Rijden jullie twee auto's of gaan jullie dat doen? Of zou de Jazz dan (ook) blijven?Dan pakt degene die de meeste kilometers maakt op die dag de EV.
Op zich kun je bij een nieuwe auto aan private lease denken, maar lees jezelf dan wel in op de voors en tegens ervan in jullie situatie. In principe is het gemakkelijk: je hoeft alleen brandstof, parkeergelden en eventuele boetes erbij te rekenen: onderhoud etc zit er al in qua kosten. Maar het kan ook een beslag leggen op je financiële ruimte als je een huis wil gaan kopen of iets dergelijks. Voor jullie denk ik dat vooral het inschatten van het aantal kilometers per jaar een dingetje wordt als het de 'enige auto' wordt, omdat veel private-leasebedrijven 1) niet richting de 50/55.000 km/jaar gaan met hun aanbod en 2) bij hoge kilometeraantallen het leasebedrag sterk omhoog gaat (dat heeft onder andere te maken met hogere onderhouds- en afschrijvingskosten die je ook hebt als je een auto koopt, maar die anders krijgt gepresenteerd en ziet).
Ik zou als ik je gebruiksdoel zie met wat grotere afstanden bij een elektrische auto dan ook letten op de actieradius ervan, dus geen accu nemen die je later als te klein gaat ervaren. Persoonlijk zou ik met deze totaalkilomters eerder aan een nieuwe EV denken als dat kan - dan pak je de nieuwste technische ontwikkelingen op dat gebied mee en je hebt volledige garantie. Maar ik zou ook kijken naar een (plug-in) hybride waar de 'kop van af is', dus tussen 3 en 5 jaar oud/jong.