Vandaag hoorden we in het kantoor een luide claxonnade. Een busje reed bijna achterop tegen een auto, die was gestopt voor een bakfiets die al vertraagde om te stoppen achter haaientanden op de kruising. Op zich natuurlijk hoffelijk om voorrang te geven waar dat niet per se hoeft, maar lok je daarmee niet onveilige situaties uit? Ik kom het zelf ook wel eens tegen, bijvoorbeeld als fietser die onnodig voorrang krijgt (leuk, maar ik laat dan meestal de auto toch voorgaan). Er zijn in mijn omgeving ook best vaak punten waar automobilisten vaak geneigd zijn om voorrang te geven waar dat niet hoeft. Op een doorgaande weg in de bebouwde kom Almere weet ik dat er vaak aanrijdingen worden veroorzaakt doordat goedbedoelende mensen voorrang geven aan voetgangers en fietsers die dit in principe niet hebben. Uiteraard moet je zelf altijd anticiperen om te kunnen stoppen als de voorganger stilhoudt. Wat als je er redelijkerwijs vanuit zou kunnen (moeten) gaan dat jouw voorganger doorrijdt in zijn voorrangssituatie?
Anticipeer je daar altijd op?
Anticipeer je daar altijd op?