Kantelpunt zakelijk aankopen of privé

Vanquish199

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en zit een beetje in de hoek van een Volvo XC60 te kijken.

Wij hebben nu 2 auto's particulier op de oprit staan, waarvan de Audi A3 uit 2016 ingeruild gaat worden (10K waarde ongeveer). Omdat ik actief ben als ZZPer kan ik natuurlijk ook een zakelijke aanschaf overwegen. Het 'probleem' is dat ik niet zo veel rij (maar we hebben toch 2 autos nodig); ongeveer 10-15k per jaar waarvan het grootste deel prive.

Ik ben op zoek naar wat richtlijnen of het kantelpunt wanneer je beter zakelijk of prive kunt aankopen. Ik ben wat aan het rekenen met de rekentool 'auto van de zaak' van de KVK. Als ik hier wat met de gereden kilometers speel wint eigenlijk altijd de prive aanschaf het van de zakelijke koop met bijtelling.

Ik hoef niet tot op de euro te weten wat hierin goedkoper is, maar ben meer op zoek naar de zaken waar je een beetje op moet letten. Wellicht zijn hier wat zelfstandigen die mij op weg kunnen helpen.

Ik reken boekhoudkundig gewoon een aftrekpost op 0,23 cent per kilometer.
Dat gaat dan voor een 2016 Aygo. Dus dat is niet interessant om op de zaak te zetten omdat er dan bijtelling over moet worden betaald voor prive.

In jouw geval voor een auto ouder dan 15 jaar (Youngtimer regeling) betaal je dan alle kosten zakelijk. En boek je prive de dagwaarde van de auto waarover je dan 35% betaald voor bijtelling.

In ons geval hier is er een BTW vrijstelling dus Youngtimer is minder interessant omdat er geen btw aftrek plaatsvindt over de facturen voor de auto. Dan levert het bijhouden van kilometers en dat aan kosten boeken meer op. In jouw geval kan dit anders zijn.

Uitgangspunt is om een auto van max 5 jaar aan te schaffen, dus dat gaat geen youngtimer worden. Momenteel trek ik ook 23 cent per kilometer af als vergoeding, maar het gemakt van alles op de zaak zetten geniet wel de voorkeur. Ik maak overigens verder nauwelijks kosten in mijn boekhouding, maar een auto kopen om kosten te maken klinkt ook niet als een top idee:unsure:

Het is een persoonlijk rekensommetje wat van vele verschillende factoren afhangt en hierdoor voor iedereen dus ook weer anders uitpakt... kortom eerder een vraag voor je boekhouder als voor een forum, tenzij je je complete financiële administratie hier ook wilt gaan openbaren.
Privé boeken heb je geen bijtelling en ook geen jaarlijkse btw-verrekening voor het privégebruik, enkel simpel de zakelijk gereden kilometers bijhouden en in je boekhouding declareren à 0,23/km.
Zakelijk boeken geeft bij privégebruik de bijtelling en als je de btw terug vraagt ook de jaarlijkse btw-verrekening over het privégebruik. (berekenen via sluitende kilometeradministratie of percentage over de catalogusprijs)

En verder naast het verschil in de kosten ook even kijken naar:
- het gemak, de ervaring heeft mij al geleerd dat privé boeken een aanmerkelijk minder administratieve rompslomp oplevert
- hoe het met je verzekering zit als je de auto zakelijk boekt, verzekeraars gaan hier namelijk verschillend mee om en verwachten soms dat je dan ook een (meestal duurdere) zakelijke autoverzekering afsluit
- verhouding autokosten t.o.v. het totale zakelijke plaatje, de fiscus ziet namelijk niet graag dat de auto de voornaamste bestaansreden van de toko is.

Ik heb 1 auto zakelijk geboekt met verklaring geen privégebruik bij de fiscus (dus enkel zakelijk gebruik), en 1 auto privé geboekt en daarvan de zakelijk gereden kilometers declareren... voor mij (net) niet de goedkoopste oplossing maar wel veruit de meest gemakkelijke oplossing, de tijd die ik (en mijn boekhouder) jaarlijks bespaar op dat brok extra autoadministratie voor de fiscus zijn namelijk ook dure uren die wel rendabeler en/of leuker besteed kunnen worden.
Kortom ook persoonlijk maatwerk.

Zoals al gezegd: het is héél persoonlijk. Heb je bijvoorbeeld die tweede auto privé nodig voor een paar weekendjes per jaar dat er dubbele afspraken zijn dan kunnen de kilometers misschien best onder de 500/jaar blijven en dus de auto nog steeds volledig zakelijk te rijden zonder bijtelling.

Om het nog complexer te maken: stel je hebt flink veel zaterdagen per jaar (meer dan 500km) beide auto's tegelijk privé nodig dan kan je zelfs nog overwegen om daarvoor even een greenwheel te pakken zodat je zakelijke auto geen bijtelling krijgt.

Bedankt voor de feedback. Ik ben het eens over het gemak van administratie, allemaal rompslomp waar ik weinig trek in ga hebben. Ik ga dan gewoon een nette occasion uitzoeken welke past bij de huidige financiele achtergrond.

Terug
Bovenaan