Advies nodig over occassion 7 zitter (groot gezin)

isabel 7160948

Net ingestapt
Ha allemaal,

Ik heb een gezin met vier (nog redelijk klein) kinderen en onze Mitsubishi Grandis heeft het net begeven. We zoeken nu naar een nieuwe occassion 7 zitter met iets meer comfort. Ons budget is max €50k (best een upgrade dus) en we willen graag een betrouwbare auto (en dus niet ieder jaar veel onderhoud). Er is wel wat keuze in 7 zitters maar die bieden dan bijna geen bagageruimte. Dat is dus niet handig want we gebruiken de auto vooral voor weekenden en vakantie. We kijken nu naar een Volvo XC90 maar die is best prijzig en ik weet niet of deze echt lang meegaat. Hebben jullie tips?

Een ander punt is ook dat de kinderen op de achterste rij voldoende comfortabel moeten kunnen zitten (we rijden soms lange stukken). De kinderen worden steeds groter en het moet dus ook voor pubers passen.

Binnen het beschikbare budget zijn er best behoorlijk wat Volvo XC90’s te vinden. Klik hier voor zoekresultaten

Wat mij betreft is dit in deze klasse – als je kijkt naar modellen die voor de Europese markt zijn verkocht, en dus goed te onderhouden zijn – een van de ruimste en meest betrouwbare opties.
Ik kan in dit segment nog wel een aantal andere opties noemen, als dat de interesse heeft, maar ik denk niet dat die per se betrouwbaarder zijn dan de Volvo – en qua ruimte zal het waarschijnlijk weinig verschil maken.

Als het nog groter moet, kom je al snel uit bij modellen die vooral voor de Amerikaanse markt zijn bedoeld, zoals bijvoorbeeld de Nissan Armada of Toyota Sequoia. Die zijn echter lastig te vinden en ook lastig te onderhouden, omdat onderdelen in Europa moeilijk verkrijgbaar zijn.(Ik denk persoonlijk dat je daar niet aan moet beginnen)

Er kan ook nog gekeken worden naar busjes uiteraard. Ik weet niet of dat ook een optie is?

Dank voor de tip. Skoda Kodiaq is achterin wel krap en past amper bagage bij. Het is wat kleiner dan de xc90
Klopt, kleiner, maar wat ik begrijp wel op een fijne manier modulair omdat je alels kan verschuiven. Maat van mij rijdt er ook mee, 1 kind op de derde rij en dan de andere stoel weg. Past hem prima, maar er zijn grotere opties, zeker waar!

Model3e rij geschikt voor volwassenenBagageruimte met 7 inzittenden
Lexus LX 570Ja~258 liter
Nissan ArmadaJa~400 liter
Toyota SequoiaJa~410 liter
BMW X7Ja, tot ongeveer 1,85 meter lengte~326 liter
Mercedes GLSJa~355 liter
Volvo XC90Ja, maar krapper dan BMW X7~314 liter
Audi Q7Ja, maar vooral geschikt voor kinderen~295 liter
VW MultivanJaMeer dan 600 liter
Toyota HighlanderVolwassenen passen net~270 liter
Renault EspaceAlleen geschikt voor kinderen of korte volwassenen~160 liter
Kia SorentoAlleen geschikt voor kinderen of korte volwassenen179 tot 190 liter
Hyundai Santa FeZeer beperkt, alleen geschikt voor kinderen130 tot 175 liter

Als je echt 7 volwaardige zitplaatsen wilt hebben en nog bagageruimte over wilt houden, dan zou ik inderdaad ook kijken naar VW Multivan of Mercedes V (heet die nog zo?)

Voorbeeld:

Succes met je zoektocht !

De v-klasse is idd een mooi ding, maar de mild hybride lijkt alleen op papier te zijn aangeboden

Misschien is een hyundai staria bij de buren halen een idee, het design moet je ding zijn , maar de aandrijflijn is een hev. Bij de staria is de 7 zitter wel heel interessant dan heb je gelijk de meest bomvolle uitvoering , de 9 zitter is meer een taxi. In Twente stond/ staat er 1 https://www.autoblog.nl/nieuws/mees...ia-van-marktplaats-is-ook-de-grootste-7112113

De Volvo XC90 is voor zover ik weet wel vrij duur in onderhoud. Maar dat heb je sowieso met alle auto's waar de nieuwprijs hoog van was. De vuistregel voor onderhoud is 2 a 3 procent van de nieuwprijs per jaar ben je gemiddeld wel kwijt. Ene jaar wat minder, andere jaar wat meer.

We kijken nu naar een Volvo XC90 maar die is best prijzig en ik weet niet of deze echt lang meegaat.
De XC-90 staat niet als betrouwbaar bekend en als een model met hoge onderhoudskosten.

Als je echt 7 volwaardige zitplaatsen wilt hebben en nog bagageruimte over wilt houden, dan zou ik inderdaad ook kijken naar VW Multivan of Mercedes V (heet die nog zo?)
Deze bieden de meeste ruimte. Je rijdt dan wel echt in een "busje".

De XC-90 staat niet als betrouwbaar bekend en als een model met hoge onderhoudskosten.
Stond. De serie van 2016 tot 2022 kenden hun problemen. Dit schijnt sinds 2022 veelal verholpen, hoewel klachten over het infotainment aanhouden.

What Car? geeft een betrouwbaarheidsscore van 94,8 %. Dat is gewoon super.

Ah oké, weer wat geleerd, dank. Vanaf ergens in 2022 dus wel betrouwbaar.
Als je er dus één uit 2023 haalt rij je in basis in een oudere auto met behoorlijk hoge onderhoudskosten.
Het zou mijn keuze niet zijn. Maar dat is het ook niet.

Laatst bewerkt:
Gaat specifiek om de modellen met supercharger en turbo die wat meer problemen kennen ten opzichte van de modellen vanaf 2022 met enkel een turbo.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Toyota Prius+ van de laatste bouwjaren. Niet spannend, maar wel een zevenzitter, erg betrouwbaar, zuinig en ruim. Plus je houdt nog geld over voor andere (leuke) dingen :)

Ik heb ook 4 kinderen. 3 Grand Espace gehad (nog een met bouwjaar 2014) 2.0 DCI initiale Automaat. I deale gezin- en reisauto. Ook met caravan. Net zoals jij hele zoektocht gehouden naar 6 a 7 persoons auto. Volgende auto's niet geschikt voor jong volwassen op 3e rij: SanteFe, Sorrento, Kodiak, vorig model 5008, KIA EV9, X-Max. XC90 overwogen. Duur als jonge occassion wil. Multivan ehybrid. Zeker een optie vind ik. Inmiddels te koop voor 50k. Wel 2.300kg oid, 1600kg trekken. In Italie ooit Sharan gehuurd. Veel ruimte op 3e zitrrij. Pacifica heel veel ruimte natuurlijk. V6 hybrid. Lastig met service cq reserve onderdeleen. V of EQV klasse mooi en geschikt maar duur. Toyota Passenger (weet niet precies de naam). Volgens mij zelfs 9 persoons. Espace V gehad. Fijne auto maar tot kids van 1.60 te doen op 3e zitrij. Laatste nieuwe Maxi Caddy e-hybrid voor 7 personen!

Die Pacifica vind ik een goede tip. Ik heb die als huurauto gehad toen we met 7 man in Canada waren. Erg fijne auto!

Of eventueel richting een Chevrolet Tahoe of Suburban. Dan heb je plenty ruimte. Of een Volkswagen Transporter.

Qua ruimte gaat er weinig boven Sharan/Alhambra. Goedkoper ook. Schuifdeuren. Bekende motoren.
Geld over voor wat onderhoud en steek de rest in je zak of doe er iets leuks mee.
Alle huidige modellen zijn SUV en krap of busje (of Amerikaans wellicht)

Terug
Bovenaan