Omoda 5 SUV with EV, ICE options in UK in 2024[/size]
[size=x-small]by Felix Page | 10 February 2023[/size]

Chinese car giant Chery will launch its new Omoda 5 crossover in the UK in early 2024 as the first of several models from a new ‘fashion’-focused and EV-biased brand at the forefront of the company’s global expansion.

Chery is China’s most prolific automotive export brand, selling 450,000 vehicles across Asia, Australia, Africa, Latin America and the Middle East last year. It is perhaps best known in the UK as Jaguar Land Rover’s Chinese joint-venture partner and currently handles production of the Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport, Jaguar XF and Jaguar XE for the local market.

Now, it is one of a number of Chinese companies branching out to Europe and, like rival Great Wall Motor has done with Ora, it will launch here with a new brand conceived with a focus on style, technology and sustainability.

It’s called Omoda – the ‘O’ representing “the bio element we need” and ‘moda’ pointing to the brand’s fashion focus – and will launch in the UK following roll-outs to the Chinese, Indonesian, Australian and New Zealand markets in 2022.

The first model to arrive in the UK will be the Omoda 5 - a mid-sized crossover available with a choice of pure-electric and petrol power. Chery says Omoda will be a BEV-focused brand in the UK, but Autocar understands the ICE car will be offered here initially.

The fuel-burning options for the UK have not been confirmed, but in Australia the Omoda 5 is available with either a naturally aspirated 1.5-litre mild-hybridised four-cylinder unit driving the front axle and a 1.6-litre turbo four-cylinder producing 195bhp and 214lb ft.

Details are similarly unconfirmed on the EV, but reports suggest it uses a front-mounted motor with 198bhp and 295lb ft, powered by a 64kWh battery that nets a range of 280 miles on the WLTP cycle - figures that would make it a natural rival to the Toyota bZ4X and Nissan Ariya.

The Omoda 5’s distinctive cockpit is dominated by a wrap-around display hosting a pair of 10.25in high-definition screens, and while precise specification details remain to be confirmed, the brand highlights standard features including dual-zone climate control, a raft of advanced driver assistance features, wireless charging and ‘atmospheric’ interior lighting.

When pressed for a price, a brand representative told Autocar only that the Omoda 5 will be “affordable and competitive”. A tag in the region of £45,000 would seem logical, based on the cars it will naturally be cross-shopped against.

Omoda is targeting 10,000 annual sales in the UK for the 5 and promises “several new models” with a choice of ICE, PHEV and BEV powertrains to follow - although the prevailing focus will be on BEVs.

It remains unclear how the Omoda brand will be sold and marketed in the UK. The company said: “Chery has close and deepened cooperation with Jaguar Land Rover in China as a joint-venture company with a successful record of sales, so the UK is not a market which is unknown to Chery.” But the firm offered no details about plans for a retail footprint or sales model.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/chery-launch-omoda-5-suv-ev-ice-options-uk-2024

Overigens, "DR Motor", een soort Italiaans fantasiemerk, verkoopt in Italië diverse Chery-modellen (de Tiggo-reeks, niet de Omoda 5) onder eigen vlag en is daar erg succesvol met 25.000 exemplaren in 2022.
 
Chery pakte van alle autofabrikanten misschien wel het meeste uit op Auto Shanghai. De vernieuwde Chery Little Ant, elektrische Omoda 5, eQ7 facelift, nieuwe Tiggo TJ-1 SUV, Jetour T-3 en vernieuwender - de iCar 03 en GT Concepts, alsmede de Exeed-modellen Sterra ET en ES met een nieuw elektrisch platform.

Voor nu is de Omoda 5 het meest relevant, al is de Tiggo TJ-1 ook al aangekondigd voor een Europese marktintroductie. In Rusland is Chery al actief met de merken Chery, Omoda en CheryExeed. Nu krijgen we in de Benelux ook Chery-producten onder de merknaam Omoda. De Omoda 5 komt hier uitsluitend als EV op de markt en moet het gaan opnemen tegen bijvoorbeeld de BYD Atto 3, Kia Niro EV, Ford Explorer EV, toekomstige Renault Scénic Electric en Volkswagen ID.4, om maar wat te noemen.

De Omoda 5 is voorzien van een elektromotor met 165 kW/220 pk aan vermogen. Daarmee sprint de auto van 0-100 km/h in 7,8 sec. Chery meldt dat de remafstand bij een snelheid van 100 km/h maximaal 36 meter moet bedragen. De accucapaciteit bedraagt 61 kWh en het stroomverbruik minder dan 15 kWh per 100 km, waarmee de elektrische reikwijdte zo'n 450 km moet zijn. De vrijwel lege accu moet in 35 minuten weer tot 80% kunnen worden geladen. De Cw-waarde van de auto is 0,293.

w0_yichecar_2023041813647182575355824943.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813663182576671144618.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813656182576094859295.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813643182575221644170.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813651182575644188855.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813788182587582387788.jpg.webp


w0_yichecar_2023041813796182588239606220.jpg.webp


Fotogalerij:

In Spanje komen er meer Chery-modellen en zelfs submerken op de markt. De Chery Tiggo 9 zal daar als Jaecco 9 op de markt komen.

Bron:
 
Binnenkort komt de Chery Omoda 5 naar Nederland, waarschijnlijk als Omoda 5. Het is één van de drie merken die Chery op de Nederlandse markt lanceert. De Omoda 5 komt hier als het goed is alleen als EV op de markt. In oktober zijn de eerste vijf Chery's geregistreerd (als Chery Omoda5):

X-151-FB
X-164-FB
X-908-DV
X-934-DV
X-936-DV

Vreemd genoeg zijn dit allemaal versies met verbrandingsmotor: een 1.6T met 136,5 kW/186 pk. De catalogusprijzen vermeld ik ook maar even, al laten die gelijk zien waarom de auto hier alleen in elektrische vorm op de markt komt: €44.654 waarvan € 15.042 BPM. Da's natuurlijk volstrekt oninteressant voor een 4,4 meter lange compacte SUV. Ik gok erop dat Chery de auto's hier voor test- en demonstratiedoeleinden heeft geregistreerd, wellicht wordt hier een Europees hoofdkantoor gevestigd.
 
AutoCar heeft met een 'prototype' van de Omoda E5 gereden.

omoda-5-ev-review-2024-22-static-front.jpg


omoda-5-ev-review-2024-21-static-rear.jpg


omoda-5-ev-review-2024-20-cornering-front.jpg


omoda-5-ev-review-2024-03-tracking-front.jpg


omoda-5-ev-review-2024-02-tracking-rear.jpg


omoda-5-ev-review-2024-09-dash.jpg


A reasonable range, great value and adequate dynamics make the Omoda a real threat to MG, even if the touchscreen isn’t the best, and others are still better to drive

===

The Omoda E5 is a car that does the job very adequately. Our brief drive in a prototype suggested that it’ll be reasonably efficient, confident even on faster country roads, and comfortable enough that the family won’t be discussing rebound damper rates every time you go over an eroded road surface.

Its real trump card is the price. There’s tons of equipment on the E5 – even the base Comfort trim gets most of the stuff you want, while the Noble adds panoramic glass roof, 360-degree parking camera and more – but prices are very close to those of the MG4. It’s no class leader, but it’s not bad, either. With the right monthly finance deals on offer, the Omoda E5 could really challenge MG for the budget electric-car crown.

GOOD
Great value
Confident drive
Full-size spare tyre

BAD
Small boot
Fiddly touchscreen
Busy low-speed ride

 
Een prototype, maar toch weer een vrij hoog net-niet gehalte. Dat is bijna altijd wel de conclusie met "echte" Chinese auto's.
 
Omode%20E5%20first%20UK%20drive.jpg


Omode%20E5%20first%20UK%20drive-2.jpg


Overall Auto Express rating 3.5 / 5

Verdict​

There’s a lot of promise to the Omoda E5. It’s decent to drive, performance is strong and the cabin looks more expensive than the price will have you believe. There are still some refinements that could be made to the powertrain, and a Hyundai Kona Electric offers better value for money on a finance deal, but beyond a slightly punchier bottom line it wouldn’t take much to make the E5 a credible alternative to the class best.

 
Zag er toevallig afgelopen week eentje staan.
z7wdFQ2.jpeg

430km range, 150kW snelladen. Maar dan de prijs, 28k volgen de rdw.

Voor die prijs helemaal niet gek.
 
Omoda is weliswaar populair op exportmarkten, maar niet in China. Met een nieuwe naam wil Chery de auto herintroduceren. Tot op heden wordt de auto in China als Chery Omoda 5 verkocht, maar na een facelift gaat de auto verder als Chery Tiggo 5x.

w800_m1_yichecar_58ac0944-6f56-450f-ae1a-18d9942c9b5f.png.webp



De laatst in Nederland geregistreerde exemplaren van de elektrische Omoda 5 kosten overigens € 38.490 (exclusief afleveringkosten). Het is de vraag of Chery daarmee potten kan breken naast gevestigde namen (BYD Atto 3, Hyundai Kona, Kia Niro, EV3, Skoda Elroq...).
 
De Omoda 5 is verbeterd, deze versie zal dus ook naar Nederland komen. Meest belangrijke updates zijn een verbeterd onderstel en snelladen (130 kW in plaats van 80 kW).

The Omoda 5 and all-electric Omoda E5 have received some significant upgrades after less than a year on sale following critical media reviews. Among the changes to the Hyundai Kona rival are revised suspension to improve handling and “provide a more dynamic proposition to drivers.”

To achieve this, the two cars have had their front suspension geometry tweaked and received a new electric steering system. They also have new front wheel hubs and bearings, and tweaked brake linings, which are supposed to help improve safety.

Elsewhere, rather than having a different cabin design from its sibling, the petrol-powered Omoda 5 now features the same interior as the E5, including dual 12.25-inch displays. The gear selector is now a column-mounted stalk behind the steering wheel, which has also been tweaked, while the wireless charging pad has been moved to a more convenient spot on the centre console.

To maximise boot space, the Omoda 5’s full-size spare wheel has been ditched, increasing luggage capacity from 372 litres to 430 litres. However that still can’t match the 466-litre boot in the Kona, or the 492 litres of space you get in another rival, the Renault Symbioz.

Meanwhile, the electric Omoda E5 has received a new 61kWh battery pack, which is the same size as before but more energy dense, allowing the electric SUV’s range to increase from 257 to 267 miles. The maximum peak charging speed has also jumped from 80kW to 130kW, and an energy-saving heat pump will be fitted as standard on all models.

 
Terug
Bovenaan