Hulp gezocht in onbekend segment

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een redelijk betrouwbare bak, budget 1000-1500 euro, voor een wekelijkse rit op en neer naar Groningen ivm afronden studie.

Nu is dit een segment waar ik eigenlijk nog nooit in heb gezocht, dus kan wel wat hulp gebruiken. Dat het een oudere auto wordt met veel kilometers dat geloof ik wel, maar wat is een beetje de juiste hoek waar we moeten zoeken en uiteraard opletten (onderhoudsboekje etc spreekt voor zich).

Nissan Micra, Kia Ceed en de Suzuki Swift zijn auto's die ik in dit soort rubrieken tegenkom. Maar zijn er nog andere opties?

Ik heb pas een Suzuki Wagon R voor iemand verkocht. Deze had de 1.3 motor en was een best fijn autootje, maar er is weinig markt voor. Doe daar je voordeel mee. Dit exemplaar had net 80.000km op de teller en was in zeer nette staat en zat binnen jouw budget. Ik zou dus zoiets zoeken. Een Swift is gewilder en daardoor duurder, net als een C1/107/Aygo bijvoorbeeld.

Ik zou gaan kijken naar een Hyundai Accent of Hyundai Getz of anders een Kia Rio van vóór 2012. Daar krijg je nog relatief veel waar voor je geld en kun je voor € 1500 waarschijnlijk een relatief jonge auto vinden met een aardige kilometerstand en nog in behoorlijke staat ook.

Heb je doorgerekend of je niet met een Greenwheels uit kan? 1 keer per week is niet veel. Het wordt per rit met benzine inbegrepen zo'n €56 (200km, gokje) en per dag betaal je max €25 voor 10 uur gebruik. +€25 maandelijks voor abo.
Dan heb je echt absoluut nul zorgen en elke meevaller (dagje vrij, thuiswerk, lift, carpool) kost je niets.

Snappcar/Mywheels kan ook nog uitkomst bieden (al dan niet in combi met bovenstaande)

Bij bo-rent of een lokale verhuurder kom je vast ook een eind voor €50 per dag.

Laatst bewerkt:
Ik heb vrij weinig met het OV, maar Groningen stad is best redelijk te bereiken per trein.

Ik zou gaan kijken naar een Hyundai Accent of Hyundai Getz of anders een Kia Rio van vóór 2012. Daar krijg je nog relatief veel waar voor je geld en kun je voor € 1500 waarschijnlijk een relatief jonge auto vinden met een aardige kilometerstand en nog in behoorlijke staat ook.
Een hyundai accent is denk ik 1 van de grootste vergeten model die er maar bestaat en zat ik ook aan te denken , een getz van naar de facelift is ook een aanrader te herkennen dat die een 1.4 aan boort heeft ipv een 1.3. Een ander vergeten model is de smart forfour 1.3/ 1.5 in Coevorden staat er interessant exemplaar te koop. Het slechte imago van oliezuipende smarts hoef je geen zorgen over te maken de 1.3/ 1.5 zijn van mitsubishi
Het verbruik van een koreaan uit die tijd kan enigszins tegen vallen, kwamen niet in de buurt van fabrieksopgave

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een redelijk betrouwbare bak, budget 1000-1500 euro, voor een wekelijkse rit op en neer naar Groningen ivm afronden studie.

Nu is dit een segment waar ik eigenlijk nog nooit in heb gezocht, dus kan wel wat hulp gebruiken. Dat het een oudere auto wordt met veel kilometers dat geloof ik wel, maar wat is een beetje de juiste hoek waar we moeten zoeken en uiteraard opletten (onderhoudsboekje etc spreekt voor zich).

Nissan Micra, Kia Ceed en de Suzuki Swift zijn auto's die ik in dit soort rubrieken tegenkom. Maar zijn er nog andere opties?
Let bij een Suzuki Swift 1.3 wel op dat de versnellingsbak al gereviseerd is. Of test in ieder geval uit of hij op de snelweg in de 5e versnelling blijft.

Een Fiesta Mk6 met 1.25 16v motor is ook een aardige keuze.

Je moet helemaal niet naar specifieke modelletjes zoeken bij dit budget. Wat je zoekt is een goed onderhouden auto. Een auto waar voor gezorgd is. Bij voorkeur iets dat niet al te populair is (daarom waarschijnlijk geen Toyota of VW bijv). Kilometerstand, leeftijd, fabrikant, allemaal eigenlijk totaal oninteressant. Ga met iemand die auto's technisch op waarde kan schatten Marktplaats oid af voor auto's in jouw buurt binnen jouw budget. Een auto waarvan de remvloeistof okee is, waar geen Chinese of oeroude banden onder zitten, waar geen tig aandachtspunten op het APK rapport staan (tenzij nu verholpen), waar het interieur niet overdreven smerig is, etc. Ook al zijn dat problemen die je kan verhelpen, het is wel een lakmoesproef voor hoe er voor de auto gezorgd is.

Ik zou sowieso voor iets Aziatisch gaan met onderhoudshistorie. Kilometerstand zou ik niet als criterium hebben. Persoonlijk zou ik proberen een redelijk ogende advertentie van Marktplaats te zoeken. Scheelt je in aanschaf een hoop centen.

Verder staan er al best goede tips.

In deze prijsklasse is er geen merk of type te noemen waarvan je kunt zeggen dat je die moet kopen omdat die dan nog steeds betrouwbaar zijn.

Toevallig heb ik pas geleden een vriend in deze prijsklasse aan een auto geholpen. Wij zijn toen uitgekomen op een Hyundai Atos. Ford Ka's vind je ook nog veel in deze prijsklasse, maar die zijn vrijwel allemaal zowat doorgeroest.
Een oude Atos kost bijna niks meer en zijn best betrouwbare autootjes aangezien de hoogbejaarde buurman van mijn moeder deze nieuw heeft gekocht 25 jaar geleden en al inmiddels meer dan 3 ton op de klok heeft met nauwelijks reparaties.
Met een Atos houd je waarschijnlijk ook nog centjes over voor eventuele reparaties.

Je budget wordt lastig, maar ik heb zelf een fiat punto 1.2 16v gehad en enorm betrouwbaard. De fireblokjes van fiat gaan eigenlijkt niet zomaar kapot. Met de 80 pk kom je ook redelijk mee in het verkeer en met de 1.2 16v gecombineerd met 6-bak heb ik 1 op 22 gehaald:)

Deze ziet er serieus goed uit, twee sleutels en logische NAP.

In deze prijsklasse is het belangrijk dat er goed voor de auto gezorgd is. En dat de auto goed en regelmatig is onderhouden. En koop een minder populair model, die koop je vaak jonger, en met een lagere tellerstand.

Er zijn al veel hele goede suggesties gedaan.

Je kunt ook nog kijken naar een Daihatsu Cuore,
Opel Agila, Fiat Panda , Renault Clio, Peugeot 206,
of Citroën C3.

Als je veel op de snelweg rijdt, zou ik ook naar het comfort kijken. Als je een auto kiest waar er veel verkocht van zijn kom je vaak voordeliger aan onderdelen.

Zoiets lijkt me ook perfect. Heb er zelf ooit eentje gehad voor een jaar of twee voor erbij. Er was nooit iets mee. Ontzettend saai om te rijden en om te zien en ook ontzettend saai om te onderhouden.

Bij Europese merken rekening binnen dit budget rekening houden dat de distributieriem vervangen moet worden, met de huidige garage tarieven is dit niet altijd meer onder de €500. Uitzondering zijn de modellen die techniek delen ( C1 en 107 en nog veel meer modellen buiten jouw budget ) met een japanner (tweelingen) de agila 1e generatie had opel motoren ipv motoren van suzuki. Europese merken die techniek aan boord hebben van hyundai/ Kia zijn niet van toepassing binnen jouw budget

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal, ik zie hier een hoop goede tips.

Was vergeten dat de rit start vanuit omgeving Rotterdam.

Trein nemen we ook zeker mee in onze overwegingen

Dank hier zal ik zeker kijken

Hoop goede tips al, inderdaad niet perse naar een specifiek model zoeken maar gewoon aanbod bekijken en proberen de netste auto te vinden.

Zoiets als dit, relatief recent, weinig NAP kilometers, airco en met 4-cilinder ( fijner dan de 1.0, zeker op langere afstanden )
Hier nog zo eentje. Zou ik blind durven kopen:

Terug
Bovenaan