Schimmel tosti

Net ingestapt
Beste auto liefhebbers,

Ik zat met een idee en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en mijn plan is om in de zomer een auto te kopen om een beetje leuk rond te kunnen rijden en rij ervaring op te kunnen doen, er een paar maanden in te rijden en hem dan zo goed mogelijk weer te verkopen, zodat het me uiteindelijk weinig tot niets kost (of misschien zelfs winst oplevert).

Mijn gedachtegang:
  • Ik koop een betrouwbare, gewilde auto voor €1000-2500 (een zuinige hatchback bijv. Aygo, Polo, Yaris etc..)
  • Zorg dat hij goed onderhouden is en minimaal 6 maanden APK heeft.
  • Rijd er 2-3 maanden mee (voor vakantie, beetje rijplezier).
  • Voordat ik hem verkoop, Ga ik hem goed reinigen misschien een kleine beurt om de waarde op te krikken.
  • Verkoop hem rond augustus/september wanneer vraag nog hoog is.

Mijn vragen?
  1. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe heb je dit gedaan en is het haalbaar om zonder veel verlies (of met winst) een auto na een paar maanden te verkopen?
  2. Wat zijn de grootste valkuilen waar ik op moet letten?
  3. Welke auto’s zouden hier het meest geschikt voor zijn?
  4. Zijn er specifieke verkooptips om er een zo goed mogelijke prijs voor te krijgen?
  5. Wat zouden de kosten zijn / en hoe dom is dit.
Zou dit werken??
Alle ervaringen & tips zijn welkom!

Laatst bewerkt:
Dat heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd of dat mogelijk is. Wat in ieder geval goed is, is dat je van te voren goed inleest op Google welke auto’s populair en het meest waardevast zijn binnen jouw budget.

Waar je vooral op moet letten is dat je de kosten die je maakt er ook weer uitkrijgt, dus aanschafprijs + gemaakte kosten.

Neem anders iemand mee die er verstand van heeft, wie weet kun je dan ook nog wat onderhandelen bij aanschaf.
De Aygo die je al noemt is een goed idee, daarnaast heb je dan ook nog de Peugeot 107 en Citroën C1. Deze zijn technisch allemaal hetzelfde en over het algemeen zeer betrouwbaar. Let er wel op dat exemplaren met airco en elektrische ramen erg gewild zijn.

Dit bedrijf ken ik niet, maar deze Aygo (klik!) lijkt me niet verkeerd.

Laatst bewerkt:
Ja, dat kan zeker.
Het belangrijkste is om de auto echt flink onder de marktprijs te kopen.
Probeer dan de waarde te verhogen door bijvoorbeeld een nieuwe APK (40 euro)
Of een roze geworden auto weer mooi rood te poetsen, goed schoon te maken, etc.
Kijk naar verkopers die geen moeite willen steken in een goede advertentie en goede foto's of alleen te koop zetten op gratis verkoopsites.

Een beurt geven kost je geld, dat je er niet uithaalt.
Een goedkoop setje leuke velgen levert vaak meer op.
Je moet wel enige kennis van de techniek hebben en de zwakke punten van een auto kennen, anders koop je zelf een kat in de zak.

Laatst bewerkt:
Beurt is ook niet echt goedkoop dus zonde van je geld. Idd eentje met vrij recente APK moet al aantrekkelijk zijn.

WIl je later ook maar iets van winst maken zul je iets particulier moeten kopen. Dan zou ik wel iemand meenemen die er wat verstand van heeft. Voor wat je wil besteden zou ik niet een Aygo kiezen maar een C1 of 107, die zijn gewoon wat goedkoper maar met dezelfde techniek.

Bij verkoop moet je gewoon mazzel hebben. Ik zou ook eerder zorgen voor een nieuwe apk als geld uitgeven aan een beurtje. Een auto met nog een maand of 2 apk verkoopt niet, met een verse apk wel.

Leuk idee en succes met je keuze.

Loont idd om particulier te kopen, zijn altijd mensen die hun auto er opzetten en foto's er bij hebben die zo van opsporingverzocht afkomen of foto's op de kop hebben gezet. Aandacht punten zijn dat jij er kilometers bij opzet, en daardoor net boven een bepaalde zoekfilter uitkomt en je er komt een extra eigenaar bij en kopers zijn huiverig dat jij hem kort hebt gehad

Aandacht punten zijn dat jij er kilometers bij opzet, en daardoor net boven een bepaalde zoekfilter uitkomt en je er komt een extra eigenaar bij en kopers zijn huiverig dat jij hem kort hebt gehad
Dat zou je kunnen oplossen door de auto een half jaartje te houden, niet teveel mee te rijden, en dan verkopen met de boodschap dat er wat anders op je pad is gekomen. Kan toch? Al zit je dan wel met een paar maanden MRB.

Een neef van mij is getrouwd met een Marokkaanse vrouw en in het verleden hebben ze hier auto's gekocht die in Noord-Afrika populair waren (en hier minder), reden daarmee naar Marokko voor familiebezoek, verkochten hem daar en vlogen dan terug. Meestal hielden ze dan nog een bedrag over. Tegenwoordig nemen ze niet meer de moeite en vliegen ze er ook heen.

Alles waar voorheen nog wat aan te verdienen viel is tegenwoordig steeds minder interessant. Als ik de kennis van nu twintig jaar geleden had wist ik het wel… ;)

Ik heb zoiets wel eens gedaan met een opel tigra twintop (cabrio).
Onder de krasjes, een loshangende rechter spiegel, uitgeleefde stoelen, en een stuk knopje van de bediening van het elektrische dak.
Eigenlijk heel overzichtelijk allemaal waardoor ik van een 4 of 5 een 7 heb weten te maken. Vooral als alles weer werkt, vastzit en schoon is heb je een veel beter verkoopbare wagen.

De oer Duster schijnt opeens ook populair te zijn, die zag ik niet aankomen
Die is nooit echt goedkoop geweest.

Ik had die graag willen hebben in plaats van de Kangoo. Maar niet te betalen die Duster.

Ik vind de prijsstijging van de Ludo spaces interessanter. 3 jaar geleden met heel veel moeite een kangoo kunnen kopen voor 700 euro. 1.6 benzine mpv met airco en trekhaak. Tegenwoordig vind ik ze daarvoor niet meer.

Volgens mij is dit allemaal niet zo makkelijk. Of je moet echt een auto kopen met flinke gebruikerssporen, en die echt goed poetsen en krassen wegwerken. Een auto uit de handel lukt sowieso niet want die handelaar wil marge. Particulier kan je geluk hebben.

Denk ook eens aan een Suzuki, heel betrouwbare techniek, degelijke carrosserie, met wat zoeken en je er in verdiepen kun je wellicht een leuke auto tegenkomen. Maar jouw idee van een auto kopen en na de vakantie met winst verkopen.... Ik denk dat je een beetje te optimistisch bent. Een uitgewoond hok kopen en echt schoonmaken, buitenkant ontroesten, lak bijwerken en polijsten en in de was zetten? Kan helpen hem makkelijker te verkopen, maar winst maken... Moet je echt mazzel hebben en er héél veel werk in steken.

Dit is toch gewoon wat een autohandelaar ook doet. Als je maar onder de marktprijs weet te kopen en/of waarde weet toe te voegen. Doe het niet te vaak, want dan krijg je de belastingdienst in je nek.

Normaliter niet. De marges op zo’n autootje zijn zo klein dat je geen budget hebt om ‘m meer waard te maken. Het gewilde, betrouwbare autootje dat jij dan wilt kopen is, je raadt het al, gewild. Zal dus niet meevallen om een koopje te vinden en als je een koopje vindt koop je het risico dat er wat mee is.

Verdienen op een auto werkt doorgaans zo:
Bedrijf koopt de auto goedkoop in (want makkelijk voor de inruiler/particulier)
Bedrijf voert voordelig onderhoud en poetsbeurt uit (want geen BTW, soms werkplaats in bezit)
Bedrijf houdt de auto voordelig en prima op voorraad (verzekering + MRB is minimaal, auto staat soms zelfs binnen)
Bedrijf verkoopt met dikke winst (want makkelijk voor particulier, voorraad, garantie, betrouwbaar)

Daarbij is het voor een bedrijf 'onder de streep-winst'. Met andere woorden een kleine handelaar die enkele auto's verkoopt en op één flink verliest kan nog steeds winst maken. Als je als particulier (en blijkbaar onervaren in de handel) precies die éne auto treft dan ga je geen winst maken.

Wat je als hobbyverkoper wel kan doen is er erg veel tijd in steken. Bijvoorbeeld een deuk wegwerken en misschien wel zelf iets spuiten. Goed poetsen, ook interieur, oliebeurt, filters en remmerij zelf doen, eventueel bij een DHZ-garage. Een auto ergens uit (het oosten) van Europa/Duitsland importeren geeft misschien ook weer wat marge.

Tuurlijk kan dit. Tal van mensen zijn zeer slecht in het verkopen, zelfs handelaren. Slechte foto's, te weinig foto's, auto niet gewassen, rommel in de auto op de foto's, weinig info, slecht bereikbaar, onmogelijk mee af te spreken. Dat kan betekenen dat de auto bagger is, maar hoeft niet. Aan jou de schone taak tussen zulk aanbod, dat in de regel (na wat afdingen) onder de markt geprijsd is, een goed exemplaar eruit te vissen. Dus goede auto, slechte verkoper.
Liefst telefonisch contact. Het is voor verkopers meestal een verademing een normaal iemand te spreken die ook nog eens serieus geïnteresseerd is en snel wil langskomen. Voor zo iemand doen ze meestal ook graag wat van de prijs af.

Dan bij verkoop de auto zo goed mogelijk presenteren. Auto netjes stofzuigen, wassen, evt poetsen. Don't overdo it. Bandenpoets is zo opzichtig "voor de foto", fake dus.
Duidelijke (high res) foto's, fotografeer ook de opties (knopjes) en zoveel mogelijk details zodat perfect duidelijk is in wat voor staat de auto is. Voorzie de advertentie van correcte en coherente info zonder spelfouten. De prospect koper moet een goede indruk krijgen van de auto, maar nog meer van de persoon die voor de auto gezorgd heeft. Zorg dat je goed bereikbaar bent. Telefoonnummer erbij zetten is perfect, dan kunnen de echt serieuze mensen die snel willen handelen je goed bereiken. Handelaren met lage biedingen wimpel je af. "Serieus broer je krijgt direct vrijwaring" figuren zou ik niet eens op reageren, dat is echt zonde van je tijd. En spreek bij voorkeur niet thuis af.

Wees niet vies van export. Dus ook als je berichten in een andere taal ontvangt, gewoon netjes op reageren. Export klanten zijn veel makkelijker en betalen soms gretig een prijs waar een Nederlander niet over peinst. Bovendien leer je zo, als je over het initiële ongemak heen bent ook nog eens interessante en hartelijke mensen kennen.
Zo ben ik na mijn laatste verkoop welkom om vakantie te komen vieren aan de Bulgaarse Zwarte Zee kust :D

• Zorg dat hij goed onderhouden is en minimaal 6 maanden APK heeft
6 maanden bij aanschaf is dan nog 3 maanden bij verkoop. Ik zou gaan voor óf een vrijwel nieuwe apk bij aanschaf óf zelf een nieuwe apk regelen.

• Voordat ik hem verkoop, Ga ik hem goed reinigen misschien een kleine beurt om de waarde op te krikken.
Goed reinigen kan de waarde (logischerwijs) opkrikken als het uitgangspunt een wat verwaarloosde auto is.

Een kleine beurt kost vooral geld. Dat neemt niet weg dat het aan te raden is om een auto een (kleine of grote) beurt te geven. Dat reken ik gewoon bij het normale onderhoud. Los daarvan moet je rekening houden met het risico van onvoorziene onderhoudskosten.

Een kleine beurt voor de genoemde auto's kost €30 aan olie en filters (excl tijd). Ik zou dat gewoon doen, mits je het zelf kan. Dat geeft een koper ook vertrouwen.

20 jaar terug deed ik dit regelmatig, maar forse winsten maak je er niet mee.
Ik zou het nu niet meer doen en ook niet aanraden, omdat de mentaliteit in de samenleving sterk is veranderd.
Kopers van nu komen (bij wijze van spreken) na 2 maanden verhaal halen als er iets aan de hand is.
Gedonder aan de voordeur en Cobra's in je brievenbus....je wilt het niet voor die paar tientjes.

Een kleine beurt voor de genoemde auto's kost €30 aan olie en filters (excl tijd). Ik zou dat gewoon doen, mits je het zelf kan. Dat geeft een koper ook vertrouwen.
Een zelf uitgevoerde beurt geeft helemaal niemand vertrouwen.

20 jaar terug deed ik dit regelmatig, maar forse winsten maak je er niet mee.
Ik zou het nu niet meer doen en ook niet aanraden, omdat de mentaliteit in de samenleving sterk is veranderd.
Kopers van nu komen (bij wijze van spreken) na 2 maanden verhaal halen als er iets aan de hand is.
Gedonder aan de voordeur en Cobra's in je brievenbus....je wilt het niet voor die paar tientjes.
Vroeger had de autoweek zelfs een rubriek waar ze de lezers een bepaald bedrag gaven wat ze dan konden vergroten door Auto’s te gaan kopen en verkopen. Steeds weer een andere, duurdere auto.

Vroeger had de autoweek zelfs een rubriek waar ze de lezers een bepaald bedrag gaven wat ze dan konden vergroten door Auto’s te gaan kopen en verkopen. Steeds weer een andere, duurdere auto.
Nou draai ik hier toch al een tijdje mee, maar kan me dat niet herinneren. Welke rubriek?

Nou draai ik hier toch al een tijdje mee, maar kan me dat niet herinneren. Welke rubriek?
Ik herinner me deze rubriek nog wel in de papieren autoweek. Maar dan hebben we het volgens mij over eind vorige eeuw ofzo. Dat is volgens mij eenmalig geweest met een lezer die toen met 1.000 gulden begon en door in- en verkoop dat wist uit te bouwen tot ik meen 10.000 gulden of zoiets. Die man is later nog echt een autobedrijfje begonnen en stond niet zo lang terug nog in de Autoweek of in Classics, omdat hij dat autobedrijf ging verkopen of sluiten.

Naam van de rubriek durf ik nu ook niet te noemen. Kan ik niet opkomen. Misschien dat @Roadracer of een van de andere huidige meelezende redacteuren ons hiermee verder kan helpen?

De rubriek was Spekkoper en de ongekroonde koning was Albert (of Albrecht?). Echt een toprubriek toen, net zoals die undercover garage tests waarbij ze een auto vooraf wat saboteerden (reserveband plat, lampen gericht op standje koekoek, zekering van de toeter stuk, ruitenwisser niveau tot de nok gevuld en noem het maar) om te zien of en hoe de garage het zou vinden / oplossen / aanrekenen.
Kan nu niet meer met de digitale onderhoudsboekjes, maar was vaak lachen en soms ook huilen - er zaten best wat oneerlijke garages bij die hun klanten gewoon tilden.

De rubriek was Spekkoper en de ongekroonde koning was Albert (of Albrecht?). Echt een toprubriek toen, net zoals die undercover garage tests waarbij ze een auto vooraf wat saboteerden (reserveband plat, lampen gericht op standje koekoek, zekering van de toeter stuk, ruitenwisser niveau tot de nok gevuld en noem het maar) om te zien of en hoe de garage het zou vinden / oplossen / aanrekenen.
Kan nu niet meer met de digitale onderhoudsboekjes, maar was vaak lachen en soms ook huilen - er zaten best wat oneerlijke garages bij die hun klanten gewoon tilden.
Inderdaad nu je het zo zegt, komt het weer boven ja. Wel een erg leuke rubriek destijds. Niet alleen die spekkoper, maar ook die undercover garage ja. Zo worden de rubrieken tegenwoordig niet meer gemaakt.

Wel een erg leuke rubriek destijds
Ik was dat laatst toen ik iets opzocht nog tegengekomen. Die rubriek Spekkoper was er eind jaren '90, iets van '96 of '97 uit mijn hoofd. Het was trouwens hilarisch die oude rubrieken (en auto's - maar ook de advertenties) te zien. En enkele redacteuren (die er nog steeds zijn) maar dan vele jaren jonger ;-)

@Roadracer: zou een rubriek als de spekkoper in deze tijd niet nog eens kunnen terugkeren? Of is de autohandel zo transparant geworden dat dit concept niet meer mogelijk is. Ik vond dit echt wel een hele leuke rubriek destijds.
Ik zal het eens in de groep gooien. Op de redactie begint nu de B-Brigade te borrelen...

Een ander idee is om geregeld eens een echt oud artikel opnieuw te plaatsen? Zo was er in de beginjaren van AW ooit de meest legendarische Klokje Rond ooit voor mij van een Lancia Thema 8.32. Rasechte Ferrari motor, voorwielaandrijving, lachen.
De kilometerstand was al even astronomisch als de onderhoudskosten, maar wat een auto :love:

geregeld eens een echt oud artikel opnieuw te plaatsen
Het is al schipperen met de ruimte weet ik... ik vrees een kleine kans. Maar bij het doorbladeren van de oude nummers zag ik een aantal leuke artikelen voorbijkomen. De drempel voor Klokje Rond lag indertijd op 100.000 km op de teller, nu is dat écht flink meer. Ik zit er wel dichtbij uiteraard, iets om op het forum uit de oude doos te halen?

Ik zal het eens in de groep gooien. Op de redactie begint nu de B-Brigade te borrelen...
De B-Brigade komt natuurlijk ook weer terug ja.
Het leek mij altijd wel een leuk idee voor de Barrel brigade om met een Jetcars editie te komen. Koop voor 750 euro een auto daar. Moet toch te doen zijn? Misschien word je nog positief verrast omdat 'ie het langer volhoudt dan de proefrit.

Ja, top - ik zal de editie met Ronald T. in die kaduuke Fiat Cabrio nooit vergeten.
Op de snelweg klapt dat gesloten dak gewoon BAM open.
Anders Frank met zijn Rollie laten deelnemen als outsider?

Ja, top - ik zal de editie met Ronald T. in die kaduuke Fiat Cabrio nooit vergeten.
Op de snelweg klapt dat gesloten dak gewoon BAM open.
Anders Frank met zijn Rollie laten deelnemen als outsider?
Vergeet niet het lege motorblok waar geen druppel olie meer in zat.

Terug
Bovenaan