Garagevloer

j.ko

Kilometervreter
Hallo medeforummers,

Ik ben een heel eind gevorderd in plannenmakerij voor een nieuwe garage. Het is de bedoeling dat die achterlijk ruim wordt, zodat ik nooit meer plaatsgebrek heb. We hebben drie auto's nu, dat mogen er best meer worden ooit. Het is fijn om die dan binnen te kunnen zetten. De nieuwe garage wordt dan ook bijna 100 m2 groot (6 bij 16 meter), met aan de lange zijde drie brede roldeuren. Een impressie:

54559742086_40674d9d7a_b.jpg


Waar ik nog niet over uit ben, is de afwerking van de vloer. Opties die ik overweeg, zijn:
1. Glad gevlinderde betonvloer zonder verdere afwerking (kost 'niks', is basis)
2. Glad gevlinderde betonvloer met daarop PVC-tegels (kost ongeveer € 3500, dan nog zelf leggen)
3. Glad gevlinderde betonvloer met primer en een 2K-epoxy garagevloercoating (kost ongeveer €9500 incl. aanbrengen)

De vloer zal vooral worden gebruikt voor stalling, ook van auto's die net uit de pekel komen en na staan druppen, maar een keer zelf een oliebeurtje of wielwissel komt ook wel voor.

Ik hoor verschillende verhalen hierover. Gevlinderd beton zonder verdere afwerking is strak, maar blijft stoffen. Ook twijfel ik of je daar op den duur geen uitgesleten plekken in krijgt, zoals dit:
230124-2.jpg


Van de PVC tegels lees ik dat het prima geschikt is, en slijtvast, maar ook dat het bobbelt op den duur. En ik vraag me af of je zo'n vloer niet kapot wringt als je met een stilstaande auto het stuur van links naar rechts draait (zal best eens voorkomen met manoeuvreren).

Coating is duur (al denk ik dat het goedkoper moet kunnen dan bovenstaande). Daar lees ik dan weer van dat het aan de banden van je auto kan blijven plakken, door de weekmakers die in een band zitten. En moet er wel of geen PU-coating op de 2K-epoxylaag?

Enfin, ik hoop dat er hier wat ervaringsdeskundigen op het forum zitten, die de voor- en nadelen van de verschillende opties kunnen bevestigen of ontkrachten. En misschien zie ik nog een optie over het hoofd?

Bedankt!
 
Ik zou een lading van die rubber tegels halen en op de garagevloer leggen. Worden je banden ook niet vierkant.
Van die speeltuin dingen, verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
 
Ik noemde het altijd 'autoshowroomvloer'. Soms zag ik het op huizenjacht in woonkamers. Een soort verlijmd fijn grind. Het bezemt en dweilt niet zo fijn als epoxy en ik vind het niet zo mooi maar vast een optie.
Edit: steentapijt/grindvloer
"Voor het laten leggen grindvloer variëren de prijzen gemiddeld tussen de € 25 en 80. " Je kan het ook nog laten sealen tegen vuil.

Voor die 35-95/m² heb je vast ook tegels. Plavuizen.

In een woonhuis had ik een PU vloer met een kurkstippeltje, een soort gietbare marmoleum voor een lagere prijs dan die 95. Dat was 7 jaar geleden maar wel kamertjes en 2 etages.
Edit:
machinaal schuren en stofzuigen,primeren en egaliseren 2 mm laagdikte cementgebonden , eurocol liquid design gietvloer alle kleuren met PU toplaag
€58 ex/m² eind 2017

Hier nog wat prijzen/types:


Type vloerDiktePrijs/m2,
incl BTW
Frequentste
toepassing
vloerverwarming mogelijk?Buiten
mogelijk?
Polyurethaan vloer3-5 mm€80-120Particulier+/-
Epoxyvloer2-3 mm€70-110Industrieel+/-
Cementgeb. gietvloer4-8 mm€75-120ParticulierAfh. v. samenstelling+/-
Troffelvloer5-6 mm€60-80Industrieel
Steentapijt6-10 mm€30-55Particulier
Terrazzo10-25 mm€200-250Particulier
Gevlinderde beton8-12 cm€40-70Particulier
Tegelvloer1-3 cm€70-120Particulier
 
Laatst bewerkt:
Beste J. Ik heb ruim 40 vierkante meters van die PVC- tegels in de garage liggen.
Voordelen: Tegels zelf zijn vloeistofdicht. Makkelijk schoon te maken als je iets gemorst hebt,
zeker als je het direct doet. Onderhoud is verder simpel, stofzuigen en dweilen.
Zelf te leggen, eventueel met een motief in een andere kleur ( ik heb grijs en blauw).
Bestand tegen heel veel soorten vloeistoffen.
Nadelen : echter als banden langere tijd op één plek staan kunnen de weekmakers hierin wel wat sporen achterlaten.
Ik heb onder de banden tapijttegels gelegd. Extra tip: dubbele tapijttegels met de onderkanten op elkaar.
Te warme banden lieten bij mij de rubberachtige onderkant van de tegels licht smelten.
Tevens zijn de naden tussen de tegels niet honderd procent vloeistofdicht.
Als je het gelijk opruimt wel, maar als er langere tijd een plas ligt kunnen de naden licht doorlekken.
Opbollen van tegels kan gebeuren als er langdurig de zon opstaat.
Ik heb bepaalde stukken vast gelegd met dubbelzijdig tape, zodat dit minder erg is.
Mijn auto gaat er vrij recht in en uit. Maar bij lichte stuur bewegingen wrikt er niets.
Zal bij lage snelheden ook niet zo snel gebeuren, denk ik. Afhankelijk van het gewicht van het voertuig.
Het ligt er bij mij al zo'n 10 jaar in. Er zijn ook tientallen auto's in gepolijst, waaronder een VW-bedrijfs bus.
(Mijn andere hobby.) Tot nu toe geen beschadigingen aan de vloer dus de kwaliteit is wel bewezen.
Nog een voordeel, beschadigingen zijn simpel te verhelpen door wat tegels te vervangen.
Genieten van je garage en succes met de keuze. Groeten Martin.
 
  • Leuk
Waarderingen: j.ko
En gewoon beton met daar overheen betonverf? Of moet je dan toch ff de banden op een rubber tegel zetten?
Ik zou voor optie 1 gaan.
 
Ik doe gewoon beton hier. Houd zich ook prima in de loodsen van mijn vrienden en als het ooit gaat is het een mooi moment om epoxy erover te wrijven.
 
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn garagevloer laten betegelen met 60cm/60cm geschikt voor buiten en binnen (winterhard) dit was het goedkoopste.

Dit heb ik gedaan omdat de toplaag los ging (na 45 jaar).
 
  • Leuk
Waarderingen: j.ko
Lastige is dat sommige oppervlaktes verschrikkelijk glad worden bij een druppel water of olie. Niets doen blijft stroef, maar geeft vlekken en kan gaan stoffen. Optie aluminium traanplaat? (wel goed aarden!)
 
Dank voor alle reacties zover!

Ik lees uit de ervaringen dat PVC tegels niet zo goed tegen zonlicht kunnen en ook weekmakers in banden hebben er vat op. Gecombineerd met mijn eigen twijfels over wringen, streep ik deze optie af.

Betonverf was nog niet bij me opgekomen, maar laat dus ook los op de plekken waar je rijdt. Wordt hem dus ook niet.

Tegels/plavuizen is duur, dacht ik. Maar in vergelijking met epoxy coating valt het nogal mee inderdaad. Ik hou dit open als mogelijkheid.

Gewoon met de basis vloer beginnen en als die gaat slijten er dan iets op doen (tegels) is ook geen gekke gedachte. Zeker als dat 45 jaar mee gaat. Maar hoe zit het met stof? Mijn betonnen vloer nu stoft enorm, als je die aanveegt dwarrelt er nog een uur lang fijne stof rond.

Epoxy of PU coating is duur, maar ook nog steeds een optie. PU kan tegen weekmakers, epoxy minder, als ik het goed begrijp.

Meer ervaringen zijn welkom!
 
Even een heel andere ervaring ertussen. Mijn garage is al vrij oud (gemetseld) en de vloer zijn stoeptegels die direct op zand liggen (wel iets verhoogd dus geen optrekkend vocht) . Stoeptegels zijn iets minder makkelijk met vegen en het wordt inderdaad ook stoffig. Echter.. het stof komt niet zozeer van de vloer of van de auto.
Zeker als je bv in de winter een natte auto binnenzet is ventilatie heel erg belangrijk. Ik heb sleuven in de garage deuren en kiertjes in het metselwerk aan de achterkant - en daardoor waait de garage goed door. Dat brengt ook het stof mee - maar ik veeg liever regelmatig dan dat het vochtig blijft.
 
Ik werk in werkplaats (geen voertuigen) en dat is nu gevlinderd beton. Dat beton blijft stoffen. Zeker als je gaat vegen. Eerst vochtig maken helpt tegen stoffen maar dan heb je even een dampige vloer. En daarna gaat het vanzelf weer stoffen. Ook vervelend, het blijft niet strak mooi. Mors wat (olie, vet, koffie, etc..) en er blijft na schoonmaken vaak een plek achter. Het wordt van strak lichtgrijs toch op ten duur wat smoezeliger. De vorige werkplaats was 2K gecoat en veel minder stof.. ook goed te schrobben met water, sop en trekker. Slijten doet het wel, zeker waar belasting is zoals voor werkbank.

Mijn keuze zouden plavuizen/tegels zijn, vanaf begin want dan is alles nog leeg en 'schoon'.
Op mooie vlakke vloer en goed gelijmd is dat heel lang netjes te houden.
 
Bij mijn ouders had ik destijds gewoon gegoten beton, niet gevlinderd. Om het wat mooier en minder stoffig te maken op een gegeven moment besloten om hier een vloerverfje over te zetten.
Ziet er netjes uit, maar slijt wel weg als er veel over gereden wordt. Gewoon om de 2-3 jaar een likje verf bij over en het is weer in orde, kost relatief weinig.

In mijn huidige garage is het gewoon gevlinderd beton. Voldoet prima maar gaat inderdaad stoffen. Grote kans dat ik er ooit eens verf opzet, maar aangezien het om een ruimte van 150m2 gaat kijk ik er tegenop om eraan te beginnen.
 
Mijn ervaring met een gevlinderde betonvloer is dat hij juist niet stoffig is. Geen idee of het beton hier in Frankrijk anders van samenstelling is. Wellicht is er iets aan toegevoegd, waardoor de vloer een beetje glanst en dus niet stoffig is (van zichzelf).
 
Mijn ervaring met een gevlinderde betonvloer is dat hij juist niet stoffig is. Geen idee of het beton hier in Frankrijk anders van samenstelling is. Wellicht is er iets aan toegevoegd, waardoor de vloer een beetje glanst en dus niet stoffig is (van zichzelf).
Er schijnt een hele rits aan oplossingen te zijn. Coatings, toevoegingen bij het storten ook de mechanische afwerking kan verschillen lijkt me (schuren?).

..
Gewoon met de basis vloer beginnen en als die gaat slijten er dan iets op doen (tegels) is ook geen gekke gedachte. Zeker als dat 45 jaar mee gaat. Maar hoe zit het met stof? Mijn betonnen vloer nu stoft enorm, als je die aanveegt dwarrelt er nog een uur lang fijne stof rond.
..

Stof is volgens mij ook een kwestie van stofzuigen. Wij hadden een kale garagevloer en die vond ik helemaal niet stoffig. Veel later een simpel potje betonverf uit de bouwmarkt (of via schilder?) ging prima en maakte de vloer een stuk 'mooier'. Met fietsstandaarden en schuivende spullen/gereedschap raakte dat wel wat beschadigd.

Als je bij een topvloerspecialist gaat vragen zal deze voornamelijk over tientjes per meter gaan praten en uitgaan van een 'lelijke/grove' betonvloer.

Ik denk dat je vooral ook bij de betonspecialist moet polsen, die komt storten. Ik lees over toevoegingen die de toplaag waterafstotend/vlekwerend maken. Misschien ben je met zak "anti-vlek-stof-vocht" van €50 die je in de betonmolen kiepert wel klaar. Of twee rondjes 'extra fijn' vlinderen. In grote bedrijfshallen heb je soms van die mooie perfect gladde betonvloeren. Het lijkt me stug dat ze die hallen van 10.000m² eventjes voor een half miljoen aan toplagen voorzien.

Hier vond ik nog wat:
https://www.123vochtbestrijding.nl/beton-impregneren/ voor ongeveer €200-400 mag je alles water en oliebestendig.
 
Gevlinderde beton zal in basis niet (of nauwelijks) stoffen/slijten. Niet voor niks is dat de keuze die vaak gemaakt wordt voor bedrijfshallen. Niet te verwarren met een zandcement afwerkvloer, die is poreuzer maar slijt ook vrij snel. In basis is dat ook niet gemaakt om onafgewerkt te houden. Voor inspiratie kun je natuurlijk ook kijken in parkeergarages. De eenvoudige varianten hebben een gevlinderde betonvloer. Zijn er meer eisen aan het uiterlijk en/of stroefheid dan komt er een coating overheen. Zonder direct reclame te willen maken (heb er ook geen belangen in of bij) zou je een bedrijf als Triflex eens kunnen vragen eventueel. In verhouding tot de DHZ-oplossingen waarschijnlijk wel een prijzige optie.
 
Ik vermoed dat je de vloer van de geplande garage niet met wat betonmolentjes gaat storten, maar met fabrieksbeton. Daar wordt dan in de fabriek de juiste samenstelling en of toevoeging gemaakt. Vlinderen is ook typisch vakwerk. Mijn idee in ieder geval.
 
Ter aanvulling. Bij mijn garagevloer was meer slijtage ten opzichte van de andere garagebox onder mijn flat.

Zat ook eerst te denken aan epoxy laag dat ging mij totaal rond de €4000,00 kosten

De tegels en het leggen koste rond de €2000 á €2300

Garage is breed ongeveer 250cm en de diepte is 577cm.

Het nadeel van betonverf is dat het na verloop van eraf gaat. Altijd bijhouden dat geldt ook voor een epoxy vloer

Dus een goede betonvloer gaat hèèl lang mee en ik zelf zal in eerste instantie niks aandoen en dan goede tegels
 
Gewoon gaan voor de versie zonder verdere afwerking, en deze vloer (na volledige droging en uitharding) even zelf behandelen met een professioneel beton impregneermiddel op basis van lithium silicaat.
Ik heb hiervoor Sikafloor CureHard gebruikt, geeft een mooie waterafstotende vloer die gemakkelijk schoon te houden is en ook niet meer stuift.
 
Als medewerker bij een verfgroothandel wil ik je de volgende adviezen indien je kiest voor afwerking met een coating.
- laat de vloer niet vlinderen. Dan moet je 'm eerst machinaal schuren / stralen voor je 'm kunt coaten.
- Dekkende PU of epoxy maakt niet uit. De betere exoxy's zijn ook bestemd tegen de weekmakers van autobanden. Bijv. De Sikkens Wapex 660. (Donkere kleuren wel transparant afwerken met Wapex PUR Clearcoat)
- Je kunt ook alleen een transparante afwerking kiezen met alleen de Wapex PUR Clearcoat.

Met de juiste voorbehandeling allebei prima zelf te schilderen, lees je goed in m.b.v. De technische informatiebladen op Sikkens.nl ☺️

Succes met het maken van je keuze
 
Terug
Bovenaan