QV: Alfa 75 V6 1987 / Alfa Giulia 2.0T 2019

Sta er wat van te kijken dat de 146 zo in prijs is gestegen, heb er nog geen 5 jaar geleden nog 1 verkocht voor 2000 euro, en die was mooi goed en weinig km.
 
Na 10 jaar is de Alfa 75 1.6 vandaag ingeruild voor een 75 3.0 V6. Je bent altijd wel op internet aan het rondkijken wat er te koop is, maar ik vond het ook wel lastig om van 75 afscheid te nemen. Maar een 3.0 V6 is toch wel de ultieme 75 en deze stond me wel heel erg aan en na een tijdje nadenken toch deze V6 gekocht. Ik wilde graag een pre facelift exemplaar dat goed onderhouden is en niet verprutst was. Wat ik aan deze auto erg leuk vind, is dat het een origineel Nederlandse auto is. Hier ga ik niet snel meer een tweede van tegenkomen verwacht ik.

Ik ben de derde eigenaar, de auto is altijd in dezelfde familie geweest. Na wat ik begreep heeft de tweede eigenaar de auto geërfd van de eerste eigenaar. De kilometerstand is nu ruim 128000. Dit soort auto's zijn inmiddels geen koopjes meer, maar ik wilde ook een goede bij een betrouwbaar adres die hem ook netjes voor me in orde kon maken, aangezien ik er zelf niet aan kan en ga sleutelen. De (replica) Ronal wielen zijn niet origineel, deze zijn nieuw. Het staat net even wat breder en dikker dan het origineel zonder dat het aftermarket wielen lijken.

De rijbeleving is echt geweldig. Ik heb er al een stuk mee gereden, van Nunspeet naar Assen. De V6 is enorm soepel en je rijdt erg snel erg hard, je zou niet zeggen dat je met een auto van bijna 40 jaar oud onderweg bent. Met 100 over de snelweg kachelen is hij duidelijk niet voor bedoeld. De reactie op het gaspedaal is erg direct en het geluid geweldig. Ik heb nog niet echt wat bochten gepakt, maar ik verwacht dat dat prima zal gaan gezien de ervaringen met de 1.6. De vorige eigenaar heeft de rails van de stoel laten aanpassen, waardoor deze een stuk verder naar achteren kan. Dat is een hele vooruitgang, want hierdoor zit ik met mijn ruim 1,90 meter niet meer opgevouwen in de auto.

Er komt nog een andere radio in, er zit nu een jaren 90 cassette radio in. Er moeten nog andere bouten op de wielen, er steekt nu een stuk schroefdraad uit, omdat de maat anders is dan de originele. Die konden ze helaas niet meer regelen voor de aflevering. Dit ziet er niet echt mooi uit en kan op den duur wat gaan roesten natuurlijk. Het kunststof op de bumpers en de strip over de auto is door de jaren heen net zo grijs geworden als de auto zelf, dit ga ik weer mooi zwart maken, heb ik ook bij de vorige gedaan. Ook wil ik nog op zoek naar een origineel V6 logo achterop en een Amercia logo voor de grille, die zitten er niet meer op. En het is een overweging de auto iets te verlagen in de toekomst. Het staat van de ene kant heel erg mooi, maar je auto gaat er niet fijner van rijden.

Natuurlijk de foto's. Als een nieuwe 75 stond de auto al voor mij klaar:
53577402284_ebb598b4ca_b.jpg


De verkoper kwam met het idee om ze nog even naast elkaar te zetten. Mijn oude 75 was toch ook wel een hele mooie, een beetje pijn deed het wel om hem daar achter te laten...
53577521215_e232239381_b.jpg


53577521225_8231323af0_b.jpg


53576214822_4f62b2e3fe_b.jpg


Ik heb thuis al even wat foto's gemaakt. Ik zal later nog wel een keer wat meer en mooiere foto's gaan maken, ook samen met de Giulia.
53577076291_c05bd50f3c_b.jpg


53577076271_32695b07e6_b.jpg


53576214807_ae432de0de_b.jpg


53576214802_7b155eb644_b.jpg


53576214797_9ced16ddbd_b.jpg
 
Pfoh wat gaaf! Het kleurtje is wat minder, maar dat heb je niet voor het kiezen. Mooi dat je nu voor de V6 bent gegaan! (y)
 
Metal gun grey zouden de Engelsmensen deze tint noemen, alzo neigen mijn gedachten. Staat hem lekker technisch koel.

Topcadeau aan jezelluf QV
 
Bij Wim Prins in Nunspeet, gaaf om daar zo'n auto te kunnen kopen! :D Heel veel plezier ermee gewenst!
 
Oehhh, gaaf zeg!! Heerlijk!! De kick van de zescilinder, onk, echte auto, deze vinkt t allemaal af voor mij, ging gelijk even zitten vergelijken met mijn e30 325i. Vier maand eerder op kenteken, ook een S-plaat dus. Ik ben ook derde eigenaar, grappig! Het zijn onk pekelsurvivors!! Denk dat dat in die tijd rechtstreekse concurrenten waren.

Heb je nog wat plaatjes van het interieur? Heel veel plezier van die fijne 6 pitter! Ben wel benieuwd hoe die bochten gaan zijn, er ligt nu meer gewicht in de neus, dan bij de 1.6.
 
Wat een geweldige aankoop! En nog een origineel Nederlands exemplaar ook. Had je het houten stuur niet willen houden? Hoort toch wel een beetje bij een Alfa, vind ik. :p
 
Wat de kleur betreft ben ik al lang blij dat hij niet zwart is, want dat vind ik echt niet mooi. Misschien dat je diep in Italie nog één vindt in een andere kleur, want je hebt het inderdaad niet voor het kiezen met dit soort auto's.

Hieronder nog een fotootje van het dashboard. Het houten stuurtje vind ik eigenlijk al iets te ouderwets voor een Alfa 75, omdat het dashboard al voor het grootste deel uit zwart en grijs kunststof bestaat. Bij een oude Giulia of Bertone is het een ander verhaal.

53579577141_470cc6d46f_b.jpg
 
Geweldige aankoop Jeroen, hier ga je veel plezier van hebben! En voor wat betreft de kleur: dat is wel het minst belangrijk bij een 75 V6, want víndt maar eens een goede...
 
Geweldige auto! Veel plezier ermee. Afscheid nemen valt altijd zwaar, maar je hebt een goeie opvolger. Horen die meegespoten bumpers dan bij de uitvoering of motor? Ik vind die kleur trouwens heel goed staan.
 
Wat een ontzettend mooi exemplaar. Origineel NL met duidelijke historie en V6 etc is echt een unicum, gefeliciteerd!
 
Ik vind 'm heel erg gaaf, de donkergrijze kleur doet het heel goed in combinatie met de Ronals. En origineel Nederlands geleverd, dus echt op alle fronten in de roos. Een exemplaar om nooit meer weg te doen.
 
Zo, dat is een hele mooie upgrade! Gefeliciteerd. Leuk ook zo'n relatief vroege met oranje knipperlichten. Veel plezier er mee!
 
Wow, verschrikkelijk mooie 75, staat hier ook nog hoog op het lijstje.
Deze is wel echt onverprutst origineel mooi
 
Vanmorgen dook er een bekende auto op in Mijn Marktplaats…

Ik had het gezien, ben benieuwd naar de uitgebreidere omschrijving en of ik de auto ooit nog eens ergens tegen kom. Hopelijk komt hij weer bij een liefhebber terecht.

Ik ben al bij de taxateur geweest (ivm de verzekering) en die heeft bevestigd dat de auto nog in de originele lak staat. Ik heb dus echt wel een bijzonder exemplaar, ik durf er straks haast niet eens meer mee te rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Beide erg mooie 75's. Ik vind de kleur juist erg goed bij het model passen. En die V6 is natuurlijk heerlijk. (y)
 
Ik heb wat puntjes op de i gezet van de 75. En ik denk ook dat het bij deze updates blijft, want hij is me wel naar de zin op deze manier. Het zijn allemaal maar kleine details, maar het maakt toch net dat beetje verschil.

Ten eerste andere wielmoeren, die verroeste die er origineel op zaten zien er niet uit met de nieuwe wielen:
53683320570_6c49fa9cd5_o.jpg


53683091368_39f6c44e9b_o.jpg


Er zaten geen logo's (meer?) op. op Ebay heb ik nog een logo gevonden zoals die in 1987 achterop de auto stond. Waarom er "6V" staat ipv "V6" is mij nog altijd een raadsel. Op de grille staat nu het "America" logo.
53682865186_624ae4899b_o.jpg


53683231959_b709c8f94b_o.jpg


Wat meer werk was om het kunststof weer mooi zwart te spuiten. Hiervoor moest de hele auto afgedekt worden, aangezien de kunststof strip over de hele breedte van de auto loopt. Juist die strip is niet helemaal 100% geworden; als je dichtbij staat, is het net iets te vlekkerig geworden, omdat het eigenlijk wat te hard waaide toen ik ermee bezig was. Maar het is al veel beter dan origineel. Het was zo verkleurd, dat het kunststof bijna dezelfde kleur had als de auto.
53645569591_83c276189c_o.jpg


53645910324_7dd3a5b825_o.jpg


53645786523_1ff0af1a17_o.jpg


En nog wat totaalplaatjes.
53683320540_382e16f3ef_o.jpg


53683320515_69e02907ee_o.jpg


53682000887_f206e7268c_o.jpg


53683091348_007b67d411_o.jpg
 
(y) (y) (y)
Prachtig exemplaar! Gaaf strak origineel en met de puntjes op de Italiaanse i nóg strakker. Echt een icoon uit mijn jeugd.
6V in plaats van V6 heeft met de Italiaanse taal te maken. Vroeger al waren de 8-cilinders in V-vorm de beruchte "Otto Vu" motoren (8V).
 
Inderdaad een oprit waar liefhebbers U tegen zeggen en de 'nieuwe' 75 ziet er nu helemaal fantastisch uit, met z'n zwarte bumpers en strips. Dat vlekkerige herken ik wel, zulke afstanden zijn lastig om helemaal egaal te spuiten. In mijn geval was het waarschijnlijk een combinatie van wind en temperatuur, samen met net iets te snel willen.

Zo op de foto's valt het in ieder geval niet op, en je kunt het natuurlijk altijd nog eens overdoen.
 
Ook een gave Alfa75 bij Prins.

Voordat ik klikte dacht ik dat de vraagprijs 30.000 euro zou zijn.
Zat er luttele eurootjes naast
 
Ik had hem gezien, maar die van mij vind ik gelukkig toch mooier, met name omdat het een pre-facelift model is. Ook heeft de mijne minder eigenaren gehad en heeft nog het originele lederen stuur.

Als het deze kant op blijft gaan met de prijzen, heb ik een goede investering gedaan. Hoewel er nu ook een origineel NL exemplaar (waar komen ze ineens vandaan?) te koop staat voor E 17000. Zal wel wat aan gebeuren moeten, ik had al eens gelezen toen hij net te koop stond dat de auto sinds halverwege jaren 90 stil had gestaan, dat is nu uit de advertentie verwijderd...

https://www.autowereld.nl/alfa-rome...93.1061948819.1719339803-406679540.1719339803
 
Hoewel er nu ook een origineel NL exemplaar (waar komen ze ineens vandaan?) te koop staat voor E 17000. Zal wel wat aan gebeuren moeten, ik had al eens gelezen toen hij net te koop stond dat de auto sinds halverwege jaren 90 stil had gestaan, dat is nu uit de advertentie verwijderd...

https://www.autowereld.nl/alfa-rome...93.1061948819.1719339803-406679540.1719339803
Nou inderdaad, zoveel 3.0 V6'en zullen er origineel toch niet geleverd zijn denk ik.
 
Ik heb net de review van de Giulia aangepast, dus zal hier ook even een update geven. Ik heb heel even overwogen om een auto te kopen die wat goedkoper is in gebruik, omdat het erop leek dat ik ander werk kreeg, waarbij ik de auto meer zou gaan gebruiken, ik ga nu namelijk op fiets naar het werk. Hoewel er wel het één en ander besproken is, blijf ik het nog steeds niet echt naar mijn zin hebben, dus wie weet gaat er nog wat veranderen. De Giulia zal dan in ieder geval blijven, dan kost het maar wat meer in gebruik.

Vorig jaar zijn we ermee naar Berlijn geweest, naar Stockholm en Sardinie, dus vorig jaar nog best wat kilometers gemaakt. Dit jaar valt het nog wel mee, de langste ritten waren naar Brussel, Osnabruck en een paar keer naar het Westen van het land (vanuit Assen). De bedoeling is om eind augustus naar Noord Spanje te gaan, dus er zal nog wel flink wat bijkomen.

Eind van de winter begon de auto soms wat in te houden na een koude start, volgens de garage een misfire. Na een lange rit op de Autobahn icm met mooiere weer was het probleem verdwenen, volgend winter dus even afwachten hoe het gaat. Verder zijn de achterruit- en spiegelverwarming ermee gestopt, een bekend probleem bij de Giulia en Stelvio. Vervolgens is er dit jaar aardig wat onderhoud uitgevoerd; beurt, nieuwe remblokken rondom, nieuwe remschijven voor, nieuwe voorbanden, airco bijvullen en uitlijnen. De kosten zijn bijna E 2000 bij een kilometerstand van zo'n 85000km. In de review staat alles wel wat uitgebreider, dus mocht je dat interesseren, kun je daar nog even kijken.

Fotootje uit Sardinie (Alghero), leuk om je auto zo aan te treffen.
54604913951_7d07838d8d_b.jpg


Dan de 75; het blijft een hele bijzondere auto. Geweldig geluid, soepele motor en ongemerkt rijd je best hard. Het is echt een compleet andere auto dan de 75 1.6. Met de V6 kun je rustig een kruissnelheid van 160 aanhouden, terwijl de 1.6 bij 120 al minder stabiel op de weg begon te liggen en oordopjes geen overbodige luxe waren. Ik heb er zo'n 4000km mee gereden, volgend jaar krijgt de auto een beurt, ik laat dat bij de oldtimer om het jaar doen. Het verbruiik durf ik niet bij te houden, na laatst een avondje toeren en soms even flink wat doorrijden, was een kwart van de tank leeg... Ik ben er dus nog steeds erg blij mee, zoals ik er nu tegenaan kijk, gaat hij nooit meer weg, het is echt een uniek, mooi exemplaar.

Fotootje van de 75 een paar maand geleden op een paar honderd meter van ons huis, hier zijn anders nooit bollenvelden.
54605122868_761d8a8c42_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie update. Twee liefhebbersauto’s, een schitterend duo. Eigenlijk moet je ze beide nooit meer wegdoen. Alles wat nu wordt gemaakt kan hier niet meer aan tippen. Met een goede specialist zijn evt. problemen prima op te lossen. Giulia is over het algemeen ook een betrouwbare auto.
 
Mooie update. Twee liefhebbersauto’s, een schitterend duo. Eigenlijk moet je ze beide nooit meer wegdoen. Alles wat nu wordt gemaakt kan hier niet meer aan tippen. Met een goede specialist zijn evt. problemen prima op te lossen. Giulia is over het algemeen ook een betrouwbare auto.

We gaan inderdaad gewoon lekker door met de Giulia en we zien wel waar het schip strandt, zo'n auto koop je niet meer. Het is inderdaad nu al een type auto waarvan je zegt "zo worden ze niet meer gemaakt"; een 2.0 turbo met 200pk op de achterwielen, slechts 1400kg en een fenomenaal onderstel. Ze zijn tegenwoordig tweedehands ook best aan de prijs, dus ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.

Wat nog de overtreffende trap zou kunnen zijn is een Giulia Q of een GTAm. Al denk dat die laatste alleen maar in waarde stijgt.

Dat is zeker mooi, maar financieel niet haalbaar voor mij. Een Giulia Q met handbak zou gaaf zijn, bij Prins stond er nog 1 te koop voor bijna E 90000 en voor een GTAm moet je al snel E 150000-200000 meebrengen.

Vandaag nog een prachtige 1.8 gezien:

Dat is inderdaad een hele mooie. Die heeft al meer dan 300000km gereden en altijd in de familie gebleven. De staat van die auto is echt verbluffend gezien de leeftijd en kilometerstand.

53831553684_c77c37845a_c.jpg
 
We gaan inderdaad gewoon lekker door met de Giulia en we zien wel waar het schip strandt, zo'n auto koop je niet meer. Het is inderdaad nu al een type auto waarvan je zegt "zo worden ze niet meer gemaakt"; een 2.0 turbo met 200pk op de achterwielen, slechts 1400kg en een fenomenaal onderstel. Ze zijn tegenwoordig tweedehands ook best aan de prijs, dus ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.
Zo worden ze helaas niet meer gemaakt. En ik sta ook te kijken van de prijzen die er nog voor gevraagd worden. Met de restwaarde zit het wel goed. Weet nog goed dat ik zomer 2016 in Frankrijk bij Aix les Bains een Giulia zag. Dat is inmiddels 9 jaar geleden. Hij wordt mooi oud!
 
Wat een waanzinnig mooie 75 blijft het, foto's tussen de tulpen doen het altijd goed, volgens mij heb ik nog een fotoshoot gemaakt met de Giulia in dezelfde omgeving.
 
Ik ben er dus nog steeds erg blij mee, zoals ik er nu tegenaan kijk, gaat hij nooit meer weg, het is echt een uniek, mooi exemplaar.
Het klinkt als een perfecte match en inderdaad, ik zou niet weten waar je een tweede gaat vinden. In het buitenland misschien, als je heel goed zoekt, maar dat het een Nederlandse auto is maakt het voor mij - en dat zei ik hier al eerder - extra bijzonder. Lekker van blijven genieten!
 
Terug
Bovenaan