Opboren boutgaten velgen

hansanders

Startmotor
Heeft iemand ervaring met opboren van de boutgaten van velgen?

En misschien een adres/tip in de regio Utrecht?

Ik heb nl. een 2e hands set OEM velgen gekocht (Renault) van een Megane 3 / Scenic 3. Steekwaarde, ET waarde etc allemaal prima, alleen zijn de boutgaten net iets te klein :rolleyes:

De boutgaten zijn conisch, ik las dat uitboren dan best wel goed mogelijk zou kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Jep, de velg 'plakte' keurig op de naaf. Ik kreeg dus alleen de bouten niet door het gat (maar dan ook echt nét niet)

Heb net op een renault forum gelezen dat iemand hetzelfde had en die was bij een bekende velgen reparatie adres in Uden geweest.

ik zal even mijn citaat delen uit jou andere topic toen je het ook al had over afwijkende bandenmaat tov van wat er eigenlijk op hoort wat ook al niet echt wenselijk was. Blijkbaar is de velgen maat van een scenic dus ook anders dan een laguna 3. Bandenmaat, ET waarde, bouten, echt alles wijk af.

mijn advies toen;

Maar is deze velgen set wel voor de laguna 3 dan? Waarom niet gewoon een bandensetje kiezen die voor de laguna is bedoeld. weet je zeker dat je goed zit met ET waarde, draagvermogen en heb je gelijk de goede bandenmaat.

Je hebt blijkbaar tegen advies in die set toch gekocht, en ik blijf daar bij. ga daar niet mee rommelen. haal gewoon een set die daar voor bedoeld is onder jou auto. zeker op een laguna 3. worden echt wel regelmatig wat aangeboden op marktplaats. Gewoon even zoekopdracht instellen. en anders op facebook marketplace is mijn ervaring dat er wel aanbod is. Er is ook een laguna 3 forum. mischien wil daar iemand wel jou 18 inch ruilen met iemand die nu 17 inch heeft.

deze velgen zou ik vanaf blijven. ET waardes kun je nog wel een keer aanpassen, maar de boutgaten niet.

Er bestaan wel velg adapters die jou probleem oplossen, maar dan komt de velg weer veel verder naar buiten en is ook niet goedkoop.

Ik zou ze verkopen en alsnog op zoek naar een goed setje velgen.

sowieso, tussen 17 en 18 inch op een laguna ga je niet heel veel verschil merken als je een gewone hebt (dus geen GT met sportonderstel)

Laatst bewerkt:
Ooit een klant gehad die op zijn 205 gti aftermarket velgen had laten zetten en er eentje verloor bovenop het viaduct van Hilversum. Velgen cq banden zijn best wel belangrijk onder een auto....

Als de rest, steek, ET waarde etc. helemaal klopt en je moet van M12 naar M14 dan kan dat wel. De gaten zijn nu 13 en als je die opboort naar 14,5 is er niks aan de hand. Wel even kijken of het conische deel van de M12 overeen komt met dat van de M14.

Als je zoiets bij bijvoorbeeld de velgendokter laat doen zou ik het wel aandurven. Alleen het gat vergroten lijkt me niet verstandig omdat je ook het conische deel waar de wielbout op rust aan moet passen.

Lijkt mij een heel onverstandig plan. En ook nogal amateuristisch. De velgen zijn duidelijk niet gemaakt voor jouw auto. Als je ze toch uitboort, vergroot je de kans op onbalans en trillingen in het stuur of de auto. Daar is niet veel voor nodig. Misshien op te lossen met balanceren, maar fijn is het niet. Koop gewoon een passende set en verkoop deze!

Zelf wel een gat in aluminium geboord? Veel succes zeker omdat de boor niet gecentreerd is. Als de conus van het gat niet zuiver is vliegen ze snel weg. Hopelijk neem je niet een ander het graf mee in.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, ook de kritische.

Om een paar van die kritische noten toe te lichten:
- Er staan genoeg laguna velgen te koop. Dat klopt, er worden diverse (oem/renault) sets aangeboden waarbij dan staat: "passend voor Laguna 3 / (Grand) Scenic en Megane 3". Doorgaans vermelden bedrijven deze informatie. De set die ik op de kop heb getikt, kwam onder een Scenic vandaan en staat bij diverse verkopers dus vermeld als passend voor de Laguna 3. Qua steekmaat en ET waarde klopt dat ook wel. Vreemd genoeg (?) maakt echter niemand gewag van de verschillende maat wielbouten (14 vs 12 mm)

voorbeeld:
public

- 'Iemand had een set aftermarket velgen die....wiel erafvloog'. Dit betreft een OEM set van Renault, dus geen aftermarket (dat wil ik juist niet) Ook het gedoe met verschillende (bol-conische vs. conische) wielbouten is hier daarom niet van toepassing.
- Zelf boren? Nee, dit durf ik niet zelf aan, wilde het idd uitbesteden.

Laatst bewerkt:
Vind je het handig een advertentie van Autobanden XL te kopieren?

Mijn tip haal niet alles erbij, zoek passende velgen en gebruik deze als slanghaspel.

Terug
Bovenaan