Jazz op benzine inruilen voor BMW i3?

Dan pakt degene die de meeste kilometers maakt op die dag de EV.
Rijden jullie twee auto's of gaan jullie dat doen? Of zou de Jazz dan (ook) blijven?
Op zich kun je bij een nieuwe auto aan private lease denken, maar lees jezelf dan wel in op de voors en tegens ervan in jullie situatie. In principe is het gemakkelijk: je hoeft alleen brandstof, parkeergelden en eventuele boetes erbij te rekenen: onderhoud etc zit er al in qua kosten. Maar het kan ook een beslag leggen op je financiële ruimte als je een huis wil gaan kopen of iets dergelijks. Voor jullie denk ik dat vooral het inschatten van het aantal kilometers per jaar een dingetje wordt als het de 'enige auto' wordt, omdat veel private-leasebedrijven 1) niet richting de 50/55.000 km/jaar gaan met hun aanbod en 2) bij hoge kilometeraantallen het leasebedrag sterk omhoog gaat (dat heeft onder andere te maken met hogere onderhouds- en afschrijvingskosten die je ook hebt als je een auto koopt, maar die anders krijgt gepresenteerd en ziet).
Ik zou als ik je gebruiksdoel zie met wat grotere afstanden bij een elektrische auto dan ook letten op de actieradius ervan, dus geen accu nemen die je later als te klein gaat ervaren. Persoonlijk zou ik met deze totaalkilomters eerder aan een nieuwe EV denken als dat kan - dan pak je de nieuwste technische ontwikkelingen op dat gebied mee en je hebt volledige garantie. Maar ik zou ook kijken naar een (plug-in) hybride waar de 'kop van af is', dus tussen 3 en 5 jaar oud/jong.

Rijden jullie twee auto's of gaan jullie dat doen? Of zou de Jazz dan (ook) blijven?
Op zich kun je bij een nieuwe auto aan private lease denken, maar lees jezelf dan wel in op de voors en tegens ervan in jullie situatie. In principe is het gemakkelijk: je hoeft alleen brandstof, parkeergelden en eventuele boetes erbij te rekenen: onderhoud etc zit er al in qua kosten. Maar het kan ook een beslag leggen op je financiële ruimte als je een huis wil gaan kopen of iets dergelijks. Voor jullie denk ik dat vooral het inschatten van het aantal kilometers per jaar een dingetje wordt als het de 'enige auto' wordt, omdat veel private-leasebedrijven 1) niet richting de 50/55.000 km/jaar gaan met hun aanbod en 2) bij hoge kilometeraantallen het leasebedrag sterk omhoog gaat (dat heeft onder andere te maken met hogere onderhouds- en afschrijvingskosten die je ook hebt als je een auto koopt, maar die anders krijgt gepresenteerd en ziet).
Ik zou als ik je gebruiksdoel zie met wat grotere afstanden bij een elektrische auto dan ook letten op de actieradius ervan, dus geen accu nemen die je later als te klein gaat ervaren. Persoonlijk zou ik met deze totaalkilomters eerder aan een nieuwe EV denken als dat kan - dan pak je de nieuwste technische ontwikkelingen op dat gebied mee en je hebt volledige garantie. Maar ik zou ook kijken naar een (plug-in) hybride waar de 'kop van af is', dus tussen 3 en 5 jaar oud/jong.
We blijven twee auto's rijden, de Jazz wordt ingeruild. We hebben nog een Civic op benzine die we voor vakanties e.d. willen blijven gebruiken. De meeste dagen zullen we onder de 200km blijven. Daarvoor voldoet de i3 prima. Ik werk deels thuis en mijn woon- werk afstand is 85km. Mijn vrouw werkt ambulant en zal niet snel over de 130km per dag uitkomen. Familie woont binnen een straal van 100km. Dus we rijden wel veel kilometers, maar niet persé op één dag, daarvoor gebruken we dan de andere auto. Een private lease-constructie van 35000km per jaar zou passen.

Laatst bewerkt:
Maar als het budget er is zou ik voor een nieuwe gaan, de accu is goed je kan zelf kiezen welke kleur en eventuele opties.

Ik zou in die situatie en als het budget er is voor een nieuwe gaan om de redenen die @Frits79 hierboven aanhaalt, reken private lease voor een Hyundai Inster Pulse zo'n 550 euro en voor een Renault 5 Comfort Range Techno 609 euro per maand voor 30.000 km/jr (35.000 km/jr is geen optie in de AutoWeek Private Lease vergelijker - meestal wel mogelijk als je bij de aanbieders vraagt maar je hebt in ieder geval een indicatie). Je hebt verder rond die prijs de Stellantis auto's (bijvoorbeeld de Citroën ë-C3 (Aircross), Peugeot e-208, Fiat Grande Panda, Opel Frontera) maar ook de Dongfeng Box als optie. Rond deze laatste zie je twee vergelijkende tests (de eerste twee op de pagina) die ook enkele andere modellen die al genoemd waren belichten.

Laatst bewerkt:
Tenzij er echt een goede reden is zou ik kopen ipv private lease. En met 35k per jaar nieuw (indien mogelijk), of wellicht jong gebruikt dat scheelt soms flink in aanschaf!

Je ziet wel dat de ontwikkelingen snel gaan. Een nieuwe EV of een EV van 1,2 of 3 jaar oud is dan een goede keus.

Een elektrische Renault 5, Hyundai Inster, BYD Dolphin Surf, Renault 4, Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C4, DS 3 of iets dergelijks zijn best een goede keus.

Let bij de Citroën, Opel, DS, Peugeot op dat je het model van 2023 of later hebt, dus geen boordlader van Mahle, of neem de 156 pk versie die ook o.a. in de Opel Astra en Peugeot 308 zit. (Of de boordlader moet recent al zijn vervangen.)

Tenzij er echt een goede reden is zou ik kopen ipv private lease. En met 35k per jaar nieuw (indien mogelijk), of wellicht jong gebruikt dat scheelt soms flink in aanschaf!
Ja, dat was ook mijn initiële insteek. Het budget is er, maar als ik de rekentools er op los laat kom ik bij koop op hogere kosten per maand dan in de lease. Ik snap ook niet hoe dat kan, waarschijnlijk met strakke inkoop van de leasemaatschappij. Dat geldt overigens niet voor alle modellen, maar met sommige modellen zeker (bijvoorbeeld de Inster). We hebben een eigen huis, geen verhuisplannen en een gezonde spaarrekening, dus private lease is niet zo'n probleem. In het ergste geval kopen we de lease af.

Ik heb ook 5 jaar private lease gehad, was toen een goede actie met flink wat korting op de maandprijs. Zo laag dat je er niet nieuw voor kon kopen. Maar als ik de leaseprijzen nu zie (in elk geval voor de grotere auto's) schrik ik er wel een beetje van. Zal hem voor een groot deel ook zitten in de afschrijving op nieuwe grotere auto's. Ik heb nu dan ook gekozen voor een jong gebruikte auto.

Lease afkopen kan altijd, maar hou er dan wel rekening mee dat hier eigenlijk altijd een (flinke) boete op zit.

Ik heb ook 5 jaar private lease gehad, was toen een goede actie met flink wat korting op de maandprijs. Zo laag dat je er niet nieuw voor kon kopen. Maar als ik de leaseprijzen nu zie (in elk geval voor de grotere auto's) schrik ik er wel een beetje van. Zal hem voor een groot deel ook zitten in de afschrijving op nieuwe grotere auto's. Ik heb nu dan ook gekozen voor een jong gebruikte auto.

Lease afkopen kan altijd, maar hou er dan wel rekening mee dat hier eigenlijk altijd een (flinke) boete op zit.
Je hebt ook steeds vaker dat je een lease na het eerste jaar flexibel kunt stoppen. Dat vergt een toeslag op de prijs maar met wat shoppen zijn er op dat gebied best grote verschillen. Directlease heeft volgens mij regelmatig aanbiedingen waarbij deze optie geen toeslag vergt. Maar dan wel weer op selecte modellen. Je moet gewoon zelf kijken wat voor je in alle opzichten het beste uitkomt.

Dat is ook helemaal waar, er zit ontzettend veel verschil in voorwaarden, prijzen, opbouw van prijzen etc etc. Als je wil leasen in elk geval goed om het eea uit te zoeken en te vergelijken. Kan een boel geld schelen :).

Houden jullie ook rekening met restwaarde? Geen idee hoe die calculator(en) precies werkt(werken) maar aan het eind heb je geen inruilwaarde. Kan mij niet voorstellen dat private lease goedkoper is dan kopen als totaal plaatje, maar wellicht zit ik ernaast.

Als ik reken hou ik uiteraard rekening met de restwaarde, sterker nog, dat is (bij duurdere auto's) zelfs de grootste kostendriver bij private lease.

Daarnaast heb je als plus het geld dat je op de bank hebt staan waar je weer rente over krijgt, al zijn die rente% tegenwoordig nou ook niet echt interessant meer :rolleyes:.

Houden jullie ook rekening met restwaarde? Geen idee hoe die calculator(en) precies werkt(werken) maar aan het eind heb je geen inruilwaarde. Kan mij niet voorstellen dat private lease goedkoper is dan kopen als totaal plaatje, maar wellicht zit ik ernaast.
Zeker en ook renteverlies. Die rekentools houden allemaal rekening met de restwaarde. Maar elektrische auto's schrijven de eerste jaren af als een malle, in ieder geval in de modellen. Ik was ook verbaasd, maar soms lijkt leasen voordeliger dan kopen. Dan heb je wel een standaard uitvoering en eigenlijk geen keuze in uitvoering/opties. Ik denk dat leasemaatschappijen voordelig een grote hoeveelheid auto's aanschaffen met korting. Wellicht is dat voor een merk ook een manier om hun nieuwe modellen snel in het straatbeeld te krijgen, maar dat is allemaal puur speculatie van mijn kant. Wellicht is er iemand wat meer thuis in de deze materie.

200km op een dag gaat prima met een i3? Koude dag met vooral snelweg is 200km billenknijpen. Kan je beter voor een jong gebruikte Kia 64kwh eniro gaan voor +/- 25k. Nog jaren garantie, range van 350km-450km.

200km op een dag gaat prima met een i3? Koude dag met vooral snelweg is 200km billenknijpen. Kan je beter voor een jong gebruikte Kia 64kwh eniro gaan voor +/- 25k. Nog jaren garantie, range van 350km-450km.
Maar het is niet 200km aan één stuk. Voor mij 85km enkele reis, waarvan 40km snelweg. Ik kan op het werk laden. Mijn vrouw rijdt meer korte stukken van max 20km en kan ook op het werk laden. Kia Niro's zijn prima auto's, maar veel te groot en te zwaar voor ons, dat zou dan onze eerste auto moeten worden. Een i3 is een mooi compromis tussen een compacte wendbare auto in de stad en wat comfort op de tussenafstanden.

Als je maximaal 150km achter elkaar hoeft te rijden kom je prima uit met de i3. Maar goed soms bij een snellader staan is ook niet het grootste probleem.

Terug
Bovenaan