Aso Parkeren

Twee per apt. is ook te veel, dat stimuleert autobezit en zorgt voor veel meer files. Dat bezwaar lijkt me dan ook gegrond.

Het maakt het complex ook echt veel duurder, trouwens.
Het complex werd er niet duurder van, kleinschalig appartementengebouw met (nu nog) grotendeels schoollokalen. In het kader van toekomstig ombouwen is de kelder nu dus nog 'te groot' (lees: gewoon even groot als de voetprint van het gebouw). Kelder kleiner maken levert dan relatief maar weinig winst op (en in de toekomst grote problemen). Gemeentelijk beleid was ook juist om die parkeerplaatsen wel alvast te maken/reserveren. Dat bezwaar is dus ook niet gegrond verklaard. Resultaat is een ruime kelder met het juiste aantal parkeervakken (in theorie iets van 1,5 per appartement, inclusief bezoekersparkeren) met een ruimte fietsenstalling ;)

Voor de doordenkers: er zijn in dit geval geen parkeerplaatsen voor de school opgenomen in die kelder, aangezien dit een soort 'satelietvestiging'/uitbreiding van een bestaande school is. De hoofdlocatie staat er direct naast, met een grote eigen parkeervoorziening voor personeel en scooters/fietsen van de scholieren. Strikt genomen had er dus ook een stukje parkeervoorziening voor de school gereserveerd moeten worden maar dat had niet de voorkeur i.v.m. extra toegangscontrole/beheer/toezicht etc. (Want dat maakt het wel duurder).

En die gedachte vanuit OV is allemaal leuk, het zal in de randstad ook wel functioneren. Daarbuiten is het, op de grotere steden na, al vrij snel een vervelende optie (als het dat al is). Zeker als je niet in je woonplaats werkt.

Voor de critici: ik heb het nog even nagekeken. Uiteindelijk zijn er inderdaad 1,3 parkeerplaatsen per appartement gemaakt. 1 per woning, 0,3 per woning voor bezoekers. En ja geen paniek: ook met een laadvoorziening voor EV's (die niet verplicht is). Nu kan iedereen weer rustig slapen :ROFLMAO:

Ach, het OV. Ik moest vorig jaar een paar keer in Amsterdam zijn op de Universiteit. Ik heb een keer de trein gepakt, 'handig', maar van de prijs van een retourtje eerste klas was ik weer genezen en de keer daarop weer gewoon met de auto.

Voor de critici: ik heb het nog even nagekeken. Uiteindelijk zijn er inderdaad 1,3 parkeerplaatsen per appartement gemaakt. 1 per woning, 0,3 per woning voor bezoekers. En ja geen paniek: ook met een laadvoorziening voor EV's (die niet verplicht is). Nu kan iedereen weer rustig slapen :ROFLMAO:
Ja, dit is best prima. Met het huidig OV-netwerk dat wel erg teleurstellend is is het hebben van een auto zeker nodig als je een keer buiten de stad moet zijn. Maar het verschil tussen deze getallen en de twee parkeerplaatsen die eerder waren benoemd is wel het verschil tussen iets dat wel past binnen de situatie, en iets dat ik wat te extreem vind qua ruimtegebruik voor in een binnenstad.

Maar ik kende verder de situatie niet, als deze ruimte er inderdaad toch al was is het sowieso logisch dat ze de ruimte gebruiken die ze al hebben.

Dat is dan ook wel een redelijk verschil. :)
Overigens kost ook het ombouwen van reeds bestaande gebouwen natuurlijk geld en levert een parkeerplaats t.o.v. woon- of winkelruimte maar erg weinig op.

"Kom, we kopen nog een auto want we hebben een parkeerplaats over!"
Denk je nou werkelijk dat mensen zo redeneren?

Sterker nog, studies tonen aan dat meer parkeerruimte (en meer wegen) tot meer autobezit en -gebruik leiden.

Ik sprak verleden week een bewoner in regio het gooi omdat ik zag dat er in elke hoek van de straat een kast stond, bleek inderdaad dat de gemeente voornemens is om parkeer vergunningen en betaald parkeren in te voeren lastig voor toekomstige bezoekers, ik parkeer mijn vervoermiddel weer wat verder weg (lopen is gezond) of ga met mooi weer vaker met de e-bike. (betaal al genoeg belasting)
De gemeente komt muntjes tekort en moeten hun broek zelf omhoog houden!

Ik weet dat ik tamelijk offtopic ga, maar zo populair is dit forum niet meer, dus ik ben al lang blij dat er weer eens gediscussieerd wordt. [Maar goed, ik ga hier natuurlijk niet over. : ) ]
Dus, @zoefff; de overheid bouwt vooral de wegen en laat het onderhoud over aan de gemeenten. Dat de gemeente "muntjes tekort" komt is dus gewoon beleid. Ze hebben ook veel minder ruimte om te besparen dan de nationale overheid, dus dan komt het al snel aan op het verhogen van het inkomen (of meer geld vanuit het Rijk...).

Laatst bewerkt:
Dat geloof ik graag. Andersom is namelijk zeker waar. Als je de auto niet goed kwijt kan, koop je er minder snel één.
Je ziet in de praktijk dat bepaalde doelgroepen voorkeuren hebben voor bepaalde soorten wijken en woontypologie. De hoeveelheid parkeerplaatsen maakt daar onderdeel van uit. Mensen die veel zaken dichtbij hebben en een meer actief leven leiden zijn eerder geneigd om een lage parkeernorm (of een nul parkeernorm zoals in Utrecht) te accepteren.

Daarbij moet je natuurlijk ook goed nadenken over wat je waar bouwt. Hoogbouw op een uitleglocatie heeft doorgaans niet veel zin (uitgezonderd rondom voorzieningen en OV), maar in de bestaande steden hoogbouw toepassen is vrijwel altijd kansrijk en een verbetering voor de bestaande stad en het voorzieningenniveau daarvan.

54490146238_7f2a65144c_h.jpg

"M5"-bestuurder parkeert echt net naast de ingang van een winkel. Gelukkig ben ik dan wel zo flauw om mijn fiets er pal achter te zetten. :p

Je ziet in de praktijk dat bepaalde doelgroepen voorkeuren hebben voor bepaalde soorten wijken en woontypologie. De hoeveelheid parkeerplaatsen maakt daar onderdeel van uit. Mensen die veel zaken dichtbij hebben en een meer actief leven leiden zijn eerder geneigd om een lage parkeernorm (of een nul parkeernorm zoals in Utrecht) te accepteren.

Daarbij moet je natuurlijk ook goed nadenken over wat je waar bouwt. Hoogbouw op een uitleglocatie heeft doorgaans niet veel zin (uitgezonderd rondom voorzieningen en OV), maar in de bestaande steden hoogbouw toepassen is vrijwel altijd kansrijk en een verbetering voor de bestaande stad en het voorzieningenniveau daarvan.
Als je een actief leven hebt en je woont in de stad, dan heb je juist een auto nodig.

Die mensen doen juist dingen op de actieve vervoerswijze - de fiets, al dan niet gecombineerd met het OV of deelmobiliteit.
lol, met het OV en deel mobiliteit is een actieve levensstijl? Het duurt allemaal wel langer, zodat je vaker tijd tekort komt. Misschien dat je dat bedoelt. Een actieve levensstijl is met de hond eropuit trekken, varen, fietsen, wandelen, hardlopen. Allemaal dingen die een stuk leuker zijn buiten de stad, dan in de stad.

Een actieve levensstijl is met de hond eropuit trekken, varen, fietsen, wandelen, hardlopen.
Je vergeet het fietsen, stond er gewoon, maar selectief citeren en dan wilde conclusies trekken is wel helemaal van deze tijd natuurlijk.

Ik heb al gezegd dat het ontwerpen van wijken bepaalde mensen aantrekt. Als je kijkt naar Merwedekanaal dan zie je dat het veel groen kent en geschikt is voor de zaken (muv varen) die je noemt. Ook in de stad kan je prima een actieve levensstijl hebben.

Je vergeet het fietsen, stond er gewoon, maar selectief citeren en dan wilde conclusies trekken is wel helemaal van deze tijd natuurlijk.

Ik heb al gezegd dat het ontwerpen van wijken bepaalde mensen aantrekt. Als je kijkt naar Merwedekanaal dan zie je dat het veel groen kent en geschikt is voor de zaken (muv varen) die je noemt. Ook in de stad kan je prima een actieve levensstijl hebben.
Een auto helpt om de leuke plekken op te zoeken. Je leventje is behoorlijk beperkt zonder.

Een beetje stad heeft binnen een straal van 5 tot 10 km van city centre:

werk
parken
DoomsDay Prep winkels
gym's
water - om te zwemmen, om te varen, om te chillen
kluswinkels
maneges
vuurwerkshows
meditatie, yoga, holistische en/of Antroposofische centra
hondentrimsalons
cokawiene annex cannabiswinkels
concertzalen
nog meer parken, nog meer gym's
darkrooms en minder duistere ontmoetingsplaatsen (bingo clubs enzo)
musea
kinderopvang en speeltuinen
outlets
restaurants
advocaten
kleine huisjes, grote huisjes,
etc

Alles tussen de Alto en Range Rover wordt selectief gebruikt.
Ride hail is er 24/7

Laatst bewerkt:
Andersom maak je ook wel mee. Bij familie van me zijn de vakken voor langsparkeren (fileparkeren) ruim genoeg, maar zijn er eigenlijk te weinig. Ongetwijfeld conform de norm, maar veel huishoudens hebben toch twee auto's tegenwoordig. Daar hebben de buren met elkaar besproken dat ze dus niet de vakverdeling aanhouden, maar gewoon netjes aansluiten op de auto's die er al staan. Passen er toch een paar extra auto's op. Bij mijn vorige huurwoning was dat trouwens ook het geval, twee hele lange vakken tussen twee (oude) bomen. Daar was het ongeschreven regel om zo dicht mogelijk op de boom te parkeren. Bij de gemiddelde auto's die er stonden kon je er dan drie kwijt in twee vakken. :)
file.php

Hier staan ook meestal twee auto's. Ik dacht dat die van mij er precies tussen zou passen. Ik had gelijk. :)

^^ Knap, kost wel wat rubber denk ik, want veel ruimte om rollend de wielen te draaien heb je niet.

Het is ook wel van belang om de ruimte achter de twee andere auto's te weten. Als dat vrij ruim is, kan je dit wel doen. Anders is het toch wel blokkeren van een ander én vooral het risico op het aantikken van jouw bezit als er eentje weg moet en niet zo bedreven in (uit)parkeren is als jij. ;)

Laatst op een avond bij mijn moeder geweest, ze woont in een tehuis. Had iemand zijn Panda recht voor het fietsenrek geparkeerd:mad: Als je je zou omdraaien, zie je een grote parkeerplaats en bij de ingang is ruimte genoeg om even iemand af te zetten, maar toen ik anderhalf uur later wegging, stond de Panda er nog steeds. Ik heb mijn fiets er maar achter gezet, in de hoop dat hij/zij vooruit weg zou gaan rijden.

54587507718_9a65f07fb3_b.jpg

Misschien is Aso een groot woord, ik kan er heus nog wel uit. Maar 2,5 meter vrije ruimte voor je auto laten en "strak" tegen mijn Alto aan parkeren vind ik niet zo fijn. Foto vertekend een beetje, bijvoorbeeld boodschappentas achterin de Alto zetten is nu niet te doen.

908d74dc-eded-4631-843e-ac8416f344d8.jpg

Er is daar plek voor 4 auto's, die stonden er ook. Inderdaad kan er niks staan op dat vrije stuk, tenzij half in het gras.

Toch is die foto dan wel heel erg vertekend..

908d74dc-eded-4631-843e-ac8416f344d8.jpg

Aangepast: Heb jouw auto nog iets dichter op de Toyota gezet, dan komt er voor meer ruimte voor de 4e auto.

Laatst bewerkt:
Met wat steken. In de grote steden zie je het regelmatig zo krap. Maar bij een afstand als die van de auto die ik er nu bij heb gezet zou ik er in kunnen komen dat je zegt; "zo dicht er op vind ik aso. Nu kan ik niet meer bij mijn kofferbak." Maar zoals hij er nu bij jouw alto "tegenaan staat" vind ik niet zo schokkend. Volgens mij kan jouw achterklep ook nog ruim open als ik naar de lengte van je klep en de afstand tussen de autos kijk.

Krijg het filmpje niet als media in de post dus dan maar als link. Dit zie je in Nederland eigenlijk nooit, maar daarmee vergeleken is het bij ons allemaal heel beschaafd. :p

Ik heb met streetview ook even twee willekeurige straten in Amsterdam gepakt, daar is dit heel normaal:

streetview.jpg

streetview2.jpg

Zie ook de post van @JoelD hierboven overigens.

file.php

Hier staan ook meestal twee auto's. Ik dacht dat die van mij er precies tussen zou passen. Ik had gelijk. :)

Laatst bewerkt:
Klep kon wel open maar dan moest ik op de weg gaan staan en niet tussen de auto's.
En de foto vertekend echt, het gat voor de Alto was ongeveer anderhalf keer zo groot als het gat er achter en op op mijn foto lijkt het ongeveer gelijk.
Jouw foto 1 uit Amsterdam lijkt gelijk met de ruimte die ik in werkelijkheid achter de Alto had.

Ik had nog een foto gemaakt, de witte auto staat ook een stuk "dieper" in het parkeervak dan mijn Alto.
17b38db4-ce23-48d7-9129-c2e78ec2f46e.jpg

Denk halve meter verder weg, en foto dus beetje schuin.

In Amsterdam is dit een zee van ruimte.

Ik heb weleens 85 keer moeten steken op de millimeter , maar een plek is een plek.

In Amsterdam laat ik mijn zusje fileparkeren, die is daarin heel handig. Ik kan dat niet zo snaar strak. Doe dat echt nooit. Achteruit inparkeren geen probleem, zeker met een camera die al vrij standaard wordt tegenwoordig.

Enige reden om naar Amsterdam te gaan, mijn zusje woont daar. Niet dat ik haar steeds bel haha.

Ik vind die zwarte Alto wel een beetje aso.. die kan nog een halve meter naar achter en dan past er nog een Hummer tussen.

:p

Ja, zeer asociaal.

Is een parkeerplaats voor 4 auto's dus vrij ruim.

Is dat jouw interpretatie, die 4? Of zijn er vakken getekend (zie ik niet op de foto).

Er kunnen best 5 compacte auto's staan, denk ik.
Stel dat die witte C1 vertrokken is en ik zou daar moeten parkeren.. denk dat ik mijn neusje dicht tegen het neusje van jouw Alto zou zetten. Jij hebt immers achter je genoeg ruimte om uit te parkeren. ;)

Terug
Bovenaan