[BMW E91 325i 2011] – Piepende motor bij warme motor en onregelmatig stationair toerental

Mike 8317137

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik rijd een BMW E91 325i uit 2011, motorcode N53B30A, en loop sinds kort tegen een vervelend probleem aan waar ik maar niet de vinger achter krijg. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar ik moet zoeken.

Symptomen:
  • Piep ontstaat pas bij warme motor, eerst pas na ~30 km, inmiddels al na ~20 km rijden.
  • Optrekken boven de 2000 rpm is het moment waarop het piepen meestal start.
  • Bij het intrappen van de koppeling verdwijnt het geluid tijdelijk, maar dat is inmiddels niet meer altijd het geval.
  • Bij een lange rit met aanhanger en cruise control kwam de piep ook terug, zelfs bij constante snelheid. Bij koppelen verdween het, maar kwam willekeurig weer terug – soms pas na een paar kilometer.
  • Inmiddels piept de motor soms ook stationair, en dan loopt het toerental onregelmatig, alsof hij op het punt staat af te slaan.
  • Bij een koude motor is het stationair toerental ook onregelmatig, en de motor slaat dan soms zelfs af – maar zonder piepgeluid.
  • Multiriem is al vervangen, en bij handmatige controle lijken de aircopomp en dynamo niet te schuren of vast te lopen als de motor koud is.


Herkent iemand dit gedrag?
Is er iets dat ik specifiek zou kunnen testen of (laten) uitlezen?

Alvast bedankt!
 
Valse lucht waarschijnlijk via (kromgetrokken) kleppendeksel. Ik heb het met de 3.0 liter gehad maar dat is ongeveer hetzelfde blok niet?
 
Ik vermoed dat je druklager/koppelingsgroep er binnenkort uitklapt. Dat de piep erger wordt namate de motor warmer wordt wil zeggen dat het metaal dus uit gaat zetten en nog meer wrijving krijg + je zegt bij het intrappen verdween het eerst.. Je motor draait dan nog steeds rond, allleen je koppeling/bak niet meer. Dus ik zou in die richting zoeken, hoe oud is de huidige koppeling?

Laten uitlezen gaat je niet lukken, ik zou eens goed luisteren naar je koppeling/versnellingsbak. Heb je een lange schroevendraaier? Dan kan je dat gebruiken als stethoscoop om de trillingen/piepen beter te lokaliseren.

Het uitvallen en excetra kan mogelijk iets totaal anders zijn, dit wordt via internet lastig te beoordelen..
 
Valse lucht waarschijnlijk via (kromgetrokken) kleppendeksel. Ik heb het met de 3.0 liter gehad maar dat is ongeveer hetzelfde blok niet?
Hierbij moet je ook olie lekkage hebben en het dan ook echt ruiken toch? Weet niet of dat het geval is?

Ik had een klepdekselpakking die verweerd was met olie druppels op spruitstuk als gevolg. Bij het stoplicht hele vieze olie geur.

Als dit het geval is zou ik het wel zsm laten verhelpen - met deze temperaturen (+20 graden) is risico op brand aanwezig.

Check even onder je klepdeksel of je olie sporen ziet
 
Hierbij moet je ook olie lekkage hebben en het dan ook echt ruiken toch? Weet niet of dat het geval is?

..
Nee geen last van gehad. Misschien was er genoeg vacuum om dat tegen te gaan. Dat piepen klonk ook best fel.
 
Terug
Bovenaan