Lakschade reden voor inruil?

Wat is wijsheid?

• Zo doorrijden

Stemmen: 16 51.6%
  • Laten behandelen en doorrijden

Stemmen: 13 41.9%
  • Nu inruilen met lakschade

Stemmen: 2 6.5%
  • Laren behandelen en inruilen

Stemmen: 0 0.0%

• Totaal aantal stemmers
    31

Hu 1453992

Net ingestapt
Ik heb graag jullie mening nodig.
We hebben een Hyundai i30 uit 2012. Er staat nu zo'n 180.000 op de teller en rijden 10.000km pj.
Eigenlijk weinig tot geen kosten aan naast het reguliere onderhoud. Auto ziet er van binnen en buiten nog heel goed uit. Alleen....

Heb ik vorige week afgespoeld bij een garage box met zeep kanon en daarna de hoge drukspuit. Hierbij vloog er op 2 delen de lak van de auto af... Ik verbaasde me er over dat dit al gebeurt bij een auto van 13 jaar oud.

Nu zit ik een beetje in dubio, Hyundai heeft een prijsopgave gegeven van 950€ voor lakherstel. Dit moet goedkoper kunnen denk ik... De inruil waarde is nu flink omlaag gegaan, denk dat we nog iets van 6000€ konden vangen maar dit zal nu minder worden met de lakschade.
De planning was eigenlijk tot 200.000 door te rijden (lees 2 jaar nog)

Wat is wijsheid,
1) zo doorrijden en hopen dat het niet erger wordt.
2) laten behandelen en doorrijden
3) auto inruilen, voordat het erger wordt en geld van de reparatie in nieuwe auto stoppen
4) laten behandelen en dan verkopen.

Fotos

Ik hoor graag jullie mening

Wat ik wil meegeven is dat hoe goedkoper je iets wilt laten herstellen, hoe meer je dat ook terugziet in de kwaliteit van de reparatie. En we praten wel over een auto van 13 jaar oud, die verliest na verloop van tijd gewoon zijn waarde.

Ik ben zo vrij de foto's even inline te plaatsen, @Pietzoveel heeft ze volgens mij al gemist (ik ook bijna).

Ik zo absoluut zo doorrijden. Onderste is plastic bumper, bovenste misschien ook, Het is alleen de blanke lak, je ziet dus nog de lak laag en daaronder zit nog primer (en op plastic maakt dat toch allemaal niet uit). Het is waarschijnlijk steenslag die de blanke laag heeft verzwakt.

Ik zou hier echt niks meer aan doen. Het is zeker niet 'beschamend' lelijk, maw zoals met zoveel krasjes: geen hond die het ziet, zelfs met inruil zal een geïnteresseerde er niet om malen. Een inkoper zal het misschien als truukje inzetten (maar doet er bij verkoop zelf ook niks aan).

Je kan 2 of 3 (kleine) bedrijven langsrijden, mogelijk is er een eerlijk persoon die inziet dat dit een peuleschil is (ze spuiten immers tientallen keren per dag met blanke lak). Je kan ze bijvoorbeeld zeggen : joh kan je dit voor €100 netjes maken anders laat ik het lekker zitten. (eventueel deuk of dieper liggende kras neem je dan voor lief, bedenk of je een leenauto wil, als je hem een paar dagen kan laten staan is het nog makkelijker voor hen om een stil momentje te vinden) Misschien dat ze iets meer vragen, maar dan kan je zelf wat onderhandelen/beslissen.

Je kan het ook nog zelf doen, 2K blanke lak spuitbus, op youtube staan er tientallen filmpes hoe je dat zelf met een hoop schuren en polijsten weer netjes krijgt.

Maar nogmaals: ik zou er niet om malen. Misschien rijdt er over twee jaar wel iemand je bumper eraf.. En buiten de lak: ik zou ook doorrijden met zo'n wagen.

SsFdsmb.jpeg

ijHEG4e.jpeg

Lekker laten zitten en doorrijden, zo te zien alleen blanke lak wat eraf is, bovendien auto van 13 jaar oud, over 2 jaar bij geplande inruil 15 jaar oud. Gewoon zonde van het geld om dit nu te laten opknappen.

Ik denk dat je zorgen over daling van de inruilwaarde wel terecht is. Al denk ik eerlijk gezegd dat je met je huidige inschatting van de inruilwaarde a 6000 euro al vrij hoog zit.

Ik zou het zelf proberen fiksen en gewoon doorrijden. Genoeg on line how to’s te vinden.
Denk ook dat 6.000 bij inruil of als particuliere verkoop aan de hoge kant is.

Dank je wel voor het inline plaatsen van de fotos !

Bedankt voor jullie tips en opmerkingen!
Ik ga binnenkort even een rondje langs schadeherstelbedrijf. Kijken wat zij er van zeggen. Goede tip om hem achter te laten, zodat ze het kunnen doen wanneer het ze uitkomt.

Het onderste gedeelte is plastic bumper, dat vind ik niet zo erg idd. Die andere is wat meer aanwezig, maar ja het is ook geen nieuwe auto...

Het viel me op dat vooral rode autos dit ook hebben. Als je er op gaat letten, zie je dat bij veel autos wel iets van lakschade heeft. Alsnog weinig in vergelijk met omringende landen, in Frankrijk de nieuwste auto al zo veel schades gevallen gezien ...

Mijn ervaring is dat dit verder afbladdert. Als het u niet stoort, zou ik het zo laten. Weet wel dat die plek over twee jaar groter is. Het is zo dat deze auto bij inruil over twee jaar niet veel opbrengt, met of zonder die plek. Over de inruilwaarde nu zou ik mij niet teveel illusies maken, EUR 6.000 lijkt mij heel veel.

Ik schat zelf de huidige inruilwaarde op zo'n 4000 euro, en over 2 jaar dus hooguit zo'n 3000 euro. Dus ik zou het niet voor een bedrag richting de 1000 euro laten opknappen. Maar als het voor een paar honderd euro kan dan zie ik daar de meerwaarde wel van in.

Lekker mee doorkarren. Het geld wat je moet investeren krijg je niet terug met de verkoop van een relatief oude auto met wat ervaring. En zo opvallend is het niet.
De planning was eigenlijk tot 200.000 door te rijden (lees 2 jaar nog)
Het slaat mijns inziens nergens op, maar zet je auto te koop voordat je over die 200.000 bent. Het doet wat met de waarde als je eronder blijft, al is het maar een beetje.

Ik geloof nooit dat herstellen gaat lonen (in de zin van: kosten reparatie zijn lager dan verschil in de inruilwaarde). Tegen de tijd dat jij de auto gaat inruilen is de waarde sowieso op een punt belandt waar een beetje schade niet meer bepalend is (en/of 'er gewoon bij hoort). Niet vervelend bedoeld, maar hoe mooi je auto er ook bij staat/stond en hoe zuinig je er ook op bent: het is inmiddels gewoon een oud karretje.

Dit kan met een spotrepair ook wel flink verminderd worden. Ik zou zeker even rondvragen.
Precies, met een goede zogenaamde spotrepair kan dit bijna onzichtbaar worden hersteld à ongeveer 150 euro per plek. Dat zou ik zeker laten doen, want je kunt ervan uitgaan dat dit verder afbladdert en/of de kleurlaag er op den duur vanaf slijt.

Je kan Hyundai trouwens moeilijk de schuld geven van dit probleem. Het is waarschijnlijk veroorzaakt door onbehandelde steenslagschade, iets wat je (ook volgens het onderhoudsboekje) zo snel mogelijk moet bijwerken met een lakstift.

Ik geloof nooit dat herstellen gaat lonen (in de zin van: kosten reparatie zijn lager dan verschil in de inruilwaarde). Tegen de tijd dat jij de auto gaat inruilen is de waarde sowieso op een punt belandt waar een beetje schade niet meer bepalend is (en/of 'er gewoon bij hoort). Niet vervelend bedoeld, maar hoe mooi je auto er ook bij staat/stond en hoe zuinig je er ook op bent: het is inmiddels gewoon een oud karretje.

In een land waar auto's gemiddeld pas na 20 jaar worden afgedankt heeft deze i30 nog een tijdje te gaan. Ook in oudere auto's kun je nog gerust wat investeren. Maar als het voor 300 euro heel netjes kan en voor net geen 1000 euro - moet zich nog bewijzen - perfect, dan ligt de voordeligere optie wel voor de hand.

In een land waar auto's gemiddeld pas na 20 jaar worden afgedankt heeft deze i30 nog een tijdje te gaan. Ook in oudere auto's kun je nog gerust wat investeren. Maar als het voor 300 euro heel netjes kan en voor net geen 1000 euro - moet zich nog bewijzen - perfect, dan ligt de voordeligere optie wel voor de hand.
Tja dat een auto 20 jaar mee gaat wil natuurlijk niet zeggen dat'ie er ook 20 jaar pico bello bij moet staan. Ben het wel met je eens dat 'reparatie voor weinig' mogelijk verdere schade kan voorkomen. Natuurlijk mag je nog investeren in oudere auto's, dat zal in zekere zin ook wel moeten. Onderhoud gaat gewoon door natuurlijk. En wat ook meespeelt: wat is het je zelf waard. Je hoeft niet alles als boekhouder aan te vliegen natuurlijk. Ik heb zelf geen relevante ervaring met schadeherstel dus kan het slecht beoordelen, en ik kan ook niet in de portemonnee van TS kijken. Maar als het voor een paar honderd euro netjes hersteld kan worden dan is het wellicht de overweging waard.

Wij hadden dit ook met de voorbumper, na een half jaar doorrijden ontstonden er meer plekken. Volgens de spuiter komt het door steenslag. Door kleine gaatjes dringt water onder de blanke en als het dan vriest drukt die eraf. Zijn advies was opnieuw spuiten en een hardere blanke lak te gebruiken. We hebben dit laten doen en tot nu toe is het niet terug gekomen. Veel autoverkopers controleren dit bij inruil en geven dan minder voor je auto. Als je zelf met een spuitbus aan de slag gaat kost je dat zeker geld. Inruilen als het regent.

Terug
Bovenaan