Jazz op benzine inruilen voor BMW i3?

Kalman2

Wegverkenner
Mijn vrouw rijdt momenteel een handgeschakelde Honda Jazz uit 2016 voor haar woon-werk verkeer. Ze rijdt ongeveer 20.00km per jaar en heeft ambulant werk in de zorg. Dus weinig snelweg en veel routes binnendoor en in de stad. De auto bevalt prima.

Nu werd ik getriggerd door de prijzen van gebruikte EV's die ik nogal scherp vind. Ik heb berekend dat een gebruikte i3 met 120ah uit 2019 uiteindelijk iets goedkoper zal zijn in de totale autokosten. Als het aan mij mij lag was ik al gaan shoppen en proefrijden, maar mijn vrouw begint al met haar ogen te draaien als ik over een andere auto begin. Ze wil er gewoon niet over nadenken en kent eigenlijk maar twee soorten auto's, goede (die doen het) en foute (die zijn kapot).

Kunnen jullie mij helpen aan ijzersterke argumenten om toch voor een compacte EV te gaan kijken?

Misschien is het goed dat jij of je vrouw eens een proefrit gaat maken met een i3. Zelf heb ik nooit met een Honda Jazz gereden, maar ik kan me zo voorstellen dat het rijgedrag nogal verschilt. Op basis daarvan kan je wellicht wat beter een inschatting maken.

Tactisch gezien kan je natuurlijk beter een goedkopere auto hebben die onder de streep wat meer aan kosten brengt dan een dure auto (EV of ICE) die voordeliger rijdt.

Een dure auto kan namelijk dure reparaties geven (zeker BMW), veel afschrijven, pittige kosten geven bij total loss of diefstal (dagwaarde = veel lager dan aanschaf) en heeft eigenlijk alleen een voordeel als je dat doel met veel kilometers haalt óf nóg meer gaat rijden. En ironisch genoeg is ineens heel veel moeten rijden (werk/familie) dan ook weer lastiger met een 6 jaar oude i3.

Een Jazz die prima bevalt kost eigenlijk alleen maar wat benzine, mrb en wat reparaties en mochten er hele rare dingen gebeuren (ziekte, ander werk, diefstal, brand) dan koop je de volgende dag fluitend een nieuwe en/of is het ook geen punt dat je ineens maar 3000km/jaar gaat rijden.

Daarbij komt dan ook nog het EV gehalte: kan je wel thuis laden? Wil je om 21:30 nog een ander plekje gaan zoeken of 2 keer per avond die ene zijstraat inlopen of op een app kijken of de auto al geladen kan worden. Hoe lastig is het als het laden een keer niet lukt (onbemerkt), hoelang reken je nog voor een levensduur van de accu etcetera..

Laatst bewerkt:
Duidelijk. Ik denk dat de TCO voor de i3 wel lager uit zal vallen in ons geval. Ik heb een eigen oprit en flink wat zonnepanelen. Als volgend jaar de salderingsregeling er van af gaat wordt het wel aantrekkelijk om thuis te laden. Maar goed, de inruilwaarde is onzeker al is de grootste afschrijving natuurlijk al geweest.
Maar ik ben nu eigenlijk allemaal dingen aan het rationaliseren terwijl het allemaal maar marginaal scheelt. Max €100 per maand. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik het leuk vind om naar een andere auto te kijken. Ik denk dat het enige argument waar mijn vrouw gevoelig voor zou zijn is dat het een automaat is. Dat is wel heel fijn in de file.

O, ik zie dat ik nu op het account van mijn vrouw ben ingelogd. Zal wel iets met het delen DPG-accounts te maken hebben. Ben wel de TS.

Laatst bewerkt:
Duidelijk. Ik denk dat de TCO voor de i3 wel lager uit zal vallen in ons geval. Ik heb een eigen oprit en flink wat zonnepanelen. Als volgend jaar de salderingsregeling er van af gaat wordt het wel aantrekkelijk om thuis te laden. Maar goed, de inruilwaarde is onzeker al is de grootste afschrijving natuurlijk al geweest.
Maar ik ben nu eigenlijk allemaal dingen aan het rationaliseren terwijl het allemaal maar marginaal scheelt. Max €100 per maand. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik het leuk vind om naar een andere auto te kijken. Ik denk dat het enige argument waar mijn vrouw gevoelig voor zou zijn is dat het een automaat is. Dat is wel heel fijn in de file.

Ik dacht even dat je vrouw zich er zelf mee ging bemoeien :ROFLMAO:
De kans dat die zich op een autoforum waagt is nog kleiner dan de kans dat Elon Musk binnen 10 jaar een kolonie op Mars heeft.

Qua rijden zal je je vrouw wel kunnen overtuigen met een proefrit.

Wat vragen die bij me op zouden komen:
Hoeveel km zijn de ritten die je vrouw maakt op een werkdag? En totaal per dag?
Zou ze moeten bijladen en zijn er laadpunten daar?
Wat krijg je weer voor de Jazz en hoeveel moet erbij voor de i3?

Wat vindt ze van het uiterlijk van de i3? Dat was hier thuis de dealbreaker...

Als je vrouw tevreden is met een betrouwbare, ruime, praktische Japanner, dan snap ik wel dat je haar moeilijk in een onooglijke, niet zo praktische, niet bewezen betrouwbare (elektrische) BMW krijgt. Als dan het financiele voordeel ook amper uitkan. En dus ook wegvalt als overtuigend argument... Ja, dan heb je als echtgenoot (die die jongere BMW wel ziet zitten) een slecht verhaal. Dus laat haar lekker doorrijden. Of probeer haar over te halen, door bijvoorbeeld haar het "freude am fahren" van een elektrische BMW zelf te laten ervaren. Maar volgens mij is dat bij zo'n Honda Jazz ook heel behoorlijk voor elkaar. Dus ik zeg: moeilijk verhaal

Met het wegvallen van de salderingsregeling en intrede van de terugleverkosten vind ik het helemaal geen gekke gedachte hoor. Dan moet je wel netjes stroom afnemen op de momenten dat het zonnetje schijnt en er niet laks in worden en hem wanneer het zo uitkomt stekkeren. (En dat kan, naar mijn ervaring, ook best irritant zijn/worden)
Maar als je daar wel heel netjes en consequent in bent weet ik vrij zeker dat de balans in het voordeel van de i3 zal slaan, ook al is het de 'duurdere' auto.

Voor de omstandigheden die je omschrijft; "Dus weinig snelweg en veel routes binnendoor en in de stad." denk ik ook dat een EV (en ook specifiek een i3) een ideale auto is. Daar zijn ze op hun zuinigst en de i3 is al helemaal een zuinig wagentje. Ook het lineaire vermogen van een EV doet het super in stadsverkeer met alle stoplichten, kruispunten en al het continu remmen en optrekken. (Nog meer zo dan een reguliere ice met automaat)
Je geeft aan dat er niet of nauwelijks snelweg mee gereden zal worden en dat is een plus voor de i3 want deze heeft hele smalle bandjes en kan wat onrustiger aanvoelen op hoge snelheid. Dus mochten er toch snelweg kilometers in het verschiet liggen, wel iets om rekening mee te houden. (Het beste even zelf ervaren met een proefrit denk ik?)

Als je vrouw tevreden is met een betrouwbare, ruime, praktische Japanner, dan snap ik wel dat je haar moeilijk in een onooglijke, niet zo praktische, niet bewezen betrouwbare (elektrische) BMW krijgt. Als dan het financiele voordeel ook amper uitkan. En dus ook wegvalt als overtuigend argument... Ja, dan heb je als echtgenoot (die die jongere BMW wel ziet zitten) een slecht verhaal. Dus laat haar lekker doorrijden. Of probeer haar over te halen, door bijvoorbeeld haar het "freude am fahren" van een elektrische BMW zelf te laten ervaren. Maar volgens mij is dat bij zo'n Honda Jazz ook heel behoorlijk voor elkaar. Dus ik zeg: moeilijk verhaal
De i3 is wel degelijk een bewezen zeer betrouwbare EV ( volgens de laatste ADAC publicatie zowat dé betrouwbaarste wagen die er te vinden is). De wagen rijdt fantastisch in de stad en op binnenwegen: vinnig, vrij stil, korte draaicirkel. Op de snelweg rijdt hij zoals elke kleine sportieve wagen wat zenuwachtig.
De wagen is ook erg praktisch: een veel grotere binnenruimte dan je zou denken. De achterzetels kunnen helemaal plat en dan heb je een leuke laadruimte.
De wagen is inderdaad vrij goedkoop te vinden - wij betaalden iets meer dan 20k€ voor een super goed uitgeruste mid-2022 i3 met minder dan 20.000km (nieuwprijs destijds 45-50k€): warmtepomp, airco, een heleboel rijhulpsystemen, lichtmetaal 19inch velgen, airco, camera’s, automatische Cruise control, gratis onderhoud tot 2030 enzovoort.
Vrij zuinig (12-14kWh/100km).
Ideaal als 2de wagen en gigantisch veel rijplezier. Mijn vrouw is er weg van. Vorige wagen was een Toyota Corolla.

Hartelijk dank voor de feedback allemaal. Ik denk dat ik de beslissing sowieso tot volgend jaar uitstel. Eerst maar eens zien of de salderingsregeling er echt vanaf gaat. In het huidige politieke klimaat is dat nog geen zekerheidje.

Sja, dan krijg je haar nooit uit een Jazz vrees ik... Ze is nu teveel verwend wat dat betreft :)
En bijkomstigheid maar een waarheid als een koe: er is niets zo betrouwbaar als een Honda en je schrijft er niks meer op af! Als er wat aan de BMW gaat mankeren loop je leeg, en de kans op mankementen is toch echt vele malen groter.

En bijkomstigheid maar een waarheid als een koe: er is niets zo betrouwbaar als een Honda en je schrijft er niks meer op af! Als er wat aan de BMW gaat mankeren loop je leeg, en de kans op mankementen is toch echt vele malen groter.
Alleen gaat het hier om een EV en die zijn wel betrouwbaar.

Wel een fantastisch leuke auto een i3!
Dat vind ik dus ook. Ik hou van ontwerpen die hun vorm ontlenen aan hun functie. Daarom ben ik fan van de 2CV, maar ook van de verguisde Fiat Multipla, de eerste Renault Twingo en de eerste Kangoo en de Toyota Prius. Stuk voor stuk esthetisch nietde fraaiste auto's, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ik vind de i3 in dat rijtje passen, alhoewel er natuurlijk veel meer aandacht voor de rij-eigenschappen is, maar daar is het ook een BMW voor.

Qua rijden zal je je vrouw wel kunnen overtuigen met een proefrit.

Wat vragen die bij me op zouden komen:
Hoeveel km zijn de ritten die je vrouw maakt op een werkdag? En totaal per dag?
Zou ze moeten bijladen en zijn er laadpunten daar?
Wat krijg je weer voor de Jazz en hoeveel moet erbij voor de i3?

Wat vindt ze van het uiterlijk van de i3? Dat was hier thuis de dealbreaker...
Ik denk dat ze maximaal 100km op een werkdag rijdt en op haar werk zijn laadpalen, dat gaat geen belemmering zijn. Ik denk voor de Jazz nog €9500 terug te krijgen en voor rond de €18000 koop je een hele mooie i3. . Ik ben er in mijn berekeninge van uit gegaan dat beide auto's nog vier jaar blijven.

Ik denk dat ze maximaal 100km op een werkdag rijdt en op haar werk zijn laadpalen, dat gaat geen belemmering zijn. Ik denk voor de Jazz nog €9500 terug te krijgen en voor rond de €18000 koop je een hele mooie i3. . Ik ben er in mijn berekeninge van uit gegaan dat beide auto's nog vier jaar blijven.

Over 4 jaar zijn ze allebei nog 7500,- waard. 2000 euro afschrijving tov 10000 euro afschrijving. Moet je veel laden om dat eruit te halen. Ben het laden zelf echt spuugzat met 'gelimiteerde' range (egolf, 220km range). Enige wat mij nog drijft is het feit dat het gratis is (zonnepanelen & salderen, overnight gewoon volledig opladen).

Dat vind ik dus ook. Ik hou van ontwerpen die hun vorm ontlenen aan hun functie. Daarom ben ik fan van de 2CV, maar ook van de verguisde Fiat Multipla, de eerste Renault Twingo en de eerste Kangoo en de Toyota Prius. Stuk voor stuk esthetisch nietde fraaiste auto's, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ik vind de i3 in dat rijtje passen, alhoewel er natuurlijk veel meer aandacht voor de rij-eigenschappen is, maar daar is het ook een BMW voor.
Ja dat is wel een i3 rijd ook nog eens goed.

Ik heb nog zo'n eerste generatie Kangoo. Ideale auto echt kan niet anders zeggen. En zo goed dat die gewoon blijft plakken.

Over 4 jaar zijn ze allebei nog 7500,- waard. 2000 euro afschrijving tov 10000 euro afschrijving. Moet je veel laden om dat eruit te halen. Ben het laden zelf echt spuugzat met 'gelimiteerde' range (egolf, 220km range). Enige wat mij nog drijft is het feit dat het gratis is (zonnepanelen & salderen, overnight gewoon volledig opladen).
Het is wel onze tweede auto. Voor langere afstanden kunnen we gewoon onze Civic op benzine gebruiken. Als de afschrijving inderdaad zo uitpakt als jij voorspiegelt wordt het financieel inderdaad minder aantrekkelijk.

i3 zijn wel echt leuke en bijzondere auto's. Vraag me af of die verder gaan afschrijven of stabiel worden en misschien zelfs in waarde gaan toenemen.

i3 zijn wel echt leuke en bijzondere auto's. Vraag me af of die verder gaan afschrijven of stabiel worden en misschien zelfs in waarde gaan toenemen.
Om TS te parafraseren "De kans is nog kleiner dan de kans dat Elon Musk binnen 10 jaar een kolonie op Mars heeft."

Noem is 1 EV die in waarde toegenomen is? Zelfs de exclusieve grote broer BMW i8 smijten ze tegenwoordig naar je kop, vanaf 50K bij een dealer, < 1/3de van de nieuwprijs van de instapper zonder opties.

Tenzij je de drang hebt om te veranderen & iets anders te gaan rijden zou ik doorrijden met de Jazz.

Noem uberhaupt een auto, of die nu op benzine, diesel, waterstof, elektriciteit of stoom rijdt, die in zijn eerste levensjaren in waarde is toegenomen en geen beperkte oplage was. Ik kan mij zo voorstellen dat een i8 over nog 20 jaar best een verzamelobject zou kunnen zijn, of misschien 30 jaar, elke auto bewandelt zijn eigen pad wat dat betreft.

Kunnen jullie mij helpen aan ijzersterke argumenten om toch voor een compacte EV te gaan kijken?
als ze het ook goed idee vindt, laat haar dan eens rijden met een BMW I3.

Fijn aan elektrische auto's is dat ze vaak heel soepel en meestal stil rijden.

En als ze liever de Honda Jazz wil houden, dan is dat natuurlijk ook prima.

De restwaarde is moeilijk te voorspellen, hangt af van vraag en aanbod, de benzineprijs, het beleid van de overheid etc.

Laatst bewerkt:
Noem uberhaupt een auto, of die nu op benzine, diesel, waterstof, elektriciteit of stoom rijdt, die in zijn eerste levensjaren in waarde is toegenomen en geen beperkte oplage was. Ik kan mij zo voorstellen dat een i8 over nog 20 jaar best een verzamelobject zou kunnen zijn, of misschien 30 jaar, elke auto bewandelt zijn eigen pad wat dat betreft.
Bepaalde Porsche 911, Ferrari's

Auto's die op allocatie verkocht worden inderdaad. Dan betaal je een 'premium' om de wachtlijst over te slaan. Maar die vielen voor mij onder de noemer "beperkte oplage".

Maar we raken wat off-topic volgens mij. ;)

Ik heb een keer een aantal dagen met een BMW I3 gereden.

Rijdt wel leuk maar meer dan dat niet. Maar die stoelen zijn echt een ramp, een retourtje gemeente Haaglanden naar sluis (Zeeland) en in de file gestaan, stapte met pijn in rug uit.

De stoelen zijn hard en vlak en de rugleuning is niet fijn gevormd.

Gaat eerst een proefrit maken en er in zitten voor dat je verder gaat denken.

Laatst bewerkt:
Ik parkeer de gedachte maar eventjes voor een tijdje. Volgend jaar zien we wel weer verder, dan zullen er ook wel elektrische auto's te koop zijn. Ik zag laatst een Honda E rijden, dat is toch ook wel erg leuk (ondanks de prijs en de bepekte range).

Ik parkeer de gedachte maar eventjes voor een tijdje. Volgend jaar zien we wel weer verder, dan zullen er ook wel elektrische auto's te koop zijn. Ik zag laatst een Honda E rijden, dat is toch ook wel erg leuk (ondanks de prijs en de bepekte range).
Hmm, je hebt duidelijk een voorkeur voor auto's met een 'bijzonder' uiterlijk en een beperkte range ;) . Er is zoveel meer met meer range te koop voor hetzelfde geld (maar wel meer mainstream, eerlijk is braaf).

Over een jaar zal het aanbod alleen maar ruimer geworden zijn (en de prijzen weer wat lager, of jonger voor hetzelfde geld). Wens je veel veilige en onbezorgde kilometers nog met de Jazz.

EVs schrijven nu eenmaal keihard af. Een Jazz historisch gezien bijna niet.

Het is wel onze tweede auto. Voor langere afstanden kunnen we gewoon onze Civic op benzine gebruiken. Als de afschrijving inderdaad zo uitpakt als jij voorspiegelt wordt het financieel inderdaad minder aantrekkelijk.
Mogelijk wat gechargeerd maar het zal sowieso naar elkaar toe lopen qua waarde.

De egolf is ook onze 2e auto maar dat maakt de frustraties niet minder.

Wij hebben ook een EV als tweede auto (ZOE) en dat bevalt meer dan prima. Zoveel mogelijk laden op eigen zonnestroom en anders gewoon van het net. Geen probleem.

Wij hebben ook een EV als tweede auto (ZOE) en dat bevalt meer dan prima. Zoveel mogelijk laden op eigen zonnestroom en anders gewoon van het net. Geen probleem.

Ik heb vandaag 2 afspraken. De één is 40km hier vandaan. Prima. Maar geen laadpaal binnen 5 min wandelen van mijn bestemming. Daarna moet ik 120km rijden. Geen idee of daar een laadpaal is. Moet ik nu al over nadenken, gaan uitzoeken. Anders snelladen langs de snelweg. Zeker 20min extra reistijd. En dan moet ik nog naar huis.. (oké dit gebeurt sporadisch maar het is gewoon vervelend als het gebeurt). Ik pak de benzine auto wel, die heeft nog een halve tank en die redt de hele rit gewoon nog.

Ik heb vandaag 2 afspraken. De één is 40km hier vandaan. Prima. Maar geen laadpaal binnen 5 min wandelen van mijn bestemming. Daarna moet ik 120km rijden. Geen idee of daar een laadpaal is. Moet ik nu al over nadenken, gaan uitzoeken. Anders snelladen langs de snelweg. Zeker 20min extra reistijd. En dan moet ik nog naar huis.. (oké dit gebeurt sporadisch maar het is gewoon vervelend als het gebeurt). Ik pak de benzine auto wel, die heeft nog een halve tank en die redt de hele rit gewoon nog.
Dat is dus precies hoe het hier gaat. Korte ritten doen we met de EV, langere ritten met de ICE (benzine). We hebben nooit beide een lange rit voor de boeg. Nog nooit anders dan thuisladen gedaan.

Dat is dus precies hoe het hier gaat. Korte ritten doen we met de EV, langere ritten met de ICE (benzine). We hebben nooit beide een lange rit voor de boeg.
Eigenlijk is dat ook de situatie bij ons. Ik vermoed dat wat minder range in praktijk helemaal geen probleem gaat zijn.

Ik heb nu 10k km in 7 maanden gereden met m'n auto en tot nu toe 3x 10 minuten bij een supercharger gestaan en 1x bij een Fastned (om te proberen). Er staan overal laders tegenwoordig. Veel vrienden en kennissen hebben ook laadpalen. Even een beetje omdenken en soms wat meer plannen en reistijd incalculeren. (Maar tijd voor een goede lunch onderweg is nooit verkeerd!)

Eigenlijk is dat ook de situatie bij ons. Ik vermoed dat wat minder range in praktijk helemaal geen probleem gaat zijn.
Dan is het inderdaad afwegen wat de voorkeur heeft. Maar zoals gezegd zal de Jazz aanhouden niet direct een verkeerde keuze zijn. Maar ik vind voor de korte ritten en EV ideaal. Ik rijd op maandag en dinsdag naar mijn werk nadat ik onze dochters naar de opvang heb gebracht. Dat is ruim 100 km, dat red ik makkelijk op één lading. We proberen zoveel mogelijk de accu tussen de 40% en 70% te houden. In de winter laad ik dan wat meer of nog even na thuiskomst.
Nooit een probleem geweest.

Ik ga weer even nieuw leven in dit topic blazen. Door veranderingen in mijn werk ga ik zelf ook meer kilometer rijden, 7000km per jaar. In totaal gaan we samen tussen de 50 en 55k kilometer rijden per jaar. Dat doen we nu op benzine, maar met een EV zou dat 35k tot 40k elektrisch kunnen. Dan pakt degene die de meeste kilometers maakt op die dag de EV. Daarmee wordt een EV interessant, zowel kwa kosten als voor het milieu. Verassend genoeg is mijn vrouw het met mij eens. Ik neig zelf sterk naar een BMW i3 120ah. Mijn vrouw vindt dat een lelijke auto (wat ik snap). Tegelijkertijd geeft ze ook aan dat het haar niet zo boeit hoe een auto er uit ziet en ik denk dat ze het wel een fijne auto gaat vinden qua rijden en overzicht. We vinden beiden de Honda e erg grappig, maar die heeft een te kleine range, dat gaat hem ook niet worden. Andere optie is een nieuwe EV. Hyundai Inster, Renault 5 o.i.d. Als ik de rekentools volg dan is private lease nog aantrekkelijker dan zelf kopen. Hoe zit dat? En wat is jullie gedachte? Zouden jullie een nieuwe EV aanschaffen of bijvoorbeeld een i3 uit 2020?

Terug
Bovenaan