Met welke (onderhouds-)kosten moet ik rekening houden? BMW 5-serie

Leistung

Net ingestapt
Goedenavond allen,

In dit topic vraag ik niet direct om een aankoopadvies maar wel om advies/ervaringen m.b.t. aanschaf van een andere auto. Dit deelforum leek me derhalve wel het meest passende om deze vraag te stellen.

Momenteel rij ik rond in een VW Polo uit 2010 en zou daar waarschijnlijk nog jaren in rond kunnen rijden. Echter zal het velen van jullie wel bekend voorkomen dat het als autoliefhebber vroeg of laat toch gaat kriebelen om eens te gaan kijken naar wat anders. Zelf ben ik van jongs af aan al gecharmeerd van BMW's en dan met name de 5-serie E60. Vind dat echt een prachtige model en misschien wel de mooiste BMW ooit. Jarenlang was dit niet echt een reële optie maar met de tijd begint het, in ieder geval qua aanschaf, een haalbare kaart te worden. Mijn absolute droomwagen zou de M5 met die monsterlijke V10 zijn maar dat lijkt me niet echt verstandig zeker niet als je hem als daily driver moet gebruiken.

Nu heb ik al een en ander opgezocht en zodoende al gelezen dat de N52 een relatief betrouwbaar motorblok zou zijn. Mijn oog heb ik dan ook laten vallen op de 525-530i modellen (523 zou evt. ook nog kunnen). Dan zoek ik voornamelijk naar een model met een relatief lage kilometerstand en een handbak (ook met het oog op betrouwbaarheid). Weet niet hoe het zit met de betrouwbaarheid van de automaten in deze modellen maar die lijken me sowieso een risico op extra onderhoudskosten t.o.v. een handbak. Dit even naast het feit dat handgeschakeld rijden natuurlijk ook gewoon veel leuker is, maar het aanbod hierin is helaas ook redelijk beperkt t.o.v. een automaat.

Maar voor ik tot aanschaf van zo'n auto zou overgaan lijkt het me wel verstandig eerst even goed op een rijtje te hebben wat je nu eigenlijk maandelijks voor zo'n soort auto kwijt zou zijn. Want vaak hoor je wel dat het kopen van zo'n grote auto nog wel een keer te overzien is maar het rijden en het rijdend houden hetgeen is waar veel mensen nat op gaan. Nu ben ik me er natuurlijk zeker van bewust dat zo'n E60 maandelijks sowieso meer gaat kosten dan m'n huidige Polo. Dat mag natuurlijk ook want hobby/liefhebberij mag best wat kosten maar je wilt wel weten waar ja aan toe bent of op moet rekenen. Nu zijn de kosten voor wegenbelasting, verzekering etc. makkelijk op te vragen en natuurlijk duurder dan mijn Polo maar het verschil daarin is nog wel te overzien. Ook de kosten voor het benzineverbruik kan ik vrij makkelijk uitrekenen al zal dat met mijn ~15.000 kilometer per jaar niet heel spannend zijn. Wat voor mij echter nog wel een groot vraagteken is zijn de onderhoudskosten. Uiteraard hangt dit helemaal af van de toestand en gebruik van de auto maar laten we uitgaan van een auto die redelijk netjes is onderhouden of in ieder geval een kloppend onderhoudsboekje heeft.


Wat is een realistisch bedrag voor onderhoud (maandelijks/jaarlijks) om rekening mee te houden naast de andere kosten?

Alvast bedankt
 
Ik wil wel een schot voor de boeg doen.
Ik heb deze specifieke auto niet gehad (helaas), maar ik denk dat je gerust €150 per maand mag reserveren voor een premium auto van deze klasse met deze leeftijd voor het onderhoud.
Uiteraard afhankelijk van de staat van de auto en de nodige portie geluk.

En met 15.000 km/jaar zijn de brandstofkosten t.o.v. een Polo ook niet geheel verwaarloosbaar.
 
met een N52 zit je in de basis vast aan een VFL (vor facelift) E60. Vanaf de facelift is de N54 gemonteerd. Heb met beide ervaring.
Het ligt eraan hoe je de auto wil onderhouden, rijdt je een auto die nu redelijk is (onder begeleiding van hoop en frees) tot je een reparatie krijgt die de dagwaarde overtreft, of houdt je de boel tiptop in orde en zit je bovenop het onderhoud en slijtage.
Wij hebben een E60 525i gehad en nu een E61 LCI 523i. Totaal zo’n 7 jaar en 90000km ervaring. Wij hebben een paar dure dingen gehad zoals de hoge druk brandstofpomp. Verder zijn zaken als remmen, banden en ophangrubbers niet voordelig, zeker als je EOM kwaliteit wilt hebben.
Ik reserveer zo’n 3500 tot 5000 Euro pj voor onderhoud en slijtage. Klinkt veel, maar bedenk dat een set kwaliteits banden in 17’’ of groter zomaar 1000 euro kost. Als je geluk hebt alleen een oliebeurtje en filters per jaar, ben je klaar voor 600 a 1000 euro op jaarbasis. Maar houdt een buffer voor een dure reparatie. Die gaat namelijk komen. Veel plezier en succes met zoeken.

ps staat je niet blind op lage km, je wilt een complete onderhoudsgeschiedenis, of op z’n minst een auto zonder enorme achterstand. Een onverprutste standaardauto is dan te verkiezen boven een opgeschmukte met niet originele wielen met verkeerde ET waardes of andere halfords accessoires…
 
Er is best een grote bandbreedte (niet alleen de banden, lol, :ROFLMAO:) bij dit soort auto's:

Heb je een exemplaar met dure en gevoelige opties, denk aan luchtvering, extreme velgen e.d.
Wil je alles bij een garage laten doen zonder zorgen of trek je af en toe een dag uit om wat te shoppen of zelf te proberen?
Heb je geluk? Gaan bijvoorbeeld injectoren fluitend 4 ton mee dan ben je blij, ben jij precies de eigenaar die ze alle 6 moet vervangen dan ben je makkelijk €2500 verder.

15000/jaar vind ik best stevig voor dergelijke oude auto's. Ik denk wel dat het kan, maar het ligt vooral aan je buffers. Als je 6 zielige kindjes met brilletjes, beugels en veel tweedehands kleertjes hebt dan zou ik niet nog een oude 5 ernaast gaan rijden. ;)
 
Maar sowieso, geniet ervan. Het zijn heel fijn rijdende auto’s. Niet vrij van fouten, en idd op leeftijd met de problemen die daar bij komen. Als je dat voor lief neemt, is het een heerlijke lijn-6 in een fijn rijdende auto waar je nog steeds mee voor de dag kunt komen.
 
Ik ben tussen de €2-3k per jaar kwijt gemiddeld voor een 5 serie van 8j oud met zes cilinder motor.

Maar het kan hard gaan. Dit jaar alleen al €4k voor klepdeksel, groot onderhoud , preventief wat dingetjes (differentieel olie, poelies, multi riem etc) en set 4 nieuwe 19 inch banden. Met nog €1.5k te verwachten einde vh jaar voor remschijven zit je richting de €6k.

Verwacht volgend jaar eigenlijk dan weer helemaal niks dan 2 kleine beurtjes.

Het zijn dure auto’s. Maar oh wat rijden ze fijn.
 
Op banden kan je besparen door ze online te kopen. Daarnaast ga je uiteraard niet naar de dealer, maar naar een goed bekend staande garage of een BMW specialist.
Let vooral er bij de aankoop op of de distributieketting is vervangen en of er geen koelvloeistoflekkage is. Er zit best veel plastic onder de motorkap en door de temperatuursverschillen breken met name de koelvloeistofleidingen nog weleens af.
Laat je verder niet bang maken door mensen die geen BMW rijden, maar wel denken te weten dat het allemaal erg duur is qua onderhoud. Ja, als er specialistische dingen stuk gaan kost het even wat meer, maar het is echt niet dat er elke dag wat stuk gaat...
 
Standaard tips voor aanschaf van dit soort auto's:
* zoek via een forum en hier naar adressen van specialisten, die zijn even goed maar wel goedkoper dan de dealer qua onderhoud en reparatie
* kijk uit voor vage handelaren
* zoek iemand met verstand van deze auto's die met je mee kan bij kijken/onderzoeken, 2 zien meer dan 1
* als je lid bent van de ANWB: zij weten vaak de zwakke punten en aandachtspunten van modellen
* geef je verstand voorrang op je gevoel, er zijn er genoeg te koop
 
Ik zou zelf 1.000 Euro per jaar reserveren voor standaard onderhoud (beurtje). Daarnaast nog een (fictief) potje van 2.500 Euro voor onvoorzien onderhoud. Soms gaat die op, soms kom je tekort. En dan nog 500 Euro voor banden per jaar, beetje afhankelijk van je kilometrage.

Ook een beetje afhankelijk van wat je koopt, ik heb 5 jaar geleden een Z4 gekocht van een particulier in Duitsland. Het eerste jaar uiteindelijk toch bezig geweest om achterstallig onderhoud in te halen. Vorig jaar een origineel Nederlandse Z4 gekocht van de 2e eigenaar met ingevulde boekjes. Daarmee heb ik 20k km zonder kosten kunnen rijden, naast een uitgebreid beurtje a 700 Euro. Nu staat hij overigens wel bij de garage met een verwachte rekening van 1.000 Euro.

Het zijn gewoon duren auto's om te rijden, reken ook maar 1:10 qua verbruik, hoge verzekering, hoge MRB. Al met al gaat het al vlot richting de 50 cent per kilometer.

Maar even opsommend, uitgaande van 15.000 km per jaar.
  • Brandstof: 250 Euro per maand
  • Verzekering: 100 Euro per maand (ik ga er even van uit dat je geen 10+ schadevrije jaren hebt)
  • MRB: 80 Euro per maand
  • Afschrijving: Nihil (laten we 50 Euro per maand zeggen)
  • Banden: 40 Euro per maand
  • Regulier onderhoud: 80 Euro per maand
  • Onverzien onderhoud: 120 Euro per maand
Totaal: 600 a 700 Euro per maand.
 
Laatst bewerkt:
Die zijn wel erg oud inmiddels. de hierboven genoemde 150 euro per maand lijkt redelijk, met een extra potje van 5k voor als echt eens iets misgaat. En laat vooraf een aankoopkeuring doen. En zoek een origineel exemplaar, een met grote wielen,spoiler, sportuitlaat en boombox in de koffer altijd laten staan.
 

bmw-5-serie-523i-sedan-2006-zwart-dealer-oh-1e-eigenaar.jpg

Deze lijkt zo vanaf mijn mobiel een goede kandidaat, waar je nog wel wat jaartjes mee kan rijden. Wel nog even een paar sportstoelen ergens op de kop tikken
 
Collega had zo'n 523i gekocht, wilde er jaren mee gaan doen.... 6x inspuitventielen (ja, die dure) en een kleppendekselpakking en hoppa 2K kwijt. Toen beurtje, remblokken en schijven vooras.... En weer weg met die auto. Tel vooral het aantal eigenaren en hoelang ze hem hebben gehad.
 
Je koopt een oudere auto met complexe techniek, daar zitten kosten aan en soms op momenten dat je ze niet verwacht... maar dat inzicht vind je al door andere forummers uitgelicht. Van dit type (wellicht zitten er wat varianten tussen die je niet op het oog hebt) zijn ook gebruikersreviews waarin eigenaren hun ervaringen delen. Doe daar ook je voordeel mee! Verder zou je nog kunnen kijken naar Klokje Rond-afleveringen van de types die je op het oog hebt, daar wil Joep nogal eens bekende onderhoudskwaaltjes noemen.
 
Bedankt allen voor de behulpzame reacties en tips, het zijn er iets teveel om allemaal één voor een te beantwoorden. Maar heb nu wel een een goed beeld van welke onderhoudskosten ik rekening moet houden om zo'n wagen rijdende te houden en welke bedragen ik kan verwachten voor echt grote reparaties.


bmw-5-serie-523i-sedan-2006-zwart-dealer-oh-1e-eigenaar.jpg

Deze lijkt zo vanaf mijn mobiel een goede kandidaat, waar je nog wel wat jaartjes mee kan rijden. Wel nog even een paar sportstoelen ergens op de kop tikken
Deze was ik toevallig ook al tegengekomen. Zeker een hele nette auto, zo te zien altijd onderhouden bij een BMW-specialist. Het enige wat ik hieraan een beetje vreemd vind is dat die auto al een hele poos te koop lijkt te staan (foto's dateren van november 2024, bomen nog niet in het blad).
 
Laatst bewerkt:
Wellicht is goed opletten bij de aankoop veel belangrijker dan exact inzicht in de kosten. Los daarvan zou ik zelf denken dat een BMW 5-serie 2,5x zoveel kost qua onderhoud als een VW Polo uit 2010. En ik zou een potje voor onverwacht onderhoud calculeren van 4.000 euro. Bij aankoop goed letten op goede motorloop (geen hikjes of schokken), soepel schakelen, bijgeluiden (ook qua onderstel), conditie en merk van de banden (een C-merk is een no-go), en electronica. Ruik na een proefrit ook aan de randen van de motorkap (of onder de motorkap) of je olie ruikt, Controleer het aantal eigenaren en hoe lang ze de auto hadden. Een laatste particuliere eigenaar die de auto 3 of 6 maanden had is een no-go. En vertrouw de verkoper niet op z'n blauwe ogen.
 
Ik vind het niet zo vreemd, het is de basisuitvoering van de 523i, geen leer, geen automaat, hogere prijs, dat zijn voor vele toch een reden om verder te kijken.
 
Het kan natuurlijk wel dat het een keurig exemplaar is van iemand die er zuinig op is geweest.

Het is sowieso niet zo'n populair model natuurlijk, geen rationele keuze. Je ziet ze helaas ook weinig meer in het wild.
 
1000 euro per jaar reserveren voor onderhoud is veel te weinig. Zou eerder denken aan 2-3k per jaar. Zelf een e46 323 gereden en daar waren we dat ongeveer kwijt per jaar.
 
Bedankt allen voor de behulpzame reacties en tips, het zijn er iets teveel om allemaal één voor een te beantwoorden. Maar heb nu wel een een goed beeld van welke onderhoudskosten ik rekening moet houden om zo'n wagen rijdende te houden en welke bedragen ik kan verwachten voor echt grote reparaties.


Deze was ik toevallig ook al tegengekomen. Zeker een hele nette auto, zo te zien altijd onderhouden bij een BMW-specialist. Het enige wat ik hieraan een beetje vreemd vind is dat die auto al een hele poos te koop lijkt te staan (foto's dateren van november 2024, bomen nog niet in het blad).
En bijzonder dat in het onderhoudsboekje staat dat het dieselbrandstoffilter is vervangen terwijl het een benzine exemplaar is...
 

bmw-5-serie-523i-sedan-2006-zwart-dealer-oh-1e-eigenaar.jpg

Deze lijkt zo vanaf mijn mobiel een goede kandidaat, waar je nog wel wat jaartjes mee kan rijden. Wel nog even een paar sportstoelen ergens op de kop tikken
Flink aan de prijs nog voor een auto van bijna 20 jaar oud.

Verder lijkt het me wel een net exemplaar. Altijd 1 eigenaar gekend, die er netjes voor heeft gezorgd.

En in ieder geval niet elke APK meldingen.

Redenen dat ie al wat langer te koop staat zijn, denk ik, prijs i.c.m. (basis)uitvoering.
Maar als je daar verder niks om geeft, zijn dit vaak juist de pareltjes.
 
Ik snap je helemaal. Maar om van een dikke oude BMW afhankelijk te zijn kan heel vervelend en kostbaar zijn.

Waarom houd je niet je Polo en koop je een leuke hobby auto. Zeker als die hobby auto droog kan staan lijkt me dat prima. Dan is die dikke V10 misschien ook nog wel te doen. Heb je dan iets duurs wat stuk is. Dan kan je het nog uitstellen of zelf doen. En omdat je minder rijdt blijft het langer heel. En als je een bijzondere en gewilde auto kiest. Dan houd hij zijn waarde.

Zo doe ik het tenminste.
 
Laatst bewerkt:
Heel goed advies. Niet aan gedacht.

Je daily moet wel echt tiptop zijn en de onvoorziene kosten om dat te kunnen vasthouden moet je goed kunnen (willen) dragen .

Je hebt niet de luxe van ‘even uitstellen’ . Hij moet het altijd kunnen doen.
 
Ik snap je helemaal. Maar om van een dikke oude BMW afhankelijk te zijn kan heel vervelend en kostbaar zijn.

Waarom houd je niet je Polo en koop je een leuke hobby auto. Zeker als die hobby auto droog kan staan lijkt me dat prima. Dan is die dikke V10 misschien ook nog wel te doen. Heb je dan iets duurs wat stuk is. Dan kan je het nog uitstellen of zelf doen. En omdat je minder rijdt blijft het langer heel. En als je een bijzondere en gewilde auto kiest. Dan houd hij zijn waarde.

Zo doe ik het tenminste.
Dat sommetje heb ik ook gemaakt, maar dat komt bij mij niet uit. Ja, het scheelt wel iets, maar het is uiteindelijk tientjes werk (hooguit 100 Euro). En dan heb ik de stallingskosten nog niet meegerekend, dan red je het niet eens als je nog wat moet gaan huren. En dan ben je uiteindelijk 2/3 van je kilometers in een 'schrale' auto aan het maken.

Hier mijn berekening:

kJ56t1o.png
 
Laatst bewerkt:
Ik schors en haal mijn auto uit de verzekering in de winter. Met mijn schatje door de pekel rijden. Ik moet er niet aan denken. De afschrijving mis ik in je berekening. Als je veel rijdt met zo’n dikke BMW schrijft hij ook hard af.

Los van de kosten is het ook een stukje rust dat je niet je auto kosten wat het kost moet repareren.

Het is een keuze de ik heb gemaakt. De ritjes die ik dan rijd zijn dan ook echt plezier ritjes. Aan file rijden met een dikke BMW beleef ik geen plezier.
 
Laatst bewerkt:
Vooruit, dat is waar. De kans dat ik een G61 ga bezitten ooit is zeer gering, al is die 550e schijnbaar wel een heel mooie aandrijflijn.

Of bij de facelift moet het te openen panoramadak terugkomen, net als de apart te openen achterruit en de juiste comfortstoelen met het apart verstelbare schouderdeel.
 
Maar daar schijnen al updates voor te komen. Maar een setje leuke raamknopjes doet voor mij echt onvoldoende in relatie tot al die andere zaken.

Overigens, voor TS: ik zou uitkijken met die generatie. De E60 staat bekend om z'n elektronische problemen dus je moet weten waar je aan begint. Als het budget het toelaat en je vind 'm ook mooi zou ik eerder voor een F10/F11 gaan.
 
Zelf ben ik van jongs af aan al gecharmeerd van BMW's en dan met name de 5-serie E60. Vind dat echt een prachtige model en misschien wel de mooiste BMW ooit.

grappig, ik ben ook gecharmeerd van 5-series. ook begonnen toen een goede vriend een E39 haalde. Tijdloos, enorme kwaliteits indruk en zelfs vele jaren later nog een hele fijne auto. De F10 generitie besloot ik dat ik er zelf ook graag in wilde. op slag verliefd. Toen het geld er naar was is het een exemplaar van d G30 generatie geworden. Maar de E60? Ik vind het echt helemaal niks. toegegeven, naarmate de jaren vorderen word het wel beter en ja zo'n V10, zeker als touring zou hier prima passen. Mijn zwager heeft 2x een E60 gehad , het rijd goed, maar ik word er niet warm of koud van.

Maar over de E60, het waren nieuw als zeker niet het beste wat BMW heeft gemaakt, en nu ze wat ouder worden helemaal. Mijn zwager liep op 1 exemplaar die er opties heel mooi uit zag helemaal leeg. Was een 525d. daarna een 520d die was wel beter. Kost gewoon erg veel geld om zoiets echt goed te laten rijden en goede exemplaren zijn weinig te vinden.

top tip; doe een aankoopkeuring. kost een keer 200 euro maar je weet wel wat je koopt. Daar gaat vast het e.e.a. uit komen, maar dan weet je waar je aan begint. Vind je een exemplaar die heel netjes is bijgehouden dan is het wel behapbaar, maar goedkoop word zo'n auto nooit.
 
Ik zou denk ik doorsparen voor een F10.

Maar opzich is een 5 serie wel een heel fijne auto. Koop er een met echt goede historie. Niet bang zijn om goed en grondig te onderhouden.

Een bedrag rond de 3000 per jaar lijkt me niet overbodig. Dus doe het niet van je laatste geld.
 
Terug
Bovenaan