2e hands 7-zitter Kia Carens of Ford Grand c-max

Laura 9459222

Startmotor
Dag,

ik ben een alleenstaande moeder met drie jonge kinderen en op zoek naar een nieuwe auto (occassion).

Ik rij momenteel in een Ford Fiesta en ik mis echt ruimte. Om die reden ben ik op zoek naar een 7-zitter, zodat ik de mogelijkheid heb om extra personen mee te nemen, danwel meer bagageruimte te hebben.

Ik rij niet veel, zon 10.000 km per jaar, maar daar zit wel 1x per jaar een vakantie bij in (zuid) Europa dus om die reden heb ik wel een voorkeur voor wat comfort, in de zin van wegligging en opties als een navigatiescherm bijvoorbeeld. Betrouwbaarheid / veiligheid staat bij mij voorop.

In mijn zoektocht ben ik tot de volgende conclusies gekomen.

- ik heb een budget van max 20.000 euro. Tijdens mijn zoektocht merk ik alleen dat het het dan allemaal net niet is voor dat geld (qua hoeveel ik betaal en hoeveel beter ik de auto dan ervaar tov de goedkopere autos), om die reden dat ik ben gaan zoeken voor een auto van rond de 10 a 15.000 euro en houd ik liever spaargeld achter de hand. Ik zoek naar een max km stand van 150.000 (liefst minder natuurlijk) en een bouwjaar vanaf 2013 (liefst later natuurlijk).

Voor mij valt af:
- Peugeot (5008) ivm de motoren en ik niet duidelijk krijg welke (betaalbare) motor wel betrouwbaar is.
- Citroën (C4 grand picasso) ook ivm de motoren. Hoewel hij wel licht en zuinig is, vind ik het onvoldoende duidelijk welke motor weinig risico heeft op de bekende problemen.
- Opel (zafira): zware lange auto en niet zuinig. Wel veel te vinden, maar Opel is mij erg onbekend en aangezien het een oude versie zal moeten zijn voelt dat gevoelsmatig niet prettig.
- Toyota (Verso): hoewel zeer betrouwbaar, korte lengte en goede wegligging zal ik voor een vrij oude versie moeten gaan en een naviagtiescherm/parkeercamera (icm oke kmstand) is dan niet haalbaar financieel.
- Renault (grand scenic): hoewel deze mij ideaal lijkt (met een 1.3 tce motor) vind ik binnen het budget nog steeds redelijk oude modellen en dan zou ik liever (in de toekomst) meer willen uitgeven en een beter bouwjaar/kmstand kunnen aanschaffen. Ook is deze ietsje langer en gaat de voorkeur uit naar wat compacter (ook omdat de 3e zitrij niet standaard nodig zal zijn).

Auto's als Mitsubischi Outlander en Nissan X trail vallen (bij een interessant bouwjaar/kmstand) buiten mijn budget. Volvo, BMW, Audi vallen (naast vanwege het budget) ook af ivm hoge onderhoudskosten indien er iets gedaan moet worden.

Nu is mijn oog gevallen op een Kia Carens of een Ford Grand c-max. De Kia voelt betrouwbaar en qua prijs/kwaliteit naar mijn mening erg interessant. Hoewel ik (oppervlakkig) bekend ben met mogelijke motorproblemen bij de Ford grand c-max, leek mij dit met een 1.0 ecoboost motor en een bouwjaar vanaf 2015 (en een dealer onderhouden versie) een risico dat ik (bij een goede prijs) durf te nemen. Ik heb tot op heden altijd prettig gereden en ben over het algemeen erg tevreden.

Excuus voor het lange verhaal, maar ik hoop hiermee enige vragen die rijzen bij mijn keuzes alvast uit te leggen. Ik loop nu alleen vast tussen deze twee merken dus zou graag willen nagaan of ik iets over het hoofd zie en wat een verstandiger keuze zou zijn volgens jullie. Ik ben, op mijn google onderzoek na, namelijk niet goed op de hoogte van autos in het algemeen.

Ik heb uiteindelijk de volgende auto's overgehouden bij mijn zoektocht:
Kia Carens (is ook zeer dichtbij dus vandaar ook interessant)
https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...s_amount=3&portals_dealersite=0&sorteren=df-d

Kia Carens
https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...s_amount=3&portals_dealersite=0&sorteren=df-d
Ford Grand C-max
https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...s_amount=2&portals_dealersite=1&sorteren=df-d

Ford Grand C-max (distributieriem is bij deze onlangs vervangen)

Heeft iemand nog een doorslaggevende tip, danwel het advies om een bepaalde auto juist niet te doen?

Alvast bedankt!

De kia carens is de meest veilige keuze, maar qua verbruik en dat de 1.6 gdi hard moeten werken zal je wellicht tegen vallen. De dacia lodgy is in zijn nadagen geleverd met de 1.3 tce , als je op gaspedaal.nl filtert vanaf 123 pk komen ze tevoorschijn. Wellicht is een nissan evalia ook nog interessant, maar dan zelfde verhaal als de carens 1.6 zonder turbo, maar wel indirecte inspuiting. Wil je lekker veel geld overhouden dan is de voorganger van de carens interessant, maar helaas vroegtijdig hier uit het kia programma gegaan dus je zit aan oudere bouwjaren vast en is niet altijd 7 zitter, de 2e zitrij is wel verschuifbaar

Goed onderzoek tot nu toe. Bij de 1.0 EcoBoost moet de riem inderdaad na acht jaar en dat is een prijzige klus. Maar als dat gedaan is en als ie de goede olie heeft gehad is het een fijn blok.
Zevenzitters zijn tweedehands vaak gewild en nieuw weinig verkocht, dat maakt het lastig. Bedenk of je die twee extra plekken echt wel nodig hebt en hoeveel dat je waard is.

Familie zat in dezelfde situatie; die hebben zojuist gekozen voor een Grand Scenic 1.3tce. Hoe dat uitpakt is nog te vroeg om te zeggen. Hebben wel 20k uitgegeven. Andere kanshebbers zijn het niet geworden, mede vanwege het onderzoek wat jij ook al goed hebt gedaan denk ik.

Een Carens zoals bovenstaanden is qua prijs/kwaliteit denk ik een verstandige keus!

Leuke zoektocht.

De Dacia Jogger is ook nog een ruime en betrouwbare optie. Biedt veel auto voor het geld, en koop je uit jonge bouwjaren.

Bij Citroen en Peugeot zijn de 1.6 e- THP en Puretech geleverd vanaf ongeveer September 2014 ( afhankelijk van model) gewoon goede en betrouwbare motoren.

Bij de 1.2 Puretech zou ik zo jong mogelijk kijken, met een volledige onderhoudshistorie bij de dealer, mits je dit ook blijft doen zit er 10 jaar of 180.000 km garantie op. Dat geeft meer zekerheid, en de motor is tijdens de productie ook steeds verbeterd.

De Kia Carens en Renault Grand Scenic zijn gewoon hele goede opties.
Beide auto’s scoren goed op betrouwbaarheid. De Renault is wel duidelijk moderner.

De kia carens is de meest veilige keuze, maar qua verbruik en dat de 1.6 gdi hard moeten werken zal je wellicht tegen vallen. De dacia lodgy is in zijn nadagen geleverd met de 1.3 tce , als je op gaspedaal.nl filtert vanaf 123 pk komen ze tevoorschijn. Wellicht is een nissan evalia ook nog interessant, maar dan zelfde verhaal als de carens 1.6 zonder turbo, maar wel indirecte inspuiting. Wil je lekker veel geld overhouden dan is de voorganger van de carens interessant, maar helaas vroegtijdig hier uit het kia programma gegaan dus je zit aan oudere bouwjaren vast en is niet altijd 7 zitter, de 2e zitrij is wel verschuifbaar
Goed om te weten dat de 1.6 gdi toch wat tegen kan vallen. Dacia heb ik een beetje links laten liggen moet ik bekennen, maar, net zoals de evalia (die kende ik nog niet) ga ik even kijken!

Een nog ouder bouwjaar vanaf de KIA zie ik ivm dan geen navigatiescherm wat minder zitten.

Goed onderzoek tot nu toe. Bij de 1.0 EcoBoost moet de riem inderdaad na acht jaar en dat is een prijzige klus. Maar als dat gedaan is en als ie de goede olie heeft gehad is het een fijn blok.
Zevenzitters zijn tweedehands vaak gewild en nieuw weinig verkocht, dat maakt het lastig. Bedenk of je die twee extra plekken echt wel nodig hebt en hoeveel dat je waard is.
Ja de keuze is vrij beperkt inderdaad. Maar ik loop er geregeld tegen aan dat er vriendjes mee moeten van de kinderen en dat is toch altijd gedoe. Vandaar toch echt de voorkeur voor een 7 zitter en dan maar op wat andere dingen inleveren.

Familie zat in dezelfde situatie; die hebben zojuist gekozen voor een Grand Scenic 1.3tce. Hoe dat uitpakt is nog te vroeg om te zeggen. Hebben wel 20k uitgegeven. Andere kanshebbers zijn het niet geworden, mede vanwege het onderzoek wat jij ook al goed hebt gedaan denk ik.

Een Carens zoals bovenstaanden is qua prijs/kwaliteit denk ik een verstandige keus!
Snap dat ze voor een Grand Scenic 1.3 zijn gegaan! Als ik wat makkelijker rond de 20 k kon uitgever was ik ook zeker daar blijven zoeken. Maar fijne bevestiging dat mbt de andere modellen ook jullie tot dezelfde conclusie kwamen.

Leuke zoektocht.

De Dacia Jogger is ook nog een ruime en betrouwbare optie. Biedt veel auto voor het geld, en koop je uit jonge bouwjaren.

Bij Citroen en Peugeot zijn de 1.6 e- THP en Puretech geleverd vanaf ongeveer September 2014 ( afhankelijk van model) gewoon goede en betrouwbare motoren.

Bij de 1.2 Puretech zou ik zo jong mogelijk kijken, met een volledige onderhoudshistorie bij de dealer, mits je dit ook blijft doen zit er 10 jaar of 180.000 km garantie op. Dat geeft meer zekerheid, en de motor is tijdens de productie ook steeds verbeterd.

De Kia Carens en Renault Grand Scenic zijn gewoon hele goede opties.
Beide auto’s scoren goed op betrouwbaarheid. De Renault is wel duidelijk moderner.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. 1.2. puretech sla ik denk ik sowieso over, maar 1.6. e THP zou dus wel nog een optie kunnen zijn, bedankt!

• Leuk
Waarderingen: ak2
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ga vanmiddag bij de Kia Carens in Almere kijken, dit is voor mij dichtbij en dan kan ik vast een gevoel opdoen bij deze auto en van daaruit weer verder denken :)
En mocht je van daaruit iets vergelijkbaars willen, dan kun je ook altijd nog kijken naar een Hyundai. Maar eerst maar naar de KIA kijken inderdaad. Ben benieuwd naar je ervaring na de proefrit.

mocht je een Dacia/Renault met de 1.3TCe toch overwegen dan verdient het aanbeveling om elke 80.000km het thermostaathuis en waterpomp te vervangen. Die sneuvelen nog wel eens en dan wordt het een dure grap. Voor de rest betrouwbare blokken die zuinig zijn.

Ik vraag me nog wel af voor wie je een 7 zitter koopt omdat je gezin uit totaal 4 personen bestaat,, tussen een fiesta en 7 zitter mpv zitten hele interessante opties die in wegenbelasting ,verbruik en verzekering veel goedkoper zijn (nissan note, honda jazz, fiat 500L enz enz vaak een verschuifbare achterbank , bewaak je grens dat je niet een 7 zitter voor een ander koopt.

Een navigatiescherm heeft volgens mij alleen echt meerwaarde als het icm is met een camera, of dat je er android auto/carplay op kan draaien. Navigatie van toen werkt te omslachtig tov het mobieltje dat m.i. wel goed werkt. Navigatie was toen heel fijn tov het stratenboek.

Muziek streamen via Bluetooth naar Kia houdt qua bitrate niet over, maar Kia heeft ook een aux-ingang voor een kabeltje mocht je dat belangrijk vinden.

De Kia zou qua geluidsisolatie wat rumoeriger kunnen zijn dan concurrentie maar het is maar de vraag of je daar een auto op moet laten staan. Een onderhoudsvrije ketting van Kia heeft voordelen boven een natte riem met zijn interval en die precies de juiste olie moet hebben gehad.

Heeft iemand nog een doorslaggevende tip

Of het doorslaggevend is, weet ik niet.. maar ik mis de Prius + in dit lijstje.

0-97152a74553942db3d02344c0f990868.jpg

Misschien niet heel ruim op de derde rij..maar als je dat als eis hebt is een personenbusje een beter alternatief, denk ik.

Nissan QQ+2 heb je ook nog.

0-2d31aca36f98e7b197745b32de18b229.jpg

Opel (zafira): zware lange auto en niet zuinig. Wel veel te vinden, maar Opel is mij erg onbekend en aangezien het een oude versie zal moeten zijn voelt dat gevoelsmatig niet prettig.

Ik weet niet wat jij onder een 'oude versie' verstaat maar er worden exemplaren van 2016/2017 voor niet al te veel geld aangeboden met (relatief) lage kilometerstanden. Ja, Opels uit die tijd leden aan obesitas én de techniek is niet onfeilbaar.. maar welk merk heeft/had nu niet zijn dingetjes :unsure:

Ik zou de Opel Zafira nog niet terzijde schuiven.. onbekend maakt ook onbemind. ;)
0-fde019b7dbdfef06d393c324daf6da3c.jpg

Ik rijd nu 8 jaar in een Carens van 2014. Wat betrouwbaarheid prima, niet foutloos. De Carens zal geen stoplichtsprintjes winnen, maar als je gewoon met het verkeer mee rijdt is de motor sterk genoeg. Het is vooral een comfortabele auto. Je kunt op een verbruik van 1 op 15 op de lange afstand en 1 op 10 bij korte stukjes rekenen.

Als het persé een 7-zitter moet zijn , die je in feite voor andere mensen koopt, zou ik de Renault Grand Scenic van bouwjaren 2006-2009 en 2013-2016 niet opzij schuiven. Ja dit zijn oudere auto's, maar in beide gevallen de laatste facelift van het betreffende model dus de meeste bugs eruit. Dan houd je zoveel geld over, zeker in het geval van de oudere Grand Scenic. Erg fijn in gebruik, heel praktisch ontworpen en stampvol opties die nog steeds actueel zijn.

2006-2009: De benzinemotoren zijn allemaal betrouwbaar. 1.6 wat traag, de 2.0 al beter en dan heb je ook nog de 2.0 turbo. Een erg fijne en betrouwbare motor.
De 2013-2016 Scenic is ook niet duur meer. Deze laatste facelift van dit model is voornamelijk met TCE motoren geleverd, maar voor de meest bulletproof betrouwbaarheid zou ik de (turboloze) 2.0 benzine nemen, die standaard een automaat heeft.
Als een vriendje er dan een keer een kras op maakt, lig je er niet van wakker.

Terug
Bovenaan