Betrouwbare automaat + genoeg kofferbakruimte 15-20K

Goededag autokenners,

Ik ben inmiddels al meerdere weken bezig om een auto uit te kiezen die gaat voldoen aan onze eisen. We rijden momenteel in een Mini one uit 2012 (erg klein), maar we werken beide veel thuis, dus de auto wordt maar 2-3x per week gebruikt. Prima voor nu dus, maar er gaan de komende jaren flink veel kosten aan komen die we liever niet meer in deze auto stoppen. We vonden het wel altijd een fijne auto.

Op zeer korte termijn (+-6 maanden) hebben we ook een kinderwens, dat is ook een reden waarom we voor een andere auto willen kijken. Zelfs mijn zijn 2e een weekend naar Parijs of Duitsland is al proppen met de Mini.

Nu hebben we een aantal simpele eisen, maar het maakt de zoektocht niet bepaald makkelijker.
1. We willen een automaat (een betrouwbare)
2. De kofferbakruimte moet ruim genoeg zijn om een kinderwagen erin te leggen (zonder te de-monteren) en nog ruimte voor aantal andere tassen/boodschappentassen
3. Auto mag tussen de 100K-135K aan KM's gereden hebben. Wij rijden zelf 10-15K per jaar, dus kunnen we er een aantal jaar meedoen.
4. Bouwjaar 2017+ het liefst, we zitten dan al op 8 jaar oud
5. Het liefste een beetje een luxe binnenkant, dus niet te veel plastic en bijvoorbeeld leren stoelen (panoramadak?) maar dit is geen must.
6. Budget van 15-20K
7. Enigsinds hogere onderhoudskosten vinden we niet erg, hebben we nu ook. We balen alleen ervan als de rekeningen 1000+ per jaar worden.
8. We houden niet van Franse auto's (Renault, Peugeot). We hebben een Clio gehad, maar die had zoveel kleine mankementen, reed niet fijn etc. Ook het uiterlijk van deze merken spreekt ons minder aan.

In eerste instantie keken wij vooral naar Audi, Mercedes en Volkswagen. BMW hebben we nooit super gevonden qua uiterlijk. Maar we kwam er al snel achter dat dit en behoorlijk aan de prijs is en dat de kwaliteit van de auto's niet het allerbeste is. Nou rijden wij een Mini uit 2012, die zal ook niet de beste kwaliteit zijn maar voelde wel luxe aan van binnen. Daarnaast, het grooste struikelblok, is dat de DSG van de VAG groep gewoon troep is als ik het internet moet geloven. De DQ200 is een beruchte DSG en die zit eigenlijk bij elke auto in ons budget er in.

Toen ben ik verder gaan kijken, maar hoe stom het ook klinkt, we willen de auto ook mooi vinden.
Een Dacia, Toyota, Hyundai trekken ons gewoon totaal niet, terwijl we weten dat het kwalitatief top auto's zijn. Mazda vinden wij al iets mooier, maar nog steeds niet dat we super enthousiast worden. We weten dat Mazda een top-automaat heeft. Met genoeg kofferbakruimte blijft eigenlijk alleen de Mazda 6 (vinden we niet zo mooi) en de Mazda CX5 (enigsinds mooi) over. Maar de Mazda CX5 zit wel echt aan de bovenkant van het budget en we zijn niet super enthousiast.

Waar we wel enthousiast van worden is bijvoorbeeld een Skoda Karoq of Tiguan. Geen spannende auto, maar ziet er vrij sportief uit. Deze stond bovenaan ons lijstje, tot we dus hoorde van de DQ200 en de problemen. Aangezien wij kopen in een range van 100K-130K KM is dit juist de tijd dat de meeste problemen ontstaan en we willen niet net een auto kopen om binnen korte termijn de versnellingsbak a 2-3K te moeten gaan vervangen.
Toen zijn we uit gekomen bij een Skoda Octavia. Deze werd vaak aangeraden op verschillende fora's, degelijke/saaie auto maar wel een zee van kofferbakruimte wat ook wat waard is. Maar ook hier is het lastig om een Octavia te vinden die de juiste DSG heeft.

We hebben ook naar Lexus gekeken, maar de SUV versie valt buiten budget en de CT200 heeft niet genoeg kofferbakruimte.

Heeft iemand misschien nog een gouden tip om naar te kijken, welk merk heeft betrouwbare automaten die we nu over het hoofd zien. Of maak ik mij veel te druk over de DQ200 en vallen de kosten over het algemeen wel mee?

Bedankt, elke tip is welkom!

Belangrijke toevoeging: Wij hebben geen mogelijkheden tot opladen. Vandaar dat elektrisch geen optie is helaas.

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je reactie.
Ford Kuga stond zeker op het lijstje, maar ook daar werd gezegd dat de Powershift (automaat) van Ford niet goed was en dat pas vanaf 2020 de nieuwe 8-traps automaat geleverd was. Ik weet niet of de Ford Puma dan nog in budget zit, aangezien we niet de 'basis' uitvoeringen zouden willen.

En sorry als ik er helemaal naast zit, ik neem dit op dit moment over van mijn notities wat ik de afgelopen weken heb gevonden voor elke auto. Dus mocht ik er naast zitten, dan hoor ik het graag haha

Moderne automaten zijn nou eenmaal complexe techniek. Ik zou zelf lekker wat gaan proefrijden in wat je aanspreekt, en als je zo bang bent over eventuele gebreken dan goede afspraken maken over garantie of eventuele reparaties. Als je een slecht gevoel hebt bij bepaalde modellen die lekker links laten liggen. Of gewoon een Auris kopen. Wel betrouwbaar, maar daar wordt ik dan weer niet warm van.

Is een Mini Clubman iets voor jullie.

Fijne wagen en goed schakelende automaat.

Aantal voorbeelden

Foto's als voorbeeld
0-9dfaaa2ea643d3549b59e0f7bc035629.jpg
0-08e07a2847ecca56f3f87cabf45affc6.jpg

Laatst bewerkt:
Je schrijft een aantal merken die perfect in het plaatje passen al af... Renault heeft bijvoorbeeld een prima 1,3 TCe blok met fatsoenlijke automaat in meerdere modellen geleverd. Van Clio/Megane naar Kadjar/(Grand) Scenic. Heb zelf een Renault gereden met die combi: is prima bevallen

Je schrijft een aantal merken die perfect in het plaatje passen al af... Renault heeft bijvoorbeeld een prima 1,3 TCe blok met fatsoenlijke automaat in meerdere modellen geleverd. Van Clio/Megane naar Kadjar/(Grand) Scenic. Heb zelf een Renault gereden met die combi: is prima bevallen
Dankjewe. In mijn omgeving is er niemand positief over Renault in het algemeen. Ik wist alleen dat Franse merken niet de beste reputatie hadden. Maar misschien is dit een gedachte van vroeger. Ik ga er naar kijken!

Edit: Ik vind de Renault Arkane een mooie auto, zie dat in mijn budget ik de renault arkana 1.6 e-tech hybrid kan kopen tussen de 100K-120K gereden. Ik lees alleen dat de 1.6 e-tech hybrid wel fijn rijd in stadverkeer, maar totaal geen kracht heeft. Ik zie dat die binnen de 10,8 seconde op de 100 zit wat nog steeds sneller is dan de auto die ik nu rijd. Daarnaast iis de topsnelheid wel laag met nog geen 180km/h dus vermogen valt inderdaad tegen. Mensen bekend met deze auto?

Laatst bewerkt:
En om welke reden was Mercedes afgevallen? Je gaf aan dat je daar in eerste instantie naar keek. Dat Audi en VW wegvielen vanwege de DSG volg ik uit je verhaal. Maar voor de Mercedes mis ik de reden. Als ik online kijk, past de CLA goed in het midden van je budget. En aan het uiterste van je budget komen ook al wat betere exemplaren van de c-klasse of zelf een wat kale uitvoering van de laatste generatie cla.

• Leuk
Waarderingen: 944
Goede vraag. De reden is dat we de lage versies van Mercedes niet zo mooi vinden. We hebben naar de GLA gekeken maar dan komen we bij een vrij kaal model uit. Ik ga de CLA nog eens overwegen hier, voornamelijk mijn partner vind het niks.

Kijk ook naar de Kia Ceed en Niro.
Lange garantie, goede kwaliteit, en gewoon een prima keus.

Ik heb zelf nu bijna 5 jaar een Renault (Clio) met deze1.3 TCe met 7 traps automaat, erg fijne, krachtige en zuinige aandrijving.
Heel betrouwbaar, in de 5 jaar geen storingen of reparaties gehad.

De 1.6 hybride aandrijving van de Arkana ken ik uit de Captur.
Fijn, zuinig en soepel bij een normale rijstijl, niet voor mensen met heel veel haast. Even wennen is dat het motortoerental soms hoger ligt in verband met het bijladen van de accu.

Overigens leg je de lat wel heel laag met de nota’s, de hoogste die ik tegen kwam in vele jaren was € 559,00 .

Dankjewel allemaal voor de reacties. We nemen alles mee.

@ak2
Ja opzich hebben wij geen haast, we rijden zelden harder dan de 120/130 die is toegestaan. M.b.t. tot de nota's zie ik toch echt bij die VAG automaten dat wanneer er iets kapot gaat dit al gauw 1,5K kost en bij een totale revisie nog meer. En overal lees ik dat 100K tot 130K een beetje de gevarenzone is m.b.t. deze automaten. Maar misschien overschat ik het inderdaad.

Om en nabij 3000 euro koste een nieuwe dsg op onze Passats destijds als ik mij de facturen goed herinner. (2 gehad van de B8 generatie, 2x stuk rond de 170-200dkm) Wel bij de merkdealer, want leaseauto, zelf niet hoeven betalen dus ook gelukkig.

Ja die verhalen hoor ik dus ook. Ik zal dit zelf moeten betalen en aangezien ik een Occasion koop weet ik nooit hoe ermee om gegaan is. Als het bij 170dkm pas naar voren komt heb ik toch al 2-3 jaar ermee kunnen rijden voordat deze kosten gedragen hoeven te worden dus dat is geen probleem. Maar als er minder netjes mee om is gegaan zie ik ook genoeg DSG's al vervangen worden tussen de 120-140K aan KM en dat zou zuur zijn.

Op dit moment staan de Karoq en de Arkana van Renault bovenaan. Vind dit beide zeer mooie autos. Renault een betrouwbaardere automaat, maar minder sportief. Karoq een minder goede automaat, meer kofferbakruimte maar wel het risico dat je tegen deze dure kosten aanloopt.

Ja, om het dan toch nog een beetje goed te maken voor die Passats die ik toch als erg fijne auto's heb ervaren. Buiten het DSG verhaal om hebben wij er in al die kilometers geen grote problemen aan gehad. Dus na vervanging van zo'n bak moet je weer heel wat kilometers goed kunnen rijden denk ik dan. Misschien staan er exemplaren te koop waar de bak al is vervangen?

Kijk ook naar de Kia Ceed en Niro.
Lange garantie, goede kwaliteit, en gewoon een prima keus.
Heb zelf een Proceed, welke voldoet aan al je wensen (automaat is een DCT-7 welke goed bekend staat voor zover ik weet). Daarnaast vaak voorzien van panoramadak die open kan en van leer/alcantara en alle opties die een normaal mens graag wil.
Of het mooi genoeg voor je is weet ik natuurlijk niet.
De auto heeft een diepe kofferbak, wat handig is met kinderwagens en rommel. De gewone Ceed is nog praktischer omdat deze minder schuin afloopt.

Zie bijvoorbeeld deze (ik heb er eentje van 2020 uitgezocht vanwege het digitale dashboard, als je dit niet boeiend vind zijn ze er ook van 2019 met minder kilometers die iets goedkoper zijn).

De DQ200 DSG is inderdaad berucht om hoge slijtage aan de koppeling, maar daar is wat aan te doen (preventief)
Verder is het voor zover ik weet geen probleem automaat.
De Octavia is wel veel voor relatief weinig. Alleen niet spannend inderdaad. Staan er genoeg te koop met veel leuke opties.
De 1.0 motor is al heel behoorlijk qua prestaties en heel zuinig. De 1.5 is sterker, maar verbruikt flink meer.

De Octavia 3 is verder gewoon een prima auto.
De Octavia 4 zal buiten budget zijn denk ik, maar die heeft ook meer software issues.

De Kia Proceed is ook een leuke optie. Schijnt alleen krap te zijn qua hoofdruimte voor lange mensen.

Ik rijd al jaren vrijwel probleemloos in een Mercedes E klasse w212 automaat, ruim en comfortabel, en (net) ruim genoeg met 3 pubers...geen goedkope auto om te rijden, maar m.i. ook niet duurder dan andere grote auto's...nu 153k op de teller, auto is 15 jr oud , ik wil niks anders ! Smaak en voorkeuren zijn subjectief natuurlijk...

als je langer bent dan pak'm beet 1,83m: zoek een Proceed zonder panodak en zonder elektrisch verstelbare stoelen. Anders gaat het echt niet passen.

Wij zijn met een soortgelijke wensenlijst uitgekomen bij de Lexus RX. Wel iets ouder dan 2017. Aanloopkosten waren fors (distributieriem, waterpomp, alle remmen, goede banden ipv onbekend c-merk). Los daarvan in (bijna) 2 jaar tijd en 60.000 kilometer verder geen enkel probleem gehad. Dit in tegenstelling tot onze vorige auto, een Volvo XC90. Daar stonden we om de 3 maanden bij de garage met een storingslampje, rammel of ander probleem. De Lexus is naar onze mening een erg lelijke auto om te zien, maar betrouwbaar, rijdt fantastisch en voorzien van genoeg luxe. Kofferbak is groot genoeg voor de kinderwagen. Het praktijkverbruik ligt op 8,5 l/100 km.

Clubman is niet klein hoor en heeft een grote kofferbak.

De afmetingen en technisch gegevens.
Niet overdrijven. Clubman zit ongeveer op C-segmentformaat, zij het dat veel auto's in dat segment al langer zijn en een grotere kofferbak hebben.

Vergeet niet dat TS er een kind + toebehoren in wil vervoeren. De eerste pakweg anderhalf jaar moet er dus een vrij forse kinderwagen mee achterin (en ongetwijfeld een hele berg andere meuk, je kunt het zo gek niet verzinnen is mijn ervaring). En het kind zal de eerste x jaren nog op een speciale stoel ziten waardoor je veel beenruimte in het interieur wenst: de stoel vóór de zitplek van het kind moet namelijk best ver naar voren, en je wilt als passagier niet opgevouwen tegen het dashboard zitten. Of je zet het kind rechts voorin en pa of ma erachter, dat zou wellicht kunnen. Zelf vind ik dat kinderen gewoon achterin horen.

Ik zou dus iig een auto met niet alleen veel kofferbak maar ook goede beenruimte achterin zoeken.

Opties:
- Skoda Octavia Hatchback of Combi (Combi iets handiger maar beiden hebben een zee aan ruimte)
- Opel Astra K Sports Tourer (= vorige generatie, de huidige is te krap achterin)
- Ford Focus Wagon meest recente generatie
- Mini Countryman (zelf geen ervaring mee maar lijkt me een ruime SUV)
- Skoda Karoq of Kodiaq
- Volkswagen Golf Variant
etc

Verder lees ik dat TS erg benauwd is voor problemen met de automaat. Zelf zou ik die automaat lekker uit de wensenlijst schrappen (zeker als de auto vooral voor in de vrije tijd is), maar goed dat zal wel geen optie zijn. Dus zou ik als ik TS was niet te snel merken erop doorstrepen maar gewoon ruim begroten op onderhoud van de transmissie.

Een Seat Ateca past ook mooi in budget. Met een mooi uitgeruste FR of Xcellence heb je een fijne auto.
En toch zou ik ook de Toyota Corolla Touring Sports niet afschrijven. Ik zou niet weten waarom dat minder zou zijn dan een Europese equivalent. Helemaal met de 2.0:

De Toyota Corolla is wel een zekerheid. Probleemloze planetaire CVT automaat en technisch gewoon uitstekend.

Ik zou een volkswagen golf variant 7 of 7.5 tsi bij een dealer halen in Duitsland. Deze auto heeft 600 liter bagageruimte, en vanwege het relatief lage gewicht nog prettig qua wegenbelasting. De DSG automaat is top, en op duitse auto's zitten vaak meer opties dan de uitgeklede Nldse varianten. Als je de vroeg in de ochtend bij de dealer op de stoep staat, dan kunnen ze nog een '5-Tages-Kennzeichen' op jouw auto schroeven en dan rijd je zelf terug naar huis. Alleen nog even een afspraak maken met de RDW, verzekeren, bpm betalen en de gele platen erop schroeven en karren maar. Via mobile.de genoeg keus.

Ter aanvulling: De DQ381-bak die vanaf 2017 wordt ingebouwd, heeft zeven versnellingen en een natte koppeling. Ook opgelost dus.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan