Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Dat heb je dan toch ook bij twee obese brandstof auto’s?
Correct, maar elektrische auto's zijn nog forser dan de moderne ICE exemplaren.

Ik zag zojuist een Golf I voorbij pruttelen. Het eerste wat mij dan opvalt is "Wat is dat een klein autootje". Ongeveer het formaat van een Up of Polo. Toch was dat ooit "de betaalbare middenklasser".

Auto's worden steeds groter. Als er een of andere autobesitas-bestuurder bij ons in de buurt op het idee komt niet netjes in een vakje te parkeren, heb ik een bijna gereserveerd plekje voor mijn Aygo. Andere mensen krijgen de auto er dan niet tussen.
Toen dochterlief nog thuis woonde nam ik wel eens haar Seicento voor de boodschappen. Heerlijk, hij past in iedere parkeerplaats.

Maar ondertussen klagen de autobesitas-bestuurders wel dat de auto al snel op een poffertjespan begint te lijken.

Maar ondertussen klagen de autobesitas-bestuurders wel dat de auto al snel op een poffertjespan begint te lijken.
Nog mooier, we zien een toenemende vraag naar het verbreden van parkeerplaatsen of het opofferen van groenstroken daarvoor. Zoveel zelfs dat we er beleid op hebben gemaakt - verbreden van parkeerplaatsen doen we alleen binnen de bestaande verharding en bij voldoende draagvlak in de buurt. Dit betekent netto altijd dat er minimaal 1 parkeerplaats minder mogelijk is. Ik heb tot op heden nog nooit van de collega's in de uitvoering gehoord dat er draagvlak was in de buurt.

Nog mooier, we zien een toenemende vraag naar het verbreden van parkeerplaatsen of het opofferen van groenstroken daarvoor. Zoveel zelfs dat we er beleid op hebben gemaakt - verbreden van parkeerplaatsen doen we alleen binnen de bestaande verharding en bij voldoende draagvlak in de buurt. Dit betekent netto altijd dat er minimaal 1 parkeerplaats minder mogelijk is. Ik heb tot op heden nog nooit van de collega's in de uitvoering gehoord dat er draagvlak was in de buurt.
En dus blijft de enige optie een oud barrel kopen en jezelf niet meer druk maken over "weer een parkeerdeukje". Dat is ook een makkelijke houding bij mensen die menen dat twee parkeerplaatsen het minimum is dat het blikje nodig heeft.
De Parijse parkeer-methode.

Het is weer een motivatie om een woning achteraf te zoeken.

Op de weg is het ook weer bal. Ik zag afgelopen weekend een dikke botsdoos met zuignap-banden.
Deze drammer reed met ongeveer twee keer de maximale snelheid (schatting omdat ik zelf ongeveer de maximale snelheid reed) over een kruising knallen (terwijl het vroor) zodat het botsdoosje nog voor een paar "langzame verkeersdeelnemers" gepropt kon worden.

Terwijl er links en rechts plakjes ijs lagen en de maximum snelheid mij al uitdagend hoog leek. Jammer genoeg was het een botsdoos van een merk wat de drammer goed beschermd, meneer was te laf om dat in een voertuig te proberen waarmee hij wel kwetsbaar is.

Ja die carbesitas is ergerlijk. Ik zie honderden jaren oude eiken in bomenlanen langzaam eroderen doordat er stukken af gereden worden. Doorgaans door vrachtwagens of landbouwvoertuigen. Daarnaast worden steeds meer bermen kapot gereden wat vervolgens met grasbetonklinkers wordt opgelost wat niet zelden een opmaat is tot verbreding van de weg.
Anderzijds valt mij de breedtegroei van auto's toch ook wel weer mee.

Een Opel Kaptan uit 1959 heeft een breedte van 1,81 dat is misschien 5 tot 10% minder dan huidige autos over een periode van 60 jaar.

Mijn huis met garage is van 1964. Mijnoldtimer Volvo pastte perfect in de garage, mijn youngtimer Volvo gaat er niet in zonder de spiegels in te klappen. Tja, auto's zijn gemiddeld heel wat breder.

Ja die carbesitas is ergerlijk. Ik zie honderden jaren oude eiken in bomenlanen langzaam eroderen doordat er stukken af gereden worden. Doorgaans door vrachtwagens of landbouwvoertuigen. Daarnaast worden steeds meer bermen kapot gereden wat vervolgens met grasbetonklinkers wordt opgelost wat niet zelden een opmaat is tot verbreding van de weg.
Anderzijds valt mij de breedtegroei van auto's toch ook wel weer mee.

Een Opel Kaptan uit 1959 heeft een breedte van 1,81 dat is misschien 5 tot 10% minder dan huidige autos over een periode van 60 jaar.
De Opel Kapitan was bedoeld als een amerikaans formaat auto. Een auto uit de tijd van Cadillacs zoals Elvis ze ook graag had. Dat waren auto's die nog steeds te groot zijn voor de Europese wegen.
Een Europees formaat auto is de laatste jaren fors gegroeid. Neem voor de gein eens een Opel Kadett, als we het toch over Slopels hebben. Nog geen 800 kg en erg klein vergeleken met de huidige generatie batterijvoertuigjes.

Voor veiligheid heb je een opvang-randje nodig. Een randje lucht, plastic, schuim en verkreukelbaar ijzer rondom zodat de andere partij bij een aanrijding niet direct "op schoot zit". Bij veel klassiekers uit die tijd (1960) had je 5 tot 10 cm verkreukelbaar blik, bij een moderne auto gaat het kreukelrandje op sommige plaatsen richting 50 cm.

Maar het blijven erg mooie auto's, nog even en ze zijn ook in Nederland bruikbaar.

Opel_Kapitan_P1_1958.jpg

1959-cadillac-eldorado-rear-three-quarter.jpg

Maar dan wel zonder verlagingssetje.

In de jaren '90 kocht ik op nieuwe auto's (Panda, Cinquecento, Punto) standaard zo'n rubber strip voor langs de flanken (in sommige gevallen met de typenaam in wit of rood verwerkt). Bij mijn latere Mercedes C W203 was zo'n strip standaard en in carrosseriekleur uitgevoerd, viel me eigenlijk pas later op. Deze zie je eigenlijk nooit meer maar ze hebben me ongetwijfeld tegen de nodige putjes aan de zijkanten behoed. We hadden op een gegeven moment een leaseauto waar we die kleine putjes maar opspaarden om in de laatste maand voor inlevering weg te laten werken. Anders zouden we de auto steeds weer een paar dagen kwijt zijn...

De Opel Kapitan was bedoeld als een amerikaans formaat auto. .
Ok interessant dat wist ik niet.

Ik begrijp dat SUV's irritant zijn en minder comfortabel zijn wegens hardere vering om hellen van koets te verminderen. Echter als we kijken naar de grootte van een gemiddelde europeaan en meest ergonomische houding dan bieden ze wel betere toegang dan de gemiddelde 70'er jaren opel Manta of Golf I.

Ik begrijp dat SUV's irritant zijn en minder comfortabel zijn wegens hardere vering om hellen van koets te verminderen. Echter als we kijken naar de grootte van een gemiddelde europeaan en meest ergonomische houding dan bieden ze wel betere toegang dan de gemiddelde 70'er jaren opel Manta of Golf I.
Ja, dus een aanrader voor senioren. Ik heb er zelf ook een maar dat betekent wel dat ik het parkeergemak van de Fiat Seicento van dochterlief mis.

Die pastte bijna in het winkelwagentje van de supermarkt

In de jaren '90 kocht ik op nieuwe auto's (Panda, Cinquecento, Punto) standaard zo'n rubber strip voor langs de flanken (in sommige gevallen met de typenaam in wit of rood verwerkt). Bij mijn latere Mercedes C W203 was zo'n strip standaard en in carrosseriekleur uitgevoerd, viel me eigenlijk pas later op. Deze zie je eigenlijk nooit meer maar ze hebben me ongetwijfeld tegen de nodige putjes aan de zijkanten behoed. We hadden op een gegeven moment een leaseauto waar we die kleine putjes maar opspaarden om in de laatste maand voor inlevering weg te laten werken. Anders zouden we de auto steeds weer een paar dagen kwijt zijn...
Dat hoeft tegenwoordig gelukkig niet meer (in ieder geval bij Leaseplan/Ayvens niet meer). Je moet schade wel melden maar repareren hoeft alleen als het voor de veiligheid nodig is). Ze zullen wel een business case gemaakt hebben en de reparatiekosten hebben afgezet tegen de lagere opbrengst vanuit de handel.

Gisteren iets moois meegemaakt.

Ik stond voor het verstoplicht te wachten tot het groen werd. Mijn goene lampje ging aan, ik trek relatief vlot op (80 km/uur weg) voor zover Stoffel vlot te noemen is.
Vrijwel direct achter de kruising is een brug over een groot rangeerterrein en de weg loopt hier schuin omhoog.

Een ongeduldige bestuurder achter mij kwam aan het begin van de helling achter mij rijden met een doorsnee boodschappen-autootje - ik reed inmiddels bijna de maximum toegestane snelheid.

Meneer meende over de dubbele doorgetrokken streep in te moeten halen. Uiteraard kwam op dat moment net een tegenligger over de brug en zowel de tegenligger als ik moesten remmen om te voorkomen dat onze bumpers zouden verkreukelen. De suicidale boodschappenheld hield het gasplankje vrolijk onderin en reed richting rotonde om daar de extreem duur gewonnen tijd te verspillen met een bochttechniek die ik zelfs bij echt oude senioren maar zelden zie.

Hoe dom kan je zijn? Brug, dus je ziet geen tegemoetkomend verkeer. Dubbele doorgetrokken streep, dus het is verboden om in te halen, Met grote risico's verzamelde tijdwinst weggooien aan een bochttechniek die oma van 80+ nog kan verbeteren. De maximale snelheid volledig negeren.....

Ik kan echt geen enkel ander excuus verzinnen voor zo'n actie dan pure domheid. Mijn moeder noemde dat "Te dom om voor den duvel te dansen".

Ik wil een rituele rijbewijs-verbranding voorstellen.

Gisteren iets moois meegemaakt.

Ik stond voor het verstoplicht te wachten tot het groen werd. Mijn goene lampje ging aan, ik trek relatief vlot op (80 km/uur weg) voor zover Stoffel vlot te noemen is.
Vrijwel direct achter de kruising is een brug over een groot rangeerterrein en de weg loopt hier schuin omhoog.

Een ongeduldige bestuurder achter mij kwam aan het begin van de helling achter mij rijden met een doorsnee boodschappen-autootje - ik reed inmiddels bijna de maximum toegestane snelheid.

Meneer meende over de dubbele doorgetrokken streep in te moeten halen. Uiteraard kwam op dat moment net een tegenligger over de brug en zowel de tegenligger als ik moesten remmen om te voorkomen dat onze bumpers zouden verkreukelen. De suicidale boodschappenheld hield het gasplankje vrolijk onderin en reed richting rotonde om daar de extreem duur gewonnen tijd te verspillen met een bochttechniek die ik zelfs bij echt oude senioren maar zelden zie.

Hoe dom kan je zijn? Brug, dus je ziet geen tegemoetkomend verkeer. Dubbele doorgetrokken streep, dus het is verboden om in te halen, Met grote risico's verzamelde tijdwinst weggooien aan een bochttechniek die oma van 80+ nog kan verbeteren. De maximale snelheid volledig negeren.....

Ik kan echt geen enkel ander excuus verzinnen voor zo'n actie dan pure domheid. Mijn moeder noemde dat "Te dom om voor den duvel te dansen".

Ik wil een rituele rijbewijs-verbranding voorstellen.
Dat is wel heel ernstig inderdaad. Misschien bang dat zijn favoriete product bijna was uitverkocht? Gezien het formaat boodschappenwagen... je hebt ook wel een zwaar leven als je moet wachten op anderen in zo'n situatie :cautious:

Ik reed gisteren over een rotonde en toen kwam er iemand naast mij rijden. Nooit geweten dat het twee banen waren hier in het dorp. Gelukkig zag ik het gebeuren en kon ik uitwijken over de vervelende "kasseien" aan de binnenzijde van de rotonde. De invoegende wagen (VW busje, geen kleine jongen) stopte al snel. Mijn vriendin, bijrijder, is nu 5 jaar ouder denk ik.
Zij had laatst een Volvo V70 die een rotonde rechtsom nam. Dat ging ook echt rakelings goed. Ook 5 jaar ouder. Dus voor deze gevallen was ik 5 jaar ouder dan zij, nu is zij 5 jaar ouder dan ik.

Dat is wel heel ernstig inderdaad. Misschien bang dat zijn favoriete product bijna was uitverkocht? Gezien het formaat boodschappenwagen... je hebt ook wel een zwaar leven als je moet wachten op anderen in zo'n situatie :cautious:
Het ging nu goed dankzij alert reageren van de tegenligger die de brug afkwam.

Als dit fout was gegaan, hadden de bloedspetters tot bij de kruising gelegen. Deze boodschappenauto had dan de tegenligger geraakt met ongeveer 160 km/uur om daarna nog even uitgeknepen te worden door mijn botsdoosje met slechts 80 km/uur.

Met wat geluk blijft het plastic logo uit de gril herkenbaar zodat het merk van de boodschappenauto geraden kan worden.

Wat ronduit schofterig is: De tegenligger is een onschuldige bestuurder die 1000 kg boodschappendoos mag terugkoppen.
Dat geeft ernstige hoofdpijn.

Het ging nu goed dankzij alert reageren van de tegenligger die de brug afkwam.

Als dit fout was gegaan, hadden de bloedspetters tot bij de kruising gelegen. Deze boodschappenauto had dan de tegenligger geraakt met ongeveer 160 km/uur om daarna nog even uitgeknepen te worden door mijn botsdoosje met slechts 80 km/uur.

Met wat geluk blijft het plastic logo uit de gril herkenbaar zodat het merk van de boodschappenauto geraden kan worden.

Wat ronduit schofterig is: De tegenligger is een onschuldige bestuurder die 1000 kg boodschappendoos mag terugkoppen.
Dat geeft ernstige hoofdpijn.
Ja echt triest. Misschien begreep je mijn laatste zin verkeerd. Maar ik doelde op de ongeduldige inhaal mafketel. Die moet toch wel een lastig leven hebben met zo'n haast!

Ik had gisteren voor mij weer een klassiekertje, dat wil zeggen 2e keer dat het gebeurt is.

A4, tussen Leidschendam en Leiden richting Amsterdam. 130 maximaal en ik rijd rustig met mijn Suzuki Alto met 100 op de teller op de rechterbaan. Het was rond middernacht.
Komt er van achteren een groepje auto's aan die wel graag 130 rijden, helemaal prima moeten ze vooral zelf weten.

De auto op de rechterbaan ziet de slak voor zich, (ik dus) kan niet naar de middenbaan want daar rijdt al iemand en gaat rechts via de vluchtstrook om me heen. Zelfs dat vind ik niet heel boeiend, de bekeuring indien gesnapt is voor hem. Het luid toeteren naar mij wat waarschijnlijk impliceerde "idioot rijdt eens door" vond ik wel minder. Ja ik rijd misschien maar 90 echte kolometers en 40 kilometer verschil is heel groot, maar ik rijd rechts en had even geen zin om harder te rijden.

Ik had gisteren voor mij weer een klassiekertje, dat wil zeggen 2e keer dat het gebeurt is.

A4, tussen Leidschendam en Leiden richting Amsterdam. 130 maximaal en ik rijd rustig met mijn Suzuki Alto met 100 op de teller op de rechterbaan. Het was rond middernacht.
Komt er van achteren een groepje auto's aan die wel graag 130 rijden, helemaal prima moeten ze vooral zelf weten.

De auto op de rechterbaan ziet de slak voor zich, (ik dus) kan niet naar de middenbaan want daar rijdt al iemand en gaat rechts via de vluchtstrook om me heen. Zelfs dat vind ik niet heel boeiend, de bekeuring indien gesnapt is voor hem. Het luid toeteren naar mij wat waarschijnlijk impliceerde "idioot rijdt eens door" vond ik wel minder. Ja ik rijd misschien maar 90 echte kolometers en 40 kilometer verschil is heel groot, maar ik rijd rechts en had even geen zin om harder te rijden.
Heel jammer dat soort gedrag. Mogen ze heel hard afstraffen mijns inziens!

Ik heb niet eens met mijn lampen geseind, niks. Laat maar weer gaan die mafkees.
Het is een 4-baans snelweg daar, blijkbaar nog te weinig.

Huh maar als je rechts rijdt is er toch niks aan de hand? Waarom zou je daar voor toeteren.. Bovendien is het vlak daarna alsnog 100 km/u dus heel veel zin om perse daar 130 te rijden heeft het niet

Wat ik kan verzinnen, met rijles leer je om met het overige verkeer mee te rijden.
Iedereen rijd 130, ik 100. Dat sommige mensen zich daar aan storen of zo.

Maar ja, er zijn ook vrachtwagens die 90 rijden, of auto's met aanhanger...

Heel jammer dat soort gedrag. Mogen ze heel hard afstraffen mijns inziens!
Ik kan slechts één effectieve maatregel verzinnen:
Rijbewijsverbranding.

Bijna het gehele Nederlandse wegennet is voorzien van camera's maar toch wordt er af en toe een zeer herkenbare politieauto de weg opgestuurd om de allergrootse gekken er tussenuit te vissen. En na een stevige portie huilie huilie doen en een bijdrage aan de staatskas mag de gek weer achter het stuur kruipen. .

De agenten hebben geen zin in de zoveelste discussie of bedreiging. En geef ze eens ongelijk, zij worden geconfronteerd met een meute waarvan slechts een enkeling zich aan de regels houdt terwijl zij zich in de dwaasheid die verkeer heet mogen begeven. .

Sommigen maken het zo bont dat ze zelfs de media ermee halen:

Okee, sommigen van ons hebben misschien ook al weleens in de auto van pa mogen rijden voor dat roze papiertje (of kaartje) binnen was maar zo jong zo snel op een openbare (snel)weg zal maar voor heel weinigen gelden lijkt me?
Jong geleerd is oud gedaan krijgt zo ook wel een nare bijsmaak :confused:

Laatst bewerkt:
Sommigen maken het zo bont dat ze zelfs de media ermee halen:

Okee, sommigen van ons hebben misschien ook al weleens in de auto van pa mogen rijden voor dat roze papiertje (of kaartje) binnen was maar zo jong zo snel op een openbare (snel)weg zal maar voor heel weinigen gelden lijkt me?
Jong geleerd is oud gedaan krijgt zo ook wel een nare bijsmaak :confused:
Onverantwoord.
Pa heeft het rijbewijs nu ook voorgoed moeten inleveren?

Veroordeeld tot een verkeerscursus las ik. Geen idee hoeveel dat in België voorstelt en wat de randvoorwaarden zijn. In NL zijn die schijnbaar vrij prijzig, maar dat zou op een RS-rijder waarschijnlijk toch weinig indruk maken.

...
Even opgezocht, in België zijn de kosten een stuk lager:
Aan de opleidingen is er uiteraard ook een kostenplaatje verbonden. Een cursus kost de veroordeelde tussen de 250 en 350 euro, maar de rechter kan beslissen om de kostprijs af te trekken van de geldboete die, naast de cursus, wordt opgelegd voor de verkeersovertreding.
(bron)
In Nederland komen alleen de cursuskosten al zo rond de €1000, naast eventuele andere straf.

PS Om misverstanden te voorkomen: Ik spreek niet uit ervaring, en heb dit dus allemaal moeten opzoeken ;)

Laatst bewerkt:
Dit mogen ze van mij echt wel zwaarder aanpakken. Onverantwoord is nog een understatement... voorgoed dat papier inleveren op z'n minst. En verplicht helpen opruimen bij ongevallen, zoiets. Wat een idioot!

Dit mogen ze van mij echt wel zwaarder aanpakken. Onverantwoord is nog een understatement... voorgoed dat papier inleveren op z'n minst. En verplicht helpen opruimen bij ongevallen, zoiets. Wat een idioot!
Alleen al dat smoesje, "ik kan hem moeilijk iets weigeren", roept idd dat gevoel op :sick:
Gelukkig meldt het artikel ook
"Een onderzoek wordt gestart, niet alleen naar de feiten maar ook naar de opvoedingssituatie van de tiener, om na te gaan in hoeverre die problematisch is."

Die jongen kan je niks kwalijk nemen, product van de opvoeding zo het lijkt.
Precies wat je zegt, hoezo "Ik kan hem moeilijk iets weigeren", waar is je ruggengraat? Ik weiger vaak genoeg iets hier thuis. Hoort erbij!

Vandaag nog bij kennis, kregen ze (mijn dochters) een compliment dat ze zo goed gingen opruimen. "Onze dochters kunnen dat niet." Niet dat ik nu een voorbeeldopvoeding geef, absoluut niet, maar ik ga niet hun speelgoed opruimen. Ik hielp ze voorheen, nu doen ze het zelf. Heb ik meegedaan (spelletje of lego) dan help ik ook.
Gisteren kwam ik binnen na het autowassen, hadden ze alles opgeruimd en was de oudste aan het voorlezen. Dan smelt mijn hart toch wel hoor...

Krijg er beetje Knokke Off gevoel van :p

Een cursus kost de veroordeelde tussen de 250 en 350 euro, maar de rechter kan beslissen om de kostprijs af te trekken van de geldboete die, naast de cursus, wordt opgelegd voor de verkeersovertreding.

Wat een verschil met NL … :eek:

Allemaal toppers...
Je zou er een heel groot betonblok neer willen zetten in plaats van zo'n RWS botsabsorber-vrachtwagen . Een groot blok met zo'n roadrunner-tunnel er op geschilderd in plaats van een lichtgevende pijl.
Dan heeft het ambulancepersoneel wel wat meer werk maar het werk betreft niet de eigen collega's.

Mijn dochters gedragen zich gelukkig ook vrij netjes. De oudste is haar studie aan het afronden, de jongste heeft haar studie al afgerond en is bezig met een eigen bedrijf.

Inderdaad zeg! Tijd om de resolutie van de camera's te verbeteren zodat kentekens leesbaar zijn. Iedereen die een rood kruis negeert riskeert een boete van € 2.500. Dan laten ze het hopelijk wel. Je speelt met het leven van de hulpdiensten als je dit gedrag vertoont.

Inderdaad zeg! Tijd om de resolutie van de camera's te verbeteren zodat kentekens leesbaar zijn. Iedereen die een rood kruis negeert riskeert een boete van € 2.500. Dan laten ze het hopelijk wel. Je speelt met het leven van de hulpdiensten als je dit gedrag vertoont.
Nee.

Het negeren van een rood kruis is een duidelijk bewijs dat de bestuurder geen idee heeft van de mate van gevaar die hij met dat gedrag veroorzaakt.
Dus, inleveren dat rijbewijs. De bestuurder heeft grondig aangetoond dat hij het rijbewijs - een certificaat dat je veilig die enorme botsdoos door het verkeer kan sturen - niet waard is.

De kwaliteit van de camera's is uitstekend, ze kunnen allang de kentekens lezen, maar volgens mij moet de wetgeving aangepast worden dat je die beelden ook al bewijs mag gebruiken voor boetes.

Het vervelende is , what’s next. Hoe erg ik die rode kruizen negeerders ook vind, zodra je de wet aanpast hierop, gaan we direct naar een situatie waar we 24/7 op de weg In de gaten zullen worden gehouden.

In mijn optiek boete naar €1k, direct rijbewijs afpakken inderdaad en cursus EMG. En oh ja, strafrechtelijke vervolging dus. Dan leer je het wel af, kan ik je vertellen ;).

Het vervelende is , what’s next. Hoe erg ik die rode kruizen negeerders ook vind, zodra je de wet aanpast hierop, gaan we direct naar een situatie waar we 24/7 op de weg In de gaten zullen worden gehouden.

In mijn optiek boete naar €1k, direct rijbewijs afpakken inderdaad en cursus EMG. En oh ja, strafrechtelijke vervolging dus. Dan leer je het wel af, kan ik je vertellen ;).
Rood kruis negeren, rood licht negeren, een agent de kist in rijden, scheuren door een druk winkelcentrum ... ergens zullen we een grens moeten trekken.

Ik vind dit een aanslag op de levens van hulpverleners en dat vind ik heel kwalijk.
Als ik met een geladen vuurwapen door het Erasmus MC ga lopen knallen, word ik als gevaarlijke idioot naar de psychiatrie gestuurd maar als ik mensen bedreig met een botsdoos mag dat zo maar.

Rood kruis negeren, rood licht negeren, een agent de kist in rijden, scheuren door een druk winkelcentrum ... ergens zullen we een grens moeten trekken.

Ik vind dit een aanslag op de levens van hulpverleners en dat vind ik heel kwalijk.
Als ik met een geladen vuurwapen door het Erasmus MC ga lopen knallen, word ik als gevaarlijke idioot naar de psychiatrie gestuurd maar als ik mensen bedreig met een botsdoos mag dat zo maar.
Eens ! Maar mijn argument is dat met camera's automatisch scannen hele andere vervelende dingen in gang gaat zetten.

Als jij strafrechtelijk wordt vervolgd voor, inderdaad zoiets als poging tot doodslag/mishandeling en hier heel veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven in de media dan leren we het hopelijk snel af.

Als jij strafrechtelijk wordt vervolgd voor, inderdaad zoiets als poging tot doodslag/mishandeling en hier heel veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven in de media dan leren we het hopelijk snel af.
Ik denk dat dat best wel eens kan tegenvallen. Zwaardere straffen hebben in de praktijk erg weinig preventieve werking omdat mensen dat niet op zichzelf betrekken (regels zijn er voor anderen).

De ontsnappingsroute zie je al gebeuren: Betreft leaseauto, onbekende bestuurder, ik reed niet, auto uitgeleend, geen idee welke werknemer erin zat etc etc.... Probleem dat je nu ook al ziet bij ongevallen....

Ik denk dat dat best wel eens kan tegenvallen. Zwaardere straffen hebben in de praktijk erg weinig preventieve werking omdat mensen dat niet op zichzelf betrekken (regels zijn er voor anderen).
Je bent niet bekend met de gevolgen van een strafrechtelijke vervolging ?
  • Ja (of liegen) antwoorden op de vraag ‘bent u in aanraking geweest met justitie’
  • VOG kruisje
  • Een normale auto verzekering kan je op je buik schrijven
  • lastiger om landen als de US binnen te komen

€ 290 lappen voor het negeren van een rood kruis is al iets dat niemand graag wil doen. Het probleem is niet zozeer de strafmaat maar de geringe pakkans. Het plaatsen van flitscamera's voor rode kruizen zou juridisch niet heel anders liggen dan een flitsapparaat bij verkeerslichten of snelheidscamera's. Je hoeft dergelijke camera's ook niet op elke plaats te zetten waar een matrixbord hangt, alleen de trajecten waar het vaak fout gaat.

Alsof dat mensen tegen zal houden om te rijden.. ben nog nooit gecontroleerd.
Dat is wel een "dingetje".

Een auto lenen wordt dan voor beide partijen een risico.
- Heeft de uitlener een signaal voor invordering van zijn rijbewijs op zijn kenteken staan? Zo ja, dan mag je aan bijna iedere agent onderweg uitleggen dat je de auto geleend hebt.
- Leen je jouw auto uit aan iemand, moet je maatregelen nemen (of veel vertrouwen hebben) voor dit soort gevallen.

Gewoon dik in de portemonnee raken.
Ik denk dat alleen een stevige boete niet werkt. Het zal wat langer werken voor de man die van een uitkering moet leven, maar er zijn mensen die geen twee secondes buikpijn hebben van 10.000 euro. (Ik zou daar zelf jaren buikpijn van hebben.).
Terwijl de verplichte keuze voor een toekomst zonder auto hele andere gevolgen heeft. Geen baan meer voor een chauffeur, maanden taxi's regelen, een baantje als schoonmaker, een Ferrari die onbruikbaar staat te roesten ...

Ik gok dat die "straf" veel langer blijft hangen naast het grote voordeel dat er een gek minder de weg onveilig maakt.

Je bent niet bekend met de gevolgen van een strafrechtelijke vervolging ?
  • Ja (of liegen) antwoorden op de vraag ‘bent u in aanraking geweest met justitie’
  • VOG kruisje
  • Een normale auto verzekering kan je op je buik schrijven
  • lastiger om landen als de US binnen te komen
Je stelde voor "poging tot doodslag/mishandeling" ten laste te leggen, dus zware strafrechtelijke gevolgen en gevangenisstraf. Dat weerhoudt in de praktijk mensen al nergens van. Het rijtje bijkomende gevolgen waar je nu mee komt is beduidend minder zwaarwegend en heeft dus nog minder invloed.

Je punt ontgaat mij volledig. Ik kom gewoon met de basis gevolgen van een strafrechtelijke vervolging -in het verkeer- aan ongeacht of je celstraf krijgt of niet.

dus zware strafrechtelijke gevolgen en gevangenisstraf. Dat weerhoudt in de praktijk mensen al nergens van

Want? Erg boude uitspraak , heb je daar bewijs van?

Terug
Bovenaan