Hoe ga je om met mensen die 60 rijden op een 80 km/h weg?

Zo snel mogelijk er voorbij daar waar het kan en anders op gepaste afstand er achter blijven.

Overigens ben ik van mening dat te langzaam rijden net zo beboet moet worden als te hard rijden. Immers zorgt dat even zo goed voor gevaarzetting, het overige verkeer is er niet op berekend en het komt op veel plekken de doorstroming niet ten goed. Het verkeer achter de langzaam rijdende auto kruipt al snel als een harmonica in elkaar met alle gevolgen van dien.

Dus wat mij betreft 20 te langzaam net zo beboeten als 20 te hard.
Ik denk dat men bij bekeuren eerder optreed tegen mensen die 80 rijden waar 60 is toegestaan. Daar zijn gewoon ook tabellen voor, bij te langzaam kring je een prent volgens artikel 5. En bij de rechtbank gaat dat geen stand houden omdat er ook geen regels zijn voor langzaam rijden.

Op rustig moment zonder tegenliggers inhalen, idealiter waar het ook mag maar als het echt nog een lange rit verder is, haal ik dan ook maar gewoon over een doorgetrokken streep in.
Ik zal dat laatste niet zo gauw doen, maar het wordt wel uitgelokt door vaak heel knullige inhaalverboden: te lang handhaven tot ver voorbij het punt (ná een bocht, brug of viaduct) waar je al lang weer perfect zicht op eventuele tegenliggers hebt, en te lang achterwege laten daar (vóór een bocht, brug of viaduct) waar je eigenlijk al te weinig zicht hebt op eventuele tegenliggers om nog veilig te kunnen inhalen. Allemaal puur uit gemakzucht en/of verkeerde zuinigheid van de wegbeheerders die vaak de verboden totaal zinloos en nodeloos symmetrisch houden voor het verkeer in beide richtingen zodat ze alleen symmetrische middenstrepen hoeven te gebruiken.

Werkt ook averechts voor de verkeersveiligheid, want juist bovenop brug en viaduct en net vóór het einde van een bocht heb je het beste overzicht over tegemoetkomend verkeer omdat je daar juist beter over en langs voorliggers kunt kijken dan op een vlak recht weggedeelte. En als je daar waar het formeel nog net niet mag nog veilig kunt inhalen is het vaak al veel krapper daar waar je ook formeel mag inhalen door die stupide weguitlijning omdat de tegenliggers dan al veel dichterbij zijn gekomen :(

Dus kan me jouw keuze wel heel goed voorstellen.

Dat is niet waar. Je kan het tegenwoordig zien aan de kleur in de middenstreep: groen is 100, paars is 60. Zoiets is het dacht ik.

Zie bijvoorbeeld de N415 met een vmax van 60:
53491548254_4169d5cdae_b.jpg
Je moet het maar weten. Bij twijfel kijk ik in Nederland meestal naar de kilometerpaaltjes. Daar staat het meestal aangegeven

@Ali As Ja ik zou het sowieso nooit doen als het niet veilig is. Voor mij is een tegenligger hoe ver ook een no-go met inhalen waar het niet mag. Dan inderdaad maar even uitzitten

Ik denk dat men bij bekeuren eerder optreed tegen mensen die 80 rijden waar 60 is toegestaan. Daar zijn gewoon ook tabellen voor, bij te langzaam kring je een prent volgens artikel 5. En bij de rechtbank gaat dat geen stand houden omdat er ook geen regels zijn voor langzaam rijden.
Er is enige tijd geleden een proef gedaan met handhaving op te langzaam rijden in Drenthe. Dat ging inderdaad om 60km/h waar 80km/h is toegestaan. Mensen waren zich van geen kwaad bewust en konden zich ook niet voorstellen dat het hinder opleverde of voor gevaarlijk gedrag in de file achter hen zorgde. Deze mensen zijn op grond van art.5 beboet. Voor zover mij bekend hebben die bekeuringen stand gehouden.

Zelf haal ik deze mensen in wanneer dat veilig en verantwoord kan.

Er is enige tijd geleden een proef gedaan met handhaving op te langzaam rijden in Drenthe. Dat ging inderdaad om 60km/h waar 80km/h is toegestaan. Mensen waren zich van geen kwaad bewust en konden zich ook niet voorstellen dat het hinder opleverde of voor gevaarlijk gedrag in de file achter hen zorgde. Deze mensen zijn op grond van art.5 beboet. Voor zover mij bekend hebben die bekeuringen stand gehouden.

Dus deze mensen werden beboet voor het gevaarlijke gedrag van de mensen achter ze?

Dus deze mensen werden beboet voor het gevaarlijke gedrag van de mensen achter ze?
Nee, voor het veroorzaken van hinder voor het overige verkeer. Artikel 5 kent iedereen als 'gevaarlijk rijgedrag', maar de andere component is 'het veroorzaken van hinder voor het overige verkeer'.

En de mens is nu eenmaal niet altijd even geduldig. Een dergelijk langzame verkeersdeelnemer veroorzaakt vrij snel de nodige hinder en daaruit ontstaat in veel gevallen gevaarlijk rijgedrag. Je moet zoveel mogelijk de oorzaak wegnemen daarvan. Dat is tweeledig - enerzijds de rijdende drempel van de weg halen, anderzijds degenen die gevaarlijk inhalen van de weg halen. Het is niet of/of.

Nee, voor het veroorzaken van hinder voor het overige verkeer. Artikel 5 kent iedereen als 'gevaarlijk rijgedrag', maar de andere component is 'het veroorzaken van hinder voor het overige verkeer'.

En de mens is nu eenmaal niet altijd even geduldig. Een dergelijk langzame verkeersdeelnemer veroorzaakt vrij snel de nodige hinder en daaruit ontstaat in veel gevallen gevaarlijk rijgedrag. Je moet zoveel mogelijk de oorzaak wegnemen daarvan. Dat is tweeledig - enerzijds de rijdende drempel van de weg halen, anderzijds degenen die gevaarlijk inhalen van de weg halen. Het is niet of/of.
Als je te snel rijdt zijn de regels wel helder en het boetebedrg ook. Bij te langzaam wordt dat lastig ook met artikel 5. Want wat is te langzaam? 75 km/h op een 80 weg? Of 70?

Daarnaast kunnen er ook redenen zijn waarom je die 80 niet rijdt. Een bredeaanhanger en veel tegemoet komend verkeer, regenachtig, slecht wegdek enzovoort. En wanneer is het dan slecht wegdek?

Er zijn genoeg redenen om de rechter te laten beslissen zo'n boete ongeldig te verklaren.

Bij te langzaam wordt dat lastig ook met artikel 5. Want wat is te langzaam? 75 km/h op een 80 weg? Of 70?
De grens die werd gehanteerd was 65km/h (voor correctie) waar 80km/h was toegestaan. En daarnaast moet de context duidelijk zijn. Midden in de nacht zonder ander verkeer is er geen sprake van hinder. In de ochtend- of avondspits wel. Zo waren er nog wel wat meer contextcriteria. Zoals ik zei, zover mij bekend is geen enkele bekeuring hiervoor ongegrond verklaard.

In decennia autorijden heb ik één ding heel goed geleerd: In het verkeer draait allles om zelfbeheersing. En als ik me toch een keer dreig op te winden dan vraag ik me hardop af wie daar blij van wordt. Dan is t snel over. In mijn plattelandsprovincie zujn bijna alle buitenwegen max 60 km. Kwestie van wennen en cruisecontrolen.

In decennia autorijden heb ik één ding heel goed geleerd: In het verkeer draait allles om zelfbeheersing. En als ik me toch een keer dreig op te winden dan vraag ik me hardop af wie daar blij van wordt. Dan is t snel over. In mijn plattelandsprovincie zujn bijna alle buitenwegen max 60 km. Kwestie van wennen en cruisecontrolen.
Op zich een goed idee, als een weg ook echt op 60 is ingericht doe ik dat ook. Alleen jammer dat 60km-wegen vaak vol liggen met drempels waar je maar beter niet met 60km/u overheen kunt rijden zodat de cruisecontrol steeds gepauzeerd en hervat moet worden. Dan neem ik vaak die moeite niet, en schiet weleens over de 60 heen bij het optrekken na de drempel. Jammer dan, uitgelokt door die beroerde weginrichting.

Meest irritant vind ik types die 60 sukkelen op een provinciale weg waar een 60km-parallelweg naast ligt. Is zo op een groot deel van mijn woon-werkroute, en stuit toch bijna dagelijks op van die rijdende chicanes op de hoofdrijbaan met elk hun eigen privé-file erachter. Weg is ook niet helemaal kaarsrecht (maar zonder echt scherpe bochten), dus je zou denken dat ze in hun spiegels regelmatig ermee geconfronteerd worden dat ze tientallen anderen hinderen maar nee hoor - ziende blind o_O

Leidt idd regelmatig tot bumperkleven en andere gevaarlijke situaties.

Laatst bewerkt:
Als je te snel rijdt zijn de regels wel helder en het boetebedrg ook. Bij te langzaam wordt dat lastig ook met artikel 5. Want wat is te langzaam? 75 km/h op een 80 weg? Of 70?

Daarnaast kunnen er ook redenen zijn waarom je die 80 niet rijdt. Een bredeaanhanger en veel tegemoet komend verkeer, regenachtig, slecht wegdek enzovoort. En wanneer is het dan slecht wegdek?

Er zijn genoeg redenen om de rechter te laten beslissen zo'n boete ongeldig te verklaren.

Die mensen kwamen van een andere planeet denk ik?

Die mensen kwamen van een andere planeet denk ik?
De meesten waren al wat ouder en vaak op vakantie. Zich echt van geen kwaad bewust. Op zich zijn dit soort handhavingspilots erg nuttig maar er had wat meer ruchtbaarheid aan mogen worden gegeven wat mij betreft. Al heeft het er wel mede voor gezorgd dat het OM anders na is gaan denken over verkeershandhavingsinzet op 30km/h en 60km/h wegen, dus dat is wat mij betreft positief.

Dan leef je op een andere planeet. Je gaat mij niet vertellen dat mensen niet door hebben dat ze anderen voor de voeten rijden. Dan kijken ze nooit in de spiegel gok ik, of ze zijn dusdanig in zichzelf gekeerd dat ze misschien niet meer moeten rijden. Met een klein beetje gezond verstand snap je dat je een rijdend obstakel bent.

Ik weet niet of iemand bekend is met de ring van Groningen. Ik rijd vanuit mijn werk altijd over de noordelijke ring en daarbij gebeurt vrijwel altijd het volgende;
Voordat ik uitvoeg, gaat de ring in een bocht naar links omhoog. Je mag er 70, maar veel rijden 65 of 85. Nadeel van die bocht is dat je geen zicht hebt op de uitvoegstrook, welke ook een invoegstrook is, omdat die invoegstrook begint achter geluidsschermen. Oftewel, je kan niet vooruitkijken.

Ik rijd graag op de ACC en zet deze veelal op 76 daar. Maar in de bocht gaan veel mensen steeds langzamer rijden. Wanneer het lukt, haal ik ze nog even in bij die bocht, maar dan moet ik vlot terug voor het uitvoegen. Alternatief is ook omhoog gaan sukkelen, maar op de één of andere manier raken de bestuurders die willen invoegen daarvan in de war... want dan moet ik met 55 uitvoegen terwijl zij nog aan het optrekken zijn. Tja, ook een irritante optie, maar welke keuze heb ik dan?
Vandaag gewoon met 70+++ er voorbij gegaan, daarna nog iemand voorbij gescheurd die ging invoegen en ook al te hard ging om vervolgens net te laat uit te voegen. Niet netjes, maar ik ben zo klaar met dat gesukkel... je kan echt prima met 70 door die bocht!

Terug
Bovenaan