XBXG's auto's: Ami 8 ('70) + 205 ('91) - géén 1 aprilgrap: ik heb eens iets verbeterd aan mijn 205 - p.5

De huidige bak rijdt prima, maart giert enorm in de eerste, tweede en vierde versnelling.
Dat deed ie al toen ik 'm kocht, dus ik weet niet beter. Op zich kan ie nog jaren mee, maar het hoort niet.
Ik stoor mij er niet aan, maar andere mensen wel (die mijn Youtube-filmpjes bekeken).

Een voorbeeld:

Gisteren reed ik met de 205 een tijdje in een file op de A1, toen het verkeer na zo'n 5 à 10 minuten langzaam rijden en stilstaan weer op gang kwam. Toen brandde plots het rode stoplampje i.c.m. het koelvloeistoftemperatuurlampje.

Dat vond ik vreemd, want door de rijwind zou de motor juist extra koeling moeten krijgen. Ik heb direct de verwarming op z'n warmst en vol aan gezet, maar pas na een kilometer gingen beide lampjes uit.

Wat moet ik hier nu uit concluderen?

Gisteren reed ik met de 205 een tijdje in een file op de A1, toen het verkeer na zo'n 5 à 10 minuten langzaam rijden en stilstaan weer op gang kwam. Toen brandde plots het rode stoplampje i.c.m. het koelvloeistoftemperatuurlampje.

Dat vond ik vreemd, want door de rijwind zou de motor juist extra koeling moeten krijgen. Ik heb direct de verwarming op z'n warmst en vol aan gezet, maar pas na een kilometer gingen beide lampjes uit.

Wat moet ik hier nu uit concluderen?
Dit klinkt koppakking-achtig. Even laten checken, TU blokjes zijn daar natuurlijk heel gevoelig voor.

Ja, maar kan ook een waterpompje zijn die niet erg fris meer is, of een radiateurtje die voor 50% ofzo dicht zit. Dus minder flow, wat je gelijk merkt in de file.

Of de elektrische fan werkte niet of werd niet goed aangestuurd (sensor).. Zekering? Of sensor even doorverbinden om te kijken waar het zit.

Bovenstaande suggesties zijn het meest waarschijnlijk. De koelfan zou ik als eerst testen, als die goed werkt, dan de het koelwatercircuit kritisch bekijken.

Is er bij de remrevisie soms te nieuwe remolie gebruikt? Bij het nieuwere type remolie lossen de rubbers gewoon op. Dan blijft het natuurlijk niet bij dit ene rubber maar zal je ze allemaal moeten vervangen inclusief flexibele leidingen.

@Janneman: voor het bouwjaar van mijn Ami is er slechts één remolie, LHM.

@anderen: ik vermoed inderdaad zelf ook het thermocontact. De koelventilator deed het in ieder geval nog op de dag dat ik de 205 kocht. Ik heb toen, op weg naar huis, een tijdje in de file van de MacDrive gestaan en hoorde de ventilator aangaan.

Ik heb vandaag even gesproken met de garage en die vermoedt hetzelfde.

Wordt vervolgd!

Dit is géén 1 aprilgrap: ik heb eens iets verbeterd aan mijn 205.
1f601.png

Allereerst dit: het interieurlampje brak laatst af en zit nu vast met ducttape. Helaas kon ik niks op de sloperij vinden, dus dit blijft op het to-do-lijstje staan. Overigens werkt het lampje nog steeds prima.

Bij de locale autosloperij heb ik voor maar liefst 20 euro een moderne autoradio gekocht, en die bleek ook nog eens te passen op de stekkers uit de auto. Ik hoefde niet eens verloopstekkers te kopen.

De kleine speakertjes in de deuren doen het best goed, maar die wil ik z.s.m. vervangen door modernere.

Als kers op de taart heeft de 205 een sticker gekregen.

Wordt vervolgd!

O jee, die radio... Werkt een bluetooth FM-transmitter in combinatie met de originele unit niet minstens even goed? Ik ben zelf juist op zoek naar een originele radio voor mijn 306 omdat zo'n FM-transmitter zowel muziek spelen als bellen aardig goed doet zonder lelijk te zijn. En laten we wel wezen, in een oude Peugeot gaat de audio nooit echt lekker klinken.

Zo'n interieurlampje ga je vast wel vinden, al dan niet via het forum (y)

@Eelco: er zat helemaal geen radio in de 205 en ik wilde juist een moderne radio om ook Spotify te kunnen luisteren in de auto.

Piet, bedankt voor de link.

Zo'n Pioneer is en blijft een goede radio, ga je zeker plezier van hebben. Helemaal wanneer je de speakers hebt vervangen.

• Leuk
Waarderingen: XBXG
Terug
Bovenaan