Volkswagen Passat maar welke?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil een Volkswagen Passat station op benzine en het moet ene automaat zijn.
Budget Max €12.000.
We rijden hooguit 20.000 km per jaar.

Welke bouwjaren zijn dan goed, betrouwbaar en zuinig?

En welke motor moeten we kiezen? Een 1.4 Tsi, een 1,8 tsi etc?

Wie kan ons helpen?

Laatst bewerkt:
Ook gedacht aan nieuwe smallere stoeltjes te kopen? Vaak goedkoper dan een ander auto en/of geeft je iets meer keus voor je volgende auto. Daarnaast moet je rekening houden dat je mogelijk enkel met gordels kan vast maken, dus niet met isofix, mocht je vasthouden aan een stationwagen.

Opel Astra K Station daar passen 3 kinderstoelen in. Maar je moet wel slim je autostoelen inzetten, voor de 4 en 6 jarige zal je waarschijnlijk op een Rodifix achtig iets of een andere stoel uitkomen die max 44cm breed is. Dan zou het moeten passen.

Ik heb zelf een tweeling van 2 en een zoon van 4 en ben op zoek naar hetzelfde. Ik heb het geluk dat mijn kinderen erg lang zijn en daarom bijna allemaal in zitverhogers passen. Ik ga binnenkort zelf kijken of alles in een Astra past.

Ik heb zelf een tweeling van 2 en een zoon van 4 en ben op zoek naar hetzelfde. Ik heb het geluk dat mijn kinderen erg lang zijn en daarom bijna allemaal in zitverhogers passen. Ik ga binnenkort zelf kijken of alles in een Astra past.
Bij een Focus (vanaf 2018) heb je net iets meer ruimte achterin dan bij een Astra K. Mede daarom heb ik voor een Focus gekozen.

Bij een Focus (vanaf 2018) heb je net iets meer ruimte achterin dan bij een Astra K. Mede daarom heb ik voor een Focus gekozen.
Ja de Focus is de tweede auto die ik sterk overweeg om diezelfde reden. Ik moet nog alleen wel de smalste stoelverhogers halen om de test goed uit te voeren. Twee Maxi Cosi Kore aan de buitenkanten en een Britax Romer Kidfix pro in het midden.

Bij elkaar opgeteld zijn de stoelen 128 cm breed en als de Britax in het midden gaat voor de oudste is er ook genoeg ruimte achter de stoel om de gordels te bevestigen.

Ik heb er goede hoop voor eigenlijk. Tot hoeveel km kan je zon 1.0 EcoBoost laten lopen met goed regulier onderhoud eigenlijk?

Er zijn een paar automerken met een 3e zitrij. Misschien is dat een goede optie?

Waaronder een Mercedes E-klasse station :cool: Of het handig is, is een tweede

Heb zelf een 5 serie en daar hebben mensen ook 3 stoeltjes op de achterbank, maar alles staat of valt met hoe breed die stoeltjes zijn.

De W211 E350 heeft toch al een mooie vlakke achterbank? Veel winst valt er niet te behalen met een Passat ben ik bang? Of wordt de Mercedes inmiddels te oud (te veel mankementen?) en moet deze er uit?
Veel breder dan de E-klasse ga je het ook niet krijgen voor een praktische gezinsauto denk ik? Of zoals meerderen hier al opperen, iets met drie individuele stoelen ipv een achterbank.
Als de auto het verder wel nog goed doet en er geen verdere reden is om deze weg te doen, dan zou ik zelf eerder kijken naar andere (smallere) stoeltjes denk ik.

Ik heb nu ruim 180.000 km op de teller staan en de auto is vanaf zo'n 130.000 km in mijn bezit. Altijd dealer onderhouden, geen gedoe gehad. Maar dat is wel N=1.
Voor 13k heb je een 2019 versie met 120/130k op de teller inclusief een jaar BOVAG garantie. Dat klinkt wel interessant moet ik zeggen. Er zal niet meer dan 15000 duizend per jaar meegereden worden naar waarschijnlijkheid. Ik heb altijd mijn lease auto nog voor woonwerk.

Is dit wel de GM-motor? Anders zou ik voor de 1.4 of 1.0 gaan!
Voor 13k heb je een 2019 versie met 120/130k op de teller inclusief een jaar BOVAG garantie. Dat klinkt wel interessant moet ik zeggen. Er zal niet meer dan 15000 duizend per jaar meegereden worden naar waarschijnlijkheid. Ik heb altijd mijn lease auto nog voor woonwerk.
Ik rijd sinds dit najaar enkel nog lange stukken, voor de kortste stukken hebben we vooral een tweede auto welke elektrisch is. Op die manier hoop ik nog langer met de Focus te kunnen rijden :)

Is dit wel de GM-motor? Anders zou ik voor de 1.4 of 1.0 gaan!

Ik rijd sinds dit najaar enkel nog lange stukken, voor de kortste stukken hebben we vooral een tweede auto welke elektrisch is. Op die manier hoop ik nog langer met de Focus te kunnen rijden :)
Ja precies. Mijn vrouw zal hem voor woon-werk gebruiken, dat is 60km per week en verder langere stukken waar alle 3 de kids en vrouw mee moeten. Ergens volgend jaar krijg ik een nieuwe lease auto die sowieso elektrisch zal worden. Tot die tijd heb ik ook altijd mijn Touran ook nog.

Ik zou haast zeggen dat een E-klasse ruimer is dan een Astra, of is dat niet zo?

voor mijn gevoel ook, behalve dat een E-klasse een grotere middentunnel heeft en minder prettig is voor de middelste qua beenruimte als ze ouder worden.

Je kunt prima 3 stoeltjes kwijt op de achterbank, maar veel van die stoeltjes zijn mega breed met zelfs armsteuntjes aan toe. dan gaat het in geen enkele auto goed passen. Ook niet in een E-klasse

voor mijn gevoel ook, behalve dat een E-klasse een grotere middentunnel heeft en minder prettig is voor de middelste qua beenruimte als ze ouder worden.

Je kunt prima 3 stoeltjes kwijt op de achterbank, maar veel van die stoeltjes zijn mega breed met zelfs armsteuntjes aan toe. dan gaat het in geen enkele auto goed passen. Ook niet in een E-klasse
Ik heb mijn autostoelen specifiek uitgekozen op de breedte en hoe gemakkelijk de riem bevestiging gaat. Als je dat niet doet gaat het al heel snel niet passen.

Zo heb ik vorig jaar 2 autostoelen gehaald die erg goed uit de test kwamen maar die blijken net te groot. De kunnen dadelijk in mijn tweede auto gelukkig.

Bredere stoelen dan 44cm gaat meestal niet passen.

Ik heb mijn autostoelen specifiek uitgekozen op de breedte en hoe gemakkelijk de riem bevestiging gaat. Als je dat niet doet gaat het al heel snel niet passen.

Zo heb ik vorig jaar 2 autostoelen gehaald die erg goed uit de test kwamen maar die blijken net te groot. De kunnen dadelijk in mijn tweede auto gelukkig.

Bredere stoelen dan 44cm gaat meestal niet passen.

klopt, maar dan is het dus aan de topicstarter gewoon even andere stoelen halen en lekker verder karren in die lekkere E-klasse als die verder bevalt. stuk goedkoper dan een andere auto ;)

De W211 E350 heeft toch al een mooie vlakke achterbank? Veel winst valt er niet te behalen met een Passat ben ik bang? Of wordt de Mercedes inmiddels te oud (te veel mankementen?) en moet deze er uit?
Veel breder dan de E-klasse ga je het ook niet krijgen voor een praktische gezinsauto denk ik? Of zoals meerderen hier al opperen, iets met drie individuele stoelen ipv een achterbank.
Als de auto het verder wel nog goed doet en er geen verdere reden is om deze weg te doen, dan zou ik zelf eerder kijken naar andere (smallere) stoeltjes denk ik.
Absoluut is de E350 een ruime station. Enige probleem is dat de achterbank niet vlak is.
Hierdoor is het middelste zitvlak onwijs smal.

Ondanks dat het een heerlijke auto is wordt het verbruik nu wel een “probleem”. We zijn gemiddeld 250 euro per maand kwijt als we hem normaal gebruiken… dat wordt in deze tijd een beetje te veel.

De auto is helemaal top. Vorige jaar een nieuwe motor erin laten zetten, nieuwe balans as etc. Pico bello dus☺️

Mag ik vragen wat de rede is dat je gaat kijken naar de Astra?
Heb je de Passat ook overwogen?

Mag ik vragen wat de rede is dat je gaat kijken naar de Astra?
Heb je de Passat ook overwogen?
De gordel bevestiging van de Astra kan erg ver naar buiten bij de middelste stoel waardoor het inklikken van de gordels voor 3 stoelen makkelijker is.

Een passat heeft dat niet, die is ook te duur voor waar ik naar kijk. Mijn keuze is nu tussen een Ford Focus of een Opel Astra, de Ford vind ik mooier en heeft een mooie brede achterbank dus waarschijnlijk wordt dat het.

Ik wil niet meer dan €15000/€15500 uitgeven, voor dat bedrag heb je geen Passat.

Zelf zaten we te denken om de volgende auto’s uit te testen.
- Volkswagen Passat
- Peugeot talisman

Ik zie op autoscout in je budget een Opel Insignia B Station staan met weinig kilometers. Rij zelf ook met een Insignia GS.
Veel ruimte en zuinig, geen problemen.
Overigens is het Renault Talisman, ook niet echt een verkeerde keuze.
Peugeot 508 niet doen, i.v.m THP en puretech problemen, ook al zijn ze nog zo goedkoop.
Passat met DSG en TSI hoor ik ook wel problemen over.
Sowieso een jaar garantie en een aankoopkeuring is ook verstandig.

Laatst bewerkt:
- Volkswagen Passat
- Peugeot talisman

Ik zie op autoscout in je budget een Opel Insignia B Station staan met weinig kilometers. Rij zelf ook met een Insignia GS.
Peugeot 508 niet doen, i.v.m THP en puretech problemen, ook al zijn ze nog zo goedkoop.
De bank van de Insignia is heel erg gevormd, dat is echt nadelig voor kinderstoelen.

- Volkswagen Passat
- Peugeot talisman

Met de motoren van de Passat nooit problemen gehad. Wel de automaat (op 2 van de laatste 3 exemplaren in mijn bezit) moeten vervangen rond de 200.000 op de teller.

@DoNederhorst f1006486

Wat ik persoonlijk van deze vraag vind zal ik terzijde laten, maar een Focus Wagon is de stationwagen, naast de Focus hatchback. Grootste voordeel is meer kofferbakruimte. Je hebt ook wat meer hoofdruimte door de daklijn. Nadeel? Een station is wat zwaarder. En minder overzichtelijk?

Laatst bewerkt:
Ik heb achter elkaar een Astra K (2016) en een Focus (2019) gehad. Misschien dat de Focus marginaal meer beenruimte had, maar was-ie ook breder? Dat laatste lijkt me in dezen ook wel relevant. Mijn Astra was achterin iig gevoelsmatig ruimer dan de Focus maar dat kwam ook door het panoramadak in de Ford dat hoofdruimte wegsnoepte.

Ik heb achter elkaar een Astra K (2016) en een Focus (2019) gehad. Misschien dat de Focus marginaal meer beenruimte had, maar was-ie ook breder? Dat laatste lijkt me in dezen ook wel relevant. Mijn Astra was achterin iig gevoelsmatig ruimer dan de Focus maar dat kwam ook door het panoramadak in de Ford dat hoofdruimte wegsnoepte.
Ik heb beiden geprobeerd voordat ik mijn huidige Focus kocht. De Focus heeft meer beenruimte achterin en op papier is hij ook breder. Geen groot verschil overigens. Maar ik heb dat ik de praktijk niet nagemeten of uitgeprobeerd met kinderstoelen. Want het gaat ook om het praktisch indelen met die stoelen. Want als je ze vastzet met Isofix heb je bijvoorbeeld niks aan ruimte tussen de stoel en het portier. Oftewel, uitproberen!

Overigens vind ik de Focus (en de facelift helemaal) qua exterieur veel mooier dan de Astra K. Zelfde heb ik met de Insignia. Die knik achterin de strip, die extra duidelijk is bij chroom, vind ik echt niet mooi. Ik vond de 1.4 wel heerlijk rijden, als er nou een mooie 4-cilinder in de Focus zou zijn was het top!
Zoals ik zei was de ruimte één van de punten, maar het is echt niet het enige waarom ik wederom weer voor een Focus zou kiezen.

Ik heb beiden geprobeerd voordat ik mijn huidige Focus kocht. De Focus heeft meer beenruimte achterin en op papier is hij ook breder. Geen groot verschil overigens. Maar ik heb dat ik de praktijk niet nagemeten of uitgeprobeerd met kinderstoelen. Want het gaat ook om het praktisch indelen met die stoelen. Want als je ze vastzet met Isofix heb je bijvoorbeeld niks aan ruimte tussen de stoel en het portier. Oftewel, uitproberen!

Overigens vind ik de Focus (en de facelift helemaal) qua exterieur veel mooier dan de Astra K. Zelfde heb ik met de Insignia. Die knik achterin de strip, die extra duidelijk is bij chroom, vind ik echt niet mooi. Ik vond de 1.4 wel heerlijk rijden, als er nou een mooie 4-cilinder in de Focus zou zijn was het top!
Zoals ik zei was de ruimte één van de punten, maar het is echt niet het enige waarom ik wederom weer voor een Focus zou kiezen.
De 1.4 Opel motor is de betere keuze als je veel snelweg rijd denk ik, daar komt de 4 cilinder goed tot zijn recht. Ik heb ook met beide gereden in het verleden en de ergonomie van de Ford qua interieur beviel mij wat beter persoonlijk. Maar met name de buitenkant in de ST uitvoering van de Focus vind ik een stuk mooier.
De Astra is wel voor minder geld te vinden en er is ook nog een 1.0 versie die prima rijdt eigenlijk.

Ik ben zelf nog van plan om de Renault Megane 1.3 met 140pk te testen. Vind dat toch ook een mooie auto.

De 1.4 Opel motor is de betere keuze als je veel snelweg rijd denk ik, daar komt de 4 cilinder goed tot zijn recht. Ik heb ook met beide gereden in het verleden en de ergonomie van de Ford qua interieur beviel mij wat beter persoonlijk. Maar met name de buitenkant in de ST uitvoering van de Focus vind ik een stuk mooier.
De Astra is wel voor minder geld te vinden en er is ook nog een 1.0 versie die prima rijdt eigenlijk.

Ik ben zelf nog van plan om de Renault Megane 1.3 met 140pk te testen. Vind dat toch ook een mooie auto.
Jup, Megane vind ik ook mooi (Talisman nog mooier) maar die is wel minder ruim dan de (nieuwe) Focus. En wanneer wij gaan kamperen in de zomer gaat er veel mee, ik wil niet met een aanhanger rijden. Dikke dakkoffer wel.

1.0 is inderdaad prima voor Nederland, maar op de Duitse snelweg, zeker wanneer deze glooit, is wat meer wel prettig. Maar geen noodzaak. En bergwegen waar je niet heel hard kan rijden, wil echt prima, zelfs beladen.

Jup, Megane vind ik ook mooi (Talisman nog mooier) maar die is wel minder ruim dan de (nieuwe) Focus. En wanneer wij gaan kamperen in de zomer gaat er veel mee, ik wil niet met een aanhanger rijden. Dikke dakkoffer wel.

1.0 is inderdaad prima voor Nederland, maar op de Duitse snelweg, zeker wanneer deze glooit, is wat meer wel prettig. Maar geen noodzaak. En bergwegen waar je niet heel hard kan rijden, wil echt prima, zelfs beladen.
Van een value perspectief vind ik de 1.0 Astra het meest interessant. Voor 12 duizend heb je een auto met minder dan 100k op de teller en zo'n beetje alle opties.

De motoren zijn ook redelijk veilig te chippen volgens mij.

Van een value perspectief vind ik de 1.0 Astra het meest interessant. Voor 12 duizend heb je een auto met minder dan 100k op de teller en zo'n beetje alle opties.

De motoren zijn ook redelijk veilig te chippen volgens mij.
Het loont ook om iets boven de 100 k te zoeken als je een leuke deal wil

Het is denk ik belangrijk om zelf te gaan kijken, en de auto te kiezen die het beste bij de wensen past.

Over veel modellen is al wat gezegd.

De Renault Talisman is een goede, comfortabele, ruime en zeer betrouwbare auto.
Mijn broer heeft er een lang gehad. Het is de enige leaseauto geweest waar hij steeds het contract van verlengde, tot dat de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen.
Omdat de auto gewoon erg goed beviel. De auto is vanwege de hoge kilometerstand en diesel helaas geexporteerd.

Een MPV zoals de Renault Grand Scenic is denk ik ook een goede keus voor veel ruimte.

succes met de zoektocht.

Het is denk ik belangrijk om zelf te gaan kijken, en de auto te kiezen die het beste bij de wensen past.

Over veel modellen is al wat gezegd.

De Renault Talisman is een goede, comfortabele, ruime en zeer betrouwbare auto.
Mijn broer heeft er een lang gehad. Het is de enige leaseauto geweest waar hij steeds het contract van verlengde, tot dat de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen.
Omdat de auto gewoon erg goed beviel. De auto is vanwege de hoge kilometerstand en diesel helaas geexporteerd.

Een MPV zoals de Renault Grand Scenic is denk ik ook een goede keus voor veel ruimte.

succes met de zoektocht.
Bedankt! Ik heb al vaker met verschillende Astras gereden en ook met de Ford. Een Grand Scenic is zeker een mooie auto, die is alleen relatief duur en zwaar en daarom duurder in de benzine en wegenbelasting.

Ik ga binnenkort drie nieuwe autostoelen halen en dan kan ik ze meenemen om te passen bij de dealer. Ik heb de luxe dat ik nu ook nog een Volkswagen Touran heb als zakelijke lease auto, die kan ik nog tot zeker volgend jaar september rijden voordat deze eruit gaat.

Een E-klasse van een model nieuwer? Er is weinig ruimer dan een S212 denk ik.

Wij hebben recent een 2006 Passat station verruild voor een 2010 E-klasse station als tweede auto en de Passat was ruim maar de E-klasse is nog wel een stuk ruimer. Ik heb alleen geen ervaring met drie kinderzitjes, met twee lijkt er nog genoeg ruimte over te blijven.

Terug
Bovenaan