Opgelost !

frankbeeck f737035

Net ingestapt
Beste,
Probleem op gelost !

Mod-edit:
Initiële vraag was:
Beste,
Is bij een Ford mondeo 2.2 tdci 2006 een dynamo PWM, LIN of DFM gestuurd auto is wel getuned kwamen we achter.....
Verders 2x ridex FR-SIG-A en 2x hella FR-SIG-A dynamo's er in gehad die werken niet. Zat een ERA 210241 in en die geeft ook aan FR-SIG-A maar staat ook DFM bij is dat ook zo wie kan mij meer vertellen over de dynamo stekker en wat hem aangestuurd wil hebben? Ben al geruime tijd mee bezig maar niemand kan mij zeggen wat voor systeem dat hem draait, de ene zegt dit en de andere zegt dat zelfs chatgtp is den draad kwijt !

Laatst bewerkt door een moderator:
Oscilloscoop erop. Maar alsnog weet je dan nog niet alles - bv de bericht inhoud op de LIN is waarschijnlijk specifiek dus dat moet je dan ook nog reverse engineeren. En bij PWM zijn er ook wel wat variaties mogelijk.
Als jij een dynamo erin wilt hebben die werkt dan moet je er een uitzoeken die voor dat chassisnummer geschikt is.

Oscilloscoop erop. Maar alsnog weet je dan nog niet alles - bv de bericht inhoud op de LIN is waarschijnlijk specifiek dus dat moet je dan ook nog reverse engineeren. En bij PWM zijn er ook wel wat variaties mogelijk.
Als jij een dynamo erin wilt hebben die werkt dan moet je er een uitzoeken die voor dat chassisnummer geschikt is.
De dynamo's die ik er in heb gehad waren voor de ford mondeo zoals ik al in het bericht schreef. In forscan al mee laten lopen doet wat maar niet veel van 12.75 naar 13 volt in forscan vpwr open gezet volt spanning loopt niet op naar 14.5 volt blijft tegen de 13 volt hangen dus geen communicatie tussen de dynamo en de pcm. alles is goed voltage komt netjes aan Pen 1 = 6 volt Pen 2 = 1 volt Pen 3 = de 12 volt. Dus tis niet zo dat er geen signaal op staat die zijn goed. FR-SIG-A

Laatst bewerkt:
ECU al eens gecontroleerd? Kan wel zijn dat je het commando geeft maar betekent niet dat die het ook echt uitstuurt. En voor dit soort probleem zoeken is oscilloscoop absoluut nodig - kijken wat de ECU echt uitstuurt

Beste,
Is bij een Ford mondeo 2.2 tdci 2006 een dynamo PWM, LIN of DFM gestuurd auto is wel getuned kwamen we achter.....
Verders 2x ridex FR-SIG-A en 2x hella FR-SIG-A dynamo's er in gehad die werken niet. Zat een ERA 210241 in en die geeft ook aan FR-SIG-A maar staat ook DFM bij is dat ook zo wie kan mij meer vertellen over de dynamo stekker en wat hem aangestuurd wil hebben? Ben al geruime tijd mee bezig maar niemand kan mij zeggen wat voor systeem dat hem draait, de ene zegt dit en de andere zegt dat zelfs chatgtp is den draad kwijt !
Zelfde probleem als in januari waar je het hele topic van hebt leeggehaald?
Dan quoten we 'm alvast maar even ;)
Handig voor het terugzoeken.

Ik vraag me trouwens af of deze specifieke kennis, naast Engineer2, bij een forummer aanwezig is. Ik denk dat je op een forum als Problemcar iets verder komt.
Het is voor mij in elk geval behoorlijk Chinees wat ik lees :D

Hoe is het opgelost en waarom verwijder je weer al je berichten?
Leave no trace, de volledige naam als nick is dan wel weer vreemd. Het zal wel een soort 'opruimgewoonte' zijn, net als dat sommigen hun schoenen uitrekken voordat ze in hun auto gaan zitten. :ROFLMAO:

..
Het is voor mij in elk geval behoorlijk Chinees wat ik lees :D
Ik kende al twee termen, dus heb even 'gestudeerd':
LIN = een eenvoudig protocol, simpeler dan CAN-Bus (local information network dacht ik)
PWM = heel generieke manier van smal tot brede spanningspulsen die zo een waarde kunnen doorgeven (laadpaalstroom,motorsnelheid) of een lamp kunnen dimmen. (pulse width modulation)
DFM = Dynamo Field Modulation, volgens mij stop je de PWM van hierboven hier in zodat de dynamo minder of meer vermogen gaat leveren.
FR = Field regulation, volgens mij zelfde als hierboven.

MAW (met andere woorden :ROFLMAO:) een moderne dynamo kan je aansturen om soepeltjes te draaien (zuinig) maar dan levert hij weinig stroom of juist extra veel vermogen te geven als bijvoorbeeld de accu erg leeg is.

Hoe is het opgelost en waarom verwijder je weer al je berichten?
Hatelijk - hopelijk denken Joost / Roadracer en het team hier ook eens grondig over na. Berichten editen tot XX tijd na posten (dt-fout, verkeerd geciteerd, lay-out mwa), OK, maar berichten weghalen waar anderen leerrijke info uit kunnen halen met de zoekfunctie is zo :mad:.

Voor sommige wedstrijden hier is dat inderdaad een lastige begrijp ik uiteraard, waar je de OP nog wil kunnen aanpassen. Bvb. het Porscheforum heeft daar paal en perk aan gesteld omdat op een bepaald moment een aantal posters 's nachts alles weghalen en alle posts vervangen met "."

Terug
Bovenaan